Αρχική Blog Σελίδα 1825

Ο αριθμός των ένοπλων συγκρούσεων παγκοσμίως έφτασε το 2024 στο υψηλότερο επίπεδο από το 1946

Σύμφωνα με έκθεση του ινστιτούτου Prio.

Ο πλανήτης γνώρισε το 2024 τον υψηλότερο αριθμό ένοπλων συγκρούσεων από το 1946, ξεπερνώντας το 2023 που ήταν ήδη χρονιά ρεκόρ, σύμφωνα με νορβηγική έκθεση που δημοσιεύθηκε σήμερα και που φέρνει στο προσκήνιο τους κινδύνους που σχετίζονται με την απεμπλοκή των ΗΠΑ.

Την περασμένη χρονιά, σε όλο τον κόσμο καταγράφηκαν 61 συγκρούσεις σε 36 χώρες –σε κάποιες από τις οποίες μαίνονται παραπάνω από μία συγκρούσεις ταυτόχρονα– σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας για την Ειρήνη του Όσλο (Prio).

Το 2023, οι αριθμοί αυτοί ήταν 59 και 34, αντίστοιχα.

«Δεν είναι απλά κορύφωση, είναι μια διαρθρωτική αλλαγή. Ο κόσμος σήμερα είναι πολύ πιο βίαιος και πολύ πιο κατακερματισμένος απ’ ό,τι ήταν πριν από 10 χρόνια», σχολίασε η Σίρι Άας Ρούσταντ, επικεφαλής συντάκτρια της έρευνας που καταγράφει τις τάσεις την περίοδο 1946-2024.

Η Αφρική παραμένει η ήπειρος που πλήττεται περισσότερο με 28 συγκρούσεις μεταξύ κρατών (στην οποία εμπλέκεται τουλάχιστον ένα κράτος), και ακολουθεί η Ασία (17), η Μέση Ανατολή (10), η Ευρώπη (3) και η Αμερική (2).

Σε πάνω από τις μισές χώρες μαίνονται δύο ή περισσότερες συγκρούσεις.

Ο αριθμός των θανάτων που συνδέονται με συγκρούσεις παρέμεινε λίγο-πολύ σταθερός σε σχέση με το 2023, περίπου στους 129.000, το οποίο καθιστά το 2024 τη χρονιά με τον τέταρτο υψηλότερο αριθμό νεκρών από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου το 1989, σύμφωνα με την έρευνα.

Ο απολογισμός αυτός συνδέεται με τους πολέμους στην Ουκρανία και στη Λωρίδα της Γάζας και αλλά και τις συγκρούσεις στην αιθιοπική περιοχή του Τιγκράι.

«Δεν είναι η ώρα οι ΗΠΑ, ή οποιαδήποτε μεγάλη παγκόσμια δύναμη, να γίνουν εσωστρεφείς και να εγκαταλείψουν τη διεθνή εμπλοκή. Ο προστατευτισμός, απέναντι στην αύξηση της βίας στον κόσμο, θα ήταν μεγάλο λάθος με συνέπειες διαρκείας για την ανθρώπινη ζωή», δήλωσε η Σίρι Αας Ρούσταντ, αναφερόμενη κυρίως στην πολιτική του «Πρώτα η Αμερική» που υπερασπίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ μετά την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο.

«Είναι λάθος να πιστεύει κανείς ότι ο κόσμος μπορεί να στρέψει αλλού το βλέμμα. Είτε υπό την προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ είτε υπό μελλοντική διακυβέρνηση, η εγκατάλειψη της παγκόσμιας αλληλεγγύης θα σημαίνει τώρα εγκατάλειψη της σταθερότητας που οι ίδιες οι ΗΠΑ συνέβαλαν στο να οικοδομηθεί μετά το 1945», δήλωσε η ίδια.

Η έρευνα βασίζεται σε στοιχεία που συγκέντρωσε το σουηδικό πανεπιστήμιο της Ουψάλα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Νίκος Δένδιας: Αλλάζουν όλα στη δομή και την αντίληψη των Ενόπλων Δυνάμεων

Απαιτείται η χώρα μας να έχει τη δυνατότητα να προστατεύσει την κυριαρχία και τα κυριαρχικά της δικαιώματα. Για να το κάνει αυτό, ένα πράγμα είναι απολύτως απαραίτητο, να αλλάξουν όλα. Πρέπει να αλλάξει η δομή και η αντίληψη των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Αυτό τόνισε ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας, Νίκος Δένδιας, ο οποίος απηύθυνε, ομιλία κατά τη πρώτη ημέρα του διήμερου συνεδρίου «Ελλάδα 2025-2030», το οποίο διοργανώνεται από τη Next is Now και την Dome Consulting Firm στο Συνεδριακό Κέντρο της Εθνικής Ασφαλιστικής.

Το θέμα της ομιλίας του κ. Δένδια αφορούσε την ευρωπαϊκή άμυνα και τον ρόλο της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.

Ο κ. Δένδιας ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «είναι εξαιρετικά χρήσιμο να συζητάμε τα θέματα του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας» γιατί «θέλουμε να συζητηθεί, να διαδοθεί, η νέα προσέγγιση που ονομάζεται «Ατζέντα 2030», αλλά και να μας υποδειχθούν τα λάθη που κάνουμε σε αυτή».

«Έχουμε κάνει μια καινούρια δομή, έχουμε προχωρήσει και θα προχωρήσουμε σε συγχωνεύσεις στρατοπέδων, μονάδων, σχηματισμών, αλλά το κυριότερο είναι να αλλάξουμε την κουλτούρα. Την κουλτούρα, τον τρόπο που αντιμετωπίζονται τα πράγματα» εξήγησε.

Για την «Ασπίδα του Αχιλλέα», είπε ότι «δεν είναι μόνο μια νέα προσέγγιση οπλικών συστημάτων με ολιστική διάσταση, είναι αυτή η νέα κουλτούρα».

«Η ‘Αμυνα της χώρας τα περιλαμβάνει όλα: Τα πέντε επίπεδα της «Ασπίδας» και το έκτο παρεμπιπτόντως, το δορυφορικό, το οποίο ελπίζουμε ότι θα προστεθεί στο μέλλον» ανέλυσε.

«Απαιτείται», υπογράμμισε, «μια εθνική προσέγγιση, μια εθνική ταύτιση στα θέματα στα οποία χωρεί μεν διάλογος, αλλά πρέπει να υπάρχει εθνική σύνταξη πίσω από μία τελική απόφαση».

Για τη συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στους εξοπλισμούς με ποσοστό 25%, τόνισε: «Η πρώτη μεγάλη επιτυχία ήταν η υλοποίησή του στη συζήτηση για την αγορά μίας τέταρτης φρεγάτας Belharra, η οποία θα προστεθεί στις άλλες τρεις»

«Όμως», πρόσθεσε, «δεν είναι μόνο το 25% στις μεγάλες πλατφόρμες που είναι μεσοσταθμικό» και συνέχισε λέγοντας: «Η άλλη προσέγγισή μας για την οποία είμαι υπερήφανος, είναι το ΕΛΚΑΚ. Το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας».

Το ΕΛΚΑΚ, ανέφερε, «δεν προκηρύσσει διαγωνισμούς για αγορές προϊόντων. Προκηρύσσει προβλήματα τα οποία του δίνουν ως ερωτήματα οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας. Η Διεύθυνση Καινοτομίας επίσης, ένα καινούργιο δημιούργημα των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας, προκηρύσσει ερωτήματα απέναντι σε αυτό το οικοσύστημα και περιμένει να πάρει απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα».

