Το ΥΠΑΙΘΑ προωθεί νέο γύρο αξιολόγησης (πεδία Α2 και Β).
Για το λόγο αυτό απέστειλε οδηγίες και πραγματοποίησε δύο τηλεδιασκέψεις, με το στελεχικό δυναμικό που επιδιώκει να εμπλέξει σε αυτήν.
Το θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης επιφυλάσσει για διευθυντές/ τριες και προϊσταμένες/νους το ρόλο του αξιολογητή των εκπαιδευτικών. Τους μετατρέπει σε ελεγκτές, που καλούνται να εισέλθουν στις αίθουσες διδασκαλίας , να παρακολουθήσουν τους/τις εκπαιδευτικούς ευθύνης τους, να τους βαθμολογήσουν και να τους αξιολογήσουν. Δεν έλειψαν οι «νουθεσίες» προς αυτούς , ώστε να μη βάλουν υψηλή βαθμολογία σε όλους τους αξιολογούμενους , αφού έτσι δε θα επιτευχθεί ο στόχος της αξιολόγησης. Διευθυντές-προϊσταμένες ξεχωρίζουν πλέον από τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς, καθώς διαμορφώνονται αντικειμενικές συνθήκες και σχέσεις εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου.
Συνταγή του «επιτυχημένου» εκπαιδευτικού αποτελεί η συμμόρφωση, η υποταγή και η πειθάρχησή του. Υποταγή προς τους «ανωτέρους», αποφυγή όποιας αυτόνομης πρωτοβουλίας, σκέψης και πράξης. Δεκτές «προτάσεις», «πρωτοβουλίες» και «δράσεις» ενταγμένες στο ασφυκτικό αξιολογικό περιβάλλον και βέβαια…εκτός ωραρίου. «Επιτυχημένος» εκπαιδευτικός ο άβουλος και μοιραίος, δημόσιος υπάλληλος, όχι επιστήμονας, χωρίς κριτική σκέψη, γνώμη, άποψη, γνώση. Πυρήνας της αξιολόγησης, όπως φανερώνουν οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί και οι εντολές Ε.Ε., ΔΝΤ, ΟΟΣΑ και μεγάλου κεφαλαίου, είναι ο αυστηρός έλεγχος και η χειραγώγηση εκπαιδευτικών και εκπαίδευσης. Αποτελεί νεοφιλελεύθερο ψέμα πως σκοπός της αξιολόγησης είναι η πρόοδος, η ανάπτυξη και η εξέλιξη του σχολείου. Ψέμα το οποίο οι κυβερνητικοί ταγοί και απολογητές, το «ψηφιακό» υπουργείο διακηρύττει ανερυθρίαστα. Στον πυρήνα της πολιτικής αυτής υπάρχουν:
- Η κονιορτοποίηση δικαιωμάτων και κατακτήσεων νέων και παλιών εκπαιδευτικών
- Ο εργασιακός μεσαίωνας στην εκπαίδευση
- Η κατεδάφιση της δημόσιας εκπαίδευσης
- Το σχολείο της αμορφωσιάς, της ευελιξίας και της δημιουργίας υπάκουου εργατικού δυναμικού αντί ενός σχολείου που θα μορφώνει πραγματικά
Η αξιολόγηση κατακερματίζει την προσωπικότητα του εκπαιδευτικού, λες και δεν πρόκειται για άνθρωπο. Κατακερματίζει την, σύνθετη, εκπαιδευτική εργασία. Οι νεοφιλελεύθεροι «φωστήρες» επιδιώκουν να μετρήσουν και να αξιολογήσουν στοιχεία της προσωπικότητας και νοητικές λειτουργίες , όπως η διδακτική ικανότητα, οι διαπροσωπικές σχέσεις, οι ιδέες, η φαντασία, η αυτόνομη πρωτοβουλία. Μετατρέπουν μία ολοζώντανη διαδικασία , όπως η εκπαιδευτική, σε στείρα, άψυχη και απονεκρωμένη γραφειοκρατική διαδικασία. Καθένας που ανασαίνει εντός της σχολικής αίθουσας αναρωτιέται…πώς μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο; Η απάντηση είναι προφανής· δεν μπορεί, παρά μόνο στη σκέψη τους. Ο εκπαιδευτικός, ως άνθρωπος και προσωπικότητα, δεν «τεμαχίζεται» σε επιμέρους στοιχεία. Δε «μετριέται» ποσοτικά, και μάλιστα σε 2-3 επισκέψεις του Σύμβουλου Εκπαίδευσης. Η εκπαίδευση είναι διαρκώς εξελισσόμενη και δυναμική, όχι στατική. Επηρεάζεται από πλήθος παραγόντων (κοινωνικούς , εκπαιδευτικούς κ.α.). Ας μας εξηγήσουν οι ιθύνοντες του ΥΠΑΙΘΑ σε ποια επιστημονικά πορίσματα βασίζουν τις ιδεοληψίες τους. Οι θέσεις και επιδιώξεις τους δεν είναι παρά φλυαρίες, δήθεν επιστημονικές προσεγγίσεις κατά παραγγελία και δεν μπορούν να κρύψουν την αλήθεια. Η όποια «μέτρηση» πρεσβεύουν βασίζεται στις αρχές της αγοράς και αυτήν εξυπηρετεί. Απορρέει από την ιδεολογική τους αντίληψη πως τα πάντα είναι εμπόρευμα και πουλιέται σε συγκεκριμένη τιμή. Καμία σχέση με τη μόρφωση των μαθητών, τις ανάγκες τους. Καμία με τους εκπαιδευτικούς και τις ανάγκες τους.
Συσπείρωση Παρέμβαση Εκπαιδευτικών
Εκπαιδευτικός Όμιλος Ημαθίας