Καινοτομίες του νομοσχεδίου «Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών»
Είχαμε δύο πολύ ενδιαφέρουσες εξελίξεις. Πρώτα απ’ όλα, ο κ. Μαντζουράνης, αφού επικαλέστηκε στην αρχή ότι όντως δεν υπάρχουν στοιχεία και τεκμήρια γι’ αυτά τα οποία ισχυρίζεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση και διάφοροι βραχίονες πέριξ του ΣΥΡΙΖΑ, μετά φωτογράφισε μια επανάληψη της υπόθεσης Novartis. Ξαναμίλησε πάλι για κάποιες υποτιθέμενες πηγές, οι οποίες, εφόσον φορέσουν κουκούλες, θα μπορούν να πουν πράγματα, νομίζω αντίστοιχης αξιοπιστίας και σοβαρότητας με αυτά που είπαν και στην υπόθεση Novartis. Είναι τόσο οφθαλμοφανής ο συσχετισμός, που προδίδει θα έλεγα το σχεδιασμό και τη σκοπιμότητα από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, για τον τρόπο εξέλιξης όλης αυτής της υπόθεσης. Το δεύτερο αφορούσε στην αποκάλυψη της κυρίας Φωτίου στη Βουλή, ότι υπάρχουν κέντρα τα οποία, επειδή η Κυβέρνηση δεν έκοψε και δεν έραψε στα μέτρα τους, ενδεχομένως, το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, προστατεύοντας το δημόσιο συμφέρον, έχουν εξαπολύσει αυτού του είδους την επίθεση εναντίον της Κυβέρνησης. Και κομβικό κομμάτι αυτού του σχεδίου, αυτής της επίθεσης, είναι η ιστορία υποκλοπών. Είναι λόγια τα οποία είπε η ίδια η κυρία Φωτίου χθες.
Το ενδιαφέρον της όλης υπόθεσης είναι ότι αυτού του είδους οι παρεμβάσεις, θα έλεγα, γίνονται σε ένα χρονικό σημείο, που προχωρά η έρευνα της Δικαιοσύνης, σε ό,τι αφορά στην υπόθεση. Το είχαμε πει από την αρχή, ότι όσο προχωράει η έρευνα της Δικαιοσύνης, θα φωτιστεί κάθε πτυχή αυτής υπόθεσης των υποκλοπών, που πρέπει να φωτιστεί και να μην μείνει καμία σκιά. Η Δικαιοσύνη θα προχωρά, θα αποκαλύπτονται οι πραγματικές διαστάσεις αυτής της υπόθεσης και με τη συνδρομή όλων όσοι πραγματικά ενδιαφέρονται να μάθουν τι ακριβώς έγινε, να τιμωρηθούν εκείνοι που έκαναν αξιόποινες πράξεις και να εκτεθούν και όσοι προσπαθούν να προσδώσουν στην υπόθεση άλλες διαστάσεις, προκειμένου να επιτεθούν στον Πρωθυπουργό και την Κυβέρνηση. Αυτό λέγαμε από την πρώτη στιγμή και σε αυτή τη γραμμή παραμένουμε σταθεροί. Συνδράμουμε με όλες μας τις δυνάμεις τη Δικαιοσύνη. Θωρακίζουμε την Ελληνική Πολιτεία με τις ρυθμίσεις που δώσαμε χθες σε δημόσια διαβούλευση ακόμη περισσότερο. Και μιλάμε για πολύ σημαντικές και ουσιαστικές παρεμβάσεις σε ό,τι αφορά στην ΕΥΠ, τον χαρακτήρα της, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ο Διοικητής της.
Έχουμε κατηγορηματικά δηλώσει ότι η Ελληνική Πολιτεία δεν έχει συνδιαλλαγεί με τον οποιοδήποτε τρόπο με τις εταιρείες κατασκευής και παραγωγής αυτών των κακόβουλων λογισμικών και καμιά Αρχή ασφαλείας στον τόπο μας δεν έχει χρησιμοποιήσει αυτά τα κακόβουλα λογισμικά. Επαναλαμβάνω την κατηγορηματική μας τοποθέτηση, ότι καμία κρατική Αρχή ασφαλείας στον τόπο μας δεν έχει προμηθευτεί και δεν έχει χρησιμοποιήσει κακόβουλα λογισμικά. Δεν υπάρχει κανένα στοιχείο, εκτός από μια σειρά εικασιών που ορισμένοι φτάνουν να τα αξιοποιούν για να βγάλουν και αυθαίρετα συμπεράσματα.
Θέλω, όμως, να είμαι σαφής. Δεν έχουμε κάποια πληροφορία ότι ήταν πολιτικά πρόσωπα σε παρακολούθηση. Δεν υπάρχει κάποια τέτοια είδους πληροφορία. Δεν έχουμε κάποια πληροφορία ή κάποια ένδειξη ότι αυτό συνέβαινε.
Με τις θεσμικές παρεμβάσεις που δώσαμε χθες σε δημόσια διαβούλευση, κυρίως σε ό,τι αφορά το θέμα των πολιτικών προσώπων, έρχεται η Κυβέρνησή μας και βάζει πλέον πάρα-πάρα πολύ αυστηρές προδιαγραφές και προϋποθέσεις, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία νόμιμης επισύνδεσης ενός πολιτικού προσώπου. Και δύο Εισαγγελείς και πριν φτάσουμε στον Εισαγγελέα να δοθεί άδεια για την εκκίνηση της διαδικασίας από πολιτειακό παράγοντα αυξημένου κύρους και ευρύτερης αποδοχής, όπως είναι ο Πρόεδρος της Βουλής.
