Αρχική Blog Σελίδα 1980

Κυρ. Μητσοτάκης: Θα αλλάξουν όσα δεν άλλαξαν εδώ και δεκαετίες – Σε «μοντέλο ΔΕΗ» η εξυγίανση του ΟΣΕ

Η σημερινή μας συνεδρίαση επικεντρώνεται σε μία από τις πιο κρίσιμες κυβερνητικές δραστηριότητες που δεν είναι άλλη από τη δραστική αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας αλλά και ποιότητας των τρένων στη χώρα, τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκινώντας την εισήγησή του στη σημερινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου.

Επεσήμανε ότι δεν πρόκειται για μια διαδικασία που ξεκινά τώρα αλλά για μια διαδικασία η οποία επιταχύνεται. Υπογράμμισε ότι «μέσα στην ημέρα, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπογράφονται οι συμβάσεις για την αποκατάσταση των υποδομών στη Θεσσαλία τις οποίες κατέστρεψε ο Daniel λίγο μετά την ολοκλήρωση της σύμβασης της 717 τον Σεπτέμβριο του 2023. Το χρονοδιάγραμμα του έργου είναι σφιχτό, είναι 15 μήνες και στο τέλος της υλοποίησής του όλος ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας δεν θα διαθέτει απλά πλήρη τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση αλλά και επιπλέον αυτόματη πέδηση». Πρόσθεσε ότι ήδη το συγκεκριμένο σύστημα το ECTS το οποίο φρενάρει ή και ακινητοποιεί τους συρμούς όταν παραβιάζονται οι κανόνες κίνησης δοκιμάστηκε με επιτυχία και μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα έχει τοποθετηθεί σε κάθε αμαξοστοιχία η οποία θα ταξιδεύει στην κεντρική γραμμή της χώρας.

«Και παράλληλα προστίθεται μια ακόμα σημαντική πρωτοβουλία που δεν είναι άλλη από μια νέα μέθοδο για τον ακριβή γεωεντοπισμό των τρένων σε πραγματικό χρόνο. Πρόκειται για μία πρόσθετη δικλείδα ασφάλειας, η οποία ουσιαστικά θα αποκλείει στο εξής τη σύγκρουση δύο τρένων κι αυτό διότι ενώ τα συμβατικά συστήματα GPS δίνουν πληροφορίες με απόκλιση έως και 15 μέτρα το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας το οποίο ιδρύεται χρησιμοποιώντας αυτή τη νέα τεχνολογία, θα παρακολουθεί τους συρμούς με απόκλιση εκατοστών. Έτσι θα εντοπίζεται εξαρχής κάθε πιθανό πρόβλημα τόσο σε μονή όσο και σε διπλή γραμμή», είπε ο κ. Μητσοτάκης.

Πρόσθεσε ότι γρήγορα αυτή η νέα πλατφόρμα την οποία ονομάζουμε railway.gov.gr θα μπορεί να είναι ανοιχτή σε όλους τους πολίτες ώστε να διαπιστώνεται και η αξιοπιστία στο χρόνο εκτέλεσης των δρομολογίων.

«Μιλάμε για πολλές συνδυαστικές κινήσεις που έχουν ως κύριο σκοπό να αποκαταστήσουν το αίσθημα εμπιστοσύνης των επιβατών στα ελληνικά τρένα», τόνισε.

Επεσήμανε ότι οι παρεμβάσεις που θα συζητηθούν σήμερα είναι τολμηρές μ’ ένα πλαίσιο πολύ πιο αυστηρό, με μεγαλύτερη ευελιξίας στις προσλήψεις αλλά και στις απολαβές των εργαζόμενων αλλά και μία πιο αποτελεσματική διοίκηση η οποία θα έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει και στελέχη από τη διεθνή αγορά

«Σκοπός μας είναι ο συγκεκριμένος οργανισμός να εξελιχθεί σε μία νέα ΔΕΗ, την οποία θυμίζω ότι παραλάβαμε το 2019 πρακτικά χρεωκοπημένη για να είναι σήμερα μία υγιής και δυναμική επιχείρηση αναπτυσσόμενη, πρωταγωνιστής στην αγορά ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και όχι μόνο στην πατρίδα μας», τόνισε. Είπε ότι αυτός ο νέος ΟΣΕ θα ενσωματώνει στη λειτουργία του το σύνολο των συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των επιστημονικών πορισμάτων τόσο ως προς τις υποδομές και τις σιδηροδρομικές δραστηριότητες όσο και ως προς τη ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων αλλά και ως προς τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ ο οποίος επίσης ενισχύεται περαιτέρω γιατί έχει ζωτική σημασία η πρόληψη δυνητικών κινδύνων και όχι η διαπίστωσή τους». Γι’ αυτό, όπως είπε, μαζί με τα τεχνολογικά μέσα ενισχύεται και η βιντεοεπιτήρηση κρίσιμων σιδηροδρομικών δομών. Όλες οι ενδοεπικοινωνίες θα καταγράφονται σε ψηφιακή βάση δεδομένων κι έτσι θα μπορεί αξιολογείται πιο εύκολα και η απόδοση των εργαζόμενων ιδίως όσων είναι σε θέσεις ευθύνης και διαχειρίζονται ανθρώπινες ζωές. Τόνισε ότι η επιλογή θα γίνεται με πολύ πιο αυστηρά κριτήρια, θα χρησιμοποιούνται ψυχομετρικά τεστ και πρακτική εκπαίδευση με προσομοιωτές όπως γίνεται και στην αεροπορική εκπαίδευση.

Είπε ακόμα ότι η εισήγηση του υπουργείου να επαναφέρουμε τον προϊστάμενο αμαξοστοιχίας και ταυτόχρονα δημιουργείται και μια ειδική ομάδα επιθεωρητών για την τήρηση του γενικού κανονισμού κίνησης η οποία θα αποτελεί το όργανο που θα εισηγείται τυχόν κυρώσεις σε περίπτωση που παραβιάζεται το πρωτόκολλο, είναι σωστή.

