«Θέλουμε να στρέψουμε το βλέμμα μας στο μέλλον και επιμένουμε σταθερά ότι το νέο μας τουριστικό μοντέλο πρέπει να είναι βιώσιμο».
Αυτό ανέφερε χτες σε τηλεδιάσκεψη με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του TUI Group, Fritz Joussen, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την οποία ανακοινώθηκε η ίδρυση του Co-Lab του ομίλου στη Ρόδο, του πρώτου εργαστηρίου συνεργασίας για τον επωφελή πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό ολόκληρης της αλυσίδας υπηρεσιών που συνδέονται με τον τουρισμό.
«Προσφάτως οι «New York Times» είχαν ένα ολοσέλιδο δημοσίευμα για τον καλύτερο προορισμό στον κόσμο για σκι την άνοιξη, και ο προορισμός αυτός ήταν η Κρήτη. Ήταν εντυπωσιακό. Το γνωρίζω γιατί κάνω σκι και πάντα αναρωτιόμουν πώς είναι δυνατό να μην έχουν ανακαλύψει αυτό το διαμάντι. Αλλά να μπορείς να πεις, για παράδειγμα, στους επισκέπτες σου ότι μπορούν να επισκεφθούν την Κρήτη τον Μάρτιο και να πάνε στο βουνό και στη θάλασσα την ίδια ημέρα, αυτό όντως προσφέρει μια ποικιλία στο προϊόν. Και αν προσθέσει κανείς σε αυτό το στοιχείο τον πολιτισμό, τον βιώσιμο, οικολογικό τουρισμό και την ικανότητα να προσφέρεις πολυάριθμες και διαφορετικές εμπειρίες σε διάφορους προορισμούς, νομίζω ότι έχουμε το πακέτο για να είμαστε σε θέση να προωθήσουμε τη χώρα μας ως έναν προορισμό για ολόκληρο τον χρόνο και να συμπεριλάβουμε και το στοιχείο των πόλεων, τα λεγόμενα city breaks, όχι μόνο σε ό,τι αφορά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Μπορούμε, πιστεύω, να καταλάβουμε αυτή τη θέση και να συνεργαστούμε μαζί σας για να επεκτείνουμε το εύρος των προσφερόμενων υπηρεσιών που συνδέονται με το τουριστικό προϊόν στην Ελλάδα» ανέφερε ο Πρωθυπουργός.
«Το 2022 ο ελληνικός Τουρισμός θα είναι πρωταγωνιστής»
«Ο βιώσιμος Τουρισμός αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της ελληνικής Κυβέρνησης. Και είναι σημαντική για εμάς η επιλογή της TUI να καταστεί η Ρόδος ο πρώτος βιώσιμος τουριστικός προορισμός παγκοσμίως, χάρη στις εντατικές προσπάθειες που έχουμε κάνει με τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου Γιώργο Χατζημάρκο και τον Δήμαρχο Ρόδου Αντώνη Καμπουράκη», τόνισε ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας.
Το Co-Lab στη Ρόδο
Σημειώνεται ότι η συμφωνία για την ίδρυση του πρώτου εργαστηρίου συνεργασίας Co-Lab αφορά την ανάπτυξη πολιτικών και προγραμμάτων που θα διασφαλίσουν τον βιώσιμο τουρισμό. Όπως αναφέρεται, «το καινοτόμο Co-Lab θα συσταθεί στη Ρόδο, με στόχο να συμβάλλει στη μετατροπή του νησιού σε υπόδειγμα πράσινου και ψηφιακού μετασχηματισμού που θα αφορά ολόκληρη την αλυσίδα υπηρεσιών φιλοξενίας και εστίασης: από τα ξενοδοχεία και τα μέσα μεταφοράς έως τα μουσεία και τους χώρους ψυχαγωγίας.
Με τον τρόπο αυτό, το Νησί των Ιπποτών θα προσφέρει έναν απτό οδικό χάρτη που θα μπορούν να υιοθετήσουν τουριστικοί προορισμοί σε όλο τον κόσμο. Το νέο εργαστήριο θα αναζητήσει εφαρμόσιμες απαντήσεις σε σοβαρές προκλήσεις του 21ου αιώνα, όπως η μείωση του αντίκτυπου του τουρισμού στο περιβάλλον, αλλά με οφέλη για την ανάπτυξη των τοπικών οικονομικών και για την αγορά εργασίας, χωρίς αποκλεισμούς. Πυξίδα για τη δράση του Co-Lab θα είναι οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ και η Πράσινη Συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Co-Lab θα αποτελέσει παράλληλα κόμβο για τη συστηματική συνεργασία ανάμεσα στην τοπική αυτοδιοίκηση, την επιχειρηματικότητα και την τοπική κοινωνία σε κάθε στάδιο της όλης διαδικασίας, ώστε οι λύσεις που θα υλοποιηθούν να έχουν ευρεία στήριξη, θα καλύπτουν τις ανάγκες του νησιού και να αποτελούν προϊόν σοβαρής διαβούλευσης όλων των εμπλεκόμενων πλευρών.
