Με ακόμη μεγαλύτερη δυναμική εκτιμάται ότι θα επικρατήσουν οι νέες τάσεις στον τομέα των πληρωμών τόσο σε διεθνές επίπεδο και κατ’ επέκταση σε εγχώριο επίπεδο, με καύσιμο τις καταιγιστικές αλλαγές στις νέες τεχνολογίες και στην τεχνητή Νοημοσύνη.
Τα μετρητά μπορεί ακόμη να παραμένουν σε ισχύ, όμως η ολοένα και αυξανόμενη με εκρηκτικούς ρυθμούς χρήση ψηφιακών εναλλακτικών μέσων πληρωμών σύμφωνα συγκλίνουσες εκτιμήσεις θα συνεχιστεί και το 2024 και τα επόμενα χρόνια, αλλάζοντας για πάντα τον τρόπο πληρωμών που γνωρίζαμε μέχρι πρόσφατα. Παράγοντες όπως η επανάσταση στο τομέα των νέων τεχνολογιών, η είσοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης παντού και στον τομέα των πληρωμών, η συνεχής άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου χωρίς σύνορα, αποτελεί κινητήριο δύναμη στις αλλαγές στο κλάδο των πληρωμών. Την ίδια στιγμή η συνεργασία του χρηματοπιστωτικού συστήματος με το οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων στον τομέα των fintech δημιουργεί συνέχεια νέα εργαλεία και εφαρμογές στον ευρύτερο κλαδό των πληρωμών.
Οι έξι τάσεις που θα επικρατήσουν το 2024 στον κλάδο των πληρωμών παγκοσμίως Σε έρευνα της Visa που είδε το φως της δημοσιότητας την εβδομάδα που μας πέρασε επισημαίνεται ότι το 2024 οι πληρωμές θα γίνουν περισσότερο διεθνείς, ανοιχτές, εξατομικευμένες και διαλειτουργικές. Μαζί με την ανάκαμψη των ταξιδιών αναψυχής και την ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης διαμορφώνουν τις έξι τάσεις στις πληρωμές που θα δούμε το 2024. Πιο συγκεκριμένα: – Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις παγκοσμιοποιούνται: Το 2024 είναι η χρονιά που οι ΜμΕ παγκοσμιοποιούνται. Σχεδόν 4 στις 5 ΜμΕ (79%) ανέφεραν πως η πώληση εκτός των συνόρων είναι το κλειδί για την ανάπτυξή τους και οι καταναλωτές είναι έτοιμοι για αυτό. Συγκεκριμένα, το 72% των καταναλωτών δήλωσαν ότι νιώθουν άνετα με τις αγορές από επιχειρήσεις σε άλλες χώρες. Οι ψηφιακές πληρωμές μεταμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο συναλλάσσονται οι ΜμΕ, καθιστώντας εφικτή την προσέγγιση νέων πελατών, την εύκολη αποδοχή ασφαλών πληρωμών, τον έλεγχο των εξόδων, την αύξηση της ασφάλειας, τη βελτίωση της αποδοτικότητας και τελικά την ανάπτυξή τους. Η καινοτομία στον κλάδο των πληρωμών επιτρέπει την πρόσβαση στα έσοδα σε πραγματικό χρόνο, εξασφαλίζοντας άνεση στις πληρωμές από πελάτες και επιχειρήσεις.
Με άλλα λόγια, οι συναλλαγές δεν ήταν ποτέ ευκολότερες. Λύσεις πληρωμών όπως οι εικονικές κάρτες διευκολύνουν τη ρευστότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, όπως επίσης την αγοραστική τους δύναμη και τις δυνατότητες διαχείρισης εξόδων – απαραίτητες προϋποθέσεις για να ευδοκιμήσουν στον ψηφιακό κόσμο του σήμερα. – Η διαλειτουργικότητα κερδίζει έδαφος: Η ευκολία και η ταχύτητα που προσφέρουν οι ηλεκτρονικές πληρωμές άλλαξαν τον τρόπο που κινούνται τα χρήματα, εντός και εκτός συνόρων. Ωστόσο, η μεγάλη ανάπτυξη των δικτύων και των μεθόδων πληρωμής – εφαρμογές μεταφοράς χρημάτων και ψηφιακά πορτοφόλια σε συνδυασμό με παλαιότερες υποδομές – δημιούργησαν μια κατακερματισμένη εμπειρία. Κάθε λύση λειτουργεί συχνά στο δικό της, απομονωμένο οικοσύστημα. Όμως αυτό αρχίζει να αλλάζει. Πλέον δίνεται προτεραιότητα στη διαλειτουργικότητα των πληρωμών, και έτσι θα δούμε σύντομα την κίνηση των χρημάτων να γίνεται ακόμη πιο απρόσκοπτη καταρρίπτοντας εμπόδια και φέροντας χιλιάδες οφέλη στους τελικούς χρήστες, τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα, τους εταιρικούς πελάτες, τις fintech και τους δημιουργούς εφαρμογών.
