ΑΠΕ-ΜΠΕ-
Αλλάζει ο χάρτης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, με τις παρεμβάσεις που προχωρούν από την κυβέρνηση.
Ο υφυπουργός Παιδείας, Δημήτρης Μπαξεβανάκης, αναφερόμενος στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, είπε ότι με στόχο την αναβάθμισή της, την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης, η κυβέρνηση προχωράει στην υλοποίηση του στρατηγικού της σχεδιασμού.
«Θέλουμε η επιλογή των μαθητών, για το αν θα ακολουθήσουν το Γενικό ή το Επαγγελματικό Λύκειο, από επιλογή ανάγκης που είναι σήμερα, να γίνει μια ελεύθερη επιλογή των μαθητών, που θα το κάνουν ανάλογα με τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους», είπε ο υφυπουργός και υπογράμμισε ότι οι αλλαγές συνίστανται:
-Στη νέα δομή του Επαγγελματικού Λυκείου, με την παροχή στέρεων γνώσεων στους μαθητές και ταυτόχρονα με εξειδικευμένες επαγγελματικές και τεχνολογικές γνώσεις και δεξιότητες, που θα τους καθιστούν ικανούς για τη μετέπειτα επαγγελματική τους πορεία.
-Στη δυνατότητα εισαγωγής των αποφοίτων των Επαγγελματικών Λυκείων, εκτός από τα ΤΕΙ, και στα πανεπιστήμια, σε ποσοστό 1%, επιπλέον του αριθμού των εισακτέων. «Αυτό που κάνουμε με το νομοσχέδιο, είναι να δημιουργούμε και μια κοινή ομάδα σχολών στην οποία θα εντάσσονται τμήματα των ΤΕΙ, αλλά και των πανεπιστημίων, στην οποία κοινή ομάδα θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές όλων των τομέων, ανεξάρτητα από την ειδικότητα που έχουν επιλέξει. Σε αυτή την κοινή ομάδα θα ανήκουν και οι σχολές υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων, οι σχολές της Πυροσβεστικής και των ακαδημιών του Εμπορικού Ναυτικού», είπε ο υφυπουργός.
Επίσης, με το νομοσχέδιο επανέρχεται η δυνατότητα που είχαν οι απόφοιτοι των εσπερινών επαγγελματικών λυκείων να εισάγονται, σε ποσοστό επιπλέον του αριθμού των εισακτέων στα ΤΕΙ, μια δυνατότητα που υπήρχε και είχε καταργηθεί το 2013.
-Στην υλοποίηση του μεταλυκειακού έτους, της τάξεως μαθητείας, ως μια ασφαλής και ομαλή πρώτη επαφή των αποφοίτων της τεχνικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Τα βασικά χαρακτηριστικά του μεταλυκειακού έτους είναι, πως είναι προαιρετικό, αφορά αποφοίτους του σχολείου, δηλαδή ενηλίκους μεγαλύτερους των 18 ετών και άρα είναι αβάσιμες οι αιτιάσεις περί εργασίας ανηλίκων. Το μεταλυκειακό έτος γίνεται υπό την επίβλεψη του σχολείου, του ΕΠΑΛ ή του εργαστηριακού κέντρου και υπεύθυνος εκπαιδευτικός παρακολουθεί τους μαθητευόμενους κατά τη διάρκεια της εξάσκησής τους στο χώρο εργασίας. Θα έχουν πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα και προβλέπεται αμοιβή ίση με το 75% του κατώτατου μισθού που ορίζει η Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
«Κανένα παιδί εκτός της ειδικής αγωγής»
Ο υφυπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στις παρεμβάσεις για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση, σημειώνοντας πως με το νομοσχέδιο η κυβέρνηση επιχειρεί μέτρα που θα εξυπηρετούν μαθητές και μαθήτριες με αναπηρίες ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Είπε επίσης, ότι μέχρι σήμερα έχουν προσληφθεί 10.600 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί στις δομές της ειδικής εκπαίδευσης και στις δομές για την παράλληλη στήριξη. Φέτος έχουν ιδρυθεί 23 νέα σχολεία ειδικής αγωγής σε όλη τη χώρα, 12 νέες ηλικιακές τάξεις σε ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια και 538 νέα τμήματα ένταξης στα Γενικά Σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ορίζεται στους τρεις μαθητές ο ελάχιστος αριθμός για τα τμήματα των σχολείων ειδικής αγωγής, είπε ο υφυπουργός και υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση με τον πλέον επίσημο τρόπο δηλώνει, ότι κανένα σχολείο ειδικής αγωγής/εκπαίδευσης δεν πρόκειται να καταργηθεί, ανεξάρτητα από τον αριθμό των μαθητών και κανένας μαθητής δεν θα στερηθεί τη δυνατότητα να φοιτήσει, ανεξάρτητα από το που βρίσκεται η κατοικία του.