Η ασφάλεια των επιβατών και των πεζών είναι το πρώτο μέλημα των κατασκευαστών αυτοκινήτων. Επενδύουν τεράστια ποσά στην έρευνα και στην εξέλιξη συστημάτων ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας.
Η Nissan έχει δημιουργήσει ένα πρόγραμμα συστημάτων ασφάλειας, το οποίο ονομάσθηκε Safety Shield και λανσαρίστηκε στην τελευταία γενιά του Qashqai. Σταδιακά αυτό το σύνολο των ηλεκτρονικών διατάξεων που φροντίζουν για την ασφάλεια θα τοποθετηθεί και σε άλλα μοντέλα της ιαπωνικής μάρκας.
Το πρόγραμμα Safety Shield περιλαμβάνει:
Σύστημα αποφυγής μετωπικής σύγκρουσης (Front Collision Avoidance). Αυτό το σύστημα προσφέρει τρία επίπεδα υποστήριξης, ανιχνεύοντας το δρόμο με τη χρήση ενός ενσωματωμένου ραντάρ. Αρχικά, ενημερώνει με οπτικό και ηχητικό σήμα, εάν μειώνεται η απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Στη συνέχεια, εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει, το σύστημα αρχίζει να φρενάρει αυτόματα το όχημα. Τέλος, εάν η απόσταση εξακολουθεί να μειώνεται χωρίς να αντιδρά ο οδηγός, τότε μεταδίδεται ισχυρή προειδοποίηση και εφαρμόζεται ισχυρό φρενάρισμα.
Υποστήριξη προσοχής του οδηγού (Driver Attention Support). Έχει τη δυνατότητα να αντιλαμβάνεται πότε νιώθει ο οδηγός κουρασμένος κατά την οδήγηση. Συγκεκριμένα, αφού περάσουν 10 περίπου λεπτά για να «μάθει» το στυλ της οδήγησής, το σύστημα παρακολουθεί τα σχετικά δεδομένα και, αν η συμπεριφορά του οδηγού στο τιμόνι είναι ακανόνιστη, παρέχει μια ειδοποίηση στον πίνακα οργάνων, όπου αναφέρει στον οδηγό πως είναι ώρα για να κάνει ένα διάλειμμα.
Σύστημα Αναγνώρισης Σημάτων Οδικής Κυκλοφορίας (Traffic Sign Recognition). Ο οδηγός δεν χρειάζεται να ανησυχεί μήπως παραβιάσει το όριο ταχύτητας, καθώς το συγκεκριμένο σύστημα «διαβάζει», με τη βοήθεια μιας κάμερας στο εμπρός μέρος του οχήματος, τις πινακίδες του Κ.Ο.Κ που αναγράφουν τα όρια ταχύτητας. Μπορεί να «διαβάσει» τις πινακίδες σε όλη την Ευρώπη, ανεξάρτητα από την γλώσσα γραφής τους. Αναγνωρίζει ακόμη ότι ορισμένες χώρες επιβάλλουν ένα όριο ταχύτητας λόγω καιρικών συνθηκών, δηλαδή εάν βρέχει, το οποίο και απεικονίζεται στον πίνακα οργάνων.
Προειδοποίηση Απότομης Αλλαγής Λωρίδας Κυκλοφορίας (Lane Departure Warning). Ένα προηγμένο υπολογιστικό σύστημα αναλαμβάνει να ενημερώσει τον οδηγό ότι το αυτοκίνητο παρεκκλίνει της πορείας του σε περίπτωση που έχει αποσπαστεί η προσοχή του, ακόμα και στην περίπτωση της αχνής οδικής σήμανσης στο οδόστρωμα.
Προειδοποίηση Τυφλού Σημείου (Blind Spot Warning). Το συγκεκριμένο σύστημα ανιχνεύει με την πίσω κάμερα, αν ένα όχημα βρίσκεται σε «τυφλό» σημείο, εκατέρωθεν των δύο πλευρών του αυτοκινήτου. Εφόσον αυτό συμβεί, μια ενδεικτική λυχνία ανάβει στον αντίστοιχο πλαϊνό καθρέπτη, προκειμένου να προειδοποιήσει τον οδηγό. Επιπλέον, αν ο οδηγός επιχειρήσει να αλλάξει λωρίδα κυκλοφορίας και το σύστημα ανιχνεύσει ένα όχημα στην περιοχή κινδύνου, τότε αναβοσβήνει η ενδεικτική λυχνία σε συνδυασμό και με ηχητική ειδοποίηση.
Σύστημα Ανίχνευσης Κινούμενων Εμποδίων (Moving Object Detection). Εμπρός και πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος παρέχουν ηχητικές προειδοποιήσεις στον οδηγό κατά τους ελιγμούς για στάθμευση, καθώς και μια οπτική απεικόνιση στον πίνακα των οργάνων. Εκτός αυτής της λειτουργίας, υπάρχει και μια βελτιωμένη έκδοση του συστήματος πανοραμικής θέασης (Around View Monitor). Συγκεκριμένα, όταν το αυτοκίνητο είναι στάσιμο και αν κάποιος ή κάτι κινείται στην πίσω πλευρά του, για παράδειγμα ένα μικρό παιδί, τότε αφενός ο οδηγός θα έχει πλήρη εικόνα από την κάμερα στην 7΄΄ οθόνη, αφετέρου θα υπάρξει και σχετική ηχητική προειδοποίηση.
Υποβοήθηση Υψηλής Δέσμης Προβολέων (High Beam Assist). Μια κάμερα υψηλής ανάλυσης σε συνδυασμό με προηγμένο λογισμικό συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός αυτόματου τρόπου λειτουργίας της υψηλής δέσμης των προβολέων. Συγκεκριμένα, το σύστημα αυτό βελτιστοποιεί την χρήση της υψηλής δέσμης των προβολέων, ώστε να παρέχουν τη μέγιστη δυνατή ποσότητα φωτός, προσαρμοσμένη κατάλληλα σε κάθε σενάριο οδήγησης.
Σύστημα Έλεγχου Πλαισίου (Chassis Control). Χρησιμοποιώντας το απόσταγμα τεχνογνωσίας της Nissan από το κορυφαίο supercar, το GT-R, σε θέματα συμπεριφοράς κατά την κύλιση, το Σύστημα Ελέγχου Πλαισίου βελτιστοποιεί την κύλιση και τον χειρισμό του αυτοκινήτου, με κύριο χαρακτηριστικό τη λειτουργικότητα που προσφέρει το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. O τρόπος λειτουργίας έγκειται στο εξής: ενώ το σύστημα Δυναμικού Ελέγχου του Αυτοκινήτου (Vehicle Dynamic Control) συνεχίζει να διορθώνει τυχόν σοβαρή απώλεια πρόσφυσης, σε χαμηλότερες ταχύτητες και με μικρότερες δυνάμεις, το σύστημα Ενεργού Ελέγχου Πρόσφυσης (Active Trace Control) εφαρμόζει συγκεκριμένη δύναμη πέδησης σε κάθε τροχό, προκειμένου να διορθώσει την πορεία στις στροφές, δίνοντας μια πιο δυναμική αίσθηση χωρίς να θυσιάζεται η ποιότητα κύλισης. Το αποτέλεσμα είναι ιδιαίτερα αντιληπτό, ειδικά κατά την οδήγηση σε κυματιστές επιφάνειες, όπου το σύστημα Ενεργού Ελέγχου Επιφανειών (Active Ride Control) εφαρμόζει την ανάλογη δόση πέδησης σε κάθε τροχό, ώστε να υπάρχει ποιοτική κύλιση και άνεση.
Έξυπνο Σύστημα Υποβοήθησης Στάθμευσης (Intelligent Park Assist). Μετρώντας αυτόματα το μέγεθος ενός διαθέσιμου (παράλληλου στο αυτοκίνητο) χώρου στάθμευσης, το σύστημα απαιτεί μόνο 80 εκατοστά επιπλέον χώρο, ως προς το μήκος του αυτοκινήτου, ώστε να είναι σε θέση, αυτόματα και με ασφάλεια, να κατευθύνει το όχημα στη συγκεκριμένη θέση. Σε αυτή τη διαδικασία, το μόνο που έχει να κάνει ο οδηγός είναι να ακολουθήσει τις οδηγίες που εμφανίζονται στην οθόνη και να ελέγχει την εμπρός και όπισθεν κίνηση. Το εν λόγω σύστημα μπορεί επιπλέον να υποβοηθήσει για τη στάθμευση σε οργανωμένους χώρους παρκινγκ αυτοκινήτων, με τον οδηγό να εκμεταλλεύεται σε αυτή την περίπτωση την πανοραμική θέαση από το σύστημα Around View Monitor.
Σπύρος Ρέκκας