Αρχική Blog Σελίδα 1760

Θεσσαλονίκη: Συνελήφθη 51χρονος για εκκρεμή καταδικαστική απόφαση και παράβαση του Νόμου περί όπλων

Συνελήφθη χθες από αστυνομικούς του τμήματος Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Χαλκηδόνας ένας 51χρονος, σε βάρος του οποίου εκκρεμούσε διωκτικό έγγραφο, ενώ επιπλέον, σχηματίσθηκε δικογραφία για παράβαση του Νόμου περί όπλων.

Συγκεκριμένα, τις πρωινές ώρες της Παρασκευής, μετά από αξιοποίηση πληροφοριών, οι αστυνομικοί εντόπισαν και συνέλαβαν τον 51χρονο, καθώς σε βάρος του εκκρεμεί καταδικαστική απόφαση από το Πενταμελές Εφετείο Θράκης, με την οποία καταδικάστηκε σε συνολική ποινή φυλάκισης τεσσάρων ετών και τεσσάρων μηνών για αντίσταση, επικίνδυνη σωματική βλάβη και νόμου περί όπλων.
Επιπλέον, ακολούθησε έρευνα σε οίκημα – μάντρα από τους αστυνομικούς της επιληφθείσας υπηρεσίας, με τη συνδρομή του τμήματος Πρόληψης και Καταστολής της Εγκληματικότητας και του Αστυνομικού Τμήματος Χαλκηδόνος, όπου βρέθηκαν και κατασχέθηκαν μεταξύ άλλων δύο κυνηγετικά όπλα -το ένα με κομμένες κάννες, ένα πιστόλι κρότου με ένα γεμιστήρα, οκτώ φυσίγγια κρότου και δεκαοκτώ κυνηγετικά φυσίγγια, μία σιδερένια ρέπλικα αμυντικής χειροβομβίδας κενής περιεχομένου, δύο μαχαίρια, ένας σουγιάς και ένα τσεκούρι.
Επιπρόσθετα, από αστυνομικούς του Α.Τ. Χαλκηδόνος, βεβαιώθηκαν σε βάρος του 51χρονου παραβάσεις που αφορούν στη νομοθεσία για την ευζωία των ζώων συντροφιάς, ύψους 14.000 ευρώ.
Ο συλληφθείς θα οδηγηθεί στις αρμόδιες δικαστικές αρχές.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Κατέληξε ο 32χρονος που παρασύρθηκε χθες από αυτοκίνητο στην Εγνατία

Δεν κατάφερε να κρατηθεί στη ζωή ο 32χρονος, ο οποίος μεταφέρθηκε χθες στο νοσοκομείο Παπανικολάου, έπειτα από σοβαρό τραυματισμό που υπέστη σε τροχαίο ατύχημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Συγκεκριμένα, χθες στις 21:50 το βράδυ, αυτοκίνητο που οδηγούσε 48χρονος και κινούνταν στην οδό Εγνατία, συγκρούστηκε -στο ύψος της οδού Ιασωνίδου, με δύο πεζούς, ηλικίας 45 και 32 ετών, οι οποίοι, σύμφωνα με την αστυνομία, κινούνταν κάθετα στο οδόστρωμα από σημείο όπου δεν υπήρχε διάβαση.
Και οι δύο τραυματίες μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο Παπανικολάου. Ο 45χρονος έφερε ελαφρά τραύματα, ωστόσο ο 32χρονος υπέστη σοβαρότατο τραυματισμό, με αποτέλεσμα να καταλήξει.
Στον 48χρονο οδηγό του οχήματος διενεργήθηκε αλκοτέστ, το οποίο δεν έδειξε παρουσία αλκοόλ στον οργανισμό του. Για το περιστατικό έχει ενημερωθεί ο εισαγγελέας ποινικής δίωξης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Συμβούλιο Ασφαλείας ΟΗΕ: Ραγδαία επιδείνωση της κατάστασης στην Ουκρανία – “Η Oυκρανία η πιο βαριά μολυσμένη χώρα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο”

Το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών συνεδρίασε εκτάκτως την Παρασκευή για να εξετάσει τη ραγδαία επιδείνωση της κατάστασης στην Ουκρανία, καθώς μαζικές ρωσικές επιθέσεις με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη έχουν προκαλέσει μεγάλες απώλειες σε άμαχο πληθυσμό και εκτοπισμό ανθρώπων.

