Αρχική Blog Σελίδα 1910

Παιανία: Ο υφυπουργός Ανάπτυξης Λάζαρος Τσαβδαρίδης εγκαινίασε την έκθεση “Κατασκευές, Προκατασκευές και Μεταλλικά Κτίρια” στο MEC

Στην τελετή των εγκαινίων της 12ης διεθνούς έκθεσης “Κατασκευές, Προκατασκευές και Μεταλλικά Κτίρια” που φέτος διεξάγεται στον MEC  Παιανίας παρέστη ο υφυπουργός ανάπτυξης Λάζαρος Τσαβδαρίδης.

Ρεπορτάζ: Στυλιανός Νίκας

Ο υφυπουργος ξεναγήθηκε από τους διοργανωτές στα εντυπωσιακά  περίπτερα της έκθεσης, ενώ λίγο αργότερα στην εισηγητική ομιλία του,  τονίσε  ότι ο κατασκευαστικός κλάδος είναι ένας τους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας και το υπουργείο θα σταθεί δίπλα του αλλάζοντας όλα όσα χρειάζονται,  ώστε να συνεχιστεί η ανοδική πορεία που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια. Θα χρησιμοποιήσουμε νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλάζοντας το κανονιστικό πλαίσιο και τις διαδικασίες αδειοδότησης ώστε να  διευκολύνουμε την περαιτέρω ανάπτυξη του κατασκευστικου κλάδου τόνισε χαρακτηριστικά ο κοςΤσαβδαρίδης. Στη συνέχεια έκοψε την κορδέλα των εγκαινίων και ευχήθηκε στους διοργανωτές καλή επιτυχία.

Η 12η Έκθεση ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ, Προκατασκευές & Μεταλλικά Κτίρια απευθύνεται σε όλους τους επαγγελματίες του χώρου, Πολιτικούς Μηχανικούς, Αρχιτέκτονες, Γραφεία Μελετών, Τεχνικές και Κατασκευαστικές Εταιρείες Ιδιωτικών και Δημόσιων Έργων, Βιομηχανίες, Επαγγελματίες και Επιχειρήσεις από την Τουριστική Βιομηχανία, Εμπόρους Δομικών Υλικών, Διακοσμητές, Εργολάβους, και στους Ιδιώτες, σε όποιον χτίζει ή ανακαινίζει.

Το πλέον εντυπωσιακό στοιχείο της έκθεσης ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ Προκατασκευές & Μεταλλικά Κτίρια, που την διαφοροποιεί από κάθε άλλη, είναι ότι ο επισκέπτης τόσο στον εξωτερικό όσο και στον εσωτερικό εκθεσιακό χώρο, έχει την δυνατότητα να επισκεφθεί έτοιμες ολοκληρωμένες κατασκευές, (οικίες από μπετό και ξύλο, μεταλλικά κτίρια πλήρως εξοπλισμένα) που προετοιμάζονται εντός 3 ημερών, αποκλειστικά για την ενημέρωση του επισκέπτη.

Η έκθεση που ξεκίνησε την Παρασκευή 9 Μαΐου στο   MEC Παιανίας θα διαρκέσει μέχρι και την Κυριακή 11 Μαΐου. Οι ώρες λειτουργίας είναι 10.00 – 19.00.

Δηλώσεις στην κάμερα του    emvolos.gr  έκανε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Λάζαρος Τσαβδαρίδης

Δείτε το βίντεο:

Φωτογραφίες:

Screenshot 20250510 001447 Video Player Screenshot 20250510 001508 Video Player Screenshot 20250510 001622 Video Player Screenshot 20250510 001712 Video Player Screenshot 20250510 001727 Video Player Screenshot 20250510 001850 Video Player Screenshot 20250510 002251 Gallery Screenshot 20250510 002348 Gallery Screenshot 20250510 002833 Gallery Screenshot 20250510 002908 Gallery

Ζωντανή μετάδοση του αγώνα μπαράζ ανόδου στη Γ Εθνική: ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΕΤΟΥ – ΒΕΡΟΙΑ 1960

Παρακολουθήστε ζωντανά από τον ΕΜΒΟΛΟ τον αγώνα μπαράζ ανόδου στη Γ Εθνική μεταξύ ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΕΤΟΥ-ΒΕΡΟΙΑ 1960 που θα διεξαχθεί στο στάδιο Αμυνταίου το Σάββατο 10-5-2025 και ώρα 17:00

Αλεξάνδρεια: Ετήσιο μνημόσυνο για τη Δάφνη την Κυριακή 11 Μαΐου

Την Κυριακή 11 Μαΐου 2025 και στην Ι.Μ. Αγίας Κυριακή στο Λουτρό Ημαθίας θα τελεστεί ετήσιο τακτικό μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως της ψυχής της Δάφνης Κουρκούτα.

Σας καλούμε να προσέλθετε και να συμπροσευχηθείτε  μαζί μας υπέρ αναπαύσεως της Δάφνης.

Μετά το πέρας του μνημόσυνου θα προσφερθεί καφές στο αρχονταρίκι της Ιεράς Μονής.

Σε ανοδική τροχιά η αγορά αγροτικών μηχανημάτων το 2024 – Γερασμένος ο ελληνικός στόλος

Σημαντική ανάκαμψη σημείωσε η ελληνική αγορά αγροτικών μηχανημάτων το 2024, ανατρέποντας τη φθίνουσα πορεία των δύο προηγούμενων ετών και επαναφέροντας συγκρατημένη αισιοδοξία στον κλάδο.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ), οι πωλήσεις ελκυστήρων κατέγραψαν αύξηση, φτάνοντας τις 2.840 μονάδες, από 1.670 το 2023 — σημειώνοντας άνοδο 70%. Τα νούμερα αυτά αγγίζουν τις επιδόσεις των ετών 2020 και 2021, όπου οι πωλήσεις ανήλθαν σε 2.829 και 3.034 μονάδες αντίστοιχα.

Η θετική αυτή εξέλιξη αποδίδεται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, σε στοχευμένα χρηματοδοτικά εργαλεία που τέθηκαν σε εφαρμογή, καθώς και στην ανάγκη ανανέωσης του γερασμένου μηχανολογικού εξοπλισμού των Ελλήνων αγροτών.

Ωστόσο, η ανοδική τροχιά ενδέχεται να αποδειχθεί βραχυπρόθεσμη.

Όπως δήλωσε στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ, κ. Σάββας Μπαλουκτσής, οι πρώτες εκτιμήσεις για το 2025 είναι λιγότερο αισιόδοξες. «Οι προβλέψεις για την επόμενη χρονιά κυμαίνονται μεταξύ 1.700 και 1.800 πωληθέντων ελκυστήρων, καθώς απουσιάζουν ενεργά επιδοτούμενα προγράμματα ενίσχυσης», είπε σχετικά ο κ. Μπαλουκτσής.

Αν και το 2025 ξεκίνησε με θετικούς οιωνούς, καθώς τον Ιανουάριο καταγράφηκε αύξηση 42% στις πωλήσεις, η τάση αντιστράφηκε τους επόμενους μήνες.

Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο σημειώθηκε μείωση 9,3%, με αποτέλεσμα το πρώτο τρίμηνο να κλείσει με 649 πωλήσεις, έναντι 954 το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Τονίζεται πάντως ότι η ετήσια μεταβολή παραμένει θετική (+9%), όμως δεν φαίνεται επαρκής για να αναστρέψει τη συνολική τάση επιβράδυνσης.

