Τουριστική-Αγροτική ανάπτυξη, εθνική προσπάθεια

 

Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία (20/12/2021) στη Βουλή των Ελλήνων το νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού «Πρότυποι Τουριστικοί Προορισμοί Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, Ιαματικές Πηγές Ελλάδας και άλλες ρυθμίσεις για την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης».

O Υπουργός Τουρισμού κ Β. Κικίλιας χαρακτήρισε το νομοσχέδιο αναπτυξιακό, που υποστηρίζει στρατηγικά το τουριστικό προϊόν και απαντά στις ανάγκες του τουριστικού κλάδου, προσφέροντας σύγχρονα εργαλεία τουριστικής ανάπτυξης σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας.

«Διαθέτουμε 320 εκ. ευρώ από το RRF, ακριβώς για αυτά τα εργαλεία: λιμάνια, μαρίνες, χιονοδρομικά κέντρα, ιαματικές πηγές, προσβασιμότητα για τα ΑμεΑ, ψηφιοποίηση του Τουρισμού, διότι η τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας είναι εθνική προσπάθεια». Β. Κικίλιας, atlantea.news, 21/12/2021.

Με ικανοποίηση παρακολουθούμε τις επιλογές της σημερινής διοίκησης της πολιτείας η οποία θεωρεί την τουριστική ανάπτυξη ως εθνική προσπάθεια. Μάλιστα επισημαίνουμε ότι όλη η πολιτεία λειτουργεί ως προωθητής-διαφημιστής του ελληνικού τουρισμού. Και οι στήριξη των ελλήνων επιχειρηματικών τουρισμού δεν σταματούν εκεί. Υπάρχουν ειδικές μορφές δανειοδοτήσεων. Προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις για την απασχόληση προσωπικού (όχι πάντα ελλήνων …). Και τώρα στην πανδημία covid-19 στηρίζονται οι επιχειρήσεις τουρισμού με «μη» επιστρεπτέες προκαταβολές από τα χρήματα της πολιτείας.

Ταυτόχρονα καταγράφουμε ότι οι επιχειρηματίες τουρισμού δαπανούν ΜΟΝΟ 7% από τα συνολικά τους έξοδα για την προμήθεια ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών, σύμφωνα με την τελευταία διαθέσιμη έρευνα της CWF (2017). Στην ίδια έρευνα το υψηλότερο ποσοστό δαπανών καταγράφηκε στην Κρήτη, με 13%. Οι έλληνες επιχειρηματίες τουρισμού λειτουργούν ως dealer των εισαγόμενων προϊόντων και υπηρεσιών ανταγωνιζόμενοι τα ελληνικά προϊόντα & υπηρεσίες.

Και κάπου εκεί αναφέρεται ότι στην Ιταλία (με περίπου παρεμφερές κλίμα και πολιτιστικά χαρακτηριστικά) οι Ιταλοί ξενοδόχοι αγοράζουν από την Ιταλική αγορά το 70% (εβδομήντα τοις εκατό) των συνολικών εξόδων τους. Μπράβο στους Ιταλούς, κρίμα για τους Έλληνες ….

Ο προβληματισμός, μετά την πανδημία covid-19, είναι γιατί δεν διακρίνεται κάπου ότι … «και η Αγροτική Ανάπτυξη είναι εθνική προσπάθεια». Η διάχυτη αίσθηση είναι ότι οι αγρότες δεν αναγνωρίζονται ως επιχειρηματίες, και υφίστανται ένα περίεργο, σχεδόν «ρατσιστικό», bullying.

Οι υπουργοί Γεωργίας της ΕΕ ενέκριναν (13/12/2021) τα συμπεράσματα για την προστασία του συστήματος εφοδιασμού τροφίμων (επισιτιστική ασφάλεια) της ΕΕ από μελλοντικές απειλές. Παρότι οι υφιστάμενοι μηχανισμοί κατόρθωσαν να μετριάσουν τις χειρότερες επιπτώσεις της πρόσφατης πανδημίας, οι υπουργοί συμφωνούν ότι τα διδάγματα που αντλήθηκαν από τη νόσο COVID-19 θα πρέπει να τροφοδοτήσουν την προσέγγιση της ΕΕ όσον αφορά τις μελλοντικές καταστροφές. Jože Podgoršek, Προεδρεύων Υπουργός Γεωργίας της Σλοβενίας. ΕΕ. pelazkarabo.blogspot.com, 14/12/2021. (σσ Κάτι αλλάζει πολύ σιγά-σιγά και τα τρόφιμα, η παραγωγή τους και η διανομή τους φαίνεται ότι μπαίνει πάλι στις προτεραιότητες. Ιδανική λύση θα μπορούσε να είναι τόσο η Τοπική Εφοδιαστική Αλυσίδα όσο και οι Αγορές Αγροτών).

