Αρχική Blog Σελίδα 1988

Η διαδικασία αξιολόγησης του Δημοσίου από τους πολίτες – Πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα

Με μια πρωτοβουλία που φιλοδοξεί να αλλάξει τη σχέση των πολιτών με το κράτος, η κυβέρνηση ενεργοποιεί εντός της εβδομάδας την πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα αξιολόγησης των δημοσίων υπηρεσιών από τους ίδιους τους πολίτες.

Η ανάγκη για αποτίμηση των υπηρεσιών του ελληνικού Δημοσίου από τους συναλλασσόμενους προέκυψε εξαιτίας των διαχρονικών προβλημάτων της δημόσιας διοίκησης, όπως η γραφειοκρατία και οι χρονοβόρες διαδικασίες.

Ήδη, από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 ξεκίνησαν οι πρώτες προσπάθειες για τη συστηματική εκτίμηση της απόδοσης των δημοσίων υπηρεσιών μέσα από έρευνες, ερωτηματολόγια και πλατφόρμες υποβολής παραπόνων και προτάσεων.

Τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) εισήγαγαν για πρώτη φορά οργανωμένο σύστημα αξιολόγησης της εξυπηρέτησης, ενώ η λειτουργία του gov.gr, προσφέρει στους πολίτες τη δυνατότητα να βαθμολογούν τις ψηφιακές υπηρεσίες.

Η νέα πρωτοβουλία των υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης εισάγει για πρώτη φορά στη χώρα ένα συγκροτημένο μηχανισμό αξιολόγησης των δημοσίων υπηρεσιών από τους ίδιους τους πολίτες.

Από την ερχόμενη Τετάρτη και για δύο εβδομάδες 5 εκατομμύρια εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (κεντρική βάση μοναδικής καταχώρησης των στοιχείων επικοινωνίας όλων των πολιτών), ηλικίας 17 ετών και άνω, θα έχουν τη δυνατότητα να αξιολογήσουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών φορέων της Κεντρικής Κυβέρνησης και της Αυτοδιοίκησης.

Θα κληθούν ειδικότερα μέσω email να απαντήσουν σε 40-50 ερωτήσεις, βαθμολογώντας από το 1 έως το 10 την εξυπηρέτηση, την ταχύτητα, την ευγένεια και την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών, ενώ θα μπορούν να καταθέσουν και παρατηρήσεις.

Η πλατφόρμα (η ηλεκτρονική διεύθυνσή της θα ανακοινωθεί την Τετάρτη) θα είναι προσβάσιμη με τους προσωπικούς κωδικούς του gov.gr, προκειμένου να διασφαλιστεί η μοναδικότητα της ψήφου.

Οι υπηρεσίες που θα μπουν στο «μικροσκόπιο» των πολιτών είναι ενδεικτικά φορείς της Κεντρικής Κυβέρνησης, όπως η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), ο Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) και το Κτηματολόγιο, ψηφιακές υπηρεσίες φορέων κυβέρνησης όπως είναι η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, υπηρεσίες του gov.gr, (υπεύθυνη δήλωση, kids wallet, εισιτήρια αθλητικών αγώνων κ.λπ.), υπηρεσίες των περιφερειών, όπως π.χ. η κατάσταση του οδικού δικτύου, καθώς και οι παρεχόμενες ψηφιακές υπηρεσίες τους, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί στις υπηρεσίες των δήμων, όπως είναι ο ηλεκτροφωτισμός, η ανακύκλωση, η καθαριότητα, το πράσινο, οι παιδικές χαρές, το οδόστρωμα, τα πεζοδρόμια, τα δημοτικά ιατρεία, η πολεοδομία, η δημοτική συγκοινωνία και οι χώροι στάθμευσης.

Θα υπάρχουν επίσης και δύο ερωτήσεις για παρατηρήσεις και προτάσεις, η μία για το ποιες άλλες υπηρεσίες επιθυμούν να ψηφιοποιηθούν, και η άλλη για ελεύθερα σχόλια προς τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Όταν ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, θα διαχωριστούν οι απαντήσεις από το φυσικό πρόσωπο, θα συλλέγονται αθροιστικά και θα επεξεργάζονται «σαν μία μεγάλη δημοσκόπηση που αφορά την καθημερινότητα», όπως ανέφερε ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος. Στη συνέχεια, μέσα στον Μάιο, τα δεδομένα θα είναι δημόσια προσβάσιμα.

Η διαδικασία θα επαναλαμβάνεται δύο φορές τον χρόνο, τον Απρίλιο και τον Οκτώβριο, επιτρέποντας στους φορείς να εντοπίζουν δυσλειτουργίες και να παρεμβαίνουν βελτιωτικά.

Το φθινόπωρο αναμένεται η δεύτερη φάση της αξιολόγησης, κατά την οποία μετά από κάθε χρήση δημόσιας υπηρεσίας με άμεση επαφή (νοσοκομεία, ΚΕΠ κ.α.), ο πολίτης θα λαμβάνει μοναδικό κωδικό (QR code), μέσω του οποίου θα εισέρχεται σε ηλεκτρονική πλατφόρμα για απευθείας αξιολόγηση της συναλλαγής.

«Ο τελικός κριτής των υπηρεσιών του κράτους πρέπει να είναι ο πολίτης και για πρώτη φορά θα του δώσουμε τα εργαλεία να μπορεί να μας αξιολογεί συνολικά και να μας κάνει υποδείξεις για το πώς μπορούμε να βελτιωθούμε», είχε αναφέρει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του στο υπουργείο Εσωτερικών τον περασμένο Μάρτιο, προαναγγέλλοντας τη νέα πρωτοβουλία.

Διάφορες έρευνες που διεξάγονται κατά καιρούς για την αποτίμηση από τους πολίτες των παρεχόμενων δημοσίων υπηρεσιών ίσως αποτελέσουν προάγγελο των αποτελεσμάτων της ψηφιακής αξιολόγησης. Οι έρευνες αυτές δείχνουν ότι οι πολίτες αξιολογούν θετικά υπηρεσίες που έχουν εκσυγχρονιστεί (όπως τα ΚΕΠ και το gov.gr), και αρνητικά υπηρεσίες που απαιτούν φυσική παρουσία στο γκισέ και διεκπεραίωση των υποθέσεων τους με έντυπα έγγραφα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πέντε βασικούς άξονες για φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις αναμένεται να παρουσιάσει ο Πρωθυπουργός τον Σεπτέμβριο στη Θεσσαλονίκη

Με σαφή προσανατολισμό την στήριξη των πολιτών της μεσαίας τάξης, που παραδοσιακά και διαχρονικά συνθέτουν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και οι οποίοι, καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης, επωμίστηκαν το μεγαλύτερο βάρος, σχεδιάζει η κυβέρνηση ένα νέο πακέτο παρεμβάσεων με στόχο τη φορολογική ελάφρυνση.

Το σχέδιο, το οποίο βρίσκεται υπό επεξεργασία από το οικονομικό επιτελείο, αναμένεται να παρουσιαστεί επισήμως από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στο πλαίσιο της 89ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Να σημειωθεί ότι αυτό το νέο πακέτο έρχεται προσθετικά στις μόνιμες παρεμβάσεις ύψους 1,1 δισ. ευρώ, που ανακοινώθηκαν μέσα στην εβδομάδα, θα τεθούν σε εφαρμογή εντός του έτους και αφορούν τη στήριξη των ενοικιαστών, των χαμηλοσυνταξιούχων, αλλά και την ενίσχυση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Το μέγεθος της παρέμβασης και η περίμετρός της θα καθοριστούν μέσα στους επόμενους μήνες, αφού πρώτα υπάρξει μία ξεκάθαρη εικόνα για την πορεία της οικονομίας και τον δημοσιονομικό χώρο που θα δημιουργηθεί. Όπως αναφέρουν αναλυτές και στελέχη του οικονομικού επιτελείου, δύο είναι τα κλειδιά που θα καθορίσουν το πακέτο: το πρώτο αφορά τις επιπτώσεις του υπό εξέλιξη διεθνούς εμπορικού πολέμου και το δεύτερο την πορεία του τουρισμού. Σε δεύτερη μοίρα τίθεται η ανταπόκριση των πολιτών στις υποχρεώσεις τους προς το κράτος, καθώς, όπως σημειώνουν τα ίδια στελέχη, έχει διαμορφωθεί μία σταθερή κουλτούρα πληρωμών, η οποία δύσκολα θα διαταραχθεί υπό συνθήκες ομαλής πορείας της οικονομίας.