«Σκοπός μας είναι να εμπεδωθεί μια νέα κουλτούρα ασφάλειας και επαγγελματισμού σε όλα τα επίπεδα με κίνητρα για καλές επιδόσεις όσο και αυστηρότατες διαδικασίες που θα αποτρέπουν ολέθριες παραλείψεις και τραγικά λάθη ώστε η ευθύνη του κράτους να συνδυάζεται καθημερινά και με την ευσυνειδησία των ίδιων των εργαζόμενων» επισήμανε ο πρωθυπουργός και προσέθεσε: «Εκείνο το οποίο προσωπικά θα ήθελα να τονίσω είναι ότι συνεχίζεται και επιταχύνεται μία τεράστια πρωτοβουλία εκσυγχρονισμού του Ελληνικού Σιδηροδρόμου, αξιοποιώντας τόσο την ευρωπαϊκή συνδρομή όσο και τα δικά μας διδάγματα από την ανάταξη άλλων προβληματικών επιχειρήσεων. Πρόκειται επίσης για ένα εγχείρημα το οποίο θα απαιτήσει συνέπεια και προφανώς κάποιο χρόνο αλλά καθίσταται απολύτως απαραίτητο έστω κι αν τώρα θα χρειαστεί να αλλάξουν πολλά όσα δεν άλλαξαν εδώ και δεκαετίες».

Ανέφερε ότι αυτόν τον σχεδιασμό τον πλαισιώνει προφανώς, και η Hellenic Train, η οποία πολύ σύντομα θα κληθεί να προχωρήσει και εκείνη στις δικές της επενδύσεις, με αιχμή την προμήθεια ενός νέου τροχαίου υλικού.

«Να κλείσω λέγοντας και πάλι ότι, ως Πολιτεία, οφείλουμε να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών, καταπολεμώντας ουσιαστικά τα αίτια που προκάλεσαν αυτή την τραγωδία. Όχι με εύκολα λόγια και θολά σενάρια, αλλά με ένα δύσκολο έργο το οποίο θα φέρει σύντομα ορατό αποτέλεσμα. Αντιμετωπίζοντας τον σιδηρόδρομο της χώρας ως ένα ακόμα πεδίο αναμέτρησης με ένα κακό παρελθόν, το οποίο θέλουμε να αφήσουμε οριστικά πίσω μας και αποδεικνύοντας στους πολίτες ότι έχουμε τη δύναμη να γυρίσουμε τη σελίδα από ένα χθες το οποίο πλήγωσε βαθιά την ελληνική κοινωνία.

Θα το καταφέρουμε, όπως καταφέραμε να κάνουμε πράξη και πολλά από όσα ορισμένοι επέμεναν ότι ‘αυτά δεν γίνονται στην Ελλάδα’».

Αναλυτικά κατά την εισαγωγική τοποθέτησή του ο πρωθυπουργός ανέφερε:

Καλημέρα και καλή εβδομάδα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Η σημερινή μας συνεδρίαση επικεντρώνεται σε μία από τις πιο κρίσιμες κυβερνητικές προτεραιότητες, που δεν είναι άλλη από τη δραστική αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας αλλά και ποιότητας των τρένων στη χώρα.

Προφανώς δεν είναι μία διαδικασία η οποία ξεκινά τώρα, είναι όμως μία διαδικασία η οποία επιταχύνεται, και μέσα στην ημέρα, μάλιστα, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπογράφονται οι συμβάσεις για την αποκατάσταση των υποδομών στη Θεσσαλία τις οποίες κατέστρεψε o «Daniel» λίγο μετά την ολοκλήρωση της σύμβασης 717, τον Σεπτέμβριο του 2023.

Το χρονοδιάγραμμα του έργου είναι «σφιχτό», είναι 15 μήνες και στο τέλος της υλοποίησής του όλος ο βασικός εθνικός σιδηροδρομικός άξονας δεν θα διαθέτει απλά πλήρη τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση, αλλά και επιπλέον αυτόματη πέδηση.

Ήδη το συγκεκριμένο σύστημα, το ETCS, το οποίο φρενάρει ή και ακινητοποιεί τους συρμούς όταν παραβιάζονται οι κανόνες κίνησης, δοκιμάστηκε με επιτυχία και μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα έχει τοποθετηθεί σε κάθε αμαξοστοιχία η οποία θα ταξιδεύει στην κεντρική γραμμή της χώρας.

Παράλληλα, προωθείται μια ακόμα σημαντική πρωτοβουλία, που δεν είναι άλλη από μία νέα μέθοδο για τον ακριβή γεωεντοπισμό των τρένων σε πραγματικό χρόνο. Πρόκειται για μία πρόσθετη δικλίδα ασφαλείας, η οποία ουσιαστικά θα αποκλείει στο εξής τη σύγκρουση δύο τρένων.

Και αυτό διότι ενώ τα συμβατικά συστήματα GPS δίνουν πληροφορίες με απόκλιση έως και 15 μέτρα, το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας, το οποίο ιδρύεται χρησιμοποιώντας αυτή τη νέα τεχνολογία, θα παρακολουθεί τους συρμούς με απόκλιση εκατοστών. Έτσι θα εντοπίζεται εξ αρχής κάθε πιθανό πρόβλημα, τόσο σε μονή όσο και σε διπλή γραμμή.

Και γρήγορα επίσης αυτή η νέα πλατφόρμα, την οποία ονομάζουμε railway.gov.gr, θα μπορεί να είναι ανοιχτή σε όλους τους πολίτες, ώστε να διαπιστώνεται και η αξιοπιστία στον χρόνο εκτέλεσης των δρομολογίων.

Με άλλα λόγια, μιλάμε για πολλές συνδυαστικές κινήσεις, οι οποίες έχουν ως κύριο σκοπό να αποκαταστήσουν το αίσθημα εμπιστοσύνης των επιβατών στα ελληνικά τρένα.

Γι’ αυτό και οι παρεμβάσεις που θα συζητήσουμε σήμερα είναι τολμηρές, με ένα πλαίσιο το οποίο είναι πολύ πιο αυστηρό, με μεγαλύτερη ευελιξία στις προσλήψεις αλλά και στις απολαβές των εργαζόμενων, αλλά και μία πιο αποτελεσματική διοίκηση η οποία θα έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει και στελέχη από τη διεθνή αγορά.

Για να το πούμε διαφορετικά, ο σκοπός μας είναι ο συγκεκριμένος Οργανισμός να εξελιχθεί ουσιαστικά σε μια νέα ΔΕΗ, την οποία θυμίζω ότι παραλάβαμε το 2019 πρακτικά χρεοκοπημένη για να είναι σήμερα μία υγιής και δυναμική επιχείρηση, αναπτυσσόμενη, πρωταγωνίστρια στην αγορά ενέργειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη και όχι μόνο στην πατρίδα μας.

