Από το τέλος Νοεμβρίου είχαμε αναπτύξει όλο το σχέδιό μας, το οποίο περιλάμβανε και τις κλειστές δομές.
Επί δύο μήνες περίπου, συζητήσαμε με όλους τους τοπικούς φορείς, με τις δημοτικές Αρχές, με όλους τους ενδιαφερόμενους, προκειμένου να βρεθούν οι κατάλληλοι χώροι, για να γίνουν αυτές οι κλειστές δομές. Δεν είναι ρεαλιστικό να λέμε ότι θα κλείσουν οι άναρχες ανοιχτές δομές που υπάρχουν σήμερα, αλλά να μην υπάρξουν κλειστές. Εξαντλήσαμε τον διάλογο επί δύο μήνες. Κάποια στιγμή, όμως, ήρθε η ώρα των αποφάσεων.
Δεν μπορεί ο διάλογος να διαιωνίζεται και να είναι άλλοθι αδράνειας. Επομένως, πήραμε την απόφαση να προχωρήσουμε να γίνουν οι κλειστές δομές σε συγκεκριμένες περιοχές, οι οποίες περιλαμβάνουν και τα κλειστά προαναχωρησιακά κέντρα. Έχουμε πει ότι στις κλειστές δομές θα μπαίνουν αυτοί οι οποίοι έρχονται για πρώτη φορά, προκειμένου να γίνεται πιο εύκολα η ταυτοποίησή τους, αυτοί οι οποίοι έχουν επιδείξει κάποια παραβατική συμπεριφορά και αυτοί που δεν δικαιούνται άσυλο και είναι έτοιμοι για επιστροφή.
Οι περιοχές στις οποίες δημιουργούνται οι κλειστές δομές είναι σχετικά απομακρυσμένες, χωρίς κάποια ιδιαίτερη εμπορική αξία, είναι μάλλον απαξιωμένες. Επομένως, αυτή τη στιγμή με την επίταξη τι κάνουμε; Δεν δημεύουμε την περιοχή. Επιτάσσουμε τις συγκεκριμένες εκτάσεις για ένα χρονικό διάστημα τριών ετών, για το οποίο θα καταβάλλει ενοίκιο το Ελληνικό Δημόσιο. Άρα, αυτός ο οποίος θα δει την περιουσία του, το ακίνητό του να γίνεται χώρος για αυτή την κλειστή δομή, θα έχει ένα εισόδημα για αυτό το χρονικό διάστημα. Κάποια στιγμή, όμως, έπρεπε να πάρουμε τις αποφάσεις. Η ώρα των αποφάσεων ήρθε. Δεν είναι η περίοδος των διαπιστώσεων, αλλά των λύσεων.
Για τις αντιδράσεις των κατοίκων
Η Κυβέρνηση δεν πρόκειται να κάνει πίσω. Έχουμε μια καλή συνεργασία και με τον Περιφερειάρχη και με τους Δημάρχους και με τους τοπικούς φορείς. Το θέμα των κλειστών δομών δεν είναι το μόνο που μας απασχολεί. Υπάρχουν πάρα πολλά άλλα θέματα να λύσουμε. Θέματα υποδομών, θέματα που έχουν να κάνουν με την υγεία και την παιδεία, θέματα αξιοποίησης των πόρων που έχουμε εξασφαλίσει, τα 50 εκατομμύρια από το πρόγραμμα “Αλληλεγγύης”. Έγινε ήδη μια πρώτη εκταμίευση 9,5 εκατομμυρίων από τον κ. Μηταράκη. Και έχουμε και άλλα πράγματα να συζητήσουμε με τις τοπικές κοινωνίες. Αντιμετωπίζουμε το μεγαλύτερο πρόβλημα, που έχουμε να αντιμετωπίσουμε σήμερα. Ένα πρόβλημα πολιτικό, που δεν έχει να κάνει με μικροπολιτική αντιπαράθεση. Οι απόψεις που έχει εκφράσει η Αξιωματική Αντιπολίτευση, δεν απηχούν κανέναν στην κοινωνία. Επομένως, αυτό που θέλουμε να λύσουμε, είναι το πρόβλημα στο τοπικό επίπεδο, στα νησιά του Β.Α. Αιγαίου, αλλά και στην ενδοχώρα.
Για την αποσυμφόρηση των νησιών
Όσον αφορά την αποσυμφόρηση έχουμε βγάλει περίπου 9.000 άτομα από τα νησιά του Β.Α. Αιγαίου, το προηγούμενο χρονικό διάστημα μέχρι τέλος Δεκεμβρίου. Είχαμε εξαγγείλει ένα πρόγραμμα αποσυμφόρησης 20.000. Επομένως, απομένουν άλλες 11.000. Πέρα από αυτές τις 11.000, που είναι μεταφορά στην ενδοχώρα, υπάρχουν άλλες δύο βαλβίδες αποσυμπίεσης του προβλήματος στα νησιά. Και είναι οι εξής: Η επιτάχυνση των διαδικασιών ασύλου. Θέλουμε να έχουμε πολύ πιο γρήγορη εξέταση των αιτήσεων ασύλου, με έμφαση σ’ αυτούς που έρχονται τώρα για πρώτη φορά. Αν, λοιπόν, έχει δώσει κάποιος 5.000-6.000 δολάρια σε κάποιον διακινητή για παράδειγμα, να τον φέρει στη Μυτιλήνη, θα ξέρει ότι μέσα σε μία-δύο εβδομάδες, θα έχει εξεταστεί το αίτημά του και εφόσον δεν δικαιούται άσυλο, θα έχει φύγει ξανά ανατολικά. Αυτό είναι στοιχείο αποτροπής. Επομένως, θα έχουμε αποσυμφόρηση με όσους δικαιούνται άσυλο για να πάνε δυτικά, αλλά και με όσους δεν δικαιούνται άσυλο να πάνε ανατολικά.
Ολόκληρο το 2019 είχαν επιστρέψει 391 άτομα. Τον Ιανουάριο επέστρεψαν 85 και σκοπός μας είναι να φτάσουμε τους 200 την εβδομάδα. Επιταχύνουμε τη διαδικασία, χτίσαμε το κανάλι επιστροφής, χωρίς αντιρρήσεις από τη γειτονική μας χώρα, τουλάχιστον μέχρι σήμερα. Κάθε Παρασκευή, έχουμε πει, κάνουμε επιστροφές. Ο στόχος μας παραμένει για 10.000 επιστροφές μέσα στο 2020. Δεν μπορούμε να κάνουμε θαύματα, μπορούμε, όμως, να δείξουμε απτά αποτελέσματα στις τοπικές κοινωνίες, για να τους πείσουμε. Γιατί το μεγαλύτερο πρόβλημα που υπήρχε, ήταν ένα πρόβλημα εμπιστοσύνης.
Δεν πίστευαν, δηλαδή, στις τοπικές κοινωνίες ότι εμείς θα κλείσουμε τις ανοιχτές, φτιάχνοντας τις κλειστές. Φοβούνταν ότι θα τους έμεναν και οι δύο. Αυτό δεν θα γίνει. Έχουμε δεσμευθεί γι’ αυτό. Ένα. Δεύτερον, δεν πίστευαν ότι θα προχωρήσουμε τις επιστροφές. Ανοίξαμε το κανάλι. Δεν πίστευαν ότι θα επιταχύνουμε τις διαδικασίες ασύλου. Σε λίγο χρόνο, θα έχουμε τα στατιστικά στοιχεία, που θα δείχνουν ότι εξετάζονται περισσότερες αιτήσεις, και ότι περίπου το 95% από αυτές απορρίπτεται. Αυτό είναι κάτι που δείχνει ότι το πρόβλημα πλέον δεν είναι προσφυγικό, αλλά κυρίως μεταναστευτικό.
Έχουν μειωθεί αρκετά οι ροές τις τελευταίες εβδομάδες. Αλλά εμείς θέλουμε να είμαστε έτοιμοι για την ώρα που μπορεί να αυξηθούν, δηλαδή μετά την Άνοιξη. Για να είμαστε έτοιμοι, θέλουμε κλειστές δομές, θέλουμε και τα δέκα νέα σκάφη, για τον έλεγχο των θαλασσίων συνόρων, από την χορηγία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, θέλουμε το Ε.Σ.Ο.Θ.Ε. να έχει ξεμπλοκάρει και βέβαια να έχουμε δοκιμάσει αν δουλεύει το πλωτό φράγμα, προκειμένου να ελέγξουμε καλύτερα τις ροές. Όλα αυτά δουλεύουν μαζί.
Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, αφορά μόνο τα νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου. Δεν αφορά καμία άλλη περιοχή, γιατί, όπως όλοι καταλαβαίνουμε, σε ένα νησί είναι πιο περιορισμένες οι περιοχές, στις οποίες θα μπορούσε να κατασκευαστεί μία τέτοια κλειστή δομή. Άρα δεν υπάρχει περίπτωση, να επιταχθούν άλλες περιοχές. Έχει ληφθεί πρόνοια ώστε στις κλειστές δομές να υπάρχουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία και να μην υπάρχει αυτή η αναρχία που υπάρχει σήμερα.
Για τη διεθνοποίηση του μεταναστευτικού ζητήματος
Είμαστε σε ένα στάδιο στο οποίο η Ευρώπη κινείται να αφήσει πίσω της το Δουβλίνο ΙΙΙ και να πάει σε ένα Δουβλίνο ΙV, σε αλλαγή, δηλαδή, του πλαισίου για τη μετανάστευση και την απονομή ασύλου. Αυτό δεν είναι τυχαίο. Έχει ξεκινήσει μία συζήτηση σε κορυφαίο επίπεδο ηγετών. Θυμίζω ότι ο Πρωθυπουργός έθεσε το θέμα όταν είχε επισκεφτεί Βερολίνο, Παρίσι και Χάγη μέσα στο Καλοκαίρι. Υπήρξε συναντίληψη με τις ηγεσίες Γερμανίας, Γαλλίας και Ολλανδίας σε σχέση με την κατεύθυνση που θα έχει ένα νέο Δουβλίνο IV.
Επομένως όλες οι ενέργειες που βλέπουμε να ξεδιπλώνονται -συμπεριλαμβανομένου και του γερμανικού σχεδίου, που περιλαμβάνει και ανακατανομή από τις χώρες πρώτης υποδοχής, όπως είναι η Ελλάδα και άλλες χώρες της Ε.Ε. προς το εσωτερικό της Ευρώπης- είναι στην κατεύθυνση που και εμείς θέλουμε. Άρα αυτές οι πρωτοβουλίες δεν έρχονται τυχαία, αλλά μετά από σχέδιο και συνεννόηση σε ανώτατο επίπεδο.
Περιμένουμε κατά τη διάρκεια του β΄ εξαμήνου του 2020 που θα έχει την Προεδρία η Γερμανία, αυτό το σχέδιο να ξεδιπλωθεί. Είναι πραγματικά προς το συμφέρον της Ελλάδας να υπάρχει μια ανακατανομή και θέλουμε να το δούμε να γίνεται πράξη μέσα στο ’20. Είναι θετικό επίσης ότι η Κομισιόν -με πρωτοβουλίες της νέας Επιτρόπου για τη μετανάστευση και του αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργαρίτη Σχοινά- προτίθεται προς το τέλος της Ανοιξης να παρουσιάσει το δικό της σχέδιο. Αρα, πάνω στο σχέδιο της Κομισιόν και στο σχέδιο της γερμανικής Προεδρίας ελπίζουμε στο β’ εξάμηνο του ’20 να οικοδομηθεί κάτι, το οποίο θα μπορέσει να αποσυμφορήσει ακόμη περισσότερο την Ελλάδα.
Όχι μόνο η Κυβέρνηση, αλλά και η ίδια η Ε.Ε.-γιατί αυτό είναι ένα θέμα Ε.Ε.-Τουρκίας και όχι μόνο Ελλάδας-Τουρκίας- έχουν διαμηνύσει ότι είναι άλλο πράγμα να δώσουμε στέγη, τροφή, φιλοξενία σε κατατρεγμένους ανθρώπους, οι οποίοι είναι πρόσφυγες και άλλο πράγμα να χρησιμοποιείται ένας άνθρωπος ως γεωπολιτικό όπλο από την Τουρκία. Αυτό είναι σαφέστατο. Έχει δοθεί το μήνυμα από όλους, όχι μόνο από την Ελλάδα, αλλά και από τους υπόλοιπους ηγέτες και την Ε.Ε..
Για τις Μ.Κ.Ο.
Όσον αφορά τις Μ.Κ.Ο., είναι δεδομένο ότι οι πιο πολλές από αυτές προσέφεραν σημαντικά πράγματα στην αντιμετώπιση του προβλήματος από το 2015 μέχρι σήμερα. Υπάρχουν όμως και πολλές άλλες, οι οποίες λειτούργησαν παρασιτικά, λειτούργησαν προβληματικά. Πολλές από αυτές είναι ήδη σε έλεγχο από τις αρμόδιες Αρχές και σύντομα θα δείτε στοιχεία που έχουν ονοματεπώνυμο, που δείχνουν ότι ήταν εξόχως προβληματική η συμπεριφορά τους.