Αυτό που κάνουμε είναι ότι καθιστούμε πάρα πάρα πολύ αυστηρή την οποιαδήποτε πιθανότητα παρακολούθησης πολιτικού προσώπου στο μέλλον. Το πρόβλημα, που αναδείχθηκε και με την υπόθεση του κ. Ανδρουλάκη, και που το αναγνώρισε και ο Πρωθυπουργός από την πρώτη στιγμή, είναι ότι χρειαζόμασταν πολύ περισσότερα φίλτρα. Αυτά τα φίλτρα που έχουμε βάλει τώρα είναι ότι πρώτα απ’ όλα από εκεί που ήταν ένας Εισαγγελέας για να δώσει την άδεια, προσθέσαμε από την αρχή και δεύτερο Εισαγγελέα, τον Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου.
Ο Πρόεδρος της Βουλής προστέθηκε διότι είναι ένας πολιτειακός παράγοντας αυξημένου κύρους, ένα πολιτειακός παράγοντας ο οποίος τα τελευταία πολλά χρόνια δεν εκλέγεται με τις ψήφους μόνο του κόμματος της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, αλλά ευρύτερα.
Θα μπορεί να σταθμίσει ο Πρόεδρος της Βουλής, εάν πράγματι τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του, οι εισηγήσεις, οι φάκελοι, αυτά που φαίνεται να συνιστούν απειλή για την εθνική ασφάλεια, είναι τόσο άμεσα, τόσο δυνατά,για να δώσει την άδειά του, προκειμένου οι Εισαγγελείς ν’ αποφασίσουν.
Υπήρχε μέχρι τώρα με το υλικό ένα πολύ γκρίζο τοπίο. Δηλαδή, επί της ουσίας, με το υλικό αυτό καθένας έκανε ό,τι ήθελε. Δεν υπήρχε, δηλαδή, μια διαδικασία η οποία να περιόριζε την αυθαιρεσία διαφόρων παραγόντων, που κατά το δοκούν έκαναν αυτό που νόμιζαν. Τώρα λέμε ότι το υλικό της νόμιμης επισύνδεσης θα πρέπει, εφόσον δεν υπάρχει κάποιο εύρημα ή εν πάση περιπτώσει δεν μπορεί να πάει η κατάσταση παρακάτω, να είναι για έξι μήνες διαθέσιμο. Προσέξτε, όμως, ο φάκελος τεκμηρίωσης του υλικού αυτού, δηλαδή, οι λόγοι, η δικαιολογητική βάση, όλα όσα οδήγησαν τους Εισαγγελείς να δώσουν την άδεια για τα πρόσωπα που εμπλέκονται, θα παραμένουν για μια δεκαετία. Αυτό σημαίνει ότι πέρα από τις παθογένειες και τις γκρίζες ζώνες που αντιμετωπίζουμε, συνολικά οι ρυθμίσεις αυτές δημιουργούν ένα πολύ ισχυρό αποτρεπτικό πλαίσιο. Όταν βάζεις φίλτρα σε ό,τι αφορά στα πολιτικά πρόσωπα, όταν δίνεις τη δυνατότητα σε κάποιον να ενημερωθεί για το λόγο, για τον οποίον ήταν σε νόμιμη επισύνδεση, για λόγους εθνικής ασφάλειας, μετά από τρία χρόνια που θα έχει σταματήσει η άρση του απορρήτου, δεν μπορούμε να μιλάμε για συγκάλυψη. Μετά από τρία χρόνια το οποιοδήποτε πρόσωπο, όχι μόνο πολιτικό πρόσωπο, εάν πρόκειται για λόγους εθνικής ασφάλειας, θα έρθει και θα ενημερωθεί για ποιο χρονικό διάστημα και αν παρακολουθούνταν.Αυτό είναι κάτι που γίνεται σε όλες τις μυστικές υπηρεσίες, σε όλο τον κόσμο.
Δεύτερον, η συζήτηση αυτή, έτσι όπως έχει εξελιχθεί στην Ελλάδα και με όλα τα τελευταία που δίνουν άλλες διαστάσεις στο πρόβλημα -από αυτές που πραγματικά είχαν- μας κάνει να ξεχνάμε κάτι πολύ βασικό. Πέραν όλων των υπολοίπων, εδώ μιλάμε για κρίσιμες Υπηρεσίες, που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια του Κράτους. Όχι ενός Κράτους που βρίσκεται στο κέντρο της Ευρώπης και δεν έχει, ενδεχομένως, τις απειλές και τα προβλήματα που έχουμε εμείς με την Τουρκία, με υβριδικές απειλές. Η τριετία, λοιπόν, αφενός μεν είναι κάτι που ισχύει σε άλλα κράτη με λιγότερα προβλήματα από εμάς, αφετέρου είναι ένα ικανό χρονικό διάστημα για να σταθμίσει κανείς, και κυρίως εκείνοι που θα δώσουν την άδεια, οι οποίοι δεν είναι κυβερνητικοί, είναι υπηρεσιακοί αξιωματούχοι, αν όντως το θέμα της εθνικής ασφάλειας, για το οποίο κάποιος, ενδεχομένως, παρακολουθούνταν, έχει πάψει να υφίσταται ως απειλή και δεν θα προκαλέσει και δευτερογενείς επιπτώσεις η αποκάλυψη της παρακολούθησης κάποιου προσώπου σε κάτι άλλο. Η ΕΥΠ δεν είναι ούτε ΕΦΚΑ, ούτε Πολεοδομία για να τα κάνουμε όλα με έναν τρόπο τόσο απλά, όσο φαντάζεται κανείς ότι μπορεί να είναι.