Αυτός ο νέος ΟΣΕ, λοιπόν, θα ενσωματώνει στη λειτουργία του το σύνολο των συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των επιστημονικών πορισμάτων, τόσο ως προς τις υποδομές και τις σιδηροδρομικές δραστηριότητες όσο και προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, αλλά και ως προς τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο οποίος επίσης ενισχύεται περαιτέρω, γιατί έχει ζωτική σημασία η πρόληψη δυνητικών κινδύνων και όχι η διαπίστωσή τους.

Γι’ αυτό και μαζί με τα τεχνολογικά μέσα ενισχύεται, με πρωτοβουλία του Αναπληρωτή Υπουργού, και η βιντεοεπιτήρηση κρίσιμων σιδηροδρομικών δομών. Όλες οι ενδοεπικοινωνίες θα καταγράφονται σε ψηφιακή βάση δεδομένων και με αυτόν τον τρόπο, άλλωστε, θα μπορεί να αξιολογείται και πιο εύκολα και η απόδοση των εργαζόμενων, ιδίως όσων είναι σε θέσεις ευθύνης και διαχειρίζονται ανθρώπινες ζωές.

Και εκεί η επιλογή θα πρέπει να γίνεται πια με πολύ πιο αυστηρά κριτήρια και με τακτικά ψυχομετρικά τεστ του προσωπικού, αλλά και με πρακτική εκπαίδευση η οποία θα συμπεριλαμβάνει πλέον και προσομοιωτές, όπως γίνεται και στην αεροπορική εκπαίδευση.

Παράλληλα, είναι εισήγηση του υπουργείου, σωστή κατά την εκτίμησή μας, να επαναφέρουμε τον προϊστάμενο αμαξοστοιχίας, ο οποίος με βάση τη δική του εμπειρία θα μπορεί να εντοπίζει κινδύνους, βεβαίως προληπτικά, και ταυτόχρονα δημιουργείται και μια ειδική μονάδα επιθεωρητών για την τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κίνησης. Αυτή θα αποτελεί και το όργανο το οποίο θα εισηγείται τυχόν κυρώσεις σε περίπτωση που παραβιάζεται το πρωτόκολλο.

Σκοπός μας είναι να εμπεδωθεί μια νέα κουλτούρα ασφάλειας και επαγγελματισμού σε όλα τα επίπεδα, με κίνητρα για καλές επιδόσεις, όσο και αυστηρούς κανόνες, αυστηρότατες διαδικασίες, που θα αποτρέπουν ολέθριες παραλείψεις και τραγικά λάθη, ώστε η ευθύνη του κράτους να συνδυάζεται καθημερινά και με την ευσυνειδησία των ίδιων των εργαζόμενων.

Ο αρμόδιος υπουργός θα παρουσιάσει σε λίγο αναλυτικότερα τις νέες ρυθμίσεις.

Εκείνο το οποίο προσωπικά θα ήθελα να τονίσω είναι ότι συνεχίζεται και επιταχύνεται μία τεράστια πρωτοβουλία εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηρόδρομου, αξιοποιώντας τόσο την ευρωπαϊκή συνδρομή όσο και τα δικά μας διδάγματα από την ανάταξη άλλων προβληματικών επιχειρήσεων.

Πρόκειται, επίσης, για ένα εγχείρημα το οποίο θα απαιτήσει συνέπεια και προφανώς κάποιο χρόνο. Αλλά είναι ένα εγχείρημα το οποίο καθίσταται πια απολύτως απαραίτητο, έστω και αν τώρα θα χρειαστεί να αλλάξουν πολλά, όσα δεν άλλαξαν εδώ και δεκαετίες.

Να επισημάνω ότι αυτόν τον σχεδιασμό τον πλαισιώνει, προφανώς, και η Hellenic Train, η οποία πολύ σύντομα θα κληθεί να προχωρήσει και εκείνη στις δικές της επενδύσεις, με αιχμή την προμήθεια ενός νέου τροχαίου υλικού.

Να κλείσω λέγοντας και πάλι ότι, ως πολιτεία, οφείλουμε να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών, καταπολεμώντας ουσιαστικά τα αίτια που προκάλεσαν αυτή την τραγωδία. Όχι με εύκολα λόγια και θολά σενάρια, αλλά με ένα δύσκολο έργο το οποίο θα φέρει σύντομα ορατό αποτέλεσμα. Αντιμετωπίζοντας τον σιδηρόδρομο της χώρας ως ένα ακόμα πεδίο αναμέτρησης με ένα κακό παρελθόν, το οποίο θέλουμε να αφήσουμε οριστικά πίσω μας και αποδεικνύοντας στους πολίτες ότι έχουμε τη δύναμη να γυρίσουμε τη σελίδα από ένα χθες το οποίο πλήγωσε βαθιά την ελληνική κοινωνία.

Θα το καταφέρουμε, όπως καταφέραμε να κάνουμε πράξη και πολλά από όσα ορισμένοι επέμεναν ότι «αυτά δεν γίνονται στην Ελλάδα».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΑΕ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ – Κάλεσμα στους φιλάθλους για τον τελευταίο αγώνα της χρονιάς!!

Η ΑΕ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ παίζει την Τετάρτη τα πάντα!!

Στην τελευταία και πιο κρίσιμη εντός έδρας μάχη της χρονιάς απέναντι στα ΤΡΙΚΑΛΑ, η ομάδα μας χρειάζεται ΕΣΕΝΑ στο πλευρό της!!

Η παρουσία και η στήριξή σας  πολύτιμη και αναγκαία για να πετύχουμε τον στόχο μας,την παραμονή στις Εθνικές κατηγορίες!!

Τώρα δεν χωράνε δικαιολογίες!!

Τώρα μιλάει η καρδιά!

Γεμίζουμε το γήπεδο και γινόμαστε ο 12ος παίκτης!

Η φωνή μας, η δύναμή μας, το πάθος μας θα σπρώξουν την ΑΕ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ εκεί που αξίζει!!

Όλοι στο γήπεδο!!

Όλοι για την ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ!!

Δεν πρέπει να λείπει κανείς!!

AE ALEXANDRIAS

Κέντρο Υγείας Αλεξάνδρειας: Συλλυπητήριο μήνυμα

Το Κέντρο Υγείας Αλεξάνδρειας πενθεί για την απώλεια του εκλεκτού μας συναδέλφου Γενικού Ιατρού Βασίλειου Διαμαντόπουλου.

Ο ιατρός επί χρόνια υπηρέτησε στο Π.Ι.  Μελίκης του Κέντρου Υγείας Αλεξάνδρειας, προσφέροντας τις υπηρεσίες του με ήθος, σοβαρότητα, υπευθυνότητα,εντιμότητα και πνεύμα αλληλεγγύης προς τους συνανθρώπους μας.

