Συνέντευξη του Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη στην εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα» του ΑΝΤ1 με τους δημοσιογράφους Γ. Παπαδάκη και Μ. Αναστασοπούλου
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ξεκινήσουμε με το θέμα Σούνακ και με το ερώτημα αν υπήρξε επαφή μεταξύ των αντιπροσωπειών που προετοίμαζαν τη συνάντηση ότι δεν θα πρέπει να μπει το θέμα των γλυπτών του Παρθενώνα στη συζήτηση με τον Σούνακ που θα έκανε ο Πρωθυπουργός.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, που μου δίνετε την ευκαιρία να απαντήσω σε αυτό γιατί ειπώθηκε από τη βρετανική πλευρά κάτι ανακριβές. Είναι ξεκάθαρο ότι ήταν γνωστό στη βρετανική πλευρά ότι μεταξύ των θεμάτων, που θα συζητηθούν θα ήταν και αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το αντίθετο δηλαδή ισχύει
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ακριβώς. Ήταν ξεκάθαρο ότι ήταν γνωστό ότι θα συζητηθεί και ότι θα ακουστεί η θέση μας για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα. Προφανώς το κύριο θέμα της συζήτησης ήταν τα οικονομικά ζητήματα, τα θέματα των επενδύσεων, τα όσα συμβαίνουν στη Μέση Ανατολή, όμως προφανώς η ελληνική πλευρά, όπως κάνει κάθε φορά ο Έλληνας Πρωθυπουργός και μάλιστα με έναν τρόπο που έχει καταστήσει το θέμα πάλι στην ατζέντα με πολύ δυνατή αποτύπωση των δικών μας θέσεων για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα ήταν γνωστό στην άλλη πλευρά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είχαν αιτηθεί το θέμα να κρατηθεί όσο πιο χαμηλά γίνεται; Η Ελλάδα δεν έχει απαντήσει σε αυτό αλλά ισχύει ότι στα κείμενα που αντάλλαξαν οι δύο πλευρές σε διπλωματικό επίπεδο οι Βρετανοί ζήτησαν να μην ανεβεί το θέμα στις δηλώσεις του Πρωθυπουργού;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν τίθεται καμία συζήτηση μη προβολής των διαρκών, των πάγιων ελληνικών θέσεων. Γιατί μιλάμε για μια πολύ σημαντική ελληνική θέση. Είναι κάποια πράγματα, που δεν τίθενται υπό διαπραγμάτευση…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ρωτάω αν το είχαν ζητήσει σε κείμενο.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω τέτοια ενημέρωση. Και θα σας πω δύο πολύ σημαντικά στοιχεία γιατί σίγουρα ήταν μια απρεπής κίνηση που αναγνωρίζεται. Το ένα είναι αυτό που λέτε, η δημοσκόπηση στο κοινό στη Μεγάλη Βρετανία, που το 66% είναι κατά αυτής της απόφασης του Πρωθυπουργού του Ηνωμένου Βασιλείου και μόνο το 11% είναι υπέρ. Υπάρχει και μια άλλη πολύ σημαντική είδηση. Σύμφωνα με αυτά που δημοσιεύει σήμερα η εφημερίδα Τα Νέα, ο εκπρόσωπος του βρετανικού Μουσείου λέει σήμερα ξεκάθαρα ότι συνεχίζονται οι συζητήσεις με την ελληνική πλευρά για την επιστροφή των γλυπτών και μάλιστα είναι εποικοδομητικές. Αυτό, για να υπάρχει ένα δια ταύτα στη συζήτηση, γιατί, όπως σωστά είπατε στην προηγηθείσα συζήτηση, είναι ένα ζήτημα διμερές μεταξύ της ελληνικής πλευράς και του βρετανικού Μουσείου. Και νομίζω ο καθ’ ύλην αρμόδιος λέει σήμερα ότι και οι συζητήσεις συνεχίζονται και είναι εποικοδομητικές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επίσης, συζητήθηκε γιατί είδε τον πρόεδρο των Εργατικών πριν συναντήσει τον Σούνακ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού, ήταν και σε εμάς και στην άλλη πλευρά γνωστό. Και μάλιστα, το είχα ανακοινώσει και εγώ πολλές ημέρες πριν, στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών. Και μάλιστα ενώ έγινε η συνέντευξη, πέρασαν αρκετές ώρες την επόμενη ημέρα, έγινε η συνάντηση με τον αρχηγό της Αντιπολίτευσης και εκείνη την ώρα ανακοινώθηκε η αναβολή. Εμείς δεν θέλουμε να γενικεύσουμε, ούτε να δημιουργήσουμε μια διμερή κρίση και μάλιστα αποτυπώθηκαν οι καλές σχέσεις μεταξύ των δύο κρατών στην επικοινωνία μεταξύ του Έλληνα υπουργού Εξωτερικών και του ομολόγου του από το Ηνωμένο Βασίλειο, τον κ. Κάμερον. Αποτυπώθηκε η διαφωνία και σε κάθε περίπτωση, αυτό το οποίο είπε και στην ανακοίνωσή του ο Πρωθυπουργός αμέσως μετά την ακύρωση της συνάντησης, όποιος πιστεύει στις θέσεις του δεν φοβάται μέσα σε έναν διάλογο να τις υπερασπιστεί μέσα από τα επιχειρήματά του. Ο διάλογος μόνο καλό κάνει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα που έχουν περάσει αρκετές ώρες και έχει κάτσει ο κουρνιαχτός και μπορεί η ελληνική Κυβέρνηση να δει τα πράγματα πιο καθαρά και πιο ψύχραιμα, πού αποδίδετε αυτήν την απόφαση του Σούνακ; Στη