«Και να χρηματοδοτήσει», ανέλυσε, «επί τη βάσει των απαντήσεων την παραγωγή πρωτοτύπου από τα δυο διαφορετικά funds που έχει, εξαρτώμενα από το readiness level του καθενός από αυτά και από εκεί και πέρα οι Ένοπλες Δυνάμεις να ελέγξουν το πρωτότυπο, να δουν αν μας κάνει».

«Σε αυτή την περίπτωση, εμείς κρατάμε τα δικαιώματα στρατιωτικής χρήσης επειδή όλα αυτά σχεδόν είναι dual use, τα δικαιώματα πολιτικής χρήσης τα έχει η εταιρεία που τα παράγει» επισήμανε.

«Το ΕΛΚΑΚ έχει ήδη πιστωμένη μια μεγάλη επιτυχία. Η μεγάλη επιτυχία λέγεται ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ. Το πρώτο αντί-drone ελληνικό σύστημα το οποίο δοκιμάστηκε στο Ανατολικό Αιγαίο και μετά πήγε και δοκιμάστηκε σε συνθήκες μάχης στην Ερυθρά Θάλασσα. Αλλά εγώ θα σας αναφέρω κάτι πιο αισιόδοξο ακόμη από αυτό. Τον ΚΕΝΤΑΥΡΟ θα τον αγοράσουμε πια για όλα τα ελληνικά πλοία. Το κόστος του είναι περίπου το μισό από το αν αγοράζαμε ένα όμοιο σύστημα από το εξωτερικό. Αλλά είναι ένα ελληνικό σύστημα» υπογράμμισε ο κ. Δένδιας.

«Το πιο αισιόδοξο είναι ότι προκηρύχθηκε ένα ερώτημα για το οποίο ζητήσαμε απαντήσεις για δυο τύπους USV, αυτόνομα κινούμενα στη θάλασσα, δύο διαφορετικών μεγεθών. Ανέμενα ότι θα εμφανιστούν πέντε-έξι ελληνικές προτάσεις. Εμφανίστηκαν 31 και μία καθυστερημένη. Δηλαδή 32 συνολικά» είπε ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας. «Το οικοσύστημα υπάρχει, είναι εκεί και περιμένει. Περιμένει να κινητροδοτηθεί, περιμένει την ευκαιρία. Τα μυαλά είναι εκεί, οι άνθρωποι είναι εκεί, οι δυνατότητες είναι εκεί. Και οι δυνατότητες είναι ατέλειωτες, είτε από μεγάλες υπάρχουσες μονάδες, όπως τα ναυπηγεία, όπως οι, όχι πολλές αλλά υπαρκτές, μεγάλες βιομηχανίες μας, αλλά και οι πολλές μικρές καινοτόμες επιχειρήσεις με σημαντικό ανθρώπινο κεφάλαιο νέων ανθρώπων, ιδιαίτερα νέων πολλές φορές, που τους δίνεται η ευκαιρία να μείνουν στη χώρα και να δημιουργήσουν υπεραξίες και εξαγώγιμα προϊόντα» συμπλήρωσε.

«Διότι», εξήγησε, «τελικά όλα αυτά έχουν έννοια αν μοχλεύσουν και οικονομική ανάπτυξη. Ο κύριος, πρωταρχικός παράγοντας ασφαλείας της χώρας είναι μια ισχυρή οικονομία. Και για να έχουμε μια ισχυρή οικονομία πρέπει να έχουμε ένα σοβαρό ισοζύγιο εξωτερικών πληρωμών. Ένα διαρκώς παθητικό ισοζύγιο εξωτερικών πληρωμών είναι κύριος παράγων ανασφάλειας για τη χώρα».

«Οφείλουμε να πιστέψουμε ότι ο ουρανός είναι το όριο και ίσως και πέρα από αυτόν. Χρειάζεται, όμως, να στοιχηθούμε πίσω από μία προσέγγιση, που καταλαβαίνω ότι είναι νέα, καταλαβαίνω ότι εγείρει ερωτήματα, καταλαβαίνω ότι ούτε οι Ένοπλες Δυνάμεις, ούτε το πολιτικό σύστημα, ούτε η κοινωνία ήταν εθισμένες σε αυτό» ανέφερε.

«Η ανάγκη για τη δική μας πατρίδα είναι καταλυτικός παράγων που μας υποχρεώνει να πετύχουμε σε αυτό το εγχείρημα» κατέληξε ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας.

Μετά το πέρας της ομιλίας ακολούθησε συζήτηση για το ίδιο θέμα, την οποία συντόνισε η δημοσιογράφος και συνιδρύτρια της Dome Consulting Firm Μαριάννα Πυργιώτη.

Στη συζήτηση συμμετείχαν ο πρώην υπουργός και αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας Αλέξανδρος Διακόπουλος, ο διευθύνων σύμβουλος της THEON SENSORS Βασίλης Σαββαϊδης, ο διευθύνων σύμβουλος του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) Παντελής Τζωρτζάκης και ο διευθύνων σύμβουλος της Netcompany South and East Europe & European Institutions (SEE & EUI) Αλέξανδρος Μάνος.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αριστεροί εργολάβοι του μίσους – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Πριν λίγες ημέρες, είχαμε επίθεση σε κατάστημα εστίασης στην Αθήνα, επειδή είχε …Ισραηλινούς τουρίστες- πελάτες. Έγραψαν στις βιτρίνες συνθήματα και κόλλησαν ανακοινώσεις μίσους.

Νίκος Σακελλαρόπουλος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Το ίδιο συνέβη σε ξενοδοχεία,  Airbnb και άλλα καφέ όπου συχνάζουν Ισραηλινοί τουρίστες. Το δε σύνθημα….  «έξω οι Εβραίοι» που είναι γραμμένο με κόκκινη μπογιά σε τοίχους της Αθήνας και της χώρας, θυμίζει μαύρες σελίδες της παγκόσμιας ιστορίας, τον προηγούμενο αιώνα.  Όσα, δηλαδή, έπραξε αρχικά ο Χίτλερ προς τους Εβραίους της Γερμανίας, που οδήγησαν στη Νύχτα των Κρυστάλλων κι είχαν κατάληξη τα κρεματόρια!!

Προσέξτε: Στην Κέρκυρα, οι κομμουνιστές του εργατικού κέντρου, οργάνωσαν πορεία προς το αεροδρόμιο, εναντίον του κράτους του Ισραήλ. Συμμετείχαν δημόσιοι υπάλληλοι, δάσκαλοι και καθηγητές!!  Τι πήγαν να κάνουν προς το αεροδρόμιο κι δη αφού αναμένονταν Ισραηλινοί τουρίστες;

Η ουσία είναι, ότι οι επιθέσεις εναντίον Ισραηλινών στη χώρα μας, καθίστανται πλέον ανησυχητικές. Κι αυτό δεν είναι αποδεκτό στην χώρα -κοιτίδα της δημοκρατίας. Πολύ περισσότερο όταν αυτή η χώρα έχει θρηνήσει δεκάδες χιλιάδες θύματα Εβραίων συμπατριωτών μας. Η βία των Αριστερών ανιστόρητων και φασιστών, δεν μπορεί να περνά απαρατήρητη.

Άρα, είναι εξόχως ανησυχητική η ανοχή του φορέων του Κράτους προς όσους πράττουν τέτοιες ενέργειες. Όλα αυτά δεν είναι μόνο ποινικά κολάσιμα, αλλά αποτελούν κορυφαίες παραβιάσεις του αντιρατσιστικού νόμου, που προβλέπει με σαφήνεια τι συμβαίνει με τον φυλετικό, εθνικό και θρησκευτικό διαχωρισμό. Ή, τι συμβαίνει όταν υπάρχει υποκίνηση μίσους.

Ασχολείται κάποιος με αυτά; Ή δεν τα βλέπουν; Ή νομίζουν στην κυβερνητική πλειοψηφία ότι εσαεί θα είναι ασύδοτη η Αριστερά και κάποιοι μάλιστα θα την… τιμούν για τους… αγώνες της; Και, πού στα κομμάτια είναι ο πνευματικός κόσμος της χώρας; Φοβούνται κάτι; Γιατί κρύβονται;

Δυστυχώς, η συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας αισθάνεται μια απέραντη μοναξιά λογικής. Οι εργολάβοι του μίσους επιδίδονται ανενόχλητοι στη διασπορά του. Σπάνε ή σημαδεύουν καταστήματα και ανθρώπους και δη ανενόχλητοι…  Ο δε Χρυσοχοΐδης περί άλλων τυρβάζει… Κι οι δικαστές το ίδιο…

Κάτι τελευταίο: Χθες ο Παλαιστίνιος πρόεδρος Μαχμούντ Αμπάς, δήλωσε ότι αυτό που συνέβη στις 7 Οκτωβρίου είναι απαράδεκτο. Τόνισε μάλιστα, ότι η Χαμάς πρέπει να αφοπλιστεί και να απελευθερώσει αμέσως όλους τους ομήρους.

Όμως, ο Παλαιστίνιος πρόεδρος είναι ανεπιθύμητος για τους εγχώριους …προοδευτικούς που προπηλακίζουν όσους δεν τους αρέσει η εθνικότητα ή το θρήσκευμα τους…. Δημοκράτες κατ’ αποκοπή!

Κεφτεδάκια μαμαδίστικα – Αφράτα και λαχταριστά.

Ελένη Σιδηροπούλου
Ελένη Σιδηροπούλου

Και ποιος δε θα ήθελε να φάει αφράτα κεφτεδάκια, νόστιμα και πολύ λαχταριστά.

Ένα λατρεμένο Κυριακάτικο φαγητό, που μας θυμίζει την μανούλα μας που μας το έφτιαχνε με πολλή αγάπη.

Η μυρωδιά αυτού του φαγητού, απλά δεν υπάρχει.

Κεφτεδάκια μαμαδίστικα 1

ΚΕΦΤΕΔΑΚΙΑ ΑΦΡΑΤΑ ΜΕ ΠΑΤΑΤΕΣ ΣΤΟ ΦΟΥΡΝΟ

Από την Ελένη Σιδηροπούλου περίφημη μαγείρισσα

Υλικά για τα κεφτεδάκια μας:

1 κιλό κιμά μοσχαρίσιο

4 μουσκεμμένες φέτες ψωμί

2 μεγάλα κρεμμύδια ψιλοκομμένα

3 κουτ.σουπ. μαϊντανό ψιλοκομμένο

1 αυγό

2 κουτ.σουπ. ξύδι

Αλάτι

Πιπέρι

Κόκκινο πιπέρι

1 κύβο βοδινό τριμμένο

Μπόλικο κύμινο

Ρίγανη

Κουρκουμά

1 φλυτζανάκι του καφέ ελαιολάδο

Και φυσικά

4 μεγάλες πατάτες καθαρισμένες και κομμένες

Κεφτεδάκια μαμαδίστικα 2

Εκτέλεση της συνταγής:

Σε ένα μεγάλο μπολ βάζουμε τον κιμά.

Προσθέτουμε όλα τα υλικά μας και ζυμώνουμε πολύ καλά, για 5 λεπτά μέχρι να ενσωματωθούν τελείως.

Σκεπάζουμε με διαφανή μεμβράνη και βάζουμε το κιμά στο ψυγείο για περίπου 1 ώρα.

Κεφτεδάκια μαμαδίστικα 4

Βγάζουμε από το ψυγείο τη ζύμη και πλάθουμε κεφτεδάκια στο μέγεθος που εμείς θέλουμε.

Τα συνοδεύμουμε με πατάτες στο φούρνο και τα ψήνουμε στον αέρα στους 200 βαθμούς για 1 ώρα περίπου.

Κεφτεδάκια μαμαδίστικα 3

Καλή σας επιτυχία και φυσικά, καλή σας όρεξη.

Καιρός: Ο καιρός στην Ελλάδα για σήμερα Πέμπτη 12 Ιουνίου 2025

ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΓΙΑ ΣΗΜΕΡΑ ΠΕΜΠΤΗ 12-06-2025

ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Γενικά αίθριος καιρός με πρόσκαιρες νεφώσεις τις μεσημβρινές – απογευματινές ώρες στα ηπειρωτικά. Τοπικοί όμβροι και μεμονωμένες καταιγίδες θα εκδηλωθούν στα δυτικά ηπειρωτικά και κατά τόπους στα ορεινά της υπόλοιπης ηπειρωτικής χώρας.
Οι άνεμοι θα πνέουν από βόρειες διευθύνσεις, στα δυτικά 3 με 4, στα ανατολικά 5 με 6 και στο Αιγαίο τοπικά 7 μποφόρ.
Η θερμοκρασία θα φτάσει στις Κυκλάδες τους 29 με 30 βαθμούς και στην υπόλοιπη χώρα τους 32 με 35 και κατά τόπους στα δυτικά ηπειρωτικά τους 36 βαθμούς Κελσίου.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΘΡΑΚΗ
Καιρός: Γενικά αίθριος. Λίγες πρόσκαιρες νεφώσεις θα αναπτυχθούν τις μεσημβρινές – απογευματινές ώρες και ειναι πιθανό να εκδηλωθούν τοπικοί όμβροι ή μεμονωμένες καταιγίδες στα ορεινά της Μακεδονίας.
Άνεμοι: Μεταβλητοί 3 με 4 και στα ανατολικά ανατολικοί βορειοανατολικοί εως 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 17 έως 34 βαθμούς Κελσίου. Στη Δυτική Μακεδονία 2 με 3 βαθμούς χαμηλότερη.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Καιρός: Γενικά αίθριος. Τις μεσημβρινές – απογευματινές ώρες θα αναπτυχθούν πρόσκαιρες νεφώσεις και είναι πιθανό να εκδηλωθούν τοπικοί όμβροι στα γύρω ορεινά.
Άνεμοι: Μεταβλητοί 3 με 4 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 20 έως 33 βαθμούς Κελσίου.

ΝΗΣΙΑ ΙΟΝΙΟΥ, ΗΠΕΙΡΟΣ, ΔΥΤΙΚΗ ΣΤΕΡΕΑ, ΔΥΤΙΚΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
Καιρός: Γενικά αίθριος. Τις μεσημβρινές – απογευματινές ώρες στα ηπειρωτικά θα αναπτυχθούν νεφώσεις και θα εκδηλωθούν τοπικοί όμβροι και στα ορεινά μεμονωμένες καταιγίδες.
Άνεμοι: Μεταβλητοί και στο Ιόνιο βορειοδυτικοί 3 με 4 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 18 έως 35 τοπικά 36 βαθμούς Κελσίου. Στο εσωτερικό της Ηπείρου έως 32 βαθμούς Κελσίου.

ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΣΤΕΡΕΑ, ΕΥΒΟΙΑ, ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
Καιρός: Γενικά αίθριος. Τοπικοί όμβροι πιθανόν να εκδηλωθούν στα ορεινά της Πελοποννήσου τις μεσημβρινές – απογευματινές ώρες.
Άνεμοι: Βόρειοι 3 με 4 και στα ανατολικά 5 με 6 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 18 έως 34 με 35 βαθμούς Κελσίου.

ΚΥΚΛΑΔΕΣ, ΚΡΗΤΗ
Καιρός: Γενικά αίθριος.
Άνεμοι: Βόρειοι βορειοδυτικοί 5 με 6 και τοπικά 7 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 20 έως 29 με 30 και στη νότια Κρήτη τοπικά 34 με 35 βαθμούς Κελσίου.

ΝΗΣΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ – ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ
Καιρός: Γενικά αίθριος.
Άνεμοι: Βόρειοι βορειοδυτικοί 5 με 6 και τοπικά 7 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 21 έως 33 με 35 βαθμούς Κελσίου.

ΘΕΣΣΑΛΙΑ
Καιρός: Γενικά αίθριος με πρόσκαιρες νεφώσεις τις μεσημβρινές – απογευματινές ώρες, όποτε στα ορεινά θα εκδηλωθούν τοπικοί όμβροι ή μεμονωμένες καταιγίδες.
Ανεμοι: Μεταβλητοί και στις Σποράδες βόρειοι 3 με 4 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 18 έως 35 βαθμούς Κελσίου. Στις Σποράδες έως 30 βαθμούς Κελσίου.

ΑΤΤΙΚΗ
Καιρός: Γενικά αίθριος.
Άνεμοι: Βόρειοι 4 με 5 και στα ανατολικά έως 6 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 20 έως 35 βαθμούς Κελσίου, στα ανατολικά 2 με 3 βαθμούς χαμηλότερη.

ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 13-06-2025
Γενικά αίθριος καιρός με πρόσκαιρες νεφώσεις και τοπικούς όμβρους στα δυτικά, κεντρικά και βόρεια ηπειρωτικά τις απογευματινές ώρες, οπότε στα ορεινά Ηπείρου και δυτικής Στερεάς θα εκδηλωθούν και μεμονωμένες καταιγίδες.
Οι άνεμοι θα πνέουν από βόρειες διευθύνσεις στα δυτικά 3 με 5, στα ανατολικά 5 με 6 και στο Αιγαίο τοπικά 7 μποφόρ.
Η θερμοκρασία θα σημειώσει μικρή πτώση κυρίως στα βόρεια. Θα φτάσει στο Ιόνιο και τις περισσότερες ηπειρωτικές περιοχές τους 31 με 34 τοπικά στα ηπειρωτικά τους 35 βαθμούς Κελσίου και στα νησιά του Αιγαίου τους 29 με 31 και τοπικά στη νότια Κρήτη και το νοτιοανατολικό Αιγαίο τους 34 βαθμούς Κελσίου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κυρ. Μητσοτάκης στην Οδησσό: Η Ελλάδα θα συνεχίσει να στηρίζει την Ουκρανία

“Επιτρέψτε μου να εκφράσω και πάλι την αλληλεγγύη της χώρας μου προς τον ουκρανικό λαό, ο οποίος αυτές τις μέρες υποφέρει και πάλι από μεγάλης κλίμακας επιθέσεις με ρωσικούς πυραύλους και drones εναντίον αμάχων. Αυτές οι επιθέσεις, και πιστεύω ότι πρέπει να το επαναλαμβάνουμε σε κάθε ευκαιρία, παραβιάζουν κατάφωρα το Διεθνές Ανθρωπιστικό Δίκαιο. Από την αρχή έχουμε καταστήσει σαφές ότι έχετε το εγγενές δικαίωμα να αμυνθείτε ενάντια στη ρωσική επιθετικότητα”. Αυτό τόνισε στην ομιλία του ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ο οποίος συμμετείχε σήμερα στην 4η Σύνοδο Κορυφής Ουκρανίας-Νοτιοανατολικής Ευρώπης, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Οδησσό.

Ο κ.Μητσοτάκης εξέφρασε την στήριξη της χώρας μας στην Ουκρανία λέγοντας ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να στηρίζει την Ουκρανία, όπως έκανε από την αρχή, διπλωματικά, πολιτικά, οικονομικά, στρατιωτικά, ανθρωπιστικά.

“Θα κάνουμε οτιδήποτε μπορούμε να κάνουμε για να εργαστούμε προς την κατεύθυνση του τερματισμού αυτής της καταστροφής και της δυστυχίας της χώρας σας” είπε ο κ.Μητσοτάκης και προσέθεσε ότι επαφίεται στους Ουκρανούς να αποφασίσουν για την αποδοχή ή την απόρριψη οποιασδήποτε ειρηνευτικής φόρμουλας.

“Και πιστεύω ότι έχετε αποδείξει πολύ ξεκάθαρα ότι οι προθέσεις σας είναι πραγματικά ειλικρινείς, σε αντίθεση με εκείνες της άλλης πλευράς” είπε.

Χαρακτήρισε την Οδησσό πόλη-σύμβολο της αντίστασης του ουκρανικού λαού που αγωνίζεται για την ελευθερία του και σημείωσε ότι αυτή τη στιγμή θα πρέπει όλοι να εργαστούνε για μια άμεση και άνευ όρων κατάπαυση του πυρός ως πρώτο βήμα προς μια δίκαιη και βιώσιμη ειρήνη.

“Θα συνεχίσουμε να ασκούμε μεγαλύτερη πίεση στη Ρωσία, να υποστηρίζουμε πακέτα πρόσθετων κυρώσεων και φυσικά να επισημαίνουμε, όπως έγινε από τους συναδέλφους μου, ότι αυτός ο πόλεμος δεν αφορά μόνο τη Ρωσία και την Ουκρανία. Αφορά τη διεθνή τάξη που εδράζεται σε κανόνες, το να μην επιβραβεύεται ο επιτιθέμενος με την αποδοχή μιας διευθέτησης που ουσιαστικά δικαιώνει αυτές τις επιθετικές συμπεριφορές” είπε.

Έκανε μια σύντομη αναφορά για το μέλλον και για τη σημασία της Οδησσού ως πόλης που αναδεικνύει τα μελλοντικά έργα ανοικοδόμησης και συνδεσιμότητας, και είπε ότι οραματίζεται την πόλη στο ένα άκρο ενός φιλόδοξου συνολικού έργου συνδεσιμότητας που θα ξεκινούσε από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και θα περνούσε από τη Βάρνα, την Κωστάντζα και τελικά θα έφτανε στην Οδησσό.

“Αυτό είναι έργο που θα μπορούσε να προταθεί για χρηματοδότηση από την ΕΕ. Θα περιελάμβανε μεταφορές, σιδηρόδρομο, ηλεκτρική ενέργεια, φυσικό αέριο, αγωγούς και θα ήταν ένα έργο που θα παρείχε έναν πρόσθετο διάδρομο συνδεσιμότητας για την Ουκρανία, πολύ ταχύτερο από τη θαλάσσια μεταφορά των εμπορευμάτων σας. Και θα ήταν επίσης ένα σαφές μήνυμα για το πώς η ένταξή σας στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε να κάνει πραγματική διαφορά για τον λαό της Ουκρανίας” είπε ο κ.Μητσοτάκης.

Τέλος, απευθυνόμενος στους ηγέτες των χωρών των δυτικών Βαλκανίων που παραβρίσκονται στην Οδησσό, ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να είναι ένας από τους πιο ένθερμους και σταθερούς υποστηρικτές της διαδικασίας διεύρυνσης και της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.

Κοινή συνέντευξη τύπου

Στη συνέχεια, οι ηγέτες των χωρών που συμμετείχαν στη Σύνοδο παραχώρησαν κοινή συνέντευξη Τύπου. Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την ευρωπαϊκή αμυντική συνεργασία, τα προγράμματα χρηματοδότησης της ΕΕ για την άμυνα και τη συμμετοχή της Ουκρανίας και άλλων τρίτων χωρών, ο Πρωθυπουργός σημείωσε:

«Πιστεύω ότι υπάρχει ευρεία κατανόηση στην Ευρώπη και σίγουρα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ότι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ήταν μια βίαιη γεωπολιτική αφύπνιση, μια αναγκαιότητα να αναλάβουμε τον έλεγχο της ασφάλειάς μας και μια επιτακτική ανάγκη να δαπανήσουμε περισσότερα για την ευρωπαϊκή άμυνα συλλογικά. Δεν πιστεύω ότι θα υπερβάλλω αν πω ότι πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία σχεδόν υπνοβατούσαμε προς τη στρατιωτική ασημαντότητα, αν κοιτάξετε πόσα δαπανούσαμε συλλογικά για την άμυνα.