Καλό ταξίδι στο Φως, Βασίλη. Θα σε θυμόμαστε πάντα

Στην οικογένεια του αγαπημένου μας συναδέλφου εκφράζουμε τα θερμά και ειλικρινή συλλυπητήρια.

Η Δ/ΝΤΡΙΑ – ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ
ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ Κ.Υ.Α
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΑΜΠΕΡΙΑΔΟΥ

Ημαθία: Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων “Βέροια” και “ΚΕΡΚΙΔΑ”

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων «Βέροια» και ΚΕΡΚΙΔΑ

Το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Βέροια»

ΒΕΡ1

Το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Κερκίδα»

Κερ1

Η αστεγία είναι μια ακόμη μορφή βίας – Γράφει ο Γιάννης Καφάτος

Το πρόβλημα της στέγασης, της στέγης στην Αθήνα, την υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και στις περισσότερες «πολιτισμένες» πόλεις του κόσμου είναι ένα από τα πιο σημαντικά κοινωνικά προβλήματα που κάθε μέρα που περνάει γίνεται όλο και πιο σοβαρό.

Γιάννης Καφάτος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Γιάννης Καφάτος

Πνίγεται ο πιτσιρικάς άνω των 25 ετών να πιάσει τα όνειρα του ενώ στριμώχνεται στο παιδικό του δωμάτιο με τους γονείς δίπλα να καραδοκούν. (γιατί ως γνωστόν οι γονείς είμαστε όπως τα άερια… δώσε μας χώρο και τον καταλαμβάνουμε ολόκαιρο κι όποιον πάρει ο χάρος…)

Αγωνιά ο ενοικιαστής πότε ο ιδιοκτήτης του θα υποκύψει στα κελεύσματα των καιρών να τον διώξει και να μοσχονοικιάζει το σπίτι του σε τουρίστες με τροφαντά πορτοφόλια.

Αγωνιούν όσοι πληρώνουν ενοίκιο μη τύχον εκτός από το παραπάνω γίνει καμία στραβή στη δουλειά και αναγκαστούν είναι ασυνεπείς στις ενοικιαστικές τους υποχρεώσεις.

Για τους δανειολήπτες που μπήκαν σε ρύθμιση ό,τι και να πεις είναι λίγο. Νομίζουν ότι είναι ιδιοκτήτες ενώ στην πραγματικότητα το μόνο «δικό» τους είναι το επιτόκιο δανεισμού που τους κάνει να εχουν πληρώσει δυο φορές το σπίτι τους και ακόμη το κεφάλαιο να τους κοιτά αγέρωχο και να γελάει μαζί τους.

Το επίδομα του κυρίου Μητσοτάκη το μόνο που θα κάνει είναι να ωθήσει τα ενοίκια προς τα πάνω, τα μαύρα να γίνουν πιο μαύρα και τη μοίρα των ανθρώπων που δεν τα βρήκαν έτοιμα και τακτοποιημένα ακόμη πιο δυσοίωνη.

Το στεγαστικό πρόβλημα είναι μια ακόμη μορφή βίας, όπως είναι η ανεργία και ο κοινωνικός αποκλεισμός. Είναι βία που διαχέεται και τρώει τις ψυχές των ανθρώπων που την υφίστανται.

Εν δυνάμει οι περισσότεροι άνθρωποι που ξέρω, συμπεριλαμβανομένου του εαυτού και της οικογένειάς μου είμαστε σε κάποια από τις παραπάνω περιπτώσεις. Και δε μας έφταναν όλα τα άγχη και η σκληρή καθημερινότητα που μπορεί να τσακίσει τον ψυχισμό έχει προστεθεί τώρα και το πρόβλημα της στέγης.

Θα μου πεις (σε άπταιστα αγγλικά) γουί αρ λίβινγκ ιν ε φρι γουόρλντ – ζούμε σε έναν ελεύθερο κόσμο – και άρα και σε μια ελεύθερη οικονομία οπότε … τι θες και φωνάζεις;

Η απάντηση είναι πολύ απλή! Η ΦΩΝΗ μας, είναι ο μόνος τρόπος να μην γίνουμε εκτός από άστεγοι και αόρατοι! Η φωνή μας για ό,τι στραβό συμβαίνει οφείλει να δυναμώνει και να φτάνει στα αυτιά των καλοζωισμένων και χωρίς τα δικά μας άγχη «ταγών» που οφείλουν να κάνουν κάτι.
Το να πετάνε κόκκαλα και αποφάγια λες κι είμαστε αδέσποτα σκυλιά εκτός από αναποτελεσματικό είναι και αντιαισθητικό.
Ας φωνάξουμε λοιπόν γιατί η έννοια της στέγης, της εστίας είναι πολύ σημαντική για κάθε ανθρώπινη ύπαρξη. Είναι το καταφύγιό μας και δεν μπορεί να το στερούμαστε

Γιάννης Καφάτος

Δράμα: 25η Γιορτή Σπόρων Πελίτι – Μια γιορτή αφιερωμένη στη ζωή, τη γη και την παράδοση

Η μοναδικής φυσικής ομορφιάς γη του Πελίτι, στο Μεσοχώρι του δήμου Παρανεστίου της ορεινής Δράμας, πλημμύρισε και φέτος από ανθρώπους κάθε ηλικίας, που έστειλαν το δικό τους ηχηρό μήνυμα για τη σημασία της διατήρησης των παραδοσιακών ποικιλιών σπόρων, της αγροτικής αυτάρκειας και της αχρήματης οικονομίας.

Η 25η Γιορτή Σπόρων του Πελίτι αποτέλεσε, για μια ακόμη χρονιά, ορόσημο για το κίνημα διάσωσης και ελεύθερης διάδοσης των ντόπιων ποικιλιών, προσελκύοντας εκατοντάδες επισκέπτες από διάφορες περιοχές της Ελλάδας και το εξωτερικό.

Η διανομή των παραδοσιακών σπόρων πραγματοποιήθηκε στο υπό κατασκευή κτήριο της Τράπεζας Σπόρων του Πελίτι και οι εκατοντάδες επισκέπτες που περίμεναν υπομονετικά για ώρα είχαν την ευκαιρία να παραλάβουν, δωρεάν, ντόπιες ποικιλίες σπόρων και φυτά, να ανταλλάξουν εμπειρίες και να ενημερωθούν για τον τρόπο καλλιέργειας και διατήρησής τους.

