Ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα
Α. Σε ό,τι αφορά τις τουρκικές προκλήσεις
Η Ελλάδα, με μεθοδικότητα και συνέπεια, εμπεδώνει την πεποίθηση, σε όλο τον κόσμο, ότι αποτελεί παράγοντα ειρήνης και σταθερότητας σε όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο. Πέρα από την παραδοσιακή συμμετοχή της σε όλα τα διεθνή fora που προωθούν την ειρηνική συνύπαρξη των λαών, τους τελευταίους μήνες, οριοθέτησε με την Ιταλία και την Αίγυπτο θαλάσσιες ζώνες με απόλυτο σεβασμό στις σχέσεις καλής γειτονίας και στο Δίκαιο της Θάλασσας. Αντίθετα, η Τουρκία, πότε με το παράνομο τουρκολυβικό μνημόνιο, πότε με παράνομες δραστηριότητες στην Ανατολική Μεσόγειο, πότε με διαδοχικές παράνομες NAVTEX και πότε με την προκλητική ρητορική της ηγεσίας της, λειτουργεί ως ταραξίας και παράγοντας αστάθειας στην ευρύτερη περιοχή μας. Στη διαπίστωση αυτή καταλήγουν και όλοι οι σημαντικοί διεθνείς παράγοντες, στην Ευρώπη και στην Αμερική.
Οι Ευρωπαίοι εταίροι μας έχουν ήδη καταρτίσει έναν κατάλογο κυρώσεων και καλούν την Άγκυρα να προχωρήσει σε έμπρακτη αποκλιμάκωση, διαφορετικά θα τον ενεργοποιήσουν. Οι Η.Π.Α., με αλλεπάλληλες τοποθετήσεις του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, αποδοκιμάζουν τη συμπεριφορά της Τουρκίας. Είναι, λοιπόν, στο χέρι της Άγκυρας να επιλέξει είτε έμπρακτη αποκλιμάκωση, είτε κυρώσεις. Σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα απαντά με πολιτική, διπλωματική και επιχειρησιακή επαγρύπνηση, ψυχραιμία και εθνική αυτοπεποίθηση.
Η θέση μας ήταν και είναι ξεκάθαρη: Βασισμένοι αποκλειστικά και μόνο στο Διεθνές Δίκαιο, στο Δίκαιο της Θάλασσας και τις αρχές καλής γειτονίας, επιδιώκουμε συμφωνίες για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών της χώρας μας με όλες τις γειτονικές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας. Διάλογος, όμως, κάτω από απειλές, απόπειρες εκβιασμού και προκλήσεις, δεν γίνεται. Η Ελλάδα δεν σύρεται, δεν τρομοκρατείται και δεν εκβιάζεται.
Περιμένουμε, λοιπόν, από τη γειτονική χώρα να εγκαταλείψει την αδιέξοδη προκλητικότητα και να προσέλθει στο τραπέζι των διερευνητικών επαφών. Με ειλικρινή διπλωματία, όχι τυχοδιωκτική προπαγάνδα. Με ρεαλιστικό πλαίσιο, όχι αυθαίρετες και παράνομες κατά το Διεθνές Δίκαιο διεκδικήσεις. Και τελικά με ένα και μόνο χαρτί: Τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας. Έτσι ώστε να επιδιώξουμε κοινά αποδεκτή συμφωνία για τη μόνη διμερή εκκρεμότητα που αφορά στην οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών μας. Και, αν δεν συμφωνήσουμε, να προχωρήσουμε στη σύνταξη συνυποσχετικού για την από κοινού παραπομπή του θέματος στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.
