Γράφει η Ευγενία Καβαλλάρη, φιλόλογος
Ολοταχώς προς την υλοποίηση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου που ψήφισε την προηγούμενη βδομάδα προχωρά το υπουργείο Παιδείας, όπως φαίνεται και από την πρόσφατη δημοσίευση σε ΦΕΚ των νέων ωρολόγιων προγραμμάτων που θα ισχύσουν από την ερχόμενη σχολική χρονιά για τα Γυμνάσια και τα Λύκεια. Πρόκειται για αντιδραστικές αλλαγές μακριά από κάθε έννοια Γενικής Παιδείας. Ας γίνουμε συγκεκριμένοι:
Αναλυτικά, στην Α’ Λυκείου το μάθημα των Αγγλικών γίνεται υποχρεωτικό με 3 ώρες και το μάθημα της Πληροφορικής από επιλογής γίνεται επίσης υποχρεωτικό, με 2 ώρες. Η δεύτερη ξένη γλώσσα (2 ώρες) επιλέγεται τώρα από Γερμανικά ή Γαλλικά (πέρυσι στην επιλογή υπήρχαν και τα Αγγλικά). Τα μαθήματα επιλογής Γεωλογία – Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και Καλλιτεχνική Παιδεία καταργούνται, όπως επίσης το μάθημα Ερευνητικές Δημιουργικές Δραστηριότητες. Τέλος, το μάθημα Πολιτική Παιδεία (Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί και Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία) από 3 ώρες που διδάσκονταν στην Α’ Λυκείου μειώνεται στις 2 και θα είναι πλέον το μοναδικό μάθημα κοινωνικών επιστημών που μένει να διδάσκεται σε ολόκληρο το Λύκειο, καθώς εξοβελίζονται οι κοινωνικές επιστήμες από τις επόμενες δύο τάξεις.
Στη Β’ Λυκείου καταργείται το μάθημα Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία, καθώς και το μάθημα Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών (Κοινωνιολογία, Οικονομική Επιστήμη και Πολιτική Επιστήμη), στη θέση του οποίου μπαίνουν τα Λατινικά. Κατά τ’ άλλα, ενισχύονται κατά μία ώρα η Πληροφορική (Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ) και η Φυσική Αγωγή και από μονόωρα μαθήματα γίνονται δίωρα, τα Αγγλικά γίνονται υποχρεωτικά, με 2 ώρες, από επιλογής που ήταν, ενώ και η δεύτερη ξένη γλώσσα (Γαλλικά ή Γερμανικά) γίνεται υποχρεωτικό μονόωρο μάθημα. Τέλος, στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών της Β’ Λυκείου αλλάζει η αναλογία των ωρών της Φυσικής (από 3 σε 2) και των Μαθηματικών (από 2 σε 3).
Στην Γ’ Λυκείου εισάγεται το περιβόητο «κόντρα μάθημα», που θα διδάσκεται για 2 ώρες τη βδομάδα και θα είναι είτε τα Μαθηματικά είτε η Ιστορία, ανάλογα με την Ομάδα Προσανατολισμού. Επιπλέον, ενισχύεται κατά μία ώρα η Φυσική Αγωγή (από 2 σε 3 τη βδομάδα), τα Αγγλικά γίνονται υποχρεωτικά με 2 ώρες, από μάθημα επιλογής που ήταν, και τα Λατινικά από μάθημα επιλογής γίνονται υποχρεωτικό στην Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών από το σχολικό έτος 2021-2022. Τα υπόλοιπα μαθήματα επιλογής, που ήταν το Ελεύθερο και το Γραμμικό Σχέδιο, καταργούνται, όπως προαναφέρθηκε, ενώ δεν θα υπάρχει 2η ξένη γλώσσα (Γαλλικά / Γερμανικά). Επίσης, τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού (δηλαδή τα μαθήματα των πανελλαδικών, πλην της Γλώσσας), που φέτος διδάσκονταν 7 ώρες τη βδομάδα, θα διδάσκονται πλέον 6 ώρες.