Η γήρανση του στόλου και η ανάγκη εκσυγχρονισμού

Παρά τα βελτιωμένα στοιχεία του 2024, η συνολική εικόνα του ελληνικού γεωργικού στόλου παραμένει ανησυχητική. Ο αριθμός των ενεργών ελκυστήρων εκτιμάται στις 130.000 μονάδες, με μέση ηλικία τα 23 έτη, γεγονός που υποδεικνύει σημαντική γήρανση και περιορισμένη αποδοτικότητα.

image005

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του ΣΕΑΜ, μόλις το 28,8% των ελκυστήρων είναι ηλικίας κάτω των 15 ετών, ενώ το 44,9% κυμαίνεται μεταξύ 26 και 40 ετών. Επιπλέον, περίπου 2,2% ξεπερνά τα 40 έτη. Η παλαιότητα των μηχανημάτων δεν συνεπάγεται μόνο αυξημένο κόστος συντήρησης αλλά και μειωμένη ενεργειακή απόδοση, καθώς και περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις λόγω υψηλών εκπομπών ρύπων.

image006

Ο κ. Μπαλουκτσής υπογραμμίζει την ανάγκη για «ένα συντονισμένο σχέδιο εκσυγχρονισμού του μηχανολογικού εξοπλισμού στον πρωτογενή τομέα», προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και η βιωσιμότητα της ελληνικής γεωργίας.

Για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών προβλημάτων, απαιτούνται ουσιαστικές παρεμβάσεις σε πολλαπλά επίπεδα. Πρώτο βήμα αποτελεί η ταχύτερη και πιο στοχευμένη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων που προορίζονται για την αγροτική εκμηχάνιση.

image007

“Η ανάγκη δημιουργίας εθνικών προγραμμάτων απόσυρσης παλαιών ελκυστήρων κρίνεται επίσης επιτακτική, με στόχο την ανανέωση του στόλου με σύγχρονες και περιβαλλοντικά αποδοτικές μονάδες” επισήμανε ο κ. Μπαλουκτσής.

Σημαντικό εργαλείο θα μπορούσαν να αποτελέσουν και τα φορολογικά κίνητρα, όπως η δυνατότητα δημιουργίας αφορολόγητων αποθεματικών και οι αυξημένες αποσβέσεις για επενδύσεις σε νέο εξοπλισμό. Παράλληλα, η καθιέρωση υποχρεωτικών τεχνικών ελέγχων τύπου ΚΤΕΟ θα μπορούσε να συμβάλει στην ασφάλεια και την αποδοτικότητα των μηχανημάτων, καθώς και στην απόσυρση μονάδων που κρίνονται ακατάλληλες για χρήση.

image008

Παρά τις διεθνείς αναταράξεις, η ελληνική αγορά αγροτικών μηχανημάτων παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανεπηρέαστη από εξωτερικούς παράγοντες, όπως οι εμπορικοί δασμοί των ΗΠΑ.

Τέλος, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «οι ελκυστήρες δεν υπόκεινται σε δασμούς ή άλλες φορολογικές επιβαρύνσεις, ενώ το ποσοστό εισαγωγών από την Αμερική είναι αμελητέο — δεν ξεπερνά το 1%». Η συντριπτική πλειονότητα των εισαγόμενων μηχανημάτων προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ σημαντικές ποσότητες φτάνουν επίσης από την Άπω Ανατολή, την Τουρκία και την Ινδία.

Προέλευση γραφημάτων: ΣΕΑΜ
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τρία νέα ψηφιακά εργαλεία στην φαρέτρα της ΑΑΔΕ για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής

Τρία νέα ψηφιακά «όπλα» προσθέτει στη φαρέτρα της η ΑΑΔΕ, ενισχύοντας τη στρατηγική της για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης στην Ελλάδα. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, με στόχο την ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογιών στη φορολογική διαδικασία, εφαρμόζει τρία καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία που ενισχύουν τη διαφάνεια και την άμεση καταγραφή των συναλλαγών των επιχειρήσεων.

Τα εργαλεία αυτά, που ενεργοποιούνται σταδιακά, περιλαμβάνουν: το ψηφιακό πελατολόγιο για επιχειρήσεις του κλάδου αυτοκινήτου, την υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση και την ψηφιακή παρακολούθηση της διακίνησης αγαθών. Κάθε μέτρο αποσκοπεί στη βελτίωση της παρακολούθησης των συναλλαγών, προσφέροντας δυνατότητες ελέγχου σε πραγματικό χρόνο και δημιουργώντας ένα πιο διαφανές επιχειρηματικό περιβάλλον. Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να ωφελήσουν τόσο τις επιχειρήσεις όσο και την ευρύτερη ελληνική οικονομία.

1. Ψηφιακό Πελατολόγιο στον Κλάδο Αυτοκινήτου

Από την 1η Ιουλίου 2025, το ψηφιακό πελατολόγιο καθίσταται υποχρεωτικό για επιχειρήσεις του κλάδου αυτοκινήτου. Το μέτρο αφορά συνεργεία επισκευής, φανοποιεία, πλυντήρια αυτοκινήτων, επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, καθώς και καταστήματα εγκατάστασης συναγερμών και ηχοσυστημάτων.

Η διαδικασία είναι απλή: ο επαγγελματίας σκανάρει την πινακίδα του οχήματος μέσω κινητού τηλεφώνου και καταχωρίζει τα δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα. Κατά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, προσθέτει τα παραστατικά (τιμολόγιο ή απόδειξη), μαζί με την ημερομηνία και την ώρα. Έτσι, η ΑΑΔΕ έχει άμεση εικόνα των συναλλαγών και τη δυνατότητα ελέγχων.

Η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου αποκάλυψε σημαντικά ποσοστά φοροδιαφυγής στον κλάδο: τα συνεργεία κατέγραψαν 67%, τα πλυντήρια αυτοκινήτων 60%, και τα parking 41%. Η πλήρης εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου αναμένεται να μειώσει σημαντικά αυτές τις αποκλίσεις.

Για κάθε παράβαση ή καθυστέρηση στην υποβολή των δεδομένων προβλέπεται πρόστιμο 100 ευρώ. Εξαιρέσεις ισχύουν για ορισμένες επιχειρήσεις, όπως αυτές χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και εξειδικευμένων υπηρεσιών.

2. Υποχρεωτική Ηλεκτρονική Τιμολόγηση

Ένα ακόμα βασικό βήμα για την ενίσχυση της φορολογικής διαφάνειας είναι η καθολική εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Η ΑΑΔΕ προγραμματίζει σταδιακή υποχρεωτική εφαρμογή, αρχικά από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις.

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση επιτρέπει την παρακολούθηση των συναλλαγών σε πραγματικό χρόνο και την άμεση ανίχνευση παρατυπιών. Έχει ήδη εγκριθεί από την Κομισιόν και θεωρείται κρίσιμη για τον περιορισμό του ελλείμματος ΦΠΑ, το οποίο μειώθηκε από 29,1% το 2017 στο 13,7% το 2022 — με εκτιμήσεις για περαιτέρω μείωση σε μονοψήφιο ποσοστό το 2023.

Η ενσωμάτωση των στοιχείων στο σύστημα myDATA διασφαλίζει την ακρίβεια των δεδομένων και απλοποιεί τη διαδικασία υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ μέσω προσυμπληρωμένων εντύπων. Έτσι, οι επιχειρήσεις μπορούν να συμμορφώνονται ευκολότερα με τις υποχρεώσεις τους, ενώ η φορολογική διοίκηση έχει περισσότερα μέσα για να εντοπίζει άμεσα την απάτη.

3. Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής

Το τρίτο εργαλείο αφορά την υποχρεωτική ψηφιακή παρακολούθηση της διακίνησης αγαθών μέσω της πλατφόρμας myDATA. Από τον Ιούνιο του 2025, οι επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο άνω των 200.000 ευρώ θα διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα στοιχεία διακίνησης. Από την 1η Δεκεμβρίου 2025, η υποχρέωση επεκτείνεται σε όλες τις επιχειρήσεις.