ΓΙΟΡΤΗΠΕΊΤΙ2

Το φετινό, ιδιαίτερα πλούσιο, πρόγραμμα περιλάβανε μια σειρά από βιωματικά εργαστήρια, που κάλυπταν θέματα, όπως η φυσική καλλιέργεια, η παρασκευή παραδοσιακών τροφών, αλλά και η κατασκευή χρήσιμων εργαλείων από φυσικά υλικά. Παράλληλα, παρουσιάστηκαν παραδοσιακά έθιμα γονιμότητας, ενώ το καλλιτεχνικό μέρος περιλάμβανε ζωντανή μουσική, έκθεση φωτογραφίας και ποίκιλλες δραστηριότητες για μικρούς και μεγάλους.

Ο εμπνευστής της ετήσιας Γιορτής Σπόρων και ιδρυτής της εναλλακτικής κοινότητας Πελίτι, Παναγιώτης Σαϊνατούδης, καλωσορίζοντας τους Έλληνες και ξένους επισκέπτες δεν έκρυψε τη χαρά και την ικανοποίησή του για τη μεγάλη συμμετοχή του κόσμου. Ευχαρίστησε όσους τους στηρίζουν και τόνισε την ολοένα αυξανόμενη ανάγκη που υπάρχει σε  ολόκληρο τον κόσμο για σπόρους, προκειμένου οι άνθρωποι να μπορούν καλλιεργούν μόνοι τους τη γη, παράγοντας την τροφή τους, σε μια προσπάθεια να νιώσουν αυτόνομοι και ανεξάρτητοι.

Π. Σαϊνατούδης: «Ο κόσμος θύμιζε τις μεγάλες γιορτές πριν από τον κορονοϊό»

«Η εντυπωσιακή παρουσία του κόσμου στην φετινή 25η Γιορτή Σπόρων του Πελίτι», τονίζει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Παναγιώτης Σαϊνατούδης, «θύμισε τις μεγάλες γιορτές πριν από τον κορονοϊό. Αυτό είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό, μας γεμίζει χαρά και μας θυμίζει την αποστολή μας, την ευθύνη που έχουμε, την οποία θέλουμε να συνεχίσουμε να υπηρετούμε με πίστη και αφοσίωση. Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε πως όλοι οι άνθρωποι είμαστε συνδεδεμένοι με το κοινό μας σπίτι, τη μεγάλη τροφό, που είναι η γη».

ΓΙΟΡΤΗΠΕΊΤΙ3

«Το Πελίτι δεν είναι μόνο σπόροι, είναι σχέσεις ανθρώπων. Είναι η ανάγκη να ξανασμίξουμε με τη γη, να ξαναγίνουμε κοινότητα, να παράγουμε αυτό που χρειαζόμαστε, και να το προσφέρουμε ο ένας στον άλλο. Οι σπόροι που χαρίζονται, είναι σπόροι που ανθίζουν. Οι σπόροι που φυλακίζονται, χάνονται και μαζί τους χάνεται ένα μεγάλο μέρος του πολιτισμού και των παραδόσεών μας», τονίζει ο κ. Σαϊνατούδης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. «Η Γιορτή του Πελίτι», επισημαίνει, «δεν είναι απλώς ένα γεγονός, είναι ένα οικοσύστημα γνώσης και ελπίδας. Είναι ένας χώρος που ενώνει τοπικά με παγκόσμια κινήματα για την αγροτική κυριαρχία, τη βιωσιμότητα, τη βιοποικιλότητα και τα κοινά αγαθά».

Ο δήμαρχος Παρανεστίου, Αναστάσιος Καγιάογλου, στον χαιρετισμό του τόνισε ότι μέσα από την ετήσια Γιορτή Σπόρων, η παράδοση μένει πάντα ζωντανή, ενώ εξέφρασε την μεγάλη στήριξη της τοπικής κοινωνίας στην κοινότητα Πελίτι και στον Παναγιώτη Σαϊνατούδη. «Χάρη σε αυτή την ξεχωριστή γιορτή, τις δράσεις που υλοποιούνται, τις σημαντικές πρωτοβουλίες του Παναγιώτη, το Παρανέστι έγινε γνωστό σε όλη την Ελλάδα αλλά και διεθνώς» υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο κ. Καγιάογλου.

Η σχέση του ανθρώπου με τα φυτά δεν ήταν καθόλου αρμονική

Στη φετινή 25η Γιορτή Σπόρων συμμετείχαν δυο αντιπροσωπείες από την Αυστρία και την Ελβετία. Ο Έρις Κάουφμαν (Erich Kaufmann), δήμαρχος της κοινότητας Bludenz στις αυστριακές Άλπεις, αναφέρθηκε στον αρμονικό τρόπο ζωής που προσπαθούν να έχουν οι κάτοικοι του χωριού, με την άγρια χλωρίδα και πανίδα της περιοχής, η οποία ανήκει στις προστατευόμενες από την UNESCO. Αναφέρθηκε, μάλιστα, στη μεγάλη καταστροφή  που υπέστη η κοινότητα στα μέσα της δεκαετίας του 1950, όταν όλο το χωριό καταστράφηκε από μια χιονοστιβάδα. «Δυστυχώς η υπερβολική υλοτομία τότε είχε ως αποτέλεσμα να απογυμνωθεί το βουνό από τα δέντρα, τα οποία συγκρατούσαν το χιόνι και προστάτευαν τον οικισμό. Έκτοτε φροντίζουμε το δάσος και επιχειρούμε να μεγαλώνει με φυσικό τρόπο» τόνισε ο δήμαρχος.

ΓΙΟΡΤΗΠΕΊΤΙ4

Ο Μάρκους Μπόουντμερ (Markus Bodmer), πρόεδρος των φίλων του Merian Botanic Garden στη Βασιλεία της Ελβετίας, στον χαιρετισμό του υπογράμμισε πως η Ελβετία είχε έναν από τους πρώτους βοτανικούς κήπους, βόρεια των Άλπεων, που ιδρύθηκε στα τέλη του 16ου αιώνα. «Σήμερα», τόνισε, «έχουμε δύο βοτανικούς κήπους, ο καθένας εξειδικευμένος σε διαφορετικά θέματα. Επιπλέον, έχουμε ένα εθνικό ίδρυμα, που ασχολείται με την προστασία σπάνιων ειδών, που διαφυλάσσει μία από τις μεγαλύτερες τράπεζες σπόρων».

