Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα στην «ΕΡΤ1» και τους δημοσιογράφους Δημήτρη Κοτταρίδη και Γιάννη Πιτταρά
Για την επίταξη ιδιωτικών κλινικών
Πολλές φορές, και ο Υπουργός Υγείας κ. Κικίλιας, και εγώ σε ερωτήσεις στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, έχουμε πει ότι αν χρειαστεί εκτός από τις καθιερωμένες συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα θα πάμε και σε επίταξη ιδιωτικών κλινικών. Η συζήτηση για επίταξη -εφόσον δεν υπήρχε οικειοθελής διάθεση κλινών, τις οποίες είχαμε ανάγκη- υπάρχει εδώ και δέκα μέρες. Είχαν ανέβει στη Θεσσαλονίκη ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υγείας κ. Κωτσιόπουλος και ο Υπουργός Υγείας κ. Κικίλιας και υπήρχαν επικοινωνίες, όλο αυτό το διάστημα, προκειμένου οι ιδιωτικές κλινικές να παραχωρήσουν κλίνες -απλές και όχι Μ.Ε.Θ.- οικειοθελώς. Εφόσον δεν το έπραξαν και επειδή βλέπουμε την πίεση στο Σύστημα Υγείας στη Θεσσαλονίκη, αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε επίταξη δυο κλινικών -όχι και των εννέα- στη Θεσσαλονίκη- για 200 κρεβάτια, που δεν θα είναι Μ.Ε.Θ., αλλά απλές κλίνες για κορονοϊό. Δεν θα υπάρχει καμία μίξη των ασθενών, ώστε να μην υπάρχει καμία ανησυχία ότι κάποιος ασθενής στο ιδιωτικό θεραπευτήριο μπορεί να κολλήσει κορονοϊό από κάποιον που θα έρθει να νοσηλευτεί εκεί από το Ε.Σ.Υ.. Άρα θα υπάρχει πλήρης διαχωρισμός και δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα.
Όταν βρισκόμαστε σε έναν πόλεμο, αντιμετωπίζουμε όλη τη χώρα ως μια υγειονομική Περιφέρεια. Εκφράζεται ανησυχία να μην υπάρχει μίξη ασθενών με covid και non- covid. Αυτό το εξασφαλίσαμε και προχωρούμε στο σχεδιασμό μας. Οι ασθενείς non covid από τις κλινικές αυτές θα μεταφερθούν είτε σε κάποιο άλλο ιδιωτικό θεραπευτήριο της πόλης, είτε στο Ε.Σ.Υ.. Θα υπάρξει μεταφορά, ώστε να μην υπάρχει η μίξη η οποία θα δημιουργούσε ανησυχία.
Στις υπό επίταξη κλινικές το κόστος νοσηλείας θα το καλύψει, φυσικά, το Εθνικό Σύστημα Υγείας, δηλαδή το Δημόσιο. Η επίταξη κλινών δεν είναι δωρεάν. Υπάρχουν συμφωνημένα νοσήλια, τα οποία τα καταβάλλει ο ΕΟΠΠΥ. Είναι ένα συγκεκριμένο κοστολόγιο.
Θα κινηθούμε σε αυτή τη λογική, γιατί αναμένουμε πίεση στο Ε.Σ.Υ.. Τα κρούσματα μπορεί να αρχίσουν να πέφτουν τις επόμενες ημέρες, αλλά η πίεση στο Ε.Σ.Υ. θα συνεχιστεί γιατί έρχεται από τον υψηλό αριθμό κρουσμάτων των προηγούμενων δυο εβδομάδων. Θα γίνονται μεταφορές ασθενών -αν χρειάζεται- και θα κοιτάζουμε πάντα τις εφεδρείες του Συστήματος για να έχουμε την καλύτερη αξιοποίηση των πόρων μας σε εξοπλισμό και προσωπικό. Αυτές οι δυο εβδομάδες είναι πολύ-πολύ κρίσιμες. Ας κάνουμε ό,τι μπορούμε, ώστε να περιορίσουμε τη διασπορά του ιού για να περιορίσουμε την πίεση στο Ε.Σ.Υ..