Β. Σε ό,τι αφορά τον κορονοϊό
Η χώρα μας, παρά τη σημαντική αύξηση κρουσμάτων που είδαμε κατά τον Αύγουστο, παραμένει σταθερά ανάμεσα στις χώρες με τα καλύτερα αποτελέσματα στον πόλεμο κατά της πανδημίας. Έχουμε ήδη πολλαπλασιάσει τον αριθμό των τεστ που διενεργούμε, τόσο στις πύλες εισόδου της χώρας, όσο και σε όλη την Επικράτεια. Σημειώνεται σχετικά ότι, ιστορικά στην αρχή της πανδημίας βρισκόμασταν στην 63η θέση παγκοσμίως σε τεστ ανά εκατομμύριο κατοίκους. Και τότε διενεργούσαμε μικρότερο αριθμό τεστ, καθώς είχαμε λάβει έγκαιρα περιοριστικά μέτρα τα οποία κατέληξαν σε εφαρμογή lockdown που περιόρισε δραστικά τις μετακινήσεις των πολιτών. Στη συνέχεια, καθώς ήρθη το lockdown και ανοίξαμε τις πύλες μας στον κόσμο, αυξήσαμε δραστικά τα τεστ που έφτασαν μέχρι και τις 17 χιλιάδες την ημέρα, ενώ σε μέσο όρο την προηγούμενη εβδομάδα ο αριθμός των τεστ διαμορφώθηκε σε 13.400 ημερησίως.
Σε αυτό έχει συμβάλει σημαντικά η «Εμβληματική δράση» που δρομολογήσαμε για την επιδημιολογική μελέτη του κορονοϊού στην Ελλάδα μέσω εκτεταμένων εξετάσεων ανίχνευσης του ιού και αντισωμάτων, αλληλούχισης ιικών γονιδιωμάτων και γενετικής ανάλυσης ασθενών. Μια δράση ύψους σχεδόν 2,5 εκατομμυρίων ευρώ που χρηματοδοτείται από το ΠΔΕ. Πρόκειται ουσιαστικά για την συστράτευση της ελληνικής ερευνητικής κοινότητας στην προσπάθεια αντιμετώπισης της υγειονομικής, αλλά και οικονομικής και κοινωνικής κρίσης.
Αξιοποιήσαμε το εξαιρετικό ανθρώπινο ερευνητικό δυναμικό που διαθέτουμε, προκειμένου να έχουμε και μια σημαντική συνεισφορά σε επίπεδο εγχώριας έρευνας στη μάχη κατά του κορονοϊού.
Ένα σημαντικό πρόγραμμα, το οποίο εμπλέκει τις δυνάμεις δέκα μεγάλων ιδρυμάτων της χώρας μας. Την Ιατρική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, το Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών, το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας, το Εθνικό Κέντρο Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος», το Ερευνητικό Κέντρο Βιοϊατρικών Επιστημών «Αλέξανδρος Φλέμινγκ», το Ινστιτούτο Παστέρ και όλα τα Κέντρα Αναφοράς για τον κορονοϊό της χώρας. Η «Εμβληματική Δράση», μείωσε την εξάρτηση της Ελλάδας από το εξωτερικό, καθώς αναπτύχθηκε από Έλληνες επιστήμονες, με ελληνική τεχνογνωσία. Κάτι πολύ σημαντικό, όταν γνωρίζουμε όλοι τον παγκόσμιο ανταγωνισμό για την πρόσβαση σε πεπερασμένο αριθμό υγειονομικού υλικού και αντιδραστηρίων.
Έτσι, έχουμε βελτιωθεί πολύ και στη σχετική παγκόσμια κατάταξη. Βάσει των στοιχείων της 31ης Αυγούστου, βρισκόμαστε στην 29η θέση παγκοσμίως για τα ημερήσια τεστ ανά εκατομμύριο κατοίκους, βελτίωση δηλαδή κατά 34 θέσεις σε αυτή την πρωτόγνωρη, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, παγκόσμια κατάταξη. Και αυτή η κατάταξη μιλάει από μόνη της.