«Τα φυτά είναι ζωή. Μας συντηρούν, μας τρέφουν και παρέχουν τα θεμέλια για όλα τα ζωντανά πράγματα. Χωρίς αυτά, δεν θα επιβιώναμε», υπογράμμισε με έμφαση ο κ. Μπόουντμερ και συνέχισε: «τα φυτά βρίσκονται στην καρδιά των διατροφικών μας συστημάτων. Σχεδόν το 75% των τροφίμων που καταναλώνουμε προέρχεται από φυτά. Δυστυχώς, η σχέση μας με τα φυτά δεν ήταν καθόλου αρμονική. Τις τελευταίες δεκαετίες, τα φυτικά είδη σε όλο τον κόσμο έχουν αντιμετωπίσει αυξανόμενες απειλές, πολλές από τις οποίες προκαλούνται άμεσα από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Οι ειδικοί προβλέπουν ότι έως και ένα εκατομμύριο φυτικά είδη απειλούνται σήμερα με εξαφάνιση».

Η συνεισφορά της Βεατρίκης Βίντερστάϊν

Από τις πιο συγκινητικές στιγμές της 25ης Γιορτής Σπόρων ήταν η παρουσία εκεί της δραστήριας γεωπόνου Βεατρίκης Βίντερστάϊν, που ήταν μία από τις πρώτες γυναίκες που εργάστηκαν για την πιστοποίηση αγροτικών βιολογικών προϊόντων. Παρά την ηλικία της συνεχίζει να είναι μια δυναμική προσωπικότητα, που στηρίζει την κοινότητα Πελίτι.

Ήταν Δεκέμβριος του 1990, όταν ο Παναγιώτης Σαϊνατούδης, σε ηλικία μόλις 21 ετών, οργάνωσε μαζί με τη Βεατρίκη Βίντερστάϊν τον πρώτο μεγάλο κύκλο μαθημάτων οικολογικής γεωργίας στην Ελλάδα. Ένα χρόνο μετά, που επαναλήφθηκε ο κύκλος μαθημάτων, πρότεινε στους συμμετέχοντες τη δημιουργία μιας ομάδας. Έτσι γεννήθηκε το Εργαστήρι Οικολογικής Πρακτικής, που συντόνισε τις δράσεις του ως το 1993. Τον Ιανουάριο του 1991 ξεκίνησε την πρώτη ομάδα στην Ελλάδα για τις τοπικές ποικιλίες σπόρων. Το 1995 ξεκίνησε το Πελίτι που συντονίζει έως σήμερα.

ΓΙΟΡΤΗΠΕΊΤΙ5

Μιλώντας μπροστά σε ένα πολυπληθές ακροατήριο, η κ. Βίντερστάϊν τόνισε την ανάγκη να εμπιστευόμαστε τους νέους ανθρώπους και να τους στηρίζουμε στην προσπάθεια που κάνουν. «Κάθε μέρα, να κάνουμε και μια νέα σκέψη, γιατί έτσι γεννιούνται νέα πράγματα που μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο μας», τόνισε χαρακτηριστικά.

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος η Γιορτή Σπόρων έκλεισε με όλους τους συμμετέχοντες να σχηματίζουν στη γη, με τα σώματά τους, το σήμα του Πελίτι και αμέσως μετά να κάνουν μια αγκαλιά ο ένας στον άλλον. Η Σοφία Γίδα τραγούδησε απόσπασμα από την «Εαρινή Συμφωνία» (το μελλοποιημένο από τον Γιάννη Μαρκόπουλο ποίημα του Γιάννη Ρίτσου), που είναι ο ύμνος της Γιορτής Σπόρων του Πελίτι.

Η 25η Γιορτή Σπόρων δεν ήταν απλώς μια επετειακή συνάντηση. Ήταν μια ζωντανή υπενθύμιση της ανάγκης για βιώσιμη γεωργία, της δύναμης της κοινότητας και της αξίας της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Επιχειρείν – Το νέο τοπίο στις επιχειρήσεις τι αλλάζει

Ένα νέο τοπίο διαμορφώνεται για τις επιχειρήσεις, καθώς από το 2025 η ψηφιακή κάρτα εργασίας, το δελτίο αποστολής και το ηλεκτρονικό πελατολόγιο περνούν στην καθημερινότητα των εταιρειών. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Nepa Economic Consulting Κωνσταντίνος Πατήρης, εξηγεί και εκτιμά τι σημαίνει στην πράξη αυτή η μετάβαση.

– Δελτίο αποστολής: Τι αλλάζει από 1/6/2025: Το ψηφιακό δελτίο αποστολής πήρε παράταση ή 1η φάση που έπρεπε να ξεκινήσει 1.04.25 πηγαίνει στην 1.06.25 και από 1.12.25 πάμε στην 2η φάση. Θα φέρει ουσιαστικές αλλαγές στην οργανωτική δομή της επιχείρησης. Θα έχει ιστορικά στοιχεία, θα μπορείς ο ενδιαφερόμενος να γνωρίζει πράγματα που σήμερα τα έβλεπε μόνο μέσα από το Σύστημα Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων (ERP) και το λογιστήριο του, τώρα θα υπάρχουν όλα στο Cloud my data.

Αυτό σημαίνει real-time παρακολούθηση των αποθεμάτων σε ποσότητα και αξία, αλλά και μεγαλύτερη λογοδοσία σε κάθε διακίνηση.

-Εκπαίδευση και κόστος εφαρμογής: Η εκπαίδευση έχει κόστος στις εταιρείες. Όλες οι κινήσεις θα αποτυπώνονται. Αυξάνεται γενικότερα το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων. Οι μικρές επιχειρήσεις οφείλουν να προϋπολογίσουν την ανάγκη για νέες γνώσεις, χρόνο εγκατάστασης και εξωτερική υποστήριξη.

-Ψηφιακή κάρτα εργασίας και εργαζόμενοι: Θα πάμε σε μία καθολική εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας Στην μελέτη που εκδόθηκε από το Εργάνη φαίνεται ότι το σύνολο των εργαζομένων ιδιωτικού δικαίου το 2024 ήταν 2,390 εκατ., από αυτούς 1,500 εκατ. έχουν ενταχθεί ήδη στην ψηφιακή κάρτα και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι ιδιωτικού τομέα θα ενταχθούν προοδευτικά από το 2027 και μετά βάσει δηλώσεων του αρμόδιου υπουργείου. Η “ψηφιακή ακτινογραφία” μιας επιχείρησης δεν αφήνει περιθώριο για σκιές: όσοι απασχολούν προσωπικό θα πρέπει να τηρούν ώρες εργασίας, συμβάσεις και τα προβλεπόμενα της εργατικής νομοθεσίας με απόλυτη ακρίβεια.

