Tην πεποίθηση ότι η γεωπολιτική θέση της Ελλάδας τη διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό και της επιτρέπει να εξελιχθεί -«με τα χρόνια και υπό προϋποθέσεις»- σε διεθνή κόμβο διαμεταφορών, εξέφρασε σήμερα ο πρόεδρος της Επιτροπής Βορείου Ελλάδος του Ελληνογερμανικού Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου, Ανδρέας Σπυρίδης, μιλώντας σε εκδήλωση για το κοινοτικό έργο CERBERUS.
Όπως είπε, παρότι τα τελευταία χρόνια καταγράφεται σημαντική βελτίωση υποδομών και διαδικασιών εφοδιαστικής αλυσίδας στην εγχώρια αγορά, η οποία συντέλεσε ώστε η Ελλάδα να κατατάσσεται πλέον στη 19η θέση της σχετικής λίστας της Παγκόσμιας Τράπεζας, έναντι της 42ης μέχρι πρότινος, «μένει να γίνουν πολλά ακόμη». Ενδεικτικά ανέφερε την ανάγκη πλήρους αναβάθμισης των σχετικών υποδομών της χώρας, δημιουργίας αεροδρομίου που θα λειτουργεί αποκλειστικά για μεταφορά εμπορευμάτων (cargo), καθώς και εξασφάλισης μεγάλων εκτάσεων για την εγκατάσταση σύγχρονων αποθηκευτικών κέντρων.
«Με νέες επενδύσεις από ελληνικές εταιρείες, με γενικευμένη ψηφιοποίηση των διαδικασιών και λειτουργιών, με ενίσχυση του συντονισμού Πολιτείας και ιδιωτικών φορέων και με οραματική προσήλωση σε νέα κρίσιμα έργα, ο τομέας (των logistics στην Ελλάδα) διαρκώς εκσυγχρονίζεται, παράγοντας πλέον πάνω από το 9% του ΑΕΠ και απασχολώντας περισσότερους από 200.000 εργαζομένους. Χρειάζεται όμως οι υποδομές της χώρας να αναβαθμιστούν πλήρως, ώστε να καλύπτουν επαρκώς τις απαιτήσεις διαμεταφορών των μεγάλων πολυεθνικών ομίλων. Αναφέρομαι στις νέες επενδύσεις που ήδη γίνονται στα λιμάνια και στους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες της χώρας, καθώς και στις διασυνδέσεις των μεγάλων λιμένων της χώρας με αυτούς, αλλά και στην ανάγκη για την οργάνωση ενός αεροδρομίου, που θα λειτουργεί αποκλειστικά ως cargo. Ζητούμενο αποτελεί επίσης η εξασφάλιση μεγάλων οικοπέδων για την εγκατάσταση σύγχρονων μεγάλων αποθηκευτικών κέντρων, ικανών να καλύψουν τις υποδομές που ζητούν διεθνείς όμιλοι, οι οποίοι θα επέλεγαν γεωπολιτικά την Ελλάδα για να αναπτύξουν δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης, της δυτικής Ασίας και της βόρειας Αφρικής», υπογράμμισε ο κ.Σπυρίδης και πρόσθεσε ότι το επιμελητήριο έχει ενεργοποιήσει όλες τις δυνάμεις του, για να συνδράμει στη γενικότερη προσπάθεια τόνωσης του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τον τομέα στην Ελλάδα, έχοντας -μεταξύ άλλων- ιδρύσει επιτροπή logistics και δημιουργήσει σχετικό portal και υποστηρίζοντας την εκπροσώπηση των ελληνικών επιχειρήσεων σε διεθνείς εκθέσεις του κλάδου.
Η Θεσσαλονίκη πύλη για τα αραβικά προϊόντα και πρώτες ύλες στην Ευρώπη;
«Θα αλλάξει τη σύγχρονη οικονομική ιστορία της Θεσσαλονίκης, θα δώσει πνοή στη δυτική πλευρά της και θα αποτελέσει case study (περιπτωσιολογική μελέτη) για άλλες πόλεις της Ελλάδας» το Thessaloniki Logistics Hub (κόμβος logistics της Θεσσαλονίκης), όταν δημιουργηθεί, όπως επισήμανε μιλώντας στην ίδια εκδήλωση ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης. Πρόσθεσε ότι η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να καταστεί πύλη προς την Ευρώπη για τα σαουδαραβικά -και γενικά τ’ αραβικά προϊόντα και πρώτες ύλες- όταν δημιουργηθεί το εμπορευματικό κέντρο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, το οποίο επανέλαβε ότι θα δημοπρατηθεί το 2024. Για την ανάπτυξη του κέντρου υπάρχουν, όπως είπε, πολλοί ενδιαφερόμενοι, συμπεριλαμβανομένου του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και των ίδιων των Αράβων.
Συμπλήρωσε ότι σύμφωνα με υπολογισμούς, η δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου θα «ανοίξει» 3500 θέσεις εργασίας και θα αποφέρει οφέλη 300 εκατ. ευρώ σε όρους ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας, με εσωτερική απόδοση κεφαλαίων της τάξης του 8%-10%. Επανέλαβε δε ότι η σχετική πρωτοβουλία ανελήφθη τον Ιούλιο του 2022, όταν επισκέφτηκε την Ελλάδα ο διάδοχος του θρόνου της Σαουδικής Αραβίας, ο οποίος εξέφρασε ενδιαφέρον για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στην Ελλάδα. «Το άκουσα και πρότεινα το κέντρο αυτό να γίνει στη Θεσσαλονίκη. Κάλεσα σε σύσκεψη όλους τους φορείς της Θεσσαλονίκης, που έκαναν την πρόταση ομόφωνα δεκτή» είπε, ενώ αναφερόμενος ειδικά στο λιμάνι, επισήμανε ότι προσφέρει συγκριτικά πλεονεκτήματα και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εδραίωση της Θεσσαλονίκης ως οικονομικού σταυροδρομιού. Ο κ.Διαμαντίδης επισήμανε ακόμα ότι σε μελέτη που πραγματοποίησε ο φορέας το 2020, έγινε ιδιαίτερη μνεία στη δημιουργία ψυχόμενων αποθηκών στη ΒΙΠΕ Σίνδου, ενώ υπογράμμισε την αξία που έχει η ψυχρή εφοδιαστική αλυσίδα για τους Έλληνες εξαγωγείς (και ιδίως για τους Βορειοελλαδίτες, οι οποίοι είναι κατεξοχήν παραγωγοί και εξαγωγείς τροφίμων), δεδομένου ότι η επιμονή τους στην ποιότητα των προϊόντων τους είναι αδιαπραγμάτευτη.
Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυνε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο οποίος χαρακτήρισε τις εφοδιαστικές αλυσίδες ως το νευρικό σύστημα της οικονομίας. Πρόσθεσε ότι η ελληνική οικονομία κινείται ανοδικά, δημιουργούνται νέες προκλήσεις και η ζήτηση (για ελληνικά προϊόντα) είναι ισχυρή, κάτι που αποτυπώνεται πρωτίστως στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Ο δήμαρχος του κεντρικού δήμου υποστήριξε ακόμα ότι η Θεσσαλονίκη του 2023 «δεν έχει καμία σχέση με τη Θεσσαλονίκη του 2015 ή του 2019», αφού σημειώνεται έκρηξη επενδύσεων μεταξύ άλλων στον τουρισμό και συμπλήρωσε ότι, για να συνεχιστεί η ανοδική τάση, «που σε έναν βαθμό μας εξέπληξε και εμάς», πρέπει η οικονομική ανάπτυξη να αποκτήσει στοιχεία βιωσιμότητας. Πρόσθεσε πως είναι σημαντικό οι νέες προκλήσεις της εποχής να αντιμετωπίζονται με συνέργειες και δήλωσε αισιόδοξος ότι το μέλλον θα είναι λαμπρό, υπογραμμίζοντας ότι «η Θεσσαλονίκη και η Ελλάδα ήδη παίρνουν ψήφο εμπιστοσύνης και “προκαταβολές” από όσα πρόκειται να γίνουν, αλλά χρειάζεται στρατηγική, σχέδιο και ηγεσίες».
Το διετούς διάρκειας ευρωπαϊκό έργο CERBERUS, προϋπολογισμού περίπου 672.000 ευρώ, έχει ως αντικείμενο την ανάπτυξη αισθητήρων και πλατφόρμας για την ψυχρή εφοδιαστική αλυσίδα (βλ. σχετικό τηλεγράφημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ νωρίτερα σήμερα). Το έργο άρχισε τον Ιούλιο του 2021, στο πλαίσιο του «Ερευνώ- Δημιουργώ- Καινοτομώ» (Β’ Κύκλος), που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και εθνικούς πόρους. Ως εταίροι μετέχουν σε αυτό το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, που είναι ο συντονιστής, ο αυστριακός όμιλος υψηλής τεχνολογίας πληροφορικής «AustriaCard Holdings» και η διεθνής εταιρεία μεταφορών «Golden Cargo»._
Αλεξάνδρα Γούτα / ΑΠΕ-ΜΠΕ