Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον κ. Γιάννη Οικονόμου

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου

Η κατάσταση και οι προοπτικές της οικονομίας

Η Κυβέρνησή μας στα τρία από τα τριάμισι χρόνια, της πρώτης τετραετίας μας βρέθηκε να διαχειρίζεται κρίσεις.

Η μεταναστευτική εισβολή στον Έβρο, η πανδημία, η κλιματική κρίση, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η συνεχής γεωστρατηγική ένταση στην Ανατολική Μεσόγειο ενέσκηψαν από πολύ νωρίς, ήδη από την έναρξη του 2020 και μονοπώλησαν σχεδόν το εγχώριο και διεθνές ενδιαφέρον.

Η Ελλάδα, σε καθεμία από αυτές τις κρίσεις, σε κάθε επιμέρους τομέα, τα κατάφερε καλύτερα από τις περισσότερες χώρες στην Ε.Ε.. Αρκετά συχνά μάλιστα γίναμε παράδειγμα προς μίμηση και σε καμιά περίπτωση αντιπαράδειγμα.

Αυτό δεν ήταν ούτε εύκολο, ούτε τυχαίο. Απαιτούσε σχέδιο, συνεχή συλλογή και ανάλυση των δεδομένων. Τεχνογνωσία, εφευρετικότητα, άριστη γνώση του διεθνούς περιβάλλοντος. Απαιτούσε ισχυρή πολιτική βούληση, αλλά και υψηλό αίσθημα ευθύνης. Ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων και επαγγελματική διαχείριση της καθημερινότητας. Απαιτούσε, ταυτόχρονα, άμεση αναπροσαρμογή στα απότομα γυρίσματα της συγκυρίας.

Οι δυσκολίες συνεχίζονται και εμείς συνεχίζουμε να προσπαθούμε για να βρισκόμαστε πάντοτε ένα βήμα μπροστά τους. Αντέχουμε, παρότι αυτό δεν ήταν ούτε εύκολο, ούτε αναμενόμενο για μια χώρα με τα μεγέθη και τα χαρακτηριστικά της Ελλάδας, η οποία είχε διέλθει για μια δεκαετία από την κρίση των μνημονίων. Τη μεγαλύτερη κρίση, θυμίζω, σε φιλελεύθερη ευρωπαϊκή Δημοκρατία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Φυσικά, τα όσα μας συνέβησαν, κατάφεραν βαριά πλήγματα, αλλά δεν μας έριξαν στο καναβάτσο. Προχωρήσαμε, προχωράμε χωρίς να αφήνουμε κανέναν πίσω και είμαστε πεπεισμένοι ότι θα τα καταφέρουμε μέχρι τέλους. Και όχι μόνο αυτό.

Και όχι μόνο αυτό. Θα βγούμε από τις κρίσεις με φορά που θα μας επιτρέψει να προσεγγίσουμε ακόμη περισσότερο το βιοτικό επίπεδο των πλέον αναπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών και να αποκαταστήσουμε πλήρως τις αδικίες σε βάρος των Ελλήνων που επισωρεύτηκαν από το 2010 και μετά.

Αυτό δεν είναι απλώς πεποίθηση, ούτε ευχή. Το δείχνουν όλα τα στοιχεία. Γιατί στην Ελλάδα, όλα αυτά τα χρόνια συντελέστηκε και συντελείται ένα πολύ σημαντικό έργο. Ταυτόχρονα με τη διαχείριση των επιπτώσεων των κρίσεων στη ζωή των Ελλήνων υλοποιήσαμε και υλοποιούμε όλα όσα αποτέλεσαν δέσμευσή μας και συγκρότησαν το σχεδιασμό μας για αυτή την πρώτη μας τετραετία

-Μέτρα και πολιτικές οριστικής εξόδου της χώρας από τα μνημόνια και την άρση των συνέπειών τους στην οικονομία και την κοινωνία.

-Ανασχεδιασμό του παραγωγικού μοντέλου της χώρας και εκσυγχρονισμό του κράτους.

-Αναβάθμιση της παιδείας.

-Βελτίωση της καθημερινότητας.

-Εξάλειψη των αδικιών στην κοινωνική ατζέντα και εμπέδωση της δημόσιας και ιδιωτικής ασφάλειας.

-Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής

-Απόκτηση ενεργειακής αυτονομίας με έμφαση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

-Αποκατάσταση του διεθνούς κύρους της χώρας, θωράκιση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων με αλλαγή παραδείγματος στη διπλωματία και την εξωτερική μας πολιτική, αλλά και ενίσχυση των Ενόπλων μας Δυνάμεων.

Αυτοί ήταν οι βασικότεροι από τους άξονες του πολιτικού μας σχεδίου.

Και εν μέσω κατακλυσμιαίων κρίσεων πετύχαμε να πραγματώσουμε το μεγαλύτερο μέρος του αρχικού μας σχεδίου. Συγκεκριμένα:

1. Ο φετινός θα είναι ο πρώτος Προϋπολογισμός, τα τελευταία 12 χρόνια, που συζητείται εκτός μνημονιακού περιβάλλοντος και εκτός πλαισίου ενισχυμένης εποπτείας. Είναι ο Προϋπολογισμός επιστροφής της χώρας σε δημοσιονομική ευστάθεια. Είναι ένας Προϋπολογισμός συνέπειας, συνέχειας και σταθερότητας, σε μια περίοδο αυξημένων διεθνών προκλήσεων και υψηλής αβεβαιότητας.

Ο Προϋπολογισμός υπηρετεί το διπλό στόχο της οικονομικής αποτελεσματικότητας, αλλά και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Αποτυπώνει τη σταθερή αναπτυξιακή οικονομική πορεία της χώρας μας.

Καταγράφει πολιτικές ενίσχυσης τόσο της προσφοράς, όσο και της ζήτησης στην οικονομία. Επιβεβαιώνει την ήδη συντελούμενη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Επικυρώνει όλες μας τις μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας και ενσωματώνει την κατάλληλη περιβαλλοντική διάσταση στην κατάρτισή του.