Για χρονοδιαγράμματα
Αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι δεν είναι ρεαλιστικός στόχος να αρχίσουμε να χαλαρώνουμε ή να επανέλθει ένα κομμάτι της οικονομίας σε μια κανονικότητα από την 1η Δεκεμβρίου. Ποτέ δεν μιλήσαμε για συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, αλλά λέγαμε για φάσεις σταδιακής επανόδου σε μιας μορφής κανονικότητα μέσα στο Δεκέμβριο. Και αυτό γιατί, δυστυχώς, η πρώτη εβδομάδα του lockdown, κύλησε μάλλον χαλαρά. Ιδίως στη Βόρεια Ελλάδα, όπου έχουμε διαπιστώσει ότι τα κρούσματα επιμένουν σε τόσο υψηλά επίπεδα, παρά το γεγονός ότι πάρα πολλές περιοχές ήταν στο «κόκκινο», εδώ και αρκετές εβδομάδες, πριν την εφαρμογή του καθολικού lockdown. Που σημαίνει ότι, δυστυχώς, υπήρξε μια χαλάρωση, η οποία τροφοδότησε για ένα ικανό χρονικό διάστημα τα κρούσματα και δεν είδαμε τόσο γρήγορα την επιπέδωση της καμπύλης, όπως περίμεναν οι ειδικοί μας. Αυτό που βλέπουμε τώρα, με τα χθεσινά και προχθεσινά στοιχεία, είναι ότι υπάρχει μια καλύτερη κατάσταση, ενδεχομένως, στη Θεσσαλονίκη, η οποία όμως δεν προχωρά τόσο γρήγορα στην αποκλιμάκωση. Θα εξακολουθήσουμε να έχουμε πίεση και την επόμενη εβδομάδα. Θα δούμε, μέσα στην εβδομάδα που έρχεται, ποιος πρέπει να είναι ο σχεδιασμός -επαναλαμβάνω- για σταδιακή άρση αυτών των μέτρων. Αλλά σε αυτή τη φάση πρέπει όλοι να δώσουμε τη μάχη να περιορίσουμε τον κορονοϊό.
Τα μέτρα στη Θεσσαλονίκη έχουν ληφθεί εδώ και αρκετές εβδομάδες. Θυμίζω ότι στο «κόκκινο» έχει μπει η Θεσσαλονίκη από τις 29 Οκτωβρίου. Υπήρχαν άλλες περιοχές της Βορείου Ελλάδος, όπως η Κοζάνη και η Καστοριά, που ήταν στο «κόκκινο» ήδη από τα μέσα Οκτωβρίου. Άρα, ελήφθησαν πολλά μέτρα που συστήνουν οι Ειδικοί να εφαρμοστούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, όπως η μάσκα. Υπήρξε όμως μία γενικότερη χαλάρωση και ένας εφησυχασμός που οδήγησαν ξαφνικά σε ένα μεγάλο κύμα το οποίο πήγαινε να γίνει τσουνάμι. Γι’ αυτό πήραμε την απόφαση για το lockdown.
Η συζήτηση για χρονοδιαγράμματα όταν δίνουμε τη μάχη είναι σε μεγάλο βαθμό άκαιρη. Έχουμε πει πολλές φορές και έχουμε δώσει μία ορατότητα σε όλους τους παράγοντες της αγοράς ότι ξεκινάμε από το πεδίο, το οποίο έχει χαμηλότερο επιδημιολογικό φορτίο, όπως είναι τα σχολεία, μετά το λιανεμπόριο και μετά τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, όπως είναι η εστίαση. Χρονοδιάγραμμα δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή, γιατί επικεντρωνόμαστε στη μάχη.
Για την τηλεργασία
Πρώτον η Ελλάδα έχει μία δομή οικονομίας που δεν επιτρέπει να εφαρμοστεί παντού η τελεργασία. Δεύτερον, εκεί που μπορεί να εφαρμοστεί έχουν δοθεί όλες οι σχετικές οδηγίες και στον ιδιωτικό τομέα και στον δημόσιο τομέα. Γίνονται παντού έλεγχοι αν εφαρμόζονται αυτά τα μέτρα. Αλλά ο μεγαλύτερος κίνδυνος, αυτή τη στιγμή, δεν είναι το ποσοστό της τηλεργασίας, όσο η χαλάρωση στους χώρους εργασίας. Το είχαμε δει και πριν το lockdown και το επισημαίναμε συνεχώς ότι άνθρωποι που είναι κάθε μέρα μαζί, επειδή νιώθουν μία οικειότητα, στο γραφείο, στον χώρο της βιομηχανικής παραγωγής, οπουδήποτε, χαλαρώνουν, δεν τηρούν όσο πρέπει τα μέτρα, όπως η απόσταση ή η μάσκα, με αποτέλεσμα να έχουμε διασπορά στον χώρο εργασίας. Αυτό είναι βασικό στοιχείο που το ξέραμε και από πριν. Τώρα -ιδίως στις περιοχές της Βορείου Ελλάδος που έχουν αυξημένο επιδημιολογικό φορτίο- ενισχύουμε τα εκεί Ελεγκτικά Σώματα, σε συνεργασία με τις τοπικές Αρχές, ώστε να έχουμε πιο στοχευμένους ελέγχους σε μεγάλους χώρους εργασίας και σε σημεία που μπορεί να υπάρχουν περιττές μετακινήσεις.