Η συνεδρίαση ζητήθηκε από την Ουκρανία με επιστολή της στις 17 Ιουνίου, ενώ τα μέλη του Συμβουλίου Δανία, Γαλλία, Ελλάδα, Δημοκρατία της Κορέας, Σλοβενία και Ηνωμένο Βασίλειο υποστήριξαν το αίτημα για τη διεξαγωγή της συνεδρίασης.
Ο Βοηθός Γενικός Γραμματέας Πολιτικών και Ειρηνευτικών Υποθέσεων Μίροσλαβ Γιέντζα περιέγραψε «αδιάκοπες, μεγάλης κλίμακας ρωσικές αεροπορικές επιθέσεις σε ουκρανικές πόλεις και κωμοπόλεις», επισημαίνοντας τη φονική επίθεση στο Κίεβο τη νύχτα της 16ης-17ης Ιουνίου, όταν «ρωσικά drones και πύραυλοι έπληξαν επτά συνοικίες του Κιέβου, σκοτώνοντας τουλάχιστον 28 πολίτες και τραυματίζοντας περισσότερους από 130».
Οι διασώστες, ανέφερε, αγωνίστηκαν όλη τη νύχτα για να απεγκλωβίσουν κατοίκους από τα ερείπια πολυκατοικίας εννέα ορόφων, με πολλούς ακόμη αγνοούμενους.
Η κλίμακα των ρωσικών επιθέσεων ξεπέρασε τα όρια του Κιέβου, με τον κ. Γιέντζα να αναφέρει ότι «Οδησσός, Ζαπορίζια, Τσερνίχιβ, Ζιτόμιρ, Κιροβοχράντ, Μικολάιβ και οι περιφέρειες του Κιέβου δέχθηκαν επίσης επίθεση με πάνω από 428 drones και πυραύλους».
Στην Οδησσό, δύο πολίτες σκοτώθηκαν και δεκάδες τραυματίστηκαν. Η ένταση των μακράς εμβέλειας επιθέσεων οδήγησε σε δραματική αύξηση θυμάτων αμάχων, με τον κ. Γιέντζα να σημειώνει ότι «μόνο στους πρώτους πέντε μήνες του 2025, τα θύματα μεταξύ του άμαχου πληθυσμού στην Ουκρανία ανήλθαν σε 5.144, με 859 νεκρούς και 4.285 τραυματίες», αντιπροσωπεύοντας αύξηση 47% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024.
Πέραν των επιθέσεων στην Ουκρανία, ο κ. Γιέντζα ανέφερε ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες για ουκρανικές επιθέσεις με drones στη ρωσική περιφέρεια Κουρσκ. Επανέλαβε ότι «οι επιθέσεις σε άμαχους και μη στρατιωτικές υποδομές απαγορεύονται αυστηρά από το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, όπου κι αν συμβαίνουν. Καταδικάζουμε όλες αυτές τις επιθέσεις. Πρέπει να σταματήσουν άμεσα».
Παρά τις δυσμενείς εξελίξεις, ο κ. Γιέντζα σημείωσε κάποιες διπλωματικές προόδους, αναφερόμενος στις συνομιλίες της 2ας Ιουνίου στην Κωνσταντινούπολη μεταξύ ουκρανικών και ρωσικών αντιπροσωπειών. Οι διαπραγματεύσεις οδήγησαν σε συμφωνίες «για μαζικές ανταλλαγές αιχμαλώτων πολέμου, νεκρών και συλληφθέντων πολιτών», με την τελευταία ανταλλαγή να πραγματοποιείται την ημέρα της ενημέρωσης.
Ο κ. Γιέντζα χαιρέτισε τις ανταλλαγές αυτές, σημειώνοντας ότι «οι προσπάθειες αυτές δίνουν απαντήσεις σε πολλές οικογένειες που ζούσαν στην αβεβαιότητα για τους δικούς τους».
Η Διευθύντρια Επιχειρήσεων του OCHA Έντεμ Γουοσόρνου, ενημερώνοντας για την ανθρωπιστική κατάσταση, επιβεβαίωσε την ανησυχητική τάση, σημειώνοντας ότι «καθημερινά κύματα επιθέσεων με πυραύλους και drones εξακολουθούν να επιφέρουν καταστροφικό φόρο αίματος, ιδιαίτερα σε περιοχές της πρώτης γραμμής».
Πρόσθεσε ότι η πρόσφατη επίθεση στο Κίεβο ήταν «η πιο φονική εδώ και σχεδόν ένα έτος, με περισσότερους από 12 νεκρούς και πάνω από 100 τραυματίες», ενώ οι ουκρανικές αρχές ανέφεραν χρήση βομβών διασποράς. Στην Οδησσό, ανέφερε, επιθέσεις έπληξαν νηπιαγωγείο και κέντρο για παιδιά με ειδικές ανάγκες.
Η κ. Γουοσόρνου προειδοποίησε ότι «σχεδόν 50% περισσότεροι άμαχοι έχουν σκοτωθεί και τραυματιστεί στην Ουκρανία το πρώτο πεντάμηνο του 2025 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024».
Υπογράμμισε την έκταση του κινδύνου από υπολείμματα εκρηκτικών, αναφέροντας ότι «πάνω από το 20% της ουκρανικής γης είναι μολυσμένο από νάρκες ή πυρομαχικά που δεν έχουν εκραγεί, καθιστώντας την Ουκρανία την πιο βαριά μολυσμένη χώρα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο».
Οι εργαζόμενοι στην ανθρωπιστική βοήθεια διατρέχουν επίσης αυξανόμενο κίνδυνο, με 68 περιστατικά βίας καταγεγραμμένα το 2025, οδηγώντας σε «δύο νεκρούς και 24 τραυματίες εργαζόμενους», σύμφωνα με την ίδια. Περίπου 1,5 εκατομμύριο πολίτες παραμένουν αδύνατον να προσεγγιστούν σε κατεχόμενες περιοχές λόγω παρακώλυσης ανθρωπιστικής πρόσβασης.
Παρά τις προκλήσεις, οι ανθρωπιστικές επιχειρήσεις συνεχίζονται. Η κ. Γουοσόρνου κλείνοντας ζήτησε απο το Συμβούλιο να δώσει προτεραιότητα στην προστασία αμάχων, να εξασφαλίσει διαρκή χρηματοδότηση και να «τερματιστεί αυτός ο πόλεμος, και μέχρι τότε, να διασφαλιστεί ότι οι ανθρωπιστικές ανησυχίες αποτελούν κεντρικό μέρος κάθε συζήτησης για παύση πυρός ή μακροπρόθεσμη συμφωνία».
Ο Έλληνας Μόνιμος Αντιπρόσωπος στον ΟΗΕ πρέσβης Ευάγγελος Σέκερης καταδίκασε τις πρόσφατες ρωσικές επιθέσεις στο Κίεβο και σε άλλες ουκρανικές πόλεις, καθώς και κάθε επίθεση κατά αμάχων και πολιτικών υποδομών, υπογραμμίζοντας την ανάγκη λογοδοσίας για τους υπεύθυνους παραβιάσεων του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου.
Κάλεσε τη Ρωσία να ανταποκριθεί στις εκκλήσεις της πλειονότητας της διεθνούς κοινότητας και να προχωρήσει στο αποφασιστικό πρώτο βήμα για την αποδοχή πλήρους, άμεσης και άνευ όρων κατάπαυσης του πυρός, ως προϋπόθεση για μια δίκαιη, συνολική και διαρκή ειρήνη.
Επίσης εξήρε το έργο του Γραφείου Συντονισμού Ανθρωπιστικών Υποθέσεων (OCHA) και όλων των ανθρωπιστικών οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στην Ουκρανία και ζήτησε την πλήρη, ασφαλή και απρόσκοπτη πρόσβαση τους στις περιοχές όπου υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη.
O Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Ουκρανίας στον ΟΗΕ, πρέσβης Αντρίι Μέλνικ, περιέγραψε το προσωπικό κόστος του πολέμου που διεξάγει η Ρωσία, με την οικογένειά του στο Κίεβο να ζει υπό τη συνεχή απειλή επιθέσεων με ρωσικούς πυραύλους και ιρανικά drones.
Αναφέρθηκε σε πλήγμα που σημειώθηκε λίγες ημέρες πριν, στις 17 Ιουνίου, όταν ρωσικός πύραυλος τύπου X-101 έπληξε κατοικημένο κτίριο, σκοτώνοντας 20 αμάχους — μητέρες, πατέρες και παιδιά — ακαριαία. Η μητέρα του, ανέφερε, που ζει σε κοντινή απόσταση, τον κάλεσε αμέσως μετά την έκρηξη, με φωνή που έτρεμε καθώς προσευχόταν να επιβιώσει, αβέβαιη αν θα δει ξανά το πρόσωπο του γιου της.
Περιέγραψε παραστατικά τον διαρκή φόβο που βιώνουν οι ουκρανικές οικογένειες, τονίζοντας ότι ακόμη και τα σπίτια, οι κουζίνες, οι παιδικές χαρές, τα νοσοκομεία και τα σχολεία έχουν γίνει πεδία μάχης σε έναν «πόλεμο αφανισμού» που διεξάγει η Ρωσία. «Αυτός ο ρωσικός πόλεμος διεξάγεται μέσα στα υπνοδωμάτια… καθαρός τρόμος που δεν κοιμάται ποτέ, τρόμος που κλέβει το αύριο πριν ακόμη ξημερώσει» ανέφερε.
Απηύθυνε έκκληση προς το Συμβούλιο, καλώντας τα μέλη να φανταστούν τις δικές τους οικογένειες σε ανάλογο κίνδυνο, ζητώντας να σταματήσει αυτή η παράλογη και βάρβαρη επίθεση της Ρωσίας.
Η Αναπληρώτρια Μόνιμη Αντιπρόσωπος των ΗΠΑ, πρέσβης Ντόροθι Σέι, καταδίκασε τις ρωσικές ενέργειες, δηλώνοντας ότι «η Ρωσία σκοτώνει Ουκρανούς πολίτες όταν θα έπρεπε να κάνει το ακριβώς αντίθετο, να τερματίσει τον πόλεμο».
Επιβεβαίωσε ότι «ένας εκ των νεκρών ήταν Αμερικανός πολίτης, το πρώτο θύμα από τις ΗΠΑ στον πόλεμο αυτόν» και υπογράμμισε ότι η Ρωσία έχει ήδη εξαπολύσει «πάνω από 3.300 drones και εκτιμάται πως θα εκτοξεύσει σχεδόν 6.000 φονικά drones» μόνο τον Ιούνιο.
Καταδίκασε περαιτέρω τη χρήση βομβών διασποράς, επικαλούμενη αναφορές μέσων ενημέρωσης και εκτιμήσεις επιπτώσεων.
Η κ. Σέι κατηγόρησε επίσης τρίτες χώρες για υποστήριξη της ρωσικής πολεμικής μηχανής: «Καταδικάζουμε επιπλέον το Ιράν για την προμήθεια drones και πυραύλων Shahed στη Ρωσία, καθώς και τη Βόρεια Κορέα για τη μεταφορά πυρομαχικών, πυραύλων και στρατευμάτων στη Ρωσία» ανέφερε.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Συμβούλιο υπουργών Υγείας ΕΕ-Μ. Θεμιστοκλέους: Η Ελλάδα θέτει στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής πολιτικής την προστασία της ψυχικής υγείας των νέων

