Δεν ξέρω αν ακουστεί η φωνή μου. Δεν ξέρω αν θα αλλάξει κάτι.. Μα δεν μπορώ να μην τολμήσω να το πω γιατί η σιωπή δεν ταιριάζει σε έναν δάσκαλο ελπίζοντας πάντα ,κάποιος να ακούσει.. Η δική μου φωνή ενώνεται με χιλιάδων συναδέλφων που διαβάζοντας την χθεσινή υπουργική απόφαση, παρατήρησαν πως καταργήθηκε και η Ευέλικτη ζώνη από την Ε και Στ τάξη και αυτό ήταν σοκαριστικό καθώς δεν περιμέναμε κάτι τέτοιο να γίνει. Αντίθετα πολλοί περιμέναμε πως θα χαμε και άλλες ώρες στο πρόγραμμα.
Απευθύνομαι σε όλους όσους μπορούν να με ακούσουν λίγο πριν η ευέλικτη ζώνη χαθεί για πάντα. Ένας απολογισμός 12 ετών και μια πίκρα η κατάργησή της..
Πριν λίγες μέρες βραβεύθηκαν στον 2ο Διεθνή Διαγωνισμό «Ένας πλανήτης, μια ευκαιρία»(που έγινε στην αίθουσα εκδηλώσεων του Υπουργείου) και ταινίες που έκαναν μαθητές του Δημοτικού..Ξέρω καλά τι σημαίνει αυτό για μαθητές και εκπαιδευτικούς, γιατί πέρσι βραβεύτηκε και η ταινία των μαθητών μου με το 3ο βραβείο καλύτερης ταινίας στον 5ο διαγωνισμό «Ένας πλανήτης μια ευκαιρία.». Η δημιουργία της ταινίας ήταν το αποτέλεσμα ενός προγράμματος Ευέλικτης Ζώνης.
Φέτος, σχολικές μονάδες της περιοχής μου οργανώθηκαν και δημιούργησαν ένα Τοπικό Θεματικό Δίκτυο με την ονομασία «Ματιές στο παρελθόν του τόπου μας, με αφορμή ένα μνημείο της γειτονιάς μας» και συμμετέχω και εγώ μαζί με άλλους δασκάλους και μαθητές άλλων Δημοτικών σχολείων. Μέσα από αυτό και στις ώρες της Ευέλικτης μελετάμε την τοπική ιστορία. Το πρόγραμμα είναι για δύο έτη. Αυτή τη στιγμή οι μαθητές μου διεξάγουν έρευνα με θέμα το μνημείο που επιλέξαμε αλλά και την τουριστική υποδομή της πόλης μας, καθώς και τις ελλείψεις της στον τομέα αυτό και τα αποτελέσματά της θα παρουσιάζονταν στους πολίτες της πόλης μας. Ήδη έχουμε ανεβάσει στο διαδίκτυο- όλοι όσοι συμμετέχουμε στο δίκτυο -με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων και Τοποθεσιών που ήταν πριν λίγες μέρες, μικρά βίντεο τα οποία μπορείτε να δείτε εδώ. Σχολικές Δραστηριότητες Α/θμιας Εκπ/σης Ημαθίας. Με το τέλος του προγράμματος, δηλαδή την επόμενη χρονιά 2016-2017, σαν αποτέλεσμα και επισφράγισμα της δουλειάς μας, θα δημιουργούσαμε και ένα ντοκιμαντέρ το οποίο πια δεν θα γίνει, γιατί δεν θα έχουμε ώρες για να το ολοκληρώσουμε αφού από τη σχολική χρονιά που ξεκινά το Σεπτέμβριο δεν θα υφίσταται πια Ευέλικτη ζώνη για τους μαθητές των τελευταίων τάξεων..Η προσπάθεια των παιδιών θα μείνει μισή..
