Θεσσαλονίκη: Εκκολαπτόμενοι μελισσοκόμοι …από κούνια

Ποια είναι η διαφορά της μέλισσας με τη σφήκα; Πώς φτιάχνουμε μια κυψέλη; Μπορούμε να κάνουμε το δικό μας μέλι;

Είναι κάποιες από τις ερωτήσεις που θέτουν τα παιδιά που συμμετέχουν στα διαδικτυακά μαθήματα μελισσοκομίας, τα οποία παραδίδουν δωρεάν, μελισσοκόμοι από κάθε γωνιά της χώρας, σε παιδιά από τον Έβρο μέχρι και την Κρήτη. Τα πρώτα μαθήματα έχουν ήδη ξεκινήσει και οι εκκολαπτόμενοι μικροί μελισσοκόμοι είναι, όπως λένε οι δάσκαλοι τους, άριστοι μαθητές. Μόλις δέκα ετών είναι ο βενιαμίν του τμήματος. Ο μικρός έχει ήδη τη δική του κυψέλη, όπως εξηγεί, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM», ο μελισσοκόμος δάσκαλός του, Στέργιος Στεργάτος, σημειώνοντας πως ο «τζούνιορ» μελισσοκόμος έχει αποκτήσει γνώσεις που έχουν και μεγαλύτεροι σε ηλικία, και είναι έτοιμος για ένταξη στο τμήμα των ενηλίκων. «Ο μικρός μας μαθητής έχει πάθος και τεράστια αγάπη γι’ αυτό που κάνει. Οι γονείς του μού είπαν πρόσφατα ότι μαζεύει χρήματα για να αγοράσει το πρώτο του μελίσσι, έχει ήδη την κυψέλη του και το λέει με περηφάνια, ενώ ανυπομονεί να μάθει τα πάντα για να βγάλει κάποια στιγμή και το δικό του μέλι. Στο ίδιο τμήμα υπάρχουν παιδιά ηλικίας έως 16 ετών, με το ίδιο πάθος για τη μελισσοκομία», δηλώνει ο κ. Στεργάτος. Ο μελισσοκόμος και βασιλοτρόφος κ. Στεργάτος ασχολείται επαγγελματικά τα τελευταία 16 χρόνια με τον συγκεκριμένο χώρο, αλλά με τις μέλισσες έχει μια σχέση ζωής, αφού -όπως λέει- θυμάται τον εαυτό του να είναι στα μελίσσια από τα πρώτα του βήματα, παρέα με τον πατέρα του. Το διάστημα της καραντίνας, που οι δραστηριότητες περιορίστηκαν εξαιτίας των μέτρων για την πανδημία του κορονοϊού, τού έδωσε τη δυνατότητα να ενώσει τις δυνάμεις του διαδικτυακά με μελισσοκόμους από διάφορες περιοχές της χώρας και να μοιραστούν τη γνώση με τα παιδιά. Οι μικροί μελισσοκόμοι ανυπομονούν για το μάθημά τους και δεν υπάρχει ούτε μια απουσία μέχρι στιγμής. Μάλιστα, είναι παρόντες στην διαδικτυακή αίθουσα και αρκετοί γονείς είτε είναι μελισσοκόμοι, είτε όχι. «Μαθαίνουν τον τρόπο ζωής της μέλισσας, πώς λειτουργεί, μαθαίνουν να τη θαυμάζουν και να την αγαπούν και το πρώτο που τους διδάσκουμε είναι πως το μέλι είναι το μικρότερο από τα αγαθά που μας προσφέρει η μέλισσα. Η μελισσοκομία ίσως είναι η μοναδική δραστηριότητα που όχι μόνο δεν βλάπτει τη φύση αλλά τη βοηθά και το μεγαλύτερο καλό είναι η επικονίαση που κάνει στα φυτά η μέλισσα, που είναι υπεύθυνη για το 70% των τροφών που έχει ο άνθρωπος», εξηγεί ο έμπειρος μελισσοκόμος. Τα μαθήματα περιλαμβάνουν κυρίως θεωρία αλλά και πράξη με προβολή βίντεο. Οι μελισσοκόμοι σε ρόλο εκπαιδευτικού έχουν διαμορφώσει ένα πρόγραμμα με ενότητες και θεματικές με τέτοιο τρόπο που να γίνονται όλα κατανοητά από τα παιδιά, με power point και σύντομα βίντεο και κυρίως χωρίς διαγωνίσματα και εξεταστική. «Η επιμόρφωση των μικρών μελισσοκόμων, περιλαμβάνει σε δεύτερο επίπεδο τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διατηρούν τα μελίσσια, πώς να τα πολλαπλασιάζουν και ύστερα από καιρό βέβαια και πώς να βγάλουν το πρώτο τους μέλι. Σε κάποια από τα μαθήματα συμμετέχουν και ειδικοί από άλλους χώρους, όπως στο τελευταίο μάθημα, όπου ένας αλλεργιολόγος μίλησε στα παιδιά για τους ενδεχόμενους κινδύνους και πώς να προστατευτεί ο καθένας στην περίπτωση που πάθει αλλεργία από τσίμπημα της μέλισσας», σημειώνει ο κ. Στεργάτος. Όσο για τη μελισσοκομία, αν κάποιος νομίζει πως είναι εύκολη υπόθεση, μάλλον κάνει λάθος, αφού οι άνθρωποι οι οποίοι ασχολούνται χρόνια με τον συγκεκριμένο χώρο επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά, επισημαίνουν πως είναι κάτι που απαιτεί γνώσεις και τεχνογνωσία και ακόμη και πολλοί ενήλικες που ήθελαν να ασχοληθούν με τη μελισσοκομία, έχασαν τελικά τα μελίσσια τους γιατί δεν γνώριζαν βασικά πράγματα. Ο γκουρού της μελισσοκομίας έχει ήδη δημιουργήσει μια σειρά από βίντεο που ξεπερνούν τα διακόσια, που προβάλλονται μέσω του youtube με το ονοματεπώνυμό του και παρουσιάζει βήμα βήμα τι πρέπει να κάνει κάποιος που θέλει να γίνει μελισσοκόμος. Ακόμη κι αν είναι 10 ετών! *Τη συνέντευξη πήραν οι Αναστασία Τελιανίδου και Φάνης Γρηγοριάδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Προηγούμενο άρθροmy.gov.gr, ο «ψηφιακός χαρτοφύλακας» των πολιτών
Επόμενο άρθροΕΚΠΑ: Μηχανισμοί της θρόμβωσης μετά από εμβολιασμό με εμβόλια που περιέχουν αδενοϊό