«Η Ελλάδα θέτει στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής πολιτικής την προστασία της ψυχικής υγείας των νέων και τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων των πολιτών στις θεραπείες κρίσιμων φαρμάκων», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο υφυπουργός Υγείας, Μάριος Θεμιστοκλέους, στο Συμβούλιο υπουργών Υγείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο οποίο συμμετείχε.

Στη συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Λουξεμβούργο, ο κ. Θεμιστοκλέους, στην παρέμβασή του για τον προτεινόμενο Κανονισμό περί Κρίσιμων Φαρμάκων, τόνισε την ανάγκη για ευρωπαϊκή στρατηγική αυτάρκειας, με δημιουργία αποθεμάτων, ενίσχυση της ευρωπαϊκής φαρμακοβιομηχανίας και κοινούς μηχανισμούς προμηθειών, ώστε να διασφαλιστούν η επάρκεια και η ισότιμη πρόσβαση των πολιτών σε θεραπείες.
Παράλληλα, επεσήμανε τη σημασία μέτρων στήριξης για την ψυχική υγεία των νέων, ιδιαίτερα λόγω της σημερινής επίδρασης του ψηφιακού κόσμου σε παιδιά και εφήβους, υπογραμμίζοντας την ανάγκη ενίσχυσης των ψυχοκοινωνικών υπηρεσιών στα σχολεία, καθώς και της πρόληψης του ψηφιακού εθισμού και ρύθμισης των πλατφορμών για την προστασία των ανηλίκων. Γι’ αυτό και τόνισε την αναγκαιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει σε συγκεκριμένες πολιτικές και χρηματοδοτικά εργαλεία που θα στηρίξουν ουσιαστικά τα κράτη-μέλη.
Τέλος, για το θέμα της κυβερνοασφάλειας, σημείωσε πως η ψηφιοποίηση της υγείας πρέπει να συνοδεύεται από ισχυρές άμυνες, εκπαίδευση προσωπικού και κοινά ευρωπαϊκά πρότυπα. Γι’ αυτό και επεσήμανε τη σημασία δημιουργίας μηχανισμών ταχείας αντίδρασης σε περιπτώσεις ψηφιακών επιθέσεων, με έμφαση στα νοσοκομεία και τις κρίσιμες υπηρεσίες.
Μετά την ολοκλήρωση του Συμβουλίου υπουργών Υεεγίας της ΕΕ, ο κ. Θεμιστοκλέους δήλωσε: «Η σημερινή συζήτηση ανέδειξε την ανάγκη για συλλογική, ευρωπαϊκή απάντηση σε κρίσιμα ζητήματα υγείας που αγγίζουν κάθε πολίτη. Ως Ελλάδα, θέσαμε στο επίκεντρο την ασφάλεια φαρμακευτικού εφοδιασμού, τη στήριξη της ψυχικής υγείας των νέων και την ανθεκτικότητα των ψηφιακών μας συστημάτων. Με τεκμηριωμένες θέσεις και προτάσεις, συμβάλλουμε ενεργά στη διαμόρφωση μιας Ευρώπης που προστατεύει, προλαμβάνει και στηρίζει τους πολίτες της σε κάθε γωνιά της».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ισραήλ-Ιράν: Οι ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις ανακοίνωσαν πως σκότωσαν δύο διοικητές των ιρανών Φρουρών της Επανάστασης

Ο υπουργός Άμυνας του Ισραήλ Ίσραελ Κατς δήλωσε σήμερα ότι οι ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις σκότωσαν ένα βετεράνο διοικητή του ειδικού σώματος των ιρανών Φρουρών της Επανάστασης που διεξάγει επιχειρήσεις στο εξωτερικό, με πλήγμα που πραγματοποίησαν σε διαμέρισμα στην ιρανική πόλη Κομ.