Τώρα έχουμε μια νέα πρωτοβουλία εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την πρωτοβουλία ReArm, η οποία ουσιαστικά έχει δύο συνιστώσες. Μας δίνει τη δυνατότητα να δαπανήσουμε περισσότερα σε εθνικό επίπεδο, ενεργοποιώντας την εθνική ρήτρα διαφυγής, χωρίς αυτό να επηρεάζει τα όρια αύξησης των δαπανών μας. Και βέβαια, υπάρχει και ο μηχανισμός SAFE, που παρέχει δάνεια για επενδύσεις στην ευρωπαϊκή άμυνα, αλλά και προωθεί τη συνεργασία και τη σύμπραξη με άλλες χώρες, ιδίως με τις χώρες που είναι υποψήφιες προς ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση”.

Ο κ.Μητσοτάκης είπε επίσης ότι βλέπει την Ουκρανία ως ισχυρό εταίρο όσον αφορά την οικοδόμηση της μελλοντικής μας ευρωπαϊκής υποδομής ασφαλείας και προσέθεσε ότι δεν είναι μυστικό ότι η Ουκρανία έχει αναπτύξει τεράστιες δυνατότητες μέσα από αυτόν τον πολύ σκληρό και αιματηρό πόλεμο.

Όσον αφορά στο SAFE και στις άλλες υποψήφιες χώρες ή άλλες χώρες που θα μπορούσαν να συμμετάσχουν σε αυτό, ο πρωθυπουργός έστειλε ένα μήνυμα στην Τουρκία λέγοντας ότι προφανές ότι όποιος θα ήθελε να έχει πρόσβαση στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση θα χρειαζόταν τουλάχιστον να βρίσκεται σε κάποια ευθυγράμμιση με την Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας της ΕΕ.

“Διότι, στο τέλος της ημέρας, πρόκειται για ένα εργαλείο το οποίο σχεδιάστηκε με σκοπό την προστασία της Ευρώπης στο σύνολό της και τη δημιουργία μιας νέας ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής ασφάλειας” κατέληξε.

Στο πλαίσιο της Συνόδου ο Πρωθυπουργός είχε κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Πρόεδρο της Ουκρανίας Volodymyr Zelenskyy, ενώ νωρίτερα επισκέφθηκε μαζί με τους υπόλοιπους ηγέτες το Πάρκο Shevchenko και κατέθεσε στεφάνι στην Αλέα των Ηρώων.

Προέλευση ΦΩΤΟ: ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ελληνική Ένωση Τραπεζών: Οι άμεσες πληρωμές ήρθαν για να μείνουν, είναι η νέα κανονικότητα

«Οι άμεσες πληρωμές ήρθαν για να μείνουν, είναι η νέα κανονικότητα».

Αυτό ανέδειξε ως ένα από τα βασικά συμπεράσματα η συζήτηση μεταξύ εκπροσώπων των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 9ου συνεδρίου 360 Payments της ΔΙΑΣ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Στο πάνελ με θέμα: «Navigating Compliance and Competitiveness: The Instant Payments Mandate for Systemic Banks», οι κ.κ. Ελευθέριος Βλαχογιάννης, Βοηθός Γενικός Διευθυντής και Επικεφαλής Τομέα Transaction Banking της Eurobank, Ιωάννης Γραμματικός, Γενικός Διευθυντής Προϊόντων Λιανικής Τραπεζικής της Τράπεζας Πειραιώς, Μπάμπης Ερμείδης, Deputy Director Global Transaction Services της Εθνικής Τράπεζας και Αλέξανδρος Μανάτος Head of Transaction Banking Solutions της Alpha Bank, το οποίο συντόνισε η Acting Γενική Διευθύντρια της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών κα Χαρούλα Απαλαγάκη, αναλύθηκαν οι αλλαγές και οι τάσεις στο νέο περιβάλλον των άμεσων πληρωμών.
Όπως μεταξύ άλλων επισημάνθηκε, οι μεταβολές στις συναλλακτικές συνήθειες και η στροφή προς τα ψηφιακά μέσα τα τελευταία δέκα χρόνια στην Ελλάδα ξεκίνησαν ως λύση ανάγκης, δεδομένου ότι προκλήθηκαν κυρίως από απρόβλεπτα και αρνητικά γεγονότα όπως η πανδημία και τα capital controls. Σήμερα όμως, είναι σαφής στρατηγικός στόχος. Οι εξελίξεις στο χώρο των πληρωμών καθοδηγούνται από μια κεντρική ευρωπαϊκή επιλογή με ξεκάθαρη πολιτική βούληση για ενίσχυση των άμεσων πληρωμών, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση νέων ενεργητικών εμπορικών μοντέλων από την πλευρά των τραπεζών τα οποία με τη σειρά τους αυξάνουν την παρεχόμενη αξία στους πελάτες.
Η διείσδυση των άμεσων πληρωμών επιταχύνεται, καθώς ενισχύεται σταδιακά η εξοικείωση όλων των ηλικιακών ομάδων, ενώ ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός μετατρέπει τα instant payments από μια premium υπηρεσία σε ένα κοινό βασικό χαρακτηριστικό των λογαριασμών πληρωμών, δημιουργώντας στην Ε.Ε ένα ενιαίο πλαίσιο παροχής υπηρεσιών ανεξάρτητα από μέγεθος χώρας ή πάροχο.
Όσον αφορά τις τάσεις πληρωμών σε συνάρτηση με την ηλικία, χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στη συζήτηση ότι:
• οι νέοι έως 34 ετών, προτιμούν σαφώς το mobile banking, τα ψηφιακά πορτοφόλια και γενικότερα μέσα που εξασφαλίζουν ταχύτητα και ευκολία, όπως οι άμεσες μεταφορές χρημάτων μέσω του IRIS,
• στις ηλικίες από 35 έως 55 παρατηρείται μικτή χρήση, αξιοποιούνται τόσο οι κάρτες -κυρίως χρεωστικές- όσο και το e banking,
• στις ηλικίες άνω των 55 ετών, οι χρήστες συνεχίζουν να εμπιστεύονται τις κάρτες και τα παραδοσιακά κανάλια, ωστόσο διαφαίνεται μια αυξανόμενη τάση αξιοποίησης των νέων ψηφιακών μέσων ως αποτέλεσμα κυρίως της εξοικείωσης που προέκυψε στη διάρκεια της πανδημίας.
Με κριτήρια επαγγελματικής ιδιότητας, οι μισθωτοί φαίνεται να προτιμούν ξεκάθαρα στις φυσικές συναλλαγές τις κάρτες και το e banking, οι ελεύθεροι επαγγελματίες τείνουν να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τις συναλλαγές με ψηφιακά και account to account μέσα ενώ οι μεγάλες επιχειρήσεις αναζητούν συστήματα με μεγαλύτερες αυτοματοποιήσεις.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Νέος Πρύτανης του ΑΠΘ ο καθηγητής Ιατρικής Κυριάκος Αναστασιάδης- Είναι η ώρα της επανεκκίνησης για το πανεπιστήμιο, δήλωσε

Νέος Πρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αναδείχθηκε ο καθηγητής του Τμήματος Ιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας Κυριάκος Αναστασιάδης, μετά την ολοκλήρωση της τρίτης εκλογικής διαδικασίας, με ηλεκτρονική ψηφοφορία μεταξύ των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης του ΑΠΘ.

