Αρχική Blog Σελίδα 4

Θεσσαλονίκη: Πολύωροι αποκλεισμοί και σήμερα στα τελωνεία Ευζώνων, Νίκης, Προμαχώνα και Εξοχής

Σταθερά στα αγροτοκτηνοτροφικά μπλόκα που έχουν στήσει στα τελωνεία των Ευζώνων και της Νίκης, στα σύνορα της Ελλάδας με τη Βόρεια Μακεδονία, καθώς και στον Προμαχώνα και την Εξοχή, στα σύνορα με τη Βουλγαρία, παραμένουν οι παραγωγοί, προχωρώντας και σήμερα σε πολύωρους αποκλεισμούς, τόσο στο ρεύμα εισόδου όσο και στο ρεύμα εξόδου.

Ειδικότερα, οι παραγωγοί στο τελωνείο του Προμαχώνα προχωρούν και σήμερα σε πολύωρο αποκλεισμό του σημείου από τις 12 το μεσημέρι και για οκτώ ώρες, με την κινητοποίηση να αφορά αποκλειστικά τα φορτηγά διεθνών μεταφορών. Η διέλευση των Ι.Χ. αυτοκινήτων και των λεωφορείων παραμένει ελεύθερη. Στο σημείο βρίσκονται οδηγοί φορτηγών, ενώ το μπλόκο ενισχύεται και από εκπροσώπους άλλων εργατικών σωματείων, οι οποίοι έχουν προγραμματίσει να δώσουν στις 11:30 σήμερα το πρωί το «παρών» στο σημείο.

Την ίδια ώρα, σε πλήρη συντονισμό με τους συναδέλφους τους στον Προμαχώνα, αγρότες και κτηνοτρόφοι από το Νευροκόπι Δράμας προχωρούν επίσης σε αποκλεισμό οκτώ ωρών κατά το ίδιο χρονικό διάστημα (12:00-20:00). Κατά τη διάρκεια του αποκλεισμού απαγορεύεται η είσοδος και η έξοδος φορτηγών παντός τύπου, ενώ η κυκλοφορία των επιβατικών οχημάτων και των τουριστικών λεωφορείων διεξάγεται μέσω παρακαμπτηρίων οδών.

Οι παραγωγοί στο τελωνείο των Ευζώνων αποφάσισαν σε νέα τους γενική συνέλευση, να προχωρήσουν σε αποκλεισμό του σημείου από τις 18:00 και για τέσσερις ώρες. Ο αποκλεισμός αφορούν τόσο την είσοδο όσο και την έξοδο από τη χώρα και ισχύει για όλα τα οχήματα, φορτηγά και Ι.Χ., ενώ θα επιτρέπεται η διέλευση μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις.

Σε αποκλεισμό του τελωνείου της Νίκης από τις 19:00 έως τις 23:00 αποφάσισαν να προχωρήσουν και σήμερα οι παραγωγοί που βρίσκονται στο σημείο, με την κινητοποίηση να αφορά όλα τα φορτηγά.

Οι επόμενες κινήσεις των παραγωγών που βρίσκονται στα μπλόκα αναμένεται να καθοριστούν στη νέα σύσκεψη της Πανελλαδικής Επιτροπής Μπλόκων, αύριο, στις 14.00, στις Σέρρες.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τραμπ ανακηρύσσει την κυβέρνηση της Βενεζουέλας «ξένη τρομοκρατική οργάνωση»

Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανακήρυξε χθες Τρίτη την κυβέρνηση της Βενεζουέλας «ξένη τρομοκρατική οργάνωση», όπως ανακοίνωσε μέσω Truth Social.

Ο Ντ. Τραμπ διατάσσει «πλήρη και απόλυτο αποκλεισμό» των δεξαμενόπλοιων που κινούνται προς και από τη Βενεζουέλα

    Ο Ντόναλντ Τραμπ διεμήνυσε χθες Τρίτη ότι οι ΗΠΑ θα προχωρήσουν στην επιβολή αποκλεισμού στη Βενεζουέλα βάζοντας στο στόχαστρο τα υφιστάμενα κυρώσεις πετρελαιοφόρα δεξαμενόπλοια, εντείνοντας ακόμη περισσότερο την οικονομική πίεση στο Καράκας και ανοίγοντας νέο κεφάλαιο στη συνεχιζόμενη κρίση μεταξύ των δυο χωρών.

   Στα μαχαίρια εδώ και χρόνια, οι δυο χώρες έχουν ακόμη πιο οξυμένη σχέση αφότου επέστρεψε στον Λευκό Οίκο τον Ιανουάριο ο κ. Τραμπ, που έχει μετατρέψει τον πρόεδρο της Βενεζουέλας Νικολάς Μαδούρο σε μαύρο πρόβατό του σε διεθνές επίπεδο.

   «Διατάσσω τον πλήρη και απόλυτο αποκλεισμό όλων των υφιστάμενων κυρώσεις πετρελαιοφόρων δεξαμενόπλοιων που πάνε στη Βενεζουέλα ή φεύγουν από αυτή», ανακοίνωσε μέσω Truth Social ο ρεπουμπλικάνος.

   Η κυβέρνηση Μαδούρο, υποστήριξε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, επαναλαμβάνοντας κατηγορίες που διατυπώνει συχνά, χρησιμοποιεί το πετρέλαιο για να χρηματοδοτεί «τη ναρκωτρομοκρατία, την εμπορία ανθρώπων, φόνους και απαγωγές».

   Ανέφερε ακόμη ότι με απόφασή του «το καθεστώς της Βενεζουέλας χαρακτηρίστηκε ξένη τρομοκρατική οργάνωση» χθες.

   Το Καράκας αντέδρασε κάνοντας λόγο για «γκροτέσκα στρατιωτική απειλή» την οποία «απορρίπτει».

   «Ο πρόεδρος των ΗΠΑ αποπειράται να επιβάλλει κατά τρόπο απόλυτα παράλογο υποτιθέμενο στρατιωτικό ναυτικό αποκλεισμό της Βενεζουέλας με σκοπό να κλέψει πλούτη που ανήκουν στην πατρίδα μας», τόνισε η κυβέρνηση του προέδρου Μαδούρο στην ανακοίνωσή της.

Η αντιπολιτευόμενη Ματσάδο θέλει περισσότερη «πίεση»

   Η κυβέρνηση του κ. Τραμπ κατηγορεί τον πρόεδρο της Βενεζουέλας Μαδούρο πως είναι επικεφαλής κυκλώματος διακίνησης ναρκωτικών, κάτι που ο ενδιαφερόμενος διαψεύδει κατηγορηματικά, κατηγορώντας την Ουάσιγκτον πως επιδιώκει να τον ανατρέψει για να αρπάξει τα πελώρια πετρελαϊκά αποθέματα του κράτους της Λατινικής Αμερικής.

   Από τον Αύγουστο, οι ΗΠΑ έχουν αναπτύξει στην Καραϊβική πολεμικά πλοία, συμπεριλαμβανομένων πυραυλοφόρων αντιτορπιλικών και αποβατικών, πυρηνοκίνητου υποβρυχίου, του μεγαλύτερου αεροπλανοφόρου στον κόσμο, του USS Gerald Ford, καθώς και μαχητικά πολλαπλών ρόλων F-35, αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου F/A-18 Growler και πλέον αεροσκάφη εναέριου εφοδιασμού σε βάση στο Πουέρτο Ρίκο. Επισήμως, η Ουάσιγκτον κάνει λόγο για ελιγμούς στο πλαίσιο επιχείρησης καταπολέμησης της διακίνησης ναρκωτικών προς την αμερικανική αγορά.

   Και από τις αρχές Σεπτεμβρίου έχουν βομβαρδιστεί από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις τουλάχιστον 26 πλεούμενα που εμπλέκονταν, κατά την κυβέρνηση Τραμπ, στη διακίνηση ναρκωτικών, κυρίως στην Καραϊβική, καθώς και στον ανατολικό Ειρηνικό. Δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ κάποια απόδειξη πως τα σκάφη που έγιναν στόχοι ενέχονταν σε εγκληματικές δραστηριότητες. Στα πλήγματα αυτά έχουν χάσει τη ζωή τους τουλάχιστον 95 άνθρωποι.

Η νομιμότητα των επιχειρήσεων αυτών αμφισβητείται από ειδικούς και τον ΟΗΕ.

   «Η Βενεζουέλα είναι εντελώς περικυκλωμένη από τη μεγαλύτερη αρμάδα που συγκεντρώθηκε ποτέ στην ιστορία της νότιας Αμερικής», ανέφερε ο Ντόναλντ Τραμπ χθες, προσθέτοντας πως η ισχύς της θα συνεχίσει «να μεγεθύνεται».

   «Το σοκ που θα υποστούν θα είναι άνευ προηγουμένου», απείλησε ο αμερικανός πρόεδρος, που κάθε τόσο επισείει το ενδεχόμενο χερσαίων επιχειρήσεων στο έδαφος της Βενεζουέλας.

   Πολιτική που χαιρέτισε η αρχηγός της αντιπολίτευσης Μαρία Κορίνα Ματσάδο, που έλαβε φέτος βραβείο Νόμπελ Ειρήνης: το σαββατοκύριακο, δήλωσε στο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CBS News ότι χρειάζεται «περισσότερη πίεση» προκειμένου «ο Μαδούρο να καταλάβει πως πρέπει να φύγει», να εγκαταλείψει την εξουσία.

   Η Βενεζουέλα, που υφίσταται αμερικανικό εμπάργκο στο πετρέλαιό της από το 2019, είναι αναγκασμένη να κάνει πωλήσεις στη μαύρη αγορά σε χαμηλότερες τιμές. Το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων έχει προορισμό την Κίνα.

Κατάσχεση δεξαμενόπλοιου

   Η ανακοίνωση του αρχηγού του αμερικανικού κράτους έγινε μια εβδομάδα αφού οι ΗΠΑ κατέσχεσαν δεξαμενόπλοιο με πελώρια ποσότητα πετρελαίου στα ανοικτά της Βενεζουέλας και το οδήγησαν σε αμερικανικό λιμάνι. Επρόκειτο για το Skipper, που πιστεύεται πως είχε προορισμό την Κούβα.

   Το πλοίο μετέφερε ποσότητα ενός ως δύο εκατομμυρίων βαρελιών αργού της Βενεζουέλας, αξίας μεταξύ 50 και 100 εκατομμυρίων δολαρίων, κατά διάφορες πηγές.

   Σύμφωνα με την Ουάσιγκτον, στο πλοίο επιβάλλονταν αμερικανικές κυρώσεις από το 2022, εξαιτίας των υποτιθέμενων σχέσεών του με τους Φρουρούς της Επανάστασης, επίλεκτο σώμα των ενόπλων δυνάμεων του Ιράν, και το λιβανικό κίνημα Χεζμπολά.

   Ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε πως προχωρά στην «κατάσχεση του πετρελαίου» του Skipper, αναγνωρίζοντας πάντως ότι αυτό μπορεί να έχει νομικές περιπλοκότητες.

   Η ανακοίνωση για την επιβολή αποκλεισμού έγινε επίσης καθώς οι αμερικανοί υπουργοί Άμυνας και Εξωτερικών υπερασπίζονταν χθες στο Κογκρέσο τα πλήγματα εναντίον ταχύπλοων που κατά την κυβέρνηση Τραμπ μετέφεραν ναρκωτικά στην Καραϊβική και στον Ειρηνικό.

   Το ζήτημα προκαλεί αντεγκλήσεις στην Ουάσιγκτον, πάνω απ’ όλα επιχείρηση στις αρχές Σεπτεμβρίου κατά την οποία έγιναν δυο πλήγματα, το δεύτερο για να αποτελειώσει δυο επιζήσαντες πλεούμενου ήδη στις φλόγες.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η Ελλάδα ξεχωρίζει στις ασφαλείς συναλλαγές-πληρωμές στην ΕΕ

Καλύτερες επιδόσεις από το μέσο όρο της ΕΕ κατέγραψε η Ελλάδα το 2024 όσον αφορά τόσο τα περιστατικά όσο και την αξία απατηλών συναλλαγών σε μεταφορές πίστωσης, άμεσες χρεώσεις, κάρτες πληρωμών και αναλήψεις μετρητών. Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι απάτες με ηλεκτρονικό χρήμα (π.χ. προπληρωμένες κάρτες), όπου όμως η αξία των εν λόγω απατηλών συναλλαγών στην Ελλάδα ήταν μόλις 265.648 ευρώ σε σύνολο 101,942 εκατ. ευρώ στην ΕΕ. Όπως σημειώνουν πηγές της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, η Ελλάδα εξακολουθεί να διακρίνεται θετικά στις ασφαλείς συναλλαγές με όλα τα μέσα πληρωμών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών, το 2024:

