Στα εργαστήρια δεξιοτήτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναμένεται να ενταχθεί από την επόμενη σχολική χρονιά η τεχνολογία του διαστήματος, με τη συμβολή του γραφείου ESERO (European Space Education Resource Office) στην Ελλάδα, που ξεκίνησε τη λειτουργία του στο ΑΠΘ.
«Για ένα σύγχρονο και καινοτόμο εκπαιδευτικό σύστημα, εξωστρεφές και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του 21ου αιώνα που εξασφαλίζει στα παιδιά τη δυνατότητα και την ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον», έκανε λόγο η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ζέττα Μακρή κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου στην οποία παρουσιάστηκαν οι στόχοι του γραφείου.
Η υφυπουργός συνεχάρη το ΑΠΘ που διεκδίκησε με επιτυχία την ανάθεση του ESERO στην Ελλάδα και το οποίο θα συμβάλει στη διαμόρφωση προγραμμάτων ανάπτυξης δεξιοτήτων STEM (Science Technology Engineering and Mathematics) σε συνεργασία με φορείς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
«Το γραφείο αποσκοπεί στην ενσωμάτωση και την ενίσχυση της διδασκαλίας STEM στη βασική εκπαίδευση χρησιμοποιώντας υπερσύγχρονες εκπαιδευτικές μεθοδολογίες», τόνισε η υφυπουργός, χαρακτηρίζοντάς το ένα μακροπρόθεσμο εκπαιδευτικό έργο για ένα βιώσιμο μέλλον που θα ενισχύσει τη διδασκαλία και τη μάθηση των κλάδων STEM. Η παιδεία μέσα από την έρευνα και την καινοτομία είναι η διαδρομή που θα οδηγήσει τα παιδιά μας στην ανάπτυξη των βαθύτερων χαρακτηριστικών, των κλίσεων, των ταλέντων, στην προώθηση της ερευνητικής σκέψης, στην εξοικείωση των μαθητών με τα ερευνητικά ερωτημάτα και μεθόδους, στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των εκπαιδευτικών μονάδων. Η διαστημική τεχνολογία θα μπει στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέσα από τα εργαστήρια δεξιοτήτων.
Το Γραφείο ESERO στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ίδρυσε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA-European Space Agency), έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, με τις συντονισμένες ενέργειες των Πρυτανικών Αρχών του ΑΠΘ.
Ο πρύτανης του ΑΠΘ Νίκος Παπαϊωάννου τόνισε ότι το γραφείο εντάσσεται στην ευρύτερη «λογική του αναβαθμισμένου δημόσιου σχολείου με όραμα και είναι αυτό που χρειαζόμαστε στις μέρες μας στον 21ο αιώνα», υπογραμμίζοντας την εξωστρέφεια και την καινοτομία του ΑΠΘ και ότι μέσα από αυτό το γραφείο αναδεικνύεται «το διεθνές κύρος του πανεπιστημίου και η πολυσήμαντη δουλειά των ανθρώπων του».
Στόχος του Γραφείου ESERO είναι η ανάδειξη της σημασίας του Διαστήματος στη σύγχρονη κοινωνία και οικονομία και αυτό θα είναι υπεύθυνο για την οργάνωση και τον συντονισμό της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών και μαθητών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα, στις επιστήμες STEM και στις επιστήμες του Διαστήματος και στην παραγωγή σχετικού υλικού.
«Θέλουμε να φτάσουμε σε όλα τα σχολεία», τόνισε από την πλευρά του ο αντιπρύτανης Έρευνας και Διά Βίου Μάθησης, αν. καθηγητής Στράτος Στυλιανίδης επισημαίνοντας ότι «πρόκειται για μια τεράστια επιτυχία, μια εθνική, εκπαιδευτική υποδομή που βάζει τη χώρα μας στο χάρτη για την εκπαίδευση σχετικά με το διάστημα. Το ΑΠΘ διεκδίκησε με επιτυχία την ανάθεση του ESERO ως ο πιο εξειδικευμένος εκπαιδευτικός φορέας στην Ελλάδα που συνδυάζει την τεχνολογία με την εκπαίδευση, που διαθέτει την επιστημονική αριστεία και τα μέσα, ώστε να συμβάλει στη διαμόρφωση προγραμμάτων ανάπτυξης δεξιοτήτων STEM σε σύνδεση με την επιστήμη του Διαστήματος, σε συνεργασία με τους εθνικούς φορείς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Ελλάδας».
Ο καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, Νίκος Λαμπρινός, υπεύθυνος για τη λειτουργία του Γραφείου ESERO στο ΑΠΘ για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση πρόσθεσε, ότι δεν είναι το γραφείο του ΑΠΘ, αλλά της Ελλάδας, τονίζοντας ότι «η Ελλάδα δεν μπορούσε να λείπει από αυτό το πανευρωπαϊκό πρότζεκτ».
Ο Αντώνης Μουρατίδης, επικ.καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ και υπεύθυνος του ESERO για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σημείωσε ότι σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών θα δώσει σε 10-15 χρόνια τους επιστήμονες που θα στελεχώσουν τους διαστημικούς οργανισμούς
Το επόμενο τρίμηνο αναμένεται να μπουν οι βάσεις του γραφείου στο ΑΠΘ, ώστε από την τρέχουσα σχολική χρονιά να αρχίσει η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και την επόμενη να ξεκινήσει η συστηματική δραστηριότητα στα σχολεία καθώς και η παραγωγή σχετικού υλικού.
Δ. Κεχαγιά /ΑΠΕ-ΜΠΕ