Στο πλαίσιο των περιοδειών της Νέας Δημοκρατίας στην Πελοπόννησο, κλιμάκιο με επικεφαλής τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μαργαρίτη Σχοινά, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Κορινθία.
Στο κλιμάκιο που πραγματοποίησε σειρά επαφών με την τοπική αυτοδιοίκηση, τους παραγωγικούς φορείς, τους συνεταιρισμούς και τοπικές υπηρεσίες, μετείχαν ο Πρόεδρος της ΔΕΕΠ Κορινθίας Δημήτρης Σουφρίλας και τοπικά κομματικά στελέχη.
Πρώτος σταθμός της επίσκεψης ήταν το Δημαρχείο Νεμέας, όπου ο κ. Σχοινάς συναντήθηκε με τον Δήμαρχο Κώστα Φρούσιο. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν ζητήματα που αφορούν την ανάπτυξη της περιοχής, τις ανάγκες του πρωτογενούς τομέα, καθώς και οι προοπτικές ενίσχυσης της αμπελουργίας και της τοπικής οικονομίας.
Στη συνέχεια, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων επισκέφθηκε τον Αγροτικό Οινοποιητικό Συνεταιρισμό Νεμέας, όπου ενημερώθηκε για την πορεία της φετινής παραγωγής, τις εξαγωγικές προοπτικές του επώνυμου τοπικού κρασιού, αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι αμπελουργοί και οι οινοπαραγωγοί.
Ακολούθησε επίσκεψη στις εγκαταστάσεις της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Νεμέας, όπου είχε αναλυτική συζήτηση με τη διοίκηση για τις ανάγκες των παραγωγών και τις δυνατότητες περαιτέρω στήριξης του συνεταιριστικού κινήματος.
Στα γραφεία της Περιφέρειας Πελοποννήσου στην Κόρινθο, ο κ. Σχοινάς πραγματοποίησε συνάντηση με τον Αντιπεριφερειάρχη Κορινθίας Αναστάσιο Γκιολή, τον Αντιπεριφερειάρχη Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής Σπύρο Ζαχαριά και την Αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού Αθηνά Κόρκα-Κώνστα. Συναντήθηκε επίσης στην Κόρινθο με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κορίνθου κ. Παύλο.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε και στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ) Κορινθίας, όπου ο κ. Σχοινάς είχε εκτενή συζήτηση με τη διεύθυνση και τους υπαλλήλους της υπηρεσίας. Στο επίκεντρο βρέθηκαν η καθημερινή λειτουργία των υπηρεσιών, καθώς και οι προκλήσεις που καλούνται να διαχειριστούν σε μια περίοδο σημαντικών αλλαγών -λόγω ζωονόσων- για την κτηνοτροφία.
Ο Μαργαρίτης Σχοινάς βρέθηκε και στο Επιμελητήριο Κορινθίας, όπου πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη με εκπροσώπους παραγωγικών φορέων, αγροτικών συνεταιρισμών και αγρότες της περιοχής, παρουσία του Βουλευτή Κορινθίας Κώστα Κόλλια. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης τέθηκαν ζητήματα που αφορούν τις πληρωμές, τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, το κόστος παραγωγής, τις υποδομές και τις ανάγκες του αγροτικού κόσμου της Κορινθίας, με τον Υπουργό να ακούει αναλυτικά τις θέσεις και τις προτάσεις των εκπροσώπων του πρωτογενούς τομέα.
Η περιοδεία ολοκληρώθηκε με τη συνάντηση με στελέχη της ΔΕΕΠ Κορινθίας, με τα οποία αντάλλαξε απόψεις για τα ζητήματα που απασχολούν την τοπική κοινωνία και τις προτεραιότητες της κυβερνητικής πολιτικής στον αγροτικό τομέα.
Σε δηλώσεις του σε τοπικά ΜΜΕ, ο κ. Σχοινάς υπογράμμισε:
«Ολοκλήρωσα την επίσκεψή μου στον Νομό Κορινθίας, στο πλαίσιο των περιοδειών που οργανώνουμε ως Νέα Δημοκρατία. Θέλω να πω ότι είμαι πολύ ενθαρρυμένος από την εικόνα της οικονομίας της περιοχής. Η Κορινθία, άλλωστε, ήταν πάντοτε ένα βαρόμετρο της εθνικής οικονομίας. Είναι σαφές ότι στην Ελλάδα τα πράγματα στον οικονομικό τομέα βελτιώνονται ραγδαία. Οι ελληνικές επιδόσεις είναι πλέον αναγνωρίσιμες σε όλη την Ευρώπη. Είμαστε η χώρα με τη μεγαλύτερη μείωση του δημόσιου χρέους παγκοσμίως και συγκαταλεγόμαστε στις τρεις-τέσσερις οικονομίες της Ευρωζώνης με τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης. Και φυσικά, αυτή η πρόοδος πρέπει να αποτυπώνεται και στον πρωτογενή τομέα, που αποτελεί τη δική μου ευθύνη. Αυτό ακριβώς υπηρετεί και η σημερινή μας παρουσία στην Κορινθία, μια περιοχή-πρότυπο ποιοτικής γεωργίας. Στη Νεμέα συζητήσαμε με τους παραγωγούς και τους συνεταιρισμούς και επιβεβαιώσαμε τη στήριξη της Πολιτείας προς τον αμπελοοινικό τομέα, ιδιαίτερα για τις ζημιές που προκάλεσε ο πρόσφατος παγετός.
Όσο πλησιάζουμε προς τις εκλογές, ανεξάρτητα από το πότε θα γίνουν, πιστεύω ότι η Νέα Δημοκρατία συνεχίζει να αποτελεί την πιο αξιόπιστη πρόταση για τη διακυβέρνηση της χώρας. Νομίζω ότι τα τελευταία επτά χρόνια αποδείξαμε, ως παράταξη, ότι μπορούμε να κρατάμε σωστά το πηδάλιο της χώρας. Πλησιάζει η στιγμή που οι Έλληνες θα σταθούν μπροστά στην κάλπη και πιστεύω ότι θα βρουν τον τρόπο να εκφράσουν αυτή την εμπιστοσύνη στη Νέα Δημοκρατία. Δουλεύουμε όλοι προς αυτή την κατεύθυνση. Η έγνοια μας, η μόνη μας έγνοια, ο μόνος μας αντίπαλος, είναι τα προβλήματα του τόπου».
Στο πλαίσιο των περιοδειών του κόμματος στην Πελοπόννησο, κλιμάκιο με επικεφαλής τον Αντιπρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας και Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη και τον Γραμματέα της Πολιτικής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Κυρανάκη, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Αρκαδία.
Στο κλιμάκιο μετείχαν ο Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Βουλευτής Αρκαδίας Κώστας Βλάσης η Πρόεδρος της ΔΕΕΠ Αρκαδίας Βάλια Μαυραϊδοπούλου και τοπικά κομματικά στελέχη.
Το κλιμάκιο επισκέφθηκε φαρμακοβιομηχανίες στη ΒΙΠΕ Τρίπολης, όπου ενημερώθηκε για την πορεία των επενδύσεων, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και τη σύνδεση της παραγωγής με την τοπική κοινωνία. Στο επίκεντρο της επίσκεψης βρέθηκαν η βιομηχανική ανάπτυξη, η καινοτομία και οι δυνατότητες της Αρκαδίας να ενισχύσει περαιτέρω τον ρόλο της στην περιφερειακή ανάπτυξη. Είχαν επίσης την ευκαιρία να περπατήσουν στην αγορά της Τρίπολης και να συνομιλήσουν με πολίτες και επαγγελματίες της πόλης, ακούγοντας από κοντά τους προβληματισμούς και τις προτάσεις τους για ζητήματα της καθημερινότητας.
Οι κ.κ. Χατζηδάκης και Κυρανάκης επισκέφθηκαν και την Περιφέρεια Πελοποννήσου, όπου είχαν συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Δημήτρη Πτωχό. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν ζητήματα που αφορούν την αναπτυξιακή προοπτική της Αρκαδίας, τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στο νομό, οι παρεμβάσεις που ενισχύουν την περιφερειακή ανάπτυξη, καθώς και η δυνατότητα επαναλειτουργίας τμημάτων του σιδηροδρόμου Πελοποννήσου με βιώσιμο σχεδιασμό.
Ακολούθως, ο κ. Χατζηδάκης επισκέφθηκε το Άστρος, με επίκεντρο τα έργα που προχωρούν στην περιοχή, όπως η αναβάθμιση του λιμανιού και η επαναλειτουργία του Μουσείου.
Την ίδια ώρα, ο κ. Κυρανάκης επισκέφθηκε το Επιμελητήριο Αρκαδίας και τον Σύλλογο ΑμεΑ Αρκαδίας, όπου ενημερώθηκε για τα ζητήματα που απασχολούν την τοπική επιχειρηματικότητα και τους συμπολίτες μας με αναπηρία.
Ο Γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας, συμμετείχε επίσης, συνοδευόμενος από το Γραμματέα Οργανωτικού Στέλιο Κονταδάκη και το Γενικό Διευθυντή του κόμματος Γιάννη Σμυρλή, σε συνάντηση με τους Προέδρους των ΔΕΕΠ των Περιφερειακών Ενοτήτων Πελοποννήσου στα γραφεία της ΔΕΕΠ Αρκαδίας, όπου αντάλλαξαν απόψεις για όλα τα τρέχοντα πολιτικά και οργανωτικά θέματα, μίλησαν για το σημαντικό έργο της Κυβέρνησης τα τελευταία επτά χρόνια, αλλά και για το διακύβευμα των επόμενων εθνικών εκλογών.
Η περιοδεία ολοκληρώθηκε με τη συμμετοχή του κλιμακίου στην Πολιτική Ακαδημία Επιμόρφωσης Στελεχών της Νέας Δημοκρατίας στην Τρίπολη, στην οποία επισημάνθηκε πως στρατηγικοί στόχοι για την Αρκαδία τα επόμενα χρόνια είναι η ενίσχυση της παραγωγής και των επενδύσεων, η σύνδεση της κατάρτισης με την αγορά εργασίας και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, η στήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας, η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών η αναβάθμιση κρίσιμων υποδομών και η εξέταση βιώσιμων λύσεων για κρίσιμες υποδομές, όπως ο σιδηρόδρομος Πελοποννήσου.
Μετά την ολοκλήρωση της περιοδείας, ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε:
«Επισκεφθήκαμε την Τρίπολη και την Αρκαδία, για να δούμε προκλήσεις, προβλήματα, αλλά να διαπιστώσουμε και την πρόοδο που έχει γίνει. Στην Αρκαδία καταρρίπτονται δυο μύθοι: αφενός ότι η χώρα δεν έχει βιομηχανία και αφετέρου ότι η κυβέρνηση δεν δίνει έμφαση στην περιφερειακή ανάπτυξη. Διότι έχουμε ένα ξεκάθαρο παράδειγμα σημαντικών και καινοτόμων επενδύσεων στη φαρμακοβιομηχανία και νέες θέσεις εργασίας τόσο για παιδιά που προέρχονται από την ευρύτερη περιοχή της Πελοποννήσου όσο και σε νέους ανθρώπους που κατοικούσαν στην Αθήνα και αποφασίζουν να έρθουν για να δουλέψουν στην ελληνική περιφέρεια.
