Ξεκινά η εμπορική λειτουργία του ΤΑΡ

Ο μήκους 878χλμ αγωγός και μέρος του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου ξεκινά τη φάση λειτουργίας του

image001

 Μπάαρ, Ελβετία. 4,5 χρόνια μετά την Τελετή Εγκαινίων στη Θεσσαλονίκη για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ), ένα σύστημα μεταφοράς φ.α. μήκους 878 περίπου χιλιομέτρων, ξεκινά την εμπορική του λειτουργία. Μία πολυσυλλεκτική ομάδα επαγγελματιών του κλάδου εργάστηκε μεθοδικά και αποτελεσματικά –συχνά σε απαιτητικές συνθήκες– για να παραδώσει, με ασφάλεια κι εντός χρονοδιαγράμματος, μία στρατηγική ενεργειακή υποδομή.

Ο ΤΑΡ αποτελεί το ευρωπαϊκό σκέλος του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ενός έργου που προσφέρει δυναμικότητα για τη μεταφορά 10 bcm/a (δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο) νέων ποσοτήτων φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν προς πολλαπλές αγορές της Ευρώπης. Το σύστημα του ΤΑΡ λειτουργεί με βάση διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα ποιότητας, υγείας, ασφάλειας και περιβαλλοντικής προστασίας, ενώ έχει σχεδιαστεί με τη δυνατότητα διπλασιασμού της δυναμικότητάς του σε 20 bcm/a.

Απεικόνιση από ψηλά του σταθμού συμπίεσης στους Κήπους Έβρου Οκτώβριος 2019

Ο Luca Schieppati, Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΡ, δήλωσε σχετικά: «Σήμερα έγινε πραγματικότητα ένα μακρόπνοο όραμα! Αισθάνομαι εξαιρετικά υπερήφανος για αυτό το επίτευγμα, το οποίο κατέστη δυνατό –πρώτα και κύρια– χάρη στην αφοσίωση και δέσμευση των ανθρώπων μας και των συνεργατών μας. Χάρη στη σταθερή εμπιστοσύνη και ακλόνητη στήριξη των μετόχων μας, όλων των κυβερνήσεων κατά μήκος της αλυσίδας αξίας του αγωγού, και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Κι επίσης, χάρη στις εργολήπτριες εταιρείες και τους προμηθευτές που εργάστηκαν για τον ΤΑΡ. Ως ένας νέος διαχειριστής συστήματος μεταφοράς που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε σύμφωνα με βέλτιστες πρακτικές και πρότυπα του κλάδου, ο ΤΑΡ συμβάλλει διπλά στο στόχο της ενεργειακής διαφοροποίησης: προσφέρει ταυτόχρονα μία νέα, αξιόπιστη και βιώσιμη ενεργειακή οδό, καθώς και μία νέα πηγή προμήθειας φυσικού αερίου που θα εφοδιάσει εκατομμύρια καταναλωτές στην Ευρώπη κατά τις επόμενες δεκαετίες».  

Αεροφωτογραφία του τερματικού σταθμού παραλαβής Ιταλία Ιούνιος 2020

Από την πλευρά του, ο Murad Heydarov, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΡ, πρόσθεσε: «Ο ΤΑΡ είναι ένας καινοτόμος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη κι ένα από τα πιο σύγχρονα και αξιόπιστα συστήματα μεταφοράς ενέργειας. Ως βασικό τμήμα του μήκους 3.500 χλμ. Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ο ΤΑΡ συνδυάζει στρατηγικά και ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά.

Εξασφαλίζει τον ενεργειακό ανεφοδιασμό της Ευρώπης από μία ακόμη πηγή και στηρίζει τους στόχους της ΕΕ σε ό,τι αφορά τη δημιουργία ολοκληρωμένης αγοράς ενέργειας και την επίτευξη βιώσιμου, ασφαλούς και διαφοροποιημένου ενεργειακού μείγματος, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στη μετάβαση σε καθαρότερη ενέργεια».

Αεροφωτογραφία βαλβιδοστασίου στην Αλβανία Οκτώβριος 2020

Μερικά στοιχεία και αριθμοί που αποτυπώνουν τι περιλαμβάνει η κατασκευή του έργου:

  • Ο αγωγός ΤΑΡ διασχίζει την Ελλάδα (550 χλμ.), την Αλβανία (215χλμ.) και την Αδριατική Θάλασσα (105 χλμ.) και εξέρχεται στη στεριά στην Ιταλία.
  • Τοποθετήσαμε περίπου 55.000 σωληναγωγούς, συνολικού βάρους 520.000 τόννων – από μέγιστο υψόμετρο 2.100 μ. στα βουνά της Αλβανίας ως μέγιστο βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα.
  • Εργαστήκαμε περισσότερες από 50 εκατομμύρια ανθρωπο-ώρες και οδηγήσαμε περί τα 140 εκατομμύρια χιλιόμετρα χωρίς να σημειωθεί σημαντικό συμβάν – επίτευγμα παγκόσμιας κλάσης.
  • Εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση ύψους €3.9 δισ. και ικανοποιήσαμε πλήρως τις απαιτήσεις των δανειστών σε ό,τι αφορά τις τοπικές κοινότητες και το περιβάλλον.
  • Έχοντας συνεχή επικοινωνία με τις τοπικές κοινότητες κατά μήκος της όδευσης του αγωγού, καλλιεργήσαμε σχέσεις εμπιστοσύνης και υλοποιήσαμε μία σειρά από κοινωνικές και περιβαλλοντικές επενδύσεις που έκαναν ουσιαστική διαφορά στις ζωές των ανθρώπων.
  • Οικοδομήσαμε στιβαρή εταιρική κουλτούρα, βασισμένη στις αξίες μας: αριστεία, άνθρωπος, ακεραιότητα και υπευθυνότητα – αξίες που συμπυκνώνονται στη φράση «ο τρόπος με τον οποίο επιτυγχάνονται τα αποτελέσματα είναι εξίσου σημαντικός με τα ίδια τα αποτελέσματα».

Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες: bp (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).

Οι μέτοχοι του ΤΑΡ ενέκριναν το ψήφισμα για την ανάπτυξη και κατασκευή του έργου στα τέλη του 2013.

Φωτογραφία βαλβιδοστασίου στην Αλβανία Οκτώβριος 2020

Σχετικά με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP)          

Ο αγωγός TAP μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II του αζέρικου τμήματος της Κασπίας Θάλασσας προς την Ευρώπη. Ο μήκους περίπου 878 χλμ. αγωγός συνδέεται με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Νότια Ιταλία.

Αποκατεστημένη γη Ιταλία Μάιος 2020

Ο TAP πρόκειται να διευκολύνει την προμήθεια φυσικού αερίου σε αρκετές χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Τα σημεία εξόδου του ΤΑΡ στην Ελλάδα και την Αλβανία και η προσγειάλωση του αγωγού στις ακτές της Ιταλίας παρέχουν πολλαπλές δυνατότητες για περαιτέρω μεταφορά αζέρικου αερίου στις ευρύτερες ευρωπαϊκές αγορές.

Αποκατεστημένη γη στην Αλβανία Οκτώβριος 2020 2

Ως βασικό τμήμα του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ο ΤΑΡ αποτελεί έργο στρατηγικής και οικονομικής σημασίας για την Ευρώπη, ενώ προσφέρει αξιόπιστη πρόσβαση σε μία νέα πηγή φυσικού αερίου. Ο TAP παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας στην Ευρώπη, στη διαφοροποίηση του ενεργειακού ανεφοδιασμού, καθώς και στην επίτευξη των στόχων από-ανθρακοποίησης

 

Προηγούμενο άρθρο Μ-Λ ΚΚΕ: Το Πολυτεχνείο Ζει! Η πολιτική τρομοκρατίας και καταστολής δεν θα περάσει!
Επόμενο άρθροΥπΑΑΤ: Αναγνωρίστηκε η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Επιτραπέζιας Ελιάς