12 ολόκληρα χρόνια Ευέλικτης Ζώνης σημαίνουν για τους μαθητές μου και εμένα προετοιμασία και παρουσίαση 2 θεατρικών παραστάσεων, πάνω από 15 προγράμματα για θέματα Περιβάλλοντος, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικά όπως «Η ιστορία της Εκπαίδευσης από την αρχαιότητα έως σήμερα», «Η Ιστορία της Ελλάδας μέσα από τα νομίσματά της» κλπ, 3 ταινίες μαθητικές από τις οποίες η μία βραβευμένη όπως προανέφερα,συμμετοχή σε πρόγραμμα της ΜΟΜ, μία εργασία με πάνω από 200 σελίδες για την πόλη μας με ιστορικά στοιχεία και επίσημες αναφορές που μας πήρε 2 χρόνια για να γίνει (και με τους μαθητές μου να πηγαίνουν γυμνάσιο πια αλλά να βρισκόμαστε για να τελειώσουμε το έργο), αλλά και άλλες δραστηριότητες που αν αναφέρω θέλω σελίδες επί σελίδων.. Μέσα από κάθε πρόγραμμα προσεγγίσαμε διαστάσεις θεμάτων που είναι αδύνατο ακόμα και κάποιος να τις φανταστεί, ενώ ταυτόχρονα όλα αυτά τα χρόνια εμπλέκονταν μέσα σε κάθε πρόγραμμα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκουμε στο σχολείο όπως μαθηματικά, γλώσσα, ιστορία, φυσική, εικαστικά, μουσική με τον πιο εποικοδομητικό τρόπο, γιατί η Ευέλικτη Ζώνη μου έδινε το πλεονέκτημα της διαθεματικότητας, της ερευνητικής και ανακαλυπτικής μάθηση,ς έχοντας ως βάση ένα θέμα προς διερεύνηση σε όλες του τις διαστάσεις, πάντα προσαρμοσμένο στις ανάγκες των παιδιών. Και δεν ήταν αυτό το κέρδος. Ούτε το αποτέλεσμα που έβλεπαν όλοι. Είναι το κέρδος αυτό που έβλεπες να καταφέρνουν τα παιδιά..Μάθαιναν να συνεργάζονται, να συνυπάρχουν, να αφήνουν στην άκρη τις προσωπικές τους αντιπαλότητες και να προσπαθούν όλα μαζί για να πετύχει ο στόχος που είχαν θέσει τα ίδια.. Και τώρα; Από τη νέα σχολική χρονιά αυτό πια δεν θα υπάρχει…Γιατί; [Το τι μας προσέφερε η Ευέλικτη ζώνη είναι κάτι που μπορείτε να δείτε εδώ (ΕΥΕΛΙΚΤΗΖΩΝΗ) σε μια παλιότερη ανάρτησή μου.]
Σας έδωσα προσωπικές ιστορίες όχι για να προβληθώ εγώ, καθώς αυτό δεν με νοιάζει και το ξέρουν καλά όσοι με γνωρίζουν, αλλά για να καταλάβετε τη σημασία που έχει για εμάς η Ευέλικτη Ζώνη, για να δείτε τι σημαίνει για εμάς μέσα από τα μάτια μιας δασκάλας που την εκμεταλλεύεται για δημιουργία όπως κάνουν χιλιάδες άλλοι δάσκαλοι στη χώρα μας. .
Δεν είναι ώρα για παιχνίδι εκείνες οι ώρες..Είναι ώρες πραγματικής δημιουργίας πιστέψτε με.. Υπάρχει από πίσω μια ολόκληρη διαδικασία, στόχοι, σκοποί, προγραμματισμός, τα οποία καταθέτουμε ολοκληρωμένα κάθε χρόνο στο Γραφείο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης προς έγκριση..Δεν γίνεται τίποτα τυχαία..Μάλιστα πολλές φορές δημιουργούνται και άλλα που δεν έχουμε συμπεριλάβει στο πρόγραμμα που έχουμε καταθέσει και αυτό είναι χαρά για όλους όσους συμμετέχουν. Μέσα από την ευέλικτη ζώνη στις μεγάλες τάξεις, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τον κόσμο έξω από το σχολείο και κατανοούν την πραγματικότητα γύρω τους…Όλα γίνονται στοχευμένα και πάντα για το καλό των παιδιών..Προγράμματα κατά της βίας, προγράμματα ψυχοσυναισθηματικής αγωγής, περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, κλπ κατατίθενται και υλοποιούνται. Είναι ώρες βιωματικής μάθησης.
Καταργώντας την Ευέλικτη Ζώνη είναι σαν να μας κλείνουν τις πόρτες προς τον κόσμο. Μας στερούν τόσα πολλά! Αξίζει;
ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΚΠΟΝΗΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΕΥΕΛΙΚΤΗ. ΓΙΑΤΙ όλα αυτά να μη γίνονται πια; ΓΙΑΤΙ;
(πατήστε επάνω σε κάθε δραστηριότητα. Υπάρχουν βίντεο που πραγματικά δείχνουν την αξία της Ευέλικτης Ζώνης και είναι από το προσωπικό μου αρχείο)
–Η ιστορία της πόλης της Βέροιας απο την αρχαιότητα έως το 1960
ΠΑΙΔΕΙΑ ΤV (σχολικό κανάλι) (έγινε στα πλαίσια προγράμματος . Ανεβαίνουν σε αυτό βίντεο που δημιουργούνται στα πλαίσια των σχολικών δραστηριοτήτων).
–Βήμα του Αποστόλου Παύλου στο ΠΑΙΔΕΙΑ TV
–ΤΑΙΝΙΑ Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ(3ο βραβείο καλύτερης μαθητικής ταινίας)
–ΕΚΘΕΣΗ βΙβλίων και νομισμάτων
–Πρόγραμμα συναισθηματικής αγωγής. ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΜΕΑ
–Βράβευση της μαθητικής μας ταινίας «Η επόμενη μέρα» στο Υπ. Παιδείας.
–Συνύπαρξη και συνεργασία παιδιών ειδικού και γενικού σχολείου.(ΓΙΟΡΤΗ ΛΗΞΗΣ)
Όλες οι δραστηριότητες εκπονήθηκαν στις ώρες της Ευέλικτης Ζώνης..