Η συνέντευξη του υπουργού Επικρατείας και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Δημήτρη Τζανακόπουλου
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Καλησπέρα σας. Νομίζω, θα συμφωνήσετε, να ξεκινήσουμε από την υπόθεση NOVARTIS.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω, αρμόζει.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Τζανακόπουλε, θα φτάσετε μέχρι τέλους την υπόθεση αυτή; Και σας ρωτώ, αν θα υπάρξει τελική κρίση, αν θα υπάρξουν αθώοι ή ένοχοι, γιατί η Αντιπολίτευση μιλά για ένα πήγαινε – έλα μεταξύ Βουλής και Δικαιοσύνης και ότι με αυτόν τον τρόπο μπορεί να υπάρξει εκκρεμότητα και σκιά σε 10 πολιτικά πρόσωπα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε να δείτε, η συγκρότηση της προανακριτικής επιτροπής έτσι όπως αποφασίστηκε χθες από την Ολομέλεια της Βουλής, αποτελούσε το μοναδικό θεσμικό βήμα το οποίο μπορούσε να γίνει από τη δική μας πλευρά, από τη μεριά του Κοινοβουλίου, έτσι ώστε ακριβώς να μην υπάρξει απολύτως καμία σκιά. Η σκιά θα έμενε εφόσον η ελληνική κυβέρνηση ή, αν θέλετε, οι βουλευτές της συμπολίτευσης, αποφάσιζαν να μην φέρουν τη δικογραφία στην Ολομέλεια της Βουλής και να μην κάνουν την πρόταση για τη συγκρότηση, ακριβώς, της επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης. Από κει και πέρα, ξέρετε ότι τα νομικά ζητήματα τα οποία δημιουργούνται εξαιτίας της πολύ κακής νομικής ποιότητας του νόμου «περί ευθύνης υπουργών», αλλά και της σχετικής συνταγματικής διάταξης, δημιουργούν αναγκαστικά, συνήθως, ένα τέτοιο πήγαινε – έλα μεταξύ Κοινοβουλίου και Δικαιοσύνης. Είναι αρκετά δύσκολο, κάθε φορά να διευκρινιστεί και νομικά να ερμηνευθεί, ποιος έχει την αρμοδιότητα για κάθε αδίκημα για το οποίο μπορεί να κατηγορείται ή, εν πάση περιπτώσει, να καταγγέλλεται κάποιο πρόσωπο, το οποίο έχει διατελέσει είτε υπουργός, είτε πρωθυπουργός. Αυτή είναι ακριβώς η δουλειά την οποία θα αναλάβει να κάνει η προανακριτική επιτροπή, δηλαδή να ξεκαθαρίσει αυτό το νομικό κουβάρι και φυσικά να προχωρήσει και στα πραγματικά περιστατικά, εφόσον το αποφασίσει.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Αρκεί ένας μήνας για να υπάρχει πόρισμα από την επιτροπή;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εντάξει, αυτό δεν είναι κάτι που μπορούμε να το προεξοφλήσουμε. Είναι κάτι το οποίο θα το αποφασίσει η επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης στη βάση και του υλικού που έχει στη διάθεσή της και του υλικού το οποίο μπορεί να προκύψει κατά τις διαδικασίες της επιτροπής. Η γνώμη μου είναι ότι, καταρχήν ένας μήνας μπορεί να είναι αρκετός, αλλά αυτό, σας ξαναλέω, δεν είναι εύκολο να προεξοφληθεί.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Να έρθουμε, τώρα, στον φάκελο που έφτασε στη Βουλή. Υπάρχουν αποχρώσες ενδείξεις, γι’ αυτά τα δέκα πολιτικά πρόσωπα; Και σας ρωτώ, γιατί είστε και εσείς ο ίδιος νομικός, έχετε μία άλλη ματιά στα πράγματα. Υπάρχουν, λοιπόν, κάποιες ενδείξεις; Και για ποιον λόγο δεν συμπεριλήφθηκε ο κ. Κουρουμπλής;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, μιλάμε για δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Σε ό,τι αφορά τον κ. Κουρουμπλή, δεν έχουμε σε καμία περίπτωση, ούτε καταθέσεις μαρτύρων, ούτε κάποια άλλη καταγγελία, πέρα από τη