Συγκεκριμένα στην εκλογική διαδικασία, που πραγματοποιήθηκε με μυστική ψηφοφορία και ηλεκτρονικά, μέσω του ειδικού πληροφοριακού συστήματος «Ψηφιακή κάλπη ΖΕΥΣ» ο κ. Αναστασιάδης έλαβε 7 ψήφους από το σύνολο των 11 μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, έναντι 2 ψήφων του καθηγητή του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής Ευστράτιου Στυλιανίδη, ενώ υπήρξαν και 2 λευκές ψήφοι.
Σε δήλωσή του προς τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, αμέσως μετά την εκλογή του, ο κ. Αναστασιάδης ανέφερε: «Σήμερα το Συμβούλιο Διοίκησης με ανέδειξε ως το νέο Πρύτανη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Για τη μεγάλη αυτή τιμή και την υπόσχεση συνεργασίας που τη συνοδεύει ευχαριστώ θερμά τους συναδέλφους Συμβούλους. Την ευγνωμοσύνη μου αξίζετε, επίσης, όλες και όλοι εσείς που πιστέψατε στο στρατηγικό μου σχέδιο και με στηρίξατε το μακρύ αυτό το διάστημα μετά τις εκλογές».
«Τώρα ήρθε η στιγμή να εργαστούμε όλοι για το Αριστοτέλειο. Είναι η ώρα της επανεκκίνησης που είναι πλέον επιβεβλημένη για την βιωσιμότητα και την ανάπτυξή του. Το Πανεπιστήμιο μας αλλάζει σελίδα, ετοιμάζεται να μπει στο δεύτερο αιώνα της λειτουργίας του ως υπόδειγμα Δημόσιου, Διεθνούς και Καινοτόμου Ακαδημαϊκού Ιδρύματος που υπηρετεί την Εκπαίδευση, την Έρευνα και την Ελευθερία του λόγου, ως σημαντικός πυλώνας οικονομικής και πολιτιστικής ανάπτυξης της χώρας», τονίζει ο νέος πρύτανης του ΑΠΘ, δεσμευόμενος «η αυριανή ημέρα θα μας βρει ενωμένους και με κοινό βηματισμό», καθώς «το οφείλουμε στο Αριστοτέλειο, στην επιστήμη μας, στις φοιτήτριες και στους φοιτητές μας».

Ποιος είναι ο νέος πρύτανης του ΑΠΘ

O Κυριάκος Αναστασιάδης (MD, PhD, FETCS, FCCP, FESC) είναι Καθηγητής Καρδιοχειρουργικής στην Ιατρική Σχολή και μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης ΑΠΘ. Είναι Διευθυντής Καρδιοθωρακοχειρουργικής Κλινικής Α.Π.Θ., Π.Γ.Ν.Θ. ΑΧΕΠA από το 2011 έως σήμερα, Διευθυντής Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Ιατρικής στις Προηγμένες Καρδιοπνευμονικές Εφαρμογές – Τεχνικές Εξωσωματικής Κυκλοφορίας (εγκεκριμένο από το Υπουργείο Υγείας ως μοναδικό στη χώρα για την εξειδίκευση στην Εξωσωματική Κυκλοφορία και από την Ευρωπαϊκή Εταιρεία Ειδικών Εξωσωματικής Κυκλοφορίας) από το 2015 έως σήμερα, Διευθυντής του Χειρουργικού Τομέα και αναπληρών τον Διευθυντή της Ιατρικής Υπηρεσίας στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ (ως ο αρχαιότερος Διευθυντής των Πανεπιστημιακών Κλινικών) από το 2017 έως σήμερα, Πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Εξετάσεων της ειδικότητας Χειρουργικής Θώρακος για τη Β. Ελλάδα από δεκαετίας, Πρόεδρος της Επιτροπής για την ειδικότητα Χειρουργικής Θώρακος στο Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας από το 2023 έως σήμερα.
Διετέλεσε Πρόεδρος Τμήματος Ιατρικής Α.Π.Θ. 2020-2024, Αναπληρωτής Πρόεδρος Τμήματος Ιατρικής Α.Π.Θ. 2017-2020,
Πρόεδρος της Ειδικής Μονάδας Βιοϊατρικής Έρευνας και Εκπαίδευσης του Τμήματος Ιατρικής του Α.Π.Θ. 2020- 2024.
Έχει συγγράψει μεγάλο αριθμό επιστημονικών βιβλίων και μελετών σε επιστημονικά περιοδικά. Έχει διοργανώσει και πραγματοποιήσει διαλέξεις σε πλήθος διεθνών και ελληνικών επιστημονικών συνεδρίων. Συμμετείχε σε πολλά ερευνητικά προγράμματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το ερευνητικό και κοινωνικό του έργο έχει αναγνωριστεί με βραβεία διεθνώς.

*Προελευση φωτογραφίας: ΑΠΘ

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Υπερψηφίστηκε με ευρύτατη πλειοψηφία ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας- Για πρώτη φορά εισάγεται η έννοια της υποτροπής

Υπερψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία, σήμερα, από τη Βουλή, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ένα θεσμικό πλαίσιο που φέρνει σημαντικές αλλαγές στην οδική συμπεριφορά και τη δημόσια ασφάλεια με βασικό στόχο την ουσιαστική μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα.

Ο νέος ΚΟΚ θεσπίζει για πρώτη φορά ένα συνεκτικό και κλιμακωτό σύστημα ποινών, το οποίο εστιάζει στη συστηματική παραβατικότητα, προβλέποντας αυστηρότερες κυρώσεις για την υποτροπή σε επικίνδυνες συμπεριφορές.
Η αναμόρφωση και οι αλλαγές βασίζονται μεταξύ άλλων σε συγκεκριμένα δεδομένα: η Ελλάδα παραμένει σταθερά πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ παραβάσεις όπως η χρήση κινητού, η υπερβολική ταχύτητα, η μη χρήση ζώνης ή κράνους και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ παραμένουν κρίσιμες αιτίες πρόκλησης δυστυχημάτων.
Με τις νέες διατάξεις, η Πολιτεία οριοθετεί σαφώς το πλαίσιο ευθύνης των οδηγών και αποσκοπεί όχι μόνο στην επιβολή αυστηρών ποινών, αλλά πρωτίστως στη διαμόρφωση μιας νέας κουλτούρας οδικής ασφάλειας.
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης δήλωσε σχετικά με τη ψήφιση του νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας: «Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν στοχεύει στην τιμωρία, αλλά στην πρόληψη. Δεν πρόκειται για αυστηρότητα χάριν εντυπώσεων. Είναι μια αναγκαία απάντηση σε σκληρά δεδομένα, που μεταφράζονται σε ζωές που χάνονται. Θέτουμε ξεκάθαρους κανόνες, χτίζουμε μια νέα σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες και επενδύουμε σε μια πιο ασφαλή καθημερινότητα για όλους».

