Η Συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη:
ΕΡ. Στη φετινή ΔΕΘ αναμένεται με ενδιαφέρον η παρουσία του Αλέξη Τσίπρα. Θα κάνετε εξαγγελίες;
ΑΠ. Προφανώς ο Πρωθυπουργός θα εξαγγείλει τον Σχεδιασμό της Κυβέρνησης, τη στοχοθεσία, την υλοποίηση και το χρονοδιάγραμμα νέων δράσεων. Όμως, πιστεύω ότι είναι από τις ελάχιστες χρονιές που οι Θεσσαλονικείς θα ακούσουν τον απολογισμό όσων ονειρεύονταν για δεκαετίες: Την ολοκλήρωση της ΠΑΘΕ και την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου Αθηνών-Θεσ/νικης, την αποϊδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ, τη μεγάλη πρόοδο των έργων του μετρό και της ολοκλήρωσής του.
ΕΡ. Δεχθήκατε τα σκληρά μέτρα των δανειστών με στόχο την ελάφρυνση του χρέους και μάλιστα λέγεται ότι θα απαιτήσουν κι άλλα. Ακόμα, όμως, δεν υπάρχει χειροπιαστό αποτέλεσμα. Τι απαντάτε;
ΑΠ. Κάναμε μια σκληρή διαπραγμάτευση, για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, για να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018 και να τελειώσει ο εφιάλτης στον οποίο έβαλαν τον ελληνικό λαό όσοι πιστεύουν στις ίδιες πολιτικές με τα σκληρά μέτρα που επιβάλλονται. Όσοι μιλούσαν με τους δανειστές, για να μην ολοκληρωθεί η αξιολόγηση. Όσοι μιλούν στο Ευρωκοινοβούλιο καταγγέλλοντας τους Ευρωπαίους αξιωματούχους για χαλαρή στάση απέναντι στην Ελλάδα. Όσοι συναντιούνται με τον κ. Σόιμπλε χωρίς να δημοσιοποιείται το αντικείμενο των συζητήσεών τους. Όσοι σε όποια πολιτική διαφωνούν, ακόμη και στο σκάνδαλο 60 χρόνων που δημιούργησαν και αναπαρήγαγαν, του ΟΑΣΘ, προστρέχουν στους δανειστές για να σταματήσουν. Τι άραγε; Βγήκαμε επιτυχώς στις αγορές. Η ανεργία μειώθηκε και θα μειωθεί περαιτέρω. Τα έργα ολοκληρώνονται μετά από δεκαετίες. Νέα έργα δημοπρατούνται και ξεκινούν. Ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας θα βγάλει τη χώρα από την οικονομική κρίση και τα μνημόνια. Αυτό υποσχέθηκε στον ελληνικό λαό και αυτό κάνει. Και τα αποτελέσματα είναι χειροπιαστά.
ΕΡ. Εκτιμάτε ότι, αν γίνονταν τώρα εκλογές, ο λαός, άσχετα με το τι λένε οι δημοσκοπήσεις, θα σας έφερνε πάλι στην Κυβέρνηση; Έχετε τον πολιτικό χρόνο να αντιστρέψετε το κλίμα;
ΑΠ. Τι λένε, αλήθεια, οι δημοσκοπήσεις; Καθημερινά διαβάζουμε αντικρουόμενες δημοσκοπήσεις. Έχουμε την εμπειρία την προηγούμενων “εσφαλμένων” δημοσκοπήσεων. Μάλλον, κάποιοι χώροι έχουν συνηθίσει να “παραγγέλνουν” δημοσκοπήσεις, για να επηρεάσουν τεχνητά την κοινή γνώμη. Αποφεύγουν να πείσουν με το πρόγραμμά τους και στρεβλώνουν την πραγματικότητα. Και η πραγματικότητα είναι ότι ο λαός βιώνει τις προσπάθειες της ελληνικής Κυβέρνησης για μια καλύτερη καθημερινότητα, για ισονομία, για καλύτερο σύστημα υγείας και παιδείας, για διαφάνεια και αποτελεσματικότητα στις υποδομές, για την οικοδόμηση ενός κοινωνικού κράτους και μιας υγειούς παραγωγικής δομής. Αυτό που λέμε δίκαιη ανάπτυξη.