Αυτό επιτρέπει στην ΑΑΔΕ να παρακολουθεί παραδόσεις και μεταφορές σε πραγματικό χρόνο, να διενεργεί διασταυρώσεις και να εντοπίζει παραβάσεις. Η διασύνδεση ταμειακών μηχανών και POS με το myDATA ενισχύει τη διαφάνεια, καταγράφοντας αυτόματα κάθε συναλλαγή.

Με αυτόν τον τρόπο, ενισχύεται η προσπάθεια περιορισμού της φοροδιαφυγής, ιδιαίτερα στον τομέα του ΦΠΑ, και περιορίζονται οι αδήλωτες συναλλαγές.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αλλάζουν όλα στην Υγεία μέχρι το τέλος του 2025

Προτεραιότητα του υπουργού Υγείας δείχνει να είναι η ενίσχυση του συστήματος Υγείας με νοσηλευτές αλλά και η αύξηση των αμοιβών τους. «Επεξεργάζομαι τώρα σχέδιο για τους νοσηλευτές για καλύτερες αμοιβές,  καθώς δέχομαι ότι είναι υπο αμειβόμενοι» εξηγεί σε εφ ολη της ύλης συνέντευξη του στο ΑΠΕ -ΜΠΕ στην οποία μεταξύ  άλλων  κάνει λόγο  για επανάσταση στο σύστημα των εφημεριών  με την ιχνηλάτηση  των περιστατικών σε 12 νοσοκομεία της χώρας από το   τέλος Μαΐου.

Ο Α.Γεωργιάδης λεει οτι μέχρι το τέλος του μήνα   θα εχουν πληρωθεί οι  νοσηλευτές που  απασχολούνται στα απογευματινά χειρουργεία και προαναγγέλει συνεργασία των δήμων της χώρας με το υπουργείο υγείας για γρηγορότερη και καλύτερη εξυπηρέτηση των ογκολογικών ασθενών. «Σε συνεννόηση με

τον κύριο Δούκα θα  παραλάβουμε ένα κτίριο του γηροκομείου Αθηνών,  το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στο Λαϊκό νοσοκομείο ώστε να το ανακαινίσουμε  και να το χρησιμοποιήσουμε για την παροχή  θεραπειών στους ογκολογικούς ασθενείς », αναφέρει.

Μιλώντας στον  Μιχ.Κεφαλογιάννη, ο υπουργός Υγείας αποκαλύπτει ότι   το πλαίσιο για την παρένθετη μητρότητα θα γίνει πιο αυστηρό και προσθέτει πως μετα τις ρυθμίσεις για τους διαιτολόγους, σειρά  έχουν οι …ψυχολόγοι: «Κάποιος  δεν γίνεται ψυχολόγος, με  ένα απλό σεμινάριο! Θα εφαρμοστεί η νομοθεσία» λέει χαρακτηριστικά. Επίσης  προσθέτει πως το υπουργείο  προχώρα σε αυστηροποίηση  των διατάξεων για τα καπνικά προϊόντα και το άτμισμα  τονίζοντας μεταξύ άλλων : « Περιορίζουμε τα σημεία πώλησης και βάζουμε επίδειξη ταυτότητας για την προμήθεια τους από τους νέους» Ωστόσο θεωρεί πως  είναι υπερβολή σε μια τουριστική χώρα – όπως η Ελλάδα –  να απαγορευτούν τα καπνικά προϊόντα και το τσιγάρο σε εξωτερικούς χώρους.

Ερωτηθείς για το γεγονός της αποχής του απο τα τηλεοπτικά παράθυρα και εάν αυτή οφείλεται στα σοβαρά προβλήματα στο χώρο της Υγείας  ή στην μεταμόσχευση  που φημολογείται  ότι έκανε, επιβεβαιώνει πως  έκανε μια επιτυχημένη όπως λέει  μεταμόσχευση μαλλιών, αλλά ο λόγος της αποχής του δεν είναι αυτός. « Αποφάσισα μετά από μια έντονη περίοδο που μονοπωλούσαν την επικαιρότητα τα Τέμπη να κάνω μια παύση. Σήκωσα ένα μεγάλο φορτίο που δεν μου αναλογούσε Παρότι βλέποντας το με μία απόσταση χρόνου πλέον,  εκτιμώ ότι αυτά που έλεγα μάλλον  δικαιώνονται με την εξέλιξη των πραγμάτων.

Τέλος,  ο υπουργός Υγείας  εκτιμά πως η τεχνική νοημοσύνη θα αλλάξει την Υγεία  στα επόμενα 5 χρόνια και επισημαίνει οτι δεν παρέμεινε διεκπαιρεωτικά στο υπουργείο υγείας αλλά  γιατί εχει όραμα να βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών.

Η συνέντευξη του υπουργού Υγείας Α. Γεωργιάδη στον Μιχάλη Κεφαλογιάννη, έχει ως εξής :

-Υπάρχουν πολλά παράπονα κύριε υπουργέ για το σύστημα όπως λειτουργεί, την οργάνωση του και την καθημερινότητα που βιώνουν  οι πολίτες. Προς αυτή την κατεύθυνση τι κάνετε ;

Ο κόσμος έχει παράπονα από το σύστημα και είναι δικαιολογημένα καθώς ζητά το ιδανικό κι αυτό πρέπει να κάνει. Όμως ότι το σύστημα είναι καλύτερο από αυτό που ήταν πριν από 10 χρόνια και παλιότερα, αυτό είναι αδιαμφισβήτητο. Ειδικά τώρα με την αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών και τις ανακαινίσεις σε όλα τα νοσοκομεία, θα έχουμε άμεσα το καλύτερο ΕΣΥ όλων των εποχών.

-Όμως τι γίνεται με την ψυχή του συστήματος που είναι οι εργαζόμενοι του; Μπορούμε να έχουμε

καλά αμοιβόμενός και περισσότερους  γιατρούς και νοσηλευτές.; Μπορείτε να πείσετε αυτούς που έφυγαν από την Ελλάδα να επιστρέψουν;

Σήμερα έχουμε περισσότερο προσωπικό  από κάθε άλλη φορά. Οι αμοιβές που δίνουμε στο ΕΣΥ είναι χαμηλές. Θα θέλαμε να δώσουμε περισσότερα χρήματα αλλά δεν μπορούμε.  Αυτή είναι η αλήθεια και δεν μου  αρέσει να κοροϊδεύω τον κόσμο. Βέβαια έχουμε κάνει ως κυβέρνηση μεγάλα βήματα. Επί Κυριάκου Μητσοτάκη οι  γιατροί έχουν αυξήσει το εισόδημα τους κατά 30% .

-Γιατί πάλι  οι νοσηλευτές είναι οι αδικημένοι του συστήματος, γιατί;

Είναι η επόμενη προτεραιότητα μου. Επεξεργάζομαι τώρα σχέδιο για τους νοσηλευτές για καλύτερες αμοιβές,  καθώς δέχομαι ότι είναι υπο αμειβόμενοι.

ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΥΞΗΣΕΙΣ

 ΣΕ ΝΟΣΗΛΕΥΤΕΣ

-Σε ποιο ύψος είναι η αύξηση των αμοιβών που μελετάτε ;

Το μόνο που μπορώ να  πω προς το παρόν, είναι πως  το υπουργείο υγείας αναγνωρίζει ότι όπως δράσαμε  για τους γιατρούς θα πρέπει ανάλογα να δράσουμε και για τους νοσηλευτές.

-Θα πιάσουμε το στόχο των 35.000 απογευματινών χειρουργείων μέχρι το τέλος του χρόνου καθώς μέχρι στιγμής έχει γίνει μόνο το ένα τρίτο;

Δεν υπάρχει καμία ανησυχία γι’ αυτό.  Ο στόχος μέχρι τέλος του χρόνου θα επιτευχθεί και  δεν θα χαθούν τα χρήματα. Το πολύ πολύ αν  χρειαστεί , μπορεί να δοθεί  μία παράταση ενός δύο μηνών.

-Το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι που απασχολούνται στα απογευματινά χειρουργεία,  γιατροί και νοσηλευτές είναι ακόμη απλήρωτοι …

Πληρώθηκαν τους δύο πρώτους μήνες Νοέμβριο Δεκέμβριο του 2024. Δεν έχουν πληρωθεί για το 2025 διότι αλλάξαμε την ΚΥΑ. Αυτό έχει μια διαδικασία γιατί υπογράφεται από έξι υπουργούς προκειμένου να αυξήσουμε και ορισμένες αμοιβές. Η νέα ΚΥΑ θα είναι σε ΦΕΚ στην  επόμενη εβδομάδα και Θα πληρωθούν μέσα στον Μάιο με αυξημένες αμοιβές. Θα πάρουν περισσότερα χρήματα απ ότι υπολογίζανε.

-Υπάρχει η  αίσθηση κύριε υπουργέ  ότι πολλά εξαγγέλλονται, αλλά αργούν να γίνουν πράξη… Εφημερίες. Το «βραχιολάκι» ξεκίνησε πιλοτικά. Πότε θα μπει σε περισσότερα νοσοκομεία;

Στις 31 Μαΐου ξεκινάει στις εφημερίες 12 νοσοκομείων το προηγμένο σύστημα ιχνηλάτησης  των ασθενών , το οποίο θα επεκταθεί σε όλα τα νοσοκομεία μέχρι τέλος του  χρόνου .

Το παρουσιάσαμε προχθές τον πρωθυπουργό και έμεινε έκπληκτος. Μετά από δυο τρεις μήνες από την εφαρμογή του, το σύστημα εφημέριων θα είναι πλέον τελείως διαφορετικό στην Ελλάδα. Θα έχουμε 500 νέους τραυματιοφορείς και γιατρούς στα ΤΕΠ έως το τέλος του 2025, εξελιγμένα μηχανήματα από τους πόρους του ταμείου ανάκαμψης σε περισσότερα ΤΕΠ ανά την Ελλάδα και ένα σύστημα ιχνηλάτησης εντυπωσιακό για όσους φτάνουν στην εφημερία. Σύντομα, στους επόμενους μήνες, εφαρμογή στο κινητό σας τηλέφωνο, θα σας ενημερώνει πόση είναι η αναμονή για να δείτε έναν γιατρό  σε κάθε ένα από τα νοσοκομεία που εφημερεύει. Θα γνωρίζετε δηλαδή πριν ξεκινήσετε από το σπίτι σας την εκτιμώμενη αναμονή και θα επιλέγετε αναλόγως που θα πάτε. Θα έχουμε τη δυνατότητα να παρακολουθούμε κάθε ασθενή πόσο καθυστερεί στην εφημερία, πότε βγαίνουν οι εξετάσεις του, ακόμα  και διάγνωση από μακριά θα μπορούμε να κάνουμε. Μιλάμε για επανάσταση.

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΟΥΝ ΟΙ ΑΝΑΜΟΝΕΣ ΚΑΙ Η ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ ΤΩΝ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

-Προκειμένου να βελτιώσετε τις συνθήκες των θεραπειών των ογκολογικών ασθενών αλλά και να μειώσετε τις αναμονές για τις θεραπείες, έχω την πληροφορία  ότι θα συνεργαστείτε  με τους δήμους μεγάλων πόλεων. Πότε θα γίνει αυτό;

Ήδη έχουμε ξεκινήσει  μία πρώτη κουβέντα με τον δήμαρχο αθηναίων τον κύριο Δούκα για να παραλάβουμε ένα κτίριο του γηροκομείου Αθηνών,  το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στο Λαϊκό νοσοκομείο ώστε να το ανακαινίσουμε  και να το χρησιμοποιήσουμε για την παροχή  θεραπειών στους ογκολογικούς ασθενείς,  για να πάψουν να είναι συνωστισμένοι στο Λαϊκό νοσοκομείο. Σκεφτόμαστε πολλά γι αυτό το θέμα. Υπάρχει συνεργασία με την κα Μ.Λατση όπου σύντομα ανακοινώνουμε και την νέα μονάδα «Νίκος Κούρκουλος» στην Πάτρα στο Ρίο. Εχουμε το πρόγραμμα οίκοθεν , αρκετοί  ογκολογικοί ασθενείς παίρνουν πλέον την θεραπεία τους στο σπίτι.

Η ΑΠΟΧΗ ΑΠΟ ΤΑ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ Η ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΑ ΤΕΜΠΗ

-Για αρκετό καιρό σας έχουμε χάσει από τα τηλεοπτικά παράθυρα. Είναι τόσο πολλά τα προβλήματα στο χώρο της υγείας που αποφεύγετε να τα συζητάτε δημόσια ή μήπως έπρεπε να μείνετε εκτός οθόνη καθώς φημολογείται ότι κάνατε και μια μεταμόσχευση στα μαλλιά;

Καταρχάς να σας επιβεβαιώσω ότι έκανα μεταμόσχευση στα μαλλιά και το λέω πρώτη φορά δημόσια αυτό. Είμαι πολύ ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα. Έγινε εξαιρετική δουλειά. Όμως δεν περιόρισα τις τηλεοπτικές μου εμφανίσεις γι αυτό ούτε για να αποφύγω να συζητώ για τα ζητήματα της υγείας. Είχα σταματήσει να εμφανίζομαι στη τηλεόραση ένα μήνα πριν από τη μεταμόσχευση κι αυτό το έκανα γιατί αποφάσισα μετά από μια έντονη περίοδο που μονοπωλούσαν την επικαιρότητα τα Τέμπη να κάνω μια παύση. Σήκωσα ένα μεγάλο φορτίο που δεν μου αναλογούσε Παρότι βλέποντας το με μία απόσταση χρόνου πλέον,  εκτιμώ ότι αυτά που έλεγα μάλλον  δικαιώνονται με την εξέλιξη των πραγμάτων. Ξέρετε εγώ σέβομαι το συναίσθημα του κόσμου. Υπήρξε οργή και δεν χρειάζεται να προκαλούμε. Ας αφήσουμε τον κόσμο να κρίνει μόνος του ποιος έλεγε αλήθεια και ποιος έλεγε ψέματα. Γι’ αυτό είναι καλό για λίγο να απέχω! Δε χάλασε και ο κόσμος άλλωστε, πάντα σην πορεία μου δεχόμουν την κριτική ότι παραβγαίνω … ε ας λείψω και λίγο!

-Όλες οι οικονομικές μελέτες που έχουν γίνει,  δείχνουν ότι ο πολίτης στη χώρα μας εξακολουθεί να βάζει το χέρι στην τσέπη για καλές υπηρεσίες  υγείας. Πρόσφατα γνωστός μουσικός είπε ότι έπρεπε να πουλήσει το πιάνο του για να ανταπεξέλθει στα έξοδα νοσηλείας της μητέρα του σε δημόσιο νοσοκομείο …

Όλοι στη χώρα μας  παίρνουν δωρεάν φάρμακα και οι εξετάσεις είναι  από τις φθηνότερες στην Ευρώπη. Παρέχει το νοσοκομείο νοσηλευτικές υπηρεσίες; Παρέχει. Είναι οι υπηρεσίες -ιδίως το βράδυ -αυτές που θέλει ο πολίτης σε ένα δημόσιο νοσοκομείο για τον δικό του άνθρωπο. Δυστυχώς όχι πάντα.   Μπορεί να πληρώσει ο  ΕΟΠΥΥ ή τα νοσοκομεία για αποκλειστικές νοσοκόμες στα νοσοκομεία ; Όχι!

-Αν υπήρχαν όμως περισσότεροι νοσηλευτές και νοσηλεύτριες δεν θα χρειάζονταν οι αποκλειστικές κύριε υπουργέ…

Σωστά,  αυτό προσπαθούμε να κάνουμε. Έχουμε προκυρήξει  το 2024-2025 θέσεις 4.500 νοσηλευτών. Ελπίζω να τους βρούμε. Ξέρετε το να βρεις σήμερα νοσηλευτές είναι το πιο δύσκολο πράγμα, όχι μόνο στη χώρα μας αλλά παντού στην Ευρώπη. Υπάρχουν χώρες που παίρνουν νοσηλευτές από την Ινδία.

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΗθΟΥΜΕΝΗ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΥΣ ΕΡΧΕΤΑΙ

Η ΣΕΙΡΑ ΤΩΝ…ΨΥΧΟΛΟΓΩΝ

-«Μπήκατε” σε χώρους όπου υπήρχαν  γκρίζες ζώνες αλλά και ηθικά διλήμματα. Προσπαθήσατε να βάλετε  τάξη στα ζητήματα της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, της παρένθετης μητρότητας και πρόσφατα στο ζήτημα των διαιτολόγων…

Είμαστε σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης για αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου  των παρενθέτων μητέρων. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μην γίνεται εμπόριο. Είναι πολύ σεβαστή η επιθυμία και το δικαίωμα  κάθε  γυναίκας που θέλει να γίνει μητέρα με παρένθετη, αλλά δεν μπορούμε να επιτρέψουμε η τεκνοποίηση να γίνει μια εμπορική πράξη.

-Είμαστε από τους πρώτους στην παχυσαρκία στην Ευρώπη με πληθώρα διαιτολόγων. Ποιο ήταν το κίνητρο για να ληφθούν μέτρα και για τους διαιτολόγους;

Είπα ξεκάθαρα, πρέπει να βάλουμε ένα πλαίσιο για το ποιος είναι διαιτολόγος σε αυτή τη χώρα. Τί  σπουδές έχει κάνει και εάν έχει την επάρκεια και τις ικανότητες να καθοδηγήσει σωστά τον πολίτη , σε μια χώρα που ξεκίνησε και εγκαταλείφθηκε η μεσογειακή διατροφή, οδηγώντας την  όπως είπατε στις πρώτες θέσεις της παχυσαρκίας. Η ρύθμιση είχε στόχο να δώσει κύρος σ’ αυτούς που πραγματικά είναι διαιτολόγοι και να προστατεύσει τους πολίτες από αυτούς που δεν είναι.Οι περισσότεροι που λένε ότι είναι διαιτολόγοι στη χώρα δεν είναι διαιτολόγοι….

-Το ίδιο πρόβλημα θα μου επιτρέψετε να πω ότι συμβαίνει και με τους ψυχολόγους…

Οποίος έχει κάνει  κάποια σεμινάρια δεν μπορεί και δεν πρέπει να παρέχει τέτοιου είδους συμβουλές που αφορούν την ψυχική υγεία. Οι συμβουλές αυτές είναι σοβαρές συμβουλές που προϋποθέτουν σοβαρή εκπαίδευση γι αυτόν που τις δίνει, όπως προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Κάποιος  δεν γίνεται ψυχολόγος, με  ένα απλό σεμινάριο! Θα εφαρμοστεί η νομοθεσία.

ΑΥΣΤΗΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΚΑΠΝΙΣΜΑ ΚΑΙ ΚΑΠΝΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ

-Λέτε θα εφαρμοστεί η νομοθεσία και μου έρχεται στο μυαλό η νομοθεσία για όλα τα καπνικά προϊόντα και όχι μόνο το τσιγάρο. Δεν υιοθετήσαμε τα πιο αυστηρά μέτρα που έλαβαν άλλες ευρωπαϊκές χώρες Γιατί ; Δέχεστε εισηγήσεις για αυστηροποίηση. Τί θα κάνετε;

Καταρχάς να σας πω ότι ως υπουργείο είμαστε απέναντι στο τσιγάρο και σε κάθε καπνικό προϊόν. Γενικότερα είναι μία πολύ βλαβερή συνήθεια και ως υπουργός υγείας θα έλεγα αν με ρωτούσατε, να μην καπνίζετε τίποτα. Αυτό θα ήταν  το ιδεατό αλλά όχι το πραγματικό,  γιατί δυστυχώς η Ελλάδα και σ’ αυτό παραμένει από τις πρώτες χώρες και γι αυτό το λόγο ετοιμάζουμε νομοσχέδιο που θα βάζει ακόμα πιο αυστηρό πλαίσιο. Που θα μπορούν  να πωλούνται τα προϊόντα ατμισμού με γεύσεις; Σήμερα ένα παιδί μπορεί να προμηθευτεί εύκολα προϊόντα ατμισμού με γεύση σοκολάτα μπανάνα φράουλα , χωρίς κανένα περιορισμό. Περιορίζουμε τα σημεία πώλησης και βάζουμε επίδειξη ταυτότητας για την προμήθεια τους. Όσον αφορά το κάπνισμα στους εξωτερικούς χώρους ξέρω ότι υπάρχουν χώρες στην Ευρώπη που κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση. Όμως στην Ελλάδα – μια κατεξοχήν τουριστική χώρα – δεν μπορείς εύκολα να απαγορεύσεις το κάπνισμά στον εξωτερικό χώρο ενός εστιατορίου. Αυτό νομίζω είναι λίγο υπερβολικό.

-Μιας και μιλήσατε νωρίτερα  για επανάσταση στις εφημερίες, να σας ρωτήσω πως το υπουργείο υγείας βλέπει την εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης  στην Υγεία;

Η ζωή μας όπως την ξέρουμε και τα επαγγέλματα όπως τα ξέρουμε σε πέντε χρόνια θα είναι τελείως διαφορετικά. Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην υγεία είναι άπειρη. Η υπολογιστική της δύναμη συνεχώς θα αυξάνεται. Το σύνολο της παροχής υπηρεσιών στην υγεία θα γίνεται  με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο, βέβαια να πω ότι  δεν πιστεύω πως  η τεχνητή νοημοσύνη θα έρθει και θα αντικαταστήσει τον γιατρό. Θα είναι ένα εργαλείο στα χέρια του για να κάνει τη ζωή του πιο εύκολη να δώσει πιο ακριβή αποτελέσματα και να κερδίσει χρόνο το σύστημα και ο ασθενής.

ΘΑ ΣΥΝΑΠΟΦΑΣΙΣΟΥΜΕ ΜΕ ΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΤΟΝ ΝΕΟ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟ ΧΑΡΤΗ

-Διαπιστώνω ότι υπάρχουν κι άλλα ζητήματα που δείχνουν να καθυστερούν και δε μιλάω τώρα για την δική σας θητεία. Φέρνω ως παράδειγμα τον υγειονομικό χάρτη. Τι γίνεται με αυτόν ;

Πιστεύω ότι μέσα στο έτος θα έχουμε την τελική πρόταση του ΟΔΙΠΥ για τον υγειονομικό χάρτη. Δεν σκοπεύω να κάνω καμία αλλαγή πουθενά αν δεν έχω ενδελεχή διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες. Εγώ έχω σκοπό να στείλω τις προτάσεις στους κατά τόπους περιφερειάρχες πριν από οποιαδήποτε αλλαγή.

-Από τις πρώτες εισηγήσεις που φαίνεται να εντοπίζονται τα μεγαλύτερα προβλήματα όσον αφορά τον υγειονομικό χάρτη;

Όταν φτιάχτηκαν τα νοσοκομεία φτιάχτηκαν για μία άλλη Ελλάδα σήμερα έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Με το παλιό οδικό δίκτυο χρειαζόσουν μιάμιση ώρα να πας από το ένα νοσοκομείο στο άλλο. Σήμερα μπορεί να χρειάζεσαι 15 λεπτά. ‘Αρα είναι λογικό να αλλάξει και ο υγειονομικός χάρτης.

-Αυτό σημαίνει λιγότερα νοσοκομεία;

Το να έχεις σε ένα νόμο τρία νοσοκομεία που δε δουλεύουν καλά είναι πιο σοφό, από το να έχεις ένα νοσοκομείο το οποίο δουλεύει πολύ καλά;

-Συνήθως οι καλές ειδήσεις σε αυτό το υπουργείο δεν είναι πολλές …  θέλατε να παραμείνετε σε αυτό το υπουργείο;

Εγώ ακούω τις εντολές που λαμβάνω. Οι υπουργοί δεν είμαστε για να διαπραγματευόμαστε καρέκλες και δεν το κάνω ποτέ . Εμένα μου ζητήθηκε αρχικά από τον πρωθυπουργό να έρθω στο υπουργείο αυτό και εν συνεχεία μου ζητήθηκε να παραμείνω.

-Έχετε όραμα γι αυτό το υπουργείο ή το υπηρετείτε διότι προέκυψε ;

Το υπουργείο αυτό το αγαπώ πολύ. Έχοντας πλέον την εμπειρία και σε άλλα υπουργεία,  μπορώ να πω ότι είναι το πιο ανθρώπινο υπουργείο. Και από πέτρα να είσαι φτιαγμένος δεν υπάρχει περίπτωση να μην λυγίσεις σε κάποιες περιπτώσεις. Είμαι τυχερός που έχω και τους πόρους του ταμείου ανάκαμψης και μπορώ και υλοποιώ πράγματα που κανείς προκάτοχος μου δεν μπορούσε. Κάνουμε  πράγματα που ο πολίτης τα βλέπει άμεσα να βελτιώνουν τη ζωή του.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

e-ΕΦΚΑ: Πότε καταβάλλονται οι συντάξεις μηνός Ιουνίου 2025

Τις ημερομηνίες πληρωμής των συντάξεων μηνός Ιουνίου 2025 ανακοίνωσε ο e-ΕΦΚΑ.

Συγκεκριμένα, οι ημερομηνίες πληρωμής ακολουθούν τον κανόνα του διαχωρισμού μεταξύ μισθωτών και μη μισθωτών και διαμορφώνονται ως ακολούθως:

Την Τρίτη 27 Μαΐου 2025 θα καταβληθούν οι κύριες συντάξεις από τα τέως Ταμεία μη μισθωτών ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΕΤΑΑ, οι κύριες συντάξεις που απονεμήθηκαν από τη σύσταση του ΕΦΚΑ και μετά, με τον ν. 4387/2016, μέσω του ΟΠΣ-ΕΦΚΑ (συνταξιούχοι μισθωτοί & μη μισθωτοί από 1/1/2017 και έπειτα) και όλες οι επικουρικές συντάξεις του ιδιωτικού τομέα (μη μισθωτών και μισθωτών).

Την Πέμπτη 29 Μαΐου 2025 θα καταβληθούν οι κύριες συντάξεις των τέως Ταμείων μισθωτών (ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τραπεζών, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΛΟΙΠΩΝ ΕΝΤΑΣΣΟΜΕΝΩΝ (ΤΣΕΑΠΓΣΟ, ΤΣΠ-ΗΣΑΠ), ΝΑΤ, ΕΤΑΤ και ΕΤΑΠ-ΜΜΕ), καθώς και οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις του Δημοσίου.

Κυριακή του Παραλύτου – Γράφει ο Επίσκοπος Μελιτηνής Μάξιμος Παφίλης

Σιωπή και κίνηση αργή σε βυθό αβυσσαλέο, εκεί όπου οι λέξεις αποσυντίθενται σαν παλαιά ναυάγια, φορτωμένα με το άχθος των προσευχών που δεν εισακούστηκαν, με το ασήκωτο φορτίο της σάρκας που διψά για ένα σημείο, για μια βεβαιότητα πέραν του τάφου.

Πέτρα η καρδιά, αναμένοντας τον κτύπο που θα την κάνει να ραγίσει, να γίνει συντρίμμια, ίσως τότε μόνο να κυλήσει το νερό της ζωής, όχι σαν θαύμα κραυγαλέο, αλλά σαν ψίθυρος παρηγορητικός μέσα στην ερημία που εμείς οι ίδιοι υφάναμε γύρω μας, εγκλωβισμένοι στην αδηφάγο αναζήτηση της χειροπιαστής απόδειξης. Και μέσα σε τούτο το πλέγμα της αναμονής και της αμφιβολίας, προβάλλει η μορφή εκείνου του ανθρώπου, του Παραλύτου της Βηθεσδά, σκιά αιώνια της ανθρώπινης αδυναμίας που προσμένει την κίνηση των υδάτων και την ουράνια παρέμβαση.

Φως λιγοστό, σαν απολειφάδι από γιορτή λησμονημένη, γλιστρά πάνω στις πέτρες της Προβατικής Κολυμβήθρας, αποκαλύπτοντας το δράμα της ανθρώπινης προσδοκίας. Τριάντα οκτώ χρόνια σιωπηλής αναμονής, μια ολόκληρη ζωή συμπυκνωμένη στην ελπίδα μιας στιγμιαίας ταραχής του ύδατος, ένας κόσμος ασθενών, τυφλών, χωλών, ξηρών, ψυχές ζαρωμένες κάτω από τις πέντε στοές, καθρέφτες της δικής μας παράλυσης, της αδυναμίας μας να αρθούμε πάνω από τη φθορά και τον φόβο. Πόσο συχνά κι εμείς, αλήθεια, αναζητούμε τον Άγγελο εκείνον, τον εξωτερικό μεσάζοντα, αγνοώντας την εσωτερική φωνή που ψιθυρίζει, «θέλεις υγιής γενέσθαι;» (Ιωάν. 5, 6), ερώτημα που μεταθέτει το βάρος της θεραπείας από το θαύμα στην επιθυμία, από την παθητική αναμονή στην ενεργητική πίστη. Κι όμως, εμείς επιμένουμε να εναποθέτουμε τις ελπίδες μας σε εξωτερικές δυνάμεις, σε φωτισμένους γέροντες που ξεφυτρώνουν σαν δηλητηριώδη μανιτάρια μετά τη βροχή, ανταποκρινόμενοι στην απεγνωσμένη μας ανάγκη για οδηγούς και πνευματικούς γκουρού, λησμονώντας εκείνη την τόσο λιτή αλλά και τόσο απελευθερωτική διαβεβαίωση του Χριστού, «μακάριοι οι μη ιδόντες και πιστεύσαντες» (Ιωάν. 20, 29).

Η πίστη, αυτή η λεπτή, σχεδόν αόρατη κλωστή, που μας συνδέει με τον Θεό, γίνεται αντικείμενο επίδειξης, ένα τρόπαιο που περιφέρουμε στις ψηφιακές αγορές, διαλαλώντας κάθε θεία παρέμβαση, κάθε μικρό ή μεγάλο «θαύμα», σαν να επρόκειτο για προσωπική μας κατάκτηση, για απόδειξη της δικής μας εξαιρετικής πνευματικότητας. Το θαύμα, όμως, στην ουσία του, δεν είναι παράσταση για το πλήθος, είναι μια ρωγμή στην πανοπλία της λογικής, μια πρόσκληση σε μια βαθύτερη πραγματικότητα, όχι κραυγή που επιβάλλει, αλλά ψίθυρος που προσκαλεί. Ο Χριστός δεν ενεργούσε θαύματα για να εντυπωσιάσει, για να συγκεντρώσει οπαδούς, αλλά για να αποκαλύψει την αγάπη του Πατέρα, για να προσφέρει την δυνατότητα της μεταμόρφωσης. Πόσο μικροί φαινόμαστε, πόσο επιφανειακοί, όταν μετρούμε την πνευματική μας ανάπτυξη με τον αριθμό των θαυμάτων που «πιστεύουμε» ή που έχουμε «δει», συγκρίνοντας αλαζονικά τον εαυτό μας με εκείνους που θεωρούμε «αμαρτωλούς» ή «λιγότερο πιστούς». Και έχουμε το θράσος να απαιτούμε την πίστη τους, με τρόπο φασιστικό αλλά και ειρωνικό.

Στην καρδιά αυτής της ανθρώπινης ανάγκης για το θαυμαστό, για το σημείο που θα διαλύσει κάθε αμφιβολία, αναδύεται η μορφή του Παραλύτου, όχι ως απλός αποδέκτης ενός θαύματος, αλλά ως σύμβολο της ανθρώπινης κατάστασης ενώπιον του μυστηρίου. Η απάντησή του, «Κύριε, άνθρωπον ουκ έχω, ίνα όταν ταραχθή το ύδωρ, βάλη με εις την κολυμβήθραν· εν ω δε έρχομαι εγώ, άλλος προ εμού καταβαίνει» (Ιωάν. 5, 7), δεν είναι απλώς μια περιγραφή της ατυχίας του, είναι οι λέξεις της μοναξιάς, της απελπισίας που γεννά η παρατεταμένη αδυναμία, η αίσθηση ότι ο κόσμος προχωρά, αφήνοντάς μας πίσω, αβοήθητους, στην άκρη του δρόμου, περιμένοντας κάποιον να μας «βάλει» στη ζωή. Η απουσία του «ανθρώπου» είναι η απουσία της αλληλεγγύης, της κοινότητας που στηρίζει, αλλά και η βαθύτερη έλλειψη της προσωπικής δύναμης, της απόφασης να αρπάξουμε την ευκαιρία, ακόμα κι όταν όλα φαίνονται αντίξοα. Και τότε, μέσα σε αυτή την απόλυτη ένδεια, ακούγεται η προσταγή, η λέξη που ανατρέπει τα δεδομένα: «Έγειρε, άρον τον κράββατόν σου και περιπάτει» (Ιωάν. 5, 8).

Αυτή η εντολή, τόσο απλή και τόσο επαναστατική, δεν απαιτεί, δεν ζητά διαπιστευτήρια πίστης, δεν υπόσχεται μελλοντική ανταμοιβή. Είναι μια άμεση κλήση σε δράση, σε υπέρβαση της παράλυσης, όχι μόνο της σωματικής, αλλά κυρίως της υπαρξιακής. Το κρεβάτι, σύμβολο της ασθένειας, της ακινησίας, της εξάρτησης, γίνεται τώρα το τρόπαιο της νίκης, το τεκμήριο της απελευθέρωσης. «Και ευθέως εγένετο υγιής ο άνθρωπος, και ήρε τον κράββατόν αυτού και περιεπάτει» (Ιωάν. 5, 9). Η αμεσότητα της θεραπείας, η απουσία κάθε θεατρικότητας, υπογραμμίζει την κυριαρχική δύναμη του Λόγου, που δεν χρειάζεται εξηγήσεις, μόνο εμπιστοσύνη.

Όμως, η χαρά της θεραπείας σκιάζεται αμέσως από την αντίδραση των θρησκευτικών αρχόντων. «Έλεγον ουν οι Ιουδαίοι τω τεθεραπευμένω· Σάββατόν εστιν· ουκ έξεστί σοι άραι τον κράββατον» (Ιωάν. 5, 10). Η τυπολατρία, η προσκόλληση στο γράμμα του Νόμου, τυφλώνει μπροστά στο θαύμα της αγάπης, στην αποκατάσταση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Το Σάββατο, ημέρα ανάπαυσης και δοξολογίας, μετατρέπεται σε αφορμή κατηγορίας, σε εμπόδιο για την εκδήλωση της θείας ευσπλαχνίας. Εδώ, αναδεικνύεται η τραγική ειρωνεία: αυτοί που θα έπρεπε να αναγνωρίσουν πρώτοι την παρουσία του Θεού, γίνονται οι κατήγοροι εκείνου που βίωσε τη δύναμή Του. Και όπως παρατηρεί ο Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας, για τους οποίους αναφέρει χαρακτηριστικά: «πικροὶ δὲ ὄντες ἐπιτιμηταί, καὶ μόνον εἰδότες τοῦτο καλῶς, παρανομίας ἐγκλήματι περιβάλλουσι τὸν ἄρτι καὶ μόλις τῆς μακρᾶς ἀνακύψαντα νόσου».[1] Αυτοί οι άνθρωποι, τυφλωμένοι από την προσήλωσή τους στο γράμμα του νόμου, αδυνατούν να συλλάβουν την ανωτερότητα της θείας ενέργειας που υπερβαίνει και νοηματοδοτεί τον Νόμο, επιτάσσοντάς του να παραμείνει δέσμιος της ασθένειας, προκειμένου να τιμηθεί η αργία του Σαββάτου. Η απάντηση του θεραπευμένου, όμως, είναι αποστομωτική: «Ο ποιήσας με υγιή, εκείνός μοι είπεν· άρον τον κράββατόν σου και περιπάτει» (Ιωάν. 5, 11). Η αυθεντία του Θεού υπερβαίνει κάθε ανθρώπινη διάταξη, η εμπειρία της σωτηρίας ακυρώνει κάθε νομικιστική ένσταση.

Η αναζήτηση του «ανθρώπου» που έδωσε την εντολή, «Τις εστιν ο άνθρωπος ο ειπών σοι, άρον τον κράββατόν σου και περιπάτει;» (Ιωάν. 5, 12), αποκαλύπτει την εμμονή των κατηγόρων όχι στην αλήθεια, αλλά στον εντοπισμό του «ενόχου». Ο Ιησούς, όμως, «εξένευσεν όχλου όντος εν τω τόπω» (Ιωάν. 5, 13), αποφεύγοντας την αναμέτρηση, όχι από φόβο, αλλά γιατί η αποστολή Του δεν ήταν η σύγκρουση, αλλά η σπορά του Λόγου. Και η συνάντησή Του με τον θεραπευμένο στο ιερό, «Ίδε υγιής γέγονας· μηκέτι αμάρτανε, ίνα μη χείρόν σοί τι γένηται» (Ιωάν. 5, 14), συνδέει την σωματική θεραπεία με την πνευματική ευθύνη. Η υγεία δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά ευκαιρία για μια νέα ζωή, απαλλαγμένη από τις παλαιές αμαρτίες, από τις συνήθειες που οδηγούν στην παράλυση της ψυχής.