  • Στις μεταφορές πίστωσης, τα ποσοστά απάτης στην Ελλάδα ήταν μόλις 0,001% όσο ακριβώς και ο μέσος όρος της ΕΕ. Η αξία τους διαμορφώθηκε σε 12,168 εκατ. ευρώ σε σύνολο 2,52 δισ. ευρώ στην ΕΕ. Αριθμητικά, σημειώθηκαν 5.032 απατηλές συναλλαγές ή ποσοστό 0,001% του συνόλου έναντι 1.164.217 ή 0,002% στην ΕΕ. Τα υψηλότερα ποσοστά απατηλών συναλλαγών σε αξία καταγράφηκαν στην Σλοβενία με 0,006% και σε όρους πλήθους στη Λιθουανία με 0,015%.
  • Στις άμεσες χρεώσεις, τα ποσοστά απάτης στην Ελλάδα ήταν μηδενικά, έναντι 0,001% στην ΕΕ όπου οι συγκεκριμένες απατηλές συναλλαγές έφτασαν σε αξία τα 112,1 εκατ. ευρώ. Το πλήθος των απατηλών συναλλαγών άμεσης χρέωσης στην ΕΕ ήταν 73.935 και στην Ελλάδα μηδέν. 13 χώρες κατέγραψαν μηδενικά ποσοστά απάτης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, την ώρα που τα υψηλότερα ποσοστά σημειώθηκαν στην Γαλλία (περισσότερες από 52.000 απατηλές συναλλαγές) και στη Γερμανία σε όρους αξίας (72,2 εκατ. ευρώ).
  • Στις κάρτες πληρωμών, το ποσοστό απατηλών συναλλαγών στην Ελλάδα (0,017%) είναι σχεδόν στο μισό του μέσου όρου της Ε.Ε (0,033%), η αξία τους ανήλθε σε 11,33 εκατ. ευρώ έναντι 1,294 δισ. ευρώ στην ΕΕ. Το πλήθος τους στην Ελλάδα διαμορφώθηκε σε 211.974 (ποσοστό 0,009%) έναντι 17.059.163 (ποσοστό 0,015%) στην ΕΕ. Στη Γαλλία καταγράφηκε το υψηλότερο πλήθος απατηλών συναλλαγών (7,1 εκατ. συναλλαγές) αλλά και η υψηλότερη αξία (484 εκατ. ευρώ), μεταξύ των χωρών της ΕΕ.
  • Στις αναλήψεις μετρητών τα ποσοστά απατηλών συναλλαγών στην Ελλάδα (0,003%) είναι στο ένα τρίτο του ευρωπαϊκού μέσου όρου (0,010%) με την αξία τους στο 1,13 εκατ. ευρώ (135,74 εκατ. ευρώ στην ΕΕ). Το πλήθος των απατηλών συναλλαγών αναλήψεων μετρητών στην Ελλάδα ανήλθε σε 2.363 (ποσοστό 0,002%) έναντι 373.554 (ποσοστό 0,005%) στην ΕΕ. Η Δανία παρουσίασε τα υψηλότερα ποσοστά σε όρους αξίας απατηλών συναλλαγών (0,070%) και ακολουθεί η Γαλλία (0,033%). Τα υψηλότερα ποσοστά σε όρους πλήθους απατηλών συναλλαγών σημειώθηκαν και πάλι στη Γαλλία με 0,012%.
  • Στις απατηλές συναλλαγές με ηλεκτρονικό χρήμα, το ποσοστό απάτης στην Ελλάδα ανήλθε σε 0,055% έναντι 0,018% στην ΕΕ με την αξία τους στα 265.648 ευρώ έναντι 101,94 εκατ. ευρώ στην ΕΕ. Το πλήθος των απατηλών συναλλαγών με ηλεκτρονικό χρήμα, ανήλθε σε 8.509 έναντι 968.945 στην ΕΕ με το ποσοστό στο 0,028% στη χώρα μας έναντι 0,011% στην ΕΕ. Το Λουξεμβούργο κατέγραψε την υψηλότερη αξία απατηλών συναλλαγών της συγκεκριμένης κατηγορίας (45,3 εκατ. ευρώ ή 0,08%) ενώ στην Ελλάδα σημειώθηκε το υψηλότερο ποσοστό στο πλήθος (0,028% με την αξία τους στα 265.648 ευρώ).

Όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο τύπου, η συνολική αξία της απάτης στις πληρωμές στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, αυξήθηκε σε 4,2 δισ. ευρώ το 2024 από 3,5 δισ. ευρώ το 2023 και 3,4 δισ. ευρώ το 2022 ενώ το ποσοστό απάτης παρέμεινε σταθερό σε περίπου 0,02% της συνολικής αξίας των συναλλαγών. Η έκθεση καλύπτει τα στοιχεία για την περίοδο 2022-2024 και επιβεβαιώνει ότι η υποχρέωση για ισχυρή επαλήθευση της ταυτότητας του πελάτη(SCA), που θεσπίστηκε το 2020, έχει συμβάλει στη μείωση των επιπέδων απάτης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κολπική μαρμαρυγή – Κιρκάδιος ρυθμός – Γράφει ο Γιάννης Τρικοίλης

Η καρδιά μας δεν χτυπάει ποτέ τυχαία. Ακολουθεί ένα εσωτερικό ρολόι, ένα «γραμματέα» που ρυθμίζει τη λειτουργία της από την ώρα που ξυπνάμε μέχρι τη στιγμή που κοιμόμαστε. Αυτό το ρολόι, γνωστό ως κιρκάδιος ρυθμός, φαίνεται ότι παίζει σημαντικό ρόλο ακόμη και σε κάτι τόσο περίπλοκο όσο η παροξυσμική κολπική μαρμαρυγή (ΠΚΜ) – η συχνότερη παροδική αρρυθμία που ταλαιπωρεί εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως.

Γιάννης Τρικοίλης
Γιάννης Τρικοίλης – προϊστάμενος τμήματος επειγόντων περιστατικών Ωνάσειου νοσοκομείου

Για πολλούς ασθενείς, τα επεισόδια δεν εμφανίζονται στην τύχη. Αντίθετα, ακολουθούν μοτίβα που επαναλαμβάνονται. Κάποιοι ξυπνούν μέσα στη νύχτα με έντονη ταχυπαλμία. Άλλοι, λίγο πριν σχολάσουν από τη δουλειά, νιώθουν ότι ο καρδιακός ρυθμός τους ξεφεύγει. Αυτό το «πότε» δεν είναι σύμπτωση. Είναι μέρος ενός ευρύτερου συστήματος που συγχρονίζει ορμόνες, νευρικό σύστημα, αρτηριακή πίεση και τελικά τον ίδιο τον καρδιακό παλμό.

