Αρχική Blog Σελίδα 5

Ευχαριστήριο μήνυμα της Πρωτοβουλίας πολιτών Πτολεμαΐδας/Εορδαίας για την ανάπτυξη

Ευχαριστούμε την κ. Καλλιόπη Βέττα αλλά και τον ανεξάρτητο Βουλευτή Νίκο Παπαδόπουλο του Ελληνικού Παλμού.

Οφείλουμε να ευχαριστήσουμε δημόσια την Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Καλλιόπη Βέττα για την σχετική της δήλωση σχετικά με την ανατίναξη των τριών εκσκαφέων στο ορυχείο της Μαυροπηγής Εορδαίας.

Ομοίως οφείλουμε να ευχαριστήσουμε τον ανεξάρτητο Βουλευτή Νίκο Παπαδόπουλο ( του Ελληνικού Παλμού ) που παρά το γεγονός ότι δεν προέρχεται από την περιοχή μας ευαισθητοποιήθηκε από τα Δελτία Τύπου μας και κατέθεσε σχετική ερώτηση στον Υπουργό Μεταφορών για την σιδηροδρομική γραμμή Έδεσσας – Φλώρινας και γενικά την έλλειψη τρένου στην Δυτική Μακεδονία.

Δ.Τ.Για το τρένο απο Ν.Παπαδόπουλο scaled

Ο κύριος Νίκος Παπαδόπουλος επίσης με Δελτίο Τύπου κάνει αναφορά στην ανατίναξη των εκσκαφέων στο ορυχείο της Μαυροπηγής ( https://ellinikospalmos.gr/mayropigi ). Είναι άξιο κάθε προσοχής Βουλευτές άλλων περιφερειών να ενδιαφέρονται και να κάνουν ερωτήσεις στους αρμόδιους Υπουργούς όταν οι τοπικοί Βουλευτές δείχνουν πλήρη αδιαφορία!!!

Ερώτηση για το τρένο απο Ν.Παπαδόπουλο 2

Έτσι λοιπόν όπως κάναμε και στο παρελθόν με Βουλευτές π.χ. της Ελληνικής Λύσης, αναδείχνουμε το ενδιαφέρον του κυρίου Νίκου Παπαδόπουλου για προβλήματα της περιοχής μας και των κατοίκων της.

ΤΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ ΤΗΣ

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ / ΕΟΡΔΑΙΑΣ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Κεντρική Ημερίδα Διαβούλευσης για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ασφάλεια των Δημοσιογράφων 84 δράσεις σε 8 άξονες-«Η ασφάλεια των δημοσιογράφων είναι ασφάλεια της δημοκρατίας»

Ολοκληρώθηκε σήμερα στο Κέντρο Τύπου της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης η κεντρική Ημερίδα Διαβούλευσης για το «Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ασφάλεια των Δημοσιογράφων».

Στη διαβούλευση συμμετείχαν εκπρόσωποι της πολιτείας -Υπουργείο Δικαιοσύνης, ΓΓΕΕ- των δημοσιογραφικών ενώσεων -ΕΣΗΕΑ, ΠΟΕΣΥ, ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΠΥΤ, ΠΣΑΤ, ΕΔΙΠΤ, ΕΣΗΕΠΗΝ, ΕΣΗΕΘΣτΕ και IFCP- διεθνών οργανισμών (ΟΑΣΕ, Συμβούλιο της Ευρώπης), της ακαδημαϊκής κοινότητας (ΕΚΠΑ, Πάντειο, ΑΠΘ, ΔΠΘ, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου) και Μέσων Ενημέρωσης (ΑΠΕ-ΜΠΕ και ΕΡΤ).

Ανοίγοντας τις εργασίες της ημερίδας, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης τόνισε ότι «οι επιθέσεις που δέχονται οι δημοσιογράφοι δεν διαχωρίζονται αλά καρτ σε καλές και κακές· είναι όλες το ίδιο επικίνδυνες». Χαρακτήρισε ως τον «ελέφαντα στο δωμάτιο» το ζήτημα των ανώνυμων επιθέσεων μέσω διαδικτύου και υπογράμμισε ότι, όσο και αν προσπαθήσουμε να βάλουμε φραγμό σε καταχρηστικές αγωγές, δεν θα έχουμε αποτέλεσμα αν δεν «βάλουμε φραγμό στην ανωνυμία, με ταυτοποίηση των χρηστών στο διαδίκτυο. Είναι μια μάχη που θα δώσουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο».

Για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ασφάλεια των δημοσιογράφων, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επεσήμανε πως αντλεί αξιοπιστία ξεκινώντας από το «τι συμφώνησε η κοινωνία», καθώς αποτελεί προϊόν διαβούλευσης ανάμεσα σε πολιτεία, δημοσιογραφικές ενώσεις, ακαδημαϊκή κοινότητα και διεθνείς οργανισμούς. Φέρνει μεγάλες αλλαγές και όπως και οι άλλες μεταρρυθμίσεις, που έχει ήδη προωθήσει η κυβέρνηση, προσφέρει τη «δύναμη στους δημοσιογράφους να μην επιτρέπεται η κατάχρηση της δουλειάς τους» όπως τόνισε.

Κατά τον χαιρετισμό του, ο Υφυπουργός Δικαιοσύνης Ιωάννης Μπούγας σημείωσε ότι το σχέδιο νόμου που θα ψηφιστεί εντός του Ιουλίου, ενισχύει περαιτέρω τις ήδη ισχυρές εγγυήσεις που η ελληνική έννομη τάξη παρέχει για την προστασία της ελευθερίας του Τύπου. Όπως τόνισε, «η προστασία των δημοσιογράφων αποτελεί προϋπόθεση για τη λειτουργία του κράτους δικαίου και της ίδιας της δημοκρατίας, αλλά και δικαίωμα που προστατεύεται από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση και το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, το οποίο έχει αναγνωρίσει ότι αφορά ακόμα και ελευθερίες που προσβάλλουν, σοκάρουν, αναστατώνουν». Υποστήριξε ότι, μεταξύ άλλων, η χώρα μας ενσωματώνει στο εθνικό δίκαιο ολοκληρωμένο πλαίσιο προστασίας ενάντια στις καταχρηστικές αγωγές (SLAPPs), οι οποίες δείχνουν αυξητική πορεία και έχουν στόχο τον εκφοβισμό και την οικονομική εξουθένωση εκείνων εναντίον των οποίων ασκούνται.

Στα στοιχεία που αποτυπώνουν τη σταθερή βελτίωση της θέσης της χώρας μεταξύ των κρατών μελών του ΟΟΣΑ στη θεσμική θωράκιση του κράτους δικαίου -η Ελλάδα καταλαμβάνει σήμερα τη δεύτερη θέση στη σχετική κατάταξη–  αναφέρθηκε η Γενική Γραμματέας Συντονισμού της Προεδρίας της Κυβέρνησης Εύη Δραμαλιώτη. Η κ. Δραμαλιώτη χαρακτήρισε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης σημαντικό εργαλείο που εντάσσει την εθνική πολιτική σε μια ευρύτερη ευρωπαϊκή στρατηγική για την ασφάλεια των δημοσιογράφων.

Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Δικαιοσύνης Πέλοψ Λάσκος αναφέρθηκε στην αντιμετώπιση του φαινομένου των καταχρηστικών αγωγών κατά δημοσιογράφων (SLAPPs) από την πολιτεία, με προτεραιότητα την μείωση του χρόνου εκδικάσεως των υποθέσεων, τη θωράκιση της διασυνοριακής αγωγής, τη ρύθμιση λεπτομερειών. «Αντιμετωπίζουμε τους δημοσιογράφους σαν τέταρτο πυλώνα του πολιτεύματος», υπογράμμισε ο κ.Λάσκος.

Η Γενική Γραμματέας Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Κατερίνα Πατσόγιαννη υπογράμμισε ότι “η προστασία των δημοσιογράφων από απειλές, εκφοβισμούς και κάθε μορφή βίας δεν αφορά μόνο την προσωπική τους ασφάλεια. Αφορά την υπεράσπιση της ελευθερίας του λόγου και της πολυφωνίας στην κοινωνία».

Μιλώντας στην Ημερίδα, ο Γενικός Γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης Δημήτρης Κιρμικίρογλου ευχαρίστησε τις ενώσεις συντακτών και τους παρευρισκόμενους για τη συμμετοχή τους στον διάλογο. «Το όραμά μας είναι κάθε δημοσιογράφος να μπορεί να εργάζεται ελεύθερα, χωρίς φόβο, εκφοβισμό ή βία. Όταν ένας δημοσιογράφος φιμώνεται, απειλείται η δημοκρατική ανθεκτικότητα», υπογράμμισε ο Γενικός Γραμματέας. Όπως επεσήμανε, το πρώτο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την ασφάλεια των δημοσιογράφων αναπτύσσεται πάνω στις κατευθυντήριες γραμμές του Συμβουλίου της Ευρώπης, σε οκτώ θεματικούς πυλώνες, με 84 συγκεκριμένες δράσεις, με κρίσιμη παράμετρο οι προτάσεις να είναι εφαρμόσιμες.

Το Σχέδιο, όπως ανέφερε, τίθεται σε διαβούλευση με μια προσέγγιση «από τη βάση προς τα πάνω» (bottom-up) —ακολουθώντας διεθνείς καλές πρακτικές— ώστε να αποτυπώνει την πραγματική κατάσταση που βιώνουν η δημοσιογραφική κοινότητα και η ελληνική κοινωνία. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στο νέο περιβάλλον των μέσων ενημέρωσης, όπως αυτό διαμορφώνεται υπό την επίδραση της τεχνητής νοημοσύνης και των νέων απειλών ψηφιακής ασφάλειας, καθώς και στην εκστρατεία για την καταπολέμηση των SLAPPs σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης.

Ο Γενικός Γραμματέας αναφέρθηκε, στις πρωτοβουλίες που έχουν ήδη αναληφθεί σε θεσμικό επίπεδο για τη θωράκιση του πλαισίου. Με τον Ν. 5253/2025 εφαρμόστηκε ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός για την Ελευθερία των Μέσων (EMFA) και θεσμοθετήθηκαν το Εθνικό Σχέδιο Δράσης, η Εθνική Στρατηγική για την Παιδεία στα Μέσα και το Ελληνικό Συμβούλιο Μέσων, με κατοχύρωση της συντακτικής ανεξαρτησίας. Με τον Ν. 5090/2024 αποποινικοποιήθηκε η απλή δυσφήμηση (κατάργηση του άρθρου 362 ΠΚ), ενώ με τον Ν. 5172/2025 η διαδικτυακή παρενόχληση δημοσιογράφου αναγνωρίστηκε ως ιδιαιτέρως επιβαρυντική περίσταση. Παράλληλα, ο Ν. 5085/2024 θέσπισε ειδικό αδίκημα για απειλές ή υποκίνηση βίας κατά αθλητικών συντακτών, και ο Ν. 5002/2022 ενίσχυσε τις εγγυήσεις κατά των παρακολουθήσεων (διπλή εισαγγελική έγκριση, απαγόρευση παράνομου λογισμικού).

Οι οκτώ θεματικοί πυλώνες του Σχεδίου

Ο κ.Κιρμικίρογλου σημείωσε ότι το κείμενο αποτυπώνει τη συλλογική εργασία της Task Force για την προστασία των δημοσιογράφων και της ΓΓΕΕ. Ευθυγραμμισμένο με τους τέσσερις πυλώνες της Σύστασης CM/Rec(2016) του Συμβουλίου της Ευρώπης -Πρόληψη, Προστασία, Δίωξη, Προώθηση- το Σχέδιο αναπτύσσεται σε οκτώ θεματικούς άξονες:

  • Φυσική Ασφάλεια & Συνεργασία Αστυνομίας
  • Ψηφιακή Ασφάλεια & Διαδικτυακές Απειλές
  • Καταπολέμηση SLAPPs
  • Εκπαίδευση & Ενδυνάμωση Δημοσιογράφων
  • Γραμματισμός στα Μέσα & Ευαισθητοποίηση
  • Έρευνα, Δεδομένα & Παρακολούθηση
  • Διεθνής Δράση & Διπλωματία
  • Δημοσιογραφία χωρίς Αποκλεισμούς

Το Σχέδιο υποστηρίζεται επιχειρησιακά από την πολυσυμμετοχική Task Force -που ο ΟΑΣΕ αναγνώρισε ως καλή πρακτική- και από το Διεθνές Κέντρο Προστασίας και Εκπαίδευσης Δημοσιογράφων με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ενώ συνοδεύεται από ετήσια δημόσια έκθεση προόδου, ανεξάρτητη αξιολόγηση και πόρους για την υλοποίηση. Τα πορίσματα της σημερινής διαβούλευσης θα ενσωματωθούν στο τελικό κείμενο.

Στο πλαίσιο της ημερίδας, οι διεθνείς εταίροι του ΟΑΣΕ και του Συμβουλίου της Ευρώπης συνεχάρησαν τη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης για τις συνεχείς προσπάθειες και την αφοσίωσή της στην προώθηση μεταρρυθμίσεων για την ασφάλεια των δημοσιογράφων και την ελευθερία του Τύπου. Από την πλευρά τους, οι δημοσιογραφικές ενώσεις και τα μέλη της Task Force καλωσόρισαν και στήριξαν το εγχείρημα, με κοινό αίτημα ένα: το Σχέδιο να μετουσιωθεί σε ουσιαστική προστασία και στο πεδίο, εκεί όπου ασκείται καθημερινά η δημοσιογραφία.

Συμμετοχές

Δημοσιογραφικές Ενώσεις: Ένωση Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ), Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Συντακτών (ΠΟΕΣΥ), Ένωση Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας-Θράκης (ΕΣΗΕΜΘ), Ένωση Συντακτών Περιοδικού και Ηλεκτρονικού Τύπου (ΕΣΠΥΤ), Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αθλητικού Τύπου (ΠΣΑΤ), Ένωση Δημοσιογράφων Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου (ΕΔΙΠΤ), Ένωση Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Πελοποννήσου-Ηπείρου-Νήσων (ΕΣΗΕΠΗΝ), Ένωση Συντακτών Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας και Εύβοιας (ΕΣΗΕΘΣτΕ) και Διεθνής Ομοσπονδία Επικοινωνίας και Τύπου (IFCP).

Ακαδημαϊκά Ιδρύματα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.

Δ. Δίου-Ολύμπου: «2η Ημέρα Υιοθεσίας Αδέσποτων» το Σάββατο 27 Ιουνίου στο δημοτικό πάρκο Λιτοχώρου

Ο Δήμος Δίου-Ολύμπου σας προσκαλεί στη «2η Ημέρα Υιοθεσίας Αδέσποτων» το Σάββατο 27 Ιουνίου 2026 στο δημοτικό πάρκο Λιτοχώρου (ώρες: 18:00-21:00), στο περιθώριο των εκδηλώσεων του 22ου Olympus Marathon.

Η εκδήλωση γνωριμίας του κοινού με τα αδέσποτα που φιλοξενούνται στο δημοτικό καταφύγιο αδέσποτων ζώων συντροφιάς διοργανώνεται για δεύτερη φορά από την Αντιδημαρχία Διαχείρισης Αδέσποτων Ζώων Συντροφιάς, σε συνεργασία με εθελοντές και φιλοζωικά σωματεία.

Σας περιμένουμε όλους το Σάββατο 27 Ιουνίου 2026 στο δημοτικό πάρκο Λιτοχώρου (18:00-21:00) για να γνωρίσετε τα αδεσποτάκια του Δήμου και σας προσκαλούμε να υιοθετήσετε κι εσείς ένα αδέσποτο – μια πράξη ελπίδας, αγάπης και ευθύνης.

www.dion-olympos.gr/adespota

Ν. Ανδρουλάκης: «Η νομιμότητα δεν εφαρμόζεται επιλεκτικά. Δεν μπορεί να υπάρχει δικαίωση για το μέλλον και συγχρόνως αδικία για το παρελθόν»

Ομιλία Νίκου Ανδρουλάκη, Προέδρου ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής στην Ολομέλεια της Βουλής

Κυρία Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Αν ακούσει κανείς την κυβέρνηση, θα πιστέψει ότι όλα βαίνουν καλώς στη χώρα. Ότι η οικονομία ευημερεί, ότι τα προβλήματα αντιμετωπίζονται, ότι οι πολίτες βλέπουν καθημερινά τη ζωή τους να βελτιώνεται ραγδαία.

Αν όμως βγει έξω από αυτή την αίθουσα, περπατήσει στον δρόμο και συναντήσει μικρομεσαίους επιχειρηματίες, ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, δανειολήπτες θα ακούσει μια εντελώς διαφορετική πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα που εκφράζει μια εντελώς διαφορετική ιστορία από αυτή που αφηγούνται οι υπουργοί και οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.

Θα ακούσει για χρέη που συσσωρεύονται.

Για λογαριασμούς που δεν βγαίνουν.

Για ρυθμίσεις μη βιώσιμες.

Για επιχειρήσεις που προσπαθούν να επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον διαρκούς αβεβαιότητας.

Αυτή είναι η μεγάλη αντίφαση της κυβερνητικής πολιτικής.

Μια κυβέρνηση που επενδύει στην εικόνα, στην προπαγάνδα, στην επικοινωνία, αλλά αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα πραγματικά και σοβαρά προβλήματα της κοινωνίας και της αγοράς.

Δυστυχώς το σημερινό πολυνομοσχέδιο είναι μία ακόμα τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση. Ένα νομοσχέδιο-σκούπα. Ένα νομοσχέδιο με ετερόκλητες διατάξεις, διαφορετικά αντικείμενα, σκοπιμότητες, που επί της ουσίας και σε αυτή την περίπτωση, με το νομοσχέδιο-σκούπα, περιορίζεται ο ουσιαστικός διάλογος και ο ουσιαστικός κοινοβουλευτικός έλεγχος. Η διαβούλευση υποβαθμίζεται.

Αλλά αυτά δεν σας ενδιαφέρουν.

Θα σταθώ, λοιπόν, σε τέσσερα κρίσιμα ζητήματα, για τα οποία δεν έχουμε μόνο ασκήσει κριτική, αλλά έχουμε προτείνει συγκεκριμένες λύσεις που δίνουν διέξοδο σε πολλά από τα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας.

Η απόφαση του Αρείου Πάγου: Η νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Οικονομικών για τους δανειολήπτες του νόμου του ΠΑΣΟΚ, του εμβληματικού πια νόμου 3869 του 2010, που «ξήλωσαν» κατά σειρά οι κυβερνήσεις Τσίπρα – Καμμένου και Κυριάκου Μητσοτάκη.

Έρχεται λοιπόν σήμερα η κυβέρνηση χωρίς κάποια γενναία πρωτοβουλία. Ακολουθεί την απόφαση του Αρείου Πάγου.

Δεν είναι δικής σας πολιτική πρωτοβουλία, δεν είναι γιατί ακούσατε την κοινωνία, τους ανθρώπους που έχουν ταλαιπωρηθεί. Πήρε μια απόφαση η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου και σας ανάγκασε να έρθετε σήμερα εδώ και να νομοθετήσετε.  

Είναι μια απόφαση συμμόρφωσης η σημερινή σας πρωτοβουλία. Και όχι μια πολιτική πρωτοβουλία, που βασίζεται σε ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους και των αδικιών που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια με συγκεκριμένες πολιτικές επιλογές.

Αποτελεί την καθυστερημένη συμμόρφωσή της σε μια δεσμευτική δικαστική απόφαση.

Η απόφαση του Αρείου Πάγου δικαιώνει και τον δικό μας αγώνα. Και τη δική μας φωνή,  που τόσα χρόνια λέγαμε ότι έχει αποδυναμωθεί η προστασία των δανειοληπτών στην πράξη.

Αντί λοιπόν να εφαρμόσετε αυτά που προτείναμε, εμείς τι ακούσαμε -ακόμα και μετά την απόφαση του Αρείου Πάγου;

Ακούσαμε για «χρυσές τομές», «βέλτιστους τρόπους εφαρμογής», διάφορα περιθώρια ερμηνείας.

Ποια περιθώρια ερμηνείας;

Η απόφαση της Πλήρους Ολομέλειας του Αρείου Πάγου ήταν απολύτως σαφής.

Δεν ήταν εισήγηση.

Δεν ήταν γνωμοδότηση.

Δεν ήταν πρόταση προς συζήτηση.

Ήταν μια αμετάκλητα δεσμευτική δικαστική απόφαση που όφειλε να εφαρμοστεί από την πρώτη ημέρα.

Και τελικά αναγκαστήκατε να αποδεχθείτε αυτό που εξαρχής υποστήριζε το ΠΑΣΟΚ, και όχι μόνο εμείς για να είμαστε δίκαιοι. Και οι δικηγορικοί σύλλογοι, οι ενώσεις καταναλωτών και χιλιάδες δανειολήπτες.

Ότι ο νόμιμος εκτοκισμός γίνεται επί της μηνιαίας δόσης που όρισε το δικαστήριο και όχι επί του συνόλου του κεφαλαίου, όπως αυθαίρετα, παράνομα και καταχρηστικά εφαρμοζόταν μέχρι σήμερα.

Ας σταματήσετε λοιπόν τα επικοινωνιακά παιχνίδια.

Γιατί οι πολίτες ζητούν σεβασμό στη νομιμότητα.

Ζητούν προστασία των δικαιωμάτων τους.

Και εδώ βρίσκεται το πραγματικά κρίσιμο σημείο.

Τι θα γίνει με τους χιλιάδες δανειολήπτες των οποίων οι ρυθμίσεις καταγγέλθηκαν γιατί δεν άντεξαν; Και δεν άντεξαν από μια παράνομη, καταχρηστική πρακτική.

Για αυτούς σήμερα έχετε να πείτε κάτι; Είναι χιλιάδες άνθρωποι, που πλήρωναν, πλήρωναν, χρησιμοποίησαν τον νόμο-τομή προστασίας, δύσκολης διαπραγμάτευσης του ΠΑΣΟΚ τότε, το 2010, απέναντι στις χειρότερες δημοσιονομικές συνθήκες της χώρας. Οι τράπεζες καταχρηστικά τους πίεζαν με χρήματα που παράνομα ζητούσαν στις δόσεις τους και αυτοί οι άνθρωποι δεν διατήρησαν τη ρύθμιση.

Σε αυτούς εσείς σήμερα γυρνάτε την πλάτη. Εμείς λέμε ότι η νομιμότητα δεν εφαρμόζεται επιλεκτικά. Δεν μπορεί να υπάρχει δικαίωση για το μέλλον και συγχρόνως αδικία για το παρελθόν.

Εδώ είναι η αξία της δεύτερης ευκαιρίας αξιοπρέπειας που πολλές φορές λέμε.

Γιατί αξίζουν αυτοί οι άνθρωποι που δεν άντεξαν λόγω καταχρηστικών πρακτικών μια δεύτερη ευκαιρία αξιοπρέπειας. Γι’ αυτό κάθε καταγγελία ρύθμισης που στηρίχθηκε -για εμάς- στον παράνομο αυτό υπολογισμό οφείλει να θεωρηθεί αυτοδικαίως άκυρη, κ. Πιερρακάκη.  Αυτό είναι δικαιοσύνη. Αυτό είναι διαφάνεια. Αυτό είναι σεβασμός στη νομιμότητα. Να επανέλθουν αυτοί οι άνθρωποι στο καθεστώς προστασίας που δικαιούνται.

Όχι επικοινωνιακές ασκήσεις πάνω στις πλάτες πολιτών και οικογενειών που πάλευαν επί χρόνια να σώσουν το σπίτι τους και να τηρήσουν τις υποχρεώσεις τους.

Το κράτος δικαίου δεν μπορεί να λειτουργεί με δύο μέτρα και δύο σταθμά.

Εξωδικαστικός μηχανισμός

Ο εξωδικαστικός μηχανισμός που έξι χρόνια τώρα παρουσιάζετε ως μια πολύ μεγάλη μεταρρύθμιση, έχει πενιχρά αποτελέσματα.

Τα στοιχεία είναι και εδώ αποκαλυπτικά: Από τα 250 δισ. ευρώ ιδιωτικού χρέους, ρυθμίστηκαν 18,64 δισ. ευρώ.

Και υπάρχει και ένα κρίσιμο αναπάντητο ερώτημα:

Πόσες από αυτές τις ρυθμίσεις είναι πραγματικά βιώσιμες;

Πόσες παραμένουν ενήμερες;

Γιατί μια ρύθμιση που «κοκκινίζει» ξανά λίγους μήνες αργότερα, δεν λύνει το πρόβλημα. Απλώς το μεταθέτει.

Ο εξωδικαστικός σας μηχανισμός δεν δίνει δεύτερη ευκαιρία στον πολίτη που έχει πραγματικά ανάγκη. Δίνει πολλές ευκαιρίες στα funds, τους servicers και τους κερδοσκόπους. Σε πολλές περιπτώσεις οδηγεί τους πολίτες σε υπέρογκες δόσεις για 30 και 35 χρόνια, με την απειλή ότι στην πρώτη δυσκολία θα αναβιώσει ολόκληρο το χρέος. Αυτό δεν είναι προστασία.

Την ίδια στιγμή, οι servicers και τα funds, ενώ έχουν προστατεύσει τα συμφέροντά τους και λειτουργούν μέσα σε ένα καθεστώς αδιαφάνειας, νιώθουν σε απόλυτη θέση ισχύος. Πώς, λοιπόν, να προσέλθουν σε διαπραγματεύσεις με τη λογική της ρύθμισης και όχι με τη φιλοσοφία της εξόντωσης για να έχουν γρηγορότερο και ευκολότερο κέρδος;

Ο οφειλέτης σε πολλές περιπτώσεις -και το ξέρετε πολύ καλά- δεν γνωρίζει καν σε ποια χέρια βρίσκεται το δάνειό του. Ο δικηγόρος του, για να το μάθει, περνούν μήνες. Δεν γνωρίζει πώς υπολογίζεται το ίδιο του το χρέος στη δευτερογενή αγορά δανείων που διαμορφώθηκε με την ευθύνη των Τσίπρα-Καμμένου-Μητσοτάκη τα τελευταία χρόνια.

Δεν υπάρχει καν στοιχείο και φάκελος δικαιολόγησης. Ουσιαστικής αιτιολόγησης όταν απορρίπτεται η πρότασή του.

Εμείς, λοιπόν, καταθέτουμε συγκεκριμένες προτάσεις.

Κάνουμε δεσμευτικό τον Κώδικα Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος, με συγκεκριμένες υποχρεώσεις και πραγματικές κυρώσεις για τράπεζες και servicers.

Καθιερώνουμε ανεξάρτητες Επιτροπές Διευθέτησης Οφειλών -επιτροπές κράτους, δανειολήπτη και τράπεζας ή servicer-, ώστε ο πολίτης να μην είναι έρμαιο της μονομερούς κρίσης των πιστωτών σε αδιέξοδο.

Ενισχύουμε την προστασία των ευάλωτων οφειλετών, με αύξηση των σχετικών ορίων κατά 25% και ειδική μέριμνα για τους αγρότες.

Και βάζουμε τέλος στην αδιαφάνεια των servicers, με πλήρη πρόσβαση του οφειλέτη στον φάκελό του και πραγματικές υποχρεώσεις ενημέρωσης για όλη τη διαδρομή του δανείου. Πότε, πού ήταν και τι παραπάνω μπήκε στο χρέος του.

Το ερώτημα είναι τελικά απλό.

Θέλουμε έναν εξωδικαστικό μηχανισμό που παράγει βιώσιμες ρυθμίσεις ή έναν μηχανισμό που λειτουργεί κυρίως προς όφελος των πιστωτών, για να λέμε ότι κάτι κάναμε;

Θέλουμε πραγματικά μία δεύτερη ευκαιρία αξιοπρέπειας για τους πολίτες ή μόνιμη ομηρία για αυτούς, τα παιδιά τους και όλη την οικογένεια απέναντι στα funds;

Η κυβέρνηση έχει κάνει την επιλογή της. Με την αδιαφάνεια, τις καθυστερήσεις και τα ημίμετρα.

Εμείς επιλέγουμε διαφάνεια, λογοδοσία και βιώσιμες λύσεις.

Γιατί το ιδιωτικό χρέος δεν είναι λογιστικό μέγεθος.

Είναι η καθημερινότητα. Είναι ζήτημα βιώσιμης ανάπτυξης.

Είναι ζήτημα κοινωνικής συνοχής, σταθερότητας και κράτους δικαίου.

Για τον ακατάσχετο επαγγελματικό λογαριασμό

Και εδώ πρόκειται για μία θετική πρωτοβουλία. Αλλά, καθυστερημένη διόρθωση. Όχι τολμηρή μεταρρύθμιση.

Η δική σας παρέμβαση παραμένει μισή.

Αγνοείτε εκκωφαντικά ένα πάγιο και απολύτως λογικό αίτημα της αγοράς: τη θεσμοθέτηση πραγματικά ακατάσχετου επαγγελματικού λογαριασμού.

Έμεις επανειλημμένα έχουμε αναδείξει την ανάγκη προστασίας ενός ελάχιστου κεφαλαίου κίνησης για ελεύθερους επαγγελματίες, μικρές επιχειρήσεις και αυτοαπασχολούμενους.

Γιατί μια επιχείρηση δεν μπορεί να επιβιώσει όταν κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή να δεσμευθούν τα χρήματα με τα οποία πληρώνει μισθούς, προμηθευτές, ασφαλιστικές εισφορές και λειτουργικά έξοδα.

Πώς θα παραμείνει ανοιχτή μια επιχείρηση όταν κινδυνεύει το οξυγόνο της;

Γι’ αυτό καταθέτουμε σήμερα τροπολογία για τη θεσμοθέτηση πραγματικά ακατάσχετου επαγγελματικού λογαριασμού, που θα προστατεύει ένα ελάχιστο κεφάλαιο κίνησης και θα δίνει ανάσα στους μικρομεσαίους και την πραγματική οικονομία.

Οι συνεπείς επαγγελματίες χρειάζονται πραγματική προστασία και όχι ημίμετρα. Και εδώ αξίζουν επιλογή αξιοπρέπειας.

Για το μεγάλο θέμα της ρύθμισης των οφειλών για τα ασφαλιστικά ταμεία, ΕΦΚΑ, εφορία και για όλα τα ζητήματα που αφορούν χιλιάδες Έλληνες πολίτες.

Εσείς μιλάτε για μία ρύθμιση 72 δόσεων. Τους καλύπτει όλους; Είναι έτσι;

Και εδώ, για άλλη μία φορά, είναι τόσο αυστηρές οι προϋποθέσεις που αποκλείει ακριβώς εκείνους που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Όσοι έχασαν προηγούμενες ρυθμίσεις επειδή αδυνατούσαν να ανταποκριθούν, όσοι έχουν νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές, όσοι προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανές τις επιχειρήσεις τους, ουσιαστικά, σε δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, μένουν εκτός.

Μια πραγματικά αναπτυξιακή πολιτική επιλογή θα προέβλεπε περισσότερες δόσεις, διαγραφή μέρους των προσαυξήσεων και λογικό επιτόκιο αποπληρωμής. Αντί γι’ αυτό, η κυβέρνηση επιλέγει ένα σχήμα που κινδυνεύει να αποδειχθεί ανεφάρμοστο από την πρώτη ημέρα εφαρμογής του.

Εμείς καταθέτουμε ξανά σήμερα τροπολογία για 120 δόσεις για οφειλές προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, με κίνητρο κουρέματος έως 30% για τους συνεπείς. Για να τους δώσουμε το κίνητρο βιώσιμων μακροπρόθεσμων και σταθερών ρυθμίσεων. Για να μπορούν να σχεδιάσουν με ασφάλεια το οικονομικό μέλλον των επιχειρήσεών τους.

Η λύση δεν είναι να παγιδεύεις τους πολίτες στα χρέη.

Η λύση είναι να τους δίνεις ρεαλιστικές επιλογές για να τα αποπληρώσουν με αξιοπρέπεια.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Οι τροπολογίες που καταθέτουμε σήμερα δεν είναι ασκήσεις αντιπολιτευτικής τακτικής. Δίνουν συγκεκριμένες λύσεις σε συγκεκριμένα προβλήματα της κοινωνίας, γνωστά σε όλους μας.

Για τους δανειολήπτες που κινδυνεύουν να χάσουν το σπίτι τους.

Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που ασφυκτιούν.

Για τους επαγγελματίες που βλέπουν ακόμη και το κεφάλαιο κίνησής τους να απειλείται από κατασχέσεις.

Για τους πολίτες που ζητούν κανόνες ασφάλειας, διαφάνειας και δικαιοσύνης.

