Το μεγάλο θέμα της εποχής σε όλο τον κόσμο είναι οι πληθωριστικές πιέσεις στην οικονομία, οι οποίες δεν οφείλονται μόνο στην έκρηξη των τιμών στην ενέργεια αλλά και στην κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Και αυτό συμβαίνει κυρίως στις ΗΠΑ, από όπου τα μηνύματα είναι σημαντικά για την σχετική υποχώρηση του προβλήματος. Τα δεινά της εφοδιαστικής αλυσίδας – που παγιδεύουν αγαθά από όλο τον κόσμο καθώς οι καταναλωτές και οι εταιρείες προσπαθούν να βρουν σπάνια προϊόντα – υποχωρούν σιγά σιγά λίγο πριν από τα Χριστούγεννα.
Το φαινόμενο αυτό ως γνωστόν, πλήττει και την Ελλάδα, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την τεράστια καθυστέρηση στις παραδόσεις καινούριων αυτοκινήτων.
Σε ναυτιλιακούς κόμβους στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, που έχουν φιλοξενήσει αμέτρητα φορτηγά πλοία, οι λιμενικοί σημειώνουν ότι οι λιμενεργάτες και οι χειριστές τερματικών σταθμών έχουν μετακινήσει σχεδόν 9 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, μισό εκατομμύριο περισσότερα από ό,τι θα έχουν διαχειριστεί συνολικά και τους 12 μήνες του 2020.
Οι αγοραστές –καταναλωτές, εξακολουθούν να δυσκολεύονται να βρουν αγαθά και οι εταιρείες εξακολουθούν να αγωνίζονται να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση της εποχής COVID-19. Αλλά τα στελέχη των λιμενικών αρχών των ΗΠΑ, τονίζουν ότι υπάρχουν «κάποια σημάδια βελτίωσης» στην αντιμετώπιση των καθυστερήσεων των διακοπών.
Οι λιμενικοί αξιωματούχοι της Δυτικής ακτής των ΗΠΑ, ανέφεραν ότι η συμφόρηση στα δίδυμα λιμάνια του Λονγκ Μπιτς και του Λος Άντζελες, που αντιπροσωπεύουν το 40% των θαλάσσιων εμπορευμάτων που εισέρχονται στις Ηνωμένες Πολιτείες, ήταν μια «προσωρινή» κατάσταση και μέρος του «φαινόμενου ντόμινο» του κορωνοϊού.
«Θα δείτε κάποια κανονικότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα, κατά τη γνώμη μου, το καλοκαίρι του 2022», πρόσθεσε σημαίνον λιμενικό στέλεχος.
Καθυστερήσεις παντού
Τα δρομολόγια από τον Ανατολικό Ειρηνικό, Κίνα-ΗΠΑ, αυξήθηκαν στις 106 ημέρες, με βάση το χρόνο που χρειάστηκε για την αποστολή φορτίου στα ασιατικά λιμάνια, διαπίστωσε η εταιρεία Flexport.
Εν τω μεταξύ, υπήρξαν τεράστιες καθυστερήσεις σε λιμάνια όπως η Σαβάνα, η Τζόρτζια προς το Νιούαρκ του Νιου Τζέρσεϊ — και στη Βρετανία, την Ολλανδία και την Κίνα, με περίπου εξακόσια φορτηγά πλοία παγκοσμίως να περιμένουν να εκφορτώσουν κάποια στιγμή τον περασμένο μήνα.
Χαρ;ακτηριστικές είναι οι εικόνες που μεταδόθηκαν από το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, αυτό του Ρόττερνταμ.
Την ίδια ώρα είναι χαρακτηριστικό ότι εν μέσω των καθυστερήσεων, οι λιμενικοί υπάλληλοι της Καλιφόρνια ανέβαλαν ένα σχέδιο για την επιβολή προστίμων σε εγκαταλελειμμένα εμπορευματοκιβώτια που έχουν γίνει ενοχλητικό για τους κατοίκους.
Οι έμποροι λιανικής με «επιρροή» κάνουν τον δικό τους τρόπο
Εν τω μεταξύ, μεμονωμένες μεγάλες εταιρείες λιανικής παίρνουν την υπόθεση στα χέρια τους για να φέρουν προϊόντα στις ΗΠΑ από υπερπόντια εργοστάσια της Ασίας. Αρκετοί λιανοπωλητές, συμπεριλαμβανομένων των Walmart (WMT), The Home Depot (HD) και Target (TGT) και Ikea, έχουν ναυλώσει φορτηγά πλοία για να μειώσουν μόνοι τους τα βάρη της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Οι μεγάλοι έμποροι λιανικής ενδέχεται να έχουν «περισσότερη επιρροή» σε σύγκριση με τους «μικρότερους» εισαγωγείς, είπε ο Manders της Flexport στο Yahoo Finance.
Η πραγματικότητα είναι επίσης ότι δεν υπάρχουν πολλά που μπορεί να κάνει κανείς, καθώς δεν υπάρχουν ξαφνικά στρατιές φορτηγών πλοίων.
Ωστόσο, οι μικρές επιχειρήσεις ελπίζουν ότι αυτή η σεζόν θα δώσει την απαραίτητη ώθηση στις επιχειρήσεις, με πολλές να πλήττονται από τις ελλείψεις εργαζομένων, τις αυξανόμενες τιμές και την έλλειψη των απαραίτητων αγαθών.
Οι προκλήσεις και δυσκολίες στην εφοδιαστική αλυσίδα, θα παραμείνουν. Η Ασία και κυρίως η Κίνα, κραταει στα χέρια της την παραγωγή πλειάδας αγαθών, εξαρτημάτων ή ακόμη και πρώτων υλών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εφοδιαστική επάρκεια της Ευρώπης και των