μήνυση την οποία κατέθεσαν δύο πολιτικοί του αντίπαλοι, ο κ. Λοβέρδος και η κα Χριστοφιλοπούλου, αν δεν κάνω λάθος. Επομένως, μιλάμε για μία εντελώς διαφορετική υπόθεση που είχε να κάνει με την πορεία της διαπραγμάτευσης, για ένα πολιτικό ζήτημα, το οποίο ο κ. Λοβέρδος και γενικώς η Δημοκρατική Συμπαράταξη, το ΠΑΣΟΚ, επέλεξε να ποινικοποιήσει. Επομένως, η γνώμη μου είναι ότι πρόκειται για μία πλήρως διαφορετική υπόθεση. Το γεγονός ότι μπορεί κανείς να ασκήσει πολιτική κριτική για τον τρόπο με τον οποίο διαπραγματεύτηκε το σύνολο της κυβέρνησης κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου του 2015 – ούτως ή άλλως αυτό αποτελεί μία προφάνεια, δεν χρειάζεται καν να το σχολιάζουμε – αλλά από κει και πέρα η ποινικοποίηση, ας πούμε, της διαπραγμάτευσης ή των πολιτικών επιλογών είναι κάτι διαφορετικό. Και είδαμε, ότι γενικώς σιγά – σιγά υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι αρέσκονται στο να προαναγγέλλουν μία τέτοιου τύπου άσκηση πολιτικής. Ο κ. Σαμαράς, αν δεν κάνω λάθος, χθες προανήγγειλε περί τα 10 ειδικά δικαστήρια εναντίον του Έλληνα πρωθυπουργού. Είναι μία εξαιρετικά χρήσιμη, κρίσιμη και βοηθητική πρωτοβουλία για το καλό της ελληνικής Δημοκρατίας.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Η Αντιπολίτευση μιλάει για «Βατερλώ», επειδή δεν παρουσιάστηκαν επαρκή στοιχεία για τους 10 που παραπέμπονται.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, ωραία. Ξαναγυρνάμε στο ερώτημα που μου θέσατε προηγουμένως. Θα σας πω το εξής: Ότι αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην αρχή μιας έρευνας. Η δικογραφία, ακόμα είναι σε πολύ αρχικό στάδιο. Αυτό το οποίο υπάρχει, είναι οι καταθέσεις μαρτύρων αλλά και μία σειρά από άλλα στοιχεία, τα οποία σε κάθε περίπτωση αποτελούν επαρκείς ενδείξεις για να ξεκινήσει η επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης της Βουλής να διερευνά τη δικογραφία και να βγάλει το πόρισμά της. Τώρα, εάν αυτές οι ενδείξεις, οι οποίες υπάρχουν αυτή τη στιγμή στη δικογραφία, είναι και αποχρώσες, δηλαδή, είναι αρκετές, είναι ικανοποιητικές για την άσκηση ποινικής δίωξης, αυτό θα το αποφασίσει, καταρχήν, η επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης, εφόσον έχει τη σχετική αρμοδιότητα και αν όχι, θα το αποφασίσει η ελληνική δικαιοσύνη.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Τζανακόπουλε γνωρίζετε αν θα κληθούν οι μάρτυρες; Η αντιπολίτευση ζητά μετ’ επιτάσεως τις καταθέσεις των μαρτύρων ακόμα και με αλλοίωση της φωνής τους.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτά είναι ζητήματα τα οποία θα τα αποφασίσει η επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης και εγώ δεν θέλω να κάνω κανένα απολύτως σχόλιο σε σχέση με το τι θα επιλέξει να κάνει.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Ποια θα είναι η στάση που θα τηρήσετε ως κυβέρνηση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: ‘Όπως ξέρετε, η επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης για κάποιους λόγους που αφορούν και την προστασία της διαδικασίας και την προστασία των ανθρώπων οι οποίοι εμπλέκονται, των προσώπων οι οποίοι εμπλέκονται είναι μυστική. Επομένως οι αποφάσεις της θα παρθούν με τους όρους της μυστικότητας, οι οποίοι επιβάλλονται από το Σύνταγμα και τις γενικές αρχές του ποινικού δικαίου.