Για την τηλεκπαίδευση
Χθες, για πρώτη φορά στην ιστορία, όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και σε άλλες χώρες που το δοκίμασαν -και δεν δοκίμασαν παντού αυτό το οποίο κάνουμε εμείς- είχαμε περίπου 47.000 τάξεις για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και 36.000 τάξεις ψηφιακές για Γυμνάσια και Λύκεια. Αυτό είναι μία επανάσταση. Πριν από λίγο καιρό θα ήταν αδιανόητο. Φυσικά και θα υπάρχουν προβλήματα τις πρώτες ημέρες. Σιγά-σιγά θα λυθούν. Τα προβλήματα με την πλατφόρμα ήταν θέμα του παρόχου, αφορούσαν όλη την Ευρώπη και αντιμετωπίστηκαν. Τα θέματα που παρουσιάστηκαν την πρώτη μέρα για τα Δημοτικά επίσης ήταν ξανά θέμα της Ευρώπης, όπως στην Ολλανδία. Σιγά-σιγά και αυτά λύνονται. Χρειάζεται υπομονή όταν έχουμε μία επανάσταση που εξυπηρετεί βασικούς σκοπούς μας καθώς η τηλεκπαίδευση διατηρεί τον μαθητή σε μία επαφή με τον συμμαθητή και τον δάσκαλό του και εξοικειώνει τον μαθητή με τις νέες τεχνολογίες. Ζούμε πρωτοφανείς συνθήκες και πρέπει να αφήσουμε πίσω την μεμψιμοιρία. Δεν σημαίνει αυτό ότι θα αφήσουμε πίσω την κριτική. Η κριτική είναι καλή, όταν βοηθά να γίνεται βελτίωση στο Σύστημα.
Όσον αφορά την πρόσβαση η σύνδεση με τα μαθήματα είναι δωρεάν. Όσον αφορά τα θέματα του εξοπλισμού, πάνω από 90.000 tablet έχουν δοθεί δωρεάν. Προβλήματα θα υπάρχουν, αλλά θα επιλύονται. Δεν πρόκειται για μαθήματα μηνών, αλλά λίγων εβδομάδων. Συντελείται μία ψηφιακή επανάσταση και μακάρι με τις δυσκολίες, με τα προβλήματα, σιγά-σιγά να την αγκαλιάσουν οι μαθητές και το εκπαιδευτικό προσωπικό μας, στους οποίους φυσικά αξίζουν πολλά συγχαρητήρια για την προσαρμοστικότητά τους σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες.
Για τα μέτρα στήριξης σε όσους πλήττονται
Καταλαβαίνω ότι κάπου χρειάζεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση να επιβεβαιώνει τον ρόλο της και να κάνει κριτική και να χαρακτηρίζει ψίχουλα ό,τι μπορεί να δώσει η Κυβέρνηση αυτή τη στιγμή. Φέτος όμως δεν είναι όπως ήταν πέρυσι ή τα προηγούμενα χρόνια. Δεν υπάρχουν πλεονάσματα στον Κρατικό Προϋπολογισμό, αλλά πολύ μεγάλα ελλείμματα, τα οποία προκαλεί η πανδημία του κορονοϊού. Και αυτό γιατί η Πολιτεία, η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή στάθηκε δίπλα σε όσους είχαν μείωση στο εισόδημά τους λόγω της πανδημίας. Και τους στηρίζει δίνοντας 24 δισεκατομμύρια ευρώ. Αν τα 24 δισεκατομμύρια ευρώ είναι ψίχουλα, ας το κρίνουν οι πολίτες.
Για τα εμβόλια
Ήταν ενθαρρυντικές οι δηλώσεις της προέδρου της Επιτροπής χθες στην τηλεδιάσκεψη των ηγετών, ότι στα μέσα Δεκεμβρίου θα υπάρχει έγκριση από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων και κατ’ επέκταση θα μπορούν να προχωρήσουν και οι Εθνικοί Οργανισμοί Φαρμάκων σε αντίστοιχη αδειοδότηση. Εάν αυτό το χρονοδιάγραμμα τηρηθεί, τότε, τέλος του χρόνου, αρχές του επόμενου, χωρίς να μπορεί να πει κανείς ποια είναι η ακριβής ημερομηνία, θα υπάρχει η δυνατότητα ν’ αρχίσουν να γίνονται τα πρώτα εμβόλια και στην Ελλάδα.