Δεν θολώνει από την προσπάθεια μικροπολιτικής εκμετάλλευσης του ζητήματος των αντιδραστηρίων του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας (ΕΚΕΑ). Η αλήθεια είναι ότι το ΕΚΕΑ από τον Ιούνιο και για όλους τους επόμενους μήνες έχει συγκριμένη δυνατότητα 30.000 τεστ τον μήνα, ή περίπου 1.000 τεστ ημερησίως. Η δε παράδοση των αντιδραστηρίων στο ΕΚΕΑ γίνεται μία φορά την εβδομάδα. Αυτή ήταν και αυτή παραμένει η δυναμικότητα του ΕΚΕΑ, την οποία γνωρίζαμε ούτως ή άλλως. Η πρόσκαιρη διακοπή αποστολής δειγμάτων στο ΕΚΕΑ αποκαθίσταται στις 8 Σεπτεμβρίου με τη νέα παραλαβή δειγμάτων. Σημειώνεται ότι η προσωρινή αναστολή εκτέλεσης ελέγχων σε καμία περίπτωση δεν επηρεάζει το συνολικό αριθμό διεξαγωγής τεστ στην Ελλάδα διότι έγκαιρα τα τεστ που ήταν να διενεργήσει το ΕΚΕΑ προωθήθηκαν σε άλλα εργαστήρια. Επαναλαμβάνω, τα τεστ που διενεργεί η Ελλάδα την κατατάσσουν πλέον στις υψηλότερες θέσεις παγκοσμίως και ο αριθμός τους θα διαμορφώνεται στα επίπεδα που υποδεικνύουν οι ειδικοί και για όσο χρόνο χρειαστεί.
Το χθεσινό κρούσμα κορονοϊού στο ΚΥΤ Μόριας ανέδειξε τη σημασία που θα διαδραματίσουν, και για λόγους υγειονομικούς, αλλά και για λόγους ασφαλείας των διαμενόντων σε αυτές καθώς και των τοπικών κοινωνιών, οι κλειστές και ελεγχόμενες δομές. Οι διαδικασίες για τη δημιουργία τους προχωρούν. Σήμερα, δημοσιεύθηκαν στη Διαύγεια από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου η πρόσκληση για την εκμίσθωση απαραίτητης έκτασης για τη δημιουργία των κλειστών δομών σε Λέσβο και Χίο και οι συμβάσεις για την εκτέλεση των περιφράξεων και των πρώτων χωματουργικών έργων. Τέλος, έχουν προχωρήσει και οι διαδικασίες για τις απαιτούμενες περιβαλλοντικές μελέτες στα δύο νησιά.
Γ. Σε ό,τι αφορά τις μεταρρυθμίσεις
Παρά τις σοβαρές εξωγενείς προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα -την τουρκική προκλητικότητα και την πανδημία- ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο μεταρρυθμιστικό έργο που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2019. Στην πρώτη φάση, μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου -που ξέσπασε η διπλή εξωγενής πρόκληση με τα γεγονότα στον Έβρο και την εμφάνιση των πρώτων κρουσμάτων κορονοϊού- η Κυβέρνηση είχε ολοκληρώσει μια σειρά μεταρρυθμίσεων που αφενός ανοίγουν νέους δρόμους στην αναπτυξιακή προοπτική της χώρας και αφετέρου βελτιώνουν τη θεσμική λειτουργία του Κράτους, το αίσθημα ασφάλειας του πολίτη, την ποιότητα της Δημοκρατίας, την ενότητα του Ελληνισμού. Είναι μεταξύ άλλων:
-Η αποκατάσταση του πραγματικού ασύλου ιδεών στα Πανεπιστήμιά μας.
-Ο νόμος που δίνει τη δυνατότητα στους εκτός Επικράτειας εκλογείς να ψηφίζουν από τον τόπο της κατοικίας τους.
-Οι πρώτες μειώσεις φόρων και εισφορών, καθώς και οι μεταρρυθμίσεις που δημιουργούν ένα γόνιμο αναπτυξιακό περιβάλλον.
