Σαρωτικές αλλαγές στις εξαγωγές φέρνει η πανδημία – Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας

Νέο τοπίο στον κλάδο των εξαγωγών διαμορφώνει η πανδημία του κορωνοίου η οποία επιφυλάσσει ευχάριστες αλλά και δυσάρεστες εκπλήξεις στους Έλληνες εξαγωγείς.

Δημήτρης Χριστούλιας
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Δημήτρης Χριστούλιας

Τα αποκαλυπτικά στοιχεία που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος  (ΣΕΒΕ) καταδεικνύουν με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο ότι τα ελληνικά προϊόντα «σαρώνουν» σε πολλές χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, η Ρουμανία, Νότια Κορέα, Χιλή, Περού και Αργεντινή και χάνουν σημαντικό έδαφος στην Ιταλία, που αποτελεί τον καλύτερο πελάτη των εγχώριων αγαθών, στην Τουρκία, στην Αμερική, στην Κίνα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στη Σιγκαπούρη, στον Παναμά, στην Βραζιλία και πολλές ακόμη χώρες σε όλον τον κόσμο.

Κερδισμένοι

Οι ελληνικές εξαγωγές, μπορεί το διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου να καταγράφουν μείωση 11,9%, ωστόσο αν δεν συμπεριληφθούν τα πετρελαιοειδή σημειώνουν οριακή αύξηση της τάξης του 0,8%. Μάλιστα σε ορισμένα προϊόντα όπως το ελαιόλαδο η αύξηση των εξαγωγών φτάνει το 30% ενώ γενικά στα τρόφιμα η άνοδο ανέρχεται στο 12,2%. Επιδόσεις που καταδεικνύουν τις σημαντικές αντοχές των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων στις πιέσεις που ασκεί ο κορωνοϊός στο διεθνές εμπόριο. Όπως σε κάθε μεγάλη οικονομική κρίση, έτσι και σε αυτή που διανύουμε υπάρχουν κερδισμένοι και χαμένοι. Έτσι λοιπόν τα ελληνικά προϊόντα κερδίζουν, εν μέσω της πανδημίας κάποιες σημαντικές αγορές και χάνουν κάποιες άλλες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΒΕ το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου οι ελληνικές εξαγωγές στην Γαλλία σημείωσαν αλματώδη αύξηση κατά 47,4%, που μεταφράζεται σε 302,6 εκατ. ευρώ. Η αύξηση αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση κατά 48,7% των εξαγωγών φαρμακευτικών προϊόντων, με τις συνολικές εξαγωγές να διαμορφώνονται τα 493 εκατ. ευρώ, 265 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ωστόσο οι Γάλλοι καταναλωτές, αν και φημίζονται για τα τυριά τους, φαίνεται να προτιμούν και την ελληνική φέτα, καθώς οι εξαγωγές των γαλακτοκομικών προϊόντων αυξήθηκαν στο ίδιο διάστημα κατά 9,2 εκατ. ευρώ.

Αυξημένες κατά 10,1% είναι και οι εξαγωγές στην Γερμανία, οι οποίες έφθασαν 1.437 εκατ. ευρώ, επίδοση η οποία αποδίδεται στην μεγαλύτερη διείσδυση που έχουν στην γερμανική αγορά δεκάδες ελληνικά προϊόντα. Αναλυτικότερα, οι εξαγωγές στους καρπούς και στα νωπά φρούτα κατά 36 εκατ. ευρώ, στα φαρμακευτικά αυξήθηκαν κατά 27,3 εκατ. ευρώ, στα γαλακτοκομικά κατά 16,7 εκατ. ευρώ, στο ελαιόλαδο κατά 10 εκατ. ευρώ και στα παρασκευάσματα λαχανικών και φρούτων κατά 17,6 εκατ. ευρώ. Αλλά και στην Ιαπωνία οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 113,9 εκατ. ευρώ, φτάνοντας 217,2 εκατ. ευρώ με τα φαρμακευτικά προϊόντα, κατά κύριο λόγο, να δίνουν σημαντική ώθηση στις εξαγωγές.

Οι χαμένοι

Αντίστοιχα οι ελληνικές εξαγωγές χάνουν σημαντικό έδαφος σε αγορές όπως της Ιταλίας, όπου το επτάμηνο του 2020 σημειώνουν μείωση κατά 260 εκατ. ευρώ, φτάνοντας τα 1.896 εκατ. ευρώ από 2.156 το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Μείωση όμως που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα πετρελαιοειδή, όπου οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 182,6 εκατ. ευρώ. Με εξαίρεση τα πετρελαιοειδή, οι ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες τροφίμων αυξάνουν τα μερίδιά τους στη γειτονική χώρα. Αναλυτικότερα οι εξαγωγές ελαιολάδου αυξήθηκαν κατά 80 εκατ. ευρώ, των δημητριακών κατά 24 εκατ. ευρώ, των γαλακτοκομικών κατά 7 εκατ. ευρώ, στους καρπούς και τα νωπά φρούτα κατά 10 εκατ. ευρώ και στο αλεύρι κατά 2,3 εκατ. ευρώ.  Μειωμένες κατά 171 εκατ. ευρώ είναι οι εξαγωγές και στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, εξαιτίας της σημαντικής πτώσης στα πετρελαιοειδή κατά 101 εκατ. ευρώ, στα παρασκευάσματα λαχανικών και φρούτων κατά 12 εκατ. ευρώ και μια σειρά από πολλά ακόμη προϊόντα. Εξαίρεση αποτελεί η αύξηση των εξαγωγών στα γαλακτοκομικά κατά 4,3 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού οι ελληνικές εξαγωγές αναμένεται να σημειώσουν φέτος κατακόρυφη πτώσης της τάξης 24,8% ενώ αλματώδη άνοδο σε ποσοστό 22,2% εκτιμάται ότι θα καταγράψουν το 2021.

Προηγούμενο άρθροΣχεδόν 9 στους 10 εργαζόμενους θέλουν να διατηρήσουν την επιλογή της τηλεργασίας και μετά την πανδημία
Επόμενο άρθροΔίκη Χρυσής Αυγής: Η ώρα των ποινών σήμερα το μεσημέρι
Δημοσιογράφος REALnews Οικονομικό ρεπορτάζ