Το περιεχόμενο των μέτρων θα κινείται σε δύο επίπεδα: φορολογικό και ασφαλιστικό και οι παρεμβάσεις θα τεθούν σε εφαρμογή από το 2026, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν δυσμενείς εξελίξεις που θα ανακόψουν τη θετική πορεία της ελληνικής οικονομίας.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η στόχευση είναι διττή: αφενός να ενισχυθεί το διαθέσιμο εισόδημα των μεσαίων στρωμάτων και αφετέρου να εμπεδωθεί ένα σταθερό και κοινωνικά δίκαιο φορολογικό περιβάλλον, ικανό να λειτουργήσει ως μοχλός ενίσχυσης της κατανάλωσης και προσέλκυσης επενδύσεων.

Όπως επισήμανε ο Πρωθυπουργός σε πρόσφατη συνέντευξή του στην ιστοσελίδα protothema.gr, «η επόμενη ΔΕΘ, ως προς το σκέλος της μείωσης της φορολογίας, θα είναι στοχευμένη στη μείωση των φόρων για τη μεσαία τάξη». Παράλληλα, τόνισε ότι «όσο η οικονομία πηγαίνει καλά, χωρίς να διαταράσσεται η δημοσιονομική ισορροπία και όσο εξακολουθούν οι ξένοι οίκοι, κόντρα στο ρεύμα, να αναβαθμίζουν την ελληνική οικονομία, τόσο οι Έλληνες πολίτες μπορούν να προσδοκούν καλύτερες ημέρες».

Το οικονομικό επιτελείο έχει θέσει ως ορόσημο τα τέλη Αυγούστου για την οριστικοποίηση του σχεδίου, οπότε και θα υπάρχει καθαρή εικόνα για την πορεία του κρατικού προϋπολογισμού και τις επιδόσεις των φορολογικών εσόδων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι βασικοί άξονες των υπό επεξεργασία μέτρων περιλαμβάνουν:

1. Αναμόρφωση της φορολογικής κλίμακας για φυσικά πρόσωπα

Η κυβέρνηση προσανατολίζεται σε διορθωτικές παρεμβάσεις που θα μειώσουν τη φορολογική επιβάρυνση για όσους διαθέτουν εισοδήματα μεταξύ 20.000 και 40.000 ευρώ ετησίως, εύρος που προσδιορίζεται ως «μεσαία τάξη». Εξετάζεται:

• Η προσθήκη ενδιάμεσου φορολογικού συντελεστή για εισοδήματα από 10.001 έως 20.000 ευρώ, προκειμένου να μετριαστεί η αιφνίδια αύξηση από τον αρχικό συντελεστή 9% στο 22%.

• Η αναθεώρηση του ορίου επιβολής του ανώτατου φορολογικού συντελεστή 44%, που σήμερα εφαρμόζεται για εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ.

2. Ελαφρύνσεις για ιδιοκτήτες ακινήτων

Στόχος είναι η ελάφρυνση της φορολογικής επιβάρυνσης για τα εισοδήματα από ενοίκια, με τροποποιήσεις στην ισχύουσα κλίμακα φορολόγησης, είτε μέσω μείωσης των υφιστάμενων συντελεστών είτε με την προσθήκη νέων ενδιάμεσων βαθμίδων.

Η υφιστάμενη κλίμακα:

• 15% για τα πρώτα 12.000 ευρώ

• 35% για το εισόδημα από 12.001 έως 35.000 ευρώ

• 45% για εισοδήματα άνω των 35.000 ευρώ

3. Στεγαστική πολιτική με κοινωνικό πρόσημο

Σε φάση σχεδιασμού βρίσκονται νέες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης, με έμφαση στην επιδότηση του επιτοκίου για ευάλωτους δανειολήπτες καθώς και στην ενίσχυση ενοικίου για νέους, χαμηλόμισθους και ζευγάρια με περιορισμένο εισόδημα.

4. Μείωση τεκμηρίων διαβίωσης

Το Υπουργείο Οικονομικών εξετάζει μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης κατά 30%, ως μέσο καταπολέμησης φορολογικών αδικιών και εξορθολογισμού της φορολογικής βάσης, ώστε να ευθυγραμμιστεί περισσότερο με την πραγματική φοροδοτική ικανότητα των πολιτών.

5. Περαιτέρω μείωση ασφαλιστικών εισφορών

Εντός του 2026 προγραμματίζεται νέα μείωση ασφαλιστικών εισφορών κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες, ενισχύοντας έμπρακτα το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων και ενδυναμώνοντας την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.

Το υπό κατάρτιση πακέτο μέτρων εκτιμάται ότι θα αποτελέσει βασικό πυλώνα της οικονομικής πολιτικής της επόμενης διετίας, εφόσον η χώρα συνεχίσει να ακολουθεί σταθερά την τροχιά ανάπτυξης και οι δημοσιονομικές συνθήκες το επιτρέψουν.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Απ. Βανταράκης: Να μπει σε όλα τα δημοτικά σχολεία μία ώρα την εβδομάδα μάθημα για διατροφή

 Μείωση της παιδικής παχυσαρκίας μεσοσταθμικά 7% σε παιδιά με υπερβάλλον βάρος και παχυσαρκία παρατηρήθηκε σε σχολεία της Πάτρας μόλις σε ένα χρόνο που εφαρμόστηκε πιλοτικά το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας Health4Eukids, που συντονίζεται από το Παν/μιο Πατρών και την 6η ΥΠΕ, και το οποίο εφαρμόζεται την τελευταία τριετία.

Όπως τονίζει σε συνέντευξη του στο Πρακτορείο Fm και στην Τάνια Μαντουβάλου ο καθηγητής Υγιεινής, του Τμήματος Ιατρικής, του Παν/μιου Πατρών, επιστημονικά υπεύθυνος του προγράμματος Απόστολος Βανταράκης, είναι άκρως σημαντικό να εξατομικεύονται οι δράσεις σε επίπεδο κοινότητας, με έμφαση τη δημιουργικότητα και τη διασκέδαση. «Το πρόγραμμα που αφορά μία κοινή δράση σε 14 χώρες προσεγγίζει το πρόβλημα της παιδικής παχυσαρκίας με έναν ολοκληρωμένο, καινοτόμο και δημιουργικό σχεδιασμό που εξετάζει τα διάφορα στάδια της ανάπτυξης ενός παιδιού, ξεκινώντας από τη βάση, την πρώτη ώρα της ζωής του.

Τα στάδια του έργου είναι: η πρώιμη υποστήριξη του θηλασμού, η υποστήριξη των παιδιών σχολικής ηλικίας και η ενδυνάμωση των οικογενειών και των επαγγελματιών. Η επιτυχία που καταγράφηκε στην αύξηση των ποσοστών θηλασμού, στην αύξηση της σωματικής δραστηριότητας ανάμεσα στα παιδιά σχολικής ηλικίας, και στην ενδυνάμωση των οικογενειών μέσω ενημερωμένων επιλογών τρόπου ζωής, καθιστά δυνατή την υιοθέτηση παρόμοιων μεθόδων σε όλη την Ευρώπη. Με συνεχή υποστήριξη και επέκταση, αυτό το έργο με τις παρεμβάσεις που προτείνει θα μπορούσε να έχει μεγάλο αντίκτυπο στη δημόσια υγεία μειώνοντας τον αριθμό των παιδιών με υπερβάλλον βάρος και παχυσαρκία».