συνέντευξη του Πρωθυπουργού στο BBC, στη συνάντηση με τον επικεφαλής των Εργατικών, στις σχέσεις λένε κάποιοι που χτίζουν με την Τουρκία μετά το Brexit και έτσι έχει δημιουργηθεί ένα κλίμα μη ευνοϊκό για την Ελλάδα; Σε όλα αυτά μαζί;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ούτε δουλειά μας είναι, ούτε θα ήταν θεσμικά σωστό να γίνουμε ερμηνευτές μιας απρεπούς και μιας αδικαιολόγητης- όπως φαίνεται κατά γενική ομολογία και των Ελλήνων και των Βρετανών πολιτών- απόφασης του Βρετανού Πρωθυπουργού. Είναι δεδομένο ότι πολλές φορές οι θέσεις όταν δεν σου αρέσουν, ενοχλούν. Όμως, νομίζω ότι πολλές φορές στο παρελθόν και ευτυχώς και στο παρόν και στο μέλλον δύο ηγέτες δύο κρατών, που μπορεί να έχουν συμφωνίες, μπορεί και διαφωνίες, και μάλιστα μιλάμε για δύο κράτη που έχουν χρόνια ισχυρούς δεσμούς και θα συνεχίσουν να έχουν, κάθονται στο ίδιο τραπέζι, συμφωνούν σε κάποια, διαφωνούν σε άλλα. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία, λοιπόν, ότι αυτό θα συνέβαινε και σε αυτήν τη συνάντηση. Δεν είμαι εγώ αυτός, ούτε εμείς συνολικά ως Κυβέρνηση, που θα ερμηνεύσουμε μια απόφαση ενός Πρωθυπουργού ενός άλλου κράτους. Εμείς συνεχίζουμε και υπερασπιζόμαστε τις θέσεις μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λένε τώρα κάποιοι, έρχεται ο Ερντογάν και αν κάνει κάτι ανάλογο με διαφορετικό θέμα. Ή κάνει δηλώσεις ή μια συνέντευξη και αναφερθεί για παράδειγμα στην αποστρατικοποίηση των νησιών του Αιγαίου. Θα είναι το ίδιο πράγμα; Ότι δηλαδή δεν μπορούμε να απαγορεύσουμε στον Ερντογάν να δώσει μια συνέντευξη και να δημιουργήσει ένα κλίμα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επειδή είναι καλύτερες οι πράξεις από τα λόγια, νομίζω ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δώσει πλήρη διαπιστευτήρια για το αν έχει ισχυροποιήσει τη χώρα και αν δέχεται, που δεν δέχεται και πάντοτε απαντάει με πράξεις και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, την οποιαδήποτε συζήτηση αμφισβήτησης των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων. Πιστεύουμε στον διάλογο και γενικά και ειδικά με την Τουρκία. Θεωρούμε ότι αυτή η φάση στην οποία έχουμε εισέλθει, προφανώς, δεν είναι εύκολη αλλά είναι σίγουρα προς το συμφέρον των δύο κρατών. Όμως το έχουμε κάνει σαφές ότι δεν μπαίνουν στη συζήτηση, δεν μπαίνουν στη διαπραγμάτευση, δεν είναι αντικείμενο του οποιουδήποτε διαλόγου οι κόκκινες γραμμές στα κυριαρχικά μας δικαιώματα…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει ατζέντα, η οποία δεν προβλέπει αυτές τις συζητήσεις;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι στη συζήτηση. Είναι προφανές ότι από την ελληνική πλευρά και συνολικά δεν θα τεθούν υπό συζήτηση…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν έρθει εδώ ο Ερντογάν, μας έχει δώσει δικαιώματα να τα σκεφτόμαστε αυτά, αν έρθει και θέσει ευθέως ζήτημα αποστρατικοποίησης των νησιών, η Ελλάδα και ο Έλληνας Πρωθυπουργός είναι έτοιμος να απαντήσει. Γιατί σας θυμίζω υπάρχει και η πρόσφατη επίσκεψή του στο Βερολίνο όπου ο Σολτς είχε μείνει αμίλητος.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι προφανές ότι ο Έλληνας Πρωθυπουργός πάντοτε απαντάει, πάντα υπερασπίζεται τη χώρα μας, την προασπίζεται και το κυριότερο, εκτός του ότι το κάνει αυτό με μεγάλη σαφήνεια και σε πάρα πολλές περιπτώσεις και σημαντικά ζητήματα, αυτό θα σας πω, ότι μετά οι πράξεις, οι κινήσεις της χώρας την ισχυροποιούν ακόμη περισσότερο. Αν κάνει κανείς τη σύγκριση που ήταν η Ελλάδα διπλωματικά, αμυντικά, με βάση τις διεθνείς συμφωνίες τις οποίες έχει κάνει τα τελευταία χρόνια, τον εξοπλισμό της χώρας και συνολικά τη θωράκισή της, πού είναι σήμερα το 2023, νομίζω ότι θα καταλάβει ότι αυτά που λέμε δεν είναι θεωρίες. Είναι πράξεις…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχει σημασία το κλίμα που δημιουργείται και από τη μία και από την άλλη πλευρά σε τόσο σημαντικές επισκέψεις. Το γεγονός ότι μετά από αυτήν την ήρεμη περίοδο που περάσαμε των τελευταίων μηνών βλέπουμε να έχουν επιστρέψει παραβιάσεις, που είχαμε πολύ καιρό να το δούμε, προκλητικές δηλώσεις από την πλευρά Τούρκων αξιωματούχων και υπουργών. Αυτό κατά την άποψή σας είναι απλώς η δημιουργία κλίματος για να ικανοποιήσει το εσωτερική ή είναι κάτι που πρέπει να μας ανησυχεί σε σχέση με τις προθέσεις του;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως είπε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο υπουργός Εξωτερικών κ. Γεραπετρίτης, σίγουρα υπάρχει μια αποτύπωση του καλού κλίματος και στον περιορισμό όλων όσα αναφέρατε. Εμείς προσερχόμαστε στον διάλογο με καλή διάθεση αλλά χωρίς να είμαστε αφελείς. Πάντοτε, λοιπόν, είναι μια άσκηση για δύο πλευρές, με τη στάση της κάθε πλευράς να αξιολογείται διαρκώς. Το ξαναλέω: Έχουμε τις θέσεις μας, είναι διατυπωμένες, είναι ξεκάθαρες, είναι καθορισμένη η ατζέντα του συνόλου αυτής της φάσης του διαλόγου και είναι η μόνη, η μία διαφορά που έχουμε να συζητήσουμε με την Τουρκία- καθορισμός ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας- όμως είναι και μια σειρά από άλλα πολύ σημαντικά ζητήματα. Ένα από αυτά είναι το μεταναστευτικό, που δεν σας το κρύβω, βλέπουμε αποτυπωμένη εδώ και ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα μια πολύ σημαντική βελτίωση και συνεχίζουμε να εργαζόμαστε, θωρακίζοντας τα σύνορα, προασπίζοντας συνολικά τη χώρα μας και βέβαια πάντα σεβόμενοι τον νόμο και το διεθνές δίκαιο. Είναι, λοιπόν, μια πολύ σημαντική συνάντηση και αυτή. Εμείς πηγαίνουμε πάντα προσηλωμένοι στις θέσεις μας και σε όσα έχουμε διατυπώσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρω και σας άκουσα να λέτε ότι δεν μπορείτε να σχολιάσετε τα όσα είπε σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή» ένας πρώην Πρόεδρος του κόμματός σας και Πρωθυπουργός, ο κ. Αντώνης Σαμαράς, ο οποίος είπε ότι δεν είναι και καλή ιδέα να συζητήσουμε αυτή την εποχή, να είχαμε αυτή την επαφή αυτή την εποχή. Η θέση της Κυβέρνησης;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κύριε Παπαδάκη, ο πρώην Πρωθυπουργός διατύπωσε πάγιες θέσεις του. Η Κυβέρνηση συνεχίζει να εφαρμόζει το πρόγραμμά της, όπως το έχει εξαγγείλει. Και συνεχίζει να ισχυροποιεί τη χώρα με συγκεκριμένα στέρεα βήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, εγώ θέλω να επιστρέψουμε λίγο στα γλυπτά. Μέχρι πριν την ακύρωση της συνάντησης, πόσο κοντά πιστεύατε ότι είμαστε και το λέω αυτό με αφορμή αρκετών δημοσιευμάτων στον ελληνικό Τύπο ότι υπάρχει μία συζήτηση προχωρημένη ή, τέλος πάντων, είμαστε κοντά σε μία φόρμουλα. Πόσο κοντά είμαστε έτσι, ώστε να πούμε ότι κάποια στιγμή σύντομα -το σύντομα δεν σημαίνει αύριο ή μεθαύριο- θα έρθουν τα γλυπτά στη χώρα μας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, κ. Μιχαηλίδη, όπως προκύπτει από την επικαιρότητα, όπως προκύπτει από όσα έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια, η ελληνική Κυβέρνηση τα τελευταία τέσσερα και λίγο παραπάνω χρόνια, κατάφερε ένα θέμα το οποίο ήταν στα συρτάρια -προφανώς ως «πάγια ελληνική διεκδίκηση», για να μην παρεξηγηθώ- να είναι ξανά στην επικαιρότητα και να λέει ο Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου, που νομίζω ότι έχει και μεγάλη αξία να το ακούμε αυτό από την άλλη πλευρά της διαπραγμάτευσης, ότι και συνεχίζονται οι συζητήσεις και είναι εποικοδομητικές. Προφανώς, όταν ακούγεται αυτή..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μακριά από λύση ακόμη, όμως, κ. Μαρινάκη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κυρία Αναστασοπούλου, αυτή τη στιγμή δεν έχει αξία να κάνουμε ούτε προβλέψεις, ούτε να προδικάσουμε ένα αποτέλεσμα. Εμείς έχουμε διατυπώσει ξεκάθαρα δια του Πρωθυπουργού σε όλα τα επίπεδα -ο Πρωθυπουργός το είπε, ήταν σαφές- ότι είναι ζήτημα επανένωσης. Προφανώς, είπε ότι εκλάπησαν τα γλυπτά του Παρθενώνα, αλλά εμείς θέλουμε να επανενωθούν. Το έχει πει σε όλα τα επίπεδα και φαίνεται, λοιπόν, αυτή η διμερής διαπραγμάτευση ότι, όπως λέει και η άλλη πλευρά, όπως το λέμε και εμείς, είναι σε ένα καλό επίπεδο. Καλύτερα είναι, όμως, να σχολιάζουμε γεγονότα και δεδομένα όταν αυτά υπάρχουν και όταν τα έχουμε, για να μην δημιουργούμε και προσδοκίες πριν από κάτι το οποίο είναι περισσότερο ευρέως γνωστό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω τον κ. Μαρινάκη ποιος είναι ο βασικός στόχος της ελληνικής πλευράς; Δηλαδή, όταν θα φύγει ο κ. Ερντογάν από την Αθήνα τι θέλει ιδεατά να έχει πετύχει και αν θεωρεί ότι οι τοποθετήσεις του κ. Σαμαρά, οι οποίες είναι όντως πάγιες, μπορεί να δημιουργήσουν ζητήματα εσωτερικά στη Ν.Δ. στο μέλλον, σε σχέση και με τον ελληνοτουρκικό διάλογο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς το πρώτο σκέλος, κ. Αγουρίδη, αυτό το οποίο θέλουμε, είναι να συνεχιστεί η αποτύπωση αυτού του βελτιωμένου καλύτερου κλίματος, να διατυπωθούν με σαφήνεια οι θέσεις μας, να συνεχίσουμε να συζητάμε για πολύ σημαντικά θέματα, όπως είναι το Μεταναστευτικό και να κάνουμε ένα σημαντικό βήμα σε μια σειρά από βήματα που πρέπει να γίνουν. Είναι προφανές ότι το χρονοδιάγραμμα δεν είναι περιορισμένο, δεν είναι μικρό. Είναι πολλά τα οποία πρέπει να γίνουν ακόμη, αλλά σίγουρα, αν κάνει κανείς προβολή πού ήμασταν πριν από κάποιους μήνες, πριν από κάποια χρόνια και πού είμαστε σήμερα, σίγουρα είμαστε σε ένα καλύτερο επίπεδο. Το ξαναλέω. Αυτά, όμως, αξιολογούνται όλα διαρκώς. Ως προς το δεύτερο σκέλος που με ρωτήσατε, νομίζω ότι η Ν.Δ. εκ των αποτελεσμάτων, εκ του κλίματος και εκ της εικόνας η οποία προκύπτει όλο αυτό το χρονικό διάστημα, είναι πιο ενωμένη και πιο μεγάλη από ό,τι ήταν ποτέ. Και ο λόγος που η Ν.Δ. -ένας από τους λόγους, που παραμένει το μόνο κόμμα εξουσίας, καθ’ όλη τη διάρκεια της Μεταπολίτευσης, με τα καλά της και τα στραβά της, με τα σωστά της και με τα λάθη της- είναι ότι σέβεται το σύνολο των απόψεων, φιλοξενεί στους κόλπους της απόψεις, οι οποίες πάντοτε είναι στον πυρήνα της ιδεολογίας της και, το κυριότερο, όμως, στο τέλος της ημέρας, σέβεται όσα έχει πει προεκλογικά και ισχυροποιεί τη χώρα. Είναι στη σωστή πλευρά της ιστορίας. Άρα, η Ν.Δ. είναι συμπαγής και προχωράει ενωμένη, προσπαθώντας να κάνει όσο καλύτερη γίνεται τη ζωή των πολιτών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να πάμε, κ. Εκπρόσωπε, τώρα στο νομοσχέδιο για το φορολογικό, που κατατέθηκε χτες αργά το βράδυ. Σας διαβάζω έναν τίτλο από την «Εφημερίδα των Συντακτών»: Υποχωρούν εκβιάζοντας. Προφανώς, αναφέρει η εφημερίδα – δεν προλάβαμε να διαβάσουμε και μέσα- ότι δίνει τη δυνατότητα σε εκείνους οι οποίοι διαφωνούν με την επιβολή του τεκμαρτού να πουν ότι «εγώ θέλω να με ελέγξεις σε βάθος πέντε ετών κι αν αποδειχθεί ότι όντως φοροδιαφεύγω, τότε πράγματι να μου επιβάλλεις αυτό το τεκμαρτό». Είναι υποχώρηση; Και πραγματικά με τον τρόπο αυτό πατάσσουμε την φοροδιαφυγή ή την ελέγχουμε σε ένα πολύ μικρό ποσοστό; Γιατί κάποιος μπορεί να βγάζει πολύ περισσότερα από το 10.900, δηλώνει 10.900 και τελείωσε. Και συνεχίζει να φοροδιαφεύγει.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κύριε Παπαδάκη, είναι πολύ σημαντικό, αυτά τα οποία λες σε ένα χρονικό σημείο, μετά από ένα άλλο χρονικό σημείο, να φαίνεται ότι τα εννοούσες και συνεχίζεις και τα εννοείς και αποδεικνύονται στην πράξη ότι είναι αληθινά. Τρεις πολύ γρήγορες επισημάνσεις. Και συνδέω αυτά που λέγαμε με αυτά τα οποία βλέπω να γίνονται στην πράξη. Τι είχαμε πει πρώτον; Πρώτον, είχαμε πει ότι εμείς σεβόμαστε την διαβούλευση. Και χωρίς να υποχωρούμε από τον πυρήνα του νομοθετήματος, θα ακούσουμε παρατηρήσεις – προτάσεις για να μην υπάρξουν αδικίες. Δεύτερο σημείο, που συνδέεται με το πρώτο: Τι είχαμε πει; Ότι εμείς δεν κάνουμε κάτι οριζόντιο. Όμως, δεν είναι δυνατόν, ένας εργοδότης, ένας ιδιοκτήτης επιχείρησης, ένας ελεύθερος επαγγελματίας να έχει έσοδα λιγότερα από τους εργαζόμενούς του. Εδώ, όμως, είχαμε πει ότι το μέτρο αυτό δεν είναι οριζόντιο γιατί θέλουμε να δούμε αν υπάρχουν εξαιρέσεις, αν υπάρχουν κατηγορίες ελεύθερων επαγγελματιών που δεν είναι de facto σε αυτή την κατηγορία. Ήδη είχαμε θεσπίσει εξαιρέσεις από την αρχή για τους νέους, για αυτούς που δουλεύουν με μπλοκάκι…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η λογική του νομοσχεδίου είναι ότι θεωρούνται όλοι προκαταβολικά φοροφυγάδες.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, κ. Αναστασοπούλου. Είναι λάθος αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή, ακόμα και αν δεν είσαι φοροφυγάς, πρέπει να δεχθείς τον έλεγχο, να αποδειχθεί ότι δεν είσαι για να εξαιρεθείς. Έτσι δεν είναι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ξεκινάμε από μία αρχή, ξεκινάμε από μια παραδοχή που προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία του Κράτους. Το 71% των ελεύθερων επαγγελματιών δηλώνουν κάτω από τον κατώτατο μισθό…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να τους βρούμε.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: …και ένας στους δύο δηλώνει ζημιές. Μισό λεπτό. Εμείς τι ερχόμαστε και λέμε; Ότι δεν είναι δυνατόν κάποιος να έχει δέκα εργαζόμενους -το ξαναλέω- οι οποίοι πληρώνονται με τον κατώτατο μισθό και να δηλώνει έσοδα κάτω από αυτούς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι κέρδη, όχι έσοδα. Είναι λάθος το «έσοδα» κ. Μαρινάκη.