Για μία ακόμη φορά, σε όλους αυτούς γυρνάτε την πλάτη.Διορθώνετε κάποια από αυτά τα προβλήματα με καθυστέρηση και δεν λέτε ότι η ατολμία σας τόσα χρόνια έχει διογκώσει αυτά τα προβλήματα. Έρχεστε, λοιπόν, σήμερα να κάνετε μπαλώματα, ενώ έχετε ευθύνη για τη μεγάλη μεγέθυνση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η πραγματική οικονομία. Μεγέθυνση με πολύ σημαντικές καθημερινές συνέπειες.

Εδώ, όμως, έχουμε και άλλα θέματα. Γιατί μέσα σε αυτό το νομοσχέδιο-σκούπα έχετε βάλει μπόλικα πράγματα. Όπως επιλεκτικές εξυπηρετήσεις σε οικονομικά συμφέροντα.

Όπως των εργολάβων του Ταμείου Ανάκαμψης και του Υπερταμείου αλλά και των golden boys που φωτογραφίζετε με συγκεκριμένες διατάξεις του νομοσχεδίου. Φοροελαφρύνσεις, αλλά και άλλα πράγματα.

Όπως οι υπερβολικές αυξήσεις  μητροπολιτών και υπαλλήλων της Προεδρίας της Δημοκρατίας. Προκαλούν αυτές οι επιλογές σας μία κοινωνία που περνά πάρα μα πάρα πολύ δύσκολα, κύριε Πιερρακάκη.

Εμείς πιστεύουμε ότι η οικονομία πρέπει να υπηρετεί την κοινωνία. Ότι οι ρυθμίσεις χρεών πρέπει να είναι βιώσιμες και όχι παγίδες. Ότι, όταν δίνεις αυξήσεις, πρέπει να κοιτάς την πραγματικότητα γύρω σου και όχι μόνο συμβιβασμούς, ισορροπίες ή το κλείσιμο του ματιού σε συγκεκριμένους κύκλους.

Η αγορά χρειάζεται κανόνες και όχι ασυδοσία.

Η ακρίβεια που ζούμε σήμερα, είναι προϊόν της ασυδοσίας και όχι της εφαρμογής των κανόνων. Εσείς αποδυναμώσατε τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, για αυτό πληρώνει πανάκριβα η κοινωνία την ακρίβεια.

Εσείς δεν επιτρέψατε να φέρουν αποτέλεσμα ένα πολύ μεγάλο κομμάτι που αφορά τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Και θα είχε πραγματικά αξία να πείτε στην κοινωνία σήμερα, ότι μπροστά στα δισεκατομμύρια των υπερκερδών των ολιγοπωλίων, τι έχετε εισπράξει επτά χρόνια από όλους αυτούς. Τι έχετε εισπράξει από τα μεγάλα ολιγοπώλια της χώρας;

Αν δεν υπήρχε η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επιλέξατε την κατώτατη βαθμίδα, δεν θα είχατε εισπράξει τίποτα;

Δεν έχετε πάρει, λοιπόν, ούτε μία πρωτοβουλία για να βάλετε κανόνες σε μία ασύδοτη αγορά. Γιατί επιλέξατε να είστε με αυτούς τους λίγους, στην όχθη της υπηρεσίας τους, και όχι με τους πολλούς που δεινοπαθούν στην καθημερινότητά τους.

Η ανάπτυξη, λοιπόν, έχει αξία όταν παράγει ασφάλεια, δικαιοσύνη, διαφάνεια και λογοδοσία. Εμείς αυτόν τον αγώνα δίνουμε και αυτός ο αγώνας είναι ο αγώνας της πολιτικής αλλαγής.

Βοήθησε κι εσύ για τη διεκδίκηση του προαστιακού Θεσσαλονίκη – Ημαθία – Πέλλα

Η «Ομάδα Δράσεων Ενεργών Πολιτών Δήμου Αλεξάνδρειας» και οι «Πολίτες Δήμου Βέροιας», μαζί με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔΚΜ) , με 175.733 πολίτες, 43 φορείς, με 5.000 μεμονωμένες υπογραφές, διεκδικούν τη λειτουργία ενός σύγχρονου ηλεκτροκίνητου Προαστιακού Σιδηροδρόμου για την Ημαθία και την Πέλλα.

Η μόνη μάχη που σίγουρα χάνεται είναι αυτή που δεν δίνεται. Και οι πολίτες τη δίνουν — και θα συνεχίσουν να τη δίνουν — μέχρι να υλοποιηθεί το δίκαιο αυτό αίτημα.

Στην προσπάθεια αυτή ζητούμε και τη δική σας συμβολή.

Συμπληρώστε το παρακάτω ερωτηματολόγιο, ώστε να καταγραφεί η χρησιμότητα και η αναγκαιότητα του έργου, να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα και να προωθηθούν στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://docs.google.com/…/1FAIpQLSdIqQlPZfZ…/viewform…

συμπληρώστε το ερωτηματολόγιο και κοινοποιήστε το στους διαδικτυακούς φίλους σας, αλλά και μέσω email – messenger ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες των Νομών Ημαθίας και Πέλλας να συνδράμουν ενεργά σε αυτή την κοινή διεκδίκηση.

Με εκτίμηση,

Ομάδα Δράσεων Ενεργών Πολιτών Δήμου Αλεξάνδρειας

Πολίτες Δήμου Βέροιας

ΕΚΕΤΑ: Εγκαίνια νέων υποδομών στο Λάκκωμα Χαλκιδικής

Το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), έχει τη χαρά να εγκαινιάσει φέτος τον Ιούνιο τα έργα του «ΕΚΕΤΑ 2.0»*. Με χαρά σας προσκαλούμε στα εγκαίνια της νέας κτιριακής υποδομής του ΕΚΕΤΑ “The Factory”, τη Δευτέρα 29 Ιουνίου 2026, ώρα 10:00 π.μ., στο Λάκκωμα Χαλκιδικής (2η Οδός, Βιομηχανικό Πάρκο, Λάκκωμα, ΤΚ 630 80, https://maps.app.goo.gl/LRF1p6GUoB1qaqYU8).

Θα υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς με λεωφορείο από το ΕΚΕΤΑ προς το Λάκκωμα. Για κράτηση θέσης παρακαλούμε όπως μας ενημερώσετε μέσω email στο certh@certh.gr.

Το Πρόγραμμα της Εκδήλωσης:

Πρόγραμμα Τελετής Εγκαινίων 29 06 2026

Μικρά Ασία: Νομοθετικό πλαίσιο για την διάλυση του PKK θα κατατεθεί σύντομα στην Βουλή (Ερντογάν)

Ο πρόεδρος της “Τουρκίας” Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε σήμερα ότι νομοθετικό πλαίσιο που θα επιταχύνει την διάλυση του Εργατικού Κόμματος του Κουρδιστάν (PKK) θα κατατεθεί σύντομα στο κοινοβούλιο.

Απευθυνόμενος σε βουλευτές του κυβερνώντος Κόμματος Δικαιοσύνηw και Ανάπτυξης (AKP), ο Ερντογάν δεν έδωσε πληροφορίες σχετικά με τα  μέτρα που αυτό θα προβλέπει, αλλά δήλωσε ότι η Άγκυρα είναι αποφασισμένη να ολοκληρώσει με επιτυχία την ειρηνευτική διαδικασία με το PKK  και να τερματίσει την 40ετή ένοπλη δράση της οργάνωσης κατά του τουρκικού κράτους.

Το νομοθετικό πλαίσιο  αναμένεται να κατατεθεί στο κοινοβούλιο μετά την σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ (7-8 Ιουλίου) και να ψηφισθεί πριν από τις θερινές διακοπές της βουλής.  Θα προσφέρει μία νομική βάση για τον αφοπλισμό και την διάλυση του PKK.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Αναβλήθηκε επ’ αόριστον η δίκη για τον θάνατο 33χρονου και 46χρονης αστυνομικού – Αποφυλακίζεται με όρους ο βασικός κατηγορούμενος

Αναβλήθηκε επ’ αόριστον η εκδίκαση της υπόθεσης για τον θάνατο του 33χρονου και της 46χρονης αστυνομικού, κοντά στον Άγιο Νικόλαο Χαλκιδικής. Η αστυνομικός είχε σπεύσει στο σημείο προκειμένου να επιληφθεί επεισοδίου, στο οποίο είχε εμπλακεί ο 33χρονος, όταν αμφότεροι παρασύρθηκαν από διερχόμενο όχημα.

