Η Κυβέρνηση, όπως γνωρίζετε, προχώρησε χθες σε συγκεκριμένες αποφάσεις για την εφαρμογή της νέας πολιτικής στο μεταναστευτικό.
H πολιτική άλλαξε. Και η Κυβέρνηση αναπτύσσει όλους τους άξονες του Σχεδίου της: Την αποτελεσματικότερη φύλαξη των συνόρων, την επιτάχυνση των διαδικασιών ασύλου, την αύξηση των επιστροφών, τη δημιουργία κλειστών δομών.
Εδώ και δύο μήνες περίπου έγινε εξαντλητικός διάλογος με τους αρμόδιους περιφερειακούς και τοπικούς φορείς για τη χωροθέτηση των κλειστών δομών στα νησιά του Βορειονατολικού Αιγαίου, που σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών. Ο διάλογος αυτός δεν μπορεί να διαιωνίζεται γιατί το πρόβλημα πιέζει για λύσεις και όχι για διαπιστώσεις. Σημειώνεται ότι ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου είχε ζητήσει μέτρα εκτάκτου ανάγκης για τα νησιά, ιδίως μετά τα επεισόδια στη Μόρια.
Η Κυβέρνηση έκανε χθες ένα σημαντικό βήμα στο σχέδιό της να κλείσουν οι σημερινές άναρχες δομές και να δημιουργηθούν ελεγχόμενες κλειστές δομές. Συγκεκριμένα, το Υπουργικό Συμβούλιο προχώρησε στην έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου με την οποία εξουσιοδότησε το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου να επιτάξει, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, απαραίτητα ακίνητα και εκτάσεις, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η εξαιρετικά επείγουσα ανάγκη αποφυγής της διακινδύνευσης της δημόσιας τάξης και υγείας. Με αυτή την εξουσιοδότηση, ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου κ. Ν. Μηταράκης προχώρησε στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης με την οποία επιτάσσονται, όπως ανακοινώθηκε χθες, τρεις περιοχές στη Λέσβο, τη Χίο και Σάμο.
Ανάλογες δομές, δίπλα σε υφιστάμενες δομές θα δημιουργηθούν και στην Λέρο και στην Κω, σε εκτάσεις που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο. Στις πέντε αυτές περιοχές θα δημιουργηθούν:
-Πρώτον, οι νέες αφίξεις για διευκόλυνση της ταυτοποίησης και της διαδικασίας ασύλου
-δεύτερον, όσοι έχουν παραβατική συμπεριφορά και,
-τρίτον, όσοι δεν δικαιούνται άσυλο και μπαίνουν στη διαδικασία επιστροφής.
Στις δομές αυτές θα εφαρμόζονται αυστηροί κανόνες εσωτερικής τάξης, τόσο ως προς τη λειτουργία τους όσο και ως προς την κίνηση των φιλοξενούμενων. Έξοδος θα γίνεται με κάρτα για ορισμένο χρονικό διάστημα, ενώ θα είναι κλειστές τα βράδια. Κάθε παραβίαση κανόνα εσωτερικής τάξης, θα επηρεάζει αρνητικά το αίτημα για άσυλο και θα επιταχύνει τη διαδικασία επιστροφής του παραβάτη. Επιπλέον, προχωρούμε στη συγκρότηση ειδικού μητρώου καταγραφής Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων (Μ.Κ.Ο.), ώστε να υπάρξει έλεγχος στη δράση εκατοντάδων Μ.Κ.Ο. που λειτουργούν στη χώρα μας.
Στο μεταξύ, μετά την εφαρμογή του νέου νόμου για το άσυλο, ξεκινήσαμε και συνεχίζουμε με εντεινόμενους ρυθμούς τις επιστροφές, προσώπων που δεν δικαιούνται άσυλο. Παράλληλα, συνεχίζουμε τις στοχευμένες δράσεις, που είχε αναπτύξει από την πρώτη στιγμή, ο Πρωθυπουργός, για τη διεθνοποίηση του προβλήματος και τη διαμόρφωση νέας πολιτικής από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο δρόμο για την αναθεώρηση της διαδικασίας του Δουβλίνου.
Β. Σε ό,τι αφορα την απολιγνιτοποίηση
Ξέρουμε όλοι ότι η Δυτική Μακεδονία και η Μεγαλόπολη εξαρτώνται από τον λιγνίτη εδώ και δεκαετίες. Επομένως, η απολιγνιτοποίηση δεν συνιστά απλά και μόνο μια αλλαγή των μέσων παραγωγής ενέργειας, αλλά και ένα άλλο μοντέλο ζωής. Κατανοούμε τις ανησυχίες που εκφράζουν κάτοικοι, εργαζόμενοι και φορείς στην περιοχή, αλλά διαβεβαιώνουμε ότι εργαζόμαστε ήδη για ένα νέο πλαίσιο βιώσιμης ανάπτυξης στην περιοχή, για ένα Εθνικό Πρόγραμμα Δίκαιης Μετάβασης στη μεταλιγνιτική εποχή.
Είμαστε δίπλα στις τοπικές κοινωνίες για να τις στηρίξουμε με σχέδιο και αλληλεγγύη. Για να προχωρήσουμε, όλοι μαζί, μπροστά. Και όχι πίσω. Όπου οδηγεί η αντιφατική, υποκριτική και αλλοπρόσαλλη πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ. Ένας ΣΥΡΙΖΑ που δήθεν ενδιαφέρεται για το περιβάλλον, αλλά που διαρρηγνύει τα ιμάτιά του για ένα «βρώμικο» και πανάκριβο για τη Δ.Ε.Η.καύσιμο όπως ο λιγνίτης.
Θυμίζουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ:
Πρώτον, μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο, καταψήφισε τις δικές του συμβάσεις για τους υδρογονάνθρακες, υποστηρίζοντας ότι οι εξορύξεις μπορεί να είναι επιβαρυντικές για το περιβάλλον.
Δεύτερον, ξεχνά ότι την τελευταία δεκαετία η παραγωγή ενέργειας από λιγνιτικές μονάδες μειώθηκε από τις 30.000 γιγαβατώρες στις 10.000 γιγαβατώρες και η μισή μείωση έγινε επί των δικών τους ημερών.
Τρίτον, ισχυρίζονται ότι βιαζόμαστε σε σχέση με άλλες χώρες, αλλά ξεχνούν ότι σε 14 ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη σταματήσει τελείως τέτοιου είδους λειτουργίες.
Τέταρτον, προσποιούνται πως δεν καταλαβαίνουν ότι η Δ.Ε.Η. -όπως την κατάντησαν- δεν αντέχει να επιβαρύνεται με 200 και 300 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, εξαιτίας της ρύπανσης που προκαλεί ο λιγνίτης.
Και πέμπτον, ο ΣΥΡΙΖΑ που τώρα ζητά να παραμείνουν στη Δ.Ε.Η. οι λιγνιτικές μονάδες, «ξέχασε» ότι προσπάθησε δύο φορές να πουλήσει κάποιες από αυτές ακόμη και για 1 ευρώ (!) αλλά δεν βρήκε ούτε ένα αγοραστή.
Έξις δευτέρα φύσις για τον ΣΥΡΙΖΑ: από κωλοτούμπα σε κωλοτούμπα.
Η ώρα της αλήθειας όμως έφτασε. Ας αποφασίσουν: Με το λιγνίτη, ή τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας; Με ό,τι καταστρέφει τον πλανήτη, ή με ό,τι εξασφαλίζει τη βιωσιμότητά του; Μπροστά, ή πίσω; Εμείς πάμε μπροστά. Καταρτίζουμε ήδη Εθνικό Πρόγραμμα Δίκαιης Μετάβασης που θα αξιοποιήσει πόρους ύψους 3,7 έως 4,4 δις. ευρώ. Θα καλύψει επιλέξιμες δαπάνες για να στηριχθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε όλους τους τομείς (αγροτικό, μεταποιητικό και υπηρεσίες), θα ενισχύσει δράσεις έρευνας και τεχνολογίας, επανεκπαίδευσης εργαζομένων και φυσικά projects ενεργειακής αναβάθμισης και ΑΠΕ.
Στο Πρόγραμμα, ανάμεσα στα άλλα, περιλαμβάνονται:
-Η κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων.
-Η δημιουργία μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με καύση απορριμμάτων.
-Η εφαρμογή προγράμματος εθελουσίας εξόδου για τους εργαζόμενους της Δ.Ε.Η..
-Η έναρξη των εργασιών αποκατάστασης των λιγνιτωρυχείων, ως δραστηριότητα-«γέφυρα», ιδίως για τους «εργολαβικούς» εργαζόμενους.
-Η ανάπτυξη των δικτύων φυσικού αερίου-τηλεθέρμανση.
-Η διατήρηση του εκπτωτικού τιμολογίου της Δ.Ε.Η. για τις λιγνιτικές περιοχές.
-Η θέσπιση φορολογικών κινήτρων και φοροαπαλλαγών σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
-Η προσαρμογή του χωροταξικού σχεδιασμού.
-Η αναβάθμιση του ρόλου του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Η απόφασή μας για την απολιγνιτοποίηση εντάσσεται στο πλαίσιο της πολιτικής μας για την προστασία του περιβάλλοντος και την κλιματική αλλαγή και ανακοινώθηκε από τον Πρωθυπουργό, τον περασμένο Σεπτέμβριο, από το βήμα του Ο.Η.Ε.
Αμέσως μετά προχωρήσαμε στη συγκρότηση Διυπουργικής Επιτροπής που ασχολείται με το θέμα. Στην πρώτη μάλιστα συνεδρίαση της Επιτροπής παρέστη και η Κοινοτική Επίτροπος Συνοχής και Μεταρρυθμίσεων Elisa Ferreira, προς την οποία ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι η Ευρώπη οφείλει να σταθεί δίπλα στις χώρες που προχωρούν με τόλμη στην απεξάρτηση από τον λιγνίτη και τόνισε: «Η Ελλάδα βγαίνει στην πρώτη γραμμή, με έργα και όχι με λόγια και απαιτούμε την ανάλογη ευρωπαϊκή στήριξη για να υποστηρίξουμε αυτή τη μετάβαση».
Το ζήτημα της δίκαιης μετάβασης στη μεταλιγνιτική εποχή έθεσε ο Πρωθυπουργός και στη Σύνοδο Κορυφής του περασμένου Δεκεμβρίου. Ενημέρωσε τους ομολόγους του για τις τολμηρές πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η Ελληνική Κυβέρνηση και επανέλαβε το αίτημα για άμεση πρόσβαση της χώρας μας στο Ταμείο της Δίκαιης Μετάβασης, το Just Transition Fund.
Γ. Νομοθετική ρύθμιση για την εξυγίανση της ΛΑΡΚΟ
Χθες, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης κατέθεσε τροπολογία για τη διάσωση της ΛΑΡΚΟ. Επιδιώκουμε την διατήρηση του υγιούς ιστού της δραστηριότητας και την ανάληψή της από ιδιώτη επενδυτή, μέσα από μια διαδικασία που θα είναι γρήγορη, νομικά στιβαρή και συμβατή με τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στόχος είναι να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις ώστε ο νέος επενδυτής να προχωρήσει στις απαραίτητες επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό της εξόρυξης και της παραγωγής, προκειμένου να εισέλθει η εταιρεία σε αναπτυξιακή τροχιά, προς όφελος των εργαζομένων, της τοπικής κοινωνίας και τελικά της εθνικής μας οικονομίας. Έτσι, θα μπορέσει να συνεχιστεί η εξόρυξη σιδηρομεταλλεύματος και η παραγωγή νικελίου. Και αυτή η πρωτοβουλία της Κυβέρνησης, μετά από χρόνια αδράνειας, είναι αναγκαία γιατί:
– Η ΛΑΡΚΟ έκλεισε τη χρήση του 2018 με αρνητική καθαρή θέση 308 εκατομμύρια ευρώ.
– Μόνο κατά την 4ετία 2015-2018 έχει καταγράψει σωρευτικές ζημιές 148 εκατομμύρια ευρώ.
– Χρωστά, αυτή τη στιγμή, πάνω από 600 εκατομμύρια ευρώ σε προμηθευτές, εργολάβους, τράπεζες και ασφαλιστικά ταμεία.
– Το μεγαλύτερο μέρος του χρέους της (350 εκατομμύρια ευρώ) είναι προς τη Δ.Ε.Η. και αυξάνεται κάθε μήνα κατά 5 με 5,5 εκατομμύρια.
– Επιπλέον, η Ελλάδα έχει καταδικαστεί τελεσίδικα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για μη συμμόρφωση με τις αποφάσεις περί παράνομων κρατικών ενισχύσεων προς τη ΛΑΡΚΟ ύψους 135 εκατομμύρια ευρώ και σύντομα θα κληθεί να καταβάλει πρόστιμα αν παραμείνουμε αδρανείς.
Πέρα από όλα αυτά, η δραστηριότητα της σημερινής ΛΑΡΚΟ προκαλεί σοβαρή ατμοσφαιρική ρύπανση στην ευρύτερη περιοχή και επιβαρύνει τον Ευβοϊκό Κόλπο.
Με βασική επιδίωξη την προστασία των εργαζομένων -άρα την αποτροπή του σεναρίου της άτακτης χρεοκοπίας- η νομοθετική ρύθμιση προβλέπει:
– Την εγκατάσταση Ειδικού Διαχειριστή και την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών της εταιρείας μέσω μιας τελευταίας κρατικής επιχορήγησης.
– Την περιστολή των δαπανών από τον Ειδικό Διαχειριστή, με μείωση σειράς στοιχείων κόστους, συμπεριλαμβανομένου του μισθολογικού κατά 25% μεσοσταθμικά.
– Fast track διαδικασία διαιτησίας για την επίλυση των ιδιοκτησιακών διαφορών της εταιρείας με το Ελληνικό Δημόσιο
-Ταχεία διαδικασία διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού για το σύνολο, ή και για μέρος του ενεργητικού, με βάση το αποτέλεσμα της διαιτησίας και το πνεύμα των αποφάσεων της Ε.Ε. του 2014.
– Ολοκλήρωση της διαδικασίας εντός 12 μηνών από την εγκατάσταση του Διαχειριστή με δυνατότητα μιας εξάμηνης παράτασης.
– Υποχρεωτική κατάθεση αίτησης πτώχευσης εφόσον δεν έχει μεταβιβαστεί στο διάστημα αυτό το 75% του ενεργητικού της εταιρείας.
Δ. Μέτρα για ασθενείς με δυσίατα νοσήματα
Η Κυβέρνηση προχωρά στη μείωση του συντελεστή Φ.Π.Α. σε φάρμακα και υπηρεσίες που σχετίζονται με τον καρκίνο. Κατατέθηκε ήδη τροπολογία στη Βουλή από το Υπουργείο Οικονομικών, σε συνεννόηση με το Υπουργείο Υγείας. Προβλέπεται μεταξύ άλλων η υπαγωγή των διαγνωστικών ραδιοφαρμάκων και των υπηρεσιών ακτινοθεραπειών που διενεργούνται σε ασθενείς με δυσίατα νοσήματα, μεταξύ των οποίων οι καρκινοπαθείς, στον υπερ-μειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α. 6%. Σημειώνεται ότι, μέχρι σήμερα τα ανωτέρω αγαθά και υπηρεσίες υπάγονταν στους συντελεστές Φ.Π.Α. 24% και 13%.
Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία, που μειώνει το κόστος που επιβαρύνονται οι ασθενείς, αλλά και τη συνολική φαρμακευτική δαπάνη, αποδεικνύει ότι η Κυβέρνηση νοιάζεται έμπρακτα για τους πολίτες.
Ε. Πρόγραμμα Πρωθυπουργού
Σήμερα ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στις 7 το απόγευμα θα παραστεί στα εγκαίνια της Έκθεσης με τίτλο: «Δι’ αυτά πολεμήσαμεν… Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση» στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Αύριο Τετάρτη, ο Πρωθυπουργός θα παρευρεθεί στην τελετή παραλαβής των νέων αεροσκαφών Airbus της Aegean Airlines, που αποτελεί μέρος της μεγαλύτερης ιδιωτικής επένδυσης στην Ελλάδα. Το απόγευμα θα συναντηθεί με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Συνεχίζοντας τις συναντήσεις με την πολιτική ηγεσία των Υπουργείων, ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί την Πέμπτη, με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Την Παρασκευή, ύστερα από πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού θα γίνει στη Βουλή συζήτηση σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών για τα εργασιακά.
Τη Δευτέρα ο Πρωθυπουργός θα έχει σύσκεψη με τους Περιφερειάρχες και στη συνέχεια θα έχει συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Κλείνοντας, σημειώνω ότι σήμερα είναι η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου. Στόχος της Ημέρας είναι να προωθήσει την υπεύθυνη, κριτική και δημιουργική χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών, κυρίως για τα παιδιά και τους νέους. Γονείς και κηδεμόνες, εκπαιδευτικοί, πολιτικοί αλλά και ολόκληρη η βιομηχανία του διαδικτύου, όλοι μαζί, μπορούμε να προωθήσουμε την ωφέλιμη διασύνδεση, κόντρα σε κάθε παράνομο περιεχόμενο και στον διαδικτυακό εκφοβισμό (cyberbullying).