Ο ελληνικός αγροδιατροφικός τομέας είναι ευάλωτος σε εγχώριες οικονομικές κρίσεις, σύμφωνα με την «Παγκόσμια Κατάσταση της Διατροφής και της Γεωργίας» Οι χώρες πρέπει να καταστήσουν τα συστήματα αγροδιατροφής τους πιο ανθεκτικά σε απρόσμενες αναταραχές, όπως αυτές που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, σύμφωνα με την «Παγκόσμια Κατάσταση της Διατροφής και της Γεωργίας» για το 2021 που δημοσιεύθηκε από τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών (FAO). Όπως αναφέρει η έκθεση, η οποία αξιολογεί την ανθεκτικότητα των χωρών, «χωρίς την κατάλληλη προετοιμασία, οι απρόβλεπτες κρίσεις θα συνεχίσουν να υπονομεύουν τα συστήματα αγροδιατροφής». Ν. Γαργαλάκος, 28/11/2021. Μια καλή λύση θα μπορούσε να είναι η οργάνωση Τοπικής Εφοδιαστικής Αλυσίδας, η οργάνωση τοπικών Αγορών Αγροτών, η οργάνωση Τοπικών Συμφώνων Ποιότητας, η υποστήριξη τοπικών συστημάτων παραγωγής αγροδιατροφικών προϊόντων, η Κοινωνικά Υποστηριζόμενη Γεωργία-ΚΥΓΕΩ κλπ.

Ο ελληνικός τουρισμός απλά εκμεταλλεύεται (αποικιοκρατικά?…) το τοπικό περιβάλλον (φυσικό, τεχνικό, κοινωνικό, πολιτιστικό, υποδομές κλπ), αγοράζει τοπικά μόνο το 7%, αφήνει έσοδά του στο εξωτερικό, τα κέρδη των επιχειρήσεών του ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο και χαρακτηρίζεται εθνική υπόθεση.

Η ελληνική αγροτική δραστηριότητα είναι στενά συνυφασμένη με τον τόπο, αξιοποιεί το τοπικό φυσικό περιβάλλον, τον τοπικό πολιτισμό, την τοπική άϋλη κληρονομιά, την τοπική παραγωγή, τους τοπικά απασχολούμενους. Οι έλληνες αγρότες είναι στενά συνδεδεμένοι με τον τόπο τους, τα τυχόν κέρδη μένουν στον τόπο και ΔΕΝ χαρακτηρίζεται ακόμα μέχρι σήμερα εθνική υπόθεση …

Ακόμα και ο Αγροτουρισμός που είναι προσφορά τουριστικών υπηρεσιών από αγρότες στις εκμεταλλεύσεις τους αντί να προστατεύεται ως εθνική υπόθεση, το Υπουργείο Τουρισμού υποστηρίζει παρασιτική δομή, η οποία «νόθα» υφαρπάζει τον Αγροτουρισμό» από τους αγρότες και τον παρουσιάζει ως κομμάτι του Τουρισμού, ενώ το κομμάτι του τουρισμού που αφορά την ύπαιθρο ονομάζεται «Τουρισμός υπαίθρου». Συμβαίνει ότι σχεδόν σε όλα τα θέματα που έχουν σχέση με τον αγροτικό κόσμο. Κάπου υπάρχει μια Ανώνυμη Εταιρεία της Ιδιωτικής Κερδοσκοπικής Οικονομικής, που έχει συσταθεί κυρίως από μια Τράπεζα και μια τεχνική εταιρεία, η οποία λέει ότι εκπροσωπεί τους Συνεταιρισμούς της Κοινωνικής Οικονομίας και εκπροσωπεί ακόμα και τον αγροτικό συνδικαλισμό.

Βασικοί παράγοντες για την ανάπτυξη του Αγροτουρισμού αποτελούν η ανάγκη των ταξιδιωτών για μοναδικές, αυθεντικές εμπειρίες που ενσωματώνουν στοιχεία από την τοπική παράδοση και την κοινότητα καθώς και η αποσύνδεση από την τεχνολογία και το αυξημένο ενδιαφέρον για την αγροτική παραγωγή. Οι ταξιδιώτες απαιτούν ποιότητα, υγιεινή & ασφάλεια και αυθεντικότητα από τους παρόχους του εν λόγω προϊόντος καθώς και εύκολη και άμεση προσβασιμότητα στους προορισμούς. Βασικές τάσεις: εξειδικευμένα τουριστικά γραφεία, πιστοποίηση αγροτουριστικών καταλυμάτων, συμπράξεις / δίκτυα παραγωγών και παρόχων αγροτουρισμού. Και όλα αυτά από αγρότες και βέβαια πρέπει και αυτά να είναι εθνική προσπάθεια, όχι μόνο οι «επιχειρηματίες» τουρισμού.

Καλά Χριστούγεννα, και από 10 Ιαν 2021, κάθε ημέρα στις 21.00-22.00 στο κανάλι STENT.net.gr διαδικτυακά στο Agro Bus για αγροτικά και όχι μόνο.

Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, ΑγροΝέα, Agro Bus, 6998282382

Προηγούμενο άρθροΗ διατροφή των παιδιών την εορταστική περίοδο Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς  
Επόμενο άρθροΗ Κυβέρνηση συνεχίζει την παράδοση των πολυνομοσχεδίων «Άγιος Βασίλης»