Αρχική Blog Σελίδα 2

Δυναμική η φετινή συμμετοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη BEYOND Expo 2026

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονία ενισχύει το ρόλο της ως κόμβος καινοτομίας, τεχνολογίας και ψηφιακού μετασχηματισμού.

260623 Beyond 02

Τον σημαντικό ρόλο της Κεντρικής Μακεδονίας ως κόμβου καινοτομίας, τεχνολογίας και ψηφιακού μετασχηματισμού ανέδειξε η φετινή συμμετοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη BEYOND Expo 2026, τη διεθνή έκθεση καινοτομίας και τεχνολογίας, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα (17-19 Ιουνίου 2026), στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας συμμετείχε δυναμικά, μέσω της Αντιπεριφέρειας Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με δικό της εκθεσιακό περίπτερο και με ένα ενδιαφέρον πρόγραμμα πολυθεματικών συζητήσεων.

260623 Beyond 03

Το περίπτερο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αποτέλεσε για ακόμη μία φορά σημείο συνάντησης του οικοσυστήματος καινοτομίας, φέρνοντας κοντά επιμελητήρια, θεσμικούς φορείς, εκπροσώπους της δημόσιας διοίκησης, επιστήμονες, καθηγητές, ερευνητές, ερευνητικά κέντρα, τεχνολογικές επιχειρήσεις και φορείς από όλη τη χώρα. Στις εκδηλώσεις συμμετείχαν περισσότεροι από 30 ομιλητές, ενώ οι συμμετέχοντες και επισκέπτες ξεπέρασαν τους 500.

260623 Beyond 04 rotated

«Η συμμετοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη BEYOND Expo 2026 ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία και ανέδειξε τη δυναμική που δημιουργείται όταν η δημόσια διοίκηση, η επιχειρηματικότητα, η έρευνα και η τεχνολογία συναντώνται στο ίδιο τραπέζι. Ευχαριστούμε θερμά όλους τους ομιλητές, τους συμμετέχοντες, τους καθηγητές, τους ερευνητές, τους εκπροσώπους φορέων, τα επιμελητήρια και τις επιχειρήσεις που συνέβαλαν στην επιτυχία αυτής της προσπάθειας. Συνεχίζουμε με όραμα, στρατηγική και προσήλωση, ώστε η Κεντρική Μακεδονία να ενισχύσει τον ρόλο της ως κόμβος καινοτομίας, τεχνολογίας και ψηφιακού μετασχηματισμού»,  δήλωσε ο Αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Νίκος Τζόλλας.

260623 Beyond 05

Οι θεματικές συζητήσεις που διεξήχθησαν στο πλαίσιο της παρουσίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη BEYOND Expo 2026 κάλυψαν ένα ευρύ φάσμα σύγχρονων ζητημάτων: Από τα ανοιχτά δεδομένα για τις πόλεις και το Quantum Computing, μέχρι την υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης από τις επιχειρήσεις, την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, τη διασύνδεση της καινοτομίας με την επιχειρηματικότητα και την αξιοποίηση της υπολογιστικής ισχύος από την ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε επίσης στη βιοπληροφορική, στο πρωτοποριακό σύστημα τεχνητής νοημοσύνης AlphaFold και στις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης στη βιομοριακή έρευνα και στην υγεία.

260623 Beyond 06

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας συνεχίζει να επενδύει στην τεχνολογία, στην εξωστρέφεια και στη διασύνδεση της γνώσης με την παραγωγή, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο της ως στρατηγικού εταίρου του οικοσυστήματος καινοτομίας της χώρας.

260623 Beyond 07 260623 Beyond 08 260623 Beyond 09

Μ. Αποστολάκη: Καλωσορίζουμε το Υπουργείο Οικονομικών στην οδό της νόμιμης συμμόρφωσης

Η σημερινή ανακοίνωση τoυ Υπουργείου Οικονομικών για την κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης για τον νόμο 3869/2010 δεν συνιστά πολιτική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης. Συνιστά, έστω και με καθυστέρηση αρκετών ημερών, συμμόρφωση σε μια δεσμευτική δικαστική απόφαση.

Η απόφαση της Πλήρους Ολομέλειας του Αρείου Πάγου για τον τρόπο υπολογισμού της μηνιαίας δόσης στις δικαστικές ρυθμίσεις του ν. 3869/2010 δεν επιδεχόταν εξαρχής καμίας ερμηνείας. Δεν ήταν γνωμοδότηση προς διαβούλευση, ούτε ένα κείμενο προς «μελέτη». Ήταν και είναι δεσμευτική δικαστική απόφαση, άμεσα εκτελεστή, την οποία η Πολιτεία όφειλε να εφαρμόσει από την πρώτη στιγμή.

Μετά τις συνεχείς μας παρεμβάσεις αλλά και σύσσωμης της αντιπολίτευσης, καθώς επίσης των δικηγορικών συλλόγων και των ενώσεων καταναλωτών , η Κυβέρνηση εγκατέλειψε τις αρχικές προθέσεις της περί αναζήτησης «χρυσής τομής» και «βέλτιστου τρόπου εφαρμογής». Δεν υπήρχε καμία χρυσή τομή να αναζητηθεί. Δεν μπορεί να υπάρχει μέση οδός μεταξύ της εφαρμογής της νομιμότητας και της παραβίασής της. Ο Άρειος Πάγος αποφάνθηκε με απόλυτη σαφήνεια ότι ο νόμιμος εκτοκισμός των δικαστικών ρυθμίσεων γίνεται επί της μηνιαίας δόσης που όρισε το δικαστήριο και όχι επί του συνολικού κεφαλαίου, όπως θα οριστεί και στη νομοθετική ρύθμιση που πρόκειται να κατατεθεί.

Γι’ αυτό και προκαλεί εντύπωση η προσπάθεια της Κυβέρνησης να παρουσιάσει ως δική της πολιτική επιλογή κάτι που αποτελούσε αυτονόητη υποχρέωσή της. Οι δανειολήπτες δεν έχουν ανάγκη από επικοινωνιακές ανακοινώσεις, ούτε από αμφίσημες δηλώσεις. Έχουν ανάγκη από την άμεση εφαρμογή της δικαστικής απόφασης.

Ωστόσο, εξακολουθούν να παραμένουν σοβαρές εκκρεμότητες καθώς η κυβερνητική ρύθμιση σε κρίσιμα ζητήματα δεν συμμορφώνεται με τις δικαστικές αποφάσεις, όπως αυτές πλέον διευκρινίζονται από την Απόφαση της Ολομέλειας. Χιλιάδες δανειολήπτες βρέθηκαν αντιμέτωποι με καταγγελίες των ρυθμίσεών τους, επειδή οι πιστωτές εφάρμοζαν τον εσφαλμένο και πλέον παράνομο τρόπο υπολογισμού των οφειλών. Η αποκατάσταση της νομιμότητας δεν μπορεί να είναι επιλεκτική.

Κάθε καταγγελία ρύθμισης που στηρίχθηκε στον παράνομο τρόπο υπολογισμού των δόσεων πρέπει να θεωρείται αυτοδικαίως άκυρη, ώστε να επανέρχονται οι δικαστικές ρυθμίσεις σε ισχύ και να παρέχεται δυνατότητα ρύθμισης για τυχόν οφειλές που δημιουργήθηκαν στο μεσοδιάστημα εξαιτίας της παράνομης καταγγελίας. Αυτό είναι το πραγματικό μέτρο δικαιοσύνης για τους δανειολήπτες. Όχι οι καθυστερήσεις, ούτε οι επικοινωνιακές ασκήσεις συμμόρφωσης σε αποφάσεις που η Πολιτεία είχε εξαρχής υποχρέωση να εφαρμόσει. Καλωσορίζουμε, λοιπόν, το Υπουργείο Οικονομικών στην οδό της νόμιμης συμμόρφωσης.

Τ. Μπαρτζώκας: Το Καλλιτεχνικό Σχολείο Νάουσας είναι πλέον πραγματικότητα – Από τον Σεπτέμβριο ανοίγει τις πόρτες του

Μια μεγάλη εκπαιδευτική και πολιτιστική κατάκτηση για τη Νάουσα και ολόκληρη την Ημαθία γίνεται πράξη. Με τη δημοσίευση του ΦΕΚ ίδρυσης του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου Νάουσας, ολοκληρώνεται θεσμικά μια σημαντική προσπάθεια που αποτέλεσε σταθερή διεκδίκηση του Βουλευτή Ημαθίας Τάσου Μπαρτζώκα, σε στενή συνεργασία με τον Δήμαρχο Νάουσας Νίκο Κουτσογιάννη και το Υπουργείο Παιδείας.

Από το σχολικό έτος 2026-2027, η Νάουσα αποκτά το δικό της Καλλιτεχνικό Σχολείο, μια νέα δημόσια εκπαιδευτική δομή που θα δώσει στα παιδιά της περιοχής τη δυνατότητα να συνδυάσουν τη γενική παιδεία με την καλλιτεχνική έκφραση, τον πολιτισμό και τη δημιουργία.

Η προσπάθεια για την ίδρυση του σχολείου υπήρξε μεθοδική και συνεχής. Το ζήτημα τέθηκε ήδη από τον Μάιο του 2025 στην Υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, με την ανάδειξη της ανάγκης η Νάουσα, ένας τόπος με ισχυρή πολιτιστική ταυτότητα, να αποκτήσει μια εκπαιδευτική δομή που θα ενισχύει τις τέχνες, τον ανθρωπισμό και την εκπαιδευτική πολυμορφία.

Τις πρώτες μέρες του 2026, ο Τάσος Μπαρτζώκας, μαζί με τον Δήμαρχο Νάουσας Νίκο Κουτσογιάννη, έθεσαν εκ νέου στην Υπουργό Παιδείας την ίδρυση Καλλιτεχνικού Σχολείου στη Νάουσα ως βασική προτεραιότητα, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για ένα εγχείρημα που αξιοποιεί την πολιτιστική ταυτότητα της περιοχής, προσφέρει νέες δυνατότητες δημιουργικής έκφρασης στους μαθητές και μπορεί να προσελκύσει μαθητικό δυναμικό και από όμορες περιοχές.

Καθοριστική υπήρξε και η τελευταία συνάντηση της 4ης Μαΐου 2026 στο Υπουργείο Παιδείας, όπου ο βουλευτής έθεσε επιτακτικά την ανάγκη να επιταχυνθούν όλες οι υπηρεσιακές διαδικασίες, ώστε το σχολείο να μπορέσει να ξεκινήσει τη λειτουργία του τον Σεπτέμβριο. Εκεί επισημάνθηκε η πλήρης ετοιμότητα του Δήμου ως προς το κτήριο και τις υποδομές, καθώς και η μεγάλη προσμονή της τοπικής κοινωνίας για την έναρξη λειτουργίας του σχολείου.

Λίγες ημέρες αργότερα, το θέμα τέθηκε από τον Τάσο Μπαρτζώκα και στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, κατά τη συνάντησή τους στο Μέγαρο Μαξίμου, μαζί με το συνολικό πλαίσιο των μικρών και μεγάλων έργων που αφορούν την Ημαθία. Η δημοσίευση του ΦΕΚ επιβεβαιώνει ότι η προσπάθεια αυτή είχε αποτέλεσμα. Το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Νάουσας ιδρύεται επίσημα, με έδρα την Ηρωική Πόλη Νάουσας, και από τον Σεπτέμβριο θα μπορεί να υποδεχθεί τους πρώτους μαθητές του.

Σε δήλωσή του ο Τάσος Μπαρτζώκας αναφέρει: «Σήμερα είναι μια ημέρα μεγάλης χαράς και δικαίωσης για τη Νάουσα και την Ημαθία. Το Καλλιτεχνικό Σχολείο Νάουσας δεν είναι πλέον μια πρόταση, μια διεκδίκηση ή ένας σχεδιασμός. Είναι πραγματικότητα, με ΦΕΚ, με χρονοδιάγραμμα και με προοπτική να λειτουργήσει από τον Σεπτέμβριο. Το παλέψαμε βήμα βήμα, με επιμονή, σχέδιο και συνεργασία. Από τις πρώτες συζητήσεις με την Υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, μέχρι την τελευταία συνάντηση τον Μάιο, όπου ζητήσαμε να τρέξουν άμεσα όλες οι διαδικασίες, ο στόχος ήταν ξεκάθαρος: να μη χαθεί χρόνος και να ανοίξει το σχολείο τη νέα σχολική χρονιά.

Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για το προσωπικό του ενδιαφέρον, την Υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη για την ουσιαστική συνεργασία και τον Δήμαρχο Νάουσας Νίκο Κουτσογιάννη, με τον οποίο δουλέψαμε από κοινού για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα. Το Καλλιτεχνικό Σχολείο είναι μια επένδυση στα παιδιά μας, στον πολιτισμό μας και στο μέλλον της Νάουσας. Είναι μια νέα εκπαιδευτική δυνατότητα που αναβαθμίζει την περιοχή, ενισχύει τη δημόσια παιδεία και δίνει προοπτική στη νέα γενιά. Η Ημαθία μπορεί να πρωταγωνιστήσει στην εκπαίδευση, στον πολιτισμό και στην ανάπτυξη. Και αυτό αποδεικνύεται στην πράξη. Συνεχίζουμε με την ίδια επιμονή για την Ακαδημία Οίνου, για τις σχολικές υποδομές και για όλα τα μικρά και μεγάλα έργα που αξίζει ο τόπος μας».

Ν. Παπανδρέου: «Το ψηφιακό ευρώ είναι νίκη για τους Ευρωπαίους εμπόρους και τους καταναλωτές»

Πραγματικότητα γίνεται από σήμερα το ψηφιακό ευρώ καθώς οι σχετικές προτάσεις, που υποστήριξε ο εισηγητής των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών (S&D), Νίκος Παπανδρέου πέρασαν από την Επιτροπή Οικονομικών με ευρεία πλειοψηφία.

Μετά από μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων και επίπονης προετοιμασίας και προσπάθειας η Ευρώπη αποκτά σταδιακά το δικό της ψηφιακό νόμισμα και το δικό της σύστημα πληρωμών. Με αυτό τον τρόπο ξεκινά η απεξάρτηση από συστήματα πληρωμών, τα οποία εδρεύουν σε τρίτες χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και η διακοπή ροής δισεκατομμυρίων ευρώ – από χρεώσεις για τη χρήση συστημάτων πληρωμών – προς παρόχους στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Μέχρι σήμερα οι έμποροι – από εκείνους που πωλούν λαχανικά και καφέ μέχρι εκείνους που πωλούν ρούχα και άλλα είδη – δεν είχαν άλλη εναλλακτική από τα γνωστά παγκόσμιας εμβέλειας συστήματα πληρωμών. Ο εισηγητής των S&D και βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Παπανδρέου, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας δήλωσε: «Σήμερα οι Ευρωπαίοι είναι περισσότερο ενωμένοι από ποτέ. Η έγκριση για τη δημιουργία του ψηφιακού ευρώ αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα κεφάλαια της κοινής μας ιστορίας. Η απόφαση για τη δημιουργία του ψηφιακού ευρώ είναι μια νίκη των Ευρωπαίων πολιτών, που απαλλάσσονται πλέον από τέλη σε εκτός Ευρώπης παρόχους πληρώμών. Οι Σοσιαλιστές και Δημοκράτες, μου εμπιστεύτηκαν τον δύσκολο αυτό φάκελο αμέσως μετά την εκλογή μου και σήμερα η ευρωομάδα μας μπορεί να πανηγυρίζει μια νίκη για τους μικρούς εμπόρους της Ελλάδας και ολόκληρης της Ευρώπης αλλά και για τους καταναλωτές.

Ταυτόχρονα ενισχύεται η ιδιωτικότητα των συναλλαγών αλλά και η χρήση των μετρητών, που όχι μόνο δεν καταργούνται αλλά παραμένουν κανονικά για χρήση από τους Ευρωπαίους πολίτες. Θα ήθελα να υπογραμμίσω πως η Ελλάδα – μια από τις 13 χώρες που δεν διαθέτουν εγχώριο δίκτυο πληρωμών με κάρτες – με το ψηφιακό ευρώ μπαίνει αυτόματα σε ένα από τα ισχυρότερα και πλέον φερέγγυα συστήματα, αφού θα λειτουργεί με την εγγύηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Οι έμποροι θα πάρουν μια σημαντική ανάσα με τη χρήση του ψηφιακού ευρώ καθώς μειώνονται σημαντικά τα λειτουργικά κόστη τους. Η σημερινή πρώτη νίκη για το ψηφιακό ευρώ, είναι μια νίκη των μικρομεσαίων πολιτών, είναι μια νίκη των εμπόρων που πασχίζουν να μείνουν όρθιοι απέναντι σε μεγαθήρια, είναι μια νίκη των καταναλωτών που θέλουν ένα ισχυρό ευρώ.»

Κυρ. Μητσοτάκης για Κτηματολόγιο: Μία εκκρεμότητα 200 ετών έχει επιλυθεί. Οι πολίτες έχουν ένα καινούργιο πλαίσιο προστασίας της ιδιοκτησίας τους

«Κατ’ αρχάς επιτρέψτε μου να ξεκινήσω εκφράζοντας τη μεγάλη μου χαρά για τη σημερινή εκδήλωση. Ένα έργο το οποίο έμοιαζε πράγματι ακατόρθωτο επιτέλους ολοκληρώνεται», ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που συμμετείχε σε συζήτηση με τον δημοσιογράφο Απόστολο Μαγγηριάδη στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Κτηματολόγιο: Από μια εκκρεμότητα δεκαετιών σε μια νέα εποχή με διαφάνεια, ταχύτητα και ασφάλεια», που διοργανώνουν το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης και το Ελληνικό Κτηματολόγιο, στο Ωδείο Αθηνών.

Έδωσε στοιχεία για την κατάσταση που παρέλαβε η κυβέρνηση σχετικά με το Κτηματολόγιο και αντιπαρέβαλε τα σημερινά επιτεύγματα. «Φθάσαμε σήμερα στο σημείο να μπορούμε να πούμε ότι μία εκκρεμμότητα 200 ετών για το ελληνικό κράτος, για την ελληνική διοίκηση, για την έννοια και την προστασία της ατομικής ιδιοκτησίας έχει επιτέλους επιλυθεί», τόνισε. Υπογράμμισε πως πρόκειται για μια μεγάλη κατάκτηση και ίσως την πιο εμβληματική μεταρρύθμιση ενδεικτική της διαρκούς προσπάθειας της κυβέρνησης να ξεπεράσουμε παθογένειες που μπορεί να έρχονται ακόμη και από τους προηγούμενους αιώνες.

Οι πολίτες έχουν ένα καινούργιο πλαίσιο προστασίας της ιδιοκτησίας τους το οποίο όχι απλά λειτουργεί με κανόνες αντικειμενικότητας και διαφάνειας αλλά και επιτρέπει να αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες μικρής, μεγάλης, μεσαίας διαφθοράς, αδιαφάνειας που ήταν συνδεδεμένες σε έναν μεγάλο βαθμό με την όλη έννοια διαχείρισης της ιδιοκτησίας, πρόσθεσε. Σχετικά με το αν η εμπειρία μπορεί να μεταφερθεί στις πολεοδομίες, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι καταρχάς πρέπει να διαχωριστεί η μεγάλη σημασία του Κτηματολογίου από τα ευρύτερα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οργάνωση του χώρου.

Εκτός από τη μεταρρύθμιση του Κτηματολογίου η κυβέρνηση προχωρά με πολλή μεθοδικότητα στην εκπόνηση ενός χωροταξικού σχεδιασμού, ο οποίος ξεκινάει από το ανώτατο επίπεδο του εθνικού σχεδιασμού, κατεβαίνει στο επίπεδο της περιφέρειας για να φθάσουμε τελικά στο μικρό, το τοπικό επίπεδο των τοπικών χωροταξικών σχεδίων. Τόνισε ότι είναι σημαντική η οργάνωση του χώρου, να μπορούμε να απαντήσουμε τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται να κάνει κανείς σε οποιοδήποτε χωράφι, έκταση, γήπεδο στην ελληνική επικράτεια. Όλα αυτά είναι μία τεράστια μεταρρύθμιση για τη χώρα, είπε και έκανε μία ιστορική αναφορά σε μία συζήτηση που είχε με τον πατέρα του Κωνσταντίνο Μητσοτάκη ακριβώς για την οργάνωση του χώρου.

Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία, θα εκλείψει η ανάγκη να υπάρχει μία υπηρεσία σε τοπικό επίπεδο, εξήγησε ο πρωθυπουργός, η οποία υπήρχε πάντα ο κίνδυνος να είναι αντικείμενο μικροπιέσεων ή μιας διασταλτικής ερμηνείας της υφιστάμενης νομοθεσίας. Τώρα που τελειώνουμε με την εκκρεμότητα του Κτηματολογίου, η επόμενη μεγάλη μεταρρύθμιση είναι να προχωρήσει με ταχύτητα η υλοποίηση αυτής της ειλημμένης απόφασης ώστε να έχουμε έναν κεντρικό φορέα που θα ασχολείται με ζητήματα ιδιοκτησίας και τον έλεγχο της δόμησης, είπε. Τόνισε ότι η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει πολύ περισσότερα εργαλεία που θα μπορούμε να αξιοποιήσουμε.

«Το τελικό όραμα θα πρέπει να είναι ένας μεγάλος ψηφιακός χάρτης, να μπορείς να μπαίνεις σε κάθε ΚΑΕΚ να γνωρίζεις ακριβώς τι μπορείς να χτίσεις, τι επιτρέπεται, τι απαγορεύεται και βέβαια η ψηφιακή παρακολούθηση και της οικοδομικής δραστηριότητας στη χώρα ώστε να μπορούμε να γνωρίζουμε άμεσα τι χτίζεται και αν υπάρχει οποιαδήποτε αυθαιρεσία», τόνισε. «Προτάσσουμε τη μεταρρύθμιση αυτή επειδή αναγνωρίζουμε απόλυτα την αναπτυξιακή της διάσταση», επεσήμανε επίσης ο πρωθυπουργός. Είπε ακόμη ότι τα ζητήματα αυτά συνδέονται άμεσα με ένα φλέγον πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική κοινωνία που είναι το πρόβλημα της στέγης.

Μετά βεβαιότητος θα δούμε εξελίξεις τα επόμενα χρόνια που θα έχουν να κάνουν με την ανάγκη της χώρας να αξιοποιήσει ένα κτιριακό απόθεμα. Για τον ρόλο του Ταμείου Ανάκαμψης στην προσπάθεια αυτή, ο πρωθυπουργός επεσήμανε ότι ήταν απολύτως χρήσιμο επειδή χρηματοδότησε πολύ σημαντικά έργα, άρα ήταν κρίσιμο για να ολοκληρώσουμε αυτή τη μετάπτωση. Υπογράμμισε και στο σημείο αυτό τη σημασία της ψηφιοποίησης της χώρας που είναι μια διαρκής διαδικασία, που όποτε μπορούμε να το πετύχουμε, πρέπει να τυγχάνει ευρωπαϊκής χρηματοδότησης. Είπε, ωστόσο, ότι υπάρχει πλέον ένα κεκτημένο που οι πολίτες το αναγνωρίζουν, διακομματικά, καθώς είναι μια επιτυχία της χώρας συνολικά και όχι μόνο αυτής της κυβέρνησης, πάνω στο οποίο πρέπει να επενδύσουμε λαμβάνοντας υπόψη και τη μεγάλη σημασία της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Σε ερώτηση σχετικά με το ποια είναι η μεγάλη μεταρρύθμιση για τα επόμενα τριάντα χρόνια, υπογράμμισε: «Έχουμε προτάξει ένα πολύ συνεκτικό πλαίσιο σημαντικών μεταρρυθμίσεων για την Ελλάδα του 2030 που θα αποτελέσει και τον πυρήνα του προεκλογικού μας προγράμματος για τις εκλογές του 2027. Θέλω να τονίσω ότι η μεταρρύθμιση του κράτους και η μάχη με αυτό που αποκαλούμε βαθύ κράτος είναι συνεχής». Μάχες έχουν κερδηθεί και εκκρεμότητες που έχουν μείνει πρέπει να επιλυθούν, πρόσθεσε.

Ολοκληρώνοντας τόνισε ότι «η ολοκλήρωση ενός κράτους που θα λειτουργεί με αντικειμενικότητα, διαφάνεια, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα εξακολουθεί να είναι μία σημαντική εκκρεμότητα για τη χώρα. Δεν έχει ολοκληρωθεί, πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το 2030 και θα ολοκληρωθεί από αυτή την κυβέρνηση και ελπίζω και από την επόμενη κυβέρνηση».

ΦΩΤΟ ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/Αλέξανδρος Μπελτές

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κύμα καύσωνα στην Ευρώπη: Σαράντα άνθρωποι έχουν πνιγεί στη Γαλλία, που πέρασε χθες την θερμότερη νύκτα στην ιστορία της

Σε συναγερμό σχεδόν το σύνολο της Ισπανίας, πόλεις στην Ιταλία, ενώ η Βρετανία προετοιμάζεται για πρωτοφανείς θερμοκρασίες

Σαράντα άνθρωποι έχουν πνιγεί από τις 18 Ιουνίου στην προσπάθειά τους να ανακουφιστούν από τη ζέστη στη Γαλλία, όπου η χθεσινή νύχτα ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ στη χώρα, ενώ σχεδόν ολόκληρη η Ισπανία τέθηκε σήμερα σε συναγερμό, όπως και πόλεις στην Ιταλία, και η Βρετανία προετοιμάζεται για πρωτοφανείς θερμοκρασίες, καθώς μεγάλο μέρος της Ευρώπης πλήττεται από κύμα καύσωνα και οι αρχές λαμβάνουν ειδικά μέτρα για να περιορίσουν τις συνέπειες των υψηλών θερμοκρασιών.

Πρόκειται για το δεύτερο κύμα καύσωνα που πλήττει τη δυτική Ευρώπη σε λιγότερο από έναν μήνα. Επιστήμονες συγκλίνουν στην άποψη ότι η κλιματική αλλαγή που οφείλεται στην ανθρώπινη δραστηριότητα καθιστά εντονότερα τα ακραία καιρικά φαινόμενα, ιδίως τα κύματα αυτά καύσωνα.

Ακολουθούν οι τελευταίες εξελίξεις σχετικά με το κύμα αυτό καύσωνα που πλήττει την Ευρώπη:

Σαράντα άνθρωποι έχουν πνιγεί στη Γαλλία από τις 18 Ιουνίου, σύμφωνα με την κυβέρνηση

Ο καύσωνας που πλήττει τη Γαλλία έχει προκαλέσει «σαράντα θανάτους» από πνιγμό από τις 18 Ιουνίου, «κυρίως νέων», ανακοίνωσε σήμερα ο Γάλλος πρωθυπουργός Σεμπαστιάν Λεκορνί.

Πρόκειται για μια «θλιβερή μάστιγα», όπως την χαρακτήρισε ο Λεκορνί, ο οποίος προεδρεύει νέου διυπουργικού πυρήνα για την αντιμετώπιση της κρίσης, κατά την έβδομη ημέρα του καύσωνα στη Γαλλία.

Η Γαλλίδα υπουργός Αθλητισμού και Νεολαίας Μαρινά Φεραρί είχε απευθύνει νωρίτερα έκκληση για σεβασμό στους κανόνες ασφαλείας. Προσθέτοντας ότι καταλαβαίνει την ανάγκη του κόσμου «να δροσιστεί» και να «καταφύγει στο νερό», απηύθυνε έκκληση να «επιδεικνύεται μεγάλη προσοχή στα σημεία όπου θα πάει κανείς για μπάνιο».

Η χθεσινή νύχτα ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ στη Γαλλία, σύμφωνα με τη Météo-France

Η νύχτα της Δευτέρας προς σήμερα Τρίτη ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ στη Γαλλία από τότε που άρχισαν οι μετρήσεις, το 1947, ανακοίνωσε σήμερα η γαλλική μετεωρολογική υπηρεσία Météo-France.

Ο εθνικός δείκτης θερμότητας (ITN) μέσων κατώτερων θερμοκρασιών σε 30 σταθμούς αναφοράς ήταν 21,6 βαθμοί Κελσίου, σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα σήμερα το πρωί από την εθνική μετεωρολογική υπηρεσία. Το προηγούμενο ρεκόρ ήταν 21,4 βαθμοί και είχε καταγραφεί στις 25 Ιουλίου του 2019.

Η υψηλότερη θερμοκρασία που μετρήθηκε τη νύχτα που πέρασε ήταν οι 28,7 βαθμοί Κελσίου στο Πουζόζ, στη Βαντέ.

Η Météo-France επεσήμανε εξάλλου ότι χθες η μέγιστη μέση θερμοκρασία σε ολόκληρη τη χώρα έφτασε τους 37,8 βαθμούς Κελσίου και ως εκ τούτου ήταν «το πιο ζεστό απόγευμα» που έχει καταγραφεί ποτέ. Το προηγούμενο ρεκόρ ανήκει στον ιστορικό καύσωνα του 2003, με 37,7 βαθμούς Κελσίου στις 5 Αυγούστου του έτους αυτού.

Ήδη από χθες το βράδυ η εθνική μετεωρολογική υπηρεσία είχε ανακοινώσει ότι η μέση θερμοκρασία για ολόκληρη τη χθεσινή ημέρα στη Γαλλία κατέγραψε ρεκόρ για μήνα Ιούνιο, φτάνοντας τους 29,2 βαθμούς Κελσίου.

Ο καύσωνας επηρεάζει σήμερα το 90% του γαλλικού πληθυσμού

Περίπου 38,8 εκατομμύρια άνθρωποι κατοικούν στα 54 γεωγραφικά διαμερίσματα της Γαλλίας που έχουν τεθεί σήμερα σε συναγερμό κόκκινης βαθμίδας, σύμφωνα με καταμέτρηση που είχε κάνει χθες το AFP στηριζόμενο σε εκτιμήσεις για τον πληθυσμό και στο πιο πρόσφατο δελτίο της Météo-France, και πάνω από το 90% του γαλλικού πληθυσμού θα τελεί σήμερα σε συναγερμό πορτοκαλί ή  κόκκινης βαθμίδας.

Διακόπηκε η λειτουργία πυρηνικού σταθμού στη νοτιοδυτική Γαλλία λόγω των περιβαλλοντικών συνθηκών

Η λειτουργία του πυρηνικού σταθμού της Γκολφές, στη νοτιοδυτική Γαλλία, διακόπηκε χθες το βράδυ προληπτικά, ανακοίνωσε η εταιρεία εκμετάλλευσής του EDF, καθώς αναμενόταν σήμερα άνοδος στους 28 βαθμούς Κελσίου της θερμοκρασίας των υδάτων του ποταμού Γκαρόν (Γαρούνας) που χρησιμοποιεί για την ψύξη των αντιδραστήρων του.

Η δραστηριότητα των πυρηνικών σταθμών πλαισιώνεται από όρια που δεν πρέπει να ξεπεραστούν στην θερμοκρασία των ποταμών που χρησιμοποιούνται για την ψύξη των αντιδραστήρων τους για την προστασία της πανίδας και της χλωρίδας.

Σχεδόν το σύνολο της Ισπανίας τέθηκε σε συναγερμό για υψηλές θερμοκρασίες

Σχεδόν το σύνολο της Ισπανίας τέθηκε σήμερα σε συναγερμό για υψηλές θερμοκρασίες και μερικές περιοχές της Ανδαλουσίας, στο νότιο τμήμα της, στη Χώρα των Βάσκων, και στην Κανταβρία, στον βορρά της, σε κόκκινο συναγερμό που σηματοδοτεί “εξαιρετικό κίνδυνο”.

Πιο αναλυτικά, τα περίχωρα της Κόρδοβας στην Ανδαλουσία, από το Μπιλμπάο ως τη Χώρα των Βάσκων και μια επαρχία της Κανταβρίας, στον βορρά, θα βρίσκονται σε κόκκινο συναγερμό από τις 13:00 ως τις 21:00 τοπική ώρα (14:00 ως 22:00 ώρα Ελλάδος), σύμφωνα με τις προβλέψεις της ισπανικής μετεωρολογικής υπηρεσίας Aemet, η οποία προβλέπει έως και 40 βαθμούς Κελσίου υπό σκιά στη Χώρα των Βάσκων.

Κόκκινος συναγερμός σε 15 πόλεις της Ιταλίας

Το ιταλικό υπουργείο Υγείας κήρυξε σήμερα κόκκινο συναγερμό για καύσωνα σε 15 πόλεις, μεταξύ των οποίων η Ρώμη και το Μιλάνο, και σημείωσε ότι ο αριθμός τους θα αυξηθεί σε 16 αύριο, Τετάρτη. Στην περίπτωση κόκκινου συναγερμού το υπουργείο συνιστά ελαφριά γεύματα, την παραμονή στο σπίτι στη διάρκεια των πιο ζεστών ωρών της ημέρας και να δροσίζεται ο κόσμος με νερό.

Πέντε άνθρωποι πνίγηκαν το σαββατοκύριακο στη Γερμανία

Ο καύσωνας αύξησε τον αριθμό των τυχαίων πνιγμών στη Γερμανία, με 5 θανάτους να έχουν καταγραφεί στη διάρκεια του σαββατοκύριακου, σύμφωνα με την αστυνομία. Δύο άνδρες 20 και 22 ετών πνίγηκαν σε λίμνες στη Βαυαρία και μια 79χρονη γυναίκα στη Βαλτική Θάλασσα. Δύο άνθρωποι πνίγηκαν επίσης σε λίμνες στο Βραδεμβούργο και στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία.

Σχολεία κλειστά στη Βρετανία, όπου αναμένονται θερμοκρασίες ρεκόρ

Σχολεία θα μείνουν κλειστά ως επί το πλείστον σήμερα στην Αγγλία, και άλλα θα παραμείνουν κλειστά ως την Πέμπτη το βράδυ για την προστασία των παιδιών από τη ζέστη, καθώς η Βρετανία προετοιμάζεται για πρωτοφανείς θερμοκρασίες για τρεις ημέρες. Το ρεκόρ θερμοκρασίας για Ιούνιο–35,6 βαθμοί Κελσίου, που είχε καταγραφεί το 1976 και το 1957—μπορεί να καταρριφθεί ήδη από σήμερα, καθώς στη νότια Αγγλία αναμένεται θερμοκρασία 37 βαθμών Κελσίου.

Η βρετανική μετεωρολογική υπηρεσία Met κήρυξε για αύριο, Τετάρτη, και μεθαύριο Πέμπτη κόκκινο συναγερμό για εξαιρετικά σπάνιο καύσωνα, με θερμοκρασίες που μπορεί να φτάσουν έως και τους 40 βαθμούς Κελσίου σε τμήμα του νότου του Ηνωμένου Βασιλείου, συμπεριλαμβανομένων των δύο μεγαλύτερων πόλεων της χώρας, του Λονδίνου και του Μπέρμινγχαμ.

Περιοχές στην κεντρική και τη βόρεια Πορτογαλία μπορεί να αντιμετωπίσουν θερμοκρασίες «κοντά στα ρεκόρ που είχαν καταγραφεί στο παρελθόν»

Περιοχές της κεντρικής και της βόρειας Πορτογαλίας υπάρχει κίνδυνος να αντιμετωπίσουν θερμοκρασίες «κοντά στα ρεκόρ που έχουν καταγραφεί στο παρελθόν», ενώ αλλού, οι θερμοκρασίες θα είναι υψηλότερες από τον μέσο όρο, ανακοίνωσε η πορτογαλική μετεωρολογική υπηρεσία IPMA. Τρεις περιοχές στο βόρειο τμήμα της χώρας έχουν τεθεί σε πορτοκαλί συναγερμό μέχρι σήμερα, διευκρίνισε η Meteo Portugal.

Φόβοι για ρεκόρ θερμοκρασιών στο Βέλγιο

Στο Βέλγιο, οι θερμοκρασίες αναμένεται να είναι «οι πιο υψηλές που έχουν καταγραφεί ποτέ» στη διάρκεια της ερχόμενης εβδομάδας, προειδοποίησε εκπρόσωπος του βασιλικού μετεωρολογικού ινστιτούτου IRM. Οι γαλλικές και βελγικές αρχές ματαίωσαν ή μείωσαν τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες λόγω των φόβων για βλάβες που μπορεί να προκαλέσουν συμφόρηση και καθυστερήσεις.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Αστυνομική επιχείρηση για εγκληματική οργάνωση ρευματοκλοπής – Άνω των 9 εκατ. ευρώ η ζημιά για τον ΔΕΔΔΗΕ

Ζημιά που ξεπερνά τα 9 εκατ. ευρώ φαίνεται να προκλήθηκε στον ΔΕΔΔΗΕ από τη δράση πολυμελούς εγκληματικής οργάνωσης, για την εξάρθρωση της οποίας βρίσκεται σε εξέλιξη από το πρωί, στη Θεσσαλονίκη, επιχείρηση από αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος Β. Ελλάδος, σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ.

Όπως έγινε γνωστό από την ΕΛ.ΑΣ., τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης προέβαιναν σε εξειδικευμένες παρεμβάσεις μετρητών ΔΕΔΔΗΕ (επιχειρήσεων και οικιών), σε περιοχές της Αττικής, Μακεδονίας, Θράκης, Θεσσαλίας και Πελοποννήσου, με σκοπό τη ρευματοκλοπή. Μέχρι στιγμής έχουν συλληφθεί τρία βασικά μέλη της οργάνωσης, ενώ συνολικά κατηγορούνται 105 άτομα ως δράστες ρευματοκλοπών. Για την υπόθεση θα ακολουθήσει νεότερη ενημέρωση από την Αστυνομία.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΑΑΔΕ: Εντόπισε κατασκευαστική με τζίρο… 3 ευρώ ! “Μαύρο χρήμα” άνω των 3 εκατ. ευρώ μαζί με μεσιτικό γραφείο

Ακόμα μία σημαντική υπόθεση φοροδιαφυγής έφεραν στο φως οι ελεγκτές του ΔΕΟΣ της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Μετά από εντατικούς ελέγχους και με χρήση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων, εντόπισαν “μαύρο χρήμα” 3,1 εκατ. ευρώ σε μία κατασκευαστική και μία μεσιτική εταιρεία στις Κυκλάδες, μόνο για το έτος 2024. Συγκεκριμένα, οι ελεγκτές του ΔΕΟΣ, μετά από στοχευμένες διασταυρώσεις και αναλυτικό έλεγχο, διαπίστωσαν σημαντικές αποκλίσεις στις φορολογικές δηλώσεις των συγκεκριμένων εταιρειών, με προφανή στόχο την απόκρυψη εισοδημάτων.

Αναλυτικότερα:

Με βάση την ανάλυση από τον αλγόριθμο, οι ελεγκτές εντόπισαν ακίνητα στο site του μεσιτικού γραφείου, τα οποία διαφήμιζε ότι είχε πουλήσει. Στη συνέχεια, επισκέφτηκαν το γραφείο και ζήτησαν τις σχετικές εντολές. Τότε, διαπίστωσαν ότι πολλές από αυτές τις προμήθειες δεν είχαν δηλωθεί. Η μεσιτική εταιρία είχε υποβάλει αρχική φορολογική δήλωση, με ακαθάριστα εισοδήματα 1 εκατομμύριο ευρώ και ζημιά 257.000 ευρώ.

Από την τροποποιητική δήλωση, που έκανε μετά τον έλεγχο, τα έσοδα διπλασιάστηκαν, αγγίζοντας τα 1,9 εκατομμύρια ευρώ, ενώ εμφάνισε κέρδη 229.000 ευρώ. Και όχι μόνο αυτό: οι ελεγκτές του ΔΕΟΣ είδαν ότι πολλές από αυτές τις συναλλαγές είχαν γίνει με πωλητή την ίδια κατασκευαστική εταιρεία. Έψαξαν τη φορολογική της δήλωση και με έκπληξη διαπίστωσαν ότι η κατασκευαστική είχε δηλώσει ακαθάριστα έσοδα μόλις … τρία (3) ευρώ και ζημιά 47.000 ευρώ!

Ο έλεγχος οδήγησε την επιχείρηση να υποβάλει τροποποιητική δήλωση. Με αυτήν τα έσοδα αυξήθηκαν σε … 2,2 εκατομμύρια ευρώ και τα κέρδη σε 615.000 ευρώ! Οι έλεγχοι στα λογιστικά στοιχεία των δύο εταιρειών συνεχίζονται σε βάθος.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γαλλία-Καύσωνας: Διακοπή λειτουργίας πυρηνικού σταθμού λόγω των περιβαλλοντικών συνθηκών

Την διακοπή της λειτουργίας του πυρηνικού σταθμού του Γκολφές της Γαλλίας εξαιτίας των περιβαλλοντικών συνθηκών, ανακοίνωσε εκπρόσωπος του σταθμού.

Ο σταθμός διαθέτει δύο αντιδραστήρες πεπιεσμένου ύδατος  ισχύος 1,3 GW και χρησιμοποιεί τα ύδατα του ποταμού Γκαρόν (Γαρούνας) για την ψύξη των αντιδραστήρων του. Η λειτουργία του ενός αντιδραστήρα σταμάτησε λίγο πριν από τα μεσάνυκτα προληπτικά εξαιτίας της ανόδου της θερμοκρασίας των υδάτων του Γκαρόν στους 28°C. Ο πρώτος αντιδραστήρας βρισκόταν ήδη εκτός λειτουργίας για συντήρηση.

Απόφαση του 2006 προβλέπει ότι η θερμοκρασία των υδάτων του ποταμού δεν πρέπει να ξεπεράσει τους 28°C μετά τις εκροές του σταθμού για την προστασία της πανίδας και της χλωρίδας. Οι 57 πυρηνικοί αντιδραστήρες της Γαλλίας πρέπει να ψύχονται σε μόνιμη βάση, εξ ου και η εγκατάστασή τους κοντά σε ποταμούς ή στην θάλασσα. Σε περίπτωση ισχυρής ζέστης, η αύξηση της θερμοκρασίας των ποταμών είναι πιθανόν να αναγκάσει την εταιρεία διαχείρισης της ενέργειας EDF περιορίσει έως και να διακόψει την παραγωγή για την αποφυγή περαιτέρω θέρμανσης των υδάτων.

Σε κανονικές συνθήκες, οι διακοπές λειτουργίας ή η επιβολή περιορισμών για περιβαλλοντικούς λόγους έχουν περιορισμένες συνέπειες στην πυρηνική παραγωγή. Η ετήσια μείωση είναι της τάξεως του 0,3%. Αλλά σε συνθήκες κλιματικής αλλαγής, και χωρίς προσαρμογές, ο ετήσιος μέσος όρος μπορεί να φθάσει το 1,4% το 2035 και στην συνέχεια το 1,5% το 2050. Το κύμα καύσωνα που πλήττει την Γαλλία έχει αναγκάσει την EDF να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο μείωσης της παραγωγής σε άλλους πυρηνικούς σταθμούς.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΥΠΕΘΟΟ: Τι κερδίζουν οι οφειλέτες που έχουν ενεργές ρυθμίσεις στον νόμο Κατσέλη – Μικρότερες δόσεις και επιβάρυνση, ταχύτερη αποπληρωμή 

Απαντήσεις σε ερωτήματα καθώς και παραδείγματα εφαρμογής σχετικά με την ρύθμιση που ανακοίνωσε σήμερα για τους οφειλέτες που έχουν ενεργά δάνεια στον νόμο Κατσέλη έδωσε στην δημοσιότητα το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Ακολουθεί ο πλήρης κατάλογος.

1.Τι επιτυγχάνει η ρύθμιση;

Η ρύθμιση πετυχαίνει τέσσερα κρίσιμα πράγματα:

Εφαρμόζει καθολικά την απόφαση του Αρείου Πάγου, ώστε κανένας συνεπής δανειολήπτης να μη χρειαστεί να προσφύγει ξανά στα δικαστήρια.

Μειώνει ουσιαστικά το κόστος αποπληρωμής, καθώς ο τόκος υπολογίζεται πλέον μόνο επί της μηνιαίας δόσης και όχι επί ολόκληρου του κεφαλαίου.

Αναγνωρίζει αναδρομικά τα ποσά που καταβλήθηκαν επιπλέον και τα συμψηφίζει υπέρ του δανειολήπτη, μειώνοντας το υπόλοιπο του δανείου ή τον αριθμό των δόσεων.

Επιμερίζει δίκαια το κόστος μεταξύ τραπεζών και ΗΡΑΚΛΗ, ανάλογα με την περίοδο που έχουν εισπραχθεί τα ποσά.

‘Αρα, οι δανειολήπτες κερδίζουν: μικρότερες δόσεις, μικρότερη συνολική επιβάρυνση, ταχύτερη αποπληρωμή.

  1. Πώς ωφελούνται οι δανειολήπτες;

Οι δανειολήπτες ωφελούνται άμεσα με δύο τρόπους:

Από εδώ και πέρα πληρώνουν σημαντικά μικρότερη μηνιαία δόση, με τόκο που αντιστοιχεί μόνο σε έναν μήνα.

Όσα επιπλέον ποσά κατέβαλαν τα προηγούμενα χρόνια αναγνωρίζονται ως αποπληρωμένο κεφάλαιο.

Αυτό σημαίνει ότι οι δανειολήπτες θα δουν τόσο μείωση της δόσης, όσο και μείωση της περιόδου αποπληρωμής.

  1. Πόσο αλλάζει στην πράξη η δόση;

Για να γίνει κατανοητός ο τρόπος υπολογισμού πριν και μετά, παρατίθεται το ακόλουθο παράδειγμα:

Δανειολήπτης που είχε υπόλοιπο οφειλής τον Ιανουάριο 2024 144.500 ευρώ, με την προηγούμενη μέθοδο υπολογισμού θα πλήρωνε μηνιαία δόση 731 ευρώ για 300 μήνες.

Με τη νέα μέθοδο υπολογισμού θα πληρώνει δόση 483 ευρώ που αντιστοιχεί σε 482 ευρώ αποπληρωμή κεφαλαίου (χρεολύσιο) και 1 ευρώ τόκος.

Εάν κατέβαλε ποσό 731 ευρώ που αντιστοιχεί στην τοκοχρεωλυτική δόση από τον Ιανουάριο 2024 έως τον Ιούνιο του 2026, θα έχει πληρώσει υπερβάλλον ποσό για 30 μήνες ίσο με (731-483)*30=7.440 ευρώ.

Συνεπώς αντί να του απομένουν σήμερα 270 δόσεις για την αποπληρωμή του δανείου, αυτό το ποσό αφαιρείται από τις δόσεις που έχει να καταλάβει και θα πληρώσει τελικά 255 δόσεις των 483 ευρώ (με την τελευταία δόση να ανέρχεται σε 266 ευρώ).

Συνολικά ο δανειολήπτης αντί να πληρώσει 74.852 ευρώ σε τόκους, θα καταβάλει μόλις 411 ευρώ.

1 7

2 4

Γ. Μετά την απόφαση του δικαστηρίου και τη νομοθετική εφαρμογή εάν έχει καταβάλει υπερβάλλοντα ποσά από τον Ιανουάριο του 2024 έως τον Ιούνιο 2026: Σταθερό χρεολύσιο, υπολογισμός τόκου μόνο επί των 30 ημερών κάθε δόσης και αφαίρεση του ποσού που έχει καταβληθεί απομειώνοντας το χρόνο αποπληρωμής του δανείου.

3 3

  1. Προβλέπεται αναδρομικότητα στη ρύθμιση;

Ναι και αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της ρύθμισης. Για όσους έχουν ενεργή ρύθμιση και είναι συνεπείς στις πληρωμές τους, τα ποσά που κατέβαλαν επιπλέον αναγνωρίζονται αναδρομικά. Αυτή η αναδρομικότητα δεν προβλεπόταν από την ίδια την απόφαση του Αρείου Πάγου. Τη δίνει η νομοθετική παρέμβαση της κυβέρνησης.

  1. Πώς εφαρμόζεται η αναδρομικότητα;

Υπολογίζεται πόσα χρήματα πλήρωσε ο δανειολήπτης παραπάνω από την έναρξη της ρύθμισης. Το ποσό αυτό αφαιρείται από το υπόλοιπο της οφειλής  και μειώνει τις τελευταίες δόσεις του δανείου. Το δάνειό τελειώνει νωρίτερα.

  1. Γιατί δεν δίνεται αναδρομικότητα σε υποθέσεις που έχουν κλείσει ή έχουν κηρυχθεί έκπτωτες;

Γιατί στις υποθέσεις αυτές:

είτε η οφειλή έχει αποπληρωθεί και η κύρια κατοικία έχει ήδη διασωθεί (συνήθως με εφάπαξ αποπληρωμή του υπόλοιπου κεφαλαίου),

είτε έχουν ήδη παραχθεί νομικά αποτελέσματα και για τις δύο πλευρές εξαιτίας της μη καταβολής δόσεων για σειρά μηνών η ετών.

Η αναδρομική επανεξέταση αυτών των υποθέσεων θα δημιουργούσε σοβαρή νομική και συστημική αβεβαιότητα, καθώς θα απαιτούσε να ανοίξουν ξανά χιλιάδες παλιές υποθέσεις, πολλές από τις οποίες βασίζονται σε δικαστικές αποφάσεις δεκαετίας. Επιπλέον, στις περιπτώσεις όπου ο οφειλέτης έχει εκπέσει από τη ρύθμιση, σημαίνει ότι δεν έχει καταβληθεί σημαντικός αριθμός δόσεων. Άρα δεν τίθεται θέμα αναδρομικής επιστροφής για ποσά που δεν πληρώθηκαν ποτέ.

  1. Τι ισχύει για όσους είναι στον εξωδικαστικό ή στον ν. 4605/2019;

Για τις περιπτώσεις των λοιπών εργαλείων ρύθμισης οφειλών και συγκεκριμένα του ν. 4605/2019 καθώς και του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, προβλέπεται ρητά από τη διάταξη ότι η μηνιαία δόση υπολογίζεται ως τοκοχρεολυτική δόση επί του συνολικού ποσού της ρυθμιζόμενης οφειλής και όχι επί της μηνιαίας δόσης, όπως άλλωστε προβλέπεται στο νόμο, στις κανονιστικές πράξεις, στις συμβάσεις των ρυθμίσεων και στον υπολογισμό της εγκεκριμένης ρύθμισης για τον οποίο έχει συμφωνήσει ο δανειολήπτης κατά την ένταξη στη ρύθμιση.

  1. Ποιο είναι το κόστος για τον «ΗΡΑΚΛΗ»;

Η μείωση των δόσεων συνεπάγεται χαμηλότερες μελλοντικές εισπράξεις για το πρόγραμμα εγγυήσεων «ΗΡΑΚΛΗΣ».

Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι η συνολική επίδραση είναι περίπου:

500 εκατ. ευρώ σε βάθος 20ετίας, λόγω των χαμηλότερων δόσεων σε δάνεια συνολικού ύψους 16,5 δισ. ευρώ

επιπλέον περίπου 200 εκατ. ευρώ από την αναδρομική εφαρμογή της ρύθμισης.

Ωστόσο, σημαντικό μέρος του κόστους των αναδρομικών δεν θα επιβαρύνει το Δημόσιο, καθώς θα καλυφθεί από τα ίδια τα πιστωτικά ιδρύματα.

  1. Γιατί χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση αφού αποφάσισε ο Άρειος Πάγος;

Η απόφαση του Αρείου Πάγου έδωσε τη βασική κατεύθυνση. Όμως στην εφαρμογή της προέκυψαν διαφορετικές ερμηνείες σχετικά με τη χρονική διάρκεια υπολογισμού των τόκων επί της μηνιαίας δόσης (εάν δηλαδή υπολογίζονται για όλη την περίοδο από την αρχή της ρύθμισης έως την καταβολή κάθε δόσης, ή το πιο ευνοϊκό σενάριο που υιοθετείται μόνο για τις 30 ημέρες που μεσολαβούν μεταξύ των δύο δόσεων). Επιπλέον δεν προσδιορίστηκε από την απόφαση τι συμβαίνει με τα αναδρομικά. Η νομοθετική παρέμβαση έρχεται να κλείσει οριστικά κάθε ασάφεια. Έτσι ξεκαθαρίζεται ο τρόπος υπολογισμού, εφαρμόζεται ενιαία για όλους και οι δανειολήπτες δεν χρειάζεται να προσφύγουν ξανά στη δικαιοσύνη. Αυτό είναι το ουσιαστικό όφελος. Με τη νομοθέτηση γίνεται καθολικό, εφαρμόσιμο και άμεσα αξιοποιήσιμο δικαίωμα για χιλιάδες δανειολήπτες.

ΑΠΕ-ΜΠΕ