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επιτρέψτε μου να πω δυο λέξεις για να μπορέσετε να καταλάβετε και για να καταλάβουν και οι τηλεθεατές. Μισό λεπτό. Είναι οι απολαβές. Είναι ο τζίρος και στη συνέχεια είναι αυτά που δηλώνει κάποιος μετά τα έξοδά του. Αυτά τα οποία, λοιπόν, δηλώνει δεν μπορεί να είναι λιγότερα -το είπα ξανά, τρίτη φορά- από αυτά τα οποία παίρνουν οι εργαζόμενοι του. Σε αυτό το 71%, όμως, υπάρχουν και οι νέοι, οι οποίοι εξαιρούνται, υπάρχουν κι αυτοί που δουλεύουν με μπλοκάκι που εξαιρούνται και μια σειρά από άλλες εξαιρέσεις που ανακοίνωσε το Υπουργείο: οι γυναίκες που είναι σε εγκυμοσύνη, οι γυναίκες που είναι σε περίοδο λοχείας. Προσοχή, όμως: Έρχεται, λοιπόν, κάποιος και λέει ότι «εγώ, ενώ είμαι κάτω από τα 10.000 ευρώ, δεν είναι ότι φοροδιαφεύγω. Δεν δέχομαι το τεκμήριο γιατί -για παράδειγμα- έχω έσοδα από άλλες πηγές, όπως είναι ενοίκια ή -για παράδειγμα- η σύζυγός μου ή ο σύζυγός μου έχει ένα εισόδημα και πάνω και μπορούμε και ζούμε μαζί καλύτερα». Θα μπορεί, λοιπόν, αυτό να το δηλώνει -αυτό σημαίνει ότι δεν είναι οριζόντιο και δεν τσουβαλιάζουμε τους ελεύθερους επαγγελματίες και στην πράξη το αποδεικνύουμε- να εξαιρείται του τεκμηρίου και, προφανώς αποδεχόμενος τον έλεγχο, από τον οποίο θα προκύπτει αυτό που ισχυρίζεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι δικηγόροι τότε τρελάθηκαν κ. Εκπρόσωπε; Άκουγα τον Πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου να λέει ότι κάνετε τώρα αυτά που καταγγέλατε την προηγούμενη Κυβέρνηση και τον κ. Κατρούγκαλο. Τους είχατε πει τους ελεύθερους επαγγελματίες αυτό που θα φέρνατε τελικά μες το φθινόπωρο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κυρία Αναστασοπούλου, η σύγκριση η δική μου ως δικηγόρος, μάχιμος από τότε που αποφοίτησα μετά την άσκησή μου και, μάλιστα, πλήρως σεβόμενος τον κάθε ελεύθερο επαγγελματία, γιατί έχω περάσει κι εγώ από τα 400, τα 700 και τα 800 ευρώ κι έχω ζήσει και όλες τις δυσκολίες, θα είμαι ο τελευταίος που θα βάλω απέναντι και τους συναδέλφους μου και τους ελεύθερους επαγγελματίες και οποιαδήποτε επαγγελματική ομάδα. Όμως, πρέπει να διαχωρίσουμε τις εποικοδομητικές προτάσεις, πολλές από τις οποίες τις κάναμε δεκτές γιατί έτσι πρέπει να λειτουργεί μία Κυβέρνηση και ένας Πρωθυπουργός και ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποφάσισε, αυτό που λέμε πολλές φορές, να κάνει πράξη όλα όσα έχει πει και να σεβαστεί πλήρως και τις θεσμικές διαδικασίες κι είναι άλλο πράγμα οι κραυγές. Κάποιοι προσπαθούν να κάνουν επαναστατική γυμναστική δια των κινητοποιήσεων. Το να συγκρίνεις ένα νομοσχέδιο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για τον κ. Βερβεσό το λέτε αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το να συγκρίνεις ένα νομοσχέδιο που αποδίδει φορολογική δικαιοσύνη με τον νόμο Κατρούγκαλου, που μας έβαλε πάνω από 30% έναν νέο φόρο, ουσιαστικά, ένα νέο χαράτσι, για τις εισφορές όταν θα πάρουμε την ίδια σύνταξη, νομίζω ότι είναι ουτοπικό, δεν έχει βάση και είναι εκτός τόπου και χρόνου. Το ξαναλέω: δεν είναι οριζόντιο το μέτρο. Προφανώς μπορεί κάποιος να εξαιρεθεί, γιατί μπορεί να έχει έναν σημαντικό λόγο. Εξαιρούνται ήδη πολλές κατηγορίες. Και μην αδικούμε την παρέμβαση. Η παρέμβαση είναι μια συνολική παρέμβαση. Όχι μόνο για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Περιέχονται πολλές άλλες παρεμβάσεις, πάνω από 3 δις, καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μην περιμένετε να καταφύγουν πολλοί σε αυτό. Ότι, ναι, κάνε μου έλεγχο, για να διαπιστώσεις εάν εγώ φοροδιαφεύγω ή όχι. Και εδώ είναι το μεγάλο ζητούμενο κατά την άποψή μου.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το ζητούμενο, κ. Παπαδάκη, δεν είναι η συζήτηση…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ πιστεύω πως ναι, φοροδιαφυγή υπάρχει, κ. Εκπρόσωπε.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προφανώς. Και θα πω δύο πράγματα εδώ. Πρώτον, η συζήτηση δεν είναι «κάνε μου έλεγχο γιατί δεν φοροδιαφεύγω». Η συζήτηση …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κι αυτό έτσι θα πει …
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: … «δεν θέλω να είναι στο τεκμήριο, γιατί, όπως είπα, έχω έσοδα από άλλες πηγές». Το ξαναλέω: «Από τον σύζυγό μου ή τη σύζυγό μου».