Τι αλλάζει με τον νέο ΚΟΚ

Χρήση κινητού τηλεφώνου χωρίς πρόκληση συμβάντος
● Τι ίσχυε: Αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες και πινακίδων για 60 ημέρες.
● Τι θα ισχύει: Πρόστιμο 350 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
● Υποτροπές:
− 1η υποτροπή: Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 180 ημέρες.
− 2η υποτροπή: Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 1 έτος.
Χρήση κινητού με πρόκληση συμβάντος
● Τι ίσχυε: Αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες και πινακίδων για 60 ημέρες – Καμία ποινική κύρωση για πρόκληση τροχαίου από την χρήση κινητού.
● Τι θα ισχύει: Πρόστιμο 350 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
● Υποτροπές:
− 1η: Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 4 έτη.
− 2η: Πρόστιμο 4.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 8 έτη.
● Ποινικοποίηση: Και στις 3 περιπτώσεις υπάρχει εφαρμογή του άρθρου 290Α Ποινικού Κώδικα για την επικίνδυνη οδήγηση που περιλαμβάνουν ποινές κάθειρξης.
● Άρση απορρήτου: Για τη συγκεκριμένη αξιόποινη πράξη, η έρευνα μπορεί να συμπεριλάβει και τη διενέργεια άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών και των δεδομένων θέσης και κίνησης αυτών, με την τήρηση των εγγυήσεων και τις διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος.
Μη χρήση προστατευτικού κράνους
● Τι ίσχυε: Αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες και στέρηση πινακίδων για 60 ημέρες και ο συνεπιβάτης λάμβανε πρόστιμο 50 ευρώ.
● Τι θα ισχύει: Πρόστιμο 350Euro, αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Η μη χρήση προστατευτικού κράνους από τον συνεπιβάτη τιμωρείται με πρόστιμο για τον ίδιο (350 ευρώ), αλλά και για τον οδηγό, ακόμη κι αν αυτός φορούσε.
● Υποτροπές:
− 1η : Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 180 ημέρες.
− 2η: Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως 1 έτος.
Μη χρήση ζώνης ασφαλείας
● Τι ίσχυε: Αφαίρεση άδειας και πινακίδων για 60 ημέρες, συνεπιβάτης πρόστιμο 50 ευρώ.
● Τι θα ισχύει:
− Οδηγός: Πρόστιμο 350 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
− Συνεπιβάτης: Η μη χρήση ζώνης από τον συνεπιβάτη τιμωρείται με πρόστιμο 150 ευρώ για τον ίδιο αλλά και για τον οδηγό, ακόμη κι αν αυτός φορούσε.
● Υποτροπές:
− 1η: Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 180 ημέρες
− 2η: Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως 1 έτος
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (0,50 – 1,10 g/l)
● Τι ίσχυε: Πρόστιμο 200-700 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως 90 ημέρες και ποινική δίωξη σε σοβαρές περιπτώσεις.
● Τι θα ισχύει:
− Καθιερώνονται σύγχρονοι τρόποι ανίχνευσης που καλύπτουν και ουσίες. Υποχρεωτική ακινητοποίηση οχήματος και φύλαξη.
Για επήρεια αλκοόλ 0,50 – 0,80 g/l: Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
Για όριο 0,80 g/l – 1,10 g/l: Πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 90 ημέρες.
● Υποτροπές:
− 1η: Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 180 ημέρες και στις 2 περιπτώσεις.
− 2η: Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 1 έτος.
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (άνω του 1,10 g/l)
● Τι ίσχυε: Πρόστιμο 1.200 ευρώ, αφαίρεση άδειας οδήγησης για 180 ημέρες, φυλάκιση τουλάχιστον 2 μηνών.
● Τι θα ισχύει: Πρόστιμο 1.200 ευρώ και αφαίρεση άδειας – πινακίδων για 180 ημέρες, το όχημα ακινητοποιείται υποχρεωτικά και φυλάσσεται Φυλάκιση από 2 μήνες έως 5 έτη, αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας οχήματος για 10 ημέρες – 6 μήνες από το δικαστήριο.
● Υποτροπές:
− 1η: Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για 7 έτη.
− 2η: Πρόστιμο 4.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για 10 έτη.
Υπέρβαση ορίου ταχύτητας > 50km/h
● Τι ίσχυε: Πρόστιμο από 20 έως 175 ευρώ, αφαίρεση άδειας οδήγησης για έως 60 ημέρες.
● Τι θα ισχύει: Πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες.
● Υποτροπές:
− 1η: Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως 180 ημέρες.
− 2η: Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 1 έτος.
Ταχύτητα >200km/h ή «κόντρες»
● Τι ίσχυε: Πρόστιμο 700 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες και πινακίδων για 30 ημέρες.
● Τι θα ισχύει: Πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 1 έτος
● Υποτροπές:
− 1η: Πρόστιμο 4.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 2 έτη.
− 2η: Πρόστιμο 8.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 4 έτη.
Παραβίαση σηματοδότη
● Τι ίσχυε: Πρόστιμο 700 ευρώ, αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες και στέρηση πινακίδων για 20 ημέρες.
● Τι θα ισχύει: Πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες.
● Υποτροπές:
− 1η: Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως 180 ημέρες
− 2η: Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 1 έτος
Παραβίαση STOP (χωρίς πρόκληση συμβάντος)
● Τι ίσχυε: Δεν υπήρχε διάκριση για την πρόκληση ή μη ατυχήματος. Πρόστιμο 700 ευρώ, αφαίρεση άδειας οδήγησης για 20 ημέρες και στέρηση πινακίδων για 20 ημέρες.
● Τι θα ισχύει: Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
● Υποτροπές:
− 1η: Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως 180 ημέρες.
− 2η: Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 1 έτος.
Παραβίαση STOP (με πρόκληση συμβάντος)
● Τι ίσχυε: Δεν υπήρχε διάκριση για την πρόκληση ή μη ατυχήματος. Πρόστιμο 700 ευρώ, αφαίρεση άδειας οδήγησης για 20 ημέρες και στέρηση πινακίδων για 20 ημέρες.
● Τι θα ισχύει: Πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες.
● Υποτροπές:
− 1η: Πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 4 έτη
− 2η: Πρόστιμο 4.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 8 έτη
Οδήγηση χωρίς δίπλωμα
● Τι ίσχυε: Φυλάκιση 1-12 μήνες, πρόστιμο 100 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
● Τι θα ισχύει: Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 1 έτος, φυλάκιση έως 2 έτη. Σε περίπτωση ατυχήματος, ισχύουν οι διατάξεις του Ποινικού Κώδικα για την επικίνδυνη οδήγηση.
● Υποτροπές:
− 1η: Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 4 έτη.
− 2η: Πρόστιμο 4.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 8 έτη.
Παρακώλυση κίνησης σιδηροδρόμων
● Τι ίσχυε: Πρόστιμο από 40 έως 350 ευρώ και αφαίρεση της άδειας έως 60 ημέρες και πινακίδων έως 20 ημέρες.
● Τι θα ισχύει: Πρόστιμο 1.200 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες, φυλάκιση έως 5 έτη και χρηματική ποινή 2.000 ευρώ.
● Υποτροπές:
− 1η: Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 4 έτη.
− 2η: Πρόστιμο 4.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 8 έτη.
Παρακώλυση δημόσιας συγκοινωνίας
● Τι ίσχυε: Δεν υπήρχε κεντρική ρύθμιση. Υπήρχαν μόνο διάσπαρτες διατάξεις για υποπεριπτώσεις, με πρόστιμα από 40 έως 100 ευρώ.
● Τι θα ισχύει: Κωδικοποιείται ως παράβαση η παράνομη στάση ή στάθμευση που παρεμποδίζει τη διέλευση οχημάτων δημόσιας συγκοινωνίας.
● Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση της άδειας για 70 ημέρες.
Κυκλοφορία ταξί στις λεωφορειολωρίδες
● Τι ίσχυε:
− Απαγορευόταν η κυκλοφορία ταξί (και έμφορτων) στη λεωφορειολωρίδα.
− Πρόστιμο 100 ευρώ.
− Καμία δυνατότητα για σύντομη στάση.
− Στέρηση διπλώματος μετά από σώρευση 5 παραβάσεων στο point system.
● Τι θα ισχύει:
− Καταργείται η αφαίρεση διπλώματος.
− Πρόστιμο 150 ευρώ όταν παραβιάζεται η λεωφορειολωρίδα
− Απαγορεύεται η κυκλοφορία ταξί (και έμφορτων) στην λεωφορειολωρίδα με σκοπό την ταχύτητα και την αξιοπιστία του νέου στόλου των Λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
● Εξαιρέσεις:
1. Επιβίβαση
2. Αποβίβαση (όταν δεν παρεμποδίζεται λεωφορείο)
3. Νυχτερινές ώρες
4. Ταξί Μηδενικών Ρύπων
5. Ταξί Ειδικού Τύπου ΑΜΕΑ
Παρκάρισμα σε θέση ΑμεΑ
● Τι ίσχυε:
− Αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων για 60 ημέρες
● Τι θα ισχύει:
− Επιβάλλεται αυξημένο διοικητικό πρόστιμο 150 ευρώ.
− Αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων για 60 ημέρες, ενώ το όχημα απομακρύνεται επί τόπου.
● Υποτροπές:
− 1η υποτροπή: Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες.
− 2η υποτροπή: Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για 1 έτος.
Όρια ταχύτητας
● Τι ίσχυε:
− Γενικό όριο ταχύτητας 50 km/h εντός κατοικημένων περιοχών.
− Ειδικά όρια ταχύτητας καθορίζονταν κατά περίπτωση με σήμανση.
● Τι θα ισχύει:
− Μέχρι 1 Ιανουαρίου 2026 διατηρείται το γενικό όριο 50 km/h.
− Από το 2026, εφαρμόζονται νέα όρια ταχύτητας, αναλόγως τύπου οδού, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά με σήμανση.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κυριάκος Πιερρακάκης: Επιστροφή ενοικίου μόνο για όσους πληρώνουν ηλεκτρονικά το μίσθωμα