Εμείς, οι σύγχρονοι ακροατές αυτής της αφήγησης, πόσο συχνά δεν εγκλωβιζόμαστε σε ανάλογες νοοτροπίες; Αναζητούμε το θαύμα ως απόδειξη, αλλά αρνούμαστε να σηκώσουμε τον δικό μας «κράββατο», τις ευθύνες μας, τις συνέπειες των επιλογών μας. Κρίνουμε την πίστη των άλλων, αλλά παραβλέπουμε τη δική μας πνευματική τύφλωση. Είμαστε έτοιμοι να καταδικάσουμε κάθε παρέκκλιση από τον «κανόνα», αγνοώντας την ουσία της αγάπης και της συγχώρεσης. Γινόμαστε κυνηγοί «αγίων» και «θαυμάτων», ξεχνώντας ότι η Βασιλεία του Θεού βρίσκεται εντός μας, ότι ο Χριστός κατοικεί στην καρδιά που ανοίγεται για να Τον υποδεχθεί, όχι μέσα από φανταχτερές εκδηλώσεις, αλλά μέσα από την ταπεινή αγάπη, την σιωπηλή προσευχή, την αδιάκοπη μετάνοια. Η πίστη δεν είναι ένα σύνολο κανόνων που πρέπει να τηρούνται, αλλά μια ζωντανή σχέση, μια πορεία στο σκοτάδι με οδηγό το αμυδρό φως ενός κεριού που τρεμοσβήνει, αλλά δεν σβήνει ποτέ. Είναι η τόλμη να περπατάς πάνω στα κύματα, ακόμα κι όταν ο άνεμος λυσσομανά και τα κύματα απειλούν να σε καταπιούν, κρατώντας το βλέμμα στραμμένο σε Εκείνον που είπε, «Θαρσείτε, εγώ ειμι· μη φοβείσθε» (Ματθ. 14, 27).

Στο τέλος, τι μένει; Ίσως η αίσθηση ενός ατέρμονου ταξιδιού, μιας διαρκούς αναζήτησης σε τοπία εσωτερικά που συνεχώς μεταβάλλονται, σαν ουρανοί φορτωμένοι σύννεφα που πότε αφήνουν μια αχτίδα ήλιου να περάσει και πότε βυθίζονται στο πυκνό σκοτάδι της αμφιβολίας. Η πίστη, όχι σαν βεβαιότητα ακλόνητη, αλλά σαν επιλογή, σαν πεισματική εμμονή στην ελπίδα, ακόμα κι όταν η λογική φωνάζει την απουσία νοήματος. Και μέσα σε αυτή την ταραχή, αναδύεται η μορφή του Χριστού, όχι σαν απάντηση σε όλα τα ερωτήματα, αλλά σαν παρουσία που νοηματοδοτεί την ίδια την αναζήτηση, που μετατρέπει την αγωνία σε δέηση και τον φόβο σε προσδοκία. Είμαστε οι αιώνιοι Παράλυτοι, ξαπλωμένοι δίπλα στην κολυμβήθρα των ανεκπλήρωτων επιθυμιών μας, περιμένοντας τον Άγγελο. Και η σιωπή των ουρανών, πόσο βαριά, πόσο αφόρητη μερικές φορές, και όμως, μέσα σ’ αυτήν τη σιωπή αντηχεί η ερώτηση που καθορίζει το παν: «Θέλεις υγιής γενέσθαι;». Με τρόπο τέτοιο, το νήμα της ζωής, τεντωμένο πάνω από το χάος, σαν χορδή ενός αόρατου οργάνου, περιμένει την αφή μας, το δικό μας «ναι», για να δονηθεί στον σκοπό της αιωνιότητας. Μια λάμψη μακρινή, σαν αστέρι που μόλις γεννήθηκε στο αχανές διάστημα της ψυχής, υπόσχεται όχι το τέλος του ταξιδιού, αλλά την αέναη αρχή του, σε μονοπάτια όπου η κάθε πτώση είναι προοίμιο ανάστασης, και το κάθε δάκρυ, σπόρος μελλοντικής χαράς, κρυστάλλινος ήχος σε μια συμφωνία πόνου και λύτρωσης.

Μάξιμος Παφίλης, Επίσκοπος Μελιτηνής

________________________________________

[1] Κύριλλος Αλεξανδρείας, Του εν Αγίοις Πατρός ημών Κυρίλλου Αρχιεπισκόπου Αλεξανδρείας τα Ευρισκόμενα Πάντα, εν Patrologiae Cursus Completus: Series Graeca, επιμ. Jacques-Paul Migne, τ. 73 (Paris: J.-P. Migne, 1864), σχόλια στο Ε΄ κεφάλαιο του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου, στ. 341.

ΑΑΔΕ: «Λουκέτο» σε 5 πρατήρια καυσίμων και άλλα 5 στο μικροσκόπιο – Διακοπή τροφοδοσίας σε 24 πρατήρια

Σε διετή σφράγιση πέντε πρατηρίων καυσίμων σε Αττική και Θεσσαλονίκη προχώρησαν οι τελωνειακοί ελεγκτές της ΑΑΔΕ, καθώς είχαν παρέμβει στους μηχανισμούς των αντλιών και στο σύστημα εισροών-εκροών, παρέχοντας μικρότερη ποσότητα καυσίμου από την αναγραφόμενη.

Ειδικότερα, κλιμάκια Τελωνειακών Ελεγκτών της ΑΑΔΕ, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος (ΔΑΟΕ) και τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών, πραγματοποίησαν στοχευμένους ελέγχους σε δέκα πρατήρια καυσίμων, που εμπλέκονταν σε δικογραφίες για παροχή ελλειμματικών ποσοτήτων καυσίμων.

ΑΑ124

Η αίθουσα επιχειρήσεων της ΑΑΔΕ παρακολουθούσε σε πραγματικό χρόνο την ολονύχτια επιχείρηση και συντόνιζε τις δράσεις των ελεγκτών, ώστε να επισκεφθούν στοχευμένα τα πρατήρια. Από τους επιτόπιους ελέγχους διαπιστώθηκαν παρεμβάσεις στο λογισμικό των αντλιών και των συστημάτων εισροών-εκροών σε πέντε από τα δέκα πρατήρια καυσίμων και οι τελωνειακοί ελεγκτές προχώρησαν στη σφράγιση των εγκαταστάσεων για δύο χρόνια.

Από τα υπόλοιπα πέντε πρατήρια ζητήθηκαν επιπλέον στοιχεία και ο έλεγχος βρίσκεται σε εξέλιξη.

ΑΑ125

Επιπλέον, η ΑΑΔΕ αξιοποίησε ενημέρωση για κατασχέσεις υπολογιστικών μονάδων και λογισμικού εισροών-εκροών και προχώρησε, για 24 πρατήρια, στην έκδοση εντολών για τη διακοπή της τροφοδοσίας τους με καύσιμα, την  απόσυρση τυχόν σημάτων, αντλιών και λοιπού εξοπλισμού.

Στους παραβάτες θα επιβληθούν και τα σχετικά πρόστιμα, ενώ η ΑΑΔΕ συνεχίζει εντατικά τις έρευνες στον κλάδο των καυσίμων, αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα στοιχεία και εργαλεία, με στόχο την αποκάλυψη και καταπολέμηση κάθε μορφής παραβατικότητας.

Φωτογραφίες: ΑΑΔΕ
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος: Ορόσημο η εκλογή του Πάπα Λέοντος του ΙΔ’, πρώτου Αμερικανού Ποντίφικα

Ορόσημο και ιστορική εκλογή, χαρακτηρίζει ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος, με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την ανάδειξη για πρώτη φορά ενός Ποντίφικα με καταγωγή από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.

Όπως σημειώνει, η διακονία του Πάπα Λέοντος του ΙΔ’ και 267ου Επισκόπου της Ρώμης είναι βαθιά εμπνευσμένη από το παράδειγμα του Πάπα Φραγκίσκου και συντονίζεται απόλυτα με τη διαρκή δέσμευση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου για τον οικουμενικό διάλογο, τη συμφιλίωση και τη φροντίδα για τους πλέον αδύναμους και ευάλωτους συνανθρώπους μας.

Σε αυτή τη σημαίνουσα στιγμή, καταλήγει, ανανεώνουμε την αμετακίνητη δέσμευσή μας για την ενίσχυση του διαλόγου και της εν Χριστώ κοινωνίας ανάμεσα στις Εκκλησίες μας καθοδηγούμενοι από ταπεινότητα, ανεκτικότητα και αμοιβαίο σεβασμό.

ΑΠΕ-ΜΠΕ