Εμείς θέλουμε να ξεχωρίσουμε « την ήρα από το στάρι». Αυτές που είναι καλές να τυγχάνουν της προβλεπόμενης χρηματοδότησης, να παίρνουν τον έπαινο για τη συνεισφορά τους και αυτές που είναι προβληματικές να φεύγουν από το σύστημα. Για αυτό προχωρήσαμε με τροπολογία που καταθέσαμε την περασμένη εβδομάδα σε έλεγχο, ακόμη μέχρι τελευταίου φυσικού προσώπου, των συνεργαζόμενων με τις Μ.Κ.Ο. στο μεταναστευτικό, ώστε να δούμε ποιοι είναι αυτοί οι οποίοι ενδεχομένως έχουν προβληματική συμπεριφορά.
Για τα ελληνοτουρκικά
Πρώτον: Δεν υπάρχουν γκρίζες ζώνες στο Αιγαίο. Το νομικό καθεστώς των νησιών μας είναι σαφώς καθορισμένο και αδιαπραγμάτευτο. Αυτό είναι ξεκάθαρο. Δεύτερον: Η ρητορική της γειτονικής χώρας είναι δεδομένη και είναι προκλητική. Αυτή η προκλητικότητα έχει καταδικαστεί από όλους. Από την Ε.Ε. από τις Η.Π.Α. από τις χώρες της Αν. Μεσογείου ακόμη και από τη Ρωσία. Το ερώτημα είναι: «Υπάρχουν θέματα για τα οποία μπορούμε να ανοίξουμε μία ατζέντα;».
Εμείς λέμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια ότι υπάρχει μία μόνο νομική εκκρεμότητα. Αυτή η νομική εκκρεμότητα λέγεται οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας. Για να καταλήξουμε στη Χάγη με σκοπό τη διευθέτηση αυτής της νομικής εκκρεμότητας πρέπει να σταματήσει η τουρκική προκλητικότητα και να προχωρήσουν με ένα θετικό βηματισμό τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης Αν αυτά προχωρήσουν, να έχουμε τη δυνατότητα για διερευνητικές επαφές. Kαι αν αυτές προχωρήσουν, να φτάσουμε σε ένα συνυποσχετικό για αυτή τη νομική εκκρεμότητα. Άρα είναι ένας μακρύς δρόμος.
Για τη Λάρκο
Το σχέδιο εξυγίανσης που υπήρχε το 2014 εγκαταλείφθηκε από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ η οποία δεν έκανε τίποτα, με αποτέλεσμα στα τελευταία 4,5-5 χρόνια να συσσωρεύονται συνεχώς ζημιές. Αυτή τη στιγμή έχουμε μια εταιρεία, η οποία έχει χρέη πάνω από 600 εκατομμύρια, από τα οποία τα 350 είναι στη Δ.Ε.Η..
Το χρέος προς τη Δ.Ε.Η. αυξάνεται με ρυθμό 5-5,5 εκατομμύρια τον μήνα. Υπάρχουν καταδικαστικές αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου εναντίον της Ελλάδας και θα κληθούμε, αν δεν κάνουμε τίποτα, να επιστρέψουμε περίπου 140 εκατομμύρια ευρώ ως παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Δηλαδή, ένα εφιαλτικό πλέγμα. Λέμε και στους εργαζόμενους ότι υπάρχει μια τελευταία ευκαιρία.
Βάζουμε ειδικό διαχειριστή, ο οποίος οφείλει μέσα σε 12 μήνες και ενδεχομένως μια μικρή παράταση 6 μηνών, αλλά μέσα στους 12 μήνες -αυτό είναι το mandate που έχει από εμάς- να μπορέσει να βρει ιδιώτη-επενδυτή. Ο ιδιώτης-επενδυτής να μπορέσει να αναπτύξει την εταιρεία. Και για να γίνει αυτό ζητάμε να βάλουν και οι εργαζόμενοι πλάτη. Για να μην υπάρξουν απολύσεις και να μην φτάσουμε σε ένα κλείσιμο και σε μια άτακτη χρεοκοπία της εταιρείας, να δεχθούν μία μείωση των αποδοχών τους κατά 25%.
Η μέση μισθοδοσία, με βάση τα στοιχεία που έχω δει στη Λάρκο, είναι πάνω από 4.000 ευρώ. Παρά τις μειώσεις που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα, υπάρχουν αμοιβές αρκετών δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Ζητάμε, λοιπόν, από τους εργαζόμενους να βάλουν μια πλάτη με μια μείωση 25% των αποδοχών, όπως πάρα πολλοί άλλοι εργαζόμενοι σε πολλούς άλλους κλάδους της οικονομίας που έχουν δει να γίνεται τα χρόνια της κρίσης.