Πρόκειται για τον Σαΐντ Ιζαντί, διοικητή του Παλαιστινιακού Σώματος της Δύναμης Κοντς, διευκρινίζει στη δήλωσή του ο Κατς.
Οι ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις ανακοίνωσαν αργότερα ότι σκότωσαν έναν δεύτερο διοικητή του ειδικού σώματος των Φρουρών που διεξάγει επιχειρήσεις στο εξωτερικό, τον οποίο κατονόμασαν ως Μπενάμ Σαριγιαρί, με πλήγμα εναντίον του οχήματός του στη διάρκεια της νύκτας στη δυτική Τεχεράνη.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, ο εν λόγω διοικητής «ήταν υπεύθυνος για όλες τις μεταφορές όπλων από το ιρανικό καθεστώς προς τους πληρεξουσίους του σε όλη τη Μέση Ανατολή».
Ο Σαριγιαρί προμήθευε τη Χεζμπολάχ, τη Χαμάς και τους Χούθι της Υεμένης με τους πυραύλους και τις ρουκέτες που εκτόξευαν εναντίον του Ισραήλ, σύμφωνα με τις ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις.
Δεν υπάρχει μέχρι στιγμής επιβεβαίωση από τους Φρουρούς της Επανάστασης για το φόνο των δύο διοικητών.
Η Δύναμη Κοντς δημιούργησε ένα δίκτυο αράβων συμμάχων γνωστό ως Άξονας της Αντίστασης, εγκαθιστώντας τη Χεζμπολάχ στο Λίβανο το 1982 και υποστηρίζοντας τη μαχητική ισλαμιστική παλαιστινιακή οργάνωση Χαμάς στη λωρίδα της Γάζας.
Όμως το δίκτυο αυτό υπέστη τα δύο τελευταία χρόνια μεγάλα πλήγματα, καθώς ισραηλινές επιθέσεις έπειτα από εκείνη της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου 2023 στο Ισραήλ εξασθένησαν τόσο την παλαιστινιακή οργάνωση όσο και τη Χεζμπολάχ.
Ο Κατς δήλωσε πως ο Ιζαντί είχε χρηματοδοτήσει και εξοπλίσει τη Χαμάς στη διάρκεια των αρχικών επιθέσεων, ενώ περιέγραψε το φόνο του διοικητή ως «μείζον επίτευγμα των ισραηλινών υπηρεσιών πληροφοριών και της ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας».
Σε βάρος του Ιζαντί είχαν επιβληθεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ και τη Βρετανία για τις σχέσεις του με τη Χαμάς και την παλαιστινιακή μαχητική οργάνωση Ισλαμικός Τζιχάντ, που είχε επίσης πάρει μέρος στις επιθέσεις της 7ης Οκτωβρίου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σε τροχιά ανόδου και μετασχηματισμού η βραχυχρόνια μίσθωση στην Ελλάδα

Σε τροχιά διαρκούς ανόδου κινείται η βραχυχρόνια μίσθωση στην Ελλάδα το 2025, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ.

Οι διαθέσιμες κλίνες ξεπέρασαν για πρώτη φορά το φράγμα του ενός εκατομμυρίου ήδη από τον Απρίλιο, ενώ καταγράφεται ενίσχυση της ζήτησης και σημαντική αύξηση στην πληρότητα, παρά τη μείωση της μέσης διάρκειας διαμονής. Η κυριαρχία των αλλοδαπών επισκεπτών ενισχύεται, ενώ το υπουργείο Τουρισμού θέτει για πρώτη φορά ποιοτικές και λειτουργικές προδιαγραφές στα καταλύματα, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης.
Αναλυτικότερα, τον Ιανουάριο του 2025 καταγράφηκαν 213.000 καταλύματα, αυξημένα κατά 23.000 σε σύγκριση με τα 190.000 καταλύματα του Ιανουαρίου 2024. Τον Φεβρουάριο, τα διαθέσιμα καταλύματα ανήλθαν σε 216.000 από τα 196.000 του αντίστοιχου μήνα του 2024 (+20.000 σε σχέση με το προηγούμενο έτος). Τον Μάρτιο, ο αριθμός των καταλυμάτων ανήλθε σε 222.000, σε σχέση με τα 204 χιλ. του 2024 (αύξηση 18.000). Το β’ τρίμηνο του έτους ξεκίνησε με άνοδο, καθώς τον Απρίλιο καταγράφηκαν 228.000 καταλύματα, αυξημένα κατά 16.000 σε σχέση με τον Απρίλιο του 2024 (212.000 καταλύματα). Η αύξηση αυτή ενισχύει περαιτέρω την ανοδική τροχιά του πρώτου τριμήνου.
Αντίστοιχη είναι και η πορεία του αριθμού των διαθέσιμων κλινών. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των κλινών βραχυχρόνιας μίσθωσης σε εθνικό επίπεδο κατέγραψε σταθερή ανοδική πορεία κατά το α’ τρίμηνο του 2025, συνεχίζοντας τη θετική τάση του 2024. Τον Ιανουάριο, οι διαθέσιμες κλίνες ανήλθαν σε 947.000, αυξημένες κατά 101.000 σε σχέση με τις 845.000 κλίνες του Ιανουαρίου 2024. Τον Φεβρουάριο, καταγράφηκαν 961.000 κλίνες (+84.000) έναντι των 877.000 του 2024. Τέλος, τον Μάρτιο, ο αριθμός των κλινών έφτασε τις 981.000 (+75.000 σε σύγκριση με τις 906.000 του Μαρτίου 2024). Το β’ τρίμηνο ξεκίνησε με ισχυρή άνοδο, καθώς τον Απρίλιο καταγράφηκαν 1 εκατ. κλίνες σε σχέση με τις 936.000 κλίνες του Απριλίου 2024 (+72.000 κλίνες). Αξιοσημείωτο είναι ότι για πρώτη φορά το 2025 ο αριθμός των διαθέσιμων κλινών ξεπέρασε το 1 εκατομμύριο ήδη από τον Απρίλιο, ενώ την προηγούμενη χρονιά το αντίστοιχο όριο είχε καταγραφεί μόλις τον Ιούλιο, που αποτελεί και μήνα αιχμής για τον τουρισμό.
Η ανάλυση της πληρότητας των καταλυμάτων για το α’ τρίμηνο του 2025 καταγράφει αύξηση τους δύο πρώτους μήνες και σταθεροποίηση τον Μάρτιο, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, παρά την αύξηση προσφερόμενων καταλυμάτων και κλινών. Ειδικότερα, τον Ιανουάριο, η πληρότητα διαμορφώθηκε σε 14%, σημειώνοντας αύξηση +2 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 2024 (12%). Τον Φεβρουάριο, η αύξηση ήταν εντονότερη, με την πληρότητα να ανέρχεται στο 15%, έναντι 10% πέρυσι. Τέλος, τον Μάρτιο, η πληρότητα διατηρήθηκε στο 17%, σε παρόμοια επίπεδα με τον Μάρτιο του 2024 (16%). Το β’ τρίμηνο ξεκίνησε με περαιτέρω βελτίωση, καθώς τον Απρίλιο η πληρότητα ανήλθε στο 26%, αυξημένη κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 23% του Απριλίου 2024, επιβεβαιώνοντας τη θετική πορεία της ζήτησης για βραχυχρόνια μίσθωση.
Αντίστροφη πορεία ακολουθεί η μέση διάρκεια παραμονής. Συγκεκριμένα, η μέση διάρκεια παραμονής σε καταλύματα την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2025 παρουσίασε γενικευμένη μείωση σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Τον Ιανουάριο, η μέση διάρκεια διαμορφώθηκε σε 3,1 διανυκτερεύσεις, μειωμένη κατά 3,1% σε σχέση με τις 3,2 του 2024. Τον Φεβρουάριο, η μέση διάρκεια ανήλθε επίσης σε 3,2 διανυκτερεύσεις, καταγράφοντας μείωση -11,1% από τις 3,6 του 2024. Τέλος, τον Μάρτιο, η μέση διάρκεια παραμονής διαμορφώθηκε σε 3,4 διανυκτερεύσεις, παρουσιάζοντας μείωση 2,9% σε σύγκριση με τις 3,5 του 2024. Με την έναρξη του β’ τριμήνου, τον Απρίλιο η μέση διάρκεια παραμονής διαμορφώθηκε σε 3,7 διανυκτερεύσεις, παραμένοντας στα ίδια επίπεδα με τον Απρίλιο του 2024.
Αναφορικά με την διάρθρωση των ταξιδιωτών στη βραχυχρόνια μίσθωση, κατά το α’ τρίμηνο του 2025 αναδεικνύεται μια ενισχυμένη παρουσία αλλοδαπών επισκεπτών, ακολουθώντας ανοδική τάση μήνα με τον μήνα. Τον Ιανουάριο, οι αλλοδαποί επισκέπτες αποτελούσαν το 60% του συνόλου, έναντι 40% ημεδαπών. Τον Φεβρουάριο, το ποσοστό των αλλοδαπών αυξήθηκε σε 64% ενώ των ημεδαπών περιορίστηκε στο 36%. Τον Μάρτιο, οι αλλοδαποί ανήλθαν σε 69%, με το ποσοστό των ημεδαπών να διαμορφώνεται σε 31%. Η έναρξη του β’ τριμήνου ενίσχυσε περαιτέρω την κυριαρχία των αλλοδαπών, καθώς τον Απρίλιο αυτοί αντιπροσώπευαν το 86% των επισκεπτών, έναντι μόλις 14% των ημεδαπών.