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Μιας και μιλήσαμε και για την διαδικασία, μήπως κύριε Τζανακόπουλε δώσατε όπλα στην αντιπολίτευση να στέκεται σε θέματα διαδικαστικά; Θεσμικά μεν σοβαρά αλλά διαδικαστικά και κάπου στην πορεία χάθηκε και η ουσία αυτού του σκανδάλου, το οποίο όλοι το παραδέχθηκαν.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι δεν το πιστεύω ότι χάθηκε η ουσία στην πορεία. Το γεγονός ότι η αντιπολίτευση επέμεινε στη διαδικασιολογία ήταν ίσως ένας τρόπος για να αποφύγει ακριβώς την πραγματική, την ουσιαστική πολιτική συζήτηση για τα ζητήματα, τα οποία θίγονται όλες αυτές τις μέρες, με επίκεντρο το σκάνδαλο της NOVARTIS και τον τρόπο με τον οποίο, εν πάση περιπτώσει, έχει χειρισθεί το ελληνικό κράτος και οι ελληνικές κυβερνήσεις μέχρι το 2015 την αγορά του φαρμάκου. Τώρα σε ό,τι αφορά τη δική μας στάση νομίζω ότι ήταν απολύτως σαφής και καθαρή από την αρχή. Αυτό το οποίο είπαμε είναι ότι θα ακολουθήσουμε όλες τις θεσμικές διαδικασίες. Δεν καταλαβαίνω ποια ακριβώς είναι η θεσμική παρατυπία, η οποία έχει γίνει από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης ή αν θέλετε των βουλευτών της συμπολίτευσης. Η δικογραφία διαβιβάστηκε αμελλητί στη Βουλή από τις εισαγγελικές αρχές. Από κει και πέρα, για το γεγονός ότι έγιναν πολιτικά σχόλια, ρωτήστε με ευθέως.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε εκπρόσωπε αν ήταν λάθος η επίσκεψή σας, η παρουσία σας στον Άρειο Πάγο, αν θεωρείτε λάθος τις δηλώσεις του κ. Παπαγγελόπουλου αμέσως μετά τη μεταβίβαση της δικογραφίας.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας πω, σε ό,τι αφορά την επίσκεψή μου στον Άρειο Πάγο καταλαβαίνετε ότι αν γνώριζα τη διαδικαστική φάση στην οποία βρίσκεται η δικογραφία, μάλλον δεν θα επέλεγα να πάω στον Άρειο Πάγο εκείνη την ημέρα. Ο λόγος της επίσκεψης και το έχω πει αρκετές φορές είχε να κάνει με το εξής: ότι είχε γεμίσει ο σαββατιάτικος και κυριακάτικος τύπος με δημοσιεύματα που αφορούσαν τη διαδικαστική φάση αλλά και την ουσία μιας δικογραφίας και από τη δική μου πλευρά ως κυβερνητικός εκπρόσωπος είχα την υποχρέωση να ρωτήσω την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου εφόσον, ακριβώς για τη διαδικαστική φάση στην οποία βρίσκεται η έρευνα και για το αν και κατά πόσο θα διαβιβαστεί ή αναμένεται η διαβίβαση κάποιου φακέλου στη Βουλή. Δεν ήταν επομένως ουσιαστική η συζήτηση την οποία είχαμε. Από κει και πέρα νομίζω ότι οι υπουργοί Δικαιοσύνης έχουν απολύτως το πολιτικό δικαίωμα να σχολιάζουν, πολιτικώ τω τρόπω, μία υπόθεση η οποία όπως καταλαβαίνετε αποτελεί, θα αποτελέσει κιόλας για το επόμενο διάστημα, ένα από τα κεντρικά ζητήματα της πολιτικής ατζέντας, της ημερήσιας διάταξης και της πολιτικής σύγκρουσης μεταξύ των κομμάτων. Αν αυτό θεωρείται θεσμικό ατόπημα, η γνώμη μου είναι ότι δεν είναι καθόλου έτσι τα πράγματα. Θεσμικά ατοπήματα ξέρετε ποια είναι κ. Αναγνωστοπούλου; Είναι οι απειλές εναντίων των μαρτύρων, θεσμικά ατοπήματα είναι οι μηνύσεις κατά δικαστικών και εισαγγελικών λειτουργών, θεσμικά ατοπήματα είναι η προσπάθεια εκφοβισμού και άμεσης παρέμβασης στην ελληνική δικαιοσύνη και πιστέψτε με, τίποτα από όλα αυτά δεν έχει κάνει η ελληνική κυβέρνηση. Όλα αφορούν την αντιπολίτευση και μάλιστα, πολύ συγκεκριμένα πρόσωπα τα οποία σιγά σιγά αρχίζουν και διεκδικούν ή ξαναδιεκδικούν ηγετικούς ρόλους.