Ο εμβολιασμός θα ξεκινήσει από το υγειονομικό προσωπικό και τις ευπαθείς ομάδες. Σκοπός είναι να εμβολιάσουμε το σύνολο του πληθυσμού, -και με τις δύο δόσεις, που πρέπει να απέχουν κάποιες εβδομάδες μεταξύ τους- μέχρι το τέλος του δευτέρου τριμήνου του 2021. Με βάση τον σχεδιασμό του Υπουργείου Υγείας θα υπάρχουν 1018 εμβολιαστικά κέντρα και θα μπορούν να εμβολιάζονται πάνω από 2.100.000 συμπολίτες μας το μήνα. Είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε γρήγορα, προκειμένου να επιτευχθεί όσο το δυνατόν σε συντομότερο χρονικό διάστημα, η μεγαλύτερη δυνατή κάλυψη του πληθυσμού, για να σταματήσει αυτή η πρωτοφανής περιπέτεια, όσο το δυνατόν νωρίτερα.
Για τα ελληνοτουρκικά
Από τις 2 Οκτωβρίου που είχαμε τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, μέχρι και σήμερα, η Τουρκία κάνει ό,τι μπορεί για να αποδείξει στους Ευρωπαίους εταίρους μας, ακόμα και στους πιο δύσπιστους, ότι μόνο η επιβολή κυρώσεων μπορεί να τη συνετίσει. Ελπίζουμε, πραγματικά, να μη φτάσουμε τον Δεκέμβριο στην επιβολή κυρώσεων, αλλά να έχει αλλάξει στάση η Τουρκία, εμπράκτως. Πράγμα, όμως, που δεν το βλέπουμε. Επομένως, φαίνεται αυτή τη στιγμή να είναι κοντά ένα σχέδιο επιβολής κυρώσεων στην Τουρκία, εκτός εάν από την πλευρά της υπάρξει μια θεαματική αλλαγή τις επόμενες μία δύο εβδομάδες. Αυτό περιμένουμε να το δούμε. Μακάρι να το δούμε. Δεν έχει δείξει, όμως, μέχρι τώρα, η Τουρκία, ότι ήταν αξιόπιστη όσον αφορά τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει απέναντι στη Γερμανία ή σε άλλες χώρες, ότι θα σταματήσει τις προκλητικές ενέργειες.
Ήταν θετικό το γεγονός ότι ο κ. Τσαβούσογλου επικοινώνησε με τον κ. Δένδια, προκειμένου να δείξει ενδιαφέρον, για επανέναρξη των διερευνητικών επαφών, αλλά δεν αρκεί ένα τηλεφώνημα. Χρειάζονται πράξεις. Και όταν η πράξη είναι να επεκτείνεται μια παράνομη NAVTEX, ή να εκδίδεται μια καινούργια παράνομη NAVTEX, όταν η πράξη είναι να πηγαίνει ο πρόεδρος Ερντογάν στα Κατεχόμενα, για να κάνει ένα επικοινωνιακό σόου, τι να συζητάμε για διερευνητικές επαφές; Προέχει η Τουρκία ν’ αλλάξει στάση.
{Ερώτηση δημοσιογράφου: Εγώ να θυμίσω πάντως ότι την προηγούμενη φορά που περιμέναμε κυρώσεις στη Σύνοδο Κορυφής, θυμάστε πολύ καλά ότι λίγες ημέρες πριν τη Σύνοδο Κορυφής, το Όρουτς Ρέις το πήγανε στην Αττάλεια, για ν’ αλλάξουν λάδια, λέγαμε όλοι ότι η Τουρκία κάτι κατάλαβε, ίσως κάτσουμε να συζητήσουμε, τελείωσε η Σύνοδος Κορυφής, το Όρουτς Ρέις έκανε βόλτες. Θέλω να πω, εάν περιμένετε κάτι πιο έμπρακτο, όσον αφορά την αλλαγή στάσης της Τουρκίας, για να μπούμε και σε μια διαδικασία διαλόγου και να μη ληφθούν και κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση}.
Απάντηση: Αυτή η πολιτική έχει κοντά ποδάρια και μάλλον, θα έλεγα ότι χάνει λάδια, δεν πάει το Ορούτς για ν’ αλλάξει λάδια. Επομένως, πρέπει ν’ αλλάξει κανείς πολιτική. Και για ν’ αλλάξει, χρειάζονται έμπρακτες κινήσεις, οι οποίες θα κριθούν ως αξιόπιστες από όλους, πλέον. Όχι μόνο από την Ελλάδα, την Κυπριακή Δημοκρατία, τη Γαλλία, αλλά κυρίως από εκείνους οι οποίοι είχαν -ας πούμε- μια μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα λεγόμενα των κ.κ. Ερντογάν και Τσαβούσογλου.