Συνέντευξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο»

Συνέντευξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» και τον δημοσιογράφο κ. Νίκο Σβέρκο

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλή σας ημέρα κύριε Σπίρτζη.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα σας κύριε Σβέρκο και καλημέρα στους ακροατές σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι των συμφωνιών και των δραστηριοτήτων αυτού του κυβερνητικού κλιμακίου, του μεγάλου κυβερνητικού κλιμακίου που βρέθηκε στη Βόρεια Μακεδονία συμμετείχατε και εσείς, αφορούσε τα ζητήματα των μεταφορών, και νομίζω ότι έχουμε πολύ σημαντικά και ισάξια πράγματα τα οποία αποφασίστηκαν και συμφωνήθηκαν και οι συμφωνίες αυτές πήραν και τη μορφή των μνημονίων συνεργασίας. Ποια θεωρείτε ότι είναι τα πιο σημαντικά κομμάτια τα οποία θα πρέπει να ξεχωρίσουμε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, είναι στον τομέα, όπως αναφέρατε και εσείς, των Μεταφορών και των Υποδομών, της Ενέργειας, των Τηλεπικοινωνιών, των νέων Τεχνολογιών, στη Δημόσια Διοίκηση, στην Οικονομία, στην Ανάπτυξη. Δε νομίζω ότι υπάρχει κάποιος τομέας στην πρωτογενή παραγωγή ή τη μεταποίηση της, που δεν καλύφθηκε και δεν θα έχουμε συνεργασία. Κι αν θέλετε κύριε Σβέρκο αυτός είναι ο στόχος, το όραμα που πρέπει να έχουμε για την περιοχή μας. Είναι πραγματικά αξιοζήλευτο, όταν πηγαίνει κανείς σε κάποια χώρα της κεντρικής Ευρώπης να ταξιδεύει από τη μία χώρα στην άλλη, να βλέπει ότι μετακινούνται εκατομμύρια πολίτες που εργάζονται σε μία χώρα και που η μόνιμη κατοικία τους είναι σε μία άλλη χώρα. Παραδείγματος χάρη εκατομμύρια άνθρωποι μένουν στο Βέλγιο και εργάζονται στο Λουξεμβούργο, κάθε μέρα. Είναι πραγματικά το όραμα μας και για τη  δική μας περιοχή, για τα Βαλκάνια, η γειτονιά μας, να έχει τέτοια χαρακτηριστικά. Δε μπορεί δηλαδή να είμαστε σε ένα δογματισμό που πιστεύουν κάποιοι, ότι κινδυνεύουμε ακόμη από τις χώρες που έχουμε στα βόρεια σύνορά μας και όχι από αλλού. Και θεωρώ ότι με την υλοποίηση -γιατί σε αυτή τη φάση είμαστε- της συμφωνίας των Πρεσπών ανοίγει ο δρόμος γίνονται τα πρώτα βήματα και χθες, ήταν το πρώτο και ουσιαστικό να μπορέσουμε να πετύχουμε τέτοιου είδους συνεργασίες σε γειτονικούς λαούς και γειτονικές χώρες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι και νομίζω κιόλας ότι αν το δει κανείς γεωγραφικά το όλο ζήτημα είναι προφανές ότι θα υπάρχουν οφέλη. Αν σκεφτεί κανένας ότι τη Βόρεια Μακεδονία το επίνειό της, αν θέλουμε να το βάλουμε έτσι πολύ αφαιρετικά, είναι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, είναι η Θεσσαλονίκη.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Μα η χώρα μας έχει φυσική της ενδοχώρα ιστορικά τα Βαλκάνια και τα Βαλκάνια είχαν έξοδο στη θάλασσα στις μεταφορές, σε μία σειρά από δραστηριότητες, τη χώρα μας. Αυτό μετά το δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο σταμάτησε. Επικράτησαν άλλου είδους λογικές και η χώρα μας και οι βαλκανικοί λαοί έχουν μείνει πίσω στην ανάπτυξη, έχουν μείνει πίσω στις σχέσεις τους, έχουν μείνει πίσω στην ανάπτυξη κοινών εταιρειών,  κοινών δραστηριοτήτων, με τα πλεονεκτήματα που έχει η κάθε χώρα.  Τα Βαλκάνια έχουν μία απίστευτη γεωπολιτική θέση που δεν την έχουν εκμεταλλευτεί γιατί έχουν εγκλωβιστεί σε τέτοιες λογικές. Είναι μία σειρά από θέματα λοιπόν, που μπορούμε πραγματικά να προχωρήσουμε και να δώσουμε και σε μας και στους γειτονικούς λαούς, πολλά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βέβαια. Πάντως είναι ξεχωριστής σημασίας και η συμφωνία για το air policing στο FIR των Σκοπίων καθώς η Ελλάδα θα ενισχύσει τον ρόλο της και τον πρωταγωνιστικό της ρόλο και στον τομέα της άμυνας αλλά και στον τομέα της ασφάλειας, έτσι;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχάς ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας υπέγραψε τη συμφωνία, την αντίστοιχη συμφωνία, για την πολεμική αεροπορία που έθεσε τη Βόρεια Μακεδονία επί της ουσίας στην αεροπορική προστασία της δικής μας χώρας. Και οι υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας στη συμφωνία που έγινε, έχει μία σειρά  από θέματα για τον εναέριο χώρο, για την εκπαίδευση του προσωπικού της Πολιτικής Αεροπορίας της Βόρειας Μακεδονίας, για την επιτήρηση των αεροδρομίων, για τους επιτηρητές τους δηλαδή τους ελεγκτές τους, για ότι υπάρχει. Το θέμα και το ερώτημα είναι το εξής. Αν δε γινόταν η συμφωνία των Πρεσπών, αν δεν προχωρούσαμε σε μία τέτοια πολιτική ο operator, o  λειτουργός του αεροδρομίου στη γειτονική Χώρα, στα Σκόπια, του αεροδρομίου των Σκοπίων, στη βόρεια Μακεδονία, είναι τουρκική εταιρεία. Οι υπέρμαχοι λοιπόν της μη συμφωνίας των Πρεσπών, ποια είναι η πρότασή τους;  Ποια ήταν η πρόταση τους; Δηλαδή τι θέλουν να κάνουμε με τους γείτονές μας; Τι θέλουν να κάνουμε με τη Βόρεια Μακεδονία; Είναι ερωτήματα που τώρα πια μπορούμε με ψυχραιμία ακόμη και  οι  πιο θερμοκέφαλοι εχθροί της συμφωνίας των Πρεσπών να μας τα εξηγήσουν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Νομίζω ότι αυτές οι εξηγήσεις είναι αναγκαίες και απαραίτητες. Και θέλετε να μας εξηγήσετε λίγο; Δυστυχώς πάντα σε αυτές τις διαδικασίες επειδή όταν γίνονται κάποιες τέτοιες καλές εξελίξεις, πάντα θα βρεθεί κάποιος που θα διασπείρει μία ψευδή είδηση και θα προσπαθήσει να καπελώσει …

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για τη Μίκρα λέτε τώρα;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι με τη Μίκρα. Τι έγινε τώρα εκεί με τη Μίκρα δηλαδή; Τα προφανή ας πούμε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να σας πω κάτι. Επειδή και εγώ την πρώτη φορά που πήγα στη Βόρεια Μακεδονία, με ρώτησαν αν θα αλλάξουμε το όνομα του αεροδρομίου και είπαμε δεν αλλάζει το όνομα του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης, βρήκαν σαν ευκαιρία, την τοποθέτηση του πρωθυπουργού για το ραντάρ, η οποία είναι απολύτως σωστή. Το ραντάρ που ελέγχει τις υπερπτήσεις δεν είναι στο αεροδρόμιο, δεν είναι ραντάρ του αεροδρομίου. Είναι ραντάρ που ελέγχει τις υπερπτήσεις και μάλιστα σε πολύ μεγάλο βάθος. Έχει μία εμβέλεια μιας ακτίνας 320 χιλιομέτρων. Είναι προφανές ότι είναι έξω από το αεροδρόμιο στο  Τρίλοφο, στην ευρύτερη περιοχή της Μίκρας.  Καμία σχέση με τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου. Επομένως αν χρειάζεται για να δικαιώσουμε όλους αυτούς που κάτι πρέπει να βρουν να πουν για τη χθεσινή μέρα για τη συμφωνία των Πρεσπών να μετακινήσουμε το ραντάρ να τους ικανοποιήσουμε! Είναι τρελά αυτά τα πράγματα, αλλά εντάξει να μην τους χαλάσουμε χατίρι…  Αλλά το θέμα είναι, ότι αυτό το ραντάρ που είναι εκτός αεροδρομίου, που είναι στη Μίκρα, είναι στο Τρίλοφο,  δε θα εξυπηρετεί μόνο τη χώρα μας. Εξυπηρετεί και τη γειτονική χώρα για να μπορεί να ελέγχει τις υπερπτήσεις της, τις πτήσεις στον εναέριό της χώρο. Αυτό κατά τη γνώμη μου είναι πάρα – πάρα πολύ σημαντικό. Οπότε όλα τα άλλα περιττεύουν και όλοι καταλαβαίνουμε το πόσο οι πολίτες της γειτονικής χώρας, οι πολίτες της Βόρειας Μακεδονίας, ήθελαν να συνεργαστούν με εμάς, ήθελαν να έχουν άλλες σχέσεις, να γυρίσουν σελίδα με εμάς. Ιστορικά με αυτό το λαό δεν έχουμε πολεμήσει ποτέ ενάντια. Μαζί έχουμε πολεμήσει, άρα πρέπει επιτέλους να αποκαταστήσουμε μία δήθεν αντιπαλότητα, κατά τη γνώμη μου, που κάποιοι την εκμεταλλεύτηκαν για να κάνουν και καριέρες και να κάνουνε και πολλά άλλα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ακριβώς έτσι. Κύριε Σπίρτζη σας ευχαριστούμε πολύ για αυτή την επικοινωνία. Καλή σας ημέρα.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να είστε καλά.

Μπορείτε να ακούσετε τη συνέντευξη εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=A-JRHmr5v6I

Προηγούμενο άρθροΥΠΟΥΡΓΕΙΟ EΡΓΑΣΙΑΣ: Πρόγραμμα στήριξης «εγκλωβισμένων» εργαζομένων
Επόμενο άρθροΕρώτηση 16 βουλευτών της Ν.Δ. σχετικά με την ετοιμότητα των εναερίων μέσων ενόψει της αντιπυρικής περιόδου