Το 2024 θα συνεχίσουμε να βλέπουμε συνεργασίες στο οικοσύστημα των πληρωμών, ανάμεσα σε τράπεζες, χρηματοοικονομικά ιδρύματα, εμπόρους, παρόχους τεχνολογίας και issuers, που θα επιφέρουν μεγαλύτερη οικονομική συμπερίληψη, προσβασιμότητα και διαλειτουργικότητα. Αναμένουμε ότι θα αναπτυχθούν περισσότερες τεχνολογικές λύσεις που θα βοηθήσουν τόσο τους καταναλωτές όσο και τις επιχειρήσεις να διαχειριστούν την πολυπλοκότητα της διασυνοριακής κίνησης χρημάτων. – Οι ανοιχτές υποδομές λύνουν τα προβλήματα των πληρωμών, κάνοντας το εμπόριο ευκολότερο: Σήμερα, ως καταναλωτές, αν μια τεχνολογική λύση δεν μας ταιριάζει, την απορρίπτουμε καθώς γνωρίζουμε πως υπάρχει μια καλύτερη, ευκολότερη και περισσότερο ταιριαστή επιλογή. Και οι πληρωμές υπακούουν σε αυτόν τον κανόνα. Το 2024, αναμένουμε μια μεγάλη στροφή στη χρήση επιμέρους στοιχείων υποδομών των πλατφορμών πληρωμών δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις των πελατών. – Οι καταναλωτές αναμένουν εξατομικευμένες λύσεις. Για τους εμπόρους, τις τράπεζες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οι υπηρεσίες το καθιστούν εφικτό.
Οι υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας αναπτύσσονται μέσω συνεργασιών και βοηθούν τις εταιρείες να καλύψουν τις ανάγκες των καταναλωτών, χωρίς να μεταβάλλουν τις δραστηριότητές τους ή να αναπτύξουν νέες δυνατότητες οι ίδιες, προσπάθειες που μπορεί να είναι δαπανηρές, χρονοβόρες χωρίς η επιτυχία τους να είναι εγγυημένη.Με την αυξανόμενη εξάρτηση από τις ψηφιακές πληρωμές, επιταχύνεται και η ανάγκη για τέτοιες αποφάσεις. Οι αποφάσεις που λαμβάνουν σήμερα οι έμποροι, οι τράπεζες και οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί θα ακολουθούν τις επιχειρήσεις τους στο μέλλον. Αυτές οι βελτιώσεις μπορούν να καθορίσουν την αποτελεσματικότητα μιας επιχείρησης, συμβάλλοντας στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης με τους πελάτες και σε ταχύτερα αντανακλαστικά σε μια περίοδο ραγδαίων αλλαγών. – Η Τεχνητή Νοημοσύνη φέρνει νέες ευκαιρίες και προκλήσεις για τις πληρωμές – Τα ταξίδια επιστρέφουν δυναμικά: Εκτός από τις πληρωμές μικρής αξίας, οι ταξιδιώτες επιλέγουν κυρίως ασφαλείς, ψηφιακές και ανέπαφες εμπειρίες πληρωμών. Και ενώ πολλοί γνωρίζουν για τον βιώσιμο τουρισμό, έρευνα που διεξήχθη από τη Visa και την Oxford Economics διαπίστωσε ότι το 41% πιστεύει ότι δεν έχει αρκετές πληροφορίες για βιώσιμες ταξιδιωτικές επιλογές, ενώ το 36% πιστεύει ότι οι διαθέσιμες πληροφορίες δεν είναι αξιόπιστες.