Η δίκη ξεκίνησε το πρωί στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Θεσσαλονίκης, με την εξέταση αιτημάτων των συνηγόρων υπεράσπισης των δύο κατηγορουμένων. Μεταξύ άλλων τέθηκε ζήτημα ακυρότητας της διαδικασίας για δικονομικό λόγο –θέμα που οδήγησε τελικά στην αναβολή της δίκης.

Για την υπόθεση κατηγορούνται ένας 27χρονος κι ένας 63χρονος -ο πρώτος για ανθρωποκτονία με δόλο (κακούργημα) στην περίπτωση του 33χρονου και ο δεύτερος για ανθρωποκτονία από αμέλεια ως οδηγός του μικρού φορτηγού που παρέσυρε τα δύο θύματα (πλημμέλημα).

Μετά την αναβολή, το δικαστήριο έκανε δεκτό το αίτημα της υπεράσπισης του 27χρονου να αντικατασταθεί με όρους η προσωρινή του κράτηση (παρέμενε 14 μήνες προφυλακισμένος). Πιο συγκεκριμένα, αφέθηκε ελεύθερος με τους εξής περιοριστικούς όρους: ηλεκτρονική επιτήρηση (βραχιολάκι), απαγόρευση εξόδου από τη χώρα, υποχρεωτική εμφάνιση δύο φορές τον μήνα στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής κατοικίας του και καταβολή χρηματικής εγγύησης ύψους 10.000 ευρώ. Υπό αυτές τις συνθήκες ο 27χρονος θα παραμείνει εκτός φυλακής μέχρι την εκ νέου εκδίκαση της υπόθεσης.

Για τον 63χρονο συγκατηγορούμενό του, το δικαστήριο αποφάσισε να διατηρηθεί ο περιοριστικός όρος που του είχε επιβληθεί.

Το περιστατικό διαδραματίστηκε τα ξημερώματα της 5ης Απριλίου 2025 στο 41ο χλμ. της επαρχιακής οδού Νέων Μουδανιών – Σάρτης, όπου, καταμεσής του δρόμου, ενεπλάκησαν σε επεισόδιο ο 27χρονος και ο 33χρονος, με αποτέλεσμα ο δεύτερος να πέσει αναίσθητος στο οδόστρωμα, να παρασυρθεί από το διερχόμενο φορτηγάκι και να χάσει τη ζωή του. Κατά την ίδια παράσυρση τραυματίστηκε σοβαρά η 46χρονη αστυνομικός, η οποία ως μέλος πληρώματος βρέθηκε στο σημείο για να εκτονωθεί η κατάσταση. Η 46χρονη, μητέρα τεσσάρων παιδιών, υπέκυψε τελικά δύο μήνες αργότερα, ύστερα από νοσηλεία.

Η ιατροδικαστική έκθεση που συντάχθηκε όσον αφορά το θάνατο του 33χρονου δημιούργησε νέα δεδομένα στη διερεύνηση των ποινικών ευθυνών του 27χρονου, καθώς ανάμεσα στα ευρήματα υπήρχε ένα χτύπημα στο πρόσωπο που πιθανολογήθηκε πως προήλθε από ένα μεγάλο δαχτυλίδι που φορούσε ο 27χρονος και φαίνεται να λειτούργησε ως σιδερογροθιά. Σύμφωνα με το παραπεμπτικό βούλευμα και αξιολογώντας τα ευρήματα της ιατροδικαστικής, ο θάνατος του 33χρονου φαίνεται να προήλθε τόσο από το συγκεκριμένο χτύπημα όσο και από την παράσυρση.

Υπό τις παραπάνω συνθήκες, ο εισαγγελέας πρωτοδικών Πολυγύρου είχε αναβαθμίσει την κατηγορία για τον 27χρονο, από το πλημμέλημα της επικίνδυνης σωματικής βλάβης (που ήταν η αρχική δίωξη) σε ανθρωποκτονία με δόλο.

Να σημειωθεί ότι την προηγούμενη εβδομάδα τιμήθηκε -παρουσία του υπουργού Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη- η μνήμη της άτυχης αστυνομικού Μαρίας Ζαφείρη με την ανέγερση μνημείου, ενώ το όνομά της δόθηκε στον δρόμο μπροστά από το Αστυνομικό Τμήμα Σιθωνίας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Καύσωνας στην Ευρώπη: Τουλάχιστον 94 εκατομμύρια κάτοικοι θα αντιμετωπίσουν σήμερα θερμοκρασίες άνω των 35 βαθμών Κελσίου, σύμφωνα με ανάλυση του Γαλλικού Πρακτορείου

Τουλάχιστον 95 εκατομμύρια κάτοικοι στην Ευρώπη, οι περισσότεροι από τους οποίους στη Γαλλία και την Ισπανία, θα αντιμετωπίσουν κάποια στιγμή στη διάρκεια της σημερινής ημέρας θερμοκρασίες άνω των 35 βαθμών Κελσίου, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Γαλλικού Πρακτορείου.

Συνολικά περισσότεροι από 350 εκατομμύρια κάτοικοι στην Ευρώπη (πλην Τουρκίας), σχεδόν τα δύο τρίτα του συνολικού πληθυσμού της ηπείρου, θα αντιμετωπίσουν σήμερα μέγιστες θερμοκρασίες οι οποίες αναμένεται να ξεπεράσουν τους 30 βαθμούς Κελσίου.

Η ανάλυση αυτή βασίζεται σε προβλέψεις της γερμανικής μετεωρολογικής υπηρεσίας και στις προβολές που είχαν γίνει το 2025 για τον ευρωπαϊκό πληθυσμό από το Joint Research Center, σε συνδυασμό με τα στοιχεία της αυστριακής μη κυβερνητικής οργάνωσης Klimadashboard.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Βουλή – Κυριάκος Πιερρακάκης: Δεν κάνουμε το ελάχιστο που μας υποχρεώνει ένα δικαστήριο. Κάνουμε το μέγιστο που μας επιβάλλει η πολιτική ευθύνη για τα δάνεια του Νόμου Κατσέλη

«Παρεμβαίνουμε και λύνουμε προβλήματα. Δεν αφήνουμε προβλήματα να χρονίζουν. Δεν αφήνουμε αδικίες να διαιωνίζονται. Δεν αφήνουμε στρεβλώσεις να παγιώνονται» τόνισε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης κατά την τοποθέτησή του στην Ολομέλεια για το νομοσχέδιο αλλά και την τροπολογία για τα δάνεια του Νόμου Κατσέλη.

Ο κ. Πιερρακάκης είπε ότι «υπάρχουν νομοσχέδια που ρυθμίζουν θέματα καθημερινής διοίκησης και υπάρχουν νομοσχέδια που αποτυπώνουν μια συνολική πολιτική αντίληψη για το πώς μπορεί να λειτουργεί η οικονομία, το κράτος και η ίδια η κοινωνία. Το νομοσχέδιο αυτό ανήκει στην δεύτερη κατηγορία γιατί πίσω από τις επιμέρους διατάξεις του υπάρχει μια ενιαία λογική της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, ότι η οικονομική πολιτική οφείλει: Να μπορεί να λύνει εκκρεμότητες του παρελθόντος. Να στηρίζει όσους έχουν περισσότερο ανάγκη στο παρόν. Να δημιουργεί τις προϋποθέσεις για περισσότερες και καλύτερες επενδύσεις. Να προστατεύει την νομιμότητα απέναντι σε φαινόμενα παραβατικότητας που διαβρώνουν την οικονομία, την κοινωνία και τραυματίζουν την κοινωνική συνοχή. Αυτά ακριβώς επιχειρούμε σήμερα».

Για την τροπολογία

Σχετικά με την τροπολογία για τα δάνεια Κατσέλη, ο υπουργός είπε ότι ο νόμος αυτός ψηφίστηκε το 2010 σε μια εξαιρετικά δύσκολη ιστορική συγκυρία, στην κορύφωση της οικονομικής κρίσης, με στόχο να προστατεύσει νοικοκυριά που βρέθηκαν σε πραγματική αδυναμία. Και λέω «με στόχο», γιατί δεν θέλω να αμφισβητήσω την πρόθεση. Αλλά, τελικά ο νόμος Κατσέλη ούτε προστάτευσε με την απαιτούμενη αποτελεσματικότητα όλους όσοι πραγματικά είχαν ανάγκη, ούτε απέτρεψε την κατάχρηση του πλαισίου από στρατηγικούς κακοπληρωτές που βρήκαν χώρο να «κρυφτούν» πίσω από πολυετείς δικαστικές καθυστερήσεις».

