«Γερασμένος» ο στόλος των βαρέων οχημάτων στην Ελλάδα. Ποια μέτρα προτείνουν οι εισαγωγείς για την ανανέωση των οχημάτων

«Πρωτοπόρος», από πλευράς παλαιότητας του στόλου βαρέων οχημάτων είναι η Ελλάδα, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου (ΣΕΑΑ). Ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων σήμερα είναι 18,8 έτη, όταν ο μέσος όρος Ευρώπης είναι τα 12 έτη. Η Ρουμανία έχει μέσο όρο ηλικίας τα 15 έτη, η Σλοβενία τα 12 έτη, ενώ η Γαλλία και η Δανία έχουν 7 και 7,7 έτη αντίστοιχα.

Η αυξημένη ηλικία του ελληνικού στόλου συνοδεύεται προφανώς από μειωμένη οδική ασφάλεια και έχει ως συνέπεια περισσότερα ατυχήματα και μεγαλύτερο αριθμό θυμάτων.

Σύμφωνα με τους δείκτες επικινδυνότητας τα βαρέως τύπου οχήματα ηλικίας 16-20 ετών είναι 33,5 περισσότερες φορές εμπλεκόμενα σε ατυχήματα σε σχέση με αντίστοιχα οχήματα ηλικίας 0-5 ετών, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΣΕΑΑ. Επίσης, δυστυχώς, ο αριθμός θυμάτων είναι 12,5 φορές μεγαλύτερος από αυτόν των οχημάτων ηλικίας 0-5 ετών.

Ο Σύνδεσμος αναφέρει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για πρώτη φορά έθεσε πριν λίγες εβδομάδες περιορισμούς και στόχους για τις εκπομπές CO2 των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων. Με αυτήν την απόφαση θα επιτευχθεί η γενικότερη μείωση των εκπομπών και η κάλυψη των στόχων που τέθηκαν στη συμφωνία του Παρισιού. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις εκπομπές CO2 των βαρέων οχημάτων, οι στόχοι είναι έως το 2025 να υπάρξει μείωση 15% και έως το 2030 να υπάρξει περαιτέρω μείωση 30%.

Από το 2022 οι στόχοι θα τεθούν και για οχήματα μικρότερου μεικτού βάρους καθώς και για τα λεωφορεία.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΣΕΑΑ, το σύστημα προσομοίωσης VECTO (vehicle energy consumption tool) θα εφαρμοστεί για την ορθή καταγραφή των εκπομπών CO2, καθώς και για την κατανάλωση καυσίμων για όλα τα οχήματα άνω των 3.500 kg. Από 1/1/2019 το σύστημα αυτό είναι υποχρεωτικό για όλα τα νέα οχήματα, οι δε καταγραφές του συστήματος θα παρουσιάζονται ετησίως στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα είναι δημοσίως διαθέσιμες για καθένα από αυτά τα οχήματα.

Η έλλειψη της εφαρμογής αυτών των στόχων μπορεί αντί μειώσεων, να οδηγήσει σε αύξηση των εκπομπών CO2 έως και κατά 9% στο διάστημα 2010-2030, λόγω της αυξημένης δραστηριότητας στον τομέα μεταφορών.

Ως προς τα μέτρα αντιμετώπισης, ο ΣΕΑΑ προτείνει κλιμάκωση του κόστους χρήσης, με βάση την αντιρρυπαντική τεχνολογία, να υπάρξουν μειωμένα τέλη κυκλοφορίας και τέλη διοδίων για τα νεότερα οχήματα, να υπάρξουν κυκλοφοριακές ελευθερίες στα νεότερα οχήματα, ισχυρές επιδοτήσεις των επαγγελματιών μεταφορέων, να δοθούν κίνητρα για τα φορτηγά ιδιωτικών επιχειρήσεων, να υπάρξουν αυστηροί κανόνες για τις επιχειρήσεις που επιμένουν να χρησιμοποιούν υπέργηρα οχήματα για μεταφορές με πιο συχνούς τεχνικούς ελέγχους, καλύτερη εφαρμογή του «πράσινου» δακτυλίου και αυστηροί έλεγχοι στους ξένους μεταφορείς που διακινούν, πολλές φορές παράτυπα, φορτία με παλαιότερα οχήματα.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Προηγούμενο άρθροΟ Γιάννης Καφάτος σχολιάζει την επικαιρότητα
Επόμενο άρθροΒρέθηκε ο πρώτος στον κόσμο οργανισμός που παράγει χλωροφύλλη, αλλά δεν κάνει φωτοσύνθεση