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Είστε σαφής. Να πάμε λίγο στο πολιτικό σκέλος. Μιλάτε, και ο πρωθυπουργός χθες, για πολιτικές ευθύνες. Κύριε εκπρόσωπε, δεν αφορούν οι πολιτικές ευθύνες και την περίοδο 2004-2009 που εκτοξεύτηκε η φαρμακευτική δαπάνη;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Οι πολιτικές ευθύνες αφορούν όλες τις κυβερνήσεις από το 2000 και μετά τουλάχιστον και μέχρι το 2015, καθώς με βάση όλα τα επίσημα στοιχεία όλη την περίοδο εκείνη, από το 2000, αν δεν κάνω λάθος, μέχρι το 2010 τουλάχιστον, οι υπερκοστολογήσεις μπορεί να στοίχισαν στον ελληνικό δημόσιο και 23 εκατομμύρια ευρώ και προφανώς οι ευθύνες , οι πολιτικές ευθύνες αφορούν και την κυβέρνηση του κ. Σημίτη και την κυβέρνηση του κ. Καραμανλή και του κ. Παπανδρέου μετέπειτα και φυσικά όλες τις μνημονιακές κυβερνήσεις, οι οποίες κιόλας αποτελούν το κέντρο αυτού του σκανδάλου τουλάχιστον από ό,τι προκύπτει μέχρι στιγμής.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Τώρα από τις πολιτικές ευθύνες στο πολιτικό κόστος. Θεωρείτε ότι μπορεί το σκάνδαλο Novartis να δημιουργήσει μια συσπείρωση των πολιτικών σας αντιπάλων και να δημιουργήσει ένα μέτωπο εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ και προφανέστατα δεν εννοώ ότι στον βωμό των πολιτικών σκοπιμοτήτων θα έπρεπε να θαφτεί κάτω από το χαλί η υπόθεση αυτή.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακριβώς αυτή θα ήταν η απάντησή μου.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Τι σας λέω δηλαδή, θα μπορούσαμε να οδηγηθούμε σε πρόωρες εκλογές;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχουν μερικές φορές στη ζωή που κυριολεκτικά δεν έχεις επιλογή. Όταν λοιπόν διαβιβάζεται μια δικογραφία στο ελληνικό Κοινοβούλιο με τέτοια ανατριχιαστικά στοιχεία τα οποία θα κριθούν τελικά και κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων της Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης και κατά την έρευνα της δικαιοσύνης, η μοναδική επιλογή την οποία είχαμε μπροστά μας, ο μοναδικός δρόμος τον οποίο θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε ήταν ακριβώς η συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής για να αποφασίσει τη συγκρότηση της Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Αν υπάρχει σενάριο για πρόωρες εκλογές.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι δεν υπάρχει κανένα τέτοιο σενάριο δεν υπάρχει αυτό στην ατζέντα της κυβέρνησης ούτε στον στρατηγικό της σχεδιασμό. Εμείς έχουμε πει ότι ο βασικός μας σκοπός, ο βασικός μας στόχος είναι η έξοδος της χώρας από τη μνημονιακή επιτροπεία πράγμα το οποίο φαίνεται να πηγαίνει αρκετά καλά τουλάχιστον με βάση τις εξελίξεις στο μέτωπο της οικονομίας αλλά και στο μέτωπο των διεθνών σχέσεων της χώρας και επομένως το σύνολο της στρατηγικής μας καθορίζεται ακριβώς από τον μεταμνημονιακό ορίζοντα. Δεν έχουμε κανένα λόγο να προχωρήσουμε σε εκλογές πριν τη λήξη της τετραετίας.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Να βάλω, επειδή μας πιέζει και ο χρόνος και δύο εθνικά ζητήματα. Τα ένα είναι το Σκοπιανό. Θα ήθελα να μου πείτε αν ασκούνται πιέσεις από τους συμμάχους μας να κλείσει το Σκοπιανό ή εάν είναι βούληση της κυβέρνησης.