Τι δείχνουν οι έρευνες; Ότι τα επεισόδια ΠΚΜ έχουν αγαπημένες ώρες. Πολλοί ασθενείς παρουσιάζουν κρίσεις τη νύχτα ή νωρίς το πρωί, όταν το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα «πατάει φρένο» στον οργανισμό. Αυτή η φυσιολογική επιβράδυνση μπορεί όμως να δημιουργήσει τις ιδανικές συνθήκες για ηλεκτρική αστάθεια στους κόλπους της καρδιάς.

Από την άλλη πλευρά, δεν είναι λίγοι αυτοί που εκδηλώνουν επεισόδια τις μεσημβρινές ή απογευματινές ώρες, όταν κυριαρχεί το άγχος, η κούραση, η καφεΐνη, οι αυξημένες απαιτήσεις της ημέρας – όλα όσα ενεργοποιούν το συμπαθητικό νευρικό σύστημα και ανεβάζουν τους παλμούς.

Με άλλα λόγια, η ΠΚΜ είναι συχνά… υπόθεση 24ώρου.

Η νέα τάση στην καρδιολογία δεν είναι μόνο να καταγράφονται τα επεισόδια, αλλά και να αναλύεται το χρονικό τους μοτίβο. Με τα σύγχρονα ρολόγια υγείας και τα wearables, οι γιατροί έχουν πλέον πολύτιμες πληροφορίες για το πότε «χτυπά κόκκινο» ο κίνδυνος. Αυτά τα δεδομένα μπορεί στο μέλλον να οδηγούν σε εξατομικευμένες οδηγίες: πότε είναι καλύτερο να λαμβάνεται ένα αντιαρρυθμικό, ποιες ώρες πρέπει κάποιος να αποφεύγει αλκοόλ ή έντονη άσκηση, ακόμη και πότε

χρειάζεται περισσότερη χαλάρωση ή ύπνος.

Ίσως ακόμη πιο σημαντικό: η κατανόηση του κιρκάδιου ρυθμού βοηθά τους ασθενείς να νιώθουν ότι έχουν έλεγχο πάνω στην κατάστασή τους. Αν γνωρίζουν τις «επικίνδυνες ώρες» τους, μπορούν να οργανώνουν καλύτερα την καθημερινότητα, να μειώνουν το άγχος και – πολλές φορές – να περιορίζουν τα επεισόδια.

Ο κιρκάδιος ρυθμός δεν είναι απλώς μια θεωρητική έννοια. Είναι το καθημερινό σενάριο που γράφει το σώμα μας χωρίς να το καταλαβαίνουμε. Και στην παροξυσμική κολπική μαρμαρυγή, αυτό το αθέατο ρολόι αποδεικνύεται πιο καθοριστικό από όσο νομίζαμε.

Ο Γιάννης Τρικοίλης, είναι προϊστάμενος τμήματος επειγόντων περιστατικών Ωνάσειου νοσοκομείου.

Υγεία: Συγκεκριμένα συμπτώματα κατάθλιψης στη μέση ηλικία συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο άνοιας

Έξι συγκεκριμένα συμπτώματα κατάθλιψης που εμφανίζονται στη μέση ηλικία συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο άνοιας αργότερα στη ζωή, σύμφωνα με νέα μελέτη, με επικεφαλής ερευνητές του University College London (UCL).

Η κατάθλιψη στη μέση ηλικία θεωρείται εδώ και καιρό παράγοντας κινδύνου για την εμφάνιση άνοιας αργότερα στη ζωή. Νέα ευρήματα που δημοσιεύονται στο περιοδικό «The Lancet Psychiatry» υποδηλώνουν ότι αυτή η σχέση δεν οφείλεται στην κατάθλιψη συνολικά, αλλά σε μια μικρή ομάδα συγκεκριμένων συμπτωμάτων.

Τα συμπτώματα αυτά είναι η απώλεια αυτοπεποίθησης, η αδυναμία αντιμετώπισης προβλημάτων, η έλλειψη ζεστασιάς και στοργής προς τους άλλους, το διαρκές αίσθημα νευρικότητας και άγχους, η δυσαρέσκεια για τον τρόπο εκτέλεσης των εργασιών και οι δυσκολίες συγκέντρωσης.

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από 5.811 άτομα μέσης ηλικίας που συμμετείχαν στη μελέτη Whitehall II, μια βρετανική μακροχρόνια μελέτη που ξεκίνησε το 1985 και χρηματοδοτήθηκε από το Συμβούλιο Ιατρικής Έρευνας και το ίδρυμα Wellcome Trust. Τα συμπτώματα κατάθλιψης στη μέση ηλικία αξιολογήθηκαν την περίοδο 1997-1999, όταν όλοι οι συμμετέχοντες ήταν ηλικίας 45-69 ετών (μέση ηλικία 55 έτη) και δεν είχαν άνοια. Οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτηματολόγιο που κάλυπτε 30 κοινά συμπτώματα κατάθλιψης.

Στη συνέχεια η κατάσταση της υγείας τους παρακολουθήθηκε για 25 χρόνια μέσω εθνικών μητρώων υγείας, με τις διαγνώσεις άνοιας να καταγράφονται έως το 2023. Κατά την περίοδο αυτή, το 10,1% των συμμετεχόντων εμφάνισε άνοια. Η μακρά περίοδος παρακολούθησης επέτρεψε στους ερευνητές να διερευνήσουν τη συσχέτιση κατάθλιψης και άνοιας, πολύ πριν εμφανιστούν οι τυπικές νευροεκφυλιστικές αλλαγές.

Οι αναλύσεις έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες που εμφάνισαν κατάθλιψη (πέντε ή περισσότερα συμπτώματα) στη μέση ηλικία είχαν 27% υψηλότερο κίνδυνο να εμφανίσουν άνοια στη συνέχεια. Ωστόσο, αυτός ο αυξημένος κίνδυνος οφειλόταν αποκλειστικά στα έξι συγκεκριμένα συμπτώματα σε ενήλικες κάτω των 60 ετών. Ιδιαίτερα η απώλεια αυτοπεποίθησης και η δυσκολία αντιμετώπισης προβλημάτων συσχετίστηκαν με περίπου 50% αυξημένο κίνδυνο άνοιας το κάθε ένα.

