Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ
και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Γιάννη Οικονόμου,
στον τηλεοπτικό σταθμό «Action 24»
και τους δημοσιογράφους, Γιώργο Κακούση και Άννα Λιβαθυνού
Για την υπόθεση της Εύας Καϊλή
Είναι μια πάρα πολύ σοβαρή υπόθεση. Βρίσκεται στα χέρια της Δικαιοσύνης, θα δούμε την κατάληξή της, βρίσκεται σε εξέλιξη. Εμείς δεν είπαμε ότι χαρακτηρίζει ποτέ το σύνολο του κόμματος. Προφανώς, επειδή ο κ. Ανδρουλάκης αισθάνθηκε να βρίσκεται σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, για αυτό και για άλλους λόγους, αποφάσισε να επιχειρήσει να μετατοπίσει το πρόβλημα αυτό στη Νέα Δημοκρατία για ένα στέλεχος, το οποίο είχε εκλεγεί βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, ήταν ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, πολιτικά συνδεδεμένη στενά με τον κ. Ανδρουλάκη επί πάρα πολλά χρόνια. Χωρίς να υπάρχει καμία βάση αλήθειας στη σκέψη αυτή, επιχείρησε να μετατοπίσει το πρόβλημα από το δικό του σε έναν άλλο χώρο. Μεταγραφές από το ΠΑΣΟΚ στον ΣΥΡΙΖΑ είχαν γίνει πολλές κατά το παρελθόν, Ο τρόπος για να ξεπεράσει κανείς τα προβλήματα που δημιουργούνται στον πολιτικό του χώρο από συμπεριφορές τέτοιων στελεχών, δεν είναι ούτε να προσπαθεί να διαγράψει αναρτήσεις του στα κοινωνικά δίκτυα ή να ισχυριστεί ή να επιχειρηματολογήσει υποστηρίζοντας ότι δεν ήταν κοντά ή συνδεδεμένοι, ούτε να λέει ότι «είχα αποφασίσει να διώξω αυτό το στέλεχος πριν από τρεις-τέσσερις μήνες, αλλά δεν το είπα πριν τρεις-τέσσερις μήνες, το είπα τώρα που «έσκασε» το πρόβλημα», ούτε να γίνεται ακόμη περισσότερο παρακολούθημα του ΣΥΡΙΖΑ και στη ρητορική και στη φιλοσοφία του. Αυτά δεν είναι σοβαρά και, προφανώς, η κοινωνία τα παρακολουθεί και τα αξιολογεί. Αυτή είναι μια επιλογή του κ. Ανδρουλάκη που προφανώς θεωρεί ότι εξυπηρετεί τον χώρο του ή το ρόλο του μέσα στον χώρο του. Εμείς δεν θα ακολουθήσουμε αυτή τη λογική.
Είναι μια υπόθεση πάρα πολύ σοβαρή από πολλές πτυχές. Πρώτα από όλα, χωρίς αμφιβολία σε μια περίοδο που μεγάλα στρώματα όχι της ελληνικής, αλλά της ευρωπαϊκής κοινωνίας, αντιμετωπίζουν με δυσπιστία τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, την αποτελεσματικότητα της Ευρώπης, τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται και την ταχύτητα με την οποία δρα για ζητήματα που αφορούν τους πολίτες, είναι μια εξέλιξη που δεν είναι προς θετική κατεύθυνση. Μια δεύτερη πτυχή αφορά τη χώρα μας, την Ελλάδα. Είναι ένα στέλεχος του ΠΑΣΟΚ και των Ευρωσοσιαλιστών, αλλά και μια Ελληνίδα ευρωβουλευτής. Μια τρίτη πτυχή, που έρχεται λίγο να συνδεθεί και με την ελληνική επικαιρότητα, έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο οι βελγικές Αρχές έφτασαν στο να ξετυλίξουν αυτό το κουβάρι. Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω ακόμη τι διαχειρίστηκαν και ποια ήταν τα εργαλεία της έρευνας που τους οδήγησαν σε αυτά τα συμπεράσματα. Αν αποδειχθεί ότι, για παράδειγμα, ανάμεσα στα υπόλοιπα χρησιμοποιήθηκε και το εργαλείο των παρακολουθήσεων τηλεφώνων, με τους νόμους και τις άδειες που οι βελγικές εισαγγελικές Αρχές έδιναν εκεί, νομίζω ότι πρέπει να ξανασταθμίσουν -όσοι στην Ελλάδα έλεγαν ότι τα πολιτικά πρόσωπα είναι αδιανόητο να μπαίνουν σε παρακολούθηση, εφόσον υπάρχουν ενδείξεις ή κριτήρια ή οτιδήποτε- τη στάση τους.
Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει την ικανότητα να διαχειρίζεται κρίσεις και να δίνει λύσεις στα προβλήματα της καθημερινότητας
Η Κυβέρνησή μας έχει αποδείξει την ικανότητά της να διαχειρίζεται κρίσεις συνεχείς με έμφαση τις πρωτοεμφανιζόμενες. Εκεί είναι, όμως, που δοκιμάζεται η πολιτική: Στην πρόκληση και στα δύσκολα για το καλό των ανθρώπων. Η Κυβέρνηση και η Νέα Δημοκρατία πολιτικά και θεσμικά αντιμετωπίζει τα ζητήματα. Και αυτό το οποίο ορίζει τις σχέσεις με τους πολιτικούς μας αντιπάλους και με όλες τις συντεταγμένες του πολιτικού σκηνικού είναι πρώτον ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την ουσία της πολιτικής, την φιλοσοφία, την κουλτούρα, ο τρόπος με τον οποίο πρέπει να τοποθετείσαι στα δημόσια πράγματα και, δεύτερον, η διαχείριση των ζητημάτων που αποτελούν προτεραιότητες της κοινωνίας και της Πατρίδας. Η πολιτική είναι για να δίνει λύση στα προβλήματα της καθημερινότητας, να ανοίγει ορίζοντες στους ανθρώπους, να προστατεύει την Πατρίδα από έξωθεν επιβουλές, να θωρακίζει θεσμικά την ελληνική Πολιτεία για να αντιμετωπίζει, όταν παρουσιάζονται -και παρουσιάστηκαν το τελευταίο διάστημα αρκετές- παθογένειες ή αρρυθμίες. Αυτό κάνει η Κυβέρνηση. Με τις επιτυχίες μας, με την προσπάθειά μας, με τα λάθη μας, τα οποία είναι αναπόφευκτα για όποιον δρα και ενεργεί και προσπαθεί να αλλάξει τα πράγματα. Και αυτό είναι το πλαίσιο με το οποίο εμείς στεκόμαστε στο δημόσιο βίο. Αυτό είναι το πλαίσιο με το οποίο αντιμετωπίζουμε τους πολιτικούς μας αντιπάλους και με αυτό τον τρόπο απευθυνόμαστε στην ελληνική κοινωνία.
Για τις εκλογές
Δεδομένης της φύσης της επόμενης εκλογικής αναμέτρησης -δεδομένου, δηλαδή, ότι πρέπει να περάσουμε από την εκλογή της απλής αναλογικής, η οποία, όπως όλα δείχνουν, δεν θα μπορέσει να οδηγήσει στον σχηματισμό μιας σταθερής, βιώσιμης, συμπαγούς Κυβέρνησης, άρα θα πάμε και σε μία δεύτερη εκλογική αναμέτρηση με ενισχυμένη αναλογική, που θα εδραιώσει ακόμη περισσότερο την επιλογή και τη βούληση που θα δείξουν οι πολίτες από την πρώτη εκλογή- θα ήταν νομίζω λογικό να υποθέσει κανείς ότι από την Άνοιξη και μετά, θα ξεκινήσουμε να έχουμε εκλογικές διαδικασίες.