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι. Το έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι καμία πίεση δεν υπάρχει προς την ελληνική πλευρά. Έχει φανεί αυτό εξάλλου και από τις δηλώσεις και αξιωματούχων του ΝΑΤΟ αλλά και άλλων διεθνών ηγετών. Αυτό το οποίο πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι στο συγκεκριμένο ζήτημα υπάρχει η δυνατότητα αυτή τη στιγμή για την Ελλάδα και για την γείτονα χώρα να βρουν μια κοινή συμβιβαστική αμοιβαία αποδεκτή λύση η οποία θα κάνει καλό και στις δύο χώρες, αλλά και στο σύνολο των Βαλκανίων, καθώς θα προάγει, θα εμπεδώσει τη σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή. Και κατά τον ίδιο τρόπο νομίζω ότι αυτό το οποίο θα πρέπει να κατανοήσουμε όλοι όσοι εμπλεκόμαστε στη συζήτηση αυτή είναι ότι μια χώρα σαν την Ελλάδα πρέπει να έχει όσο το δυνατόν λιγότερα διπλωματικά μέτωπα. Όσο το δυνατόν λιγότερα μέτωπα εξωτερικής πολιτικής ανοιχτά και αυτό μας πάει στο επόμενο θέμα το οποίο φαντάζομαι ότι θέλετε να ρωτήσετε.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Κατανοητό. Πριν από το επόμενο θέμα θα ήθελα να σας ρωτήσω για τη στάση του κ.Καμμένου, του κυβερνητικού εταίρου, πώς ερμηνεύετε τη στάση του, ότι θα κάνω τα πάντα για να μην παραδοθεί ο όρος Μακεδονία;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, ο κ.Καμμένος έχει εκφράσει την άποψή του στο συγκεκριμένο ζήτημα. Από εκεί και πέρα ο υπουργός Εξωτερικών, ο πρωθυπουργός έχουν δηλώσει ποια είναι η θέση της κυβέρνησης και με ποια θέση προσέρχεται η Ελληνική Δημοκρατία στις διαπραγματεύσεις. Θεωρώ ότι θα πρέπει να κάνουμε υπομονή, να δούμε ποια θα είναι τελικά η πρόταση λύσης που θα καταλήξουν οι πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων Εξωτερικών και οι πρωθυπουργοί και από εκεί και πέρα να κάνουμε όλοι τις τοποθετήσεις μας.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Τώρα θα ήθελα μία σύντομη απάντηση για το Ελληνοτουρκικό, το οποίο επίσης μας απασχολεί πολύ το τελευταίο διάστημα και θα ήθελα να κλείσουμε με την οικονομία. Την τελευταία περίοδο βλέπουμε ότι ο Ερντογάν δεν είναι απλά ο νευρικός γείτονας που γνωρίζαμε μέχρι στιγμής, δείχνει να εφαρμόζει ένα στρατηγικό σχέδιο, το είδαμε στα Ίμια, το είδαμε στην Κύπρο με την ΑΟΖ και θα ήθελα να μου πείτε πως σκέφτεται να το αντιμετωπίσει η κυβέρνηση. Ανησυχείτε;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, υπάρχει προφανώς προβληματισμός, παρά το γεγονός ότι τις τελευταίες μέρες τουλάχιστον, σε ό,τι αφορά τα ειδικά ελληνοτουρκικά ζητήματα, έχει υπάρξει μία αποκλιμάκωση. Η γνώμη μου είναι ότι η Τουρκία αυτή την στιγμή πράγματι, ενώ θα μπορούσε κανείς να την υποτιμήσει λέγοντας ότι λειτουργεί με όρους θυμικού ή με όρους γοήτρου, ή με όρους, όπως το είπατε και εσείς, νευρικότητας, θεωρώ ότι έχει στρατηγικό σχέδιο. Το στρατηγικό της σχέδιο προφανώς επικαθορίζεται από το μεγάλο μέτωπο που είναι το Κουρδικό. Επομένως ανοίγει πάρα πολλά μέτωπα έτσι ώστε και σε ό,τι αφορά την Ελλάδα και σε ό,τι αφορά την Κύπρο, να έχει περισσότερα διαπραγματευτικά όπλα στην προσπάθεια της να επιλύσει το κεντρικό ζήτημα που την απασχολεί και το οποίο, όπως σας είπα, είναι το Κουρδικό.