-Η αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
-Η αναδιοργάνωση της Πολιτικής Προστασίας και η λειτουργία του 112
-Ο αφοπλισμός ναρκών -όπως στη Δ.Ε.Η.- που μας είχε κληροδοτήσει η προηγούμενη Κυβέρνηση.
-Η δρομολόγηση εθνικής στρατηγικής για την ενέργεια και το κλίμα.
-Μείζονος σημασία για τη λειτουργία του Κράτους και την εξυπηρέτηση του πολίτη είναι τα τεράστια άλματα που πετύχαμε στη διάρκεια της πανδημίας σε ό,τι αφορά την ψηφιακή διακυβέρνηση. Υπηρεσίες για τις οποίες ο πολίτης χρειαζόταν χρόνο και αντιμετώπιζε τεράστια ταλαιπωρία, είναι τώρα στη διάθεσή του με ένα κλικ.
Προχωράμε, με την ίδια ταχύτητα, με σοβαρότητα, συνέπεια και κοινωνική ευαισθησία, στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων. Κι αυτό φάνηκε ξεκάθαρα στην πρόσφατη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, όπου συζητήθηκαν νέες δράσεις και νομοθετικές παρεμβάσεις για την αξιοκρατική στελέχωση του Δημοσίου, το νέο πλαίσιο επιλογής διοικήσεων στο δημόσιο τομέα, την αναβάθμιση του ΑΣΕΠ, τον νέο Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων, το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, την καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος και την περιστολή του λαθρεμπορίου.
Και βέβαια, τον Κώδικα για τη Διευθέτηση Οφειλών και Παροχής Δεύτερης Ευκαιρίας. Ένα νομοσχέδιο που βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση και συνιστά ένα συνεκτικό, καινοτόμο και μεταρρυθμιστικό θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση, με αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, ευελιξία και κοινωνική δικαιοσύνη, του προβλήματος του υψηλού, συσσωρευμένου ιδιωτικού χρέους. Το πλαίσιο αυτό είναι ολιστικό, επιχειρηματικά γόνιμο, κοινωνικά ευαίσθητο και δίκαιο, καινοτόμο και, για όλους αυτούς τους λόγους, εθνικά αναπτυξιακό. Χαρακτηριστικά στοιχεία του σχεδίου νόμου για την αποτροπή του «ηθικού κινδύνου» (moral hazard) είναι η ταχύτητα και η διαφάνεια. Διαφάνεια, με την ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών και την ύπαρξη αυτοματοποιημένης λύσης ρύθμισης οφειλών, και ταχύτητα στη ροή των διαδικασιών, καθώς προβλέπονται σφικτές χρονικές προθεσμίες, προκειμένου να περιοριστεί η δράση των στρατηγικών κακοπληρωτών.
Είχε προηγηθεί η θέσπιση του προγράμματος «ΓΕΦΥΡΑ» που στηρίζει ευάλωτα νοικοκυριά και καλύπτει για πρώτη φορά τους συνεπείς δανειολήπτες που πλήττονται από τις οικονομικές συνέπειες του κορονοϊού. Σημειώνεται το ιδιαίτερα έντονο ενδιαφέρον των δανειοληπτών για το πρόγραμμα αυτό που επιδοτεί δανειολήπτες που έχουν δάνεια με υποθήκη στην Α΄ κατοικία, γεγονός που αποδεικνύεται από τα στοιχεία της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) του Υπουργείου Οικονομικών για τον ένα μήνα λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του προγράμματος. Σύμφωνα με αυτά, κατά τις πρώτες 30 ημέρες λειτουργίας της πλατφόρμας, εισήλθαν σε αυτήν 120.116 φορολογούμενοι, εκ των οποίων οι 100.103 συναίνεσαν στην άρση του απορρήτου τους και ξεκίνησαν τη διαδικασία υποβολής της αίτησης. Από αυτούς, 51.337 προχώρησαν στην οριστική υποβολή της αίτησης. Επισημαίνεται ότι οι αριθμοί αυτοί καταγράφηκαν σε έναν σχετικά αδρανή μήνα, τον Αύγουστο.