Δεν υπάρχει αυτή την ώρα κάποια εκτίμηση ότι σε περιβάλλον ενισχυμένης αναλογικής δεν θα καταφέρει η Νέα Δημοκρατία να κερδίσει αυτοδυναμία. Πιστεύουμε ότι η ελληνική κοινωνία θα αξιολογήσει τον τρόπο με τον οποίο διαχειριστήκαμε τα χρόνια της πρώτης μας τετραετίας, τις κρίσεις. Θα αξιολογήσει την προοπτική που εγγυάται για τους Έλληνες πολίτες η παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Πρωθυπουργία της χώρας και η παρουσία μιας Κυβέρνησης που θα μπορεί να υποστηρίξει χωρίς καθυστερήσεις, χωρίς αναποφασιστικότητα, χωρίς ατέρμονες εσωτερικές διαβουλεύσεις μια ατζέντα την οποία έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία και θα μας εμπιστευτεί μια νέα τετραετία για μια αυτοδύναμη Κυβέρνηση. Μια Κυβέρνηση, όμως, που δεν θα έχει μονοχρωματικές οπτικές, που θα μπορεί να αξιοποιεί δημιουργικές δυνάμεις και ανθρώπους από όλο το φάσμα της πολιτικής και της κοινωνίας, όπως κάναμε και σε αυτή μας την πρώτη τετραετία.
Έχουμε από τη μια τον κ. Τσίπρα, τον Πρωθυπουργό της περιόδου 2015-19 με το «ένα νόμο και ένα άρθρο», με τις αυταπάτες, με τις κλειστές τράπεζες, με τα ανοιχτά σύνορα και το πάρτι με τους μετανάστες που «λιάζονταν στις πλατείες», με την εξόντωση της μεσαίας τάξης με τους φόρους, με τις περικοπές των συντάξεων. Και από την άλλη έναν Πρωθυπουργό που διαχειρίστηκε την κατάσταση και τις κρίσεις και έχει οδηγήσει την κοινωνία και τη χώρα να είναι όρθια, να αντέχει και να κοιτάει με αισιοδοξία μπροστά. Δεν διεκδικεί την Πρωθυπουργία κάποιος που δεν έχει ξαναπεράσει από αυτή και κάποιος που είναι ήδη. Έχει και αυτό τη σημασία του. Αυτά είναι που θα βαρύνουν μαζί με όλα τα υπόλοιπα στην επιλογή και στην κρίση των ανθρώπων.
Η ελληνική Δικαιοσύνη έχει την αρμοδιότητα, το ρόλο και την ευθύνη να διερευνήσει τα πάντα
Η Δικαιοσύνη που ερευνά τα πάντα και που έχει την αρμοδιότητα, τον ρόλο και την ευθύνη να μην αφήνει τίποτα στη σκιά, θα απαντήσει στα ερωτηματικά που έχουν δημιουργηθεί με αυτή την ιστορία. Είναι αντικείμενο έρευνας που βρίσκεται στη Δικαιοσύνη. Αυτό που είμαι σε θέση να διαβεβαιώσω απόλυτα είναι ότι εάν υπήρχαν τέτοιου είδους συστημικά προβλήματα μέσα στην ΕΥΠ ή συμπεριφορές που λειτουργούσαν εκτός ενός πλαισίου είναι προφανές ότι θα αποδοθούν οι ευθύνες που πρέπει. Άλλωστε ο Πρωθυπουργός, από την πρώτη στιγμή που ήρθε στην επιφάνεια το ζήτημα του κ. Ανδρουλάκη και ουσιαστικά και συμβολικά με τις κινήσεις και τις αποφάσεις του, έδειξε τον δρόμο. Και εκείνο για το οποίο είμαι επίσης απολύτως βέβαιος είναι ότι είναι αδιανόητο να υπονοείται από διάφορους κύκλους ότι ο Πρωθυπουργός είχε δώσει εντολή, τελούσε σε γνώση του ή πολύ περισσότερο είχε δώσει εντολή να παρακολουθούνται άνθρωποι με τους οποίους συμπορεύεται μαζί τους δεκαετίες ολόκληρες ή άνθρωποι, κρατικοί αξιωματούχοι, με τους οποίους έχει διαχειριστεί επιτυχώς μείζονα ζητήματα για την Πατρίδα και για την εθνική ασφάλεια. Αυτά είναι έξω και πέρα από κάθε λογική. Και αν ο Πρωθυπουργός αντέδρασε με τον τρόπο που όλοι ξέρουν, αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη, απομακρύνοντας τον Διοικητή της ΕΥΠ τότε, βάζοντας το φίλτρο του δεύτερου Εισαγγελέα, ας φανταστεί ο καθένας πώς θα αντιδρούσε αν ποτέ τελούσε σε γνώση του αντίστοιχη συμπεριφορά για ανθρώπους με τους οποίους συμπορεύεται τρεις δεκαετίες.