Νέοι κανόνες για τη διασφάλιση της ποιότητας της φιλοξενίας
Την ίδια ώρα σημαντικές αλλαγές στη βραχυχρόνια μίσθωση φέρνει ο νέος νόμος που ψηφίστηκε τον Ιανουάριο στη Βουλή. Ο νόμος εντάσσεται στο πλαίσιο της συνολικής στρατηγικής του υπουργείου Τουρισμού για την ποιοτική ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού με όρους βιωσιμότητας. Οι παρεμβάσεις του υπουργείου έχουν στόχο, μεταξύ άλλων, και τη διασφάλιση της ποιότητας της φιλοξενίας και συνολικά της ποιότητας της τουριστικής προσφοράς στη χώρα μας.
Ειδικά λοιπόν, ως προς τα ακίνητα που διατίθενται προς βραχυχρόνια μίσθωση, οι νέες ρυθμίσεις προβλέπουν, για πρώτη φορά, λειτουργικές προδιαγραφές και προδιαγραφές ασφάλειας των διαμενόντων σε αυτά.Ενδεικτικά, τα ακίνητα θα πρέπει να αποτελούν χώρους κύριας χρήσης και να διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό & κλιματισμό. Να διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν. Επίσης, να διαθέτουν υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διακοπής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σήμανσης διαφυγής. Να διαθέτουν πιστοποιητικό μυοκτονίας και απεντόμωσης, φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών καθώς και οδηγό με τηλέφωνα πρώτης ανάγκης,
Επίσης, θεσπίστηκε πλαίσιο ελέγχων τήρησης των προδιαγραφών αυτών από τις υπηρεσίες του υπουργείου Τουρισμού ή από μικτά κλιμάκια ελέγχου με υπαλλήλους της ΑΑΔΕ. Η συγκεκριμένη παρέμβαση του υπουργείου Τουρισμού έρχεται σε συνέχεια προηγούμενων πρωτοβουλιών της κυβέρνησης, όπως η ρύθμιση της φορολογικής αντιμετώπισης των βραχυχρόνιων μισθώσεων ακινήτων, με στόχο τη δημιουργία περιβάλλοντος υγιούς ανταγωνισμού στο χώρο της φιλοξενίας.
Σημειώνεται ότι για το τρέχον έτος, και με δυνατότητα παράτασης, δεν επιτρέπεται νέα εγγραφή στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, στο 1ο, στο 2ο και το 3ο δημοτικό διαμέρισμα της Αθήνας.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γιάννης Παράσχης μιλώντας πρόσφατα στο πλαίσιο της γενικής συνέλευση του ΣΕΤΕ σημείωσε ότι η βραχυχρόνια μίσθωση αποτελεί πλέον μια παγκόσμια τάση που ανταγωνίζεται την κλασική ξενοδοχεία. «Στη χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, ο αριθμός των κλινών βραχυχρόνιας μίσθωσης πιθανότατα ξεπερνά την περίοδο αιχμής αυτόν των ξενοδοχείων. Η ανεξέλεγκτη αυτή ανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης σε αρκετές περιοχές της χώρας έχει προκαλέσει στρεβλώσεις τόσο στην τουριστική εμπειρία όσο και στην καθημερινότητα των κατοίκων» τόνισε ο κ. Παράσχης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και ειδικότερα του υπουργείου Τουρισμού στο ζήτημα αυτό τα τελευταία χρόνια είναι αξιοσημείωτες. Όμως ο ΣΕΤΕ έχει σταθερή θέση υπέρ ενός στιβαρού κανονιστικού πλαισίου που διαχωρίζει την επαγγελματική από την ιδιωτική δραστηριότητα, διασφαλίζει τη φορολογική ισοδυναμία, προάγει την αποτελεσματική εκμετάλλευση της αξιοποιήσιμης γης και προστατεύει την κατοικία και την κοινωνική συνοχή. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΕΤΕ έχει καταθέσει συγκεκριμένες θέσεις για τα ζητήματα προδιαγραφών, φορολογίας και των απαραίτητων ελέγχων των καταλυμάτων που προσφέρονται από ψηφιακές πλατφόρμες.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Στις διεθνείς αγορές τα ελληνικά συνεταιριστικά προϊόντα μέσω COGREXPO – «Καλάθι» εξαγώγιμων προϊόντων από την ΕΘΕΑΣ

Σημαντικό βήμα εξωστρέφειας για την ελληνική αγροδιατροφή σηματοδοτεί η πρώτη οργανωμένη παρουσία συνεταιριστικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές, μέσω της νεοσύστατης εξαγωγικής εταιρείας COGREXPO A.E., που ιδρύθηκε από την ΕΘΕΑΣ (Εθνική Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών).