Χωρίς αυτό το σχέδιο υπάρχει μια άτακτη χρεοκοπία. Και δεν θα είναι μόνον ότι θα μείνουν οι χιλιάδες εργαζόμενοι στον δρόμο, είναι και οι χιλιάδες άλλοι συνεργαζόμενοι μικρομεσαίοι της περιοχής, που θα δουν το εισόδημά τους να καταρρέει. Μπροστά λοιπόν σε αυτό το πρόβλημα ζητάμε από όλους να βάλουν πλάτη.
Για την πρώτη κατοικία
Το πλαίσιο προστασίας για την πρώτη κατοικία έληγε 31/12/2019. Δώσαμε μία παράταση 4 μηνών, μέχρι τις 30/04/2020. Καλούμε όλους, όσοι νιώθουν ότι έχουν αδυναμία να εκπληρώσουν έγκαιρα τις υποχρεώσεις τους, να μπουν στην πλατφόρμα για να τύχουν προστασίας. Αυτή την έκκληση κάνουμε συνεχώς τις τελευταίες εβδομάδες. Σκοπεύουμε να κάνουμε και μία διαφημιστική καμπάνια, για να ευαισθητοποιήσουμε τους ανθρώπους να τρέξουν να προλάβουν την προθεσμία του Απριλίου. Υπάρχει ακόμα χρόνος. Από 1ης Μαΐου θα υπάρχει ένα νέο πτωχευτικό δίκαιο, το οποίο θα μπορεί να αποκαλύπτει τους στρατηγικούς κακοπληρωτές και να προστατεύει ή να δίνει ανακούφιση σε αυτούς που είναι αδύναμοι.
Για τις δηλώσεις Ευκλείδη Τσακαλώτου
Είχαν γίνει ανακεφαλαιοποιήσεις τραπεζών μέχρι το τέλος του 2014. Χρειάστηκε να γίνει η τελευταία ανακεφαλαιοποίηση το 2015 γιατί ο κ. Τσακαλώτος και η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισαν να πάνε σε ένα δημοψήφισμα-παρωδία, έκλεισαν τις τράπεζες, έβαλαν capital controls, και εξαφάνισαν περίπου 40 δις ευρώ περιουσίας από τις τράπεζες από τα οποία τα 15 δις ήταν των μικρομετόχων και τα άλλα 25 δις ήταν η αξία που είχε το χαρτοφυλάκιο του Δημοσίου. Θα έπρεπε να απολογείται ο κ. Τσακαλώτος και όχι να κουνάει το δάχτυλο στον κ. Σταϊκούρα.
Για το ποδόσφαιρο
Κάναμε μία κίνηση πολιτική, όχι αθλητική, για να ξεπεράσουμε το ζήτημα που προέκυψε. Είχαμε δύο επαφές με τα ανώτατα στελέχη UEFA και FIFA. Έχουμε από τα δύο αυτά ταξίδια του Υπουργού Επικρατείας κ. Γεραπετρίτη, μια καλή μαγιά. Στις 25 του μηνός αναμένεται εδώ ο πρόεδρος της UEFA και ο αντιπρόεδρος της FIFA, προκειμένου αυτό το πλαίσιο να μπει μέσα σ’ ένα μνημόνιο, όπως το ονομάσαμε, ώστε UEFA-FIFA-Κυβέρνηση και οι ελληνικές ποδοσφαιρικές Αρχές, να μπορέσουν να έχουν ένα πλέγμα μέτρων για την εξυγίανση του ποδοσφαίρου. Σίγουρα, αυτό που μας ενδιαφέρει, είναι η άμεση εμπλοκή -και αυτό είναι πολύ θετικό που βγήκε από τα ταξίδια του κ. Γεραπετρίτη- του κ. Γκρεγκ Κλαρκ, Είναι ο πρόεδρος της αγγλικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας, είναι αντιπρόεδρος της FIFA, ένας άνθρωπος εγνωσμένου κύρους και με πολύ χειροπιαστά θετικά αποτελέσματα και στην καταπολέμηση της βίας και στην εκτόξευση των εσόδων του αγγλικού ποδοσφαίρου τα τελευταία χρόνια και προσβλέπουμε πάρα πολύ στις βέλτιστες πρακτικές, που οι άνθρωποι αυτοί ξέρουν, ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε κάτι καλό για το ελληνικό ποδόσφαιρο.