Έξω οι κάμερες από τα σχολεία.
Λίγες ημέρες από την ανακοίνωση του σταδιακού ανοίγματος των σχολείων, με την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση σε lockdown, κυβέρνηση ΝΔ και υπουργείο Παιδείας εκτοξεύουν ακόμη μία «βόμβα» που κινδυνεύει να εκραγεί στις σχολικές αίθουσες. Η υπουργός Παιδείας, Ν. Κεραμέως επανέλαβε για πολλοστή φορά πως «για τους μαθητές που δε θα πάνε στο σχολείο προβλέπεται αναμετάδοση του μαθήματος σε ζωντανό χρόνο..» και πως «ένα κινητό αρκεί»! Με αιφνιδιαστική τροπολογία, στις 8 Μάη, ψηφίστηκε το μέτρο της κάμερας εντός της τάξης. Είναι άξιο προσοχής ότι, παρά το κύμα αντιδράσεων, οι εμπνευστές του μέτρου δεν προσπάθησαν να ανασκευάσουν ούτε στο ελάχιστο. Η στάση τους, αποκαλύπτει ξεκάθαρα: ΟΙ ΚΑΜΕΡΕΣ ΗΡΘΑΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΙΝΟΥΝ, ακόμη κι αν αυτά είναι κλειστά!
Αυτή εξέλιξη είναι εχθρική για την εκπαίδευση. Μετατρέπει τους μαθητές σε τηλεθεατές, τους εκπαιδευτικούς σε παρουσιαστές, την εκπαίδευση σε ένα ιδιότυπο ριάλιτι, Big Brother. Ακυρώνει κάθε έννοια διδασκαλίας, ουσιαστικής αλληλεπίδρασης και ανατροφοδότησης, στοιχεία της πραγματικής επικοινωνίας στο χώρο της σχολικής αίθουσας, γόνιμο στοιχείο επικοινωνίας εκπαιδευτικών και μαθητών. Συνιστά σοβαρότατο πλήγμα για το ίδιο το σχολείο και το ρόλο του, για τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, για τα επαγγελματικά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των ατομικών δικαιωμάτων όλων. Όσες φορές επιχειρήθηκε κάτι ανάλογο στο παρελθόν συνάντησε τη σθεναρή αντίστασή μας και φραγμό από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Oι προθέσεις, ωστόσο, της κυβέρνησης και του υπουργείου είναι ολοκάθαρες κι αναμενόμενες, αφού όλο το προηγούμενο διάστημα δεν έπαψε να προωθεί ό, τι πιο ακραίο, νεοφιλελεύθερο και καταστροφικό για την εκπαίδευση, εν μέσω πανδημίας! Η επικοινωνιακή κούρσα διαφήμισης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, υποκριτικό «χάπι» ανακούφισης των έγκλειστων μαθητών, είναι αποκαλυπτική για αυτές τις προθέσεις. Φανέρωσε ξεκάθαρα πως ενδιαφέρον κι αγωνία του υπουργείου σε καμία περίπτωση δεν είναι η μόρφωση των μαθητών μας αλλά η επιβολή του πιο ακραίου νεοφιλελευθερισμού.
Οι πραγματικές στοχεύσεις του υπουργείου Παιδείας αφορούν στην επιβολή ενός νέου καθεστώτος, πανοπτικού, ελέγχου και αυστηρής επιτήρησης της σχολικής ζωής. Το υπουργείο Παιδείας έφερε εσπευσμένα -εν μέσω πανδημίας και καραντίνας- για ψήφιση το νέο αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο το οποίο επιβάλλει την αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Πρόκειται για σκουριασμένο εργαλείο, που έχει σαν πηγή έμπνευσης τα επιτελεία του ΟΟΣΑ και της ΕΕ και το οποίο στοχεύει στο να χειραγωγήσει τον εκπαιδευτικό, να επιτηρήσει στενά το έργο του. Βαθύτερος στόχος παραμένει η άλωση των εργασιακών δικαιωμάτων και κατακτήσεων των εκπαιδευτικών, η διαιώνιση της μισθολογικής καθήλωσης και η απόλυση.
Η επιβολή κάμερας στα σχολεία έρχεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά προς την αξιολόγηση. Η κυβέρνηση επιχειρεί να εμπεδώσει στη σχολική ζωή τη λογική και την πολιτική της “κλειδαρότρυπας”, όπως άλλωστε συμβαίνει και σε όλες σχεδόν τις πτυχές της κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Ακριβώς εκεί στοχεύει και η εγκατάστασή τους στα σχολεία.
Είναι αυτονόητο δικαίωμα εκπαιδευτικών να κλείσουν την πόρτα και να αφήσουν έξω απ’ τα σχολεία και τις αίθουσες κάθε απόπειρα να εγκατασταθούν κάμερες. Να υπερασπίσουν και να προστατεύσουν με τη στάση τους τόσο τη δια ζώσης εκπαιδευτική πράξη όσο και τους ίδιους τους ζώντες και δρώντες μαθητές τους.
Είναι όμως και υποχρέωση των εκπαιδευτικών σωματείων, να καταδικάσουν απερίφραστα αυτές τις μεθοδεύσεις, να καταγγείλουν το πραγματικό περιεχόμενο αυτής της πολιτικής πίσω από τις επικοινωνιακές φιοριτούρες κυβέρνησης και υπουργείου.
Ως Συσπείρωση Παρέμβαση εκπαιδευτικών Εκπαιδευτικός Όμιλος Ημαθίας:
- Καλούμε το Δ.Σ του Συλλόγου εκπαιδευτικών Π.Ε. Ημαθίας να προχωρήσει, άμεσα, σε απόφαση καταδίκης της τροπολογίας για τις κάμερες που έφερε και ψήφισε η Κεραμέως-ΝΔ
- Καλούμε τους συναδέλφους να μην αποδεχτούν και να μην εφαρμόσουν το τερατούργημα αυτό
- Να συγκληθεί, άμεσα, Έκτακτη Γενική Συνέλευση του Συλλόγου για την καλύτερη ενημέρωση και την άμεση, αγωνιστική, απάντηση ενάντια στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς