Θεσσαλονίκη: Όταν η εκπαίδευση μεταμορφώνει – Σταθμοί στα 120 χρόνια ιστορίας της Αμερικάνικης Γεωργικής Σχολής

Ήταν το μακρινό 1894 όταν ο Αμερικανός Ιεραπόστολος, Δρ.Τζον Χένρι Χάους μαζί με τη γυναίκα του την Susan Adeline, μετά από 30 χρόνια ιεραποστολικής υπηρεσίας στα Βαλκάνια …πάτησαν πόδι στη Θεσσαλονίκη, ερχόμενοι από την πόλη Samovok κοντά στη Σόφια.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1902, αγόρασαν μια έκταση γης 200 στρεμμάτων 10 χλμ Νοτιοανατολικά της Θεσσαλονίκης, φύτεψαν 400 μουριές, άνοιξαν ένα πηγάδι 55 μέτρων και προσέλαβαν τον πρώτο υπάλληλο: έναν …κηπουρό.

ΑΓΣTreeplantingdayJanuary1973 2

Όλα αυτά συνέβησαν 130 χρόνια πριν, καθώς ο ιδρυτής του Γεωργικού και Βιομηχανικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης, όπως αρχικά είχε ονομαστεί η Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή (ΑΓΣ), γνώριζε βαθιά μέσα του ότι η μεταμορφωτική δύναμη της εκπαίδευσης είναι η μόνη σταθερά στις αλματώδεις αλλαγές που βιώνει, ζει και επιφέρει με την πολυπραγματοσύνη του ο άνθρωπος.
Και αυτή η σταθερά βρίσκεται στον πυρήνα της ΑΓΣ ενώ έχει υιοθετηθεί από όλους τους ανθρώπους που κρατούν το …τιμόνι της, αλλά και την πλαισιώνουν. Ίσως τελικά, είναι αυτή η προσήλωσή της που την κράτησε και την κρατά ζωντανή, ακμάζουσα και πάντα πλούσια σε μαθητές, γνώση και καινοτομία, παρά τους πολέμους, τις καταστροφές και τις… απαγωγές που έζησε και η ίδια μαζί με την Ελλάδα και τους κατοίκους της.

ΑΓΣΚαθηγητέςτηδεκαετίατου20

….η ζωή είναι γεμάτη από κύκλους
Είναι αλήθεια ότι η ζωή, είναι γεμάτη από κύκλους διαφορετικής διάρκειας, που όλοι τους όμως έχουν κάτι κοινό… κι αυτό είναι η στιγμή που κλείνουν και έτσι ουσιαστικά καταλήγουν σε εκείνο το σημείο από όπου και έγινε η αρχή. Έτσι, παρά τις αλλαγές που έχουν επιφέρει η βιομηχανική επανάσταση, η τεχνολογική εξέλιξη και η ολοένα και εντεινόμενη αστικοποίηση, τελικά σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη εποχή αναδεικνύεται σε κάθε της πτυχή η ανάγκη εκπαίδευσης της ολότητας ενός ανθρώπου, του μυαλού, του σώματος και της ψυχής.

ΑΓΣTreeplantingdayJanuary1973
Αυτός είναι και ο θεμέλιος λίθος, πάνω στον οποίο βασίστηκε το μανιφέστο ίδρυσης της ΑΓΣ, η οποία εξακολουθεί να βαδίζει προς το μέλλον, με γνώμονα την προσαρμοστικότητα και την ανάπτυξη και αντιμετωπίζοντας της νέες προκλήσεις, όπως αυτές της κλιματικής κρίσης και της επισιτιστικής ασφάλειας, κρατώντας ακέραιο τον πυρήνα της και με την αποστολή της να παραμένει ακλόνητη: «Να εκπαιδεύει, να καινοτομεί και να αναβαθμίζει, να στέκεται με το παράδειγμά της ως απόδειξη της μεταμορφωτικής δύναμης της εκπαίδευσης», επισημαίνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η προϊσταμένη της βιβλιοθήκης «Δημήτρη & Αλίκης Περρωτή» της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, Δαμιάνα Κουτσομίχα.

ΑΓΣMetcalf119

Το Μανιφέστο Ίδρυσης της ΑΓΣ που παραμένει…διαχρονικό

Η βασική ιδέα του μανιφέστου, το οποίο βρίσκεται στο Ιστορικό Αρχείο του Ιδρύματος, φιλοξενείται στη βιβλιοθήκη του και διαθέτει αυτούσιο το ΑΠΕ – ΜΠΕ, πρέσβευε την ανάγκη να ενσωματωθεί στο σχολείο ένα σύστημα εκπαίδευσης που θα εκπαίδευε ολόκληρο τον άνθρωπο, το μυαλό και τα χέρια, καθώς και την ψυχή.

EDU1 EDU2
«Ένιωσα ότι σε ένα αγρόκτημα θα έπρεπε να έχουμε εκπαίδευση για τρία πράγματα», επισημαίνει σε αυτό ο Δρ. Τζον Χένρι Χάους, προτάσσοντας για τα παιδιά την ανάπτυξη της πνευματικής ζωής, την παρότρυνση των νέων να «κάνουν πράγματα» αντί μόνο να διαβάζουν για αυτά αλλά και να εντρυφήσουν τόσο πολύ στην επίλυση προβλημάτων, ώστε να ακονίσουν την ικανότητά τους να εφευρίσκουν και να μάθουν έτσι να χρησιμοποιούν κάθε νευρώνα του εγκεφάλου τους.
Τα αγόρια και τα κορίτσια ενδιαφέρονται πάντα να κάνουν κάτι και όχι μόνο να διαβάζουν για… κάτι, αναφέρει ο ίδιος και καταθέτει την άποψή του ότι «η εκπαίδευση γίνεται καλύτερα σε ένα σχολείο που βρίσκεται σε ένα αγρόκτημα, στο οποίο συμμετέχουν οι μαθητές και αναπτύσσεται σε σχέση με όλες τις δραστηριότητες που συνδέονται με μια κοινότητα».

ΑΓΣgirlsschoolphoto14
Για την …εξάσκηση των χεριών, ο ίδιος υπογραμμίζει την ανάγκη αυτά να …εκπαιδεύονται και λέει: «Δεν μεν νοιάζει τι θέλουν να ακολουθήσουν ως επάγγελμα στην ενήλικη ζωή τους. Η διαδικασία στην ΑΓΣ δεν είναι ανάγκη να τους προετοιμάζει για το ένα ή το άλλο επάγγελμα, αλλά πρέπει να εστιάζει στο να είναι ικανοί να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτό όταν λάβουν το κάλεσμα του Θεού», αναφέρει χαρακτηριστικά. Εξηγεί δε, ότι το κάλεσμα αυτό μπορεί να αφορά την άσκηση της γεωργίας, της ιατρικής ή του εμπορίου και υποστηρίζει ότι τελικά «τα παιδιά λαμβάνοντας μια ολοκληρωμένη και πλήρη εκπαίδευση, θα μπορούν να επιδιώκουν όλες τις ικανότητες του μυαλού και του χεριού που αναπτύσσουν στη σχολή και έτσι να ανταποκρίνονται με απόλυτη επάρκεια σε οτιδήποτε επιλέξουν να ασχοληθούν και να εστιάσουν στη ζωή τους».

ΑΓΣDodgehouse
Ενδεικτικά μάλιστα αναφέρει ότι για να γίνει κάποιος μηχανικός ηλεκτρολόγος, δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζει το πώς να είναι αγρότης, όμως, όπως εξηγεί «έχοντας εκπαιδευτεί σε ένα αγρόκτημα, είναι πιο ικανός στον ηλεκτρισμό, λόγω του παρελθόντος που είχε στη φάρμα για τη χρήση του ηλεκτρισμού για πρακτικούς σκοπούς».
Θέση του, που γράφει ξεκάθαρα στο Μανιφέστο ίδρυσης της ΑΓΣ και υποστηρίζει σθεναρά είναι τα παιδιά δεν πρέπει μόνο να ξέρουν πώς να οργώνουν και να θερίζουν, αλλά πρέπει να ξέρουν πώς να έχουν σωστή υγιεινή και πώς να χτίζουν δρόμους. «Τα αγόρια δεν πρέπει ποτέ να περιφρονούν όλα όσα γίνονται με τα χέρια. Τίποτα δεν πρέπει να γίνεται με ατημέλητο τρόπο», λέει χαρακτηριστικά.ΑΓΣDr.Housewithstudents
Μεταξύ άλλων ο ίδιος επισημαίνει στο Μανιφέστο ίδρυσης της ΑΓΣ ότι «ένας νέος που διαβάζει επειδή σκέφτεται, διαβάζει επικερδώς» και εξαίροντας τη σημασία του καθηγητή/δασκάλου, υποστηρίζει ότι αν καταφέρει να κατακτήσει τις καρδιές των μαθητών του, τότε αυτοί θα κάνουν…τα πάντα. Μάλιστα, διατυπώνει τη θέση του σχετικά με την ψυχολογία και στάση των καθηγητών/δασκάλων ότι μόνο εάν αυτοί συνειδητοποιήσουν ότι δεν είναι μεγαλύτεροι από τους μαθητές τους και αναγνωρίσουν ότι και οι ίδιοι μπορούν να μάθουν από αυτούς, μόνο τότε η σχέση τους θα βασίζεται στο σεβασμό και στη φιλία.

Η ιδανική εκπαίδευση και το…σήμερα
Το μανιφέστο με τίτλο «The ideal education/Η ιδανική εκπαίδευση», έχει αναφορές στο εκπαιδευτικό κίνημα της νέας αγωγής και των σχολείων εργασίας που τοποθετούν τον μαθητή στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και προκρίνουν τη βιωματική και ομαδοσυνεργατική μάθηση. «Έως τις μέρες μας ακολουθούμε αυτές τις αρχές τοποθετημένες σε σύγχρονες βάσεις», αναφέρει χαρακτηριστικά η φρουρός της ιστορίας της ΑΓΣ, Δαμιάνα Κουτσομίχα, προσθέτοντας: «άρα, το σκεπτικό πίσω από τη δημιουργία του σχολείου υπήρξε για την εποχή του καινοτόμο».

ΑΓΣAFSindustrialclasses
Επιπλέον, η ίδια υποστηρίζει, με βάση το ιστορικό αρχείο της σχολής, ότι αυτή υπήρξε καταλύτης για την αλλαγή εισάγοντας σύγχρονες γεωργικές τεχνικές και βιώσιμες πρακτικές σε μια περίοδο και περιοχή όπου η γεωργία ήταν τρόπος ζωής και τέχνη, αλλά χρειάζονταν να πλαισιωθεί με τρόπο που θα αναζωογονούσε και θα γεφύρωνε το χάσμα μεταξύ παλιών και νέων μεθόδων καλλιέργειας.
Λέγοντας δε, ότι η σχολή κατόρθωσε να επιβιώσει από πολέμους και καταστροφές, τονίζει ότι αποτέλεσε κύτταρο έργου αρωγής και αποκατάστασης στις πολύ δύσκολες στιγμές της προσφυγιάς το 1922. «Αυτό το γεγονός αποτέλεσε αποφασιστικό παράγοντα για την αποδοχή της Σχολής από ορισμένα τμήματα της ελληνικής κοινωνίας που εμφανίζονταν επιφυλακτικά απέναντί της», σημειώνει.ΑΓΣAmericanFarmSchoolatThessalonikiexhibition U.SPavilion

Επισημαίνει ότι η ΑΓΣ που ιδρύθηκε το 1904 υπήρξε αρχικά σχολή Αρρένων και προσθέτει άμεσα βεβαίως ότι «το πετυχημένο εγχείρημα οδήγησε σύντομα στις πρώτες σκέψεις για την ίδρυση Σχολής Θηλέων. Την ιδέα την επικρότησε και η ‘Ελενα Βενιζέλου, σύζυγος του τότε Πρωθυπουργού της Ελλάδος, καταθέτοντας τα πρώτα χρήματα για τη δημιουργία της».
Έτσι, όπως εξηγεί, τη δεκαετία του 1930 η ΑΓΣ αγόρασε μερικά στρέμματα γης δίπλα στο αγρόκτημά της, αλλά το εγχείρημα εγκαταλείφθηκε εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και του πολέμου. «Τα ερείπια, όμως, που άφησαν πίσω τους ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος και ο Ελληνικός Εμφύλιος οδήγησαν στην επανέναρξη της υλοποίησης του σχεδίου, μιας και κατά τη διάρκειά τους, τα κορίτσια της Ελληνικής επαρχίας σταμάτησαν απότομα το σχολείο, και πάλευαν για την επιβίωσή τους», εξηγεί.
Προσθέτει ότι το 1946 η Βρετανική Εταιρεία των Φίλων, με ιστορία μακράς συνεργασίας με την ΑΓΣ, δημιούργησε – με τη σύμφωνη γνώμη και βοήθεια του τότε Πρόεδρού της, Charlie House – την Οικοκυρική Σχολή Κουακέρων, γνωστή ως Σχολή Θηλέων ή Σχολή Κουακέρων.Πρώτη διευθύντρια και μια από τους ιδρυτές ήταν η Αυστραλή Joice Nankivell Loch, που είχε φτάσει στην Ελλάδα το 1923 με το σύζυγό της, Sydney Loch. «Υπήρξαν βετεράνοι ανθρωπιστικής βοήθειας κατά την διάρκεια της προσφυγικής κρίσης του 1922, αλλά και κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ήταν αυτοί που διατύπωσαν τις αρχές και το πλούσιο πρόγραμμα σπουδών της Σχολής Θηλέων που στην αρχή του περιελάμβανε μαθηματικά, ανάγνωση, γραφή, Αγγλικά, γυμναστική, Ελληνικούς χορούς, πρώτες βοήθειες, και υφαντική», τονίζει η κ. Κουτσομίχα.
«Καθώς βαδίζει προς το μέλλον, η Αμερικανική Γεωργική Σχολή συνεχίζει να προσαρμόζεται και να αναπτύσσεται, αντιμετωπίζοντας νέες προκλήσεις όπως η κλιματική αλλαγή, η επισιτιστική ασφάλεια και η αστικοποίηση. Ωστόσο, η αποστολή της παραμένει ακλόνητη: να εκπαιδεύει και να καινοτομεί και να αναβαθμίζει και να στέκεται με το παράδειγμά της ως απόδειξη της μεταμορφωτικής δύναμης της εκπαίδευσης», καταλήγει.

ΑΓΣ3founders

…τι γίνεται σήμερα;
Σήμερα, η σχολή προσαρμόζει τη γεωργική εκπαίδευση και την εκπαίδευση των επιστημών ζωής στις ανάγκες του 21ου αιώνα, παραμένοντας πιστή στις ρίζες της και στη μακροχρόνια παράδοση της βιωματικής μάθησης.
Η εκπαίδευση αποτελεί τον πρωταρχικό σκοπό της ΑΓΣ και για 120 χρόνια μεταλαμπαδεύει στους νέους – κι όχι μόνο – γνώση. Μέσω αυτής, προάγεται o αγροδιατροφικός κλάδος, η ελληνική οικονομία, η καινοτομία, η επιχειρηματικότητα. Οι επιτυχημένοι απόφοιτοι, τα ποιοτικά προϊόντα της και οι εκπαιδευτικές καινοτομίες της αποτελούν μία «ζωντανή» διαχρονική σφραγίδα ποιότητας της σχολής.
Με τον χαρακτήρα προσφοράς της, τις καινοτόμες προσεγγίσεις στην εκπαίδευση και τους πετυχημένους αποφοίτους της, η σχολή θεωρείται καταλύτης για εποικοδομητική αλλαγή στην περιοχή. Μαζί με το Perrotis College είναι εδώ για να προσφέρουν πραγματική εκπαίδευση, να μεταμορφώσουν, να ανοίξουν δρόμους. Στόχος είναι οι απόφοιτοι να είναι εφοδιασμένοι με άρτιες επιστημονικές γνώσεις και δεξιότητες, να παίξουν ηγετικό ρόλο στο επάγγελμα και στην κοινωνία που ζουν. Το Ίδρυμα προβλέπει κι εξελίσσεται με τα προγράμματά του για την πρόοδο και την ανάπτυξη του αγροδιατροφικού τομέα. Βρίσκεται πάντοτε σε μια δυναμική κατάσταση, απορρίπτοντας καθετί στατικό.

 

Ιστορικά στοιχεία
Οι εκτενείς λιμενικές εγκαταστάσεις της Θεσσαλονίκης και η πρόσφατη τότε το 1904, λειτουργία σιδηροδρομικών γραμμών έδωσαν πρόσβαση σε χωριά της ενδοχώρας, τους πληθυσμούς των οποίων στόχευε να υπηρετήσει η ΑΓΣ. Οι πρώτοι μαθητές ήταν αγόρια, τα οποία είχαν ορφανέψει κατά τη διάρκεια εξεγέρσεων που σηματοδότησαν την πτώση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στην Ευρώπη.

ΑΓΣAFS1stgraduatingclass
Ο ιδρυτής της σχολής, ήταν γνωστός ως «πρακτικός ιδεαλιστής» ενώ η πρακτική άσκηση γινόταν σε φυτά μεγάλης καλλιέργειας και σε λαχανικά, αμπελώνες και δενδρόκηπους, ζωική παραγωγή και παραγωγή μεταξοσκωλήκων και σε βιομηχανικές δεξιότητες όπως η ξυλουργία, οι κατασκευές και η σιδηρουργία. Με αυτά τα εφόδια εξοπλίστηκαν οι απόφοιτοι της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής ώστε να πετύχουν στη γεωργία και – με τον καιρό – να συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη της αγροτικής Ελλάδας. Ταπεινές δωρεές κεφαλαίου και εξοπλισμού από ένα μικρό κύκλο υποστηρικτών στις Η.Π.Α., βοήθησαν το Ίδρυμα να επιβιώσει στα πρώτα του χρόνια, καθώς υπήρξε μάρτυρας των δύο Βαλκανικών πολέμων, του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και των μαζικών μετακινήσεων πληθυσμών και προσφύγων από την Μικρά Ασία στην Ελλάδα.

ΑΓΣAerialview AFS 1930s
Η δεκαετία του 1930, περίοδος επέκτασης των ακαδημαϊκών εγκαταστάσεων και εισαγωγής των τελευταίων γεωργικών καινοτομιών στην Ελλάδα, έδωσε τη θέση της στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την Κατοχή, τον επακόλουθο Εμφύλιο Πόλεμο (και την απαγωγή από αντάρτες ολόκληρης της τάξης των τελειόφοιτων), αλλά και στις συνεχείς προσπάθειες, κατά τη διάρκεια των δεκαετιών που ακολούθησαν τον πόλεμο, για βελτίωση της ποιότητας της αγροτικής εκπαίδευσης που προσέφερε η σχολή στον αγροτικό πληθυσμό.

…εκπαιδευτικά προγράμματα και υπηρεσίες
Τα κύρια εκπαιδευτικά τμήματα της ΑΓΣ είναι η Προσχολική και Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, το Γυμνάσιο Χασιώτη, το Γενικό Λύκειο, το Επαγγελματικό Λύκειο, η Ιδιωτική Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (πρώην ΙΕΚ), τα σεμινάρια Ενηλίκων και το Perrotis College που προσφέρει προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα στον αγροδιατροφικό τομέα.

ΑΓΣ30sgathering

Προϊόντα Εκπαιδευτικού Αγροκτήματος
Ήταν λίγο μετά την ίδρυσή της που η ΑΓΣ έγινε γνωστή για το γάλα της λίγο μετά την ίδρυσή της. Μαθητές μετέφεραν γάλα από τις αγελάδες ποικιλίας Guernsey της σχολής στον κεντρικό σταθμό του Ερυθρού Σταυρού που λειτουργούσε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με σκοπό τη διανομή του σε οικογένειες προσφύγων από τους Βαλκανικούς Πολέμους, τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και αργότερα τη Μικρά Ασία. Το 1935, η Σχολή άρχισε να παράγει παστεριωμένο γάλα στην Ελλάδα ανοίγοντας το πρώτο εργοστάσιο παστερίωσης και εμφιάλωσης γάλακτος. Εφαρμόζοντας, μέσα στις δεκαετίες, αμερικανικές πρακτικές στους τομείς της παραγωγής γάλακτος και της διαχείρισης, σήμερα η σχολή διαθέτει ένα κοπάδι αγελάδων Holstein– Friesian που κατατάσσεται στο 10% των καλύτερων κοπαδιών παγκοσμίως.
Το 2010 ξεκίνησε η λειτουργία του Κέντρου Εκπαίδευσης Τεχνολογίας Γάλακτος και Γαλακτοκομικών Προϊόντων τελευταίας τεχνολογίας που εισήγαγε νέα γαλακτοκομικά προϊόντα επιπλέον του φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος που έχει βραβευτεί ως το καλύτερο στην Ελλάδα. Γάλα με χαμηλά λιπαρά (1.5%) και παραδοσιακό ελληνικό γιαούρτι διατίθενται επίσης στην αγορά από το 2012. Το 2017 στη γκάμα των προϊόντων εντάχθηκε το ημίσκληρο τυρί τετράμηνης ωρίμανσης.
Το προσωπικό και οι μαθητές που εκπαιδεύονται στο πτηνοτροφείο του Εκπαιδευτικού Αγροκτήματος της Σχολής είναι υπεύθυνοι για την παραγωγή αυγών προς λιανική πώληση. Όλα τα αυγά της Σχολής είναι «Ωμέγα 3», τα οποία δημιουργήθηκαν μέσα από ένα κοινό ερευνητικό έργο μεταξύ του ΑΠΘ και της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής στις αρχές της δεκαετίας του 1990 και παρουσιάστηκαν στον Έλληνα καταναλωτή το 1997, καθιστώντας τα, τα πρώτα αυγά «Ωμέγα 3» που μπήκαν στην ελληνική αγορά.
Δημοφιλείς είναι και γαλοπούλες που εκτρέφονται από το προσωπικό και τους μαθητές της Σχολής και είναι διαθέσιμες ως φρέσκο προϊόν μόνο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας των Ευχαριστιών το Νοέμβριο και δύο εβδομάδες πριν από τα Χριστούγεννα. Η Σχολή εισήγαγε τις γαλοπούλες της στην ελληνική αγορά στη δεκαετία του 1970 και αυτές πωλούνται μόνο νωπές και εποχιακά. Τα παραδοσιακά Ελληνικά ζυμαρικά «χυλοπίτες» και «τραχανάς», φτιαγμένα από σκληρό σιτάρι που καλλιεργείται στο Εκπαιδευτικό Αγρόκτημα και από φρέσκο παστεριωμένο γάλα και αυγά «Ωμέγα-3» που παράγονται στη σχολή, εισήχθησαν σε εξειδικευμένα καταστήματα και σούπερ μάρκετ της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης το 2011.
Οι μαθητές της σχολής συμμετέχουν ενεργά σε όλα τα στάδια της γαλακτοκομικής, πτηνοτροφικής και φυτικής παραγωγής, καθώς επίσης και στον εκπαιδευτικό Αμπελώνα και Οινοποιείο της Σχολής, όπου παράγεται ερυθρός επιτραπέζιος οίνος της ποικιλίας Ξινόμαυρου αλλά και τσίπουρο. Ακόμη, οι μαθητές παράγουν και πωλούν ποσότητες λαχανικών, ρυζιού, οσπρίων, ελαιόλαδου και μελιού, αρωματικά φυτά καθώς και φρέσκα λουλούδια όπως κρίνα, ανεμώνες και φρέζες.

ΑΓΣ12A1b Box 3 Class photos 1926

Κυριότεροι «σταθμοί» της πολύχρονης ιστορίας της Σχολής
*1894-Ο Dr. John Henry House, Αμερικανός ιεραπόστολος, και η γυναίκα του Susan AdelineBeers House έρχονται στη Θεσσαλονίκη από την πόλη Samovok κοντά στη Σόφια.
*1901-Απαγωγή και πληρωμή λύτρων της Αμερικανίδας Ellen Stone και της Madame Tsilka.
*1902-Ο Dr. House αγοράζει μια έκταση γης 200 στρεμμάτων 10 χλμ νοτιοανατολικά της
Θεσσαλονίκης. Φυτεύει 400 μουριές, ανοίγει ένα πηγάδι 55 μέτρων και προσλαμβάνει τον πρώτο υπάλληλο: έναν κηπουρό.
*1904-Το Γεωργικό και Βιομηχανικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης (που λίγο αργότερα μετονομάστηκε σε Αμερικανική Γεωργική Σχολή ή Γεωργική Σχολή) ενσωματώνεται στην Πολιτεία της Νέας Υόρκης ως εγγεγραμμένος φιλανθρωπικός οργανισμός.
*1911-Πρώτη αποφοίτηση μαθητών.
*1918-H σχολή αναγνωρίζεται από την ελληνική κυβέρνηση ως Ίδρυμα που προσφέρει 5ετές πρόγραμμα εκπαίδευσης και πρακτικής άσκησης σε αγόρια 15 ετών και άνω.
*1922-Μικρασιατική Καταστροφή και ανταλλαγή πληθυσμών. Φτάνει στη Σχολή ο Θεόδωρος Λίτσας, πρόσφυγας από τη Σμύρνη. Ξεκινά η οικοδόμηση του κτιρίου Princeton, του «Παρθενώνα» της Σχολής.
*1926-Ο Charles Lucius House (γιος και διάδοχος του ιδρυτή) βραβεύεται με τον Αργυρό Σταυρό του Φοίνικα από την ελληνική κυβέρνηση.
*1932-Ο Charles Lucius House βραβεύεται με το Χρυσό Σταυρό του Τάγματος του Σωτήρος από την ελληνική κυβέρνηση.
*1932-Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή βραβεύεται με το Αργυρό Μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών.
*1935-Φρέσκο, παστεριωμένο γάλα εισάγεται στην Ελλάδα με την έναρξη λειτουργίας εγκαταστάσεων παστερίωσης και εμφιάλωσης, για τη διανομή γάλακτος Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής στην αγορά.
*1941-Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή κλείνει. Ο χώρος της Σχολής επιτάσσεται από τις Δυνάμεις του Άξονα.
*1942-Ο Charles Lucius House και η Ann Kellogg House απελάσσονται  σε στρατόπεδα συγκέντρωσης σε Liebenau και Ιlag VII/Laufen.
*1945-Ανοικοδόμηση και επαναλειτουργία της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής.
*1946-Ίδρυση της Σχολής Θηλέων (με επίσημη ονομασία: Quaker Domestic Training School).
*1949-Ομάδα ανταρτών απαγάγει την τάξη των τελειόφοιτων.
*1955-Ο Bruce McKay Lansdale γίνεται ο τρίτος πρόεδρος της Σχολής.
*1962-Ο Bruce McKay Lansdale βραβεύεται με τον Χρυσό Σταυρό του Τάγματος του Σωτήρος από την ελληνική κυβέρνηση.
*1978-Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή εφαρμόζει εγκεκριμένα από το ελληνικό κράτος εκπαιδευτικά προγράμματα Τεχνικού Επαγγελματικού Λυκείου και Τεχνικής Επαγγελματικής Σχολής.
*1986-Ο Bruce McKay Lansdale τιμάται ως Διοικητής του Τάγματος Τιμής από την ελληνική κυβέρνηση.
*1989-Ο George Draper γίνεται ο τέταρτος πρόεδρος της Σχολής.
*1996-Ίδρυση του Dimitris Perrotis College of Agricultural Studies.
*1998-Δημιουργείται Τμήμα Δια Βίου Μάθησης.
*1999-Ο David Buck γίνεται ο πέμπτος πρόεδρος της Σχολής.
*2001-Η Ακαδημία Αθηνών βραβεύει τη Σχολή «για την εκπαίδευση που παρέχει στους νέους αγροτικών περιοχών και για τη συνεισφορά της στην αγροτική ανάπτυξη της Ελλάδας από το 1904».
*2004-Συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής (1904 – 2004).
*2004-Ο Μανώλης Στεφανάκης γίνεται ο έκτος πρόεδρος της Σχολής.
*2005-Ο William W.McGrew γίνεται ο έβδομος πρόεδρος της Σχολής.
*2006-Δημιουργούνται και λειτουργούν στο Πρόγραμμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νέα προγράμματα Επαγγελματικού Λυκείου, Γενικού Λυκείου, και Επαγγελματικής Σχολής.
*2007-Το Perrotis College of Agriculture, Environment and Life Sciences επεκτείνει την εκπαιδευτική του δράση σε σπουδές B.Sc. (Hons).
*2009-Ο Δρ. Πάνος Κανέλλης γίνεται ο όγδοος πρόεδρος της Σχολής.
*2010-Έναρξη λειτουργίας Εκπαιδευτικού Γαλακτοκομείου και Επιδεικτικού Κέντρου Επεξεργασίας Γάλακτος. Έναρξη λειτουργίας Σπουδαστικής Εστίας «Αλίκη Περρωτή».
*2011-Ίδρυση Προγράμματος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής.
*2013-Έναρξη λειτουργίας Δημοτικού Σχολείου του Ομίλου Σχολείων Βιωματικής Μάθησης στο χώρο της Σχολής και των νέων Ερευνητικών Εργαστηρίων «Αλίκη Περρωτή», των Επιστημονικών Εργαστηρίων «Αλίκη Περρωτή» στο Perrotis College και ίδρυση του Κέντρου Ελιάς Krinos του Perrotis College.
*2016-Ίδρυση της Σχολής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και του Γραφείου Διαχείρισης Στρατηγικών Projects και ανακαίνιση Perrotis College για στέγαση Κτιρίου Μεταπτυχιακών Σπουδών Seth Frank.
*2017-Έναρξη Σχολής Μεταπτυχιακών Σπουδών του Perrotis College και Εγκαίνια Νέου Εκπαιδευτικού Κέντρου «Αλίκη Περρωτή» του Perrotis College
*2018-Έναρξη λειτουργίας του Ι.ΙΕΚ της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής
*2019-Έναρξη λειτουργίας Γυμνασίου Χασιώτη
*2020-Διάθεση στην αγορά του στραγγισμένου γιαουρτιού
*2021-Dr. Jeff Lansdale γίνεται ο ένατος πρόεδρος της Σχολής
*2022-Εγκαινιάστηκε το κτήριο των Λυκείων «Pantelis Panteliadis»

*Τις φωτογραφίες διέθεσε για χρήση η Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή

Έλενα Αλεξιάδου /ΑΠΕ-ΜΠΕ
Προηγούμενο άρθροΟ μαθητικός διαγωνισμός «Ερμής» έρχεται για 6η συνεχόμενη χρονιά
Επόμενο άρθροΜίτος: Το «κουβάρι» κατά της γραφειοκρατίας συνεχίζει να «ξετυλίγεται» –