Όπως υπογραμμίζουν οι ερευνητές, τα συμπτώματα αυτά μπορούν να οδηγήσουν σε μειωμένη κοινωνική εμπλοκή και λιγότερες εμπειρίες γνωστικής διέγερσης, τα οποία είναι σημαντικά για τη διατήρηση του γνωστικού αποθέματος, δηλαδή της ικανότητας του εγκεφάλου να αντιμετωπίζει βλάβες ή ασθένειες. Αντίθετα, άλλα συμπτώματα κατάθλιψης, όπως τα προβλήματα ύπνου, ο αυτοκτονικός ιδεασμός ή η κακή διάθεση δεν έδειξαν καμία ουσιαστική συσχέτιση με την άνοια μακροπρόθεσμα.

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι η εστίαση σε αυτά τα έξι συμπτώματα κατά τη θεραπεία της κατάθλιψης στη μέση ηλικία μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας αργότερα στη ζωή, συμπληρώνοντας ωστόσο ότι απαιτείται περαιτέρω έρευνα. Όπως διευκρινίζουν, οι συμμετέχοντες στη μελέτη Whitehall II ήταν δημόσιοι υπάλληλοι που προσλήφθηκαν τη δεκαετία του 1980 και το δείγμα που χρησιμοποιήθηκε ήταν κατά 72% άνδρες και 92% λευκοί. Χρειάζεται λοιπόν περισσότερη έρευνα σε διαφορετικούς πληθυσμούς για να επιβεβαιωθεί πόσο ισχύουν τα ευρήματα και σε γυναίκες και σε εθνοτικές μειονότητες.

ΑΠΕ-ΜΠΕ/Μ. Κουζινοπούλου

Έρευνα Klarna: Το 95,1% των Ελλήνων δηλώνει ότι η ακρίβεια θα επηρεάσει τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους

Η συνεχιζόμενη άνοδος των τιμών επηρεάζει σχεδόν κάθε καταναλωτή στις φετινές αγορές της εορταστικής περιόδου, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε τον Νοέμβριο του 2025 η Klarna σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Appinio, με τη συμμετοχή 1.000 Ελλήνων καταναλωτών ηλικίας 18-77 ετών.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 95,1% των συμμετεχόντων δηλώνουν ότι η αύξηση των τιμών επηρεάζει τον τρόπο που σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν τις φετινές εορταστικές αγορές τους. Αναλυτικά:

  • Το 46,9% θα αναζητήσει πιο οικονομικά προϊόντα.
  • Το 37,9% θα περιορίσει τις δαπάνες σε μη απαραίτητα είδη.
  • Το 31,3% θα αγοράσει μόνο εφόσον υπάρχει προσφορά.
  • Το 23% θα οργανώσει καλύτερα το γιορτινό μενού για να αποφύγει τη σπατάλη τροφίμων.
  • Το 21% σκοπεύει να αγοράσει λιγότερα δώρα.

Η πλειονότητα των καταναλωτών (50,7%) έχει θέσει εφέτος συγκεκριμένο προϋπολογισμό για τις χριστουγεννιάτικες αγορές, γεγονός που υποδηλώνει αυξημένη ανάγκη για έλεγχο των εξόδων και αποφυγή υπερβάσεων. Συγκεκριμένα:

  • Το 6,9% σκοπεύει να ξοδέψει από 1 ευρώ έως 50 ευρώ και το 20,9% προγραμματίζει δαπάνες μεταξύ 51 ευρώ και 100 ευρώ.
  • Το μεγαλύτερο ποσοστό, που φτάνει το 39,1%, διαθέτει προϋπολογισμό από 101 ευρώ έως 250 ευρώ, ενώ το 20,1% σχεδιάζει να ξοδέψει από 251 ευρώ έως 500 ευρώ.
  • Ένα 7,7% στοχεύει σε δαπάνες από 501 ευρώ έως 1.000 ευρώ, ενώ το 1,6% των καταναλωτών αναφέρει ότι θα ξοδέψει από 1.001 ευρώ έως 2.000 ευρώ.

Παράλληλα, οι άνδρες φαίνεται να προγραμματίζουν υψηλότερες δαπάνες για χριστουγεννιάτικα δώρα, καθώς υπερτερούν στις κατηγορίες 251 ευρώ-2.000 ευρώ, ενώ οι γυναίκες συγκεντρώνουν υψηλότερα ποσοστά στο εύρος 1 ευρώ-250 ευρώ.

Επιπλέον, το 57,8% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι πραγματοποιεί ενδελεχή έρευνα πριν από τις αγορές και το 51,4% ότι παρακολουθεί συστηματικά όλες τις δαπάνες του, με ένα 9,4% να χρησιμοποιεί εφαρμογές προϋπολογισμού. Η ανάγκη για μεγαλύτερη διαφάνεια στον τρόπο που κατανέμονται τα χρήματα συνδέεται άμεσα με την οικονομική πίεση και την επιθυμία για καλύτερη αξιοποίηση του διαθέσιμου budget.

Το χρονοδιάγραμμα των φετινών εορταστικών αγορών εμφανίζει σημαντική διασπορά, με μέρος των καταναλωτών να επισπεύδει τις αγορές του. Το 12,2% ξεκινά ήδη από τις πρώτες δύο εβδομάδες του Νοεμβρίου, ενώ το 31% ακολουθεί στο δεύτερο μισό του μήνα. Η πλειονότητα, σε ποσοστό 36,8%, προτιμά να πραγματοποιεί τις αγορές της στις αρχές Δεκεμβρίου, ενώ ένα 14,8% αναβάλλει τις αποφάσεις του για τις δύο τελευταίες εβδομάδες του Δεκεμβρίου.

Οι τεχνολογικές λύσεις που διευκολύνουν την έρευνα και τον προγραμματισμό των αγορών ενισχύονται διαρκώς, όπως και οι εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής. Συγκεκριμένα, περισσότερο από το 27% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι το τελευταίο δωδεκάμηνο έχει χρησιμοποιήσει υπηρεσίες Buy Now, Pay Later, όπως την πληρωμή σε τρεις άτοκες δόσεις της Klarna για αγορές δώρων. Παράλληλα, οι καταναλωτές υιοθετούν μία σειρά από έξυπνες πρακτικές προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα και να μεγιστοποιήσουν την αξία των εορταστικών αγορών τους. Οι πιο συνηθισμένες προσεγγίσεις περιλαμβάνουν αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων (52,9%), εργαλεία σύγκρισης τιμών (39,4%), προγράμματα ανταμοιβής (36,5%), κουπόνια (31,6%) και προγράμματα επιστροφής χρημάτων (27,1%).