Σημειώνεται, τέλος, η χθεσινή σημαντική οικονομική επιτυχία της χώρας μας: Εν μέσω της πρωτόγνωρης, παγκόσμιας, κρίσης που προκαλεί η πανδημία του κορονοϊού, η Ελλάδα δανείστηκε από τις διεθνείς αγορές κεφαλαίου 2,5 δισ. ευρώ με επιτόκιο 1,2% περίπου. Το χαμηλότερο της Ιστορίας της! Μια λέξη αποδίδει αυτή την επιτυχία: Εμπιστοσύνη!
Ε. Πρόγραμμα Πρωθυπουργού
O Πρωθυπουργός βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη προκειμένου να συναντηθεί με εκπροσώπους παραγωγικών και επιστημονικών φορέων της Βορείου Ελλάδος. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη παίρνει μεγάλη ανάσα στις μεταφορές, καθώς ο συνολικός στόλος του ΟΑΣΘ από τον Αύγουστο του 2019 -μέσα σε έναν μόλις χρόνο- έχει αυξηθεί πάνω από 70%. Συγκεκριμένα, σήμερα, Σεπτέμβριο του 2020, ο ΟΑΣΘ διαθέτει σε λειτουργία 270 οχήματα, 130 οχήματα από ΚΤΕΛ και 18 οχήματα από leasing και τον Δήμο, δηλαδή 418 οχήματα συνολικά. Πέρυσι, τον Αύγουστο του 2019, διέθετε 215 οχήματα και 25 οχήματα από ΚΤΕΛ, δηλαδή 240 οχήματα συνολικά. Προβλέπεται, επίσης, ο συνολικός αριθμός σε σχέση με τον Αύγουστο του 2019 να διπλασιαστεί στις αρχές του 2021 και να υπερδιπλασιαστεί τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς.
Στις 14:00, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα συναντηθεί με τους επικεφαλής του Μετρό Θεσσαλονίκης, του ΟΑΣΘ, της Εγνατίας Οδού, της ΔΕΘ-HELEXPO, του ΟΛΘ, του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για το γήπεδο του ΠΑΟΚ, του THESS INTEC και τον Δήμαρχο Δημήτρη Δεμουρτζίδη, για το Μητροπολιτικό Πάρκο Δήμου Παύλου Μελά. Τέλος, στις 18:00 ο Πρωθυπουργός θα επισκεφθεί το Technopolis ICT Business Park.
Κλείνοντας, σας ενημερώνω ότι τη Δευτέρα, 7 Σεπτεμβρίου, ο Πρωθυπουργός θα μιλήσει στη Βουλή των Ελλήνων, στο πλαίσιο προ ημερησίας διατάξεως συζήτησης που ζήτησε η Πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής κυρία Φώφη Γεννηματά σύμφωνα με το άρθρο 143 του Κανονισμού της Βουλής, για τις εξελίξεις της πανδημίας του κορονοϊού και την στρατηγική αντιμετώπισης των επιπτώσεών της από την Κυβέρνηση.
Ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σε ποιο σημείο βρίσκονται οι συζητήσεις με τη Γαλλία για τη Συμφωνία Αμυντικής Συνεργασίας και αν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την υπογραφή της;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Συνεχίζονται αυτές οι συζητήσεις. Η Ελλάδα δεν συζητά, όμως, μόνο με μία χώρα, αλλά με περισσότερες για την ενίσχυση της αποτρεπτικής δυνατότητας της χώρας και όταν θα είμαστε έτοιμοι για ανακοινώσεις, θα τις γνωρίσετε.