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ άλλο θέλω να σας πω.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μισό λεπτό. Το δεύτερο που θέλω να πω, γιατί, ξέρετε, η συζήτηση αυτή πολλές φορές ξεφεύγει από την Αντιπολίτευση, χωρίς να έχουμε κάποια συγκεκριμένη αντιπρόταση. Δυστυχώς, κατάντησε ένα κακόγουστο αστείο η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, αλλά έχουμε τη δυνατότητα να μιλάμε εμείς, χωρίς να θεωρούμε ότι έχουμε λύσει πλήρως το πρόβλημα, γιατί παραλάβαμε ένα κενό ΦΠΑ στο 23% το 2019, το πήγαμε στο 15% – πρέπει να πάει προφανώς κάτω από 10% για να προσεγγίσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο – αλλά τουλάχιστον, μετά από τέσσερα χρόνια, είναι μια σειρά από παρεμβάσεις που έχουμε κάνει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας έλεγα ότι η φοροδιαφυγή, κατά την άποψή μου, υπάρχει. Και πραγματικά πρέπει να δοθεί ένα τέλος. Αλλά με το μέτρο αυτό έχω την εντύπωση ότι μπορεί να εντοπίσουμε ένα μέρος εκείνων που φοροδιαφεύγουν, αλλά η φοροδιαφυγή θα ζει και θα βασιλεύει. Θα πρέπει να αναπτύξουμε τέτοιους μηχανισμούς, όπως, για παράδειγμα, συμβαίνει με τον μισθωτό και τον συνταξιούχο, οι οποίοι τι κάνουν; Δεν μπορούν να ξεφύγουν γιατί φορολογούνται στην πηγή του εισοδήματός τους. Του ιδιωτικού υπαλλήλου του τα δηλώνει ο εργοδότης του και είναι αυτός η φορολογική αρχή, στην ουσία, ο εργοδότης του είναι και τον συνταξιούχο το Κράτος, που είναι, ταυτόχρονα, και η φορολογική αρχή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κ. Στουρνάρας πολύ πρόσφατα είπε ότι τη φοροδιαφυγή και την παραοικονομία στην Ελλάδα τις υπολογίζει περίπου στα 60 δις ευρώ. Από αυτό το μέτρο για τους ελεύθερους επαγγελματίες στοχεύετε σε 600 εκατομμύρια ευρώ να πάρετε ως κράτος. Άρα, μιλάμε μόνο για το 1%. Πώς θα πατάξετε τη φοροδιαφυγή;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το ξαναλέω, λοιπόν: Πρώτον, δεν είναι το μόνο μέτρο μέσα στο νομοσχέδιο, είναι μία από τις δέκα παρεμβάσεις. Έχουμε παρέμβαση για τα Airbnb, παρέμβαση για τη μεταβίβαση ακινήτων, παρέμβαση για τη χρήση μετρητών και την αυστηροποίηση προστίμων, παρέμβαση για τη διασύνδεση ταμειακών με POS.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και ο στόχος ποιος είναι; Ο στόχος εσόδων ποιος είναι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πρώτον, ο στόχος είναι 500 με 600 εκατομμύρια για το δικαιότερο φορολογικό σύστημα των ελεύθερων επαγγελματιών. Και ο στόχος ο συνολικός του νομοσχεδίου είναι, όχι άπαξ, όχι μία φορά, αλλά με τη διαρκή του εφαρμογή ανά έτος, μάζεμα πάνω από 3 δις ευρώ. Προσοχή. Ο δείκτης που λέει την αλήθεια είναι το κενό ΦΠΑ. Το ξαναλέω: Ενώ θα έπρεπε να είμαστε κάτω από 10% ως χώρα, το 2019 ήμασταν στο 23%, έχουμε πάει σε τέσσερα χρόνια στο 15%, άρα τι σημαίνει; Ότι δεν είναι η μόνη αυτή η παρέμβαση και δεν είναι και η πρώτη αυτή η παρέμβαση. Και το ξαναλέω: Δεν είναι μια παρέμβαση κατά των ελεύθερων επαγγελματιών, είναι μια παρέμβαση κατά της φοροδιαφυγής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν ολοκλήρωσα το προηγούμενο ερώτημά μου, κ. Εκπρόσωπε. Ποιος βοηθάει τον ελεύθερο επαγγελματία να φοροδιαφύγει; Εσείς κι εγώ. Οι πολίτες, δηλαδή, συναλλασσόμενοι μαζί τους και υποκύπτοντας στο κλασικό «με ή χωρίς απόδειξη;». Αυτό έχετε σκεφτεί να το αντιμετωπίσετε; Γιατί δεν είναι μόνο να αποκτήσουμε φορολογική συνείδηση, πρέπει να υπάρχουν και κάποια κίνητρα για τον πολίτη.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εννοείται. Οι τελευταίοι που θα πούμε πατάμε ένα κουμπί και εξαφανίζεται η φοροδιαφυγή ή εξαφανίζεται η ακρίβεια ή όλα όσα έχουμε ακούσει, τέλος πάντων, το τελευταίο χρονικό διάστημα και είδαμε που οδήγησαν τη χώρα τα προηγούμενα χρόνια, θα είμαστε εμείς. Εμείς δεν θα το πούμε ποτέ αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μήπως θα έπρεπε να δώσουμε κίνητρα στον πολίτη, για να πατάξουμε τη φοροδιαφυγή;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κύριε Παπαδάκη, κάθε πρόταση, προφανώς, είναι πολύ σεβαστή και δεκτή και το ξαναλέω, δεν ήταν ούτε η πρώτη μας παρέμβαση κατά της φοροδιαφυγής ούτε η τελευταία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ελάτε να φύγουμε λίγο από το φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο εξαντλήσαμε …
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Βεβαίως. Το ξαναλέω, όμως και κλείνω. Όλο το υπόλοιπο νομοσχέδιο σε αυτή τη λογική κατευθύνεται. Στην αποτελεσματική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σαφές, κ. Μαρινάκη. Το είπατε αρκετές φορές. Μία ερώτηση για το νομοσχέδιο για τον γάμο για τα ομόφυλα ζευγάρια. Θέλω να σας ρωτήσω αν επιβεβαιώνετε τις πληροφορίες μας ότι είναι θέμα μερικών εβδομάδων πια να έρθει στη Βουλή, ίσως και πριν από το τέλος αυτού του έτους. Και επειδή ήδη υπάρχουν ηχηρές αντιδράσεις μέσα στη Νέα Δημοκρατία, που εκφράζονται, είτε σε ιδιωτικές συνομιλίες με δημοσιογράφους, είτε κάποιοι το έχουν κάνει και δημόσια, αν αυτό είναι κάτι που σας προβληματίζει. Και τελευταίο υποερώτημα: Εντάξει οι βουλευτές. Αν κάποιος υπουργός δεν προτίθεται να ψηφίσει αυτό το νομοσχέδιο, οφείλει να αφήσει τη θέση του; Οφείλει να παραιτηθεί από υπουργός;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ισχύει στο ακέραιο, κυρία Αναστασοπούλου, ότι είπε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ και το έχει διατυπώσει με ξεκάθαρο τρόπο. Είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο θα έρθει στη δεύτερη τετραετία, ο χρόνος έλευσής του θα ανακοινωθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορεί και άμεσα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω κάτι περισσότερο να σας πω. Πραγματικά, ούτε γνωρίζω, ούτε έχω κάτι να σας πω. Δεύτερο σημείο. Είναι ένα σημαντικό ζήτημα, γι’ αυτό και θα έρθει, όπως έχει υποσχεθεί ο Πρωθυπουργός, τηρώντας για ακόμη μια φορά τον λόγο του. Όμως, υπάρχουν κι άλλα πολύ σημαντικά ζητήματα που απασχολούν το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, νομοθετικές μας παρεμβάσεις, ο πόλεμος κατά της ακρίβειας…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για όσους αντιδρούν, πείτε μου, στη Νέα Δημοκρατία.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μισό λεπτό, να ολοκληρώσω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πείτε μου για τα ομόφυλα ζευγάρια. Μην μου λέτε για τα άλλα θέματα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα απαντήσω, κυρία Αναστασοπούλου, θα απαντήσω. Οφείλουμε να δώσουμε τη μάχη τη στιγμή που γίνεται, οι νομοθετικές παρεμβάσεις, ο πόλεμος κατά της ακρίβειας, και όλα στην ώρα τους.