Όπως δήλωσε στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Πρόεδρος της εξαγωγικής εταιρείας και Αντιπρόεδρος της ΕΘΕΑΣ, Χρήστος Γιαννακάκης “οι πρώτες εμπορικές αποστολές αναμένεται να πραγματοποιηθούν μέχρι το τέλος του έτους, εγκαινιάζοντας ένα νέο κεφάλαιο στη συνεταιριστική επιχειρηματικότητα”.
Η στελέχωση της εταιρείας έχει σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωθεί, ενώ η παρουσία της σε διεθνείς εκθέσεις έχει ήδη ξεκινήσει με συμμετοχές σε Ντουμπάι, Βερολίνο, Παρίσι, Σιγκαπούρη, Βιετνάμ, Κορέα και Ιαπωνία. Μέχρι το τέλος του μήνα, η COGREXPO θα συμμετάσχει και σε εμπορική έκθεση στη Νέα Υόρκη.
Σύμφωνα με τον κ. Γιαννακάκη “αυτή την περίοδο διαμορφώνεται το πλαίσιο των συνεργατών σε αγορές-στόχους, ώστε κάθε χώρα να διαθέτει τοπικό αντιπρόσωπο, ο οποίος θα αναλάβει την προώθηση του «καλαθιού προϊόντων» που διαχειρίζεται η COGREXPO”.
Τα προϊόντα
Με τα ελληνικά αγροδιατροφικά προϊόντα να είναι ευρέως γνωστά παγκοσμίως για την ποιότητά τους, το “καλάθι προϊόντων” που θα διαχειριστεί η εξαγωγική εταιρία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το ελαιόλαδο και τις ελιές, τα τυροκομικά προϊόντα, με έμφαση τη φέτα και τη γραβιέρα Κρήτης. Επίσης, φρούτα όπως πυρηνόκαρπα, μήλα, εσπεριδοειδή και ακτινίδια, κρασιά, αποστάγματα αλλά και κομπόστες φρούτων και η σταφίδα, περιλαμβάνονται στα προϊόντα τα οποία θα αποσταλούν στις αγορές του εξωτερικού.
“Δεν ξεκινάμε από το μηδέν. Έχουμε εμπειρία και εργαλεία, και πλέον κινούμαστε συνεταιριστικά αλλά και επιχειρηματικά για να κερδίσουμε τις αγορές στις οποίες στο παρελθόν ήμασταν απόντες”, τονίζει ο ίδιος.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα ακτινίδια, καθώς η Ελλάδα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη παραγωγός χώρα παγκοσμίως, με προϊόν υψηλής ποιότητας και μεγάλο εξαγωγικό δυναμισμό, κυρίως τους χειμερινούς μήνες. “Η ελληνική παραγωγή μπορεί να ανταγωνιστεί ευθέως τόσο το ιταλικό όσο και το νεοζηλανδικό ακτινίδιο, το οποίο διατίθεται στην αγορά σε διαφορετική εποχική περίοδο” είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της COGREXPO A.E.
Οι βασικές αγορές στόχοι για όλα τα προϊόντα περιλαμβάνουν τις ΗΠΑ, Κορέα, Ιαπωνία, Ινδία και τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας.
Ο κ. Γιαννακάκης αναγνώρισε ότι η επιβολή δασμών των ΗΠΑ, όπως είχε συμβεί κατά την πρώτη διακυβέρνηση Τραμπ, αποτελεί πρόκληση, ωστόσο, υπάρχει αισιοδοξία ότι η εμπειρία από τότε θα επιτρέψει την αποτελεσματική αντιμετώπισή τους.
Όπως υπογράμμισε “το ελληνικό παρθένο ελαιόλαδο παραμένει ιδιαίτερα ανταγωνιστικό, ενώ για τη φέτα και τα ακτινίδια καταβάλλεται προσπάθεια να εξαιρεθούν από δασμολογικές επιβαρύνσεις, όπως είχε επιτευχθεί και στο παρελθόν”.
Προώθηση και branding
Η COGREXPO έχει ήδη προετοιμάσει ετικέτες και εμπορικά σήματα για την προώθηση των προϊόντων, με στόχο την ενιαία εταιρική ταυτότητα.
Όπως είπε όμως ο κ. Γιαννακάκης “εφόσον υπάρχουν ήδη καθιερωμένα brands στην αγορά, θα διατηρηθούν, με προσθήκη σήμανσης που θα εντάσσει το προϊόν κάτω από την «ομπρέλα» της εξαγωγικής εταιρείας”.
“Βασικός στόχος είναι η προβολή της συνεταιριστικής ταυτότητας, με έμφαση στην ελληνική προέλευση, την ποιότητα καλλιέργειας και την τυποποίηση” τόνισε.
Οι πρώτες αποστολές θα περιλαμβάνουν κομπόστες φρούτων και ελαιόλαδο, ενώ τα ακτινίδια προγραμματίζεται να ξεκινήσουν τέλος Οκτωβρίου με αρχές Νοεμβρίου.
Ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στην τυποποίηση του κρητικού ελαιολάδου, το οποίο σήμερα εξάγεται σε μεγάλες ποσότητες ως χύμα. “Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο παραγωγός να μην απολαμβάνει τις τιμές που θα μπορούσε μέσω της συσκευασίας και του branding” υπογραμμίζει.
Όπως δήλωσε ο ίδιος στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων “έχουν ήδη πραγματοποιηθεί επαφές με εισαγωγικές εταιρείες και αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο εξωτερικό για προϊόντα όπως τα μήλα, ενώ εντός του έτους αναμένονται και οι πρώτες εμπορικές συμφωνίες”.
Ανοικτή σε συνεργασία
Η COGREXPO είναι “ανοικτή” σε συνεργασία τόσο με οργανώσεις που είναι μέλη της ΕΘΕΑΣ όσο και με εκείνες που δεν συμμετέχουν ακόμη. Όπως επισημαίνει ο κ. Γιαννακάκης “κάθε συνεργασία που εξυπηρετεί τους εμπορικούς και στρατηγικούς στόχους της εταιρείας, είναι ευπρόσδεκτη”.
Η εταιρεία επενδύει και στα διαθέσιμα προγράμματα προώθησης της Ε.Ε., με δύο νέα έργα για το κρασί να αναμένεται να εγκριθούν εντός της ερχόμενης εβδομάδας.
Επιπλέον, έχουν υποβληθεί προτάσεις για άλλα προϊόντα όπως τα ακτινίδια, τα μεταποιημένα τρόφιμα, τα ελαιόλαδα και οι ελιές, με την έγκριση να αναμένεται από Σεπτέμβριο – Οκτώβριο.
Τέλος, σε συνεργασία με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προετοιμάζεται το άνοιγμα της αγοράς του Βιετνάμ για το ακτινίδιο. Για αυτό το λόγο τον Οκτώβριο αναμένεται επίσκεψη γεωπόνων από το Βιετνάμ, προκειμένου να επιθεωρήσουν τις εγκαταστάσεις παραγωγής και τυποποίησης, με στόχο την υπογραφή φυτοϋγειονομικών πρωτοκόλλων.