   Σημαντική αύξηση στο εξωτερικό παιχνίδι

   Το πρόγραμμα που εφαρμόστηκε στην Πάτρα, σύμφωνα με τον κ. Βανταράκη, βασίστηκε σε ένα επιτυχημένο γερμανικό εκπαιδευτικό παρεμβατικό μοντέλο και υλοποιήθηκε σε δύο δημοτικά σχολεία το 2024 και τέσσερα σχολεία το 2025, με στόχο την αύξηση του ενεργού τρόπου ζωής και την επιλογή υγιεινότερων διατροφικών επιλογών. «Η προσέγγιση περιλάμβανε τόσο εκπαιδευτικές ενότητες για τη βελτίωση της ζωής των παιδιών όσο και διασκεδαστικές δραστηριότητες για τη συμμετοχή τους και τον ενεργό τρόπο ζωής τους. Το καθημερινό ενεργό εξωτερικό παιχνίδι αυξήθηκε από 76% σε 84,6% στο σχολείο Α και από 72% σε 87,4% στο σχολείο Β ένα χρόνο μετά την παρέμβαση και ακόμα περισσότερο το 2ο έτος της παρέμβασης. Επιπλέον, το ποσοστό των παιδιών με υπερβάλλον βάρος και παχυσαρκία μειώθηκε από 25,7% συνολικά στην αρχή της παρέμβασης κατά 6%, μόλις σε ένα χρόνο».

   Ενδυνάμωση των Οικογενειών

   Σε άλλο σημείο της συνέντευξής του ο καθηγητής αναφέρει ότι δημιουργήθηκε εκπαιδευτικό υλικό και χρησιμοποιήθηκε πιλοτικά στην εκπαίδευση με 4 ώρες σύγχρονης διδασκαλίας σε 48 επαγγελματίες υγείας, της νέας μεθοδολογίας συμβουλευτικής για αλλαγή του τρόπου ζωής και τους δόθηκαν τα εργαλεία που χρειάζονταν για να βοηθήσουν τις οικογένειες που παρακολουθούν. Η μέθοδός όπως επισημαίνει ο επιστημονικά υπεύθυνος του προγράμματος, βοήθησε τις οικογένειες μέσω των επαγγελματιών να δουν τις αλλαγές στη στάση τους και να δεσμευτούν να τις εφαρμόσουν επειδή τις επέλεγαν από μόνες τους.

   Τρίτη παγκοσμίως η Ελλάδα στην παιδική – εφηβική παχυσαρκία

   Όπως λέει ο κ. Βανταράκης, η παιδική παχυσαρκία αποτελεί σημαντικό πρόβλημα δημόσιας υγείας στην Ευρώπη, με τρομακτικές επιπτώσεις για το μέλλον των παιδιών. «Τα ποσοστά παχυσαρκίας παγκοσμίως έχουν υπερτριπλασιαστεί σε σχέση με το 1975, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ). Στις τάξεις παιδιών και εφήβων, έχουν μάλιστα αυξηθεί σχεδόν πέντε φορές. Μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, εκτιμάται ότι περίπου 250 εκατομμύρια παιδιά θα είναι παχύσαρκα. Σε ρεπορτάζ των “Financial Times” και βάσει των στοιχείων του NCD-RisC – ενός δικτύου επιστημόνων υγείας σε όλο τον κόσμο, που καταγράφει τους κινδύνους για τις μεταδοτικές ασθένειες – η Ελλάδα φιγουράρει ενδεικτικά πρώτη σε ευρωπαϊκό επίπεδο και τρίτη παγκοσμίως, σε σχετικό γράφημα, για τις ηλικίες 5-19 ετών, σε “επιλεγμένες χώρες με υψηλό εισόδημα”. Πολυπαραγοντικό, το πρόβλημα είναι υγειονομικό, ηθικό, αλλά και οικονομικό».

Η παιδική παχυσαρκία είναι μία ασθένεια της εποχής για τα παιδιά και θα τη βρούμε μπροστά μας, γιατί τα περισσότερα παιδιά θα αποκτήσουν χρόνια νοσήματα. Άρα δεν μπορούμε με φεστιβάλ, ή αποσπασματικές δράσεις να συζητάμε για την παιδική παχυσαρκία. Χρειάζεται μονιμότητα στις σχολικές δράσεις και αλλαγή στο αναλυτικό πρόγραμμα. Να μπει σε όλα τα σχολεία (γιατί σε ορισμένα υπάρχει) μια ώρα τη βδομάδα στο πρόγραμμα των δημοτικών μάθημα για διατροφή και προαγωγή της υγείας, καταλήγει ο καθηγητής Υγιεινής, του Τμήματος Ιατρικής, του Παν/μιου Πατρών, Απόστολος Βανταράκης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Υπουργείο Εργασίας: Ο “χάρτης” των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ έως τις 2 Μαΐου

Συνολικά 1.205.378.923,38 ευρώ θα καταβληθούν σε 1.789.443 δικαιούχους από τις 28 Απριλίου έως τις 2 Μαΐου 2025 στο πλαίσιο των προγραμματισμένων καταβολών του e-ΕΦΚΑ και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ).

Ειδικότερα, όπως αναφέρει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης σε ανακοίνωσή του:

Από τον e-ΕΦΚΑ:

– στις 28 Απριλίου, θα καταβληθούν 1.121.428.923,38 ευρώ σε 1.699.560 δικαιούχους για πληρωμή κύριων και επικουρικών συντάξεων Μαΐου 2025,

– στις 30 Απριλίου, θα καταβληθούν 3.700.000 ευρώ σε 10.000 δικαιούχους για πληρωμή προκαταβολών συντάξεων Μαΐου 2025 του ν. 4778/2021,

– στις 30 Απριλίου, θα καταβληθούν 4.500.000 ευρώ σε 2.000 δικαιούχους για επιστροφή εισφορών μη μισθωτών και

– από τις 28 Απριλίου έως τις 2 Μαΐου, θα καταβληθούν 19.000.000 ευρώ σε 800 δικαιούχους σε συνέχεια έκδοσης αποφάσεων για εφάπαξ.

Από τη ΔΥΠΑ θα καταβληθούν:

– 28.000.000 ευρώ σε 47.000 δικαιούχους για επιδόματα ανεργίας και λοιπά επιδόματα,

– 12.000.000 ευρώ σε 17.000 μητέρες για επιδοτούμενη άδεια μητρότητας,

– 16.000.000 ευρώ σε 15.000 δικαιούχους στο πλαίσιο επιδοτούμενων προγραμμάτων απασχόλησης,

– 500.000 ευρώ σε 80 δικαιούχους φορείς για την πληρωμή εισφορών προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα και

– 250.000 ευρώ σε 3 δικαιούχους του προγράμματος «Σπίτι μου».

Υγεία – Καβάλα: Ο καθηγητής Καρδιοχειρουργικής του ΑΠΘ Κ. Αναστασιάδης για τις αναγκαίες τομές σε Υγεία και Εκπαίδευση

«Ένας μορφωμένος πληθυσμός έχει περισσότερες ευκαιρίες να μείνει ψυχικά και σωματικά υγιής», τόνισε ο καθηγητής Καρδιοχειρουργικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Κυριάκος Αναστασιάδης, υπογραμμίζοντας την αναγκαιότητα της επανεκκίνησης δυο σημαντικών πυλώνων της χώρας, της Υγείας και της Εκπαίδευσης.

Μιλώντας από την Καβάλα κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την παρουσίασης του νέου βιβλίου «Εθνικό, το Χρήσιμο. Τομές στα συστήματα Εκπαίδευσης και Υγείας» που διοργανώθηκε στην δημοτική βιβλιοθήκη Καβάλας «Βασίλης Βασιλικός», ο διακεκριμένος καθηγητής τόνισε πως «είναι καιρός να δράσουμε γενναία για ένα σοβαρό εθνικό αναπτυξιακό κεφάλαιο, όπως είναι η Υγεία και η Εκπαίδευση στην χώρα μας».

Απευθυνόμενος σε ένα πολυπληθές ακροατήριο από παλιούς συμμαθητές, φίλους και συναδέλφους γιατρούς από την Καβάλα με τους οποίους συνεργάστηκε στο παρελθόν όταν υπηρετούσε στο Γενικό Νομαρχιακό Νοσοκομείο της πόλης, ο καθηγητής Αναστασιάδης μίλησε από καρδιάς για το πόσο αναγκαίο είναι η Εκπαίδευση και η Υγεία να αποτελέσουν εθνική προτεραιότητα. «Είμαστε βραδύτεροι των εξελίξεων και ανήμποροι να αλλάξουμε τα λάθη του παρελθόντος», τόνισε.