Και στο τρίτο που με ρωτήσατε, δεν είμαστε ακόμα στη συζήτηση αυτού του νομοσχεδίου, όταν έρθει η ώρα θα ανακοινωθούν και όσα προβλέπονται. Βάζουν οι πολίτες δίπλα τι λέγαμε προεκλογικά, τα προγράμματά μας και τι κάναμε μετεκλογικά. Και εμείς και σε αυτή την τετραετία θέλουμε να είμαστε απολύτως συνεπείς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένα ερώτημα ακόμη, κύριε Εκπρόσωπε, επειδή μιλάμε για νομοθετήματα της κυβέρνησης. Είδαμε χθες, ουσιαστικά, την παρουσίαση του νομοσχεδίου για τη Δικαιοσύνη και τον Σωφρονιστικό Κώδικα. Μία από τις πτυχές είναι ότι επί της ουσίας, αυτό το οποίο επιθυμεί η κυβέρνηση να κάνει, είναι να εφαρμόζονται οι ποινές. Ένα πρόβλημα το οποίο έχει τεθεί στο δημόσιο διάλογο, όλο το προηγούμενο διάστημα. Εάν λάβουμε, υπόψη μας, ωστόσο, ότι υπάρχει συμφόρηση στις φυλακές, πώς θα επιτευχθεί αυτό; Θα έχουμε για παράδειγμα ένα νέο νόμο Παρασκευόπουλου, έτσι ώστε να υπάρχει μία αποσυμφόρηση για να μπορέσουμε να βάζουμε στη φυλακή για όσο χρονικό διάστημα…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπες τη λέξη κλειδί, τώρα, νόμος Παρασκευόπουλου. Ελάτε, κύριε Μαρινάκη.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι το ακριβώς αντίθετο αυτό που θέλει να κάνει και κάνει η κυβέρνηση, μακριά από εμάς, στην πράξη -για τρίτη φορά, γιατί είναι η τρίτη παρέμβαση και πολύ σημαντική στον Ποινικό Κώδικα- λογικές νόμων Παρασκευόπουλου ή λογικές Ποινικών Κωδίκων που χάιδευαν στην πραγματικότητα τους παραβατικούς, όπως ήταν ο Ποινικός Κώδικας του ΣΥΡΙΖΑ. Πολύ γρήγορα, τρία πράγματα προσπαθεί να κάνει ο υπουργός Δικαιοσύνης και η Κυβέρνηση. Το πρώτο είναι να έχουμε πολύ πιο αυστηρές ποινές εκεί που πρέπει. Θυμάστε κάποιους, ακόμα και τώρα τον κύριο Κασσελάκη, να κουνάνε το δάχτυλο και να λένε να αναγνωριστεί ο όρος γυναικοκτονία. Αυτοί ξέρετε τι είχαν κάνει; Αυτοί είχαν μειώσει όλα τα κακουργήματα, από τα είκοσι στα δεκαπέντε χρόνια, μέγιστη ποινή, και την ανθρωποκτονία, που είναι μέσα και οι γυναικοκτονίες, από μοναδική ποινή τα ισόβια, την είχαν πάει ισόβια ή δεκαπέντε χρόνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα, θα είναι υποχρεωτικά είκοσι.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Και τα πάμε μέχρι είκοσι χρόνια. Ερχόμαστε, και μια στρέβλωση της διαφοράς, μεταξύ της «ονομαστικής» ποινής και των χρόνων που μένει κάποιος στη φυλακή, και τη διορθώνουμε, ερχόμαστε και λέμε ότι για κάποια πλημμελήματα, που είναι πολύ σοβαρά, δεν μπορεί κάποιος να μην μπαίνει ποτέ μέσα ―και ήταν η εξαίρεση να μην μπαίνει και όχι ο κανόνας. Και γίνονται κάποιες παρεμβάσεις να συζητήσουμε για την ταχύτερη απονομή της Δικαιοσύνης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάντως, μπαίνει θέμα επάρκειας για τις φυλακές, γιατί πραγματικά δεν θα μπορέσουν ν’ ανταποκριθούν σε αυτόν τον όγκο. Όπως, επίσης, πολύ σημαντικό είναι για να γίνει, η επίσπευση των διαδικασιών για να γίνει μία δίκη. Γιατί ξεκινάει το 2023 και μπορεί να γίνει το 2028.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσω κι εγώ κάτι, έχουμε χρόνο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι παράγοντες της δίκης να μην ταλαιπωρούνται, να μην ταλαιπωρούνται οι μάρτυρες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Μαρινάκη, μια ερώτηση από τον κύριο Αγουρίδη και πολύ σύντομη απάντηση από εσάς, παρακαλώ, γιατί πιεζόμαστε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Eurostat Οκτώβριος 2023, η Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια στον πληθωρισμό τροφίμων. Φαίνεται, τα όποια μέτρα έχετε λάβει, δεν έχουν αποδώσει. Σκέφτεστε να λάβετε και κάποια άλλα στην πορεία των εξελίξεων;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η εισαγόμενη ακρίβεια, ο πληθωρισμός τροφίμων είναι και ελληνικό πρόβλημα και αυτό προκύπτει. Και πολύ μεγάλο….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν είναι εισαγόμενη, είμαστε πρώτοι.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό προκύπτει, εάν κάνουμε την προβολή του πληθωρισμού τροφίμων σε ένα χρόνο. Έχουμε και εμείς ένα σημαντικό ρυθμό πληθωρισμού, αλλά είμαστε κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, άρα δεν είναι μόνο ελληνικό πρόβλημα και δεν είμαστε πρωταθλητές, όπως λέτε…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τον Οκτώβριο, επίσημα στοιχεία της Eurostat. Κύριε Μαρινάκη, επίσημα στοιχεία της Eurostat.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πέραν των αριθμών, Γιάννη, άλλα μέτρα, εξετάζετε, κύριε Μαρινάκη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα, κινούμαστε σε τρεις άξονες. Ο πρώτος είναι μόνιμες αυξήσεις του εισοδήματος, που μετά από πολλά χρόνια γίνονται σε όλους, και στους δημοσίους υπαλλήλους, και στον ιδιωτικό τομέα, και στους συνταξιούχους και θα το συνεχίσουμε αυτό, όπως λέει το πρόγραμμά μας, μειώσεις φόρων, μονιμοποίηση του μειωμένου φόρου σε πολλές κατηγορίες, γυμναστήρια, μεταφορές...