Η επιστροφή ενοικίου θα περνά μέσα από το τραπεζικό σύστημα.

Για τους μεν πολίτες η εξόφληση του ενοικίου με πληρωμή σε τράπεζα αποτελεί προαπαιτούμενο για την οικονομική τους ενίσχυση που αφορά στη στέγη. Ενώ για τις επιχειρήσεις, η υποχρεωτική πληρωμή του ενοικίου της επαγγελματικής τους στέγης μέσα από τραπεζικό λογαριασμό αποτελεί προϋπόθεση για την έκπτωση του τιμολογίου από τις δαπάνες. Επίσης, για τους ιδιοκτήτες ακινήτων η έκπτωση δαπανών του 5% (π.χ. κόστος ανακαίνισης) θα περνά με τον όρο της ψηφιακής πληρωμής.
Αυτά ανέφερε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον Νίκο Χατζηνικολάου, μετά από χαιρετισμό του κατά την έναρξη του συνεδρίου «Ελλάδα 2025- 2030». Όπως είπε ο υπουργός, έχουμε διανύσει μεγάλο μέρος της διαδρομής στον μετασχηματισμό του παραγωγικού μοντέλου της οικονομίας. «Οι πολίτες έχουν αρχίσει να αισθάνονται τις βελτιώσεις στην καθημερινότητά τους και πιστεύω ότι το 2030 η Ελλάδα θα έχει κατακτήσει πολύ περισσότερα. Έχουμε πετύχει ανάπτυξη 2,3%, υψηλότερη του μέσου όρου της ευρωζώνης, αλλά αυτό δεν φτάνει, πρέπει να πετύχουμε κάτι καλύτερο», ανέφερε.
Μία από τις τομές που φέρνει το νέο νομοσχέδιο για τον Τελωνειακό Κώδικα, δήλωσε ο υπουργός, είναι η πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων με την επιβολή σημαντικών κυρώσεων και προστίμων στις εταιρείες διανομής, οι οποίες θα έχουν πλέον θεσμική υποχρέωση να παρακολουθούν για πιθανές παραβάσεις στο δίκτυο των πρατηρίων τους. «Υπάρχουν μελέτες που λένε ότι χάνουμε μισό δισ. ευρώ από τα ταμεία μας λόγω του λαθρεμπορίου καυσίμων» υπογράμμισε, τονίζοντας ότι για τον λόγο αυτό χρειάζεται η εξάντληση της αυστηρότητας.
Σύμφωνα επίσης με τον κ. Πιερρακάκη, με μία νέα διάταξη αποκαθίσταται ένας ακόμη παραλογισμός του ελληνικού κράτους. Θα μπορούν στο εξής όλα τα υπεύθυνα αλληλέγγυα πρόσωπα επιχειρήσεων, δηλαδή, διαχειριστές, σύμβουλοι, μέτοχοι και μέλη εταιρειών με ποσοστό συμμετοχής έως 5% να προβαίνουν σε πωλήσεις ή γονικές παροχές ακινήτων τους, ακόμα και όταν η εταιρεία με την οποία συνδέονται έχει χρέη προς το Δημόσιο, αρκεί να τα έχει ρυθμίσει.
«Επίσης, για όσους έχουν μετοχική σχέση άνω του 5% θα προβλέπεται μια πιο ευέλικτη διαδικασία όπου το κράτος θα διασφαλίζεται», είπε συγκεκριμένα ο υπουργός. Το ποσό που θα πρέπει να καταβάλλει και το οποίο έφτανε το 70% θα μπορεί να περιοριστεί στο 7%, με την προϋπόθεση ότι θα δώσουν οι διαχειριστές ένα άλλο ακίνητο ως ενέχυρο. «Το κράτος πρέπει να δίνει το χέρι και να μην κουνάει το δάχτυλο» είπε ο κ. Πιερρακάκης, προσθέτοντας ότι «δεν μπορεί οι ρυθμίσεις να είναι τιμωρητικές».
Για τα κίνητρα προκειμένου οι ιδιοκτήτες να διοχετεύσουν κλειστά ακίνητα στην αγορά, ο υπουργός μίλησε για ένα πακέτο μέτρων. Πέραν της φορολογικής πτυχής- καθώς τα όποια νέα μέτρα φορολογικής κατεύθυνσης θα τα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ- ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε την κοινωνική αντιπαροχή και την πλήρη αποτύπωση της ιδιοκτησίας του κράτους. «Μέσω της ΕΤΑΔ , περίπου 36.000 ακίνητα θα πέσουν στην αγορά , παράλληλα με τα ακίνητα των τραπεζών και των servicers» είπε, και εστίασε στην ανάγκη δημιουργίας ενός θεσμικού πλαισίου που θα αξιοποιεί τα ανενεργά Κοινωφελή Ιδρύματα. «Χρειαζόμαστε ένα σοκ προσφοράς», είπε χαρακτηριστικά. «Το θεσμικό πλαίσιο και η διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου θα πρέπει να γίνουν όλα μαζί και με ταχύτητα».
Ο κ. Πιερρακάκης έκανε αναλυτική αναφορά και στα 3 + 1 σημεία της στρατηγικής που πρέπει να ακολουθηθούν για ακόμη μεγαλύτερα αποτελέσματα:
-Να αφαιρεθούν τα εμπόδια από την οικονομία. Η Ελλάδα παραμένει μια γραφειοκρατική χώρα. Έχουν ψηφιοποιηθεί 2.000 διαδικασίες, εκκρεμούν άλλες 3.500 υπηρεσίες του κράτους προς πολίτες και επιχειρήσεις
-Να αξιοποιηθεί η δημόσια περιουσία με αποτύπωση και ενεργό διαχείριση. Το Υπερταμείο έχει assets 12 δισ. ευρώ
-Να αναπτυχθούν ολόκληροι κλάδοι της οικονομίας βάσει στρατηγικού πλάνου
-Να αρθούν τα εμπόδια σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ανάμεσα στα κράτη- μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