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Ανησυχείτε;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα, είμαστε προβληματισμένοι, παρακολουθούμε από πάρα πολύ κοντά τις εξελίξεις και το ζήτημα είναι ότι αύριο, όπου όπως γνωρίζεται υπάρχει η Σύνοδος Κορυφής στις Βρυξέλλες, και κατά την διάρκεια της οποίας θα γίνουν πάρα πολλές συναντήσεις, το ζήτημα της τουρκικής προκλητικότητας θα βρεθεί στο επίκεντρο της ατζέντας και του Έλληνα πρωθυπουργού και του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Τώρα να έρθουμε στο πεδίο της οικονομίας για να κλείσουμε με αυτό. Οι ευρωπαίοι, όπως ο Μάριο Ντράγκι και ο Μάριο Σεντένο, λένε ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί προληπτική γραμμή πίστωσης, ότι η Ελλάδα θα πρέπει να εξετάσει να χρησιμοποιήσει όλους τους πιθανούς μηχανισμούς. Η κυβέρνηση θα επιμείνει κύριε Τζανακόπουλε στον στόχο της ή θα κάνει στροφή;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε, ο Μάριο Ντράγκι, ο ευρωπαίος Κεντρικός Τραπεζίτης από όσο θυμάμαι δεν έχει τοποθετηθεί με σαφήνεια σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα. Και ο κύριος Σεντένο αυτό το οποίο δήλωσε είναι ότι θα πρέπει, στην πορεία των διαπραγματεύσεων να εξεταστούν όλοι οι πιθανοί τρόποι και να επιλεγεί ο καλύτερος για την έξοδο της Ελλάδας από τη μνημονιακή επιτροπεία, από το μνημονιακό πρόγραμμα. Οι περισσότεροι διεθνείς αναλυτές, πάρα πολλοί ευρωπαίοι αξιωματούχοι, όπως ο κύριος Μοσκοβισί, ο κύριος Ντάισελμπλουμ, πριν από λίγο καιρό, αλλά και αρκετές κυβερνήσεις της Ευρώπης, νομίζω ότι έχουν αρκετά σαφή άποψη και προτιμούν, αν θέλετε, μία καθαρή έξοδο, δηλαδή μία έξοδο η οποία δεν θα περιλαμβάνει την προληπτική γραμμή στήριξης. Νομίζω ότι αυτό είναι το καλύτερο σενάριο και αυτό είναι και το βασικό σενάριο, στη βάση του οποίου διαπραγματευόμαστε μετά και την απόφαση του Eurogroup της 15ης Ιουλίου 2017.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Δηλαδή επιμένουμε στην καθαρή έξοδο κύριε εκπρόσωπε;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επιμένουμε στην έξοδο χωρίς προληπτική γραμμή στήριξης, διότι τον ρόλο ακριβώς αυτής της προληπτικής γραμμής θα παίξει το μαξιλάρι ρευστότητας, το οποίο δημιουργεί η Ελληνική Δημοκρατία και με βάση, όπως είπαμε προηγουμένως, την απόφαση του Eurogroup και τις ειδικές εκταμιεύσεις που κάνει ο ESM μετά το πέρας κάθε αξιολόγησης, και της δεύτερης αλλά και της τρίτης, η οποία έπεται η συγκεκριμένη εκταμίευση, αλλά και την ίδια στιγμή με τις εξόδους μας στις αγορές οι οποίες δείχνουν ότι έχουμε σιγά-σιγά τη δυνατότητα να αναχρηματοδοτούμε το ελληνικό χρέος χωρίς την στήριξη του επίσημου τομέα. Θέλω να κρατήσετε ότι όλο το τελευταίο διάστημα, από τις 19 Ιανουαρίου, όταν, αν δεν κάνω λάθος, αναβάθμισε την ελληνική οικονομία η Standard & Poor’s, έχουμε άλλες δύο αναβαθμίσεις, μία από τη Fitch και μία χθες από τη Moody’s, η οποία μάλιστα στην ανάλυση της λέει ότι προβλέπει, σχεδόν προτείνει ακριβώς την πορεία εξόδου που προτείνει και η ελληνική κυβέρνηση, δηλαδή μια έξοδο χωρίς προληπτική γραμμή πίστωσης.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Να σας ευχαριστήσω πολύ που ήσασταν εδώ, κύριε Τζανακόπουλε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ σας ευχαριστώ για την πρόσκληση.