Έτσι είπε ο κ. Πιερρακάκης «χιλιάδες υποθέσεις οδηγήθηκαν στα δικαστήρια. Χιλιάδες οικογένειες εγκλωβίστηκαν σε μακρόχρονες διαδικασίες. Και τελικά διαμορφώθηκε ένα τοπίο αβεβαιότητας, ασάφειας και αντιφατικών ερμηνειών. Και ίσως το πιο αποκαλυπτικό στοιχείο είναι αυτό: Οι μισές αιτήσεις απορρίφθηκαν από τα δικαστήρια. Σχεδόν μία στις δύο αιτήσεις δεν πληρούσε τελικά τις προϋποθέσεις προστασίας. Με άλλα λόγια, ένα πλαίσιο που θεσπίστηκε για να προστατεύσει τους ευάλωτους κατέληξε σε πολλές περιπτώσεις να θολώνει τα όρια ανάμεσα στην πραγματική αδυναμία και τη στρατηγική αθέτηση».

Ο υπουργός είπε πως «το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ, που υπερασπίστηκαν αυτό το πλαίσιο, κληροδότησαν στη χώρα μια βραδυφλεγή βόμβα. Παρήγαγε διαρκώς αβεβαιότητα» Σε αντίθεση με αυτό «η σημερινή κυβέρνηση αποφάσισε να μην μεταθέσει ξανά το πρόβλημα στο μέλλον. Να μην κρυφτεί πίσω από νομικές ερμηνείες και να δώσει μια οριστική λύση στο πρόβλημα. Η απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου έδωσε μια κρίσιμη νομική κατεύθυνση ως προς τον τρόπο υπολογισμού των τόκων. Εμείς, όμως, δεν μένουμε εκεί. Νομοθετούμε καθολική εφαρμογή και δίνουμε λύση για όλους όσοι έχουν ενεργές ρυθμίσεις, χωρίς νέα δικαστήρια, χωρίς νέες προσφυγές, χωρίς νέα ταλαιπωρία.

Περισσότεροι από 100.000 συμπολίτες μας θα δουν άμεσα τη δόση τους να μειώνεται ραγδαία, σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και κατά περίπου 300 ευρώ τον μήνα. Πραγματική ανάσα για κάθε νοικοκυριό και μεγαλύτερη Δικαιοσύνη στην πράξη. Αλλά δεν σταματήσαμε εκεί. Προχωρήσαμε συνειδητά, πέρα και πάνω από όσα όριζε η ίδια η απόφαση, γιατί θεωρήσαμε ότι η πολιτική ευθύνη δεν εξαντλείται στη στενή νομική συμμόρφωση. Και αυτό πρέπει να ειπωθεί, χωρίς περιστροφές».

 Η κυβέρνηση, υπογράμμισέ ο υπουργός, « δεν ήταν υποχρεωμένη να θεσμοθετήσει αναδρομικότητα. Θα μπορούσαμε να περιοριστούμε στην εφαρμογή του νέου τρόπου υπολογισμού από σήμερα και μετά. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το ζήτημα λύνεται μόνο για το μέλλον. Δεν το κάναμε. Επιλέξαμε να πάμε πολύ πιο πέρα. Επιλέξαμε να αναγνωρίσουμε ότι όσοι όλα αυτά τα χρόνια παρέμειναν συνεπείς και κατέβαλαν περισσότερα από όσα τελικά όφειλαν, δικαιούνται ουσιαστικής αποκατάστασης. Τα υπερβάλλοντα ποσά που έχουν ήδη καταβληθεί , αναγνωρίζονται ως αποπληρωμή κεφαλαίου, μειώνοντας το υπόλοιπο της οφειλής και περιορίζοντας τη διάρκεια της. Αυτό σημαίνει μικρότερη δόση – ταχύτερη αποπληρωμή. Δεν κάνουμε το ελάχιστο που μας υποχρεώνει ένα δικαστήριο. Κάνουμε το μέγιστο που μας επιβάλλει η πολιτική ευθύνη».

Το συνολικό κόστος της ρύθμισης, είπε ο υπουργός «ανέρχεται σε περίπου 700 εκατομμύρια ευρώ. Περίπου 500 εκατομμύρια αφορούν τη μελλοντική ελάφρυνση των δανειοληπτών και περίπου 200 εκατομμύρια την αναδρομική αποκατάσταση για ποσά που έχουν ήδη καταβληθεί. Και θέλω να είμαι απολύτως σαφής. Το βάρος αυτό δεν μετακυλίεται μονομερώς στους φορολογούμενους. Θα το επωμιστούν τόσο οι τράπεζες όσο και το σχήμα κρατικών εγγυήσεων «Ηρακλής», ανάλογα με τα ποσά που έχει εισπράξει κάθε πλευρά. Επίσης, με την  ίδια ρύθμιση, αποσαφηνίζουμε ότι οι ρυθμίσεις που έχουν συναφθεί μέσω του Εξωδικαστικού Μηχανισμού δεν επηρεάζονται από την παρούσα διάταξη. Οι όροι των ρυθμίσεων παραμένουν σταθεροί και, κυρίως, τα επιτόκια δεν αλλάζουν. Αυτό σημαίνει ότι δίνουμε ουσιαστική ανακούφιση στους δανειολήπτες , χωρίς ωστόσο να δημιουργούμε νέες αβεβαιότητες»

Ο κ. Πιερρακάκης σχολιάζοντας τις τοποθετήσεις της Αντιπολίτευσης μίλησε για «εύκολες καταγγελίες, μεγάλες δηλώσεις. Υπάρχει όμως μια ειρωνεία. Κάποιοι εμφανίστηκαν ως αυτόκλητοι υπερασπιστές των δανειοληπτών ζητώντας τελικά λιγότερα από αυτά που φέρνει σήμερα η κυβέρνηση. Μιλούσαν μόνο για εφαρμογή της απόφασης. Εμείς φέρνουμε καθολικότητα. Μιλούσαν θολά για αποκατάσταση. Εμείς φέρνουμε αναδρομικότητα. Κάποιοι είδαν στην αγωνία των δανειοληπτών μια ευκαιρία πολιτικής εκμετάλλευσης. Εμείς είδαμε μια υποχρέωση πολιτικής ευθύνης. Και αυτό είναι που τελικά κρίνει μια κυβέρνηση: Ποιος μπορεί να παίρνει σύνθετα, χρονίζοντα προβλήματα και να τα μετατρέπει σε καθαρές, σταθερές και εφαρμόσιμες λύσεις».

Ιδιωτικό Χρέος

Ο υπουργός μιλώντας για το πρόβλημα του Ιδιωτικού Χρέους ανέφερε πως «εξακολουθεί να αποτελεί μία από τις πιο δύσκολες κληρονομιές της κρίσης. Και όταν μιλάμε για ιδιωτικό χρέος, στην πραγματικότητα μιλάμε για μια οικογένεια που δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της, για έναν επαγγελματία που προσπαθεί να κρατήσει όρθια την επιχείρησή του, για έναν πολίτη που δεν ζητά προνόμια αλλά μια δίκαιη δεύτερη ευκαιρία». Επισήμανε ότι «το  ιδιωτικό χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώθηκε στο 94,1% το 2024, με την Ελλάδα πλέον να βρίσκεται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι στο 121,4 % .

Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στις ελληνικές τράπεζες έχουν μειωθεί δραστικά. Από περίπου 40% του χαρτοφυλακίου δανείων το 2019, σήμερα βρίσκονται κάτω από το 3%, δηλαδή σε επίπεδα συγκρίσιμα πλέον με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Μέσω του εξωδικαστικού έχουν ήδη επιτευχθεί περισσότερες από 62.000 ρυθμίσεις, ύψους άνω των 19 δισεκατομμυρίων ευρώ. Σε σύγκριση με το 2022 οι επιδόσεις του εξωδικαστικού έχουν αυξηθεί κατά 700%. Ο εξυπηρετούμενος δανεισμός είναι υπερδιπλάσιος του μη-εξυπηρετούμενου (179,2 δις ευρώ και 72,6 δις ευρώ αντίστοιχα)». Σημείωσε ωστόσο  ότι « ακόμη κι αν ένας μόνο πολίτης παραμένει εγκλωβισμένος, η ευθύνη μας παραμένει. Γι’ αυτό, με το νομοσχέδιο που σήμερα ψηφίζουμε, ενισχύουμε αποφασιστικά όλα τα εργαλεία διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους. Μειώνουμε το όριο ένταξης στον εξωδικαστικό από τις 10.000 στις 5.000 ευρώ, ανοίγοντας την πρόσβαση σε περίπου ένα εκατομμύριο συμπολίτες μας.