«Είναι σημαντικό να υπογραμμίσουμε ότι στα Ηνωμένα Έθνη όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, δεν μιλάμε μόνο για περιβαλλοντική, οικολογική βιωσιμότητα. Αλλά και στην κοινωνική και οικονομική βιωσιμότητα», ανέφερε από την πλευρά του ο Πρωθυπουργός. «Χωρίς βιωσιμότητα στην οικονομία και την κοινωνία, δεν θα επιτευχθεί βιωσιμότητα στο πεδίο του περιβάλλοντος. Εάν οι πολίτες δεν γνωρίζουν πώς θα έχουν μερίδιο στον παγκόσμιο πλούτο, πώς θα εξασφαλίσουν τα προς το ζην για τα παιδιά τους, πώς θα έχουν ένα αξιοπρεπές εισόδημα δεν θα μεριμνήσουν για το περιβάλλον», σημείωσε ο κ. Joussen.
Μελέτη ΙΝΣΕΤΕ
Υπενθυμίζεται ότι στους άξονες για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, αλλά και τις τάσεις που διαμορφώνουν τις εξελίξεις στον παγκόσμιο και άρα και στην ελληνικό τουριστικό χάρτη αναφέρεται και η μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης» που εκπονήθηκε από την κοινοπραξία εταιρειών Deloitte – Remaco για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ και παρουσιάστηκε πριν λίγες μέρες στον Πρωθυπουργό.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη μελέτη, οι άξονες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη των τουριστικών προϊόντων της χώρας είναι:
- Η βελτίωση και ανάπτυξη των δημοσίων -κυρίως- υποδομών
- Η αναβάθμιση, καινοτομία και προώθηση του τουριστικού προϊόντος
- Η ψηφιακή αναβάθμιση και ο μετασχηματισμός του τουριστικού οικοσυστήματος
- Η προστασία του περιβάλλοντος και η αειφορία, και
- Η ενίσχυση των δεξιοτήτων και η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας.
Όπως αναφέρεται:
Βιώσιμη ανάπτυξη και αειφορία
H βιωσιμότητα και η αειφορία σε όλες τους τις διαστάσεις (περιβάλλον, οικονομία, κοινωνία, πολιτισμός), έρχονται στο προσκήνιο των εθνικών τουριστικών πολιτικών και πρακτικών και ολοένα και περισσότερο αποτελούν βασικό πυλώνα των επιχειρηματικών πρακτικών των επιχειρήσεων του κλάδου. Οι προορισμοί εφαρμόζουν πρωτοβουλίες που προωθούν την περιβαλλοντική, πολιτιστική και κοινωνικοοικονομική βιωσιμότητα και αειφορία, ενώ παράλληλα επιδιώκουν την απόκτηση πιστοποιήσεων από διεθνώς αναγνωρισμένους φορείς και οργανισμούς, ώστε να προβάλουν στον σύγχρονο επισκέπτη τις ενέργειές τους και να διασφαλίσουν την έμπρακτη δέσμευσή τους στις αρχές αυτές.
Υπερτουρισμός
Σύμφωνα με τη μελέτη, η προβλεπόμενη «έκρηξη» στις μετακινήσεις / ταξίδια σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα αναμένεται να δημιουργήσει τουριστική συμφόρηση σε αρκετούς δημοφιλείς προορισμούς τα επόμενα έτη, με σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον, την κοινωνία και τον πολιτισμό. Τρόποι αντιμετώπισης του υπερτουρισμού αποτελούν η στοχευμένη προβολή και προώθηση λιγότερο επιβαρυμένων / αναδυόμενων προορισμών, η επιβολή ειδικών φόρων / προστίμων για την αποτροπή του φαινομένου και τη συγκέντρωση εσόδων για την αντιμετώπιση του, καθώς και ειδικά μέτρα μείωσης της κυκλοφορίας και ρύθμισης της προσφοράς καταλυμάτων και των δραστηριοτήτων σε δημοφιλείς περιοχές.