Σε εκδήλωση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό συμμετείχε το πρωί της Πέμπτης ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης. Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο της Διάσκεψης για το Μέλλον της Ευρώπης και οργανώθηκε από την αρμόδια ομάδα εργασίας της Βουλής των Ελλήνων.
Ειδικότερα, ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης συμμετείχε ως ομιλητής στην πρώτη θεματική ενότητα με τίτλο «Η διαμόρφωση του ψηφιακού μας μέλλοντος, προκλήσεις και προοπτικές» μαζί με την Εκτελεστική Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδια για την προετοιμασία της Ευρώπης για την ψηφιακή εποχή, Margrethe Vestager.
Αρχικά το λόγο έλαβε η Margrethe Vestager, η οποία αναφέρθηκε στη μεγάλη πρόοδο που καταγράφει τα δύο τελευταία χρόνια η Ελλάδα στον τομέα του ψηφιακού μετασχηματισμού. Στάθηκε ιδιαίτερα στη συμβολή της χώρας μας στη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Ψηφιακού Πιστοποιητικού COVID και στη χρησιμότητα ψηφιακών εργαλείων όπως το MyHealth app. Περαιτέρω, συνεχάρη την Κυβέρνηση για την έγκριση του Σχεδίου «Ελλάδα 2.0», που αφορά την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Στη συνέχεια, η Εκτελεστική Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρθηκε στις προκλήσεις της επόμενης ημέρας για την Ευρώπη, εστιάζοντας στους τέσσερις βασικούς πυλώνες της ψηφιακής δεκαετίας μέχρι το 2030: τις ψηφιακές δεξιότητες, την ασφάλεια και τον ψηφιακό μετασχηματισμό δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Η Margrethe Vestager στάθηκε ιδιαίτερα στο ζήτημα της ανθρωποκεντρικής φιλοσοφίας για τον σχεδιασμό της ευρωπαϊκής ψηφιακής στρατηγικής. Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, θέλουμε ο ψηφιακός μετασχηματισμός να οδηγεί σε περισσότερη ανάπτυξη και θέσεις εργασίας.
Κατόπιν, τον λόγο έλαβε ο Κυριάκος Πιερρακάκης, ο οποίος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη στρατηγική της Ελλάδας αναφορικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Όπως σημείωσε, η Ελλάδα καλείται να επιλύσει τις εκκρεμότητές της με το παρελθόν και να ανταποκριθεί σε έναν κόσμο συνεχούς μεταβολής των τεχνολογικών εργαλείων. Στη συνέχεια, μίλησε για την εκθετική πρόοδο που καταγράφει η χώρα την τελευταία διετία, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην αύξηση των ψηφιακών υπηρεσιών από τις 501 προ gov.gr στις περισσότερες από 1.340 που διατίθενται σήμερα, καθώς επίσης και στην αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών από τα 8,8 εκατομμύρια το 2018 στα 567 εκατομμύρια το 2021.
Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης στάθηκε στον ρόλο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο θα επιτρέψει στη χώρα να υλοποιήσει ταχύτερα το σύνολο της ψηφιακής της στρατηγικής. Διατύπωσε, επίσης, την πεποίθηση ότι το ελληνικό κράτος είναι μεταρρυθμίσιμο και θα συνεχίσει να αλλάζει προς όφελος των Ελλήνων πολιτών. Ανέφερε, τέλος, ότι η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά στις διεργασίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τις νομοθετικές προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσον αφορά τους Κανονισμούς για την Τεχνητή Νοημοσύνη, τις Ψηφιακές Υπηρεσίες και τις Ψηφιακές Αγορές.
Πριν από το πέρας της εκδήλωσης, ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης απάντησε σε ερωτήσεις μελών της Βουλής των Ελλήνων, καθώς επίσης και πολιτών και μαθητών, οι οποίοι παρακολούθησαν την εκδήλωση διαδικτυακά.