Θεσπίζουμε δυνατότητα ρύθμισης οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία σε έως 72 δόσεις. Αυξάνουμε το ακατάσχετο όριο από τα 1.250 στα 1.600 ευρώ. Παράλληλα, ενισχύουμε ουσιαστικά την προστασία της κύριας κατοικίας μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού. Ο εξωδικαστικός δίνει πλέον στον δανειολήπτη μια καθαρή και ρεαλιστική επιλογή: Μπορεί να προστατεύσει την πρώτη κατοικία του, ρευστοποιώντας τα υπόλοιπα περιουσιακά του στοιχεία, ώστε να επιτύχει μεγαλύτερο κούρεμα και χαμηλότερες δόσεις. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνονται ουσιαστικά οι πιθανότητες να διατηρήσει το σπίτι του και να καταστήσει τη ρύθμισή του πραγματικά βιώσιμη» και κατέληξε ότι «με  όλες αυτές τις παρεμβάσεις χτίζουμε ένα συνεκτικό πλέγμα προστασίας. Ένα πλαίσιο που δίνει δεύτερες ευκαιρίες, προστατεύει την κατοικία και επιβραβεύει τη συνέπεια».

Η οικονομική πολιτική, είπε ο υπουργός, «δεν κρίνεται μόνο από το πώς διαχειρίζεται τις εκκρεμότητες του παρελθόντος. Κρίνεται και από το πώς απαντά στις πιέσεις του παρόντος. Και σήμερα οι πιέσεις αυτές είναι απολύτως πραγματικές» από τον πόλεμο της Μέσης Ανατολής που γνωρίζουμε πολύ καλά πώς μεταφράζεται αυτή η πίεση στην καθημερινότητα του πολίτη. Έχει επίπτωση στο κόστος των καυσίμων, στο ράφι του σούπερ μάρκετ και τελικά στο διαθέσιμο εισόδημα μιας οικογένειας στο τέλος του μήνα. Γι’ αυτό οφείλουμε να παρεμβαίνουμε έγκαιρα και στοχευμένα, ώστε η πρόοδος της οικονομίας να επιστρέφει στην κοινωνία. Και σε αυτή τη λογική θεσπίζουμε την οικονομική ενίσχυση των 150 ευρώ για κάθε παιδί , μια παρέμβαση που αφορά περίπου 975.000 οικογένειες και περισσότερους από 3,3 εκατομμύρια συμπολίτες μας. Ενισχύουμε περαιτέρω τη στήριξη προς τους συνταξιούχους, αυξάνοντας τη μόνιμη ετήσια ενίσχυση από 250 σε 300 ευρώ και διευρύνοντας τα εισοδηματικά κριτήρια, ώστε περίπου το 85% των συνταξιούχων να λαμβάνει πλέον αυτή τη στήριξη».

Για το στεγαστικό πρόβλημα, ο κ. Πιερρακάκης είπε πως «για  χιλιάδες νέους και οικογένειες, το ενοίκιο έχει εξελιχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα βάρη της καθημερινότητας. Γι’ αυτό διευρύνουμε σημαντικά τα κριτήρια επιστροφής ενός ενοικίου κάθε χρόνο, επεκτείνοντας την κάλυψη του μέτρου σε περίπου 887.000 νοικοκυριά. Παράλληλα, λαμβάνουμε ειδική μέριμνα για δημόσιους λειτουργούς που υπηρετούν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους , ανθρώπους που στηρίζουν καθημερινά κρίσιμες λειτουργίες του κράτους και κρατούν όρθιο τον δημόσιο μηχανισμό σε κάθε γωνιά της χώρας».

Όλες οι  παρεμβάσεις της Κυβέρνησης είπε ο υπουργός  «έχουν έναν κοινό παρονομαστή. Ότι για  να μπορεί ένα κράτος να στηρίζει διαρκώς την κοινωνία του, πρέπει η οικονομία του να παράγει περισσότερο πλούτο. Δεν μπορεί να υπάρξει ισχυρό κοινωνικό κράτος χωρίς ισχυρή παραγωγική βάση. Γι’ αυτό το νομοσχέδιο δεν αφορά μόνο την ανακούφιση από τα βάρη του παρόντος. Αφορά και τη δημιουργία των προϋποθέσεων για μεγαλύτερη ευημερία στο μέλλον».

Αλλάζουμε παραγωγικό μοντέλο

Η Ελλάδα, πρόσθεσε  «τα τελευταία χρόνια αλλάζει σταδιακά παραγωγικό μοντέλο. Οι δείκτες αποτυπώνουν μια βαθύτερη μεταβολή. Δείχνουν ότι η ελληνική οικονομία γίνεται πιο παραγωγική, πιο εξωστρεφής, πιο ανταγωνιστική. Και αν θέλουμε να επιταχύνουμε αυτή τη μετάβαση, χρειαζόμαστε περισσότερες επενδύσεις, περισσότερα παραγωγικά κεφάλαια και περισσότερη χρηματοδότηση για επιχειρήσεις που θέλουν να αναπτυχθούν, να καινοτομήσουν και να δημιουργήσουν καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Αυτό ακριβώς υπηρετούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου για τα επενδυτικά κεφάλαια. Καθώς με το παρόν νομοσχέδιο διαμορφώνουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα σύγχρονο και ανταγωνιστικό πλαίσιο για τη διαχείριση εναλλακτικών επενδύσεων, με στόχο να προσελκύσουμε στην Αθήνα διεθνή επενδυτικά κεφάλαια, διαχειριστές και υψηλής εξειδίκευσης στελέχη.

Αυτό που προσφέρουμε είναι νομική βεβαιότητα, σταθερότητα και καθαροί κανόνες. Ξεκαθαρίζουμε ότι τα ξένα funds και οι μητρικές εταιρείες τους συνεχίζουν να φορολογούνται εκεί όπου είναι εγκατεστημένα, ενώ κάθε πραγματική οικονομική δραστηριότητα που αναπτύσσεται στην Ελλάδα (γραφεία, υπηρεσίες, μισθοί, εταιρικά κέρδη και ΦΠΑ ) φορολογείται πλήρως εδώ. Με άλλα λόγια, δημιουργούμε ένα πλαίσιο που προσελκύει κεφάλαια χωρίς να διαβρώνει τη φορολογική βάση της χώρας. Και το όφελος για την Ελλάδα είναι πολύ μεγαλύτερο από τα άμεσα φορολογικά έσοδα. Ένας ισχυρός κόμβος διαχείρισης επενδύσεων στην Αθήνα σημαίνει νέες, καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, μεταφορά τεχνογνωσίας και ανάπτυξη ενός ολόκληρου οικοσυστήματος υψηλής προστιθέμενης αξίας. Δεν θέλουμε η Ελλάδα να είναι απλώς τόπος κατανάλωσης κεφαλαίων. Θέλουμε να γίνει τόπος διαχείρισης κεφαλαίων. Τόπος λήψης αποφάσεων. Τόπος παραγωγής οικονομικής αξίας. Και αυτό ακριβώς υπηρετεί η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση».

Ο υπουργός, έδωσε μεταξύ άλλων έμφαση στις διατάξεις της πάταξης της παράνομης οικονομικής δραστηριότητας και του τζόγου και κατέληξε ότι το νήμα που ενώνει όλα τα άρθρα του νομοσχεδίου είναι ότι «δεν αφήνουμε προβλήματα να χρονίζουν. Δεν αφήνουμε αδικίες να διαιωνίζονται. Δεν αφήνουμε στρεβλώσεις να παγιώνονται. Παρεμβαίνουμε, λύνουμε, διορθώνουμε. Αυτή είναι η ουσία της πολιτικής της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Να μη μένουμε παρατηρητές απέναντι στα δύσκολα, αλλά να αναλαμβάνουμε την ευθύνη της λύσης. Αυτό είναι το χρέος μας. Αυτή είναι η ευθύνη μας. Και αυτή την ευθύνη υπηρετούμε σήμερα».

ΦΩΤΟ: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

ΑΠΕ-ΜΠΕ