 -Αυτοματισμοί και στελέχωση: Όσο πιο πολύ εντάσσονται αυτοματοποιήσεις στις βασικές λειτουργίες των επιχειρήσεων, τόσο λιγότερη πίεση θα υπάρχει για προσωπικό, που σήμερα δύσκολα βρίσκεις ή διατηρείς. Σε κάθε περίπτωση τα στελέχη με ποιοτικά στοιχεία δεν μπορούν να αντικατασταθούν από αυτοματοποιημένες πολιτικές και διαδικασίες.

-Έσοδα και κίνητρα: Η ψηφιοποίηση στη λειτουργία του κράτους μέσω των εφαρμογών my data, κάρτα εργασίας, ψηφιακό Δελτίο αποστολής, e timologio, ψηφιακό πελατολόγιο, διεύρυνε τη φορολογητέα βάση και τη βάση είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών με αποτέλεσμα πλεονασματικούς προϋπολογισμούς. «Θεωρώ», εκτιμά ο κ. Πατήρης, «ότι έχει φθάσει η στιγμή της μείωσης των συντελεστών ασφαλιστικών εισφορών, ΦΠΑ και φορολογικών συντελεστών ώστε η ψηφιοποίηση να επιστρέψει ως κίνητρό στις επιχειρήσεις».

-Η τάση στην αγορά: Οι λιανικές πωλήσεις έχουν μία ύφεση, ενώ ο κλάδος των υπηρεσιών πάει πολύ καλά και ο εξαγωγικός χαρακτήρας πολλών εταιρειών πάει πολύ καλά. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που μπορούν να προσφέρουν υπηρεσία – όχι απλώς προϊόν – φαίνεται ότι έχουν μπροστά τους ευκαιρίες, εφόσον ψηφιοποιηθούν εγκαίρως.

* Φωτογραφία:ΑΠΕ/ΜΠΕ
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ενδεχόμενη αναγνώριση της Κριμαίας ως ρωσικής θα προκαλούσε σεισμό στη διεθνή τάξη πραγμάτων

Η αναγνώριση της προσάρτησης της Κριμαίας από τη Ρωσία θα συνιστούσε ανατροπή των κανόνων που διέπουν τη διεθνή τάξη πραγμάτων, η ίδια η νομιμότητα της οποίας θα μπορούσε να αμφισβητηθεί, εκτιμούν ειδικοί στο διεθνές δίκαιο και τις διεθνείς σχέσεις που ερωτήθηκαν από το Γαλλικό Πρακτορείο.

Η ένωση σε νομικό επίπεδο με τη Ρωσία αυτής της ουκρανικής χερσονήσου, που προσαρτήθηκε το 2014, προωθείται, σύμφωνα με τα μέσα ενημέρωσης, στην αμερικανική πρόταση για τη διευθέτηση της σύγκρουσης ανάμεσα στη Μόσχα και το Κίεβο. Για τον ουκρανό πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι, δεν υπάρχει ζήτημα να συμβεί κάτι τέτοιο.

Μια αναγνώριση «de jure» (εκ του νόμου) θα αντέβαινε στις αρχές στις οποίες είναι θεμελιωμένη η διεθνής τάξη που καθιερώθηκε με τη δημιουργία των Ηνωμένων Εθνών, συμφωνούν αυτοί οι ειδικοί.

Το διεθνές δίκαιο οικοδομήθηκε από το 1945 πάνω στην απαγόρευση των επιθετικών πολέμων και στην αυτοδιάθεση των λαών. Οι τροποποιήσεις συνόρων δεν μπορεί παρά μόνο να είναι αποτέλεσμα ελεύθερης συναίνεσης.

Χάρη σ’ αυτό, «δεν έχει υπάρξει εδώ και 80 χρόνια καμιά περίπτωση όπου μια χώρα να μεγαλώσει καταλαμβάνοντας στρατιωτικά το έδαφος μιας άλλης», διαπιστώνει ο Φίλιπς Ο’Μπράιεν, καθηγητής στο σκωτσέζικο πανεπιστήμιο Σεντ Άντριους.

Το να υποχρεωθεί η Ουκρανία να αναγνωρίσει τη ρωσική κυριαρχία επί της Κριμαίας «θα σήμαινε την επιστροφή του δικαίου της κατάκτησης», θεωρεί ο Ελί Τένενμπαουμ του Γαλλικού Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων (IFRI).

«Το μήνυμα που αυτό στέλνει είναι πως μπορεί να είναι αποδοτικό, τουλάχιστον για τις μεγάλες δυνάμεις, να παραβιάζουν αυτή την απαγόρευση της χρήσης ισχύος», συμπληρώνει ο Λάουρι Μέλκσο, καθηγητής στο πανεπιστήμιου του Τάρτου (Εσθονία).

Σύμφωνα με τον ίδιο, η αναγνώριση από την Ουάσινγκτον της ρωσικής κυριαρχίας επί της Κριμαίας θα αποτελούσε επίσης «μείζονα αλλαγή» για τις Ηνωμένες Πολιτείες, στις οποίες οφείλεται το 1932 το δόγμα που επιβάλλει την υποχρέωση της μη αναγνώρισης προσαρτήσεων που έχουν πραγματοποιηθεί δια της ισχύος.

Το 2018, στη διάρκεια της πρώτης θητείας του Ντόναλντ Τραμπ, οι ΗΠΑ είχαν «δεσμευθεί να διατηρήσουν» αυτή τη θέση της απόρριψης της ρωσικής προσάρτησης της Κριμαίας.

Ένα τέτοιο προηγούμενο θα μπορούσε να έχει «εξαιρετικά αποσταθεροποιητικές, ακόμα και καταστροφικές συνέπειες για την παγκόσμια ειρήνη», θεωρεί ο Μίχελ Έπερλινγκ, καθηγητής στο Ινστιτούτο Μαξ-Πλανκ στη Φρανκφούρτη (Γερμανία). Και να κάνει να προβάλει και πάλι το πρόβλημα των μειονοτήτων.

«Αρκεί να κοιτάξει κανείς τα σύνορα που χαράχθηκαν με το χάρακα στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή και την επιμονή μεθοριακών διενέξεων στην Ευρώπη, όπου η Ουγγαρία αμφισβητεί μέχρι και σήμερα τα σύνορα που κληρονομήθηκαν από τη Συνθήκη του Τριανόν του 1920», επισημαίνει.

Για τον Λάουρι Μέλκσο, ο Ντόναλντ Τραμπ είχε ήδη μισανοίξει το κουτί της Πανδώρας αναγνωρίζοντας μια ισραηλινή κυριαρχία στο συριακό Γκολάν και αυτή του Μαρόκου επί της Δυτικής Σαχάρας.

Η παρόμοια γαλλική θέση, που υιοθετήθηκε πέρυσι γι’ αυτό το αμφισβητούμενο έδαφος της Αφρικής, είναι κι αυτή «εξαιρετικά επικίνδυνη», σύμφωνα με τον Μίχελ Έπερλινγκ.

«Κατ’ αρχήν, όλες οι συνθήκες που επιτυγχάνονται με καταναγκασμό είναι άκυρες», εξηγεί ο Λάουρι Μέλκσο. Όλα θα είναι συνεπώς ζήτημα ερμηνείας.

Η Ουκρανία θα μπορούσε «να χρησιμοποιήσει αυτό το επιχείρημα για να επικαλεσθεί την ακυρότητα οποιασδήποτε συμφωνίας θα μπορούσε να οδηγηθεί να συνάψει», εκτιμά ο Μίχελ Έπερλινγκ.

Αν το Κίεβο υπογράψει με τη Μόσχα, θα χρειαστεί αναθεώρηση του Συντάγματός του, καθώς και να επικυρωθεί με δημοψήφισμα η παραχώρηση της Κριμαίας.

Αν ο ουκρανικός λαός την εγκρίνει, θα εναπόκειται στη συνέχεια σε κάθε κράτος να εκτιμήσει αν υπήρξε καταναγκασμός για την αναγνώριση ή μη της ρωσικής κυριαρχίας στη χερσόνησο αυτή.

Μολονότι οι Ηνωμένες Πολιτείες μοιάζουν έτοιμες να κάνουν το βήμα, το μεγαλύτερο μέρος της διεθνούς κοινότητας δεν αναγνωρίζει τις ρωσικές προσαρτήσεις εδαφών.

«Στο παρελθόν, ορισμένες αθέμιτες εδαφικές προσαρτήσεις μπόρεσαν να γίνουν δεκτές και να επικυρωθούν μέσω ειρηνευτικών συνθηκών», παρατηρεί η Μαρί Λεμέ, καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο της Δυτικής Βρετάνης.

Στην πράξη, πολιτικές και οικονομικές εκτιμήσεις «οδηγούσαν πάντα στην αποδοχή της ισχύος συνθηκών που είχαν συναφθεί υπό καταναγκασμό», σύμφωνα με την ίδια.

Το Σεπτέμβριο 2022, η Ρωσία προσάρτησε άλλες τέσσερις ουκρανικές περιφέρειες, τις οποίες κατέχει εν μέρει: αυτές του Ντονέτσκ, του Λουγκάνσκ, της Χερσώνας και της Ζαπορίζια. Πρόκειται για μια «ντε φάκτο» προσάρτηση, την οποία το αμερικανικό σχέδιο ούτε αναγνωρίζει ως νόμιμη ούτε αμφισβητεί.

Όμως αποδεχόμενη να παραχωρήσει την Κριμαία, η Ουκρανία θα δημιουργούσε ένα προηγούμενο.

Για την Μαρί Λεμέ, «θα ήταν ένα καταστροφικό σήμα που θα στελνόταν στη Ρωσία, η οποία θα μπορούσε να επιδιώξει να επιτύχει την αναγνώριση της κατοχής της και επί άλλων ουκρανικών εδαφών, αλλά επίσης στα άλλα κράτη».

Η Κίνα, για παράδειγμα, έχει διεκδικήσεις επί ορισμένων ρωσικών εδαφών στη Σιβηρία.

Για τον Φίλιπς Ο’Μπράιεν, τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: αν το Κίεβο απαρνηθεί την κυριαρχία του επί της Κριμαίας, «θα είναι η αρχή του τέλους στο σχέδιο της Μόσχας να τελειώνει με την Ουκρανία».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τουρκία: Επίσκεψη Ερντογάν στη Ρώμη στις 29 Απριλίου

Ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θα επισκεφθεί την Τρίτη, 29 Απριλίου, επίσκεψη στη Ρώμη, όπου θα συναντηθεί με την πρωθυπουργό της Ιταλίας, Τζόρτζια Μελόνι.

Η επίσκεψη του Ταγίπ Ερντογάν στην Ιταλία αναμενόταν να γίνει στις 17 Απριλίου, χωρίς όμως να έχει ανακοινωθεί επισήμως, αν και ήταν γνωστό ότι γίνονται οι σχετικές προετοιμασίες. Η επίσκεψη εκείνη είχε τελικά αναβληθεί.

Με πηγή το τουρκικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu, σχετικά δημοσιεύματα αναφέρουν ότι, εκτός από τις διπλωματικές και πολιτικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών, η οικονομική συνεργασία θα είναι επίσης στην ημερήσια διάταξη της Συνόδου Κορυφής που θα πραγματοποιηθεί στη Ρώμη.

Τούρκοι και Ιταλοί επιχειρηματίες επικεντρώνονται στην 4η Διακυβερνητική Σύνοδο Κορυφής Τουρκίας-Ιταλίας, όπου αναμένονται συμφωνίες για συνεργασία σε διάφορους τομείς όπως άμυνα και αμυντική βιομηχανία, κυβερνοασφάλεια, ενέργεια, αυτοκινητοβιομηχανία κ.ο.κ. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Ερντογάν στην Ιταλία, παράλληλα με τη Διακυβερνητική Σύνοδο Κορυφής θα πραγματοποιηθεί Επιχειρηματικό Φόρουμ Ιταλίας – Τουρκίας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τραμπ πιστεύει πως ο πρόεδρος της Ουκρανίας Ζελένσκι είναι έτοιμος να παραχωρήσει την Κριμαία στη Ρωσία

Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε πως πιστεύει ότι ο ουκρανός ομόλογός του Βολοντίμιρ Ζελένσκι προστίθεται να εγκαταλείψει τον στόχο της ανάκτησης της χερσονήσου της Κριμαίας, που προσάρτησε η Ρωσία το 2014, εκτίμηση σε διαμετρική αντίθεση με πρόσφατη τοποθέτηση του ηγέτη της Ουκρανίας.

«Νομίζω ναι. Η Κριμαία, αυτό ήταν πριν από 12 χρόνια», είπε ο κ. Τραμπ ερωτηθείς αν θεωρεί ότι ο κ. Ζελένσκι είναι διατεθειμένος να «εγκαταλείψει» τη χερσόνησο.

ΑΠΕ-ΜΠΕ