Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα στον ραδιοφωνικό σταθμό «STATUS FM» και τον δημοσιογράφο Δημήτρη Βενιέρη
Δεν είναι ρεαλιστικός ο στόχος για άνοιγμα στις 30 Νοεμβρίου
Αυτή τη στιγμή, όπως είναι τα επιδημιολογικά δεδομένα, φαίνεται ότι ο αρχικός στόχος για άνοιγμα στις 30 Νοεμβρίου δεν είναι ρεαλιστικός. Φαίνεται ότι θα χρειαστούμε κάποιες μέρες ακόμη, προκειμένου να πέσει το επιδημιολογικό φορτίο, ιδίως στη Θεσσαλονίκη στη Βόρεια Ελλάδα και σε κάποιες περιοχές της Θεσσαλίας. Υπάρχουν κάποια ενθαρρυντικά μηνύματα από την πτώση των κρουσμάτων τις τελευταίες τέσσερις ημέρες σε όλη τη χώρα, ιδίως στη Θεσσαλονίκη. Περιμένουμε, όμως, μεγαλύτερη πτώση τις επόμενες ημέρες. Γιατί, κακά τα ψέματα, την πρώτη εβδομάδα αυτού του δεύτερου lockdown, υπήρξε μια υπερβολική χαλαρότητα όλων μας, με περισσότερες μετακινήσεις, υψηλότερη κινητικότητα από ό,τι δικαιολογούσε η κατάσταση.
Ένας αριθμός κρουσμάτων 300, 400 ημερησίως, στο επίπεδο δηλαδή, του Σεπτεμβρίου, για παράδειγμα, επιτρέπει να συμβιώσουμε για ικανό χρονικό διάστημα, χωρίς την επιθετική αύξηση κρουσμάτων που οδήγησε στην πίεση το Σύστημα Υγείας. Αυτός είναι ένας αριθμός που μπορεί να μας καθοδηγεί και για τις επόμενες εβδομάδες. Είμαστε μακριά ακόμη από αυτόν. Σήμερα και αύριο θα είναι δύο κρίσιμες ημέρες. Θα δούμε τον αριθμό των κρουσμάτων, σε σχέση με τις αντίστοιχες ημέρες της προηγούμενης εβδομάδας. Και ελπίζουμε να είμαστε σε ικανοποιητική πορεία.
Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είχε πει στην ομιλία του στη Βουλή, ότι ενδεχομένως θα έπρεπε να ήμασταν λίγο πιο γρήγοροι στην αντίδραση που αφορούσε την επιβολή πιο περιοριστικών μέτρων στη Θεσσαλονίκη, ιδίως στους χώρους εστίασης και συναθροίσεων. Και επειδή είναι μητροπολιτικό κέντρο η Θεσσαλονίκη, όπως και η Αθήνα, όταν υπάρχει εκεί διασπορά, είναι πιο εύκολο να επεκταθεί σε άλλες περιοχές. Γι’ αυτό τον λόγο χρειάστηκε να πάρουμε αυτά τα μέτρα, όταν είδαμε μπροστά μας μια ξαφνική, απότομη αύξηση των κρουσμάτων και του επιδημιολογικού φορτίου.
Για τα σχολεία
Στην εισήγηση των επιδημιολόγων για το κλείσιμο των σχολείων, δεν έπαιξε ρόλο η μετάδοση εντός των σχολικών αιθουσών, η οποία ήταν πολύ περιορισμένη, όπως είδαμε τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Ρόλο έπαιξε το ενδεχόμενο, λόγω επιβάρυνσης στην κοινότητα, να μεταφερθεί ο ιός από το οικογενειακό περιβάλλον στο παιδί και μετά από το παιδί στο σχολείο. Πέφτοντας το επιδημιολογικό φορτίο στην κοινότητα, γίνεται ακόμη πιο ασφαλές το σχολικό περιβάλλον. Πριν πάντως ανοίξουν τα σχολεία θα θέσουμε σε εφαρμογή ένα σχέδιο στοχευμένων ελέγχων στα παιδιά που είναι στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσής μας, προκειμένου να δούμε ποιό είναι το επιδημιολογικό φορτίο στα παιδιά σε σχέση με την κοινότητα. Και μετά θα προχωρήσουμε στο άνοιγμα. Πηγαίνουμε βήμα-βήμα, αλλά θα ανοίξουν τα σχολεία.
Για το Σύστημα Υγείας
Το σχέδιο του Υπουργείου Υγείας προβλέπει ότι όσο υπάρχει ανάγκη, θα υπάρχει και διεύρυνση της συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα, ακόμη και επίταξη, εάν χρειαστεί. Αυτή τη στιγμή και με την ανάπτυξη δομών από τον Στρατό ή και από την ενίσχυση του Συστήματος Υγείας του Δημοσίου, φαίνεται να μην υπάρχει περισσότερη ανάγκη. Αυτό που έχουμε ανάγκη είναι από ιδιώτες γιατρούς να συνδράμουν στο έργο του Ε.Σ.Υ.. Και γι΄ αυτό τον λόγο έγινε πολύ συζήτηση τις προηγούμενες ημέρες για οικειοθελή διάθεση των ιδιωτικών γιατρών να συνδράμουν στο Ε.Σ.Υ.. Και αν αυτό δεν είναι ικανοποιητικό, όσον αφορά τον βαθμό και τον αριθμό αυτών που θα ανταποκριθούν, τότε υπάρχει και το ενδεχόμενο μέτρων, όπως η επίταξη κάποιων ειδικοτήτων. Εάν δεν υπάρξει ικανοποιητική ανταπόκριση, εξετάζεται ακόμη και αυτό. Γιατί είμαστε, όπως έχουμε πει πολλές φορές, σε έναν πόλεμο. Και σε αυτόν τον πόλεμο πρέπει όλοι να βοηθήσουμε με τις δυνάμεις μας. Δυστυχώς, τις προηγούμενες ημέρες δεν είχαμε την ανταπόκριση που περιμέναμε. Από χθες με την επιστολή που έστειλε ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος, φαίνεται ότι υπάρχει μεγαλύτερη διάθεση συνδρομής των ιδιωτών γιατρών. Δεν είμαστε στην φάση πλειοδοσίας, είμαστε στην φάση της προσφοράς. Περιμένουμε να το δούμε αυτό να γίνεται πράξη.
Υπάρχει ένας σχεδιασμός από το Υπουργείο Υγείας, ώστε η χώρα να λειτουργεί ως μια υγειονομική Περιφέρεια. Κάνει την κατανομή των πόρων του Συστήματος με τέτοιο τρόπο, ώστε να κερδίσει τον πόλεμο.
Για την Τράπεζα Πειραιώς και την Aegean
Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει δείξει ότι λειτουργεί χωρίς ιδεολογικές αγκυλώσεις. Για παράδειγμα, η ενίσχυση που έχουμε κάνει στο Σύστημα Υγείας είναι πάρα πολύ μεγάλη, ακριβώς γιατί έπρεπε να αντιμετωπίσουμε διαφορετικές συνθήκες. Οι Μ.Ε.Θ. από τις. 557 που παραλάβαμε είναι 1.242 σήμερα το πρωί. Προσωπικό του Ε.Σ.Υ. είχε 88.690 πριν την πανδημία και έχει πάνω από 100.000 σήμερα. Τον προϋπολογισμό τον αυξήσαμε 1 δισ. ευρώ.
Το ίδιο και για την περίπτωση της Τράπεζας Πειραιώς που με ρωτάτε. Εφόσον υπάρχει η δυνατότητα να προχωρήσουμε σε αυτή τη στρατηγική ώστε στο τέλος του 2021, πραγματικά να έχει αντιμετωπιστεί το βασικό πρόβλημα που είναι τα «κόκκινα» δάνεια και η δυσπραγία στην οικονομική δραστηριότητα, τότε η Τράπεζα Πειραιώς θα είναι ξανά, όπως και όλο το τραπεζικό σύστημα, σε θέση να προσφέρει αυτά που χρειάζεται η ελληνική οικονομία και να απεμπλακεί από την υψηλή συμμετοχή του το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και φυσικά το Ελληνικό Δημόσιο.
Λέμε όχι στον φθηνό λαϊκισμό. Το θέμα δεν είναι να «ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα». Όλοι οι τομείς της οικονομίας χρειάζονται στήριξη. Η Aegean είναι εθνικός, στην ουσία, αερομεταφορέας. Δεν υπάρχει άλλος σε αυτή την έκταση, που να μπορεί να φέρνει το μεταφορικό αποτέλεσμα που χρειαζόμαστε. Επίσης, είναι τα «φτερά» της χώρας μας για τον τουρισμό. Μεταφέρει εκατομμύρια τουρίστες. Χρειάζεται στήριξη στις αερομεταφορές, όπως έγινε παντού στην Ευρώπη. Τα χρήματα που δίνουμε -σε σχέση με τα περίπου 32 δισεκατομμύρια που δίνονται στην Ευρώπη για στήριξη αντίστοιχων εταιρειών- είναι σχετικά περιορισμένα. Θα υπάρξει συμμετοχή και των ιδιωτών μετόχων. Για κάθε ένα ευρώ που βάζει το Δημόσιο, θα βάζει 50 λεπτά και ο ιδιώτης μέτοχος. Και το Ελληνικό Δημόσιο δεν δίνει τα λεφτά χάρισμα. Τα λεφτά δεν τα δίνουμε χάρισμα. Παίρνουμε warrants, δηλαδή δικαιώματα προαίρεσης και εφόσον ανέβει η μετοχή της εταιρείας, το Ελληνικό Δημόσιο θα βγάλει πολλαπλάσια από αυτά που έβαλε. Σε καιρούς κρίσης παρεμβαίνει το Κράτος για να φέρει την ισορροπία που χρειάζεται στην οικονομία, αλλά μετά αποσύρεται. Δεν είναι εκεί για να κρατικοποιήσει τα πάντα, ούτε είμαστε σοβιετία.