Με βάση τα παραπάνω είναι φανερό ότι η κυβέρνηση επιδιώκει εξοικονόμηση προσωπικού, κυρίως από τα μαθήματα των κοινωνικών επιστημών και τα καλλιτεχνικά, ενώ συρρικνώνεται κι άλλο η όποια έννοια της γενικής παιδείας είχε απομείνει στο Λύκειο και ειδικά η Γ’ τάξη του παραμένει ένα προγυμναστήριο για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Ουσιαστικά υποβαθμίζεται η όποια καλλιτεχνική εκπαίδευση υπήρχε και καταργούνται μαθήματα κοινωνικών και πολιτικών επιστημών. Το πλέον απαράδεκτο των νέων ωρολογίων προγραμμάτων είναι ότι μαθήματα που εξετάζονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις (σχέδιο, μουσική) αντί να παρέχονται από το δημόσιο σχολείο έστω και ως μαθήματα επιλογής καταργούνται εντελώς. Επισήμως, το Υπουργείο Παιδείας οδηγεί στην παραπαιδεία και την ιδιωτική εκπαίδευση χιλιάδες μαθητές που πρέπει να προετοιμαστούν για τις αντίστοιχες σχολές. Με απλά λόγια, τα παιδιά που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν, αποκλείονται από σχολές όπως η Αρχιτεκτονική, η ΑΣΚΤ, οι σχολές Μουσικών Σπουδών, κτλ.
Παράλληλα, με την υποβάθμιση άλλων γνωστικών αντικειμένων (Χημεία, Βιολογία) διαμορφώνεται ένα σχολείο, όπου η διδασκαλία θα περιορίζεται σε κάποια μαθήματα που θεωρούνται «βασικά», ένα σχολείο αποκομμένο από την κοινωνική πραγματικότητα, ένα σχολείο της αποστειρωμένης γνώσης, της αποστήθισης και του ανταγωνισμού. Αυτό προτείνει χρόνια και το «Ευαγγέλιο του ΟΟΣΑ» το οποίο ασπάζονται όλες οι κυβερνήσεις μέχρι τώρα. Η μόρφωση διολισθαίνει στην κατάρτιση, η γνώση γίνεται πληροφορία και όλα μαζί υπηρετούν την περίφημη ανάπτυξη χρηστικών δεξιοτήτων για την αγορά!
Αν σε αυτά συνυπολογίσουμε και την «τράπεζα θεμάτων», που πέρα από τους ταξικούς φραγμούς και τα φροντιστήρια αυξάνει και την τυποποίηση της γνώσης κόντρα στην κριτική ικανότητα, είναι ξεκάθαρο ότι μιλάμε για ένα Λύκειο όχι μόνο πιο σκληρό, αλλά και πιο υποβαθμισμένο. Ακόμη με όλες αυτές τις αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα, μόνο υποκριτικό θα μπορούσε να θεωρηθεί το “κόντρα μάθημα” που εισάγεται στη Γ’ Λυκείου, αφού πλέον ο μαθητής από το Γυμνάσιο έχει ήδη “αποστεωθεί” από μαθήματα που ενισχύουν την κριτική του ικανότητα.
Σήμερα επιβεβαιώνεται ότι έχουμε ανάγκη από ένα σχολείο που θα ενισχύει τη γενική μόρφωση. Δεν μπορούν να υπάρχουν μαθήματα διαφορετικών ταχυτήτων. Όλα τα μαθήματα έχουν την ιδιαίτερη παιδαγωγική σημασία τους στην ολόπλευρη μόρφωση των μαθητών.
Το Υπουργείο Παιδείας και Κυβέρνηση υλοποιούν βήμα-βήμα το Σχέδιό τους να βρεθούμε όλοι προ τετελεσμένων γεγονότων σε ένα ριζικά διαφορετικό τοπίο τον Σεπτέμβρη. Εξόντωση των κοινωνικών επιστημών και της καλλιτεχνικής παιδείας, Τράπεζα Θεμάτων, Λύκειο-εξεταστικό κάτεργο, Αξιολόγηση σχολείου και εκπαιδευτικών που θα δημοσιοποιείται πλέον στο διαδίκτυο, όλα αυτά, δηλαδή, που πριμοδοτούν το τσάκισμα των εργασιακών σχέσεων και την αναδιάρθρωση της δημόσιας εκπαίδευσης στη γραμμή του φθηνού, πειθαρχημένου και ιδιωτικοποιημένου κατ΄επίφαση δημόσιου σχολείου.
Το αν θα οδηγήσουν εξαρτάται πλέον αποκλειστικά από τη μαζική, ενωτική και οργανωμένη αντίδραση των εκπαιδευτικών, των γονιών, των ίδιων των μαθητών. Μόνο ο μαζικός και παρατεταμένος αγώνας μπορεί να βάλει φρένο και να ανατρέψει την αντιεκπαιδευτική πολιτική