Η online αναζήτηση και αγορά εξακολουθεί να αποτελεί την κυρίαρχη επιλογή, με το 51,2% να δηλώνει ότι αναζητά και αγοράζει προϊόντα online. Ένα 25,3% υιοθετεί υβριδική συμπεριφορά, πραγματοποιώντας την έρευνα online αλλά ολοκληρώνοντας την αγορά σε φυσικό κατάστημα, ενώ το 20,8% εξακολουθεί να προτιμά τις παραδοσιακές αγορές αποκλειστικά σε καταστήματα.

Το 42,4% των καταναλωτών δηλώνει ότι θα εξέταζε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης για τις χριστουγεννιάτικες αγορές του, αξιοποιώντας δυνατότητες όπως ευκολότερη σύγκριση τιμών, εντοπισμό προσφορών, εξοικονόμηση χρόνου και προσωποποιημένες προτάσεις δώρων. Η πρόθεση υιοθέτησης είναι υψηλότερη στις ηλικίες 25-34, ενώ ακολουθούν οι ηλικιακές ομάδες 18-24 και 35-44, επιβεβαιώνοντας ότι οι νεότεροι καταναλωτές βρίσκονται στην πρώτη γραμμή υιοθέτησης και αξιοποίησης των νέων τεχνολογικών εργαλείων.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Πού θα ταξιδέψουν οι Βορειοελλαδίτες για τις γιορτές

Εκδρομές στο εξωτερικό επιλέγουν οκτώ στους δέκα Βορειοελλαδίτες, που κλείνουν κάποιο ταξιδιωτικό πακέτο για την περίοδο των Χριστουγέννων της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων, όπως επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας-Θράκης Στέφανος Χατζημανώλης, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων του φορέα.

Κατά τον ίδιο, οι αυξημένες τιμές σε ελληνικούς προορισμούς, λόγω του υψηλού κόστους της ενέργειας, που επωμίζονται οι επιχειρήσεις, αποθαρρύνει πολλούς ταξιδιώτες από το να γιορτάσουν στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα η τάση για μετακίνηση προς το εξωτερικό να αυξάνεται -μόνο το 20% όσων θα ταξιδέψουν προτιμά πλέον κάποιον ελληνικό προορισμό για την περίοδο των εορτών.

Την ίδια στιγμή, οι αγροτικές κινητοποιήσεις επηρεάζουν ήδη την ψυχολογία των ταξιδιωτών από γειτονικές της Θεσσαλονίκης περιοχές και πόλεις, οι οποίοι, για να ταξιδέψουν αεροπορικώς προς κάποιον προορισμό, θα πρέπει πρώτα να φτάσουν οδικώς στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». «Οι άνθρωποι αυτοί αντιστοιχούν στο 35%-40% όσων ταξιδεύουν με τα ταξιδιωτικά πρακτορεία της Ένωσης και ήδη φοβούνται ότι θα εγκλωβιστούν σε κάποιο μπλόκο. Οπότε, ενώ πολλοί πιστεύουν ότι οι κινητοποιήσεις των αγροτών δεν επηρεάζουν τις αεροπορικές μεταφορές, αυτό δεν είναι ακριβές», σημειώνει ο κ. Χατζημανώλης και υπενθυμίζει το πάγιο αίτημα των φορέων του κλάδου για ανάπτυξη του αεροδρομίου της Αγχιάλου, ώστε να μπορεί να απορροφά μέρος της επιβατικής κίνησης.

Προς ποιους προορισμούς ταξιδεύουν όσοι κλείνουν κάποιο πακέτο μέσω των πρακτορείων μελών της Ένωσης; «Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, οι χριστουγεννιάτικες αναχωρήσεις έχουν συγκεκριμένο ανάγλυφο. Στην πρώτη γραμμή, με τις περισσότερες κρατήσεις, βρίσκονται οι πρωτεύουσες της Κεντρικής Ευρώπης και ιδίως η Πράγα, η Βιέννη και η Βουδαπέστη, που σχεδόν μονοπωλούν τα ταξίδια αυτών των ημερών.

Στη δεύτερη γραμμή, με μεγάλη άνοδο σε σχέση με άλλες χρονιές, βρίσκεται η Ελβετία, ακολουθούμενη από την Ιταλία, ενώ στην τρίτη βλέπουμε τις οδικές κοντινές εκδρομές προς Βουκουρέστι, Βελιγράδι και Σόφια, αλλά και Τουρκία, η οποία είναι μια κατηγορία από μόνη της, με μεγάλη ζήτηση την περίοδο των Χριστουγέννων, αλλά και των Φώτων, λόγω της τελετής ρίψης του Τιμίου Σταυρού. Λιγότεροι είναι οι ταξιδιώτες, που επειδή προτιμούν τις υψηλότερες θερμοκρασίες, διαλέγουν προορισμούς στη Μέση Ανατολή ή τη Βόρεια Αφρική, με αναχωρήσεις μέσω Αθήνας. Αν η Θεσσαλονίκη αποκτούσε ξανά μια (αεροπορική) σύνδεση με το Κάιρο, θα μπορούσε πραγματικά να μεσουρανήσει στα ταξίδια του είδους», σημειώνει ο κ. Χατζημανώλης.

Στο ένα τρίτο μειώθηκαν οι ναυλωμένες πτήσεις, σε σχέση με τη δεκαετία του ’90

Πώς είναι φέτος οι κρατήσεις για την εορταστική περίοδο, σε σχέση με άλλες χρονιές; «Λέμε πάντα ότι είμαστε ικανοποιημένοι, κρίνοντας από τη γενικότερη κατάσταση στα οικονομικά των Ελλήνων, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η κίνηση τείνει προς μείωση σε βάθος δεκαετίας. Ενδεικτικό είναι ότι στη δεκαετία του ’90 είχαμε πάνω από 30 ναυλωμένες πτήσεις για την περίοδο των εορτών, αριθμός που έχει μειωθεί σήμερα στο ένα τρίτο. Ένας βασικός λόγος είναι ότι αυξάνονται πολύ οι πτήσεις χαμηλού κόστους και πολλοί επιλέγουν πλέον να κλείνουν μόνοι τους τα ταξίδια τους για τις γιορτές, με την αίσθηση ότι θα ταξιδέψουν πιο φθηνά.

Δεν είναι όμως έτσι. Για αυτή την περίοδο, τα πρακτορεία έχουν προαγορασμένα εισιτήρια και έχουν από νωρίς “κλείσει” πολλές κλίνες, οπότε το οργανωμένο ταξίδι στοιχίζει τουλάχιστον 20% φθηνότερα, σε σχέση με το να το κλείσεις μόνος σου τέτοιες μέρες», εξηγεί και προσθέτει ότι έτερο σημαντικό πρόβλημα είναι η οικονομική δυσπραγία πολλών Ελλήνων και Ελληνίδων που θα ήθελαν να ταξιδέψουν, αλλά αδυνατούν, γιατί δεν το «σηκώνει» ο οικογενειακός προϋπολογισμός.

Ως αποτέλεσμα όλων των παραπάνω παραγόντων, σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία, τόσο ο τζίρος όσο και οι κρατήσεις στα ταξιδιωτικά πρακτορεία της Μακεδονίας και της Θράκης είναι μειωμένα κατά 30%-40%. Κατά τον κ. Χατζημανώλη, οι επαγγελματίες του κλάδου εξακολουθούν να δηλώνουν ικανοποιημένοι από την κίνηση, τηρουμένων των αναλογιών, αλλά χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια για αύξηση των διασυνδέσεων της Θεσσαλονίκης, τόσο αεροπορικώς, όσο και ακτοπλοϊκώς, ώστε να ταξιδεύουν περισσότεροι άνθρωποι. Την ίδια ώρα, σημειώνει, καλό είναι να θυμόμαστε ότι όσοι ταξιδεύουν δεν ανήκουν αποκλειστικά στην τάξη των προνομιούχων, καθώς κάποιος μπορεί να αποταμιεύει επί μήνες, για να κάνει μια οδική εκδρομή των 200 ευρώ στα Βαλκάνια.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πώς να διατηρήσουμε σε καλή κατάσταση τον κινητήρα ενός αυτοκινήτου τον χειμώνα

Είναι γνωστό ότι οι χαμηλές θερμοκρασίες βάζουν σε δοκιμασία τον κινητήρα και τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου. Τις πρώτες πρωινές ώρες, αλλά και το βράδυ που οι θερμοκρασίες είναι χαμηλές, χωρίς να το καταλάβουμε μπορεί να κάνουμε ζημιά στον κινητήρα του αυτοκινήτου.

Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, οι καιρικές συνθήκες είναι εχθρικές για τα μηχανικά μέρη ενός κινητήρα. Η υγρασία και η παγωνιά δυσκολεύουν τα πράγματα, ενώ πολλές φορές δυσκολεύουν και την εκκίνηση του κινητήρα. Αυτός θέλει λίγα δευτερόλεπτα από την εκκίνησή του για να λιπανθεί σωστά. Το λιπαντικό λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών είναι παχύρευστο και θέλει περισσότερο χρόνο για να λιπάνει τα μηχανικά μέρη του. Έτσι οι υψηλές στροφές με κρύο λάδι αυξάνουν σημαντικά τη φθορά. Αυτό σημαίνει ότι οφείλουμε να αφήσουμε τον κινητήρα να δουλέψει ήρεμα σε χαμηλές στροφές για τα πρώτα λεπτά της εκκίνησής του.

Σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να ξεκινάμε γρήγορα, πόσο μάλλον σπινιάροντας, γιατί εκτός από τον κινητήρα, θέλουν τον χρόνο τους και την σωστή θερμοκρασία τα ελαστικά, ο συμπλέκτης και τα συστήματα μετάδοσης. Ακόμη και αν βιαζόμαστε, καλό είναι να οδηγήσουμε για τα πρώτα χιλιόμετρα με χαμηλές στροφές. Από την άλλη, είναι μύθος σύμφωνα με τους μηχανικούς ότι ο κινητήρας ζεσταίνεται σωστά στο ρελαντί. Αντίθετα καίει περισσότερο καύσιμο, ρυπαίνει χωρίς να κάνει κάποια διαδρομή και ζεσταίνεται πιο αργά. Ακόμα κι αν ένα αυτοκίνητο έχει διανύσει 2-3 χιλιόμετρα, ο κινητήρας μπορεί να παραμένει κρύος, ειδικά αν είναι πετρελαιοκίνητος. Ο χρυσός κανόνας είναι ο οδηγός να μην έχει έντονη επιτάχυνση μέχρι ο κινητήρας να ανεβάσει θερμοκρασία.

Θερμαινόμενα καθίσματα, καλοριφέρ στο φουλ, προβολείς και ραδιόφωνο παίρνουν ενέργεια από την μπαταρία. Και με δεδομένο ότι αυτή τον χειμώνα καταπονείται πολύ, καλό είναι να της δώσουμε χρόνο και να βάλουμε σταδιακά τα ηλεκτρικά συστήματα σε λειτουργία. Η θέρμανση της καμπίνας πριν ακόμα ζεσταθεί ο κινητήρας δεν μπορεί να επιτευχθεί, καθώς σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν τη θερμότητα του κινητήρα για την θέρμανση της καμπίνας των επιβατών. Αν αυτός είναι κρύος θα βγάζει κρύο αέρα, εκτός και αν χρησιμοποιήσουμε το κλιματιστικό, που όμως σε αυτή την περίπτωση αργεί να αποδώσει και παράλληλα επιβαρύνει πολύ την μπαταρία.

Σφυρίγματα και μεταλλικοί ήχοι μπορεί να δείχνουν ότι υπάρχει πρόβλημα με τους ιμάντες ή λάδι ακατάλληλου ιξώδους για χαμηλές θερμοκρασίες. Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι ο χειμώνας δεν συγχωρεί λάθη. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για να διατηρήσουμε σε καλή κατάσταση τον κινητήρα μας, να αυξήσουμε την διάρκεια ζωής του, να έχουμε λιγότερες βλάβες και χαμηλότερη κατανάλωση.

Τέλος, το σημαντικότερο είναι να μην παραλείπουμε τη σωστή συντήρηση του αυτοκινήτου. Το χειμώνα είναι πολύ σημαντικό ένα αυτοκίνητο να είναι καλά συντηρημένο, ενώ πάντα θα πρέπει να δίνουμε χρόνο στα κινούμενα μέρη για να λειτουργήσουν ομαλά στο κρύο, χωρίς ακρότητες γιατί αυτές μπορεί να οδηγήσουν σε μηχανική ζημιά στον κινητήρα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ/Κυριάκος Παρασίδης

Από σήμερα 17 Δεκεμβρίου, η προπληρωμή επιδομάτων, παροχών και δώρου Χριστουγέννων από τη ΔΥΠΑ

Από σήμερα Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025, ξεκινά από τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) η προπληρωμή της τακτικής επιδότησης ανεργίας, του επιδόματος εργασίας, της επιδότησης μακροχρόνιας ανεργίας, του βοηθήματος ανεργίας αυτοαπασχολουμένων, καθώς και του δώρου Χριστουγέννων για επιδοτούμενους ανέργους και δικαιούχους παροχών μητρότητας, γονικής άδειας και επιδόματος εργασίας.

Οι πληρωμές θα πραγματοποιηθούν με απευθείας κατάθεση στους λογαριασμούς των προπληρωμένων καρτών των δικαιούχων, χωρίς να απαιτείται καμία ενέργεια εκ μέρους τους. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, δεν υπάρχει κανένας λόγος προσέλευσης στα Κέντρα Προώθησης Απασχόλησης (ΚΠΑ2). Για τους ανέργους που οφείλουν να δηλώσουν παρουσία μεταξύ 17 Δεκεμβρίου 2025 και 6 Ιανουαρίου 2026, η προπληρωμή θα πραγματοποιηθεί μετά τη δήλωση παρουσίας.

Η διαδικασία γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά στη διεύθυνση: https://www.gov.gr/ipiresies/ergasia-kai-asphalise/anergia/delose-parousias-epidomaanergias (gov.gr > Εργασία και Ασφάλιση > Ανεργία > Δήλωση παρουσίας επιδοτούμενων ανέργων).

Για περισσότερες πληροφορίες: https://www.dypa.gov.gr.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τραμπ χαρακτηρίζει τη φαιντανύλη «όπλο μαζικής καταστροφής»

Ο Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε περαιτέρω σκλήρυνση του «πολέμου» που έχει κηρύξει στη διακίνηση ναρκωτικών, κατατάσσοντας τη φαιντανύλη, πολύ ισχυρό συνθετικό οπιοειδές που ενοχοποιείται για δεκάδες χιλιάδες θανάτους από υπερβολική δόση ετησίως στις ΗΠΑ, όπως και τις πρόδρομες χημικές ουσίες της, στα «όπλα μαζικής καταστροφής».

«Με το διάταγμα που θα υπογράψω σήμερα, κατατάσσουμε επίσημα τη φαιντανύλη στα όπλα μαζικής καταστροφής, αυτό που είναι», πέταξε ο ρεπουμπλικάνος πρόεδρος σε δημοσιογράφους στο Οβάλ Γραφείο. «Καμιά βόμβα δεν κάνει αυτό που κάνει (αυτό το ναρκωτικό): 200.000 ως 300.000 άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο», πρόσθεσε ο αρχηγός του κράτους.

Πάντως, σύμφωνα με τον ιστότοπο των αμερικανικών Κέντρων Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών (CDC) τουλάχιστον, ο συνολικός αριθμός των θανάτων από υπερβολική δόση στις ΗΠΑ το 2024 ήταν της τάξης των 80.000, εκ των οποίων κάπου 48.000 αποδόθηκαν σε συνθετικά οπιοειδή.

Το εκτελεστικό διάταγμα που υπέγραψε ο Ντόναλντ Τραμπ και δημοσιοποιήθηκε από τις υπηρεσίες του αναφέρει πως η φαιντανύλη «είναι πιο κοντά στο να είναι χημικό όπλο απ’ ό,τι ναρκωτικό», δικαιολογώντας την κατάταξη.

«Η παραγωγή και η διανομή φαιντανύλης, κυρίως μέσω οργανωμένων εγκληματικών κυκλωμάτων, απειλούν την εθνική ασφάλειά μας και τροφοδοτούν την ανομία» στην αμερικανική ήπειρο και «στα σύνορά μας», διαβάζει κανείς στο κείμενο.

Ο Ντόναλντ Τραμπ είπε εξάλλου χθες ότι η κυβέρνησή του «εξετάζει» το ενδεχόμενο χαλάρωσης των ομοσπονδιακών περιορισμών στη μαριχουάνα, κατατάσσοντας την ουσία αυτή στα λιγότερο επικίνδυνα ναρκωτικά. «Πολύς κόσμος θα ήθελε αυτή την ανακατάταξη, διότι θα επέτρεπε να γίνουν πολλές έρευνες που δεν θα μπορούσαν να γίνουν» σε διαφορετική περίπτωση, ανέφερε.

Η Ουάσιγκτον χαρακτήρισε τον Φεβρουάριο διάφορα καρτέλ των ναρκωτικών «ξένες τρομοκρατικές οργανώσεις» κι ενέτεινε την πίεση στο Μεξικό, στην Κολομβία — και πάνω απ’ όλα στη Βενεζουέλα του προέδρου Νικολάς Μαδούρο, τον οποίο κατηγορεί για διακίνηση ναρκωτικών, μολονότι ειδικοί επισημαίνουν ότι η χώρα αυτή δεν είναι ανάμεσα στις κυριότερες πηγές των ναρκωτικών που εισέρχονται στις ΗΠΑ και δεν παράγεται εκεί φαιντανύλη.

Η αμερικανική κυβέρνηση συνεχίζει να αναπτύσσει στην Καραϊβική ολοένα περισσότερα αεροπορικά και ναυτικά στρατιωτικά μέσα με τεράστια ισχύ πυρός και να εξαπολύει επιδρομές εναντίον ταχύπλοων που υποπτεύεται πως μεταφέρουν ναρκωτικά εκεί και στην Ειρηνικό. Η νομιμότητα των επιχειρήσεων αυτών αμφισβητείται.

Ο πρόεδρος Τραμπ είναι εμφανές πως αντιγράφει στον πόλεμο κατά της διακίνησης ναρκωτικών την ορολογία και τις μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν στον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας.

Το Καράκας απορρίπτει τις κατηγορίες της Ουάσιγκτον για τη διακίνηση ναρκωτικών και κατηγορεί την κυβέρνηση Τραμπ πως σκοπό έχει στην πραγματικότητα να εκδιώξει τον σοσιαλιστή πρόεδρο Μαδούρο και να ιδιοποιηθεί τους πελώριους πετρελαϊκούς πόρους του κράτους της Λατινικής Αμερικής, που υφίσταται αμερικανικό εμπάργκο από το 2019.

Η DEA, η αμερικανική υπηρεσία δίωξης ναρκωτικών, θεωρεί πως μεξικανικά καρτέλ βρίσκονται «στην καρδιά» της κρίσης με τα συνθετικά οπιοειδή στις ΗΠΑ. Η Ουάσιγκτον προσάπτει εξάλλου συχνά την πώληση πρόδρομων χημικών σε εταιρείες στην Κίνα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