Συνέντευξη του Υφυπουργού Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) Σταύρου Καλαφάτη στην εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής» και τη δημοσιογράφο Έλενα Αποστολίδου
«Το bullying, δυστυχώς, έχει μπει στα σπίτια μας. Ως Τομέας Μακεδονίας Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών ανταποκρινόμαστε στο κάλεσμα της κοινωνίας. Συνεργαστήκαμε με το Ινστιτούτο Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Θεσσαλονίκης. Μπήκαμε μπροστά σε μια πρωτοβουλία που αγκαλιάζει τον κόσμο της Εκπαίδευσης -μαθητές, δασκάλους και καθηγητές- αλλά και κάθε οικογένεια.
Αποφασίσαμε να εφαρμόσουμε, πρώτα από τη Θεσσαλονίκη, έναν νέο, πρωτοποριακό τρόπο ειρηνικής επίλυσης διαφορών και συγκρούσεων στα σχολεία. Γιατί αυτό είναι ο θεσμός της Σχολικής Διαμεσολάβησης», τονίζει ο Υφυπουργός Εσωτερικών αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας – Θράκης Σταύρος Καλαφάτης, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής» και τη δημοσιογράφο Έλενα Αποστολίδου.
Και προσθέτει: «Τα φαινόμενα νεανικής και σχολικής βίας -και κυρίως οπαδικής βίας- αυξάνονται. Τα περιστατικά αυτά δεν μπορεί -δεν πρέπει- να λησμονούνται από κανέναν. Μας υποδεικνύουν με τον πιο επιτακτικό τρόπο το χρέος που έχουμε πρώτ΄απ΄όλα απέναντι στα παιδιά μας, αλλά και απέναντι σε κάθε συμπολίτη μας. Κι επειδή το κακό ξεκινά σταδιακά, έχουμε χρέος να το χτυπήσουμε στη ρίζα του, να το χτυπήσουμε στο ξεκίνημά του». Όπως εξηγεί ο Υφυπουργός Εσωτερικών «Οι μαθητές εκπαιδεύονται στη διαχείριση του θυμού και των συναισθημάτων τους. Μαθαίνουν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα. Βελτιώνουν ταυτόχρονα τις σχολικές τους επιδόσεις και αναπτύσσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τις συμμαθήτριες, τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:
Το υπουργείο Εσωτερικών Μακεδονίας – Θράκης μπαίνει μπροστά και υψώνει τοίχος στον σχολικό εκφοβισμό με το πρόγραμμα «Σχολική Διαμεσολάβηση», με προσανατολισμό τη νέα σχολική χρονιά και την αντιμετώπιση φαινομένων bullying στα σχολεία. Μιλήστε μας για το πρόγραμμα.
Το bullying, δυστυχώς, έχει μπει στα σπίτια μας. Ως Τομέας Μακεδονίας Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών ανταποκρινόμαστε στο κάλεσμα της κοινωνίας. Συνεργαστήκαμε με το Ινστιτούτο Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Θεσσαλονίκης. Μπήκαμε μπροστά σε μια πρωτοβουλία που αγκαλιάζει τον κόσμο της Εκπαίδευσης -μαθητές, δασκάλους και καθηγητές- αλλά και κάθε οικογένεια. Αποφασίσαμε να εφαρμόσουμε, πρώτα από τη Θεσσαλονίκη, έναν νέο, πρωτοποριακό τρόπο ειρηνικής επίλυσης διαφορών και συγκρούσεων στα σχολεία. Γιατί αυτό είναι ο θεσμός της Σχολικής Διαμεσολάβησης.
Αυτή η σύγχρονη μέθοδος μπορεί να εφαρμόζεται στο εξωτερικό, ή να εφαρμόστηκε, ήδη, πιλοτικά και στην πόλη μας, με στόχο την ειρηνική επίλυση συγκρούσεων και τη βελτίωση του σχολικού κλίματος. Στο σημείο αυτό εισάγουμε μια καινοτομία: Καθώς η Διαμεσολάβηση έχει, ήδη, εφαρμοστεί για παράδειγμα στις διαφορές τραπεζών και πελατών τους, ζητάμε από τους πιστοποιημένους διαμεσολαβητές, τους έμπειρους πάνω σε αυτές τις πρακτικές, να τις περάσουν στα σχολεία. Είναι αυτοί οι διαπιστευμένοι διαμεσολαβητές, με την πείρα που έχουν αποκτήσει, οι οποίοι κάνουν το πρώτο βήμα για να εκπαιδευτούν μαθήτριες και μαθητές ώστε να επιλύουν εθελοντικά, ειρηνικά και δημοκρατικά τις διαφορές τους με έναν τρόπο συνεργατικό, χωρίς ποινές, διασφαλίζοντας την ηρεμία στο σχολικό περιβάλλον.
Στην επόμενη φάση είναι η σειρά μαθητριών και μαθητών να ενδυναμωθούν με γνώσεις και δεξιότητες για να διαχειριστούν συγκρούσεις μέσα ή και έξω από το σχολικό περιβάλλον.
Αν μάθουν τα παιδιά μας να εφαρμόζουν τη σχολική διαμεσολάβηση, θ΄αφήνουν, σταδιακά, πίσω, τις εντάσεις. Με αυτήν τη μέθοδο, από τη στιγμή που οι ίδιοι οι μαθητές θα είναι αυτοί που θα παίζουν το ρόλο του διαμεσολαβητή, μετά την εκπαίδευσή τους, απελευθερώνουμε τους δασκάλους και καθηγητές απ΄το ρόλο του αστυνόμου ή του τιμωρού. Κυρίως, όμως, καλλιεργούμε την κουλτούρα του διαλόγου ώστε μαθήτριες και μαθητές να επιλύουν έτσι τις διαφορές τους σήμερα στο σχολείο και αργότερα στη ζωή τους.
Γιατί το υπουργείο Εσωτερικών αρμόδιο για θέματα Μακεδονίας- Θράκης αναλαμβάνει αυτή την πρωτοβουλία, από πού προέρχονται οι πόροι χρηματοδότησης και πως θα διατεθούν;
Η πρωτοβουλία του Τομέα Μακεδονίας και Θράκης, να φέρει τη Σχολική Διαμεσολάβηση στα σχολεία της Θεσσαλονίκης, ήταν μία επιτακτική ανάγκη. Δυστυχώς, η σχολική βία επεκτείνεται και στη χώρα μας και οι καθημερινές ειδήσεις αποδεικνύουν αυτήν την τεράστια αναγκαιότητα. Να σας θυμίσω την περίπτωση του 14χρονου μαθητή από τα Σεπόλια, τους ξυλοδαρμούς εντός σχολείων που, δυστυχώς, γίνονται viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και τη δραματική κορύφωση της βίας μεταξύ νεαρών, με την άγρια δολοφονία του Άλκη. Τα φαινόμενα νεανικής και σχολικής βίας -και κυρίως οπαδικής βίας- αυξάνονται. Τα περιστατικά αυτά δεν μπορεί -δεν πρέπει- να λησμονούνται από κανέναν.
Μας υποδεικνύουν με τον πιο επιτακτικό τρόπο το χρέος που έχουμε πρώτ΄απ΄όλα απέναντι στα παιδιά μας, αλλά και απέναντι σε κάθε συμπολίτη μας. Κι επειδή το κακό ξεκινά σταδιακά, έχουμε χρέος να το χτυπήσουμε στη ρίζα του, να το χτυπήσουμε στο ξεκίνημά του. Γι’ αυτό ξεκινήσαμε μια σειρά συμβουλευτικών δράσεων στα σχολεία. Μάλιστα, οι συμμετέχοντες στις τέσσερις ημερίδες που οργανώσαμε, με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης, προσέφεραν τις γνώσεις τους για το κοινό καλό. Για να μπει, μια τέτοια προσπάθεια στις ράγες. Και είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε.
Σχεδιάζετε να αναλάβετε δράση από τη νέα σχολική χρονιά. Πείτε μας λίγα λόγια για τον σχεδιασμό σας, τι περιλαμβάνει;
Στην πρώτη φάση, εφαρμόσαμε τις συμβουλευτικές δράσεις που σας είπα. Τώρα, η εκπαίδευση περνά στις μαθήτριες και στους μαθητές. Είναι τα παιδιά που ασκούνται να είναι καλοί ακροατές των συμμαθητών τους και να έχουν αμεροληψία, εχεμύθεια και εμπιστευτικότητα. Με τη νέα σχολική χρονιά, εκπαιδεύονται στη διαχείριση του θυμού και των συναισθημάτων τους.
Μαθαίνουν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα. Βελτιώνουν ταυτόχρονα τις σχολικές τους επιδόσεις και αναπτύσσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τις συμμαθήτριες, τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους. Το επόμενο βήμα είναι να οριστούν μαθητές που θ’ αναλάβουν τον ρόλο των διαμεσολαβητών, στην ομάδα σχολικής διαμεσολάβησης. Και τέλος, η εκπαιδευμένη αυτή ομάδα ν΄αναλάβει δράση και να επιδιώξει λύσεις ανάμεσα σε μαθητές που βρίσκονται σε σύγκρουση.