Λύσεις όπως η συνεργασία της Visa με την Ecolytiq, όπου οι καταναλωτές μπορούν να δουν τις εκτιμώμενες εκπομπές άνθρακα βάσει των συναλλαγών τους, μπορούν να βοηθήσουν στο κλείσιμο του χάσματος. Η αλλαγή που παρατηρείται στον τρόπο πληρωμών και στην χώρα μας επιβεβαιώνεται στο χρηματοπιστωτικό τομέα. Οι συναλλασσόμενοι στην χώρα μας πλέον πραγματοποιούν το σύνολο σχεδόν των εγχρήματων συναλλαγών τους εκτός τραπεζικού καταστήματος. Όπως χαρακτηριστικά έχει ανακοινώσει η Alpha Bank το 97% των εγχρήματων συναλλαγών πραγματοποιείται εκτός τραπεζικού καταστήματος μέσω των εναλλακτικών τραπεζικών καναλιών, ενώ στόχος της τράπεζας είναι το 100% των συναλλαγών να εκτελείται ηλεκτρονικά μέχρι το 2025. Ανάλογους στόχους έχουν και οι υπόλοιπες συστημικές τράπεζες. Η επίτευξη αυτού του στόχου σε εγχώριο επίπεδο κατέστη δυνατή με την πραγματοποιήση επενδύσεων εκατοντάδων εκατομμύριων ευρώ σε προγράμματα ψηφιακού μετασχηματισμού που ξεκίνησαν να υλοποιούν οι τράπεζες πριν 4 χρόνια περίπου και βρίσκονται σήμερα σε πολύ προχωρημένο στάδιο, έχοντας επηρεάσει όλη την δομή της λειτουργίας τους και ειδικότερα τον κλάδο των συναλλαγών και πληρωμών. Πλέον περισσότεροι από 5 εκατομμύρια συναλλασσόμενοι είναι ενεργοί χρήστες στο mobile banking και πάνω από 4 εκατομμύρια στο internet banking των τραπεζών, κάνοντας συναλλαγές και πληρωμές μακριά από το κατάστημα. Την ίδια στιγμή οι ενεργές κάρτες πληρωμών σε κυκλοφορία σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος ανήλθαν σε 20,1 εκατ. με τον όγκο των συναλλαγών με κάρτες να ανέρχεται σε 1.048 εκατ και την αναλογούσα αξία να διαμορφώθηκε στα 49 δισ. ευρώ (πρώτο εξάμηνο 2023). Οι χρεωστικές κάρτες συνεχίζουν να αποτελούν το κύριο υποκατάστατο των μετρητών και συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται ευρέως και για συναλλαγές μικρής αξίας, που ακόμη και μέχρι πρόσφατα γινόντουσαν με μετρητά. Την ίδια όμως στιγμήν εμφανίζονται και κανούργιες μέθοδοι ψηφιακών πληρωμών όπως το IRIS Payment, μια μέθοδος πληρωμής mobile friendly που κερδίζει συνέχεια έδοαφος Οι διείσδυση των νέων τεχνολογιών στην ελληνική κοινωνία αποτελεί μια βασική παράμετρο που άλλαξε τις συνήθειες των πολιτών στον τρόπο συναλλαγών.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στα συμπεράσματα έρευνας της Focus Bari όλοι πλέον οι Έλληνες χρησιμοποιούν το διαδίκτυο παράλληλα με τον offline κόσμο. Η χρήση internet έχει φτάσει στο 96% του συνόλου του πληθυσμού, την ίδια στιγμή που εννιά στους δέκα Έλληνες σύμφωνα με τη έρευνα είναι όλη μέρα μ’ ένα κινητό στο χέρι . Σύμφωνα με την ίδια έρευνα σχεδόν 7 στους 10 χουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον μία online αγορά το τελευταίο εξάμηνο, με την ηλικιακή ομάδα ων 25-34 ετών είναι οι fan του ηλεκτρονικού εμπορίου αφού το 87% έχει κάνει τουλάχιστον μία online αγορά εντός του εξαμήνου.
ΑΠΕ-ΜΠΕ