Παραλάβαμε ένα διαλυμένο κράτος και μια χώρα χωρίς ελπίδα και καταφέραμε πολλά.
Το δίλλημα στον ελληνικό λαό μεταξύ της προόδου ή της συντήρησης, μεταξύ του κοινωνικού κράτους ή της βαρβαρότητας, μεταξύ του Αλέξη ή του κ. Μητσοτάκη έχει απαντηθεί από τον ελληνικό λαό ήδη.
ΕΡ. Σας ανησυχούν τα σενάρια του ανασχηματισμού;
ΑΠ. Όλα τα στελέχη αυτής της Κυβέρνησης εργαζόμαστε για να εκπληρώσουμε το όραμα του Αλέξη Τσίπρα για έξοδο της χώρας μας από την περιπέτεια που μας έβαλαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και την παραγωγική ανασυγκρότηση της Ελλάδας. Αυτό θα εξακολουθήσουμε να κάνουμε από όποιο πόστο κι αν επιλεγεί για τον καθέναν μας από τον Πρωθυπουργό και μόνο. Χωρίς διαπραγματεύσεις ή προσωπικές στρατηγικές από κανένα.
ΕΡ. Με τι κριτήρια επιλέχθηκε για τον ΟΑΣΘ ο Στέλιος Παππάς κ. υπουργέ και έχουν ξεσηκωθεί τέτοιες αντιδράσεις ;
ΑΠ. Το είπαμε από την πρώτη στιγμή: δεν θα παίξουμε με την εκκαθάριση και τη διαφάνεια του ΟΑΣΘ. Η άμισθη διαθεσιμότητα του Στέλιου και η πορεία του στη ζωή ως πολίτη και ως επιστήμονα οικονομολόγου, Προέδρου του Οικονομικού Επιμελητηρίου δίνει τα εχέγγυα για να μάθει ο πολίτης τι και από ποιους γινόταν σε έναν οργανισμό που ιδρύθηκε το 1957, στις πιο μαύρες εποχές εξυπηρετώντας τους τότε μετόχους και το παρακράτος, έναν οργανισμό που για 60 χρόνια αποτελεί άβατο για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, έναν οργανισμό που ελάμβανε εκατοντάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο από τον ελληνικό λαό χωρίς να καλύπτει το μεταφορικό έργο των πολιτών και τη στοιχειώδη κοινωνική πολιτική, έναν οργανισμό που χρωστά παρά την υψηλότατη οικονομική αρωγή του κράτους παντού, σε εργαζόμενους, σε τράπεζες, σε προμηθευτές, στα ασφαλιστικά ταμεία, έναν οργανισμό που υπηρέτησε και υπηρετεί τους μετόχους του, συγκεκριμένους πολιτικούς και τον παλαιοκομματισμό, αλλά ποτέ τους Θεσσαλονικείς.
Πρέπει να απαντήσει η ΝΔ για την αμαρτωλή επέκταση της σύμβασης του ΟΑΣΘ. Ο τότε Υπουργός Μεταφορών, κ. Χατζηδάκης, σημερινός Αντιπρόεδρος της ΝΔ, κρύβεται. Δεν απάντησε ποτέ γιατί δεν πέρασε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση παράτασης, γιατί δεν πήραν από τον ΟΑΣΘ την περιουσία του ελληνικού λαού, όπως προβλεπόταν από την αρχική σύμβαση, γιατί δεν έγινε ποτέ έλεγχος στον ΟΑΣΘ.
Ξέρουμε γιατί τους πειράζει ο Στέλιος. Δεν μπορούν να βρουν σημείο προσέγγισης. Δεν μπορούν να καλύψουν για μια ακόμη φορά τι γινόταν και από ποιους.
Για εμάς το στοίχημα είναι οι αστικές συγκοινωνίες να υπηρετούν τους πολίτες, την κοινωνική πολιτική, το περιβάλλον, την πόλη. Για αυτό και θεσμοθετήσαμε τη συμμετοχή των Φορέων της Θεσσαλονίκης στη διοίκησή τους. Αυτή η προσπάθεια μαζί με τους πολίτες και τους Φορείς της πόλης θα αποδώσει.
ΕΡ. Η υποψηφιότητα Καμίνη δημιουργεί παρενέργειες στον δικό σας χώρο;
ΑΠ. Καμία παρενέργεια. Οποιαδήποτε υποψηφιότητα σε άλλο πολιτικό οργανισμό είναι δικό του θέμα. Το πρόβλημα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης είναι ποιος είναι ο πολιτικός και ιδεολογικός προσανατολισμός της και ποιες οι στρατηγικές συμμαχίες που θα επιλέξει. Θα ακολουθήσει την ευρωπαϊκή πορεία της σοσιαλδημοκρατίας; Θα αναζητήσει στρατηγικές συμμαχίες και συμπόρευση με την Αριστερά και τις προοδευτικές δυνάμεις; Θα παραμείνει σε ένα δικό της μοναχικό δρόμο, της σύμπλευσης με τη ΝΔ; Θα συνεχίσει να χειροκροτεί τον Κυριάκο Μητσοτάκη που δήλωσε στο συνέδριό της ότι τους ενώνουν παρά πολλά και τους χωρίζουν λίγα;
Αυτά πρέπει να απαντήσει άμεσα η Δημοκρατική Συμπαράταξη και οι υποψήφιοι Πρόεδροί της.
ΕΡ. Είστε ευχαριστημένος από τις προσφορές που υποβλήθηκαν για τη γραμμή 4 του μετρό; Τι άλλα μεγάλα έργα να περιμένουμε;
ΑΠ. Ασφαλώς! Η Αττικό Μετρό δέχθηκε 4 προσφορές για τη γραμμή 4 και η διαδικασία έχει πάρει τον δρόμο της, με απόλυτη διαφάνεια και με ικανό διεθνή ανταγωνισμό. Μέλημά μας είναι η ωρίμανση της δεύτερης φάσης και οι επεκτάσεις του Μετρό στη Δυτική Αθήνα, στη Δυτική Θεσσαλονίκη, στις περιοχές που οι πολίτες ήταν ξεχασμένοι γενικότερα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Ταυτόχρονα τόσο η Αττικό Μετρό όσο και άλλοι δημόσιοι οργανισμοί, όπως η ΕΡΓΟΣΕ, η ΕΓΝΑΤΙΑ, διεκδικούν το μερίδιό τους στη διεθνή αγορά. Συμμετέχουν σε διαγωνισμούς στο εξωτερικό, εκμεταλλευόμενοι το έμπειρο και καταρτισμένο στελεχιακό δυναμικό τους, επιχειρώντας να τεθούν επικεφαλής της εξωστρέφειας του ελληνικού τεχνικού δυναμικού. Είναι μια ακόμη πολιτική που “ξεχάστηκε” από τις προηγούμενες κυβερνήσεις που δήθεν κόπτονται σήμερα για τον ιδιωτικό τομέα.
Νέα έργα προς ολοκλήρωση αποτελούν τα σιδηροδρομικά έργα της ΠΑΘΕ και του προαστιακού. Ολοκληρώθηκαν οι διαγωνισμοί για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης, για το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο. Σε φάση προετοιμασίας βρίσκεται το μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Η επέκταση των οδικών αξόνων, ο ΒΟΑΚ και η παράκαμψη της Χαλκίδας είναι έργα που μπορούν να δημοπρατηθούν σύντομα. Δυστυχώς, δεν έχουμε τους οικονομικούς πόρους που είχαν άλλοι και αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε στη φάση διαπραγματεύσεων και εγκρίσεων χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τις Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τα ίδια ισχύουν για το νότιο και βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65 και του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος.
Τα αντιπλημμυρικά και τα εγγειοβελτιωτικά έργα δημοπρατούνται καθημερινά. Ωριμάζουμε τα δίκτυα γεωθερμίας και τα δίκτυα σύγχρονων συστημάτων άρδευσης.
Δίνουμε προτεραιότητα στα έργα που στηρίζουν την παραγωγική ανασυγκρότηση, στα έργα των μέσων σταθερής τροχιάς και στις κοινωνικές υποδομές.
Μέλημά μας είναι κάθε έργο να κοστίζει στον ελληνικό λαό όσο πραγματικά αξίζει. Να σταματήσουν οι απίστευτες καθυστερήσεις και οι υπέρογκες αποζημιώσεις που συνεπάγονταν.
ΑΠΕ-ΜΠΕ