Ακολουθούν σημεία από την τοποθέτηση του Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης:
«Η σημερινή συζήτηση γίνεται στη σκιά των γεγονότων της Ουκρανίας. Η Ελλάδα στέκεται απέναντι στα γεγονότα αυτά, με μια κοινή εθνική στάση, η οποία μάλιστα αναδείχθηκε προχθές στη Βουλή των Ελλήνων. […] Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, “η Ελλάδα βρίσκεται στη σωστή πλευρά της Ιστορίας, δίπλα στους ομογενείς της, δίπλα σε μία χώρα η οποία δέχεται εισβολή”».
«Η σημερινή εκδήλωση είχε την ενεργό εμπλοκή της Μαριέττας Γιαννάκου, μιας πολιτικού που έφυγε πρόωρα από κοντά μας πριν από λίγες ημέρες και η οποία γνώριζε να συνδυάζει τον πολιτισμό και τη μετριοπάθεια, με την αποφασιστικότητα και τις αταλάντευτες θέσεις για την ευρωπαϊκή προοπτική της Ελλάδας, μέσα σε μια ισχυρή Ευρώπη. […] Υπηρέτησε στο ελληνικό κοινοβούλιο ούσα από τις ξεχωριστές γυναίκες που πίστεψαν στην ενωμένη Ευρώπη και είδαν τους αγώνες τους να δικαιώνονται».
«Η παρέμβαση της ΕΕ στην τεχνολογία έχει να κάνει με το κατά πόσο το πολιτικό δύναται να επιδρά επί του τεχνολογικού, δηλαδή το κατά πόσο μπορούμε ως Ε.Ε να παρεμβαίνουμε υπέρ της ενδυνάμωσης του πολίτη και ουσιαστικά να καθορίζουμε τον τρόπο με τον οποίο οι αξίες μας ως κράτη μέλη, ως πολίτες της ΕΕ αντανακλώνται στην τεχνολογική εξέλιξη. Δηλαδή, οι αξίες πρέπει να μην είναι μόνο στα βιβλία του νόμου, αλλά και στις οθόνες του κώδικα. Υπό αυτή την έννοια, αυτό είναι κάτι το οποίο τα περασμένα χρόνια η ΕΕ το είχε θεμελιώσει, το είχε κάνει και το κάνει εκτενέστατα».
«Είμαστε ως ΕΕ ρυθμιστική υπερδύναμη και πρέπει να μπορέσουμε στοχευμένα να γίνουμε τεχνολογική υπερδύναμη, αντλώντας το σύνολο των δυνατοτήτων μας και των υποδομών μας, στηριζόμενοι σε αυτές, για να μπορέσουμε να ανταγωνιστούμε σε ένα διεθνές σκηνικό το οποίο συνεχώς αλλάζει και μάλιστα αλλάζει με αυξανόμενη ταχύτητα».
«Αυτή τη στιγμή στην ΕΕ έχουμε μεγάλες παρεμβάσεις οι οποίες προωθούνται σε συμφωνία με το GDPR: είναι ο Κανονισμός για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, ο Κανονισμός για τις Ψηφιακές Αγορές, ο Κανονισμός για την Τεχνητή Νοημοσύνη. […] Αυτές οι τρεις μεγάλες νομοθετικές πρωτοβουλίες, με τον τρόπο που προωθούνται, συμβάλλουν ακόμη περισσότερο σε έναν κοινό στόχο, ότι η πρόοδος τα επόμενα χρόνια θα συντελεστεί με βάση τις αξίες μας».
«Μερικές σημειακές παρεμβάσεις μπορούν να είναι καταλυτικές. […] Όλα αυτά τα πολλά, τα μικρά, τα λίγα, εν τέλει είναι πάρα πολύ μεγάλα γιατί αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο κινούνται οι αγορές και αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο εμείς ως πολίτες μπορούμε να αντλούμε χρησιμότητα από την τεχνολογία κι όχι να δίνουμε τη μέγιστη δυνατή υπεραξία σε εκείνη από μόνη της. Χρησιμοποιούμε εμείς την τεχνολογία, η τεχνολογία είναι ένα εργαλείο. Αυτό το κάνουμε μέσα από σωστή ρύθμιση και μέσα από σωστές νομοθετικές πρωτοβουλίες».
«Το παράδειγμα του MyHealth app αντανακλά μια φιλοσοφία σε σχέση με την κυριότητα των δεδομένων, δηλαδή το να μου ανήκουν τα δεδομένα μου. Αυτή είναι μια ευρύτερη ευρωπαϊκή προσέγγιση που πρέπει να τη δούμε να συμβαίνει σε όλες τις πλατφόρμες. […] Άρα, λοιπόν, η συζήτηση που πρέπει να γίνει είναι γύρω από το σε ποιον ανήκουν τα δεδομένα: σε εμένα ή στην πλατφόρμα; Σε αυτό η Ε.Ε έχει μία πολύ μεγάλη παρέμβαση κι έχει πάρα πολλά να πει».
«Κάποιες ρυθμίσεις πρέπει να είναι κοινές, για να μπορέσουν κάποια πράγματα να πάνε γρηγορότερα. Πρέπει να υπάρξει μια κοινή προσέγγιση. Επίσης, αυτό έχει να κάνει και με το πως κάθε χώρα σχεδιάζει τη δική της προοπτική πάνω σ’ αυτό που λέμε “ψηφιακός μετασχηματισμός”».
«Όταν σχεδιάζαμε το πρόγραμμα του ψηφιακού μετασχηματισμού της Ελλάδας, βασικά κοιτούσαμε δύο πράγματα: το πεδίο και τον ορίζοντα. Το πεδίο είναι το τι δουλεύει καλά αυτή τη στιγμή. Τι έχουμε αυτή τη στιγμή στο πεδίο από συστήματα τα οποία δουλεύουν καλά και τα οποία μπορούμε να αξιοποιήσουμε περαιτέρω με μια απλή σύνδεση ή με μια πρόσθετη υπηρεσία on top. […] Όταν λέμε ότι πρέπει να κοιτάζουμε τον ορίζοντα, έχει να κάνει με το να κοιτάζουμε το τι κάνουν οι άλλοι καλά. Η ΕΕ κι ο ΟΟΣΑ έχουν αυτή τη στιγμή κάποιες καλές πρακτικές, οι οποίες υπήρχαν και οι οποίες καλές πρακτικές χρειάστηκε εμείς οι ίδιοι να τις βρούμε και να μπορέσουμε να ανιχνεύσουμε το τι είναι συμβατό στο δικό μας πλαίσιο. […] Θα πρέπει να υπάρξει μια βάση δεδομένων καλών πρακτικών, πρέπει να υπάρχει μια μήτρα για να μάθουμε ο ένας από τον άλλον».
«Η συζήτηση περί τεχνολογίας όπως αναπτύσσεται αυτή τη στιγμή έχει έναν δυϊσμό. Το ένα κομμάτι της συζήτησης αφορά καθ’ αυτό το πως κλείνεις τις εκκρεμότητές σου με το χτες, […] το να μετατρέψω το χαρτί σε πληροφορία– Τρίτη βιομηχανική επανάσταση και πίσω. Και το άλλο κομμάτι, το οποίο αναφέρθηκε και πριν από την Αντιπρόεδρο, αφορά το μετά. Αφορά δηλαδή το να μπορούμε να ρυθμίσουμε τις αναδυόμενες τεχνολογίες της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης και κυρίως τα δεδομένα, κυρίως δηλαδή την ιδιωτικότητα μας και το πως προστατεύουμε το άτομο, το πως προστατεύεται ο πολίτης σ’ ένα τέτοιου τύπου περιβάλλον. Αυτά τα δύο μαζί υιοθετούν αυτό το δυϊσμό και γι’ αυτά τα δύο έχουμε μία στρατηγική, αλλά πρέπει πρώτα να μπορούμε να απαντήσουμε και στα δύο με το βέλτιστο δυνατό τρόπο».
«Χάρηκα πάρα πολύ που άκουσα την Αντιπρόεδρο της Επιτροπής να λέει ότι πρέπει να διευρύνουμε το φάσμα των τεχνολογικών επιλογών του πως θα δώσουμε μεγάλες ταχύτητες, γιατί η οπτική ίνα θα αυξηθεί στη χώρα το επόμενο χρονικό διάστημα μέσα από ευρύτατα προγράμματα. Αλλά και πάλι, αυτό δεν είναι επαρκές από μόνο του. Για να πιάσουμε και τους ευρύτερους στόχους, πρέπει να γίνουν κι άλλα πράγματα. Βλέπουμε τώρα να έρχεται διαδικτυακή πρόσβαση, διαδικτυακές υπηρεσίες μέσω μικροδορυφόρων. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Ο αρμόδιος επίτροπος ο κύριος Μπρετόν δουλεύει αυτή τη στιγμή πάνω σ’ ένα ενδελεχές σχέδιο, για το ποια θα είναι η ευρωπαϊκή παρέμβαση. Με δεδομένη τη γεωγραφική θέση της Ελλάδας, αυτό είναι ένα πολύ ενδιαφέρον σχέδιο».
«Το Ταμείο Ανάκαμψης έχει ήδη ξεκινήσει και υλοποιείται σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό. Αποκτάμε διαρκώς συστήματα που δεν είχαμε κι έτσι τρέχουμε πάρα πολύ γρήγορα. Αυτό εκ των πραγμάτων εντάσσεται σ’ ένα πολιτικό πλαίσιο και είμαστε σε μια εποχή εκθετικών φαινομένων. Εκθετικό φαινόμενο σημαίνει ότι κάτι αλλάζει δραματικά γρήγορα, με πάρα πολύ μεγάλες ταχύτητες, τις οποίες δεν είμαστε αναγκαστικά σε θέση να τις αντιληφθούμε, τις αντιλαμβανόμαστε στην πορεία».
«Η τεχνολογία διαρκώς τρέχει, απλώς τώρα τρέχει γρηγορότερα και αυτό μπορεί κανείς να το δει και σε συγκεκριμένα πράγματα τα οποία υπάρχουν γύρω μας και το πως αυτά άλλαξαν τις τελευταίες δεκαετίες. Αυτό συμβαίνει σε πάρα πολλούς τομείς κι αυτό θα συνεχίζει και θα αλλάζει διαρκώς όσο υπάρχουν αναδυόμενες πλατφόρμες».
«Στην πανδημία η ΕΕ διάλεξε τον δρόμο της ενδυνάμωσης. Η Ελληνική Κυβέρνηση διάλεξε επίσης τον δρόμο της ενδυνάμωσης και αυτό είναι κοινή αξία όλων μας, είναι μια αξία αυταπόδεικτη. Έτσι, λοιπόν, εμείς πήραμε μια υφιστάμενη στρατηγική η οποία ήταν να δημιουργήσουμε ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες και το κράτος να συνεχίσει να λειτουργεί, να βοηθήσουμε το σύνολο των πολιτών να συμμετάσχουν με έναν καλύτερο και ευκολότερο τρόπο στην κρατική λειτουργία, χωρίς να περιμένουν σε δεκάδες ή εκατοντάδες ουρές και τη μετατρέψαμε και σε εργαλείο καταπολέμησης του ιού.
Αυτό είναι το αξιακό υπόβαθρο όλων των πολιτών της Ε.Ε κι αυτό ακριβώς είναι το οποίο θα συνεχίσουμε να κάνουμε σ’ ένα περιβάλλον αναδυόμενων προκλήσεων, σε ένα περιβάλλον που διαρκώς αλλάζει, αλλά πάντα με μία σταθερή πεποίθηση ότι το ελληνικό κράτος είναι μεταρρυθμίσιμο και θα συνεχίσει να είναι το επόμενο διάστημα και διαρκώς θα αλλάζει και θα βελτιώνει τις υπηρεσίες του απέναντι στους Έλληνες πολίτες. Η τεχνολογία είναι μέσο, δεν είναι σκοπός, ως μέσο το αντιλαμβανόμαστε και ως μέσο το εντάσσουμε στο συνολικό αξιακό μας πλαίσιο».