Είναι πλέον δεδομένο ότι οι ευρωπαϊκοί δρόμοι είναι οι ασφαλέστεροι στον κόσμο με 49 θανάτους κατά μέσο όρο ανά εκατομμύριο κατοίκους. Τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι θάνατοι που έχουν ως βασική αιτία τα τροχαία έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ, όμως η προσπάθεια που γίνεται από τους αρμόδιους φορείς θα πρέπει να συνεχιστεί για να μειωθούν ακόμη περισσότερο το ποσοστό θνησιμότητας.
Αυτός είναι ο λόγος που η ΕΕ έχει θέσει νέους κανόνες που θα καθιστούν υποχρεωτικό προηγμένο εξοπλισμό ασφαλείας σε όλα τα νέα οχήματα που πωλούνται στην Ευρώπη. Θα ισχύσουν πιθανόν από τον Μάιο του 2022 για όλα τα μοντέλα που θα κατασκευάζονται και από τον Μάιο του 2024 θα είναι απαραίτητα για τα νέα μοντέλα που ήδη κυκλοφορούν.
Παράλληλα, θα υπάρξει προσαρμογή της υφιστάμενης νομοθεσίας σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα ώστε να ληφθούν υπόψη οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι κοινωνικές τάσεις, όπως η γήρανση του πληθυσμού ή η αύξηση των χρηστών ποδηλατών.
Τα υποχρεωτικά χαρακτηριστικά ασφαλείας που θα εφαρμοστούν στα νέα αυτοκίνητα τα επόμενα χρόνια θα μπορούσαν να μειώσουν δραστικά τον αριθμό των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, δεδομένου ότι το ανθρώπινο λάθος εμπλέκεται, σύμφωνα με έρευνες, σε περίπου 95% όλων των τροχαίων ατυχημάτων.
Τα σημαντικότερα συστήματα και χαρακτηριστικά που θα είναι απαραίτητα στα αυτοκίνητα και θα τα κάνουν περισσότερη ασφαλή είναι η ευφυής βοήθεια ταχύτητας, που είναι ένα σύστημα προειδοποίησης του οδηγού που θα τον ενημερώσει όταν υπερβαίνει το όριο ταχύτητας του συγκεκριμένου δρόμου.
Προειδοποίηση υπνηλίας και προσοχής οδηγού: Είναι ένα σύστημα που συμβουλεύει μέσω ενός μηνύματος στο καντράν του αυτοκινήτου τον οδηγό να κάνει μία στάση για έναν καφέ ή να σταματήσει σε κάποιο πάρκινγκ για να ξεκουραστεί.
Προηγμένη προειδοποίηση απόσπασης της προσοχής του οδηγού για να διατηρείται η προσοχή στην οδήγηση: Αυτό έχει να κάνει με την διατήρηση της λωρίδας οδήγησης, όπως η απόσπαση της προσοχής του οδηγού όταν μιλάει στο κινητό τηλέφωνο.
Σήμα στάσης έκτακτης ανάγκης σε μια επικίνδυνη κατάσταση, όπως να αναβοσβήνουν τα φλας όταν ο οδηγός φρενάρει ξαφνικά, προειδοποιώντας τον επόμενο ότι πρέπει και αυτός να ακινητοποιήσει ή να μειώσει άμεσα την ταχύτητά του.
Σύστημα ανίχνευσης αναστροφής για την αποφυγή συγκρούσεων με άτομα και αντικείμενα πίσω από το όχημα, με τη βοήθεια κάμερας ή οθόνης.
Σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών που προειδοποιεί τον οδηγό όταν υπάρξει απώλεια πίεσης. Φυσικά για να εφαρμοστεί αυτό στα παλιότερα οχήματα θα πρέπει να υπάρχει η υποδομή των ανιχνευτών πίεσης που διαθέτει ειδικούς μετρητές. Το ίδιο σύστημα χρειάζεται όταν χρησιμοποιούνται ελαστικά run flat που έχουν την δυνατότητα ακόμη και αν υπάρξει ένα πρόβλημα σε κάποιο ελαστικό να μην χάσει αμέσως τον αέρα δημιουργώντας επικίνδυνη κατάσταση, παρά να δώσει τον απαραίτητο χρόνο και τα χιλιόμετρα στον οδηγό να πάει σε ένα συνεργείο.
Καταγραφή δεδομένων συμβάντων για την καταχώριση σχετικών δεδομένων λίγο πριν, κατά τη διάρκεια και αμέσως μετά από τροχαίο ατύχημα. Σε αυτό θα συμβάλλει η αλληλοεπίδραση και η επικοινωνία των αυτοκινήτων μεταξύ τους που θα στέλνουν ανά πάσα στιγμή πληροφορίες για κάθε οδηγική κατάσταση του δρόμου. Σήμερα η επικοινωνία των αυτοκινήτων βρίσκεται περίπου στα 800 μέτρα, απόσταση αρκετή για να είναι ο οδηγός προετοιμασμένος για οποιαδήποτε κατάσταση.
Για επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, θα είναι επίσης υποχρεωτικό να υπάρχει σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (αυτό είναι ήδη υποχρεωτικό για φορτηγά και λεωφορεία) καθώς και ένα σύστημα διατήρησης λωρίδων κινδύνου.
Τέλος, τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να περιλαμβάνουν χαρακτηριστικά άμεσης όρασης, επιτρέποντας στον οδηγό να βλέπει ευάλωτους χρήστες του δρόμου και συστήματα συναγερμού που εντοπίζουν την παρουσία ποδηλατών και πεζών στην άμεση γειτνίαση του οχήματος.
ΑΠΕ-ΜΠΕ