Α. ΚΑΝΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, βγήκε το ΑΕΠ τριμήνου, η ύφεση είναι ρεκόρ 15,2%. Να σας θυμίσω ότι ο Υπουργός Οικονομικών, η Κυβέρνηση, μιλούσε για μια ύφεση, γύρω στο 8%. Και η ερώτησή μου είναι αν αυτή η ύφεση αλλάζει τα δεδομένα όσον αφορά το νέο οικονομικό πακέτο που θα ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός στη Δ.Ε.Θ. και, την ίδια στιγμή, αν αυτό φέρνει πίσω τις φοροελαφρύνσεις που θα ανακοίνωνε; Και μια δεύτερη ερώτηση για τα γεωπολιτικά: Πώς βλέπετε την κίνηση των Ρώσων στην Ανατολική Μεσόγειο και αν αυτό αλλάζει τις ισορροπίες στην περιοχή;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ’ αρχάς, η ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ είναι ακριβώς στο εύρος και των δικών μας προβλέψεων. Όπως γνωρίζετε, το δεύτερο τρίμηνο, λόγω της εφαρμογής του lockdown, είναι το τρίμηνο με τη μεγαλύτερη ύφεση. Το ποσοστό που αναφέρατε πριν, για εκτιμήσεις, αφορά όλο τον χρόνο. Επομένως, θα δούμε πώς θα κινηθούν και τα επόμενα τρίμηνα πριν διαμορφωθεί το συνολικό αποτέλεσμα της ύφεσης για τη φετινή χρονιά, που θα είναι σίγουρα μεγάλη, αλλά οφείλεται σε αυτή την πρωτόγνωρη παγκόσμια υγειονομική κρίση που προκαλεί η πανδημία του κορονοϊού. Επίσης, πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι τα στοιχεία του δεύτερου τριμήνου και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης είναι πολύ αρνητικά. Πολύ μεγάλες οικονομίες έχουν ακόμη μεγαλύτερα ποσοστά ύφεσης το δεύτερο τρίμηνο απ’ ό,τι ανακοινώθηκαν σήμερα για την Ελλάδα, η οποία βρίσκεται περίπου στον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Επομένως, αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι να αντιμετωπιστεί, όσο το δυνατόν γρηγορότερα, το υγειονομικό σκέλος της κρίσης, προκειμένου να προχωρήσουμε σε μία γρήγορη ανάταξη της οικονομίας μας. Και γι’ αυτό τον λόγο, έχουμε κρατήσει, όπως έχουμε πει και άλλες φορές, καύσιμα για να πυροδοτήσουμε την επανεκκίνηση της οικονομίας. Δεδομένου, λοιπόν, ότι η ύφεση είναι στο πλαίσιο των δικών μας προβλέψεων, δεν αλλάζει σε τίποτα τις προβλέψεις του οικονομικού επιτελείου για τη δυνατότητα που έχει ο Κρατικός Προϋπολογισμός να στηρίξει την οικονομία, ούτε τις εξαγγελίες που θα κάνει ο Πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη, τόσο όσον αφορά τα ζητήματα της βραχυπρόθεσμης στήριξης της οικονομίας, όσο και των μακροπρόθεσμων μειώσεων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.
Όσον αφορά το δεύτερο ζήτημα, είναι ένα ζήτημα το οποίο παρακολουθούν γενικά όλες οι χώρες της περιοχής και όχι μόνο, και οι σύμμαχοί μας στο ΝΑΤΟ και οι εταίροι μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το τι κατεύθυνση θα λάβει, θα το δούμε το επόμενο χρονικό διάστημα.
ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Η τουρκική εφημερίδα «Μιλιέτ» έχει σήμερα ένα άρθρο στο οποίο υποστηρίζει ότι σε κλειστή κομματική σύσκεψη ο Πρόεδρος Ερντογάν ζήτησε να αρχίσει να εκπαιδεύεται η τουρκική κοινή γνώμη για έναν διάλογο με την Ελλάδα που, ενδεχομένως, να οδηγεί σε μια αμοιβαία επωφελή λύση και, τέλος πάντων, τον εμφανίζει πιο διαλλακτικό και πιο ανοιχτό στον διάλογο. Υπάρχει κάποια πρωτοβουλία η οποία υφέρπει από πλευράς Γερμανίας; Είστε εσείς σε γνώση κάποιων κινήσεων που θα οδηγήσουν στην αποκλιμάκωση και στον διάλογο;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι προς το συμφέρον της Τουρκίας, αλλά και όλων των λαών της περιοχής να έχουμε ειρηνική διευθέτηση εκκρεμοτήτων, όπως η εκκρεμότητα της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Ελπίζουμε ότι το πλέγμα που έχει τεθεί αυτή τη στιγμή στο τραπέζι -και είναι ένα πλέγμα κυρώσεων στην περίπτωση που δεν υπάρχει έμπρακτη αποκλιμάκωση από πλευράς της Τουρκίας- να οδηγήσει την τουρκική ηγεσία να ξανασκεφτεί προκλητικές ενέργειες που έχει κάνει, να καταλάβει πραγματικά ποιο είναι και το δικό τους το συμφέρον, αλλά και ποιο είναι το συμφέρον για τη σταθερότητα στην περιοχή και να προσέλθει στο τραπέζι του διαλόγου, που είπαμε ότι είναι πολύ συγκεκριμένο και αφορά τις διερευνητικές επαφές που σταμάτησαν τον Μάρτιο του 2016. Άρα, -συνοψίζοντας- οτιδήποτε είναι προς την κατεύθυνση της αποκλιμάκωσης, είναι πολύ θετικό, ακόμα και το σταμάτημα μιας προκλητικής ρητορείας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχει προειδοποίηση από την τουρκική Προεδρία προς την Ελλάδα, χθες το βράδυ, να μην διανοηθεί, όπως υποστηρίζουν εκπρόσωποί της, να πειράξει Τούρκους δημοσιογράφους που βρίσκονται στο Καστελόριζο. Θέλω να ξέρω, εάν υπάρχει αντίδραση από την ελληνική Κυβέρνηση.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ’ αρχάς, μια γενική τοποθέτηση. Όλοι οι άνθρωποι που βρίσκονται εντός της ελληνικής Επικράτειας νιώθουν ασφάλεια. Όσον αφορά τους δημοσιογράφους, όπως πολύ καλά γνωρίζετε όλοι σας, η ελευθερία του Τύπου προστατεύεται απόλυτα στην Ελλάδα. Η Ελλάδα, μάλιστα, πρωτοστατεί σε όλα τα διεθνή fora για την προστασία των δικαιωμάτων των δημοσιογράφων και την ελευθερία του Τύπου. Επομένως, δεν μπορεί να γίνουν υποδείξεις αυτής της μορφής στην Ελλάδα. Για δε τους δημοσιογράφους που βρίσκονται στο Καστελόριζο, δεν γνωρίζουμε κανένα ζήτημα που να έχει τεθεί σχετικά με την ασφάλειά τους ή την παρεμπόδισή τους.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Με αφορμή και την προηγούμενη ερώτηση που δεχτήκατε για το δημοσίευμα της Μιλιέτ, φέρεται ο Τούρκος Πρόεδρος να έχει επαναφέρει αυτό το περίφημο Kazan-Kazan, αυτό το win-win. Πώς διαβάζει η ελληνική πλευρά αυτό το win-win;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Υπάρχει τεράστιο περιθώριο, προκειμένου να είναι αμοιβαία επωφελείς οι λύσεις, όταν υπάρχει ειλικρινής διάλογος, χωρίς σημαδεμένη τράπουλα.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα συναντηθεί ο Πρωθυπουργός με τον Γάλλο Πρόεδρο στο περιθώριο της Ευρωμεσογειακής Συνόδου, στις 10 του μήνα; Και επίσης, σας ανησυχεί, δεδομένου ότι στις 13 τους μηνός ο Πρωθυπουργός θα δώσει τη Συνέντευξη Τύπου στη Θεσσαλονίκη, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα βρίσκεται στο Καστελόριζο και λήγει η τουρκική Navtex, εκείνες τις ημέρες, μήπως η Τουρκία τραβήξει και άλλο το σχοινί;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Θα θέλαμε να δούμε την Τουρκία να κινείται στην κατεύθυνση της έμπρακτης αποκλιμάκωσης. Από την άλλη πλευρά, είμαστε προετοιμασμένοι για κάθε ενδεχόμενο, αλλά ελπίζουμε ότι θα πρυτανεύσει η λογική.
ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Αισθάνεστε, δηλαδή, ότι η τουρκική ηγεσία αρχίζει να κατεβάζει, να το πω έτσι, στροφές σε όλο αυτό το οποίο έχει στηθεί στην Ανατολική Μεσόγειο; Χθες, είχαμε τη φιλοκυβερνητική τους εφημερίδα, που έχει και συγγενικές σχέσεις η έκδοσή της με την οικογένεια Ερντογάν, να λέει ότι θα φτάσουν στα 6 ναυτικά μίλια οι έρευνες του Oruc Reis από τη Ρόδο. Σήμερα, έχουμε ένα άλλο δημοσίευμα, το οποίο δείχνει τον Ερντογάν λίγο πιο διαλλακτικό. Τα σημάδια, τα οποία εσείς λαμβάνετε σας δείχνουν ότι οδεύουμε ενδεχομένως προς μια αποκλιμάκωση ή όλο αυτό είναι «στάχτη στα μάτια»;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Προκειμένου να ερμηνεύσει κανείς σωστά τα σημάδια που λέτε, θα πρέπει να υπάρχει μια συνέχεια και μια συνέπεια σε αυτά, προκειμένου να εξάγει τα σωστά συμπεράσματα. Είμαστε ακόμα σε μια φάση έξαρσης προκλητικών ενεργειών και ρητορείας. Περιμένουμε αυτό να αποκλιμακωθεί -επαναλαμβάνω- με συνέχεια και συνέπεια, πριν προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε εξαγωγή συμπερασμάτων.
Και να επανέλθω στην ερώτηση της κυρίας Σαμαρά. Δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί κάποιο πλαίσιο συναντήσεων, προκειμένου να μπορούμε να το ανακοινώσουμε.
ΔΗΜ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Στα οικονομικά. Θα ήθελα να ρωτήσω, πότε θα εγκριθούν οι αιτήσεις που έχουν κάνει οι δανειολήπτες, αυτοί οι 51.437, από το Υπουργείο Οικονομικών και από τις τράπεζες;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι μια αυτοματοποιημένη διαδικασία και προχωρά πολύ γρήγορα. Δεν έχω ακριβές, αυτή τη στιγμή, το χρονοδιάγραμμα, πόσο χρόνο θέλει μέχρι την οριστικοποίηση της αίτησης, αλλά είναι μια πολύ γρήγορη αυτοματοποιημένη διαδικασία και δεν καθυστερεί. Το βασικό σημείο, στο οποίο σκάλωναν οι προηγούμενες ρυθμίσεις, ήταν στην απροθυμία των δανειοληπτών, να άρουν το απόρρητό τους. Όπως είδαμε πριν και στα στοιχεία της εισαγωγικής μου τοποθέτησης, πάρα πολλοί από αυτούς, πάνω από 100.000, έχουν άρει ήδη το τραπεζικό τους απόρρητο, προκειμένου να εκκινήσει και να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Λ. ΜΠΟΛΑ: Πριν έχουμε το δημοσίευμα όπου ο Ταγίπ Ερντογάν φέρεται να μιλά για λύση Kazan-Kazan, είχαμε το δημοσίευμα της Die Welt, το οποίο διαψεύστηκε με 24 ώρες καθυστέρηση από την Άγκυρα και με βολές εναντίον σας, κιόλας, που το είχατε επικαλεστεί για να σχολιάσετε τη στάση της Τουρκίας. Ένα σχόλιο γι’ αυτό;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Καλό είναι το γεγονός ότι διαψεύστηκε.
Σας ευχαριστώ.