Η Δικαιοσύνη θα αναδείξει τα πάντα. Είναι δουλειά της Δικαιοσύνης να την τοποθετήσει στις σωστές της διαστάσεις. Είναι αδιανόητο για μια Κυβέρνηση με το δικό μας αξιακό υπόβαθρο και για έναν Πρωθυπουργό με τα χαρακτηριστικά του Κυριάκου Μητσοτάκη να γίνουν ανεκτές αυτές οι συμπεριφορές, εφόσον υπήρχαν. Είναι αδιανόητο χωρίς δεύτερη συζήτηση. Θεσμικά δεν υπάρχει άλλο εργαλείο στις συντεταγμένες πολιτείες, όταν απασχολούν τέτοια ζητήματα τον δημόσιο βίο, από τη Δικαιοσύνη και τις κατά νόμο αρμόδιες Αρχές, να τοποθετήσουν το θέμα στις πραγματικές του διαστάσεις και σε ό,τι αφορά τους αυτουργούς και σε ό,τι αφορά τους μυθοπλάστες. Αυτό έκανε η Κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή, αυτό εξακολουθεί να γίνεται και αυτήν την απαίτηση έχουμε, ως οργανωμένη πολιτεία και ως κοινωνία, από τη Δικαιοσύνη, από τις αρμόδιες Αρχές, να διερευνήσουν σε όλο της το βάθος αυτήν υπόθεση που έχει να κάνει και με τις παρακολουθήσεις, μέσω των κακόβουλων λογισμικών -τα οποία καταστήσαμε απολύτως παράνομα στη χώρα με την πρόσφατη νομοθετική μας ρύθμιση- και με τις όποιες επισυνδέσεις γίνονταν εκτός πλαισίου από συστημικά προβλήματα στην ΕΥΠ. Αυτό δεν δείχνει μόνο την πολιτική βούληση, έρχεται ν’ αποκαταστήσει και ένα πολύ μεγάλο κενό, που είναι περίεργο πώς δημιουργήθηκε. Πριν από τις εκλογές του 2019, με την τελευταία, νομίζω, νομοθετική παρέμβαση του ΣΥΡΙΖΑ -κράτησε ανοιχτή τη Βουλή γι’ αυτό- αποποινικοποίηθηκε η κατοχή, η εμπορία των κακόβουλων λογισμικών παρακολούθησης. Παρά το γεγονός ότι είχε επισημανθεί η λειτουργία ενός από αυτά, του Pegasus, τότε, στη χώρα, την περίοδο 2016 – 2019. Αυτό δεν είναι θέμα μόνο συμβολικό, είναι και θέμα ουσιαστικό. Πλέον αυστηροποιούνται οι ποινές, όσον αφορά τη χρήση, και ποινικοποιείται και η κατοχή, η διάθεση και η εμπορία. Ταυτόχρονα ενισχύονται οι δράσεις κυβερνοασφάλειας της χώρας. Αυτή είναι μία απειλή με την οποία δεν είναι αντιμέτωπη μόνο η Ελλάδα, είναι κι άλλες ευρωπαϊκές δημοκρατίες.