Θ. Παπακώστας / ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ: Προσβάσιμος τουρισμός για όλους σε μια καταπράσινη γωνιά της Πιερίας

Σε έναν κόσμο όπου ο τουρισμός συχνά εξιδανικεύεται ως «δικαίωμα όλων», η πραγματικότητα για τα άτομα με αναπηρία παραμένει σκληρή: εμπόδια, απουσία υποδομών, έλλειψη κατανόησης.

Η προσβασιμότητα, όταν υπάρχει, περιορίζεται συχνά σε μερικές ράμπες και «ειδικές παροχές» σε αθέατες γωνιές, αφήνοντας εκτός χιλιάδες ανθρώπους. Σε αυτήν την άνιση εξίσωση, υπάρχουν κάποιοι που επιμένουν να σκέφτονται διαφορετικά.
Ένας απ’ αυτούς είναι ο Φώτης Χαλκίδης, ο οποίος βλέπει την αναπηρία όχι ως μειονέκτημα αλλά ως πρίσμα επαναπροσδιορισμού της καθημερινότητας. Έχοντας σπουδάσει, ζήσει και εργαστεί στη Γερμανία, συνειδητοποίησε νωρίς το κενό που υπήρχε στην Ελλάδα σε θέματα προσβασιμότητας στον τουρισμό και οραματίστηκε όχι απλώς έναν χώρο που να επιτρέπει την πρόσβαση, αλλά έναν κόσμο όπου η ισότητα δεν είναι ζητούμενο αλλά αυτονόητο. Όπου η φιλοξενία δεν «ανέχεται» τη διαφορά, αλλά την αγκαλιάζει.
Έτσι, λοιπόν, στη σκιά του Ολύμπου, σε μια καταπράσινη γωνιά της Πιερίας, ανάμεσα σε αμπελώνες, ελαιώνες, δημιούργησε ένα τουριστικό κατάλυμα που επαναπροσδιορίζει τι σημαίνει τουρισμός με σεβασμό και συμπερίληψη. Η Villa Sevasti είναι ένας χώρος όπου η προσβασιμότητα δεν είναι έξτρα παροχή, αλλά βασική αξία.

Φώτης Χαλκίδης Πιερία 1615

Η διαδρομή από τη Γερμανία στην Πιερία

Ο Φώτης Χαλκίδης είναι ένας άνθρωπος που γνώρισε την αναπηρία από κοντά και που εργάστηκε για χρόνια στη Γερμανία ως φυσικοθεραπευτής, ενώ έχει διαγράψει και μία λαμπρή πορεία ως προπονητής στην κωπηλασία.
Στη Γερμανία, όπως λέει ο ίδιος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, συνειδητοποίησε, χρόνια πριν, το κενό συμπερίληψης που υπάρχει στην Ελλάδα σε θέματα προσβασιμότητας στον τουρισμό, όταν ο τότε εργοδότης του, η Ευαγγελική Εκκλησία, τού ζήτησε να συνοδεύσει ένα γκρουπ ατόμων με αναπηρία για διακοπές στην Ελλάδα. «Διαπίστωσα τότε πως δεν υπάρχει κάτι καθολικά προσβάσιμο και κάποια χρόνια αργότερα πήρα την απόφαση να χτίσω αυτή τη μονάδα», λέει, εξηγώντας πως η κατασκευή ξεκίνησε το 2004 και διήρκεσε τρία χρόνια, με βασικό γνώμονα και φιλοσοφία τη δημιουργίας ενός χώρου, όπου όλοι -με ή χωρίς αναπηρία- θα νιώθουν ότι ανήκουν.

Η αρχιτεκτονική της προσβασιμότητας

Κάθε λεπτομέρεια του καταλύματος σχεδιάστηκε με βάση αυστηρές προδιαγραφές προσβασιμότητας. Από τις πόρτες και τους διαδρόμους, μέχρι τις τουαλέτες, τις ντουζιέρες και τους υπόλοιπους χώρους -όλα είναι σχεδιασμένα με φροντίδα. Οι ράμπες έχουν ήπιες κλίσεις, οι διάδρομοι είναι φαρδείς, οι τουαλέτες διαθέτουν ειδικά στηρίγματα και τα ντους είναι επίπεδα με ειδικά καθίσματα. Τα περισσότερα υπνοδωμάτια διαθέτουν ηλεκτρικά κρεβάτια, στους κοινόχρηστους χώρους κυριαρχούν οι υποστηρικτικές συσκευές (γερανοί, ασανσέρ, ειδικά μέσα μεταφοράς), ενώ υπάρχει και πισίνα με δυνατότητα υδροθεραπείας. Ένα περιβάλλον φτιαγμένο για απόλυτη ανεξαρτησία, χωρίς την ανάγκη συνεχούς βοήθειας.
Η Villa Sevasti δεν είναι προσβάσιμη μόνο στα χαρτιά – είναι απόλυτα βιώσιμη και λειτουργική, είτε κάποιος έρχεται με αναπηρικό αμαξίδιο είτε με άλλες κινητικές ή αισθητηριακές ανάγκες. Όλα σχεδιάστηκαν όχι απλώς για να είναι «σύμφωνα με το νόμο», αλλά για να κάνουν τον άνθρωπο με αναπηρία να νιώθει απόλυτα αυτόνομος, όπως εξηγεί ο δημιουργός της.