Στην παρουσίαση του βιβλίου του στην Καβάλα μίλησαν ο πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας και Μετανάστευσης Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο πρώην υφυπουργός Υγείας Μιχάλης Τιμοσίδης και ο πρόεδρος της Ιατρικής Εταιρείας Καβάλας Ξενοφών Κροκίδης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Το Άγγιγμα της Πίστης – Γράφει ο Επίσκοπος Μελιτηνής Μάξιμος Παφίλης

Βαθιά βραδιά σκεπάζει την πόλη, εσπέρα της πρώτης εκείνης ημέρας μετά το Σάββατο, όταν ο χρόνος έμοιαζε με παγωμένη αιωνιότητα. Αυτή η Κυριακή, που ονομάστηκε του Θωμά, φέρνει στο νου μας την αφήγηση του Ευαγγελιστή Ιωάννη, ιστορία που πλέκει μαζί το φόβο και τη χαρά, την αμφιβολία και τη βέβαιη ομολογία. Καὶ τῶν θυρῶν κεκλεισμένων ὅπου ἦσαν οἱ μαθηταὶ συνηγμένοι διὰ τὸν φόβον τῶν Ἰουδαίων (Ιωάν. 20,19), εικόνα που λαμπυρίζει στη μνήμη, σε ψυχές συσπειρωμένες σε εσωτερικούς θαλάμους, κλειστές όχι μόνο από τον εξωτερικό κίνδυνο, αλλά και από το βαθύτερο τρόμο του ακατανόητου, της απώλειας, του κενού που άφησε ο Σταυρός. Η ανάσα του κόσμου ήταν κομμένη, και η ελπίδα μια φλόγα που τρεμόπαιζε σε χειμερινό άνεμο. Εδώ, σ’ αυτό το ασφυκτικό παρόν, το ιστορικό γεγονός της Ανάστασης, εισέρχεται όχι ως ιδέα, αλλά ως Πρόσωπο, ως παρουσία που διαρρηγνύει τα κλείθρα της λογικής και της απελπισίας.

Ἦλθεν ὁ Ἰησοῦς καὶ ἔστη εἰς τὸ μέσον (Ιωάν. 20,19). Ο Χριστός εισέρχεται, όχι σαν φάντασμα διαμέσου των τοίχων, αλλά ως πραγματικότητα που υπερβαίνει την ύλη, φέρνοντας την ειρήνη ως πρωταρχικό δώρο σε καρδιές ταραγμένες. Εἰρήνη ὑμῖν (Ιωάν. 20,19). Ειρήνη όχι ως απουσία πολέμου, αλλά ως πληρότητα της θείας ζωής, η συμφιλίωση του ουρανού και της γης στο πρόσωπό Του. Και δείχνει τα μαρτύρια του Πάθους, ἔδειξεν αὐτοῖς τὰς χεῖρας καὶ τὴν πλευρὰν αὐτοῦ (Ιωάν. 20,20). Τα σημάδια των καρφιών, η λογχισμένη πλευρά, στίγματα του θανάτου μεταμορφωμένα σε σφραγίδες της νίκης, ουλές που εκπέμπουν φως, στόματα μαύρης σιωπής που τραγουδούν το θρίαμβο επί της φθοράς. Ἐχάρησαν οὖν οἱ μαθηταὶ ἰδόντες τὸν Κύριον (Ιωάν. 20,20). Η χαρά διαλύει το φόβο, αλλά όχι οριστικά. Η παρουσία Του είναι αληθινή, σωματική, αλλά και μυστηριώδης. Η ανθρώπινη αντίληψη αγωνίζεται να συλλάβει την πραγματικότητα της Ανάστασης, γεγονός που υπερβαίνει, από τη φύση του, όλες τις γνωστικές και νοητικές δυνατότητες του πεπερασμένου ανθρώπου, όπως η ανατολική παράδοση τονίζει. Η ιστορία εδώ συμπλέκεται με το υπεριστορικό, το ορατό με το αόρατο.

Και πάλι ο λόγος της ειρήνης προφέρεται, αλλά αυτή τη φορά συνδεδεμένος με την αποστολή, Εἰρήνη ὑμῖν. καθὼς ἀπέσταλκέ με ὁ πατήρ, κἀγὼ πέμπω ὑμᾶς (Ιωάν. 20,21). Η κοινωνία με τον Αναστάντα δεν είναι στατική κατάσταση, αλλά δυναμική κίνηση προς τον κόσμο. Η ειρήνη γίνεται πηγή δύναμης για τη μαρτυρία. Και ως επιβεβαίωση και εφόδιο για αυτή την αποστολή, τελείται μια πράξη δημιουργική, ανάλογη εκείνης στη Γένεση: Καὶ τοῦτο εἰπὼν ἐνεφύσησε καὶ λέγει αὐτοῖς· Λάβετε Πνεῦμα ἅγιον (Ιωάν. 20,22). Το Πνεύμα το Άγιο, η ζωοποιός πνοή του Θεού, εμφυσάται στους μαθητές, καθιστώντας τους κοινωνούς της θείας ζωής και φορείς της θείας εξουσίας για λύση και δέσμευση αμαρτιών, ἄν τινων ἀφῆτε τὰς ἁμαρτίας, ἀφίενται αὐτοῖς, ἄν τινων κρατῆτε, κεκράτηνται (Ιωάν. 20,23). Η εξουσία αυτή, τρομακτική στο μέγεθός της, δεν είναι αυθαίρετη δύναμη, αλλά διακονία της σωτηρίας, που ενεργείται στο φως του Πνεύματος.

Αλλά σ’ αυτή την πρώτη, κοσμογονική συνάντηση, ένας από τους Δώδεκα απουσίαζε. Θωμᾶς δὲ εἷς ἐκ τῶν δώδεκα ὁ λεγόμενος Δίδυμος, οὐκ ἦν μετ’ αὐτῶν ὅτε ἦλθεν ὁ Ἰησοῦς (Ιωάν. 20,24). Η απουσία αυτή γίνεται η αφορμή για μια νέα αποκάλυψη, ένα επεισόδιο που φωτίζει βαθιά την ανθρώπινη αμφιταλάντευση της πίστης. Οι υπόλοιποι μαθητές, γεμάτοι ακόμα από χαρά και δέος, αναγγέλλουν το θαύμα, Ἑωράκαμεν τὸν Κύριον (Ιωάν. 20,25). Η μαρτυρία της κοινότητας προσφέρεται, αλλά ο Θωμάς αρνείται να στηριχθεί στην εμπειρία των άλλων. Η απαίτησή του είναι απόλυτη, σχεδόν βίαιη, εκφράζοντας μια ανάγκη εμπειρικής επαλήθευσης, που αγγίζει τα όρια της υλικής ψηλάφησης, Ἐὰν μὴ ἴδω ἐν ταῖς χερσὶν αὐτοῦ τὸν τύπον τῶν ἥλων, καὶ βάλω τὸν δάκτυλόν μου εἰς τὸν τύπον τῶν ἥλων, καὶ βάλω τὴν χεῖρά μου εἰς τὴν πλευρὰν αὐτοῦ, οὐ μὴ πιστεύσω (Ιωάν. 20,25). Η “απιστία” του Θωμά, όπως συχνά τονίζεται, δεν πρέπει να ερμηνευθεί απλώς ως έλλειψη πίστης, αλλά ως μια έντονη, σχεδόν αγωνιώδης, αναζήτηση προσωπικής βεβαιότητας. Εκφράζει την πάλη του ανθρώπου, που ακροβατεί διαρκώς μεταξύ του ορατού και του αόρατου, του αισθητού και του υπεραισθητού. Η απαίτησή του για τη μαρτυρία των αισθήσεων υπογραμμίζει τη σημασία του σώματος στη χριστιανική πίστη, την πραγματικότητα της σάρκωσης και της ανάστασης εν σώματι. Διότι, όπως παρατηρεί ο John Tillotson, “η ίδια η πίστη μας βασίζεται στη μαρτυρία των αισθήσεων, είτε πρόκειται για την αναγνώριση του Θεού από τα δημιουργήματα, είτε για τη βεβαιότητα των θαυμάτων, είτε για τη μετάδοση του Λόγου του Θεού. Ο ίδιος ο Σωτήρας επικαλείται τη μαρτυρία των αισθήσεων προς τον Θωμά, αν και μακαρίζει την πίστη που δεν εξαρτάται από αυτή, ο ευλογημένος είναι εκείνος που δεν έχει δει και όμως πίστεψε, αυτό σαφώς υποδηλοί ότι η μαρτυρία της αίσθησης είναι ο υψηλότερος και σαφέστατος βαθμός μαρτυρίας” (Αγγλ. Blessed are they which have not ſeen, and yet have believed: which plainly ſuppoſeth the evidence of ſenſe to be the highest and clear-eſt degree of evidence).[1] Η απαίτηση του Θωμά, λοιπόν, ενέχει μια τραγικότητα, αλλά και μια βαθιά ειλικρίνεια.