Επιπλέον, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, οι βιομηχανίες αυτές έχουν δημιουργήσει την ακαδημία για την κατάρτιση καινούργιων στελεχών, φέρνοντας έτσι πιο κοντά την τοπική κοινωνία με τη βιομηχανία. Παράλληλα, προχωρούν μια σειρά από έργα, όπως αναβαθμίσεις σχολείων με το Πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», η αναβάθμιση του Λιμανιού του Άστρους, η επαναλειτουργία του Μουσείου στο Άστρος κλπ. Για την Αρκαδία η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη μιλάει με έργο!»
Από την πλευρά του, ο Γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Κυρανάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Βρεθήκαμε στην Αρκαδία, στο πλαίσιο των επισκέψεων της Νέας Δημοκρατίας στην Πελοπόννησο, για να ακούσουμε από κοντά τους ανθρώπους της περιοχής και να δούμε στην πράξη πού υπάρχουν δυνατότητες, αλλά και πού χρειάζονται παρεμβάσεις.
Στη ΒΙΠΕ Τρίπολης αντικρίσαμε μια σημαντική εικόνα της Ελλάδας που παράγει: επενδύσεις, παραγωγή, νέες θέσεις εργασίας και ανθρώπους που βρίσκουν επαγγελματική προοπτική στην περιοχή τους. Αυτό είναι ουσιαστική περιφερειακή ανάπτυξη. Όχι γενικές κουβέντες, αλλά δουλειές, επιχειρήσεις και ευκαιρίες στον τόπο.
Θέλω να σταθώ και στη συμβολή του Κώστα Βλάση, ο οποίος έχει δουλέψει συστηματικά για να προχωρήσουν αυτά τα ζητήματα για την Αρκαδία.
Με τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Δημήτρη Πτωχό συζητήσαμε και για τον σιδηρόδρομο της Πελοποννήσου. Έχει ήδη αδειοδοτηθεί πιλοτικά η επανέναρξη της γραμμής Καλαμάτα-Διαβολίτσι και εξετάζουμε με σοβαρότητα τι μπορεί να γίνει και στην Αρκαδία. Θέλουμε όμως οι αποφάσεις να έχουν γερή βάση, διάρκεια και πραγματικό όφελος για τους πολίτες. Δεν έχει νόημα να ανοίξει κάτι πρόχειρα για να ξανακλείσει μετά από λίγο.
Ως Νέα Δημοκρατία είμαστε παρόντες στην κοινωνία. Ο ρόλος μας είναι να ακούμε, να εξηγούμε, να παρεμβαίνουμε όπου χρειάζεται και να στηρίζουμε το έργο της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη με συγκεκριμένα αποτελέσματα.
Η Αρκαδία έχει δυνατότητες και σήμερα είδαμε παραδείγματα που το αποδεικνύουν. Στόχος μας είναι αυτές οι δυνατότητες να μεταφραστούν σε περισσότερες δουλειές, καλύτερες υποδομές και περισσότερες ευκαιρίες για τους πολίτες».
Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη στην εκπομπή «MEGAΣαββατοκύριακο» και τους δημοσιογράφους Ν. Σιωμόπουλο και Σ. Γκαντώνα
Για τις δηλώσεις του κ. Α. Τσίπρα για διανομή του υπερπλεονάσματος της ελληνικής οικονομίας και τις «πατριωτικές εισφορές»
Πρώτα σοβαρά να απαντήσω ότι η Κυβέρνηση δίνει όσα περισσότερα μπορεί να δώσει με βάση τους ευρωπαϊκούς κανόνες, των οροφών δαπανών και, μάλιστα, δημιουργεί τις συνθήκες με την πολιτική που εφαρμόζει και ως προς την αύξηση των επενδύσεων, των εξαγωγών, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, ούτως ώστε ενώ μειώνουμε τους φορολογικούς συντελεστές, να αυξάνουμε τα φορολογικά έσοδα με την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την ανάπτυξη της οικονομίας, ούτως ώστε να έχουμε αυτά τα παραπάνω έσοδα, το μέγιστο των οποίων -όσα, δηλαδή, παραπάνω μπορούμε από αυτά τα έσοδα- να τα δίνουμε πίσω στον κόσμο. Άρα, δεν μπορούμε να δώσουμε παραπάνω. Αν δώσουμε παραπάνω, θα παραβιάσουμε τους ευρωπαϊκούς κανόνες και θα επιστρέψουμε σε συνθήκες επιτήρησης με ό,τι αυτό συνεπάγεται: μέτρα λιτότητας κλπ. Αλλά ξέρετε τι μου θυμίζει ο κ. Τσίπρας; Έτσι, για να καταλαβαίνει και ο κόσμος, ειδικά οι λίγο μεγαλύτεροι ή οι νεότεροι ημών που αγαπάμε τις ελληνικές ταινίες. Η αγαπημένη μου ελληνική ταινία εμένα, είναι «Ο τρελοπενηντάρης» και αγαπημένος μου, ο Λάμπρος Κωνσταντάρας. Εκεί, λοιπόν, υποδύεται τον θρυλικό Ανδρέα Τεπενδρή. Δεν ξέρω αν το έχετε δει, είναι φοβερή ελληνική ταινία. Ειδικά στους νεότερους, τους συστήνω να το δουν. Εκεί είναι, λοιπόν, ένας κατά φαντασίαν εφοπλιστής, πλούσιος κλπ., ο οποίος είναι «κιμπάρης» με λεφτά τα οποία δεν έχει. Ο κ. Τσίπρας στην τελευταία του συνέντευξη είπε κάτι πάρα πολύ ωραίο. Λέει: «Υπεραποδίδει η ελληνική οικονομία, έχουμε λεφτά».
Α λά Τεπενδρής είναι. Βεβαίως, θα σας πω γιατί. Καταρχάς γιατί τάζει, κάνει τον «κιμπάρη», τον γαλαντόμο με τα λεφτά των άλλων, των Ελλήνων φορολογούμενων. Δεύτερον, είναι ο Πρωθυπουργός όπου -σαν σήμερα μάλιστα ανακοίνωσε και το δημοψήφισμα με όλα αυτά τα οποία ήρθαν και φόρτωσαν στη χώρα μας 120 δισ.- είναι ο Πρωθυπουργός που αύξησε και επέβαλε 29 φόρους, κορόιδεψε τον κόσμο, τον έβαλε στις ουρές στα ΑΤΜ, έκλεισε τις τράπεζες και είπε, μάλιστα, ότι έπρεπε να τις είχε κλείσει από την πρώτη μέρα. Έφτασε, τέλος πάντων, τη χώρα 27η στις 27 σε ρυθμούς ανάπτυξης, ό,τι τέλος πάντων αυτό είχε ως αποτέλεσμα. Πέρασαν τα χρόνια, ήρθε μια άλλη κυβέρνηση, μεγάλωσε την πίτα, και πρέπει να την μεγαλώσουμε κι άλλο, δηλαδή δημιούργησε τις συνθήκες, ούτως ώστε να μπορούμε να δίνουμε πίσω στον κόσμο αυτά που στερήθηκε για να αντιμετωπίσει την ακρίβεια, να δημιουργήσουμε 600.000 δουλειές μέσα σε αυτό το διάστημα, να μειώσουμε όλους αυτούς τους φόρους, 83 άμεσους και έμμεσους φόρους. Και λέει: «Ναι, τώρα που υπεραποδίδει η οικονομία», λες κι αυτό έγινε με ένα μαγικό κουμπί, «πάμε να δώσουμε κι άλλα λεφτά». Πάρα πολύ ωραία.
Για τη δημοσκόπηση της GPOκαι για το αν η ΝΔ έχει επιλέξει αντίπαλο
Νομίζω ότι όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και το 2019 και το 2023 κέρδισε την εμπιστοσύνη των πολιτών. Δηλαδή, τι έκανε; Κατήρτισε με τους συνεργάτες του, με την ομάδα που ήμαστε και είμαστε, τα προηγούμενα χρόνια εγώ ήμουν στη νεολαία και μετά Γραμματέας του κόμματος στη Ν.Δ., κάτσαμε ακούσαμε τον κόσμο, τις ανάγκες του, τις αγωνίες του και καταρτίσαμε ένα πρόγραμμα, το οποίο προσπαθήσαμε να το εφαρμόσουμε και την πρώτη και, τώρα, προσπαθούμε και τη δεύτερη τετραετία. Κάθε φορά υπάρχει ένας αντίπαλος και δεν τον υποτιμάς τον αντίπαλο. Φαίνεται, με βάση τις δημοσκοπήσεις, ότι εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, αντίπαλός μας θα είναι και πάλι ο κ. Τσίπρας. Και δεν θέλω να υποτιμήσω κανέναν. Όμως, θα σας πω κάτι. Όλα αυτά τα οποία ακούμε, είτε τα έχουμε ξανακούσει, είναι χιλιοειπωμένα συνθήματα, είτε δεν λένε κάτι στον κόσμο. Θα σας πω γιατί. Το να βγει ένας εν δυνάμει Πρωθυπουργός, πολλώ δε μάλλον ένας πρώην Πρωθυπουργός, που κυβέρνησε τεσσεράμισι χρόνια και έκανε τα αντίθετα ως Πρωθυπουργός…
Είχε μια πλήρη τετραετία και είχε τη δυνατότητα να κάνει κάποια πράγματα. Έτσι; Ο κ. Τσίπρας επέλεξε να αυξήσει τον ΕΝΦΙΑ, επέλεξε να φορολογήσει τη μεσαία τάξη, επέλεξε να αυξήσει την προκαταβολή φόρου και να «στραγγαλίσει» και τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις, επέλεξε να αυξήσει τους φόρους για την υγεία, επέλεξε… να τα κάνει όλα αυτά. Μα και οι κυβερνήσεις πριν το 2012, πριν το 2015 κρίθηκαν. Τι κάναμε εμείς; Προσέξτε, γιατί συζητάμε πάρα πολύ για τα μέτρα, τι το ένα μέτρο, το άλλο μέτρο, προτείνει ο ένας πατριωτικό φόρο… Δεν υπάρχουν για εμένα πατριωτικοί φόροι, υπάρχουν φόροι που πρέπει να μειώνονται. Αλλά εν πάση περιπτώσει, αυτό είναι και μια ιδεολογική μάχη που, προφανώς, θα τη δώσουμε.
Για την πρόταση Τσίπρα περί φορολόγησης
Για εμένα κυρία Γκαντώνα, οι φόροι πρέπει να μειώνονται για όλους τους πολίτες, ειδικά για τη μεσαία τάξη και για τα χαμηλότερα εισοδήματα και αυτό κάνουμε. Και ο στόχος ποιος είναι; Οι μεγάλες επιχειρήσεις να αντιμετωπίζονται με έναν τρόπο δίκαιο, ούτως ώστε να συνεχίζουν να δημιουργούν θέσεις εργασίας. Είναι προτιμότερο να προκαλείς με την πολιτική σου τη δημιουργία θέσεων εργασίας, να επιστρέφει δηλαδή στην οικονομία αυτό το πλεόνασμα και να πολλαπλασιάζεται το όφελός του, παρά να κινείσαι εκδικητικά. Αλλά να σας πω κάτι, όλα αυτά υποκριτικά είναι. Γιατί αυτά τα 4,5 χρόνια (σ.σ.επί Κυβέρνησης Τσίπρα) δεν είδαμε κανέναν πατριωτικό φόρο. Να σας πω τι είδαμε. Είδαμε φόρους στη μεσαία τάξη και στα χαμηλότερα εισοδήματα. Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους.
Πριν πάμε στις συγκοινωνίες, γιατί για τους νέους και γενικά για τις συγκοινωνίες εμείς έχουμε εφαρμόσει πολιτικές… Πιο σημαντικό από όλα αυτά είναι να περιγράφει ένας πολιτικός αρχηγός και το κόμμα του πώς θα δημιουργήσει τις συνθήκες οικονομικά για να μπορεί να χρηματοδοτήσει αυτά τα μέτρα. Τα λεφτά αυτά δεν «φύτρωσαν», τα οποία δίνουμε τώρα και φαίνεται ότι έχουμε πάλι και ένα περιθώριο για τη ΔΕΘ, θα τα συζητήσουμε μετά, να δώσουμε και άλλα λεφτά. Πώς δημιουργήθηκαν λοιπόν αυτές οι συνθήκες; Θα σας πω πάρα πολύ απλά δύο – τρεις αριθμούς. Το 2019 η Ελλάδα ήταν ως προς το ΑΕΠ στο 10% για τις επενδύσεις. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ήταν 20% του ΑΕΠ. Αυτήν την απόσταση την έχουμε καλύψει και έχουμε φτάσει στο 18%. Στις εξαγωγές, ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 50% του ΑΕΠ. Η Ελλάδα ήταν στο 20%. Έχει πάει στο 40%.
Για να καταφέρουμε, λοιπόν, να αντιμετωπίσουμε τα ζητήματα τα οποία έχουμε, όπως είναι η ακρίβεια, τα ενοίκια…
Για κάποιος να πειστεί ότι στην επόμενη τετραετία η ΝΔ θα λύσει προβλήματα που παραμένουν
Γιατί δεν ξεκινάμε από το μηδέν. Δεν είναι ότι δεν κάναμε επτά χρόνια. Μέσα σε αυτά τα επτά χρόνια έχουν συμβεί όσες κρίσεις, δεν μπορούσε κανείς να φανταστεί. Την ακρίβεια δεν την εξαφανίζεις, ούτε την αντιμετωπίζεις με μαγικές συνταγές. Την ακρίβεια, τις συνέπειες της ακρίβειας, τις περιορίζεις κατά το μέτρο του δυνατού και σε κάποιες περιπτώσεις υπερκαλύπτεις με τις αυξήσεις, μέσα από μια πολιτική όπως την περιγράφω. Γι’ αυτό τα λέω αυτά. Εμείς τι έχουμε καταφέρει; Έχουμε καταφέρει, χωρίς να αυξάνουμε φορολογικούς συντελεστές, μειώνοντας τους φόρους, να αυξάνουμε τα φορολογικά έσοδα, δημιουργώντας δουλειές με την πολιτική μας. Με αυτόν τον τρόπο το Κράτος έχει παραπάνω έσοδα, από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και όλα αυτά τα οποία είπαμε και έτσι σιγά – σιγά και με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα θα πω εγώ και πρέπει να τρέξουμε και πιο γρήγορα, η κοινωνία παίρνει πίσω αυτά τα οποία στερήθηκε. Αυτή την κουβέντα δεν την κάνουν. Το μόνο που κάθονται και κάνουν είναι από ποιον θα τα πάρουν για να τα δώσουν, υποτίθεται, στον κόσμο. Και κοροϊδεύουν τον κόσμο. Καταρχάς να ξεκινήσουμε από τους νέους και όχι μόνο τους νέους και τους μεγαλύτερης ηλικίας συμπολίτες μας. Ο φόρος εισοδήματος είναι ο φόρος, ο οποίος αφορά τους περισσότερους ανθρώπους που μας βλέπουν. Κάθε εργαζόμενο, κάθε συνταξιούχο, ελεύθερο επαγγελματία, μισθωτό. Ο φόρος εισοδήματος ήταν στο 29% το 2019, είχε πάει στο 22% μέχρι πέρυσι και τώρα έχει πάει στο 20% και αναλόγως με τα παιδιά που έχει κάποιος 18%, 16%. Μηδενίστηκε για τους νέους μέχρι 25 ετών και πήγε 9% για αυτούς που είναι μέχρι 30 ετών. Αυτό αφορά τα εισοδήματα όλης της κοινωνίας. Τι λέω; Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Έχουμε ή δεν έχουμε το χαμηλότερο εισιτήριο στην Ευρώπη με εξαίρεση τις δύο χώρες που έχουν μηδενικό εισιτήριο; Έχουμε το χαμηλότερο εισιτήριο. Μάλιστα μειώσαμε και το ΦΠΑ.
Για το γεγονός ότι έχουμε από τα χαμηλότερα πραγματικά εισοδήματα
Έχουμε… η ΕΛΣΤΑΤ λέει και κάτι άλλο και η Eurostat μάλιστα. Ότι στον δείκτη ατομικής κατανάλωσης που φαίνονται όλα τα εισοδήματα, δεν έχουμε γίνει Ελβετία και Λουξεμβούργο, ούτε ήμασταν όμως το 2019, έχουμε όμως καλύψει τη μεγαλύτερη απόσταση και δεν είμαστε ούτε τελευταίοι ούτε δεύτεροι από το τέλος. Είμαστε έκτοι από το τέλος. Δεν είναι για να πανηγυρίζουμε, όμως έχει καλυφθεί μια απόσταση.
Κοινή συνισταμένη, είτε μιλάμε για τους γιατρούς είτε μιλάμε για τα μέσα μαζικής μεταφοράς, κοινή συνισταμένη όλων του συζητήσεων ξέρετε ποια είναι; Η Ελλάδα το ’19 δεν ξημέρωσε την επομένη των εκλογών, την 8η Ιουλίου του ’19, και ήμασταν στη Ζυρίχη. Ήμασταν στον πάτο της Ευρώπης, στο τρίτο υπόγειο. Για να πας από το τρίτο υπόγειο στον 30ο όροφο ενός ουρανοξύστη, δεν θα πετάξεις, πας όροφο-όροφο. Ναι, δεν είμαστε εκεί που θέλει ο κόσμος και γι’ αυτό και ζητάει παραπάνω και αποτυπώνεται και στις δημοσκοπήσεις, αλλά έχουμε διανύσει μια σημαντική απόσταση. Και το πιο σημαντικό ποιο είναι; Η απόσταση αυτή έχει διανυθεί με στέρεα βήματα και δεν έχει διανυθεί με έναν τρόπο που μετά από κάποια χρόνια, όλες αυτές οι κατακτήσεις θα γυρίσουνε μπούμερανγκ. Έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτό. Έχει μεγάλη σημασία το να είσαι πρώτος ως χώρα στη δημιουργία θέσεων εργασίας και παράλληλα πρώτος στο ρυθμό μείωσης του χρέους ως προς το ΑΕΠ. Άρα, επιστρέφω στην αρχική σας ερώτηση. Το να έρχεται λοιπόν ένας πρώην πρωθυπουργός και ένας εν δυνάμει πρωθυπουργός και να λέει «δεν με νοιάζουνε εμένα οι οροφές δαπανών, δεν με νοιάζουνε εμένα οι ευρωπαϊκοί κανόνες, έξι δισ. έχω, θα τα δώσω όλα», άρα «θα παραβιάσω τους ευρωπαϊκούς κανόνες και δεν θα αποπληρώνει η χώρα μου το χρέος». Ξέρετε τι μου θυμίζει αυτό; Εμένα αυτό μου θυμίζει την Ελλάδα του ’80. Η Ελλάδα του ’80 είναι η αιτία που σήμερα νέα παιδιά που μας βλέπουν δεν μπορούν να πάρουν το δικό τους σπίτι.
Για τη στάση που θα κρατήσει ο Κώστας Καραμανλής
Δεν νομίζω ότι απουσίασε ποτέ από την παράταξη ο Κώστας Καραμανλής. Ο πρώην πρωθυπουργός και πρώην πρόεδρός μας είναι ένας άνθρωπος με αυξημένη παραταξιακή συνείδηση. Το αν θα επιλέξει ένας πρώην αρχηγός να έρθει σε ένα συνέδριο ή να είναι παρών σε μια μάχη είναι δική του απόφαση. Εγώ σίγουρα θα σας πω… Δεν είμαι εκπρόσωπος του κυρίου Καραμανλή. Έχω την τιμή να εκπροσωπώ την κυβέρνηση και τον Κυριάκο Μητσοτάκη, έναν Πρωθυπουργό που η πολιτική που εφαρμόζει είναι απολύτως συναφής με τις αρχές και τις αξίες της Νέας Δημοκρατίας. Μια πολιτική που μειώνει φόρους, οχυρώνει την Ελλάδα, αντιμετωπίζει το μεταναστευτικό και τιμά τους αγώνες των Νεοδημοκρατών, αλλά και ανθρώπων που ήρθαν τελευταία στην παράταξη. Από εκεί και πέρα, δεν έχω κρύψει τα λόγια μου, σέβομαι και τιμώ τον πρώην πρωθυπουργό, όπως εγώ ως νεολαίος, έτσι και ο Πρωθυπουργός ως τότε νεοεκλεγείς βουλευτής το 2004, με πολύ μεγάλη τιμή για όλους τον υπηρετήσαμε, και εκείνον όπως και όλους τους αρχηγούς. Εγώ πιστεύω ότι οι εκλογές του 2027 έχουν τόσο σημαντικά διακυβεύματα, τα οποία είναι πολύ μεγαλύτερα από…
(ερώτηση για το αν ο Κώστας Καραμανλής θα είναι στο πλευρό του Κυριάκου Μητσοτάκη)
Είναι πολύ προσβλητικό για τον Κώστα Καραμανλή και το ξαναλέω, δεν θέλω να μιλάω εξ ονόματός του γιατί δεν έχω τέτοια νομιμοποίηση, είναι και λίγο «μικρομεγαλισμός». Αλλά επειδή με ρωτάτε και διαβάζω και διάφορα, είναι πολύ προσβλητικό για έναν άνθρωπο με τη διαδρομή του Κώστα Καραμανλή, να ετεροπροσδιορίζεται από έναν άλλον, χωρίς να τον υποτιμώ και αυτόν, πρώην πρωθυπουργό, πρώην αρχηγό. Έχει τη δική του αυθύπαρκτη πολιτική οντότητα, τη δική του διαδρομή, δίνει τις δικές του απαντήσεις και το ξαναλέω, αυτή είναι για εμένα η σημαντική απάντηση, τα διλήμματα και τα διακυβεύματα των εκλογών του 2027 και για τη χώρα αλλά και για την παράταξη, είναι πολύ μεγαλύτερα από τις όποιες προσωπικές πικρίες.
Για το ενδεχόμενο δημιουργίας κόμματος από τον Αντώνη Σαμαρά
Όχι, δεν το έχουμε αποδεχτεί, δεν το έχουμε προεξοφλήσει. Μέχρι να γίνει και να ανακοινωθεί, έχει πολύ μεγάλη απόσταση από τα δημοσιεύματα και τις φήμες. Συνεχίζω και πιστεύω για τον κύριο Σαμαρά, τον οποίον επίσης με πολύ μεγάλη… ήταν πάρα πολύ σημαντικό για όλους μας που τον έχουμε υπηρετήσει σε δύσκολα χρόνια, μάλιστα αυτό το οποίο συζητάμε τώρα για τα εύκολα λεφτά και τα περί εντιμότητας, γιατί η περίοδος Σαμαρά δείχνει και τα χρόνια τα μετά… Ο κύριος Τσίπρας λέει δύο πράγματα που λέγαμε πριν, το ένα είναι για την οικονομία, το άλλο είναι η εντιμότητα. Τα περί εντιμότητας, αν τα ξέρουν καλύτερα είναι αυτοί που έχουνε ζήσει τα χρόνια του Αντώνη Σαμαρά και τα επόμενα που ήταν η κυβέρνηση του κυρίου Τσίπρα, με τα βοσκοτόπια, με τους ποινικούς κώδικες, με όλα τα σχετικά τέλος πάντων, τους υπουργούς καταδικασμένους, τη Novartis και όλα αυτά. Ο κύριος Σαμαράς λοιπόν, θεωρώ ότι θα σταθμίσει το εξής πάρα πολύ σημαντικό. Η παράταξη της Νέας Δημοκρατίας τον τίμησε, τον εξέλεξε πρόεδρο και στη συνέχεια Πρωθυπουργό οι Έλληνες πολίτες. Και όλοι μαζί τρέξαμε για αυτό και δεν το μετανιώσαμε στιγμή. Είναι θεμιτό, είναι λογικό, έχουν απαντηθεί τα επιμέρους βέβαια, αλλά δεν είναι τώρα η ώρα να κάνουμε αυτή τη συζήτηση. Είναι θεμιτό, είναι λογικό να υπάρχουν αντιρρήσεις, πικρίες, ενστάσεις, αλλά μια μεγάλη παράταξη, η μόνη που παρέμεινε μεγάλη καθ’ όλη τη διάρκεια της μεταπολίτευσης, έχει μάθει αυτά να τα λύνει στο εσωτερικό της.
Γιατί στο τέλος της ημέρας, το όποιο εκλογικό αποτέλεσμα δεν έχει επίδραση για τον όποιον κομματικό συσχετισμό, έχει επίδραση για την κοινωνία. Εγώ αυτό το καταθέτω ως άποψη, ως νεότερος, με την όποια αξία έχει αυτό το οποίο λέω. Προφανώς έχει την αξία που έχει αυτό το οποίο λέει ένας πρώην Πρωθυπουργός και το λέω με μεγάλο σεβασμό και πολλή αγάπη σε μια παράταξη η οποία έχει δώσει πάρα πολλά σε όλους εμάς και ειδικά σε ανθρώπους οι οποίοι έχουν εκλεγεί και τα έχει δώσει από τον αγώνα ανθρώπων που δεν ζήτησαν ποτέ τίποτα. Μην ξεχνάμε ότι όλο αυτό το οποίο συζητάμε, η «ψυχή της Νέας Δημοκρατίας», οι αγώνες της Νέας Δημοκρατίας, δεν είναι κάτι άυλο, είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο, είναι γενιές ανθρώπων που ανιδιοτελώς προσέφεραν σε μια παράταξη, έμαθαν τα παιδιά τους σε μια λογική, δηλαδή όχι στα εύκολα λόγια, όχι στις μεγάλες υποσχέσεις, άντεξαν τη δεκαετία του ’80, σε όλους αυτούς τους ανθρώπους χρωστάμε μία ενωμένη Νέα Δημοκρατία και μάχες από κοινού.
Σχετικά με την υπόθεση του Δημήτρη Αβραμόπουλου
Κοιτάξτε να δείτε τώρα, όπως και να ‘χει, μία υπόθεση η οποία στρέφει τη συζήτηση από τις αλλαγές που προσπαθούμε να κάνουμε, τη ρύθμιση που έκανε το Υπουργείο Οικονομικών, ο κύριος Πιερρακάκης, σε συνέχεια της απόφασης του Αρείου Πάγου. (Για το εάν τίθεται πολιτικό ζήτημα ή όχι) Θα τα πάρουμε με τη σειρά. Με ρωτήσατε αν κάνει καλό. Όταν, εμείς τι θέλουμε; Εμείς θέλουμε να συζητάμε αυτά τα οποία απασχολούν την κοινωνία. Το νόμο Κατσέλη, τις ρυθμίσεις που προωθούμε, το νόμο για την τοπική αυτοδιοίκηση, κάθε εβδομάδα φέρνουμε δύο, τρεις σημαντικές νομοθετικές παρεμβάσεις και παίρνουμε και κάποιες σημαντικές αποφάσεις, ο κόσμος τις αξιολογεί. Η επικαιρότητα μας αναγκάζει και εσάς σας αναγκάζει να μας ρωτάτε, για παράδειγμα, για τον κύριο Αβραμόπουλο, άρα αυτό από μόνο του, καλό δεν είναι, να μην λέμε στον κόσμο το «μαύρο, άσπρο», έτσι; Τώρα, φαίνεται ότι για την ουσία της υπόθεσης φαίνεται ότι ο κύριος Αβραμόπουλος έχει πειστικές απαντήσεις. Λέω το «φαίνεται», γιατί ούτε δικαστής είμαι, ούτε εισαγγελέας είμαι, ούτε αρμοδιότητα τέτοια έχω… Αυτό το λέω, στο τέλος της ημέρας… θα το δούμε, αλλά με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα, φαίνεται ότι ο κύριος Αβραμόπουλος έχει τις απαντήσεις τις οποίες… Μιλάμε για μια υπόθεση η οποία έχει πάει στη Δικαιοσύνη. Άρα μια υπόθεση που έχει πάει στη Δικαιοσύνη, για να αξιολογηθεί στο τέλος της ημέρας, πρέπει να την αξιολογήσει η Δικαιοσύνη.
Σας θυμίζω ότι πριν από δύο μήνες η αντιπολίτευση, και μάλιστα η αξιωματική, το ΠΑΣΟΚ, μιλούσε για τον ΟΠΕΚΕΠΕ και τους βουλευτές για «κυβέρνηση υποδίκων» και λίγους μήνες μετά φαίνεται ότι τα δεδομένα αλλάζουν, γι’ αυτό το λέω. Άρα ό,τι έχει να κάνει, λοιπόν, με υποθέσεις που είναι στη Δικαιοσύνη, καλό είναι να μην βιαζόμαστε ούτε από τη μία πλευρά, ούτε από την άλλη πλευρά. Τώρα, ως προς αυτό το οποίο δημιουργήθηκε με τη συνέντευξή του, νομίζω ήμουνα σαφής. Ήμουνα σαφής, θεωρώ ότι υπήρχε μια φόρτιση από τον ίδιο, με τη γνωστή στοχοποίηση τις πρώτες ημέρες μιας νέας υπόθεσης. Ο κύριος Αβραμόπουλος έχει δώσει δείγματα γραφής και ευπρέπειας και παρουσίας. Είναι ένας άνθρωπος που κάθε άλλο παρά τοξικός μπορεί να χαρακτηριστεί σε όλα αυτά του τα χρόνια. Μπορεί κάποιες εκφράσεις να ενόχλησαν, γι’ αυτό και δεν κρύψαμε τα λόγια μας. Θεωρώ ότι όταν οι αρχές μας καλούν πρέπει να ανταποκρινόμαστε, όσο παράλογο και αν θεωρούμε το λόγο της κλήτευσης. Αυτό είναι και θέμα αξιολόγησης. Αλλά δεν νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο έχει κάποια προέκταση.
Σχετικά με την επικείμενη ΔΕΘ και την κατεύθυνση των μέτρων που θα ανακοινωθούν
Κοιτάξτε, στην προηγούμενη ΔΕΘ, ο στόχος, οι πρωταγωνιστές, αυτοί οι οποίοι ωφελήθηκαν παραπάνω, γιατί στερήθηκαν και παραπάνω, ήταν οι μισθωτοί, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι συνταξιούχοι και κυρίως οι οικογένειες με παιδιά και οι νέοι, γιατί μειώσαμε το φόρο εισοδήματος περισσότερο από ποτέ, έχει σημασία γιατί τώρα αυτά εφαρμόζονται. Τώρα φαίνεται ότι έχουμε ένα δημοσιονομικό χώρο 1 δις και ίσως και λίγο παραπάνω, αυτό θα το δει μέχρι τέλους το Υπουργείο Οικονομικών. Θεωρώ ότι πρέπει να δοθεί μια έμφαση και πάλι καταρχάς στις φοροελαφρύνσεις, γιατί έτσι έχουνε μεγαλύτερο εισόδημα με σταθερούς όρους οι πολίτες, οι εργαζόμενοι και νομίζω ότι είναι η σειρά των επιχειρήσεων, και ειδικά των μικρομεσαίων, να δουν, να ακούσουν και αυτές ακόμα καλύτερες ειδήσεις. Θυμίζω ότι είμαστε η Κυβέρνηση που σε αντίθεση με το παρελθόν… Μισό λεπτό. Δεν φορολογήσαμε… Εμείς μειώσαμε, για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, το φόρο των επιχειρήσεων από το 28% στο 22%, την προκαταβολή φόρου που εκτόξευσε ο κύριος Τσίπρας, την πήγαμε στο 50% από 100% για τα φυσικά πρόσωπα και στο 80% για τα νομικά πρόσωπα. Πρέπει να μειωθούν κι άλλο όλα αυτά; Ναι. Αλλά, αυτός ο οποίος έχει μειώσει ή καταργήσει 83 φόρους και αναφέρομαι στον Κυριάκο Μητσοτάκη, είναι πιο αξιόπιστος να μπορεί να έρχεται να λέει ότι θα μειώσει κι άλλους από εκείνους που τους αυξήσαν.
Επίσημη διήμερη επίσκεψη στο Βερολίνο πραγματοποίησε ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας, με αφορμή τα εγκαίνια της σιδηροδρομικής σύνδεσης Πράγας – Βερολίνου – Κοπεγχάγης.
Ο κ. Τζιτζικώστας συναντήθηκε με τον Ομοσπονδιακό Υπουργό Μεταφορών της Γερμανίας Patrick Schnieder, με τον οποίο συζήτησαν ζητήματα που αφορούν στις υποδομές και τις μεταφορές, στην επιτάχυνση των διαδικασιών σχεδιασμού και αδειοδότησης, στη στρατιωτική κινητικότητα, αλλά και στον νέο προϋπολογισμό της ΕΕ.
Επίσης, συζητήθηκαν οι πολιτικές που ήδη έχει ανακοινώσει ο Επίτροπος σχετικά με την αυτοκινητοβιομηχανία και τα δικαιώματα των επιβατών, όπως και οι βασικές προτεραιότητες της νέας πολιτικής για τις αεροπορικές μεταφορές.
Οι κ.κ. Τζιτζικώστας και Schnieder μετέβησαν στη συνέχεια στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό του Βερολίνου, όπου εγκαινίασαν τη σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει Πράγα – Βερολίνο – Κοπεγχάγη, η οποία αποτελεί σημαντικό ορόσημο για τους σιδηροδρόμους υψηλής ταχύτητας στην Ευρώπη. Συνδέοντας τρεις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες σε μικρότερους χρόνους διαδρομής, η νέα αυτή σιδηροδρομική σύνδεση υψηλής ταχύτητας θα ενισχύσει τις διασυνοριακές μετακινήσεις.
Σε δηλώσεις του ο Επίτροπος υπογράμμισε: «Αυτή είναι μια ιστορική ημέρα για τους σιδηροδρόμους της Ευρώπης. Ολοκληρώσαμε ένα σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας, για την ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και για την απρόσκοπτη σύνδεση τριών από τις μεγαλύτερες πρωτεύουσες της ΕΕ. Αυτή η στρατηγική σύνδεση μεταξύ Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης αποτελεί ισχυρή απόδειξη της αξίας της διασυνοριακής συνεργασίας και της επιτυχίας του κοινού ευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών μας. Θα καταστήσει τα διασυνοριακά ταξίδια ταχύτερα, ευκολότερα και ελκυστικότερα, μειώνοντας σημαντικά τη διαδρομή και τον χρόνο ταξιδιού για τους επιβάτες. Μόλις ολοκληρωθεί η αναβάθμιση σε σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας, ο χρόνος ταξιδιού από την Κοπεγχάγη στο Βερολίνο θα μειωθεί σε 4 ώρες, και το ταξίδι από το Βερολίνο στην Πράγα θα διαρκεί μόνο 2 ώρες. Πρόκειται για μια στρατηγική σύνδεση, στην οποία επένδυσε η ΕΕ, για μια κρίσιμη σύνδεση, η οποία αποτελεί βασικό δομικό στοιχείο του στόχου μας να καταστεί ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας η ραχοκοκαλιά των βιώσιμων ταξιδιών, για μια ανταγωνιστική και ασφαλή Ευρώπη, ενώνοντας τους Ευρωπαίους, ενισχύοντας την οικονομία μας, αλλά και την ηγετική θέση μας στον παγκόσμιο αγώνα δρόμου για βιώσιμες μεταφορές».
Στην ομιλία του ο Επίτροπος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στις νέες συνδέσεις που σχεδιάζονται στην Κεντρική Ευρώπη (Δρέσδη – Πράγα κτλ.), με βάση τη νέα σιδηροδρομική γραμμή, στον νέο προϋπολογισμό της ΕΕ, όπου οι υποδομές και μεταφορές θα έχουν τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση που είχαν ποτέ με 51,5 δισεκατομμύρια ευρώ και στις πολιτικές που ολοκλήρωσε και όσες ολοκληρώνει το επόμενο διάστημα ως αρμόδιος Επίτροπος για τις υποδομές, τις μεταφορές και τον τουρισμό.
«Οι διασυνοριακές σιδηροδρομικές συνδέσεις και οι επενδύσεις σε υποδομές που τις καθιστούν δυνατές, ενσαρκώνουν την ίδια την ουσία της ευρωπαϊκής πολιτικής μεταφορών. Αντικατοπτρίζουν την ουσία του ίδιου του σχεδίου της ΕΕ. Αφορούν στη σύνδεση ανθρώπων, περιφερειών και οικονομιών. Αφορούν στην ανταγωνιστικότητα, τον εκσυγχρονισμό και τη βιωσιμότητα. Πρόκειται για τη μετατροπή του ευρωπαϊκού οράματος σε απτή πραγματικότητα. Και αποδεικνύουν ότι όταν η Ευρώπη επενδύει μαζί, η Ευρώπη πετυχαίνει μαζί», υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας.
Ο κ. Τζιτζικώστας επισκέφθηκε επίσης το Γερμανικό Κοινοβούλιο όπου είχε την ευκαιρία να ενημερώσει τα μέλη των Επιτροπών Μεταφορών και Τουρισμού της Bundestag, για τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει στην Κομισιόν για τους δυο τομείς ευθύνης του και τις πολιτικές που ήδη υιοθετήθηκαν, αλλά και τον σχεδιασμό για όσες έπονται, με στόχο μια πιο ανταγωνιστική και καλύτερα συνδεδεμένη Ευρώπη.
«Στη συζήτησή μας στην Ομοσπονδιακή Βουλή της Γερμανίας αναδείχθηκαν ζητήματα που βρίσκονται στην κορυφή της ευρωπαϊκής ατζέντας: η ενίσχυση των σιδηροδρομικών και διασυνοριακών υποδομών, η απλούστευση των διαδικασιών για πολίτες και επιχειρήσεις, η ψηφιοποίηση των μεταφορών και η στήριξη της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. Μέσα από τον ανοιχτό διάλογο και τη στενή συνεργασία με τα εθνικά κοινοβούλια, διαμορφώνουμε πολιτικές που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πολιτών και ενισχύουν τον ρόλο της Ευρώπης σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον», επισήμανε ο κ. Τζιτζικώστας.
Στη συνάντηση με τα μέλη της Επιτροπής Μεταφορών συζητήθηκαν μεταξύ άλλων η επέκταση και η ανανέωση του σιδηροδρομικού δικτύου της Γερμανίας, καθώς και η επιτάχυνση των διαδικασιών σχεδιασμού και έγκρισης για έργα μεταφορών. Με την Επιτροπή Τουρισμού, ο Επίτροπος συζήτησε για τα δικαιώματα των επιβατών, την ανάπτυξη βιώσιμων και ανθεκτικών στην κλιματική αλλαγή προορισμών και την έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων στον τομέα του τουρισμού.
Στο πλαίσιο της επίσκεψής του ο κ. Τζιτζικώστας είχε συναντήσεις με τουριστικούς φορείς της Γερμανίας και συμμετείχε στην τελική εκδήλωση της εκστρατείας της ΕΕ #LassReden, η οποία συγκεντρώνει και προωθεί τις απόψεις και τις προοπτικές των νέων για την ΕΕ.
«Είχα τη χαρά να συζητήσω με νέους και να τους ενημερώσω για τις πολιτικές που εφαρμόζουμε στις υποδομές και τις μεταφορές στην ΕΕ, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής καμπάνιας #LassReden της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η συμμετοχή των νέων στη δημόσια συζήτηση δεν είναι απλώς σημαντική. Είναι απαραίτητη, καθώς η φωνή τους πρέπει να ακούγεται και να λαμβάνεται υπόψη στις αποφάσεις που επηρεάζουν το μέλλον τους και το μέλλον της Ευρώπης», τόνισε ο Επίτροπος.
Μετά τη θριαμβευτική υποδοχή από το κοινό τον φετινό χειμώνα στην Αθήνα, ο εμβληματικός «τζέντλεμαν λωποδύτης» της παγκόσμιας λογοτεχνίας ετοιμάζει τις βαλίτσες του για μια μεγάλη καλοκαιρινή περιοδεία απλώνοντας ένα πέπλο μυστηρίου σε κάθε γωνιά της χώρας.
Η παράσταση «Αρσέν Λουπέν: Το Μυστήριο της Κούφιας Βελόνας», σε διασκευή και σκηνοθεσία Αθηνάς Χατζηαθανασίου, προσκαλεί μικρούς και μεγάλους σε ένα καταιγιστικό ταξίδι γεμάτο δράση, χιούμορ και ανατροπές.
Σε αυτή την περιπέτεια, όμως, ο πρωταγωνιστής δεν είναι μόνος: το κοινό παίρνει την κατάσταση στα χέρια του, καθώς με τη δική του ψήφο καθορίζει την τελική έκβαση της ιστορίας.
Ετοιμαστείτε για ένα καλοκαιρινό θεατρικό ραντεβού όπου η δική σας απόφαση θα κρίνει το μεγάλο φινάλε!
Μία διασκευή για όλη την οικογένεια
Η Καλλιτεχνική Εταιρεία CALD συστήνει για πρώτη φορά στο κοινό τις αθάνατες περιπέτειες του Μορίς Λεμπλάν, μέσα από μια φρέσκια ματιά: Η Αθηνά Χατζηαθανασίου διασκευάζει και σκηνοθετεί τις ιστορίες του Αρσέν Λουπέν, μεταφέροντας στη σκηνή την αύρα μυστηρίου που καθήλωσε εκατομμύρια θεατές και στη δημοφιλή σειρά ΛΟΥΠΕΝ του Netflix. Εδώ διασκεδάζουν όλοι! Πρόκειται για μια παράσταση που προσφέρει άφθονο γέλιο στα παιδιά και ένα δυνατό μυστήριο στους μεγάλους: το τέλειο ραντεβού για όλη την οικογένεια.
Η Υπόθεση
Στο Παρίσι της Μπελ Επόκ, μια μυστηριώδης διάρρηξη ξετυλίγει τον θρύλο της Κούφιας Βελόνας – ενός μυστικού που φτάνει ως την εποχή του Ιουλίου Καίσαρα. Ο Αρσέν Λουπέν, με την αφοπλιστική του γοητεία, βρίσκεται ξανά αντιμέτωπος με τον αιώνιο εχθρό του, τον ακούραστο επιθεωρητή Γκανιμάρ, σε ένα ασταμάτητο παιχνίδι γάτας και ποντικιού.
Τελικά τι είναι η Κούφια Βελόνα; Ένα χαμένο αντικείμενο; Ένας θησαυρός; Ποιο είναι άραγε το κρυμμένο μυστικό;
Με ανεξάντλητο χιούμορ, μπόλικο μυστήριο και κοφτερή φαντασία, η παράσταση αναδεικνύει διαχρονικές αξίες όπως η αλήθεια, η αγάπη και η σημασία της δεύτερης ευκαιρίας. Κάθε ιστορία μπορεί να ιδωθεί από διαφορετικές οπτικές γωνίες, κι έτσι ο Αρσέν Λουπέν, μέσα από μία συνάντηση που θα του αλλάξει τη ζωή, καλείται να επανεξετάσει τις αξίες του και να αποκαταστήσει τις κοινωνικές αδικίες.
Όταν όλα αποκαλυφθούν… το φινάλε το αποφασίζεις εσύ!
Το τέλος αλλάζει ανάλογα με την απόφαση των μικρών, αλλά και… των μεγάλων θεατών — μια διαδραστική εμπειρία που φέρνει τη δύναμη της επιλογής σε πρώτο πλάνο, όπου οι πράξεις και οι συνέπειές τους γίνονται οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.
Έξι ηθοποιοί μπλέκονται σε ένα θεατρικό παιχνίδι γεμάτο ανατροπές· παίζουν, χορεύουν και τραγουδούν με τη συνοδεία μυστηριακού μουσικού τοπίου και της ατμοσφαιρικής σκηνογραφίας, δημιουργώντας μια εμπειρία που συνδυάζει το απρόσμενο του κινηματογράφου με τη μαγεία του θεάτρου.
Σκηνοθετικό Σημείωμα
«Μιλάμε για ήρωες. Τους εξυμνούμε, τους τοποθετούμε στο βάθρο τους και γίνονται σύμβολα ηθικής και αξιών. Αφιλτράριστα και αδιαπραγμάτευτα. Αλλά τι γίνεται με τους αντι-ήρωες; Εκείνους που δε γεννήθηκαν τέλειοι, ούτε ικανοί να κάνουν πάντα το σωστό; Που κάνουν λάθη, πέφτουν, σηκώνονται, ξανασυνεχίζουν; Μα για μια στιγμή… Έτσι δεν είμαστε όλοι; Αυτή είναι και η ιστορία του Αρσέν Λουπέν. Ενός αντι-ήρωα που θέλησε να αλλάξει τον κόσμο προς το καλύτερο.
Διάλεξα το χιούμορ γιατί μόνο έτσι μπορείς να μιλήσεις για σοβαρά θέματα και να ακουστείς. Διάλεξα τη συγκίνηση γιατί μόνο εκεί η ιστορία βρίσκει καταφύγιο. Διάλεξα τον Αρσέν Λουπέν γιατί είναι ο τέλειος «ατελής». Ο «αντι-ήρωας» που κάνει ένα μοναδικό ταξίδι από την ακμή στην κατάρρευση, στην αυτοαμφισβήτηση και στην επανεκκίνηση. Που παλεύει ανάμεσα σε ιδανικά, σε «θέλω» και σε «πρέπει». Μα για μια στιγμή… Έτσι δεν είμαστε όλοι;
Μην ξεχνάτε! Πάνω απ’ όλα είναι μια ιστορία μυστηρίου. Και όπως σε κάθε μυστήριο, δεν μπορείς να διαλευκάνεις εύκολα ποιος είναι ο καλός και ποιος είναι ο κακός. Ή μήπως εσύ μπορείς;» Α.Χ.
Συνελήφθησαν χθες (26 Ιουνίου 2026) τις πρώτες πρωινές ώρες σε περιοχή της Χαλκιδικής, από αστυνομικούς του Τμήματος Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Πολυγύρου, 1 ημεδαπή γυναίκα και 2 ανήλικοι ημεδαποί, καθώς όπως προέκυψε, το απόγευμα της προηγούμενης ημέρας, η ημεδαπή γυναίκα μαζί με έναν από τους ανήλικους προφασίστηκαν προσκυνηματική επίσκεψη, ενώ ο δεύτερος ανήλικος αφαίρεσε από το παγκάρι παρεκκλησίου το χρηματικό ποσό των 300 ευρώ. Στη συνέχεια διέφυγαν με όχημα, το οποίο εντοπίστηκε σε περιοχή της Χαλκιδικής και κατασχέθηκε.
«Είναι πολύ σημαντικό να αποφύγουμε να γίνουμε η δεύτερη εξεταστική επιτροπή, γιατί αυτές τις μέρες σίγουρα δεν χρειάζεται να αναλύουμε τα λάθη, δεν χρειάζεται να συγκρίνουμε το τι έκανε ο ξάδελφος, ο φίλος, ο αδερφός. Δεν χρειάζεται απολογισμός . Είναι σαφές ότι το εκπαιδευτικό σύστημα έχει ήδη αξιολογήσει, οπότε ο γονιός χρειάζεται να θυμίσει στο παιδί του ότι η σχέση τους δεν μπαίνει ποτέ σε βαθμολογική κλίμακα».
Η επισήμανση ανήκει στη συμβουλευτική ψυχολόγο–ψυχοθεραπεύτρια (PsyD, MSc) με ειδίκευση στην Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Θεραπεία Ιωάννα Θεοδωρακοπούλου, η οποία σε συνέντευξη της στο Πρακτορείο Fm και στην Τάνια Μαντουβάλου αναλύει πώς μπορεί μία οικογένεια να διαχειριστεί την αποτυχία στις Πανελλαδικές, οι βαθμολογίες των οποίων ανακοινώθηκαν την περασμένη Πέμπτη. Οι γονείς δεν χρειάζεται να εστιάζουν σε αυτό που συμβαίνει, λέει η κ. Θεοδωρακοπούλου, για να συμπληρώσει στη συνέχεια ότι είναι σημαντικό να αποφύγουν το πολύ σύνηθες «όλα γίνονται για κάποιο λόγο». Απευθυνόμενη στους ίδιους, υπογραμμίζει: «Δεν τελείωσε ο κόσμος όλος, δεν έχουμε να ασχοληθούμε μόνο με τις εξετάσεις. Σίγουρα υπάρχουν και στιγμές στο σπίτι, θέματα στην οικογένεια, διακοπές και άλλοι ρόλοι, στους οποίους τα παιδιά καλούνται να ενεργοποιηθούν. Δεν είναι μόνο οι βαθμοί, ή σε ποια σχολή θα είναι τον Σεπτέμβριο».
Δεν θέλουμε παιδιά που δεν στεναχωριούνται, θέλουμε παιδιά που δεν καταρρέουν
Όσον αφορά τα συναισθήματα των μαθητών η διακεκριμένη ψυχολόγος αναφέρει, ότι συνήθως παρατηρείται παραίτηση. «Τα παιδιά απομονώνονται, αισθάνονται ότι σαν να τελείωσαν όλα τη δεδομένη χρονική περίοδο που συγκρίνονται και με τις επιδόσεις των άλλων παιδιών. Η απογοήτευση μπορεί να είναι ανησυχητική, αλλά η στεναχώρια που θα έρθει είναι φυσιολογική και δεν θέλουμε παιδιά που δεν στεναχωριούνται, θέλουμε παιδιά που όταν το συμπέρασμα που βγάζουν για τον εαυτό τους είναι λίγο δύσκολο, δεν καταρρέουν». Πόσο ενοχλητικά γίνονται άραγε τα social media όταν ένας μαθητής δεν έχει πετύχει το στόχο, ενώ άλλοι την ίδια στιγμή ανακοινώνουν την επιτυχία, είτε οι ίδιοι, είτε οι γονείς; «Σίγουρα είναι ενοχλητικό, αλλά την ίδια στιγμή δεν είναι αυτό που εκείνη την περίοδο επηρεάζει καθοριστικά, όπως είναι η στάση της οικογένειας. Αν ξέρω ότι στην οικογένειά μου αυτό είναι ένα σημείο αναφοράς και όχι το βασικό σημείο αναφοράς, ναι εντάξει, θα με ενοχλήσει λίγο, αλλά μία ώρα, δύο ώρες και μετά θα περάσει, όταν έχω βγει από το διαδίκτυο».
Πότε αναζητούμε βοήθεια
Πότε η απογοήτευση ενός εφήβου θα πρέπει να ανησυχήσει τους γονείς και να τους οδηγήσει στην αναζήτηση βοήθειας από επαγγελματία ψυχικής υγείας, ερωτάται η ειδικός. «Εγώ θα έλεγα να αγκαλιάσουμε τη στεναχώρια. Και όταν βλέπουμε ότι η παραίτηση που προανέφερα, η απομόνωση ή και αυτή η αίσθηση του παιδιού ότι δεν υπάρχει κάτι άλλο τώρα, συνεχίζουν και το παιδί δεν θέλει να βγει έξω, παρακολουθεί τα νούμερα και κοιτάει να δει ποιοι πέρασαν και ποιοι όχι, θα ήταν καλό εμείς πρώτα, ως ενήλικες, να αναζητήσουμε μια συμβουλευτική γονέων. Γιατί προφανώς βοηθούμε το παιδί μας να υπερεστιάσει εκεί, γιατί δεν του έχουμε δώσει άλλους ρόλους. Οπότε λίγη βοήθεια χρειάζεται. Όχι να στείλουμε το παιδί εξαρχής. Να πάμε εμείς και αν χρειαστεί και το παιδί θα μας το πει».
Δεν χάνουμε το παιδί μας επειδή δεν τα κατάφερε
Πώς μπορούν οι γονείς να διαχειριστούν τη δική τους απογοήτευση ώστε να μη τη μεταφέρουν στα παιδιά τους, είναι το επόμενο ερώτημα που τέθηκε στην ψυχοθεραπεύτρια; Η διαχείριση της αίσθησης αποτυχίας, γιατί δεν είναι αποτυχία, ξεκινάει όταν σταματάμε να τη μεταφράζουμε ως προσωπική αποτυχία. Αν καταφέρουμε στο μυαλό μας, αυτό να μην το μεταφράσουμε ως κάτι τέτοιο, θα δεχτούμε και τη στεναχώρια μας, γιατί είναι πραγματική. Μετά θα μπορούμε να αποσυνδέσουμε το αποτέλεσμα από την ταυτότητα του παιδιού μας και να αρχίζουμε να βλέπουμε και τις επόμενες επιλογές. Άρα μόλις ηρεμήσουμε και ησυχάσουμε και δούμε ότι δεν τελείωσε τίποτα, δεν ξεκινάει τίποτα, ήταν απλά μια περίοδος και συνεχίζουμε να είμαστε μαζί, δεν χάνουμε το παιδί μας τώρα γιατί δεν τα κατάφερε, δεν κερδίζουμε το παιδί μας επειδή τα κατάφερε.
Είναι πολύ σημαντικό να απογαλακτιστούμε κι εμείς από τα παιδιά μας για να μην συνδεόμαστε και με τα αποτελέσματά τους». Τι θα λέγατε σε έναν μαθητή που βιώνει αυτό το αίσθημα αποτυχίας; «Είναι πολύ σημαντικό να μην πάρει τη βαθμολογία και να τη μετατρέψει σε απόφαση για τον εαυτό του. Το αποτέλεσμα είναι μια πληροφορία, δεν είναι ετυμηγορία. Η ζωή είναι δική του. Όσο πιο πολύ αγκαλιάζει αυτό που εκείνος θεωρεί αποτυχία, τόσο πιο εύκολα θα βρει και τον τρόπο να κινηθεί προς την επιτυχία του. Δεν χρειάζεται να μεγαλώνουμε παιδιά που όταν αποτυχάνουν σταματούν να πιστεύουν ότι έχουν αξία».
Η πρόβλεψη για ελάχιστη συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας κατά 25% στα νέα εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων αναδεικνύεται σε έναν από τους σημαντικότερους αναπτυξιακούς στόχους της επόμενης δεκαετίας.
Κυβέρνηση, επιχειρήσεις και παραγωγικοί φορείς συγκλίνουν στην εκτίμηση ότι το μέτρο μπορεί να μετατρέψει σημαντικό μέρος των αμυντικών δαπανών, από δημοσιονομικό κόστος, σε επένδυση για την ελληνική οικονομία, δημιουργώντας νέα παραγωγική δραστηριότητα, θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης, τεχνογνωσία και ισχυρότερη εξαγωγική δυναμική.
Η συζήτηση για την ουσιαστική συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας στα εξοπλιστικά προγράμματα επανήλθε στο προσκήνιο με αφορμή τα εγκαίνια της τέταρτης παραγωγικής μονάδας του M Technologies Hub της METLEN στον Βόλο. Η επένδυση αποτέλεσε αφορμή για να αναδειχθεί η ανάγκη σύνδεσης των μεγάλων αμυντικών προμηθειών με την ελληνική παραγωγή, σε μία περίοδο κατά την οποία η Ευρώπη αυξάνει τις αμυντικές της δαπάνες και αναζητά μεγαλύτερη στρατηγική αυτονομία.
Το ενδιαφέρον δεν περιορίζεται στο ύψος των συμβάσεων που μπορούν να αναλάβουν οι ελληνικές επιχειρήσεις. Το μεγάλο ζητούμενο είναι η δημιουργία μιας ισχυρής βιομηχανικής βάσης, ικανής να συμμετέχει στην παραγωγή, στη συντήρηση, στην αναβάθμιση και στην τεχνολογική εξέλιξη αμυντικών συστημάτων, διατηρώντας σημαντικό μέρος της προστιθέμενης αξίας στη χώρα.
Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι η εφαρμογή του μέτρου μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για νέες επενδύσεις σε εργοστάσια, εξοπλισμό και ανθρώπινο δυναμικό, ενώ παράλληλα θα επιτρέψει στις ελληνικές επιχειρήσεις να ενταχθούν ευκολότερα στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες των μεγάλων αμυντικών ομίλων. Η συμμετοχή σε εξοπλιστικά προγράμματα δεν αφορά μόνο την κατασκευή επιμέρους εξαρτημάτων, αλλά μπορεί να οδηγήσει σε μεταφορά τεχνογνωσίας, ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών και ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής μεταποίησης.
Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση έχει θέσει ως βασική επιδίωξη την ενσωμάτωση ουσιαστικής ελληνικής προστιθέμενης αξίας στα νέα εξοπλιστικά προγράμματα. Ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Νίκος Δένδιας έχει καταστήσει σαφές ότι το 25% ελληνικής βιομηχανικής συμμετοχής αποτελεί βασική κυβερνητική επιλογή, υπογραμμίζοντας ότι στόχος είναι σημαντικό μέρος των αμυντικών δαπανών να επιστρέφει στην ελληνική οικονομία μέσω παραγωγής, επενδύσεων και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Όπως έχει αναφέρει, το ζητούμενο είναι το ποσοστό αυτό να μεταφράζεται σε «πραγματική επένδυση στην ελληνική αμυντική βιομηχανία» και όχι σε τυπικές ή περιορισμένης αξίας συμμετοχές.
Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και το υπουργείο Ανάπτυξης. Ο υπουργός Τάκης Θεοδωρικάκος χαρακτήρισε την επένδυση της METLEN στον Βόλο εμβληματική για τη βιομηχανική ανασυγκρότηση της χώρας, σημειώνοντας ότι η ενίσχυση της αμυντικής παραγωγής αποτελεί βασικό πυλώνα της νέας παραγωγικής πολιτικής. Παράλληλα ανακοίνωσε την ενεργοποίηση ειδικού καθεστώτος του Αναπτυξιακού Νόμου για την άμυνα, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, με στόχο την προσέλκυση νέων ιδιωτικών επενδύσεων στον κλάδο.
Από την πλευρά της βιομηχανίας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της METLEN, Ευάγγελος Μυτιληναίος, χαρακτήρισε ιδιαίτερα σημαντική την κυβερνητική πρωτοβουλία, επισημαίνοντας ότι «έχει έρθει η ώρα οι Ένοπλες Δυνάμεις και η ελληνική αμυντική βιομηχανία να έρθουν πιο κοντά», όπως συμβαίνει στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες. Παράλληλα, πρότεινε τα εξοπλιστικά προγράμματα που προβλέπουν ελληνική συμμετοχή μεγαλύτερη του 25% να λαμβάνουν πρόσθετη βαθμολογία κατά την αξιολόγηση των προσφορών, ώστε να ενισχυθεί περαιτέρω η εγχώρια παραγωγή και να δημιουργηθούν ισχυρότερα κίνητρα για επενδύσεις στην ελληνική αμυντική βιομηχανία.
Η επένδυση της METLEN στον Βόλο αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της νέας δυναμικής που αναπτύσσεται στον κλάδο. Το M Technologies Hub εξελίσσεται σε ένα καθετοποιημένο βιομηχανικό οικοσύστημα, το οποίο θα φιλοξενήσει έξι παραγωγικές μονάδες, με στόχο την κατασκευή προηγμένων αμυντικών συστημάτων και τη συμμετοχή της Ελλάδας σε μεγάλα διεθνή προγράμματα. Η συγκεκριμένη επένδυση αποτυπώνει στην πράξη το μοντέλο που επιδιώκει να ενισχύσει η κυβέρνηση: παραγωγή υψηλής τεχνολογίας, εξαγωγικό προσανατολισμό και συνεργασίες με κορυφαίους διεθνείς ομίλους.
Την ίδια ώρα, εκπρόσωποι της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας επισημαίνουν ότι η πρωτοβουλία μπορεί να αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη δυναμική μέσα από ένα σταθερό πλαίσιο εφαρμογής, το οποίο θα προσφέρει προβλεψιμότητα στις επιχειρήσεις και θα διευκολύνει τον μακροπρόθεσμο επενδυτικό σχεδιασμό. Στο πλαίσιο αυτό, ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ) έχει ζητήσει η πρόβλεψη για το 25% να αποκτήσει μόνιμο νομοθετικό χαρακτήρα, με σαφείς κανόνες εφαρμογής, διαφανείς διαδικασίες και αποτελεσματικό μηχανισμό ελέγχου. Όπως επισημαίνει, με τον τρόπο αυτό θα διασφαλίζεται ότι η ελληνική συμμετοχή θα αντιστοιχεί σε ουσιαστικό βιομηχανικό έργο και όχι σε περιορισμένες ή τυπικές συνεργασίες.
Η συζήτηση αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανικής βάσης και αυξάνει σημαντικά τους διαθέσιμους πόρους για την άμυνα. Για την Ελλάδα, η συγκυρία θεωρείται ιδιαίτερα ευνοϊκή, καθώς συνδυάζεται με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα εξοπλισμών που μπορεί να δημιουργήσει σημαντική εγχώρια προστιθέμενη αξία.
Η εφαρμογή της πρόβλεψης για ελάχιστη συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στα νέα εξοπλιστικά προγράμματα αναμένεται να αποτελέσει βασικό στοιχείο της νέας αμυντικής και βιομηχανικής πολιτικής της χώρας. Παράλληλα, η εξέλιξη του πλαισίου εφαρμογής της και η ανταπόκριση της εγχώριας βιομηχανίας θα αποτελέσουν κρίσιμους παράγοντες για την αξιοποίηση των επενδύσεων που προγραμματίζονται τα επόμενα χρόνια.
Το Γαλλικό Πρακτορείο παρουσιάζει τα κύρια σημεία της συμφωνίας-πλαίσιο που υπέγραψαν χθες, Παρασκευή, στην Ουάσινγκτον το Ισραήλ, ο Λίβανος και οι Ηνωμένες Πολιτείες με σκοπό την επίτευξη “ειρήνης με διάρκεια” μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών στη Μέση Ανατολή.
“Ειρήνη με διάρκεια”
Το Ισραήλ και ο Λίβανος “επαναβεβαιώνουν τον κοινό στόχο τους για εγκαθίδρυση ειρήνης και ασφάλειας με διάρκεια”.
Οι δύο χώρες “δηλώνουν τη φιλοδοξία τους να θέσουν τέλος στη σύγκρουση στην οποία αντιπαρατίθενται (…) να εγκαθιδρύσουν σχέσεις καλής γειτονίας” και “επιβεβαιώνουν το δικαίωμα κάθε κράτους να υπάρχει εν ειρήνη”.
Διμερείς διαπραγματεύσεις
Το Ισραήλ και ο Λίβανος θα διευθετήσουν τις διαφορές τους “μέσω διμερών απευθείας διαπραγματεύσεων, με τη μεσολάβηση και την υποστήριξη των Ηνωμένων Πολιτειών”.
Μία “ομάδα στρατιωτικού συντονισμού” συστάθηκε από τις δύο κυβερνήσεις, με τη συμμετοχή των ΗΠΑ, προκειμένου να εποπτεύσει την εφαρμογή της συμφωνίας-πλαίσιο.
Αφοπλισμός της Χεζμπολάχ, σταδιακή αποχώρηση του Ισραήλ
Χωρίς να κατονομάζει τη φιλοϊρανική σιιτική οργάνωση Χεζμπολάχ, η συμφωνία προβλέπει διαδικασία μέσω της οποίας οι Ένοπλες Δυνάμεις του Λιβάνου (FAL) “θα αποκαταστήσουν αποτελεσματικό κυρίαρχο έλεγχο στο σύνολο του λιβανικού εδάφους, υπό την προϋπόθεση του επαληθευμένου αφοπλισμού μη κρατικών ενόπλων ομάδων και της διάλυσης υποδομών που συνδέονται με αυτές, που θα επιτρέψει στις Δυνάμεις Άμυνας του Ισραήλ (IDF) να αποσυρθούν σταδιακά από το λιβανικό έδαφος”.
Η κυβέρνηση του Λιβάνου απορρίπτει και θεωρεί παράνομη “κάθε αξίωση ενός κρατικού ή μη κρατικού παράγοντα να καταφεύγει στη βία στο όνομά της χωρίς τη ρητή εξουσιοδότησή της”.
Ανάπτυξη του λιβανικού στρατού
Η συμφωνία-πλαίσιο προβλέπει ότι ο λιβανικός στρατός θα ανακτήσει σταδιακά τον έλεγχο του εδάφους της χώρας, αρχής γενομένης από δύο “πιλοτικές ζώνες”. Οι ζώνες αυτές θα οριστούν από κοινού με τον ισραηλινό στρατό που θα του τις παραδώσει σταδιακά, μόλις αφοπλιστούν οι “μη κρατικές ένοπλες ομάδες” και διαλυθούν οι υποδομές τους.
Άλλες “πιλοτικές ζώνες” θα οριστούν στη συνέχεια με αμοιβαία συμφωνία.
Μόλις ο λιβανικός στρατός αναλάβει τον πλήρη έλεγχο των τομέων αυτών, “οι προσπάθειες ανοικοδόμησης που υποστηρίζονται από τη διεθνή κοινότητα θα αρχίσουν, και οι Λιβανέζοι άμαχοι θα μπορούν να επιστρέψουν με κάθε ασφάλεια στις ζώνες αυτές που θα τεθούν υπό τον αποκλειστικό έλεγχο των αρχών του λιβανικού κράτους”.
Το Ισραήλ δεν έχει εδαφικές βλέψεις στον Λίβανο
Το Ισραήλ διαβεβαιώνει ότι “οι στρατιωτικές ενέργειές του στον Λίβανο είναι μόνο η συνέπεια επιθέσεων, απειλής που αντιπροσωπεύουν και των εχθρικών προθέσεων μη κρατικών ένοπλων ομάδων και ιδίως της Χεζμπολάχ”. Η εξαφάνιση αυτής της απειλής, θα εξαλείψει κάθε ανάγκη στο μέλλον για στρατιωτική επέμβαση ή για παρουσία των Δυνάμεων Άμυνας του Ισραήλ στον Λίβανο” και “η ισραηλινή κυβέρνηση δηλώνει ότι δεν έχει καμία εδαφική βλέψη στον Λίβανο”.
Ανοικοδόμηση του Λιβάνου
Παράλληλα, “οι Ηνωμένες Πολιτείες θα κινητοποιήσουν τους διεθνείς εταίρους τους για να προσφέρουν ενεργό υποστήριξη στη λιβανική κυβέρνηση προκειμένου να ανοικοδομήσει τη χώρα, να αποκαταστήσει τις υποδομές, να επανεκκινήσει την οικονομία και να δημιουργήσει προοπτικές ευημερίας”.
Ο Λίβανος “δεσμεύεται ρητά να εμποδίσει την εκτροπή κεφαλαίων που προορίζονται για την ανοικοδόμηση προς όφελος μη κρατικών ένοπλων ομάδων και οντοτήτων που συνδέονται με αυτές”.
Οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ επιτέθηκαν χθες, Παρασκευή, στο Ιράν σε απάντηση για πλήγμα ιρανικού μη επανδρωμένου εναέριου οχήματος (drone) σε φορτηγό πλοίο στο Στενό του Ορμούζ, με τις δύο χώρες να αλληλοκατηγορούνται για παραβίαση των όρων της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός που συμφωνήθηκε την περασμένη εβδομάδα.
Το διοικητήριο των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων που είναι αρμόδιο για την περιοχή της Μέσης Ανατολής (U.S. Central Command ή CENTCOM) ανέφερε ότι έπληξε αποθήκες πυραύλων και drones καθώς και τοποθεσίες παράκτιων ραντάρ στο Ιράν, δίνοντας αργότερα στη δημοσιότητα κοκκώδες ασπρόμαυρο βίντεο που δείχνει έκρηξη με την ένδειξη «αδιαβάθμητο». Αμερικανός αξιωματούχος ανέφερε ότι η επιχείρηση έχει ολοκληρωθεί.
Το Ιράν ανακοίνωσε ότι βλήμα έπληξε την περιοχή γύρω από λιμενοβραχίονα στο Σιρίκ, στο νότιο Ιράν, και ότι ιρανικές ναυτικές δυνάμεις απάντησαν πλήττοντας στρατιωτικούς στόχους των ΗΠΑ στην περιοχή. Η Τεχεράνη δεν διευκρίνισε τι μπορεί να έχει χτυπηθεί.
Αλλού, ωστόσο, υπήρξαν ενδείξεις προόδου προς τον τερματισμό της τετράμηνης σύγκρουσης, καθώς το Ισραήλ και ο Λίβανος υπέγραψαν συμφωνία για το τέλος των εχθροπραξιών ανάμεσα στο Ισραήλ και την υποστηριζόμενη από το Ιράν οργάνωση Χεζμπολάχ. Και οι δύο πλευρές παρουσίασαν τη συμφωνία ως ένα πρώτο βήμα με το οποίο καλείται η Χεζμπολάχ να αφοπλιστεί και το Ισραήλ να αποσύρει στρατεύματά του από τον Λίβανο, όμως δεν είναι σαφές πώς θα εφαρμοστεί. Η Χεζμπολάχ είπε ότι δεν θα συνεργαστεί.
«Η βία θα αντιμετωπιστεί με βία», λέει ο Βανς
Η Τεχεράνη έχει πει ότι θα ελέγχει το Στενό του Ορμούζ και προειδοποίησε τις χώρες του Κόλπου να μην υποστηρίξουν την Ουάσινγκτον μετά την επίθεση που σημειώθηκε την Πέμπτη σε φορτηγό πλοίο που έπλεε κοντά στις ακτές του Ομάν. Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επέρριψε την ευθύνη για την επίθεση στο Ιράν και είπε ότι παραβίασε την ενδιάμεση συμφωνία που επιτεύχθηκε την περασμένη εβδομάδα.
«Η αδικαιολόγητη επίθεση εναντίον εμπορικού πλοίου από ιρανικές δυνάμεις παραβίασε σαφώς την κατάπαυση πυρός», ανέφερε στη δήλωσή της η CENTCOM ανακοινώνοντας τα πλήγματα, τα οποία χαρακτήρισε «ισχυρή απάντηση στη χθεσινή επίθεση σε εμπορικό πλοίο που διέρχονταν από το Στενό του Ορμούζ».
Οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις δήλωσαν ότι θα συνεχίσουν να παρέχουν «συντονισμό ασφαλούς διέλευσης και υποστήριξη» σε εμπορικά πλοία που διέρχονται από το στενό.
Ο αντιπρόεδρος Τζέι Ντι Βανς δήλωσε ότι οι Αμερικανοί έχουν τιμήσει τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός, που είναι γνωστή επίσης ως μνημόνιο συνεννόησης (MOU).
«Το Ιράν υπέγραψε συμφωνία για κατάπαυση του πυρός. Την έχουμε τιμήσει. Εάν έχουν διαφωνίες σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής του MOU μπορούν να σηκώσουν το τηλέφωνο», έγραψε ο Βανς σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Χ. «Αλλά η βία θα αντιμετωπίζεται με βία», υπογράμμισε.
Ιρανικά κρατικά ΜΜΕ, επικαλούμενα μη κατονομαζόμενη στρατιωτική πηγή, ανέφεραν το πλήγμα στο λιμάνι του Σιρίκ έπειτα από έκρηξη που ακούστηκε εκεί. Η πηγή είπε πως υπήρξαν πολλές προειδοποιητικές βολές από το Σιρίκ προς πλοία που παραβίασαν τους κανονισμούς του Στενού του Ορμούζ περίπου πέντε ώρες νωρίτερα, προσθέτοντας ότι εκτοξεύθηκαν επίσης δύο προειδοποιητικοί πύραυλοι από την κοντινή περιοχή Καρπάν προς τον στρατηγικής σημασίας θαλάσσιο δίαυλο.
Σήμερα, το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων Mehr μετέδωσε, επικαλούμενο επικεφαλής λιμένων στη Χορμοζγκάν (ανατολικά), ότι δεν υπάρχουν ζημιές στο Σιρίκ μετά την επίθεση των ΗΠΑ. Ο αξιωματούχος είπε πως το λιμάνι λειτουργεί κανονικά χωρίς να έχουν αναφερθεί ζημιές στις εγκαταστάσεις και στον εξοπλισμό.
Οι Φρουροί της Επανάστασης του Ιράν ανακοίνωσαν πως σε απάντηση το ναυτικό τους «έπληξε τις τοποθεσίες όπου ο τρομοκρατικός στρατός των ΗΠΑ σταθμεύει στην περιοχή» και προειδοποίησαν ότι εάν υπάρξουν και άλλες επιθέσεις των ΗΠΑ θα υπάρξει μεγαλύτερη απάντηση, σύμφωνα με ανακοίνωση που μεταδόθηκε στα κρατικά ΜΜΕ.
Η συμφωνία κατάπαυσης του πυρός δίνει στο Ιράν τον έλεγχο στην κυκλοφορία των πλοίων στο στενό, ανέφεραν οι Φρουροί.
«Ωστόσο, οι Ηνωμένες Πολιτείες, προκαλώντας διάφορα μέτωπα, επιδίωξαν να παραβιάσουν αυτήν τη δέσμευση, και η απαραίτητη απάντηση δόθηκε και θα συνεχίσει να δίνεται. Αν η επιθετικότητα επαναληφθεί, η απάντησή μας θα είναι μεγαλύτερη από αυτήν», ανέφεραν οι Φρουροί.
Οι τιμές του πετρελαίου έπεσαν πριν από τα πλέον πρόσφατα πλήγματα
Οι ΗΠΑ δεν απάντησαν αμέσως στις αναφορές του Ιράν για πλήγματα σε αμερικανικούς στόχους.
Ο Εμπραχίμ Αζίζι, ο επικεφαλής της επιτροπής εθνικής ασφάλειας του ιρανικού κοινοβουλίου, δήλωσε σε απάντηση των πλέον πρόσφατων πληγμάτων ότι ο Τραμπ απέτυχε να δείξει δέσμευση στις αρχές της διαπραγμάτευσης ή κατάπαυσης του πυρός.
«Αυτή η απερίσκεπτη παραβίαση της κατάπαυσης του πυρός θα οδηγήσει, όπως πάντα, σε υποχώρηση και λύπη εκ μέρους τους», έγραψε ο Αζίζι στο X.
Πριν από τα πλέον πρόσφατα πλήγματα, οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν περίπου 3% την Παρασκευή οδεύοντας προς μεγάλες εβδομαδιαίες απώλειες, μετά την έξοδο πετρελαιοφόρων δεξαμενόπλοιων από το Στενό του Ορμούζ, απ΄ όπου διέρχονταν το ένα πέμπτο του παγκόσμιου εφοδιασμού σε πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) προτού οι ΗΠΑ και το Ισραήλ εξαπολύσουν τον πόλεμο εναντίον του Ιράν στις 28 Φεβρουαρίου.
Η Saudi Aramco επανέλαβε τις φορτώσεις αργού στον σαουδαραβικό τερματικό σταθμό Ρας Τανούρα στον Κόλπο, το μεγαλύτερο πετρελαϊκό λιμάνι στον κόσμο, έπειτα από σχεδόν τετράμηνη διακοπή, σύμφωνα με ναυτιλιακά δεδομένα.
Οι μεταφορές λιπασμάτων μέσω του στενού αυξήθηκαν επίσης, βοηθώντας να μετριαστούν ανησυχίες για εκτόξευση των τιμών των τροφίμων διεθνώς.
Ο υπουργός ξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο –ολοκληρώνοντας περιοδεία στον Κόλπο για να καθησυχάσει τους συμμάχους στην περιοχή σχετικά με την ενδιάμεση συμφωνία– εξέδωσε κοινή ανακοίνωση με το Συμβούλιο Συνεργασίας του Κόλπου καλώντας για «ελεύθερη, άνευ όρων και απεριόριστη ναυσιπλοΐα», στο στενό χωρίς διόδια ή «προσπάθειες να αξιώσουν έλεγχο».
Το υπουργείο Εξωτερικών του Ιράν δήλωσε ότι το στενό θα πρέπει να ελέγχεται από το Ιράν και το Ομάν, ενώ ο Αλί Ακμπάρ Βελαγιατί. κορυφαίος σύμβουλος του ανώτατου ηγέτη του Ιράν, προειδοποίησε τους συμμάχους της Ουάσινγκτον στον Κόλπο ότι η επιβίωσή τους εξαρτάται από την ανεκτικότητα της Τεχεράνης.
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.