Η ουσία της συνύπαρξης

Όπως λέει ο Χαλκίδης, αυτό που τον έκανε όλα αυτά τα χρόνια να συνεχίζει στον συγκεκριμένο χώρο είναι η φράση ενός επισκέπτη από το Μόναχο, ο οποίος τού είπε το εξής: «Εδώ έκανα διακοπές από την αναπηρία μου». Αυτή ήταν η πρόταση που ο ιδιοκτήτης της τουριστικής μονάδας δεν μπορεί, όπως λέει, να την ξεχάσει ποτέ. «Εδώ δεν χρειάζεται να εξηγείς, να απολογείσαι ή να ζητάς βοήθεια κάθε στιγμή. Τα πάντα έχουν ήδη προβλεφθεί», επισημαίνει.
Το κατάλυμα προσφέρει και εξειδικευμένες δραστηριότητες. Διαθέτει ιδιόκτητη προσβάσιμη παραλία (Alkyona Beach), σε απόσταση περίπου 10 χλμ., με ειδικά καρότσια για την άμμο, ράμπες, αποδυτήρια, μεταφορά με minibus από και προς το ξενοδοχείο, ακόμα και ξαπλώστρες στο κατάλληλο ύψος. Υπάρχει επίσης δυνατότητα φυσικοθεραπείας, υποστήριξη από ειδικευμένο προσωπικό και συνοδευόμενες εκδρομές σε αρχαιολογικούς χώρους ή τοπικά οινοποιεία — πάντα με πλήρη πρόσβαση.
Αμερικανοί, Ισραηλινοί, βορειοευρωπαίοι (πάνω από το 80%) και λίγοι, προς το παρόν, Ελληνες συνθέτουν το προφίλ όσων επιλέγουν να κάνουν διακοπές στο κατάλυμα. Μάλιστα, περίπου το 70% των επισκεπτών στη Villa Sevasti δεν είναι άτομα με αναπηρία και για τον Χαλκίδη η επικοινωνία και η όσμωση μεταξύ αυτών και των ανθρώπων με αναπηρία που φιλοξενούνται στον ίδιο χώρο, είναι μέρος του οράματος. Στην αρχή, υπάρχει μια αμηχανία. Μετά την πρώτη μουσική βραδιά, που όλοι κάθονται μαζί, σπάει το φράγμα. Το παιδί με κινητική δυσκολία παίζει με το άλλο παιδί στην αυλή. Οι οικογένειες κάθονται στο ίδιο τραπέζι. Γίνονται όλοι μια κοινότητα, εξηγεί.
Η προσβασιμότητα είναι τεχνικό ζήτημα. Η ενσυναίσθηση, όμως, είναι πολιτισμικό. Και εκεί είναι που χρειάζεται προσπάθεια, επισημαίνει ο Χαλκίδης.

Φώτης Χαλκίδης Πιερία 1613

Τοπική ταυτότητα και εμπειρικός τουρισμός

Η Villa Sevasti δεν λειτουργεί σε απομόνωση από τον τόπο, όπου βρίσκεται, τη Σεβαστή Πιερίας, ένα χωριό που ουσιαστικά οικοδομήθηκε από Πόντιους πρόσφυγες. Αντιθέτως, αξιοποιεί την τοπική πολιτιστική και γαστρονομική παράδοση, συνδέοντας τον επισκέπτη με τη γη και την ιστορία της περιοχής. Από τη συνεργασία με τοπικούς παραγωγούς έως τις βιωματικές εκδρομές σε οινοποιεία και αμπελώνες, μέχρι ποντιακές μουσικές βραδιές και μαθήματα μαγειρικής, η προσβασιμότητα δεν περιορίζεται στις υποδομές, αλλά ενσωματώνεται στην ίδια την εμπειρία.
Όλα περιστρέφονται, μάλιστα, γύρω από την έννοια της φιλοξενίας, που ο Φώτης Χαλκίδης έχει ως βίωμα από τους προγόνους του. «Η προγιαγιά μου είχε πάντα ένα πιάτο παραπάνω στο τραπέζι -για τον επισκέπτη, που μπορεί να έφτανε σπίτι μας. Αυτή είναι η φιλοσοφία μου. Ένα πιάτο παραπάνω — όχι από ελεημοσύνη, αλλά από χαρά», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Φάρος σε άνυδρο τοπίο

Λίγα είναι τα καταλύματα που προσφέρουν πραγματική, πλήρη προσβασιμότητα και η μονάδα του Φώτη Χαλκίδη καταδεικνύει τι θα μπορούσε να είναι ο τουρισμός, εάν σχεδιαζόταν με γνώμονα την ισότητα. «Δεν χτίσαμε για να φέρουμε κόσμο. Φέραμε κόσμο για να αλλάξει ο τρόπος που χτίζουμε. Η αναπηρία είναι στο μυαλό πολλές φορές και όχι σε αυτό που βλέπουμε. Όχι στο καρότσι. Πρέπει να μάθουμε να βλέπουμε τον άνθρωπο στο καρότσι και όχι το καρότσι», λέει ο Χαλκίδης, συνοψίζοντας ίσως το όραμά του.
Την ώρα που αποχωρούμε από την ιδιόκτητη προσβάσιμη παραλία της μονάδας, αφού πρώτα περιηγηθήκαμε στο κατάλυμα, καταφτάνει, με ειδικά βανάκια, ένα γκρουπ Γερμανών τουριστών με αναπηρία, που είχαν προσγειωθεί λίγο νωρίτερα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Εκεί, σε ένα περιβάλλον απόλυτα προσβάσιμο, με καταγάλανα νερά και μόνη πηγή θορύβου τους ήχους από τα πουλιά και τα τζιτζίκια, θα αναζητήσουν, τις επόμενες ημέρες, λίγες στιγμές χαλάρωσης και ηρεμίας, που όλοι -με ή χωρίς αναπηρία- χρειαζόμαστε.

Σοφία Παπαδοπούλου /ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η ελληνική δεν είναι παρελθόν: μία γλώσσα για τον κόσμο -Το στοίχημα του ΙΝΕΛ

Μπορεί μια γλώσσα με ιστορία τεσσάρων χιλιάδων ετών να διεκδικήσει ουσιαστική θέση στο μέλλον;

Μπορεί η ελληνική να μην είναι απλώς μια κληρονομιά του χτες, αλλά μια δυναμική επιλογή για τον σύγχρονο άνθρωπο, ανεξαρτήτως καταγωγής; Αν ρωτήσει κανείς την Ευαγγελία Γεωργαντζή, η απάντηση δεν θα έρθει με στόμφο, αλλά με γνώση, πάθος και βαθιά πίστη. Πρόεδρος του νεοσύστατου Ινστιτούτου Ελληνογλωσσίας (ΙΝΕΛ), με εμπειρία δεκαετιών στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας, δίνει μορφή και περιεχόμενο σε ένα όραμα που συνδυάζει την παράδοση με την καινοτομία, την επιστήμη με την αγάπη για τη λέξη.
Το ΙΝΕΛ, ιδρύθηκε με την υποστήριξη του Qualco Foundation και του Qualco Group, ως ένας σύγχρονος φορέας με διεθνή αποστολή: να διατηρήσει, να διαδώσει και να ενισχύσει την ελληνική γλώσσα στον κόσμο. Και όπως όλα δείχνουν, αυτή η αποστολή είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. «Σήμερα, περίπου 13-15 εκατομμύρια άνθρωποι μιλούν ελληνικά παγκοσμίως, είτε ως μητρική είτε ως δεύτερη γλώσσα. Ο φιλόδοξος αλλά ρεαλιστικός μας στόχος είναι να αυξηθεί αυτός ο αριθμός μέσα από την ενίσχυση της εκμάθησης της ελληνικής ως ξένης γλώσσας σε εκπαιδευτικά συστήματα, προγράμματα πολιτισμικής διπλωματίας και διαδικτυακές δράσεις. Θέλουμε η ελληνική να είναι επιλογή όχι μόνο για τους Έλληνