Παρουσία του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργου Σταθάκη, θα υπογραφούν την Τρίτη, 27 Νοεμβρίου, οι συμβάσεις για την υλοποίηση της διασύνδεσης του νησιού με την Πελοπόννησο.
«Πρόκειται για μια μεγάλη ημέρα για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις στο εσωτερικό της χώρας, καθώς ένα εμβληματικό έργο εισέρχεται στο στάδιο κατασκευής» αναφέρει σε δήλωσή του ο κ. Σταθάκης. «Είναι το μεγαλύτερο, με διαφορά, υποθαλάσσιο project στην Ευρώπη και από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως. Η δε ταχεία ωρίμανση του έργου αποτελεί επιτυχία του ΑΔΜΗΕ, τον οποίο υπενθυμίζω ότι η προηγούμενη κυβέρνηση σχεδίαζε να ιδιωτικοποιήσει. Τα σχέδια αυτά τα ακυρώσαμε, καθώς κρίναμε ότι το Δημόσιο θα πρέπει να έχει αυξημένο έλεγχο επί των διαχειριστών των δικτύων, ο ρόλος των οποίων είναι ζωτικός τόσο για την επέκταση όσο και για την αναβάθμιση των ενεργειακών συστημάτων».
Το έργο θα ξεκινήσει πριν το τέλος του έτους και να αναμένεται να ολοκληρωθεί σε λιγότερο από 2 χρόνια. Σε συνδυασμό με την διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, το έργο καθιστά εφικτή την απεξάρτηση του νησιού από τις μονάδες πετρελαίου, που μέχρι σήμερα εξασφάλιζαν την ενεργειακή επάρκεια. Η διπλή διασύνδεση διασφαλίζει ότι μπορούν να συνυπάρξουν μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και ενεργειακή επάρκεια. Ταυτόχρονα περιορίζει αισθητά το κόστος, επιτρέποντας την αποκλιμάκωση των χρεώσεων για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας στους λογαριασμούς των καταναλωτών όλης της χώρας.
Ενημερωτικό σημείωμα για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το Ηπειρωτικό Σύστημα Ηλεκτρικής Ενέργειας αποτελεί αντικείμενο συζήτησης και μελετών από τη δεκαετία του 1970. Χρειάστηκε όμως να μεσολαβήσει σχεδόν μισός αιώνας για να ξεκινήσει η υλοποίησή της. Πρόκειται για το μεγαλύτερο επενδυτικό project που «τρέχει» αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, συνολικού ύψους άνω του 1,3 δισ. ευρώ.
Η ολοκλήρωσή του θα οδηγήσει στην κάλυψη με αξιόπιστο τρόπο της ζήτησης ρεύματος στην Κρήτη για το ορατό μέλλον χωρίς να απαιτείται η μόνιμη λειτουργία των ακριβών και ρυπογόνων θερμικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής. Αυτό θα επιτρέχει τη δραστική μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ (της τάξης των 300-400 εκατ. ευρώ ετησίως) για όλα τα νοικοκυριά και θα την περαιτέρω αξιοποίηση του πλούσιου αιολικού δυναμικού της Κρήτης, συμβάλλοντας στην περιβαλλοντική και οικονομική αναβάθμιση το νησιού.
Πλέον οι επενδύσεις σε ΑΠΕ θα μπορούν να στοχεύουν όχι μόνο στην κάλυψη των αναγκών του νησιού αλλά και στην τροφοδοσία της υπόλοιπης χώρας. Στο σημείο αυτό ιδιαίτερα σημαντικά εργαλεία για τη διαμόρφωση κοινωνικών συναινέσεων είναι οι νέοι χωροταξικοί κανόνες (Ειδικό Χωροταξικό για ΑΠΕ και Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια) και ο νόμος για τις Ενεργειακές Κοινότητες, μέσω των οποίων οι καταναλωτές μπορούν να εξελιχθούν σε παραγωγούς.
Οι συμβάσεις που υπογράφονται τώρα αφορούν στην πρώτη φάση της διασύνδεσης, τη «μικρή» διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, με αγωγό εναλλασσόμενου ρεύματος τάσης 150 kV και μεταφορικής ικανότητας 2Χ200 ΜVA. Υποβρύχιο καλώδιο μήκους 132 χλμ. θα ξεκινήσει από την νότια Πελοπόννησο και θα προσαιγιαλωθεί στην περιοχή στον κόλπο του Κισσάμου, για να ακολουθήσει στη συνέχεια υπόγεια διαδρομή μήκους 32 χλμ. έως τον υποσταθμό των Χανίων. Το μέγιστο βάθος πόντισης των καλωδίων είναι 950 μέτρα, καθιστώντας το έργο ένα από τα πλέον απαιτητικά του είδους διεθνώς. Ο συνολικός προϋπολογισμός είναι 330 εκατ. ευρώ και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης 18 μήνες.
Οι ανάδοχοι των συμβάσεων προέκυψαν μετά από διεθνή ανοιχτό διαγωνισμού (με βάση τις ρυθμίσεις του νόμου 4412/2016), που ολοκληρώθηκε στα μέσα του Σεπτέμβρη, μεταξύ των πλέον έμπειρων εταιρειών σε έργα καλωδιακών διασυνδέσεων.
Η λεγόμενη «μικρή» διασύνδεση όταν περατωθεί, θα καταρρίψει το ρεκόρ της μεγαλύτερης σε μήκος καλωδιακής διασύνδεσης εναλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο, δηλαδή… μόνο μικρή δεν είναι. Φαίνεται ωστόσο μικρή σε σύγκριση με τη «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική με συνεχές ρεύμα τάσης έως 500 kV και ισχύος 1000 ΜW. Το υποθαλάσσιο καλώδιο θα έχει ως αφετηρία την Αττική και μετά από 330 χλμ. θα καταλήξει στον Δήμο Ηρακλείου στην Κρήτη, για να συνδεθεί μετά από σύντομη διαδρομή με το υφιστάμενο ηλεκτρικό δίκτυο της Κρήτης. Πρόκειται για το μεγαλύτερο project στην ιστορία του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, ύψους 1 δισ. ευρώ.