Το σημαντικό εδώ είναι ότι ο Θωμάς, παρά τη δυσπιστία και την απαίτηση αποδείξεων, δεν αποκόπτεται από την κοινότητα των μαθητών. Παραμένει “μέσα”, μαζί τους, για οκτώ ημέρες. Δεν απολυτοποιεί την αμφιβολία του σε βαθμό απομόνωσης. Η στάση του είναι κρίσιμη: η αναζήτηση της αλήθειας, ακόμα και όταν διέρχεται από το σκοτάδι της αμφιβολίας, πρέπει να γίνεται εντός της Εκκλησίας, στην κοινωνία των πιστευόντων. Η αυτονόμηση της απιστίας, η μετατροπή της σε μόνιμη και κυρίαρχη στάση, αποκόπτει τον άνθρωπο από την πηγή της χάριτος. Η αναμονή του, ωστόσο, είναι τεταμένη, νύχτα που προμηνύει καταιγίδα, η καρδιά του ένας τόπος όπου η ελπίδα και η απόγνωση συμπλέκονται σαν αγκάθια και άνθη.

Καὶ μεθ’ ἡμέρας ὀκτὼ πάλιν ἦσαν ἔσω οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ καὶ Θωμᾶς μετ’ αὐτῶν (Ιωάν. 20,26). Η σκηνή επαναλαμβάνεται, αλλά με μια κρισιμότατη προσθήκη, την παρουσία του Θωμά. Ἔρχεται ὁ Ἰησοῦς τῶν θυρῶν κεκλεισμένων, καὶ ἔστη εἰς τὸ μέσον καὶ εἶπεν· Εἰρήνη ὑμῖν (Ιωάν. 20,26). Η ειρήνη προσφέρεται εκ νέου σε όλους, αλλ’ αμέσως ο λόγος του Κυρίου στρέφεται προσωπικά προς τον αμφιβάλλοντα μαθητή. Εἶτα λέγει τῷ Θωμᾷ· Φέρε τὸν δάκτυλόν σου ὧδε καὶ ἴδε τὰς χεῖράς μου, καὶ φέρε τὴν χεῖρά σου καὶ βάλε εἰς τὴν πλευράν μου (Ιωάν. 20,27). Ο Χριστός δεν επιπλήττει τον Θωμά για την απιστία του, αλλά απαντά στην απαίτησή του με μια συγκλονιστική συγκατάβαση. Προσκαλεί τον Θωμά να αγγίξει τα σημεία του Πάθους, να βιώσει με τις αισθήσεις την πραγματικότητα της Ανάστασής Του. Η πρόσκληση είναι μια θεραπεία για την τραυματισμένη πίστη του. Και η προτροπή είναι σαφής, καὶ μὴ γίνου ἄπιστος, ἀλλὰ πιστός (Ιωάν. 20,27). Η απιστία φαίνεται πως δεν είναι η τελική κατάσταση αλλά η κλήση προς την πίστη.

Η αντίδραση του Θωμά είναι άμεση και αποκαλυπτική. Δεν γνωρίζουμε αν πράγματι ψηλάφησε τις πληγές, το Ευαγγέλιο σιωπά. Η παρουσία του Κυρίου, η άμεση απάντηση στον ενδόμυχο πόθο και την αμφιβολία του, αρκεί. Η ψηλάφηση γίνεται εσωτερική, πνευματική. Η αμφιβολία, φιτίλι που καπνίζει, σβήνει στο φως της θείας παρουσίας. Καὶ ἀπεκρίθη Θωμᾶς καὶ εἶπεν αὐτῷ· Ὁ Κύριός μου καὶ ὁ Θεός μου (Ιωάν. 20,28). Αυτή η ομολογία είναι το αποκορύφωμα της διήγησης, μία από τις υψηλότερες χριστολογικές ομολογίες στην Καινή Διαθήκη. Δεν είναι απλώς αναγνώριση του Αναστάντος Διδασκάλου, αλλά πλήρης αναγνώριση της θεότητάς Του. Όπως παρατηρεί ο Thomas Robbins, “Η εκφώνηση αυτή δεν ήταν αποτέλεσμα αιφνιδιασμού, αλλά συνειδητής εξέτασης και περισυλλογής κατόπιν της πεποίθησης περί της ανάστασης: αυτός ενήργησε έτσι, και πεπεισμένος ότι ο σταυρωμένος Σωτήρας αληθινά αναστήθηκε από τους νεκρούς, γεγονός το οποίο έπρεπε να καθορίσει το χαρακτήρα του, αναφωνεί, όχι με παθιασμένη έκπληξη, όπως συχνά υποστηρίχτηκε, αλλά ως αποτέλεσμα συνειδητής εξέτασης και σκέψης, “Ο Κύριός μου και ο Θεός μου” (Αγγλ. He did so, and having become convinced that the crucified Saviour had truly risen from the dead, a fact which must have determined his character, he exclaims, not with a passionate surprise, as has been often asserted, but as the result of deliberate examination and reflection, My Lord, and my God).[2] Η διαλεκτική πίστης και απιστίας, που βασάνιζε τον Θωμά, επιλύεται στη συνάντηση με το ζωντανό Χριστό. Η καρδιά του, προηγουμένως τόπος ερήμου και αμφιβολίας, γίνεται ναός ομολογίας.

Ο λόγος του Ιησού προς τον Θωμά επεκτείνεται πλέον πέρα από την ατομική περίπτωση, απευθυνόμενος σε όλες τις μελλοντικές γενιές, λέγει αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς· Ὅτι ἑώρακάς με, πεπίστευκας· μακάριοι οἱ μὴ ἰδόντες καὶ πιστεύσαντες (Ιωάν. 20,29). Ο Κύριος αναγνωρίζει την πίστη του Θωμά, πίστη βασισμένη στην εμπειρική μαρτυρία, αλλά ανακηρύσσει μακάριους εκείνους που θα πιστέψουν μέσω της μαρτυρίας των Αποστόλων, μέσω του λόγου της Εκκλησίας, χωρίς να έχουν τη φυσική παρουσία και την ψηλάφηση. Είναι ο μακαρισμός της πίστης που εμπιστεύεται, που βαδίζει διά πίστεως και όχι διά όρασης. Η πίστη αυτή δεν είναι κατώτερη, αλλά διαφορετική, μια πίστη θεμελιωμένη στην αξιοπιστία του Αγίου Πνεύματος, που ενεργεί στην Εκκλησία. Η ιστορία του Θωμά χρησιμεύει ως τυπολογία για κάθε άνθρωπο που αναζητά το Θεό, για κάθε πιστό που διέρχεται περιόδους αμφιβολίας. Η απάντηση δε βρίσκεται στην απόρριψη της λογικής ή της κριτικής σκέψης, αλλά στην εμπιστοσύνη προς τον Ζώντα Λόγο και την κοινωνία των πιστών.

Ο Ευαγγελιστής κλείνει την περικοπή αυτή και σχεδόν ολόκληρο το Ευαγγέλιό του, υπογραμμίζοντας το σκοπό της συγγραφής του: Πολλὰ μὲν οὖν καὶ ἄλλα σημεῖα ἐποίησεν ὁ Ἰησοῦς ἐνώπιον τῶν μαθητῶν αὐτοῦ, ἃ οὐκ ἔστι γεγραμμένα ἐν τῷ βιβλίῳ τούτῳ· ταῦτα δὲ γέγραπται ἵνα πιστεύσητε ὅτι Ἰησοῦς ἐστιν ὁ Χριστὸς ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, καὶ ἵνα πιστεύοντες ζωὴν ἔχητε ἐν τῷ ὀνόματι αὐτοῦ (Ιωάν. 20,30-31). Ο σκοπός δεν είναι η ιστορική πληρότητα, αλλά η πρόσκληση στην πίστη. Και η πίστη αυτή δεν είναι απλή διανοητική συγκατάθεση, αλλά μια σχέση ζωής, μια μετοχή στην αιώνια ζωή που πηγάζει από τον Αναστάντα Κύριο. Η ψηλάφηση του Θωμά, η ομολογία του, ο μακαρισμός των μη ιδόντων, όλα συντείνουν προς τούτο, την απόκτηση της ζωής εν τω ονόματι του Ιησού Χριστού.

Και έτσι, οι θύρες του υπερώου, κλειστές από το φόβο, ανοίγονται για την παρουσία του Κυρίου. Ο φόβος γίνεται χαρά, η αμφιβολία ομολογία, η απιστία πίστη. Η νύχτα της Μεγάλης Παρασκευής διαλύεται στο φως της Ανάστασης, φως που δεν καταργεί τις ουλές του πάθους, αλλά τις μεταμορφώνει σε πηγές ζωής και ειρήνης. Η πορεία του Θωμά, από την πεισματώδη άρνηση ως την έκθαμβη ομολογία, παραμένει μια διαρκής υπενθύμιση της ανθρώπινης οδού προς το Θεό. Οδός συχνά σκοτεινή, σημαδεμένη από ερωτήματα και αμφιβολίες, αλλά οδός που μπορεί να καταλήξει στη συνάντηση με τον Αναστάντα, αν η καρδιά παραμένει ανοιχτή στην αναζήτηση και την εμπιστοσύνη εντός της κοινότητας της πίστης. Η μαρτυρία παραδίδεται, σαν φλόγα από χέρι σε χέρι, ἵνα πιστεύσητε… καὶ ἵνα πιστεύοντες ζωὴν ἔχητε. Και στο βάθος της ύπαρξης, ακόμα και όταν ο κόσμος κλείνει τις θύρες του, αντηχεί η υπόσχεση της ειρήνης και η πρόσκληση προς την πίστη, μια πίστη που βλέπει πέρα από το ορατό, ψηλαφεί το άυλο, και ομολογεί τον αόρατο Θεό ως Κύριο και Θεό μέσα στα ρήγματα του χρόνου και της ιστορίας, μέχρις ότου το φως καλύψει κάθε σκιά.

Επίσκοπος Μελιτηνής Μάξιμος Παφίλης

Φωτογραφία: «Η Απιστία του Αγίου Θωμά», Duccio di Buoninsegna, 1308. Τμήμα του πολύπτυχου της Maestà, εκτίθεται στο Μουσείο του Καθεδρικού Ναού της Σιένα (Museo dell’Opera Metropolitana del Duomo).

______________________________________________________________________

[1]John Tillotson, The Works of the Most Reverend Dr. John Tillotson, Vol. 1, 3rd ed. (London: Benjamin Tooke et al., 1722), 91.
[2] Thomas Robbins, A Series of Sermons on the Divinty of Christ (Hartford: Silas Andrus, 1820), 16.

Β. Κορκίδης: Η επιδότηση ρεύματος στις ΜμΕ πρέπει να διευρυνθεί χωρίς εξαιρέσεις

«Ως γνωστό, οι επιδοτήσεις ποτέ δεν καλύπτουν τις αυξήσεις, ειδικά στο ενεργειακό κόστος. Η ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για επιδότηση ρεύματος στις μικρές επιχειρήσεις είναι μια προσπάθεια στήριξης τους, αλλά πρέπει να διευρυνθεί σε περισσότερες, τόσο ποσοτικά, όσο και χρονικά, χωρίς τιμολογιακές εξαιρέσεις».

Αυτό σημειώνει σε δήλωσή του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης.

Ο ίδιος προσθέτει: «Το μέτρο αφορά περισσότερες από ένα εκατομμύριο επιχειρήσεις, κλιμακωτά σε τρεις ομάδες, με βάση τον πραγματοποιούμενο κύκλο εργασιών τους. Σωστά μένουν εκτός επιδότησης 32.000 επιχειρήσεις που διαπιστωμένα έκαναν ρευματοκλοπές ύψους 3 εκατ. ευρώ, αδίκως όμως περιορίζεται μόνο στα κυμαινόμενα τιμολόγια ρεύματος. Η επιδότηση αφορά στη περίοδο από 1ης Δεκεμβρίου 2024 έως και 28 Φεβρουαρίου 2025, προκειμένου να καλυφθεί η μεσοσταθμική αύξηση της τιμής ρεύματος για τους 3 μήνες και χορηγείται σε 3+1 ομάδες επιχειρήσεων, των οποίων τα ποσοστά επιδοτούμενης κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας καθορίζονται βάσει του ετήσιου κύκλου εργασιών τους.

Η 1η ομάδα αφορά νομικά ή φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, με ετήσιο κύκλο εργασιών οικονομικού έτους 2023 από 0 έως 500.000 ευρώ. Η επιδότηση ανέρχεται σε 0,02 ευρώ/kwh και εφαρμόζεται στο 100% της κατανάλωσης της ωφελούμενης επιχείρησης. Η 2η ομάδα αφορά σε ετήσιο κύκλο εργασιών οικονομικού από 500.000 έως 1.000.000 ευρώ με την επιδότηση να ανέρχεται σε 0,02 ευρώ/kwh και εφαρμόζεται στο 80% της κατανάλωσης. Η 3η ομάδα αφορά ετήσιο κύκλο εργασιών από 1.000.000 έως 10.000.000 ευρώ και η επιδότηση ανέρχεται σε 0,02 ευρώ/kwh για το 60% της κατανάλωσης. Επίσης, οι επιχειρήσεις όπως αρτοποιεία, ζαχαροπλαστεία και καθαριστήρια θα επωφεληθούν με επιδοτήσεις 0,04 ευρώ/κιλοβατώρα, στο 100% της κατανάλωσης ανεξαρτήτως του κύκλου εργασιών τους.

Σε μια παρατεταμένη εποχή υψηλού ενεργειακού κόστους αναγνωρίζουμε την πρωτοβουλία και προσπάθεια του υπουργείου να ενεργοποιήσει ένα μέτρο ανακούφισης για τις μικρότερες επιχειρήσεις και ιδιαίτερα για τις παραγωγικές μονάδες με υψηλές λειτουργικές ενεργειακές απαιτήσεις. Η χαμηλότερη επιβάρυνση στην ηλεκτρική ενέργεια είναι βασικό στοιχείο για την ελληνική παραγωγή, τη βιώσιμη λειτουργία και την εξωστρέφεια όλων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που αποτελούν το 99% της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας. Στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς κατανοούμε πως ο συνολικός προϋπολογισμός του πλαισίου ενίσχυσης δημιουργεί τους περιορισμούς στη λίστα των δικαιούχων, παρά το γεγονός πως αριθμητικά απευθύνεται στην μεγαλύτερη συγκέντρωση επιχειρήσεων. Ωστόσο επιθυμούμε και αναμένουμε να διευρυνθεί σε περισσότερες επιχειρήσεις και όλες τις ΜμΕ, χωρίς εξαιρέσεις».

*Η φωτογραφία παραχωρήθηκε από το ΕΒΕΠ
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γαλλία: Ο πρόεδρος Μακρόν λέει ότι η Ουκρανία είναι έτοιμη για μια άνευ όρων εκεχειρία

Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν δήλωσε  ότι είχε μια “πολύ θετική” συζήτηση με τον Ουκρανό ομόλογό του Βολοντίμιρ Ζελένσκι, ότι η Ουκρανία είναι έτοιμη για μια άνευ όρων εκεχειρία και ότι η αποκαλούμενη “Συμμαχία των Προθύμων” υπό τη Γαλλία και τη Βρετανία θα συνεχίσει να εργάζεται ώστε αυτό να επιτευχθεί, αλλά και για μια ειρήνη διαρκείας.

“Ο τερματισμός του πολέμου στην Ουκρανία. Αυτός είναι ο κοινός μας στόχος με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ”, έγραψε ο Μακρόν σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Χ.

“Η Ουκρανία είναι έτοιμη για μια εκεχειρία άνευ όρων. Ο πρόεδρος Ζελένσκι μου το επανέλαβε σήμερα. Θα ήθελε να συνεργαστεί με τους Αμερικανούς και τους Ευρωπαίους για να καταστεί αυτό δυνατό”, έγραψε ο Μακρόν.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θ. Κοντογεώργης: Αποπληρώνουμε τις υποχρεώσεις μας για να μπορούμε να επιστρέψουμε περισσότερα στην κοινωνία

Ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης, παραχώρησε συνεντεύξεις στον τηλεοπτικό σταθμό της ΕΡΤ1 και στον ραδιοφωνικό σταθμό Real FM, όπου τοποθετήθηκε για τα σημαντικά μέτρα και τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, με αφορμή τις πρόσφατες εξαγγελίες του πρωθυπουργού για τη διανομή του πλεονάσματος που έχει επιτευχθεί για το 2024.

Ο κ. Κοντογεώργης τόνισε ότι η κυβερνητική πολιτική εστιάζεται στη δημοσιονομική σταθερότητα, τη συνεχή ανάπτυξη και κυρίως στη δίκαιη επιστροφή του μερίσματος αυτής στην κοινωνία.

Ειδικότερα, απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με σενάρια που αναφέρονται σε πιθανή κατάργηση του ΕΝΦΙΑ, ο υφυπουργός διευκρίνισε ότι ήδη έχει υπάρξει σημαντική μείωση του ΕΝΦΙΑ και το βασικό σενάριο της κυβέρνησης είναι η ανάπτυξη, η οποία επιτρέπει την στήριξη της κοινωνίας παράλληλα με την αποπληρωμή των υποχρεώσεων της χώρας. Σημείωσε ότι η υπεύθυνη πολιτική οδήγησε στη δημιουργία περίπου 100.000 νέων θέσεων εργασίας τον προηγούμενο χρόνο (και συνολικά άνω των 500.000 θέσεων τα τελευταία χρόνια), αυξάνοντας τα έσοδα από τις ασφαλιστικές εισφορές χωρίς αύξηση των συντελεστών, αλλά με μείωσή τους κατά περίπου 6%.

Επιπλέον, αναφέρθηκε στην ταχύτερη αύξηση των μισθών (7,5% έναντι πρόβλεψης 5%) και στην αποτελεσματικότητα της ψηφιακής κάρτας εργασίας στην καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας. Σχολίασε, επίσης, ότι το πλεόνασμα του 2024 δημιουργήθηκε μέσω μιας ισόρροπης πολιτικής, που συνδυάζει την ανάπτυξη με την φορολογική δικαιοσύνη, τη μεγέθυνση της οικονομίας με υγιή δημοσιονομικά και αποπληρωμή των χρεών του παρελθόντος, συμπεριλαμβανομένων των δανείων που έχουν προγραμματιστεί για αποπληρωμή μέχρι το 2031, δέκα χρόνια νωρίτερα από τη λήξη τους. «Όσο νωρίτερα αποπληρώνουμε τις υποχρεώσεις μας, θα έχουμε περισσότερο δημοσιονομικό χώρο, για να επιστρέφουμε στην κοινωνία ένα μέρισμα και να μην μετακυλίουμε το βάρος στα παιδιά μας».

Επίσης, ανέφερε ότι το κράτος λαμβάνει μέτρα στο πλαίσιο της φορολογικής δικαιοσύνης, ώστε να ενισχύονται τα δημόσια έσοδα χωρίς αυξήσεις φόρων, ενώ παράλληλα μειώνεται η φορολογία για τη μεσαία τάξη και ενισχύονται οι κοινωνικές παροχές για τις ευάλωτες ομάδες. Συγκεκριμένα τόνισε ότι, μέρος της οικονομικής πολιτικής της Κυβέρνησης είναι η στήριξη και ενίσχυση των συνταξιούχων και των ευάλωτων ομάδων με μόνιμα μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος.

Στην κριτική της αντιπολίτευσης απάντησε ότι τα μέτρα δεν είναι «ψίχουλα», αλλά στοχευμένες παρεμβάσεις που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας. Επεσήμανε, δε ότι «οι μνήμες είναι πρόσφατες, όπως και οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν. Η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης δεν έχει τη φορομπηχτική λογική που είχε στο διάστημα 2015-2019 που ειδικά για τους ελεύθερους επαγγελματίες μπορεί να έφτανε το 70%». Συμπλήρωσε, μάλιστα, ότι έγιναν λάθη κατά το παρελθόν, ειδικά με το τρίτο μνημόνιο, τα οποία χρεώθηκε η ελληνική κοινωνία.

Σε ό,τι αφορά στο ύψος των μέτρων στήριξης, ο κ. Κοντογεώργης υπογράμμισε ότι ένα από τα κεντρικά σημεία της κυβερνητικής στρατηγικής είναι η ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων για την ανάπτυξη υποδομών, όπως η υγειονομική περίθαλψη και η παιδεία. Σε αυτό το πλαίσιο, η Κυβέρνηση προχωρά στην αναβάθμιση των νοσοκομείων, στην ενίσχυση των εργαζομένων στον τομέα της Υγείας με αυξήσεις μισθών και φοροαπαλλαγές για το υγειονομικό προσωπικό.

Ερωτώμενος αν η κυβέρνηση προτίθεται να δώσει το επίδομα στους δικαιούχους αναπηρικής σύνταξης κάτω των 65 ετών σημείωσε ότι δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα αυτή τη στιγμή, ενώ σχετικά με το αίτημα για χορήγηση 13ης σύνταξης, ο υφυπουργός επανέλαβε την ανάγκη για δημοσιονομική σταθερότητα και την προτίμηση σε μόνιμες παρεμβάσεις στήριξης, όπως οι αυξήσεις στις συντάξεις που έχουν ήδη δοθεί σωρευτικά κατά 13% με την προσπάθεια να συνεχίζεται, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. «Εμείς λέμε την αλήθεια στον ελληνικό λαό, εφαρμόζουμε μέτρα το πλαίσιο των δυνατοτήτων μας και θέλουμε κάθε χρονιά να είναι καλύτερη από την προηγούμενη».

Όπως ανέφερε «συνεχίζουμε μία πολιτική μείωσης φόρων που θα έχει κορωνίδα τη ΔΕΘ, όπου αναμένονται περαιτέρω ανακοινώσεις, μετά την αξιολόγηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού και των ευρύτερων διεθνών συνθηκών. Είναι σημαντικό ο πολίτης να μπορεί να προγραμματίζει τη ζωής του. Εμείς, από την πλευρά μας κρατάμε σταθερά το τιμόνι στα δημόσια οικονομικά και εφαρμόζουμε μια αναπτυξιακή πολιτική που επιστρέφει στην κοινωνία».

Αναφερόμενος στις περιοδείες του πρωθυπουργού σε όλη την Ελλάδα, τονίζοντας ότι: «Η αδιαμεσολάβητη σχέση με την κοινωνία είναι εξαιρετικά σημαντική. Και είναι σημαντική για τον πρωθυπουργό γιατί επικοινωνεί, αντιλαμβάνεται και έρχεται σε επαφή με τον κόσμο σε όλες τις μεριές της Ελλάδας γιατί η προσπάθεια που κάνουμε είναι να υπάρχει ισόρροπη ανάπτυξη, δηλαδή το μέρισμα της ανάπτυξης να κατανέμεται δίκαια και αναλογικά σε όλη τη χώρα. Επομένως αυτή η επαφή δεν γίνεται σε προεκλογικό πλαίσιο, αλλά πρόκειται για κάτι το οποίο ο πρωθυπουργός επιθυμεί, και αυτό είναι η ζωντανή επαφή με την κοινωνία και τα προβλήματά της».

Τέλος αναφερόμενος στην εκδημία του Πάπα, ο Θ. Κοντογεώργης σημείωσε ότι πρόκειται για σημαντική απώλεια, ειδικά σε μια περίοδο που η ανθρωπότητα έχει ανάγκη από ανθρώπους που υπηρετούν, λόγω και έργω, την προστασία των αδυνάμων, την αλληλεγγύη, την ειρήνη και τα δικαιώματα, την ανοχή και την συμπερίληψη.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η θολή αντιπολίτευση & o Τσίπρας του…Harvard – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Στον ΣΥΡΙΖΑ, στο ΠαΣοΚ και γενικά στην Κεντροαριστερά, αναρωτιούνται συνεχώς τι έχουν τα έρμα και ψοφάνε, τουτέστιν για ποιον λόγο δεν διαθέτουν ή δεν αποκτούν λαϊκά ερείσματα ικανά να τους οδηγήσουν στην διακυβέρνηση της χώρας. Όλοι θεωρούν ότι αυτά που επαγγέλλονται κι όσα λένε, αποτελούν θέσφατα κι ότι μ’ αυτά οφείλει ο λαός να συμπορεύεται.  Μα ο λαός, η κοινωνία είναι πιο μπροστά, εκεί που στην Αριστερά/Κεντροαριστερά δεν μπορούν να φτάσουν, αφού ακολουθούν δόγματα και τσιτάτα άλλων εποχών.

Νίκος Σακελλαρόπουλος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Η Αριστερά/Κεντροαριστερά, μπορεί να αυτοπροσδιορίζονται …προοδευτικές δυνάμεις, μα είναι βαθιά συντηρητικές κι έτσι, σε μια εποχή που τρέχει καθημερινά όλο και περισσότερο, λειτουργούν με κάρβουνο και τσιτάτα μισού αιώνα πριν-και βάλε-.

Η Αριστερά/Κεντροαριστερά, ειδικά το πρώτο τέταρτο του νέου αιώνα, ταυτίστηκε κι εκείνη με την κρίση της οποίας ήταν μέρος. Μπορεί να το αρνείται αλλά είναι πραγματικότητα. Είπε ασύστολα ψέματα, ταυτίστηκε με μαύρες σελίδες του λαϊκισμού, υποθήκευσε τον δημόσιο πλούτο για έναν αιώνα, κυνήγησε βάναυσα κι ιδεολογικά την αστική- μεσαία τάξη, ενώ σε επίπεδο αξιωματικής ή ήσσονος αντιπολίτευσης επιδίδεται ΜΟΝΟ σε δολιοφθορές με …πέτρες κι ανταρτοπόλεμο εναντίον της κυβέρνησης. Κι όταν αυτά ξεφουσκώνουν, αναζητούν άλλον πετροπόλεμο, με τις ευχές -αν όχι καθοδήγηση-  επιχειρηματικών συμφερόντων και των ΜΜΕ αυτών.

Πώς στα κομμάτια λοιπόν, θέλει να είναι θελκτική, όταν αρνείται ακόμη και στοιχειώδη πράγματα που σε άλλες χώρες είναι αυτονόητα; Όπως τα μη κρατικά πανεπιστήμια, την επιστολική ή ηλεκτρονική ψήφο ή τις μεταρρυθμίσεις ή και την λατρεία της στο ρέμπελο κι αναποτελεσματικό δήμοσιο;

Πώς, επί παραδείγματι μπορεί να είναι ελκυστικοί οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ που έφυγαν κι έφτιαξαν δικό τους κόμμα; Όλοι τους «φθαρμένα ρούχα» που δεν μπορούν να ξεπλυθούν σε κανένα πλυντήριο. Μέχρι και προχθές φώναζε ένας εξ αυτών, ότι αντί ν’ αγοράσουμε μια φρεγάτα, να δώσουμε …δέκατο τρίτο μισθό! Λες και ζούνε αλλού… Πολιτικές ανοησίες που οι σημαντικές ή μεγαλύτερες πλειοψηφίες κατανοούν, χαμογελούν ειρωνικά και πάνε παρακάτω. Στις επόμενες εκλογές, με τα σημερινά δεδομένα, ουδείς θα εκλεγεί βουλευτής. Κι ίσως αναγκαστούν να δουλέψουν για να ζήσουν.

Πώς, επί παραδείγματι μπορεί να είναι ελκυστικός ο Ανδρουλάκης, όταν με πολιτική κουλτούρα επαρχιακής φοιτητικής ομάδας, δεν μπορεί ν’ ακολουθήσει την κοινωνία και μεταδίδει συνεχή θολά μηνύματα; Πώς μπορεί να είναι ελκυστικό το ΠαΣοΚ , όταν σχεδόν όλοι οι υποψήφιοι πρόεδροί του εκτόξευαν κι εκτοξεύουν απίστευτα πολιτικά μαργαριτάρια που μοιάζουν να έρχονται από το βαθύ παρελθόν; Πώς μπορεί το ΠαΣοΚ να έχει οποιαδήποτε προοπτική, όταν κατέστησε πολιτικό παράγοντα και πρώτο δελφίνο, έναν άνθρωπο που δεν έχει καν κατανοήσει τις εκλογοτεχνικές παραμέτρους που τον ανέδειξαν δήμαρχο; Πώς μπορεί να είναι ελκυστικό το ΠαΣοΚ, όταν καθημερινά έχουν αρχίσει ανταρτοπόλεμος, ο μεν πρόεδρός του παίζει μπάλα μόνος του κι οι άλλοι για τον εαυτό τους; Ποιον ελκύουν αυτά, πλην των δημοσιογράφων και των δημοσιολογούντων που βρίσκονται σε δουλειά;

Είναι κι αυτό: Κάποιοι, ίσως κι αρκετοί, αναμένουν τη σωτηρία από το σπίτι των 500 ευρώ ενοίκιο, στο Σούνιο, με το φημολογούμενο νέο κόμμα Τσίπρα! Δεν σκέφτονται καν ότι τα ποσοστά δημοφιλίας του συγκεκριμένου είναι στα τάρταρα κι ότι η παρουσία του και μόνο εκτοξεύει τοξικότητα και δημιουργεί αρνητικούς συνειρμούς και συναισθήματα σε μεγάλες κοινωνικές ομάδες! Κι αν αυτό δεν μπορούν να το κατανοήσουν οι ευρισκόμενοι στα συννεφάκια τους…αναμένοντες, τότε το πράγμα γίνεται ακόμη πιο πολύπλοκο.

Πώς όμως, θα επανέλθει ο πολιτικός που είπε τα περισσότερα ψέματα που είπε ποτέ πολιτικός; Ουδείς γνωρίζει, πλην ίσως εκείνων που πληρώθηκαν αδρά για να τον πάνε στο… Harvard λίγες ημέρες, για να εντρυφήσει στην κουλτούρα της Δύσης.

Λένε, ότι θ’ αποχωρήσει σύντομα από τον ΣΥΡΙΖΑ, θα παραδώσει τη βουλευτική του έδρα κι εν συνεχεία θα ανακοινώσει τις αποφάσεις του. Σε μια άλλη εκδοχή, λένε ότι θα περιμένει τις εκλογές. Δεν θα είναι υποψήφιος με τον ΣΥΡΙΖΑ (μη τυχόν και μείνει το κόμμα εκτός βουλής και το χρεωθεί κι εκείνος) και μετά θα δρομολογήσει ότι κι όσα σκέφτεται.

Όπως και νάναι, η Αριστερή/Κεντροαριστερή αντιπολίτευση δεν μπορεί να κάνει δυο βήματα μπροστά ταυτοχρόνως. Στο μισό σκοντάφτει! «Δεν αρέσουμε πια πρόεδρε», έλεγε η Μελίνα στον Ανδρέα, όταν τα μαντάτα δεν ήταν καλά για το ΠαΣοΚ, που τότε ήταν κι Αριστερά και Κεντροαριστερά μαζί.

Σήμερα, τα λόγια της Μελίνας είναι πιο αληθινά από τότε. Η αντιπολίτευση εν συνόλω εκπέμπει ανεπάρκεια κυβερνησιμότητας κι είναι λαλίσταση σε κάθε τι που δεν την καθιστά ελκυστική. Καταστροφολογία κι… Άγιος ο Θεός!