Η Κυβέρνηση αξιοποιεί κάθε δυνατότητα προς όφελος της κοινωνίας
Είμαστε ενόψει της συζήτησης του Προϋπολογισμού, δεν έχει νόημα να κάνουμε τις οποιεσδήποτε εκτιμήσεις ή προανακοινώσεις. Η Κυβέρνηση αυτή έχει αποδείξει ότι οποιαδήποτε δυνατότητα υπάρχει για να βοηθήσει την κοινωνία να περιορίσει το αποτύπωμα της ακρίβειας και των δυσκολιών -που δημιουργούν οι εισαγόμενες κρίσεις- το κάνει πάντα με αποτελεσματικότητα, μετρώντας σωστά και όχι την επικοινωνιακή διάσταση του θέματος, αλλά για να ψηφίζουμε μέτρα, που να έχουν ουσιαστικό αποτύπωμα στη ζωή των πολιτών. Με αυτό τον τρόπο καταφέραμε να επιδείξει η Ελλάδα μια ανθεκτικότητα, πολύ μεγαλύτερη από άλλες δυνατότερες οικονομίες. Με αυτό τον τρόπο καταφέραμε να τρέχουμε με το δεύτερο μεγαλύτερο πρόγραμμα στην Ευρώπη για την ενεργειακή ακρίβεια. Με αυτό τον τρόπο καταφέραμε η συζήτηση για τους λογαριασμούς στην ηλεκτρική ενέργεια στο σπίτι να έχει εκλείψει από το δημόσιο διάλογο.
Οτιδήποτε διευκολύνει τον κόσμο να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του και να επιστρέψει στην παραγωγική λειτουργία της οικονομίας, προφανώς και είναι χρήσιμο. Από την άλλη, κανείς πρέπει να ζυγίζει αυτά τα μέτρα και σε ό, τι αφορά τις αντοχές της οικονομίας και σε ό, τι αφορά το ευρύτερο μήνυμα που εκπέμπει ανάμεσα σε εκείνους που προσπαθούν να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις παρά τις δυσκολίες. Δεν είναι πολλές φορές εύκολη η εξίσωση. Παρ’ όλα αυτά, οτιδήποτε βοηθά τον κόσμο να έχει περισσότερο χώρο για να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του και να επιστρέψει στην παραγωγική δραστηριότητα είναι σημαντικό. Αυτό κάνουμε. Φαντάζεται κανείς πόσο χειρότερα θα μπορούσαν να ήταν τα πράγματα αν είχαμε να πληρώνουμε τους φόρους και τις ασφαλιστικές εισφορές, που είχαμε την περίοδο 2016-19, την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ; Φαντάζεται κανείς πόσο χειρότερα θα ήταν τα πράγματα αν είχαμε να πληρώνουμε και τον ΕΝΦΙΑ εκείνης της περιόδου; Η Κυβέρνηση αυτή, μέσα σ’ αυτή την τεράστια καταιγίδα μείωσε σε μόνιμη βάση πολύ βαριές, πολύ ουσιαστικές φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις προς όφελος της κοινωνίας. Αυτό δημιούργησε χώρο για να έχει ο κόσμος ακόμα μεγαλύτερη ικανότητα να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του σε ό, τι αφορά στο ιδιωτικό χρέος.
Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη βάση υλοποίησης των όσων είχε εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Το πετρέλαιο θέρμανσης το προμηθεύεται ο κόσμος σε τιμές πολύ χαμηλότερες από αυτές που φοβόμασταν στην αρχή. Το επίδομα θέρμανσης, έχει μεγαλύτερη περίμετρο και είναι πολύ υψηλότερο σε απόλυτο μέγεθος για τους πολίτες. Στις 20 Δεκεμβρίου, ευάλωτοι συμπολίτες μας, πάνω από 1 εκ., θα πάρουν την ενίσχυση των 250 ευρώ. Βρισκόμαστε στην υλοποίηση όσων είχαμε πει στη Θεσσαλονίκη. Τα εννοούσαμε, τα ψηφίσαμε, τα δρομολογούμε για να πιάσουν τόπο στη ζωή των ανθρώπων και για να περιορίσουν το αποτύπωμα της ακρίβειας. Οι επιτυχίες της ανάπτυξης και της οικονομίας θέλουμε να επιστρέφονται ως κοινωνικό μέρισμα στην κοινωνία.