2. Πιστοποιείται ότι η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται ισχυρά και σταθερά, οι επενδύσεις και οι εξαγωγές ενισχύονται σημαντικά, η ανεργία συρρικνώνεται, το διαθέσιμο εισόδημα μεγαλώνει, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης υποχωρεί σημαντικά, το κύρος και η αξιοπιστία της χώρας ενισχύονται.

3. Ειδικότερα, η οικονομία κινείται όλο και καλύτερα του μέσου ευρωπαϊκού όρου, καθώς ο ρυθμός μεγέθυνσης είναι διπλάσιος το 2022 και θα είναι τριπλάσιος το 2023 του αντίστοιχου μέσου ευρωπαϊκού όρου. Οι επενδύσεις αναμένεται και φέτος να παρουσιάσουν υψηλό ρεκόρ. Το 9μηνο του 2022, οι ΑΞΕ έχουν φτάσει ήδη στο 95% του συνόλου της περασμένης χρονιάς, που αποτέλεσαν ρεκόρ για την Ελλάδα. Η χώρα μας γίνεται πόλος έλξης πολλών επενδύσεων, όπως αποτυπώνεται σε σειρά γεγονότων: Στην προσέλκυση επιχειρηματικών κολοσσών. Επιβεβαιώνεται από την πρωτιά στον ευρωπαϊκό δείκτη χρηματαγοράς MSCI. Αποδεικνύεται από έρευνα της EY, σύμφωνα με την οποία 3 στους 4 επενδυτές εκτιμούν ότι η Ελλάδα θα γίνει ακόμη πιο ελκυστική επενδυτικά την επόμενη τριετία. Καταγράφεται στην Έκθεση του Economist, στην οποία η Ελλάδα αναδεικνύεται πρωταθλήτρια στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος τα 3 τελευταία χρόνια, σημειώνοντας άνοδο 16 θέσεων.

4. Η Ελλάδα εξάγει, ως ποσοστό του Α.Ε.Π., περισσότερο από την Ιταλία, την Ισπανία, τη Γαλλία. Η Ελλάδα έχει, πλέον, έξι κατηγορίες αγαθών στις οποίες οι εξαγωγές ξεπερνούν το 1% του Α.Ε.Π., όταν πριν από την έναρξη της κρίσης χρέους είχαμε μόνο μία τέτοια κατηγορία.

5. Η ανεργία έχει υποχωρήσει σημαντικά και προσεγγίζει πλέον το επίπεδο εργαζομένων του 2010.

6. Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών έχει στηριχθεί με μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, διπλή αύξηση κατώτατου μισθού, μείωση ανεργίας, μέτρα στήριξης της κοινωνίας.

7. Τα «κόκκινα» δάνεια έχουν μειωθεί κατά 60,5 δισ. ευρώ από τον Ιούνιο του 2019 και κινούνται πλέον κάτω από το 10% του συνόλου των δανείων, από 44% που ήταν τον Ιούνιο του 2019.

8. Το δημόσιο χρέος, ως ποσοστό του Α.Ε.Π., θα μειωθεί κατά 47 μονάδες από το 2020 και κατά 21 μονάδες από το 2019, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη μείωση δημοσίου χρέους σε ολόκληρη Ευρώπη.

9. Η Ελλάδα θα επιστρέψει σε πρωτογενές πλεόνασμα το 2023.

10. Με την άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, την πρόωρη αποπληρωμή του Δ.Ν.Τ., την έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία, το 2023 θα κατακτήσουμε και την επενδυτική βαθμίδα. Ο στόχος της επίτευξης της επενδυτικής βαθμίδας είναι ένας στόχος απολύτως ρεαλιστικός, αν αναλογιστεί κανείς ότι η ελληνική οικονομία έχει αναβαθμιστεί 11 φορές την τελευταία τριετία εν μέσω, μάλιστα, κρίσεων και στήριξης της κοινωνίας.

Με δεδομένο ότι οι κρίσεις συνεχίζονται και οι αντοχές των Ελλήνων, της κοινωνίας εξακολουθούν να δοκιμάζονται όσα πετύχαμε μέσα στα τρία πολύ δύσκολα χρόνια δεν μας αφήνουν περιθώρια ούτε εφησυχασμού, ούτε πανηγυρισμών. Δεν πρέπει, όμως, ούτε να τα υποτιμούμε. Γιατί έχουν ουσιαστικό αποτύπωμα στην ζωή των πολιτών.

1. Η αναπτυξιακή πορεία της χώρας διασφάλισε την απρόσκοπτη στήριξη της κοινωνίας σε πολύ δύσκολες συνθήκες, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα.

2. Η προσέλκυση επενδύσεων, η μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών δημιούργησε θέσεις απασχόλησης για 200.000 ανθρώπους και στήριξε το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών.

3. Η μείωση της ανεργίας, από την άλλη, διαμόρφωσε όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης.

4. Οι πρωτοβουλίες του Πρωθυπουργού, η υιοθέτηση προτάσεών του Πρωθυπουργού για μεγάλα ζητήματα της εποχής μας είχαν σαν αποτέλεσμα το κύρος, η θέση και η εικόνα της χώρας στην παγκόσμια σκηνή να αναβαθμιστούν εντυπωσιακά.

5. Η θωράκιση της άμυνας της χώρας μας και οι ισχυρές διεθνείς συμμαχίες ενίσχυσαν αποφασιστικά το γεωστρατηγικό αποτύπωμα της Πατρίδας μας.

Όλα αυτά και πολλά ακόμη εκτός από τα αποτελέσματα μιας συνεχούς προσπάθειας να εμπεδωθεί στην ελληνική κοινωνία ένα αίσθημα ασφάλειας σε δύσκολες συνθήκες, σε ένα περιβάλλον παγκόσμιας αστάθειας, σηματοδοτούν και κάτι ακόμη.

Είναι ισχυρές αποδείξεις του πόσα μπορούμε να καταφέρουμε σε μια νέα τετραετία, χωρίς την πίεση των διεθνών κρίσεων και απελευθερωμένοι πλήρως από τις συνέπειες της δεκαετούς περιόδου των μνημονίων.

Το δύσκολο είναι πάντοτε η αρχή, είναι η θεμελίωση. Αυτό έγινε. Και από εδώ και πέρα θα συνεχίσουμε σταθερά και ανοδικά για όλους, μακριά από φωνές και αντιλήψεις που απλώς θέλουν να τα καταστρέψουν και να μας ξαναβυθίσουν στην κρίση και την υστέρηση.

Πρώτη έκθεση μεταπρογραμματικής εποπτείας και εκταμίευση της 2ης δόσης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

Την εβδομάδα που πέρασε είχαμε την πρώτη θετική έκθεση μεταπρογραμματικής εποπτείας της Ελλάδας, με την οποία οι εταίροι μας εισηγούνται υπέρ της εκταμίευσης της τελευταίας δόσης από τα κέρδη των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών από ελληνικά ομόλογα που εκκρεμούσε από την προηγούμενη Κυβέρνηση, αλλά και υπέρ της κατάργησης μιας «τιμωρητικής» προσαύξησης που πληρώναμε ως εποπτευόμενη χώρα στο επιτόκιο για την εξυπηρέτηση του χρέους μας. Και αυτό -όπως επισημαίνει σε ανάρτησή του ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης- σημαίνει δύο πράγματα:

Οριστική επιστροφή της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή κανονικότητα, εισροή περίπου 770 εκατ. ευρώ στα δημόσια ταμεία άμεσα, αλλά και εξοικονόμηση 5,2 δισ. ευρώ από τόκους που θα πληρώναμε μεσομακροπρόθεσμα προς τον ESM.

Την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε, επίσης, το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εκταμίευση της 2ης δόσης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 3,56 δισ. ευρώ. Έτσι, μαζί με την πρώτη πληρωμή, αλλά και την προχρηματοδότηση, το ποσό που λαμβάνει, προς το παρόν, η χώρα μας, υπερβαίνει τα 11 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι το αίτημα της πληρωμής κατατέθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 2022, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των 28 προβλεπόμενων οροσήμων και η Ελλάδα ήταν μέσα στις πέντε πρώτες χώρες που κατέθεσαν αίτημα εκταμίευσης της δεύτερης πληρωμής από το Ταμείο. Μάλιστα, ήταν η πρώτη που κατέθεσε αίτημα για την τρίτη πληρωμή αργότερα.

Σε ότι αφορά την πορεία υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» σημειώνεται ότι:

-Στο πρόγραμμα των επιδοτήσεων έχουν ενταχθεί, μέχρι στιγμής, 440 έργα, τα οποία έχουν συνολικό προϋπολογισμό 13,7 δισ. ευρώ. Στο πρόγραμμα των δανείων έχουν υποβληθεί, προς το παρόν, 224 επενδυτικά σχέδια, με συνολικό προϋπολογισμό 8,44 δισ. ευρώ. Από αυτά τα 121, συνολικού ύψους 1,78 δισ. ευρώ, προέρχονται από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Σημειώνεται πως στο πλαίσιο του προγράμματος «Ελλάδα 2.0» προβλέπονται εξαιρετικά, ευνοϊκά και σταθερά, επιτόκια δανεισμού με 0,35% για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις και 1% για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις.

Η απόφαση για την εκταμίευση της 2ης δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης, ανάμεσα στα υπόλοιπα, βάζει και ευρωπαϊκή σφραγίδα στη σωστή διαχείριση των ευρωπαϊκών πόρων από την Κυβέρνηση και ταυτόχρονα απαντάει και σε όσα ανεύθυνα διακηρύσσουν διάφοροι για αναδιαπραγμάτευση ή επαναδιαπραγμάτευση του Σχεδίου «Ελλάδα 2.0».

Προσιτή και ποιοτική στέγη για νέους και ευάλωτους πολίτες

Δόθηκε την περασμένη Πέμπτη σε δημόσια διαβούλευση -που θα διαρκέσει έως την 7η Δεκεμβρίου- το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Σπίτι μου – στεγαστική πολιτική για τους νέους». Χτίζει τέσσερις άξονες στεγαστικής πολιτικής, που αναπτύσσονται στο πλαίσιο της Κοινωνικής Στέγασης, που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στη Δ.Ε.Θ.:

Πρώτος άξονας είναι το Πρόγραμμα «Σπίτι Μου». Αφορά στην παροχή άτοκων ή χαμηλότοκων δανείων για άτομα ηλικίας 25-39 ετών με ετήσιο εισόδημα από 10.000 ευρώ έως το όριο που προβλέπεται για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης και οι οποίοι δεν διαθέτουν ακίνητο κατάλληλο για τη διαβίωσή τους.

Τα ακίνητα πρέπει να έχουν αξία έως 200.000 ευρώ και το δάνειο μπορεί να φτάνει έως τα 150.000 ευρώ. Μπορεί να καλύπτει έως το 90% της αξίας του ακινήτου και χρηματοδοτείται κατά 75% από τη ΔΥΠΑ. Για το ποσοστό αυτό δεν θα οφείλεται τόκος, ενώ το υπόλοιπο 25% θα χορηγείται από τις τράπεζες. Για τρίτεκνους ή πολύτεκνους το δάνειο θα είναι άτοκο. Άτοκο θα γίνεται και για όσους κατά τη διάρκεια αποπληρωμής του αποκτήσουν παιδί.

–Δεύτερος άξονας είναι το πρόγραμμα «Κοινωνική Αντιπαροχή». Αφορά στη Σύμπραξη φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, με ιδιώτες αναδόχους, κατά την οποία ο ανάδοχος ανεγείρει με δικές του δαπάνες κτίριο, επί αδόμητου ακινήτου που έχει ο φορέας, με αντάλλαγμα την εκμετάλλευση για ορισμένο χρονικό διάστημα του ακινήτου με την παράλληλη υποχρέωσή του να εκμισθώνει μέρος αυτού σε δικαιούχους έναντι προκαθορισμένου μισθώματος. Οι δικαιούχοι μισθωτές θα επιλέγονται με βάση αντικειμενικά κοινωνικά κριτήρια.

–Τρίτος άξονας αφορά στο πρόγραμμα «Κάλυψη». Αφορά στη μίσθωση από το Δημόσιο ιδιωτικών κατοικιών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Εστία» για τη στέγαση μεταναστών και τη διάθεσή τους σε οικονομικά ευάλωτους νέους και νέα ζευγάρια.

–Τέταρτος άξονας είναι το Πρόγραμμα «Ανακαινίζω-Ενοικιάζω». Αποσκοπεί στην ένταξη κενών κατοικιών στη μισθωτική αγορά με την επιδότηση των ιδιοκτητών για την αναβάθμισή τους.

Το στεγαστικό ζήτημα είναι φλέγον σε όλο τον προηγμένο κόσμο και επηρεάζει αρνητικά μια σειρά από κοινωνικούς και δημογραφικούς δείκτες, αντανάκλαση των οποίων είναι και η δημογραφική κρίση: Μείωση γεννήσεων, αύξηση θανάτων, γήρανση πληθυσμού, λιγότερα νέα ζευγάρια, αντίκτυπος στο σύστημα υγείας και συντάξεων, όλα αυτά, μαζί με τα υπόλοιπα, συνδέονται με την αδυναμία εύρεσης στέγης για τους νέους ανθρώπους. Με έξυπνες και εύκολα εφαρμόσιμες πολιτικές μπορούμε να αναστρέψουμε την κατάσταση και να καταφέρουμε την άμβλυνση της δημογραφικής κρίσης.

Σειρά δράσεων για την αντιμετώπιση της βίας κατά των γυναικών

Την Παρασκευή -που ήταν η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών- ο Πρωθυπουργός και τα συναρμόδια Υπουργεία ανέδειξαν τη σοβαρότητα του προβλήματος, αλλά και τις δράσεις που με συνέπεια αναπτύσσει η Κυβέρνησή μας για την πρόληψη, την καταστολή και τη στήριξη των γυναικών που υπήρξαν θύματα βίας. Πρόσφατη δράση στην κατεύθυνση αυτή είναι η νομοθετική ρύθμιση για την πιλοτική εφαρμογή Panic Button. Αφορά γυναίκες που έχουν ήδη κακοποιηθεί, είναι κρυπτογραφημένη ώστε να μην γνωρίζει κανένας αν υπάρχει ή όχι, παρά μόνο η ίδια η γυναίκα, και δίνει την δυνατότητα με το πάτημα ενός κουμπιού, και χωρίς να καταλάβει κανένας οτιδήποτε, να ειδοποιείται η Αστυνομία.

Σημειώνεται ότι ήδη έχουμε ή δημιουργούμε 6+12 επιχειρησιακά κέντρα αντιμετώπισης ενδοοικογενειακής βίας από την ΕΛ.ΑΣ., στελεχωμένα κυρίως με γυναίκες αστυνομικούς και συνολικά πάνω από 400 αστυνομικούς. Έχουμε αναπτύξει προγράμματα εργασιακής αποκατάστασης μέσω ΔΥΠΑ κακοποιημένων γυναικών.

Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα δωρεάν νομικής βοήθειας στα θύματα ενδοοικογενειακής βίας, ενώ αναπτύξαμε και ένα εργαλείο εκτίμησης επικινδυνότητας από επαγγελματίες και δομές υποδοχής ώστε να γίνεται έγκαιρα ο εντοπισμός του κινδύνου.

Η κοινωνική μας πολιτική, και αλλού, αλλά κυρίως σε αυτό το πολύ ευαίσθητο κομμάτι, ανταποκρίνεται σε καθημερινές ανάγκες και συμβάλλει στη σταδιακή υπέρβασή τους. Δίχως μεγαλοστομίες, δίχως μαξιμαλισμούς, με κατανόηση και ενσυναίσθηση, υλοποιούμε άμεσα όλα όσα μπορούν να έχουν πρακτικό αποτέλεσμα, να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες των ανθρώπων που κινούνται σε αυτό το ευαίσθητο φάσμα και να βοηθήσουμε όσους και όσες έχουν ανάγκη άμεσης ουσιαστικής στήριξης.

Επίσκεψη Πρωθυπουργού στο Λονδίνο

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, βρίσκεται στο Λονδίνο. Χθες το βράδυ μίλησε σε εκδήλωση με μέλη και στελέχη της Νέας Δημοκρατίας. Σήμερα θα είναι κεντρικός ομιλητής στο Ελληνικό Επενδυτικό Συνέδριο που οργανώνουν το Χρηματιστήριο Αθηνών και η Morgan Stanley και θα έχει συναντήσεις με επενδυτές και στελέχη επιχειρήσεων. Το απόγευμα ο Πρωθυπουργός, συνοδευόμενος από τη σύζυγο του, θα γίνουν δεκτοί από τον Βασιλιά Κάρολο Γ’ στο Λονδίνο.

Στις 21.30 (ώρα Ελλάδος) ο Πρωθυπουργός θα έχει συζήτηση με αφορμή την επέτειο 25 χρόνων από την ίδρυση του Ελληνικού Παρατηρητηρίου του LSE με τον καθηγητή Σύγχρονων Ελληνικών Σπουδών και διευθυντή του Ελληνικού Παρατηρητηρίου του London School of Economics, Kevin Featherstone.

Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΒΑΓ. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: Όταν ένας πολίτης ακούει όχι τον δημοσιογράφο ή κάποιο Μέσο Ενημέρωσης, αλλά τον ίδιο τον Πρωθυπουργό να λέει ότι μυρίζουν εκλογές, τι πρέπει να υποθέσει ο πολίτης αυτός; Ότι βρισκόμαστε κοντά σε εκλογές; Ότι απλά ειπώθηκε για χάριν πολιτικής αντιπαράθεσης; Ή απλά μυρίζουν και τίποτε άλλο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το 2023 είναι προεκλογική χρονιά. Βρισκόμαστε περίπου ένα μήνα πριν το 2023. Όπως με συνέπεια είχαμε πει, οι εκλογές θα γίνουν το 2023, στο τέλος της τετραετίας. Είναι ένα χρονικό διάστημα, το οποίο πλησιάζουμε.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα, κ. Εκπρόσωπε. Η κυρία Seaford του Facebook έγραψε στην «Καθημερινή» το Σαββατοκύριακο και επιβεβαίωσε την παρακολούθησή της από το Predator. Στη λίστα που δημοσίευσε, όμως, το «Documento» την Κυριακή, βρίσκεται και το δικό σας όνομα. Σκοπεύετε να καταφύγετε στη Δικαιοσύνη εναντίον όσων σας παρακολουθούσαν; Είστε βέβαιος για την ασφάλεια των τηλεπικοινωνιών, των δικών σας;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα, βρίσκεται σε εξέλιξη ανοιχτή δικαστική διαδικασία γύρω από όλα τα ζητήματα που αφορούν την ενδεχόμενη χρήση κακόβουλων λογισμικών στη χώρα μας. Η Κυβέρνηση έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στη διαδικασία αυτή. Καλεί όλους όσους έχουν στοιχεία να τα προσκομίσουν στη Δικαιοσύνη και να συνδράμουν τη Δικαιοσύνη στο έργο αποσαφήνισης αυτής της κατάστασης. Εμείς από την πρώτη στιγμή είμαστε συντονισμένοι στη διάσταση αυτή. Σε ό,τι αφορά στα κακόβουλα λογισμικά, ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση μιας πρωτοπόρας σε όλη την Ευρώπη νομοθετικής παρέμβασης, η οποία πολύ σύντομα θα κατατεθεί και στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Προβλέπει και μια σειρά από άλλες, πολύ ουσιαστικές ρυθμίσεις και δεν θα σταματήσουμε να συμβάλλουμε με όλες μας τις δυνάμεις στην ελληνική Δικαιοσύνη και σε όλες τις αρμόδιες Αρχές, στην προσπάθειά τους να μη μείνει καμία σκιά πάνω από το θέμα αυτό. Και αυτό, νομίζω, είναι αυτό που πρέπει να κάνουν όλοι όσοι ισχυρίζονται ότι έχουν πληροφορίες και στοιχεία που μπορούν να συνδράμουν την Ελληνική Δικαιοσύνη στην αποσαφήνιση της κατάστασης αυτής.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω: Θα θέσει ο Πρωθυπουργός το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στη χώρα μας κατά τη συνάντησή του με τον Βασιλιά Κάρολο, δεδομένου ότι έχει γίνει ήδη μεγάλη προεργασία από την Ελληνική Κυβέρνηση για το θέμα αυτό; Και, επίσης, αν υπάρχει ενδεχόμενο συνάντησης στο Λονδίνο με το νέο Πρωθυπουργό, τον κ. Rishi Sunak. Ευχαριστώ.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχει προγραμματιστεί κάποιο ραντεβού μέχρι στιγμής με τον νέο Πρωθυπουργό. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν μια σειρά από θέματα κοινού ενδιαφέροντος και για τα μεγάλα ζητήματα, τα παγκόσμια, που βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά και ιδιαίτερου ελληνικού ενδιαφέροντος που θα συζητηθούν κατά τη διάρκεια της συνάντησης του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Βασιλιά Κάρολο.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή ο κ. Δημητριάδης καταθέτει αυτή την ώρα, μιλάει, δηλαδή, αυτή την ώρα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, έχετε μιλήσει καθόλου μαζί του μετά τη δημοσιοποίηση του ονόματός σας στη λίστα των παρακολουθουμένων; Έχετε μιλήσει με τον κ. Μπίτζιο, τον κ. Λαβράνο; Τους ξέρετε αυτούς; Είναι άνθρωποι που γνωρίζετε; Που είχατε κάποια σχέση μαζί τους; Ευχαριστώ.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν και δεν συνηθίζεται από το βήμα του Κυβερνητικού Εκπροσώπου να απαντώ για προσωπικά μου θέματα, αλλά για να μη δημιουργηθούν παρεξηγήσεις, δεν γνωρίζω κανέναν, προσωπικά, από τους κυρίους αυτούς που λέτε, ούτε έχω συζητήσει με τον κ. Δημητριάδη για αυτά που αναφέρονται, σχετικά με ενδεχόμενη παρακολούθηση δική μου από το Predator. Συνολικά στα ζητήματα αυτά, η αντίδραση που έχουμε ως Κυβέρνηση, είναι αυτονόητο ότι καλύπτει απολύτως και εμένα.

ΒΑΓ. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Κάποια στελέχη από την Αξιωματική Αντιπολίτευση έχουν αρχίσει και εκφράζουν, με διάφορες φωνές, ότι φοβούνται στις επικείμενες εκλογές -όποτε αυτές κι αν γίνουν- φοβούνται νοθεία, πολύ απλά. Τι απαντάτε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ότι η αυθεντική αποτύπωση της λαϊκής βούλησης και η απόλυτη διασφάλιση της διαφάνειας στις εκλογές, είναι ένα από τα κεκτημένα της Μεταπολίτευσης, που κανείς ποτέ δεν διανοήθηκε να το αμφισβητήσει. Έχουμε απαντήσει κι άλλες φορές ότι είναι άκρως ανησυχητικό το γεγονός ότι στην προσπάθειά τους κάποιοι να οικοδομήσουν μια γραμμή άμυνας για τη νέα επερχόμενη ήττα τους στις βουλευτικές εκλογές, αρχίζουν και εντάσσουν στην επιχειρηματολογία τους τέτοιου είδους ανυπόστατα πράγματα. Η Ελληνική Δημοκρατία είναι ισχυρά θεσμικά θωρακισμένη και είναι απολύτως βέβαιο ότι όπως έχει γίνει από το 1974 μέχρι σήμερα, σε κάθε εκλογική αναμέτρηση, έτσι και τώρα αυτό που θα επιλέξουν και θα ψηφίσουν οι πολίτες, γνήσια, αυθεντικά, δημοκρατικά, θα αποτυπωθεί και στο τελικό αποτέλεσμα.

ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς σχολιάζει η Κυβέρνηση την ενόχληση των Τούρκων, τόσο για την επέκταση των ερευνών, όσο και για την ενίσχυση της συνεργασίας μας με την Αίγυπτο; Και κάτι ακόμα. Θα ήθελα και το σχόλιό σας για τις αναφορές του Erdoğan, σχετικά με παραβιάσεις μουσουλμάνων στην Ελλάδα. Τους οποίους, μάλιστα, κάλεσε να πάψουν να είναι απλοί παρατηρητές.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος, είναι γνωστό -όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και παντού- ότι η χώρα μας είναι μια χώρα που σέβεται απολύτως τα θρησκευτικά δικαιώματα των Ελλήνων πολιτών, τηρεί πλήρως τις υποχρεώσεις της, όπως αυτές απορρέουν από το Ελληνικό Σύνταγμα. Μακάρι, μιμητές της δικής μας συμπεριφοράς να ήταν κι άλλες χώρες. Η Ιστορία προσφέρει αποστομωτικές απαντήσεις για το πώς είχαν συμπεριφερθεί σε αντίστοιχες περιπτώσεις άλλες χώρες και συγκεκριμένα η Τουρκία.

Από εκεί και πέρα, η ελληνική εξωτερική πολιτική, η στρατηγική της χώρας μας σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση όλης της έκτασης που βρίσκεται εντός της εθνικής μας δικαιοδοσίας, είναι καλά μελετημένη, καλά προετοιμασμένη, πάντοτε με απόλυτο σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας και υλοποιείται με τέτοιον τρόπο ώστε να έχουμε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα και όφελος για την ελληνική οικονομία, για την ελληνική κοινωνία και για τους Έλληνες πολίτες. Με σχεδιασμό, με ασφάλεια και με τη λήψη κάθε δυνατής πρόνοιας, για να έχουμε τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να γυρίσουμε λιγάκι στο θέμα των παρακολουθήσεων. Δεδομένου ότι κάθε εβδομάδα βγαίνουν και νέα ονόματα, τα οποία φέρονται να έχουν υποστεί παρακολούθηση από το Predator, ήθελα να ρωτήσω: Σχεδιάζει η Κυβέρνηση, θα το σκεφτόταν η Κυβέρνηση να ελεγχθούν τα κινητά πολιτικών προσώπων μέσω του εργαστηρίου στον Καναδά, ώστε να διαπιστωθεί αν όντως είχαν μολυνθεί με το συγκεκριμένο spyware;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Βρίσκεται σε εξέλιξη ανοιχτή δικαστική διαδικασία και έρευνα, στην οποία -επαναλαμβάνω- ο καθένας μπορεί να συμβάλει, να συνδράμει και να προσκομίσει ό,τι αισθάνεται πως μπορεί να ρίξει φως σε αυτή την υπόθεση.

Από την πρώτη στιγμή η Κυβέρνηση έχει τοποθετηθεί με σαφήνεια στο θέμα αυτό. Όλοι, και πρώτοι εμείς, θέλουμε να μην μείνει καμία σκιά στο συγκεκριμένο ζήτημα. Το ζήτημα αυτό να τοποθετηθεί και να διερευνηθεί στις πραγματικές του διαστάσεις, έτσι ώστε οι πιθανοί αυτουργοί να υποστούν τις συνέπειες του νόμου και από την άλλη, να αναδειχθεί και η κατασκοπευτική, μυθιστορηματική διάσταση αυτού του θέματος που παρακολουθούμε σε συνέχειες και νουβέλες εδώ και τρεις-τέσσερις εβδομάδες.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σε τελευταίες του δηλώσεις, ο συνάδελφος κ. Τέλλογλου είπε ότι το σύστημα Predator χρησιμοποιείτο από το κράτος και πως το σύστημα ήταν εργαλείο ελέγχου της πλειοψηφίας. Μιλά για χειραγώγηση της κοινής γνώμης και των πολιτών. Δεν έχουμε ακούσει εσάς να επιτίθεστε σε αναφορές, όπως του κ. Τέλλογλου για μυθιστορηματικού τύπου αφηγήσεις ή για Αίσωπο. Πόσο δεοντολογικό και πολιτικά ορθό, την ώρα που γίνονται αποκαλύψεις, αντί να απαντά η Κυβέρνηση, να επιτίθεται σε δημοσιογράφους επιλεκτικά;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με έχετε ξαναρωτήσει γι΄ αυτό. Δεν παρακολουθείτε, υποθέτω, το σύνολο της απάντησής μας. Αυτό που από την πρώτη στιγμή είπε η Κυβέρνηση – και εκεί κανείς θα πρέπει να επικεντρώνει το βάρος της προσοχής – είναι ότι από τη Δικαιοσύνη υπάρχει σε εξέλιξη δικαστική έρευνα. Υπάρχουν αρμόδιες κρατικές Αρχές που συνδράμουν τη Δικαιοσύνη προς αυτή την κατεύθυνση. Υπάρχει πρόβλημα με τα κακόβουλα λογισμικά στη χώρα, ακόμη και από την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όπως έχουμε δει με σειρά αποκαλύψεων. Το θέμα με τα κακόβουλα λογισμικά δεν είναι αμιγώς ελληνικό. Υπάρχει σειρά ευρωπαϊκών χωρών που αντιμετώπισε αντίστοιχα προβλήματα. Και εκεί γίνονται έρευνες και διαδικασίες και προσπαθούν να αποσαφηνίσουν την κατάσταση. Υπό αυτό το πρίσμα, προφανώς και η Κυβέρνηση συνδράμει -από την πρώτη στιγμή κινήθηκε προς αυτή την κατεύθυνση- ώστε η ελληνική Δικαιοσύνη θεσμικά, η συντεταγμένη Πολιτεία, να κάνει αυτό που απαιτείται -επαναλαμβάνω, αυτό που απαιτείται- γρήγορα για να αποκαλυφθούν όλες οι πτυχές της υπόθεσης αυτής. Από την άλλη, δεν μπορούμε να μην υπογραμμίσουμε και να μην αναδείξουμε, όσο κι αν ορισμένοι δυσαρεστούνται, το ανυπόστατο, το ατεκμηρίωτο μιας σειρά ισχυρισμών, ανθρώπων, δημοσιευμάτων, που μιλούν για κατασκόπους, οι οποίοι περιτριγύριζαν την ελληνική Επικράτεια, οι οποίοι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στις εσωκομματικές εκλογές της Ν.Δ., οι οποίοι κατάφεραν και με το ζόρι έπεισαν τον κ. Τσίπρα δυο εβδομάδες μετά τη φωτιά στο Μάτι να πάει σε ένα κότερο και να τον φωτογράφισαν μετά για να του δημιουργήσουν προβλήματα και ζητήματα. Επειδή έτσι έχουν στο μυαλό τους, θεωρούν ότι είναι και πραγματικότητα. Και έχουν αποφασίσει ότι ο εγκέφαλος όλης αυτής της ιστορίας, ο συντονιστής, ήταν ο Πρωθυπουργός, ο οποίος παρακολουθούσε τους Υπουργούς του, τις γυναίκες τους, άμεσους συνεργάτες του στον πρωινό καφέ.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή η συγκεκριμένη λίστα, αυτή που δημοσιοποιήθηκε χθες αφορά εσάς προσωπικά, δεν σας ανησυχεί, δεν σας κεντρίζει κάπως το ενδιαφέρον το τι έχει συμβεί με αυτή τη δικαστική έρευνα, πέντε μήνες τώρα, από τη στιγμή που ούτε διαψεύδετε, ούτε επιβεβαιώνετε εάν είχατε παρακολούθηση ή όχι; Είναι μια έρευνα σε εξέλιξη από τον περασμένο Ιούλιο. Δεν έχει καταλήξει πουθενά ακόμα. Δεν σας προκαλεί ένα ενδιαφέρον το τι έχει συμβεί;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το ενδιαφέρον μας είναι να καταλήξει η έρευνα αυτή και να δώσει απαντήσεις. Και έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στην ελληνική Δικαιοσύνη ότι θα το κάνει. Θα ήμασταν πολύ περισσότερο προβληματισμένοι αν σε αντίστοιχες περιπτώσεις στο εξωτερικό είχαν καταλήξει σε αποτελέσματα και εδώ παρατηρούνταν μια υστέρηση της Ελλάδας. Όσοι διατυπώνουν την ερώτηση αυτή για τα κακόβουλα λογισμικά, οφείλουν να αναρωτηθούν ή να συνεργαστούν με συναδέλφους και σε άλλες χώρες, ποιες ακριβώς απαντήσεις έχουν δοθεί για τις παρακολουθήσεις, ας πούμε, δημοσίων προσώπων ή τις ενδεχόμενες παρακολουθήσεις δημοσίων προσώπων από κακόβουλα λογισμικά στο Βέλγιο, στη Γαλλία, στην Ισπανία, στην Πολωνία ή και σε άλλες χώρες. Ανεξαρτήτως, λοιπόν, του τι, από όλα αυτά με τα οποία βομβαρδίζεται η επικαιρότητα τις τελευταίες εβδομάδες, είναι πραγματικότητα και τι είναι μύθος -και αυτό θα το μάθουμε- η Δικαιοσύνη θα οδηγήσει και σε αυτό. Θα οδηγήσει, δηλαδή, και στην πραγματικότητα και στις πραγματικές διαστάσεις του ζητήματος, αλλά και στο τι είναι μύθος. Οφείλει να αντιληφθεί ότι υπάρχει και μια συγκεκριμένη δυσκολία, που δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, στον προσδιορισμό και στην αποσαφήνιση αυτής της κατάστασης. Πάντως, σε κάθε περίπτωση -επαναλαμβάνω- ότι πάγια αρχή της Κυβέρνησης είναι ότι η ελληνική Δικαιοσύνη και οι, κατά τον νόμο, αρμόδιες Αρχές, οφείλουν να κάνουν ό,τι χρειάζεται για να μην μείνει καμία σκιά πάνω στην υπόθεση αυτή.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είχατε κάποια ένδειξη στο κινητό σας;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι. Δεν είχα ούτε καμία τέτοια ένδειξη, ούτε καμία τέτοια πληροφορία και δεν μου προσκόμισε και ο κ. Βαξεβάνης καμία.

ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν ξέρω αν επιμένετε ακόμα ότι οι εθνικές εκλογές θα γίνουν με τα νέα δεδομένα της τελευταίας απογραφής.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προφανώς. Το Υπουργείο Εσωτερικών είναι αρμόδιο. Υπάρχουν συγκεκριμένες προβλέψεις και θεσμικές ρυθμίσεις που διέπουν το εκλογικό Σώμα και την κατανομή των εδρών. Έχουμε καινούργια πληθυσμιακά δεδομένα. Αυτά θα ληφθούν υπόψη στις επόμενες εκλογές.

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να πάμε στα ενεργειακά. Δεδομένου ότι φαίνεται ότι υπάρχει μια μεγάλη δυστοκία στην Ευρώπη στο να βρεθεί μια λύση τόσο για το πλαφόν και φαίνεται ότι υπάρχουν και κάποια ζητήματα και για το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, η ελληνική Κυβέρνηση, πρώτον, επιμένει στην καθιέρωση πλαφόν στην χονδρική τιμή του φυσικού αερίου και αν ναι, θα δεχθεί κάποια τιμή που να βρίσκεται μεταξύ της δικής μας πρότασης, της πρότασης της Αθήνας και της πρότασης της Κομισιόν; Και δεύτερον, αν τελικά δεν υπάρξει συμφωνία, τι κάνουμε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά το δεύτερο, έχω απαντήσει πάρα πολλές φορές. Εμείς έχουμε ένα συγκεκριμένο σχέδιο στήριξης της κοινωνίας, που έχει ως αποτέλεσμα ο Έλληνας καταναλωτής να πληρώνει πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, τη δεύτερη νομίζω φθηνότερη τιμή καταναλωτή ρεύματος και θα συνεχίσουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Ανακτούμε υπερκέρδη από τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας και με αυτά τα υπερκέρδη, μέσα από αυτή την ανάκτηση, ενισχύουμε την ελληνική κοινωνία, κάθε Έλληνα, κάθε ελληνικό νοικοκυριό και τις ελληνικές επιχειρήσεις, για να μειώσουμε το αποτύπωμα της ενεργειακής ακρίβειας στη ζωή τους. Από εκεί και πέρα, η ελληνική πλευρά έχει με σαφήνεια διατυπώσει τις θέσεις της σε ό,τι αφορά τις ευρωπαϊκές παρεμβάσεις και στο θέμα του πλαφόν. Είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι η πρόταση αυτή της Κομισιόν για τη διαμόρφωση του πλαφόν, είναι μια πρόταση που προφανώς και δεν μας καλύπτει και δεν εξυπηρετεί ούτε τους στόχους, ούτε τον προσανατολισμό, ούτε τη φιλοδοξία αυτής της προσπάθειας για τους Ευρωπαίους πολίτες. Θα συνεχίσουμε μαζί και με άλλα κράτη την πίεση για να συγκροτηθεί μια πρόταση που να έχει αποτέλεσμα και αντίκρισμα.

Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Στο θέμα της Απογραφής πότε περιμένουμε τα επίσημα αποτελέσματα, Κύριε Εκπρόσωπε, και αν με βάση τα αποτελέσματα αυτά, αναμένεται ν’ αλλάξουν έδρες κάποιες Περιφέρειες της χώρας.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αναμένουμε τα επίσημα αποτελέσματα στο τέλος του έτους. Με βάση τις πληροφορίες και τις εκτιμήσεις που έχουν γίνει από αρμόδιους, αναμένεται μία αλλαγή των εδρών σε κάποιες εκλογικές περιφέρειες. Αλλά θα έλεγα ότι είναι προτιμότερο να περιμένουμε την οριστικοποίηση των αποτελεσμάτων και να τα δούμε τότε.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να σας ρωτήσω ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Τσίπρας, επιμένει σε προκήρυξη πρόωρων εκλογών. Υπήρχε μία ανακοίνωση χθες από τον ΣΥΡΙΖΑ που έκανε λόγο, μεταξύ άλλων, για κρυπτόμενο Πρωθυπουργό. Είναι σε εξέλιξη -το γνωρίζουμε- η διαδικασία σε σχέση με την υπόθεση των παρακολουθήσεων στη Δικαιοσύνη και, όπως λέτε, με τα πρότυπα τα αντίστοιχα στην Ευρώπη υπάρχει μία καθυστέρηση στις υποθέσεις αυτές, και αναρωτιέμαι τι θα έκανε τον Πρωθυπουργό να φέρει πιο νωρίς τις εκλογές, εννοώ ενδεχομένως να τις προκηρύξει τον Γενάρη και εάν εκτιμάτε ότι η τοξικότητα αυτή, η οποία φαίνεται ότι αυξάνεται, δρα ανασταλτικά στο κυβερνητικό έργο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός έχει αποδείξει ότι η διαχείριση του εκλογικού και πολιτικού χρόνου γίνεται προς όφελος της Πατρίδας και των πολιτών. Αξιοποιούμε τον πολιτικό χρόνο, αξιοποιούμε την εντολή διακυβέρνησης που μας έδωσαν οι Έλληνες πολίτες το 2019, με ορίζοντα τετραετίας, για να διαχειριστούμε με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο τις επιπτώσεις των εισαγόμενων κρίσεων στη ζωή τους, για να υλοποιήσουμε μία σειρά από μεταρρυθμίσεις και δράσεις που αλλάζουν επίπεδο την Ελλάδα, όπως είπαμε και προηγουμένως, σε μία σειρά από τομείς. Έτσι αντιλαμβανόμαστε εμείς την πολιτική, έτσι διαχειριζόμαστε τον πολιτικό και εκλογικό χρόνο και σε αυτή την κατεύθυνση θα επιμείνουμε.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, μιλήσατε για τις δυσκολίες της έρευνας και εδώ και σε άλλες χώρες, όσον αφορά το Predator. Στο «Documento της Κυριακής» αποκαλύψαμε τους παρόχους του Predator, υπήρξαν και αντιδράσεις διεθνώς και από το Ευρωκοινοβούλιο και από διεθνείς παράγοντες. Σκοπεύει η Κυβέρνηση να αναλάβει κάποια πρωτοβουλία σε αυτό το επίπεδο ή θα το αφήσει και αυτό στη Δικαιοσύνη;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση έχει ήδη αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία, με την οποία καλύπτει ένα τεράστιο νομοθετικό κενό που υπήρχε, ασαφές και περίεργο, αν αναλογιστεί κανείς και τις αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα που γίναν λίγες μέρες, λίγες εβδομάδες, νομίζω, πριν τις εκλογές του 2019, όταν είχε ήδη από τότε επισημανθεί η παρουσία κακόβουλων λογισμικών στη χώρα από την προηγούμενη κυβέρνηση. Προχωράμε στην καθολική απαγόρευση κατοχής, δημιουργίας, διακίνησης, χρήσης τέτοιων λογισμικών εδώ, για το από εδώ και πέρα. Παράλληλα επαναλαμβάνω, η υπόθεση βρίσκεται σε εξέλιξη ανοιχτή δικαστική έρευνα. Αν θυμάμαι καλά, ο εκδότης της εφημερίδας είχε παρουσιαστεί πριν από μία εβδομάδα στην αρμόδια Εισαγγελέα, προκειμένου να προσκομίσει στοιχεία. Θεωρώ αυτονόητο ότι θα της πήγε και στοιχεία, θα υπέδειξε και μάρτυρες, ότι θα αξιολογηθούν και όλη η διαδικασία θα «τρέξει».

Προηγούμενο άρθροΧάρης Καστανίδης, εισηγητής του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής στην επιτροπή θεσμών και διαφάνειας: Όλα στο σκοτάδι και όχι στο φως είναι το δόγμα της κυβέρνησης
Επόμενο άρθροΟ ΥπΑΑΤ, Γ. Γεωργαντάς σε ημερίδα στην Κατερίνη για τα 31 χρόνια του Leader