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βασικά τρόφιμα, το βλέπετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αύξηση του αφορολόγητου. Δεύτερος πυλώνας είναι οι στοχευμένες παρεμβάσεις, ξεπέρασαν τους 1.000 κωδικούς τα προϊόντα τα οποία είναι στη σταθερή μείωση τιμής, και μάλιστα σε κάποιες κατηγορίες σημαντικές φθάνει και μέχρι το 25%, για τουλάχιστον έξι μήνες, το «καλάθι του νοικοκυριού», τα χρήματα που δίνονται….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι εταιρείες στις οποίες επιβλήθηκαν πρόστιμα, κατέβασαν τις τιμές, όπως τους ζητήσατε, κύριε Μαρινάκη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα πάμε και στα πρόστιμα, γρήγορα. Η τρίτη κατηγορία, λοιπόν, είναι αυτή, είναι τα πρόστιμα. Που να σας θυμίσω ―γιατί δεν γεννήθηκε η αισχροκέρδεια με την εισαγόμενη πληθωριστική κρίση, προϋπήρχε― ότι αυτό ξεκίνησε να γίνεται στην Ελλάδα αυτήν την τετραετία που μας πέρασε. Έχουμε φθάσει, πλέον, να έχουμε πάνω από 10 εκατομμύρια πρόστιμα, εισπραχθέντα ή βεβαιωθέντα προς είσπραξη, δηλαδή πολύ παραπάνω..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επαναφέρατε τις τιμές, όμως;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Και στις περιπτώσεις που επιβλήθηκαν πρόστιμα τα προϊόντα αυτά έχουν φθάσει στη συνέχεια να μειώνονται, πέραν της είσπραξης των προστίμων, μέχρι 20 – 25%.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό, ξέρετε, δεν το έχουμε δει ακόμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αρκεί το 20%, κύριε Μαρινάκη;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν το έχουμε δει ακόμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εάν έχουν κάνει αυξήσεις 200% τα τελευταία τρία χρόνια, με το 20% μείωση, είμαστε ευχαριστημένοι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εάν έχουν κάνει αυξήσεις 200%, κυρία Αναστασοπούλου, τότε το πρόστιμο είναι πολλαπλάσιο του παράνομου κέρδους. Το πρόστιμο είναι πολλαπλάσιο της παραβατικής δραστηριότητας… Έχουν γίνει πάνω από 20.000 έλεγχοι και έχουν επιβληθεί πάνω από 1650 πρόστιμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι μέχρι ένα εκατομμύριο, μήπως πρέπει ν’ αλλάξει ο νόμος, δηλαδή. Γιατί ο νόμος λέει, η νομοθετική ρύθμιση προβλέπει πρόστιμο μέχρι ένα εκατομμύριο. Ανεξάρτητα από το μέγεθος της φοροδιαφυγής.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μισό λεπτό, ο νόμος καθορίζει, οι ελεγκτικές Αρχές, η ΔΙ.Μ.Ε.Α., καθορίζουν το ποσό, το ύψος του προστίμου, όχι με βάση συνολικά τα κέρδη της εταιρείας, γιατί δεν είναι όλα τα κέρδη παράνομα. Εμείς βάζουμε πρόστιμο, οι Αρχές δηλαδή, με βάση το ποσό της παράνομης δραστηριότητας. Δηλαδή, αν από μια παράνομη δραστηριότητα, συνολικά από όλα τα προϊόντα που εντάσσονται σε αυτήν την παράνομη δραστηριότητα ή αδικαιολόγητων κερδών είναι Χ, το ποσό αυτής της παράνομης δραστηριότητας συνολικά, το πρόστιμο είναι πολλαπλάσιο αυτής της δραστηριότητας. Εμείς, ουσιαστικά, προσπαθούμε να εφαρμόσουμε τον νόμο για τα αδικαιολόγητα κέρδη, όχι συνολικά, το πρόβλημα δεν είναι τα συνολικά, είναι τα αδικαιολόγητα κέρδη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Μαρινάκη, να μείνουμε σε αυτά. Παρακαλούμε πολύ, γιατί δεν έχουμε άλλο χρόνο. Νομίζω ότι είχαμε αρκετό, για να θέσουμε όλα τα βασικά ζητήματα της επικαιρότητας.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μία φράση μόνο. Επειδή θα πρέπει να μιλάμε με στοιχεία, προφανώς, ποτέ δεν θα πανηγυρίσουμε, όταν ζούμε τη μεγαλύτερη -και εμείς και η χώρα μας- πληθωριστική κρίση των τελευταίων ετών. Όμως, η Ελλάδα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά έχει αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος, σύμφωνα με τη Eurostat κατά 7,5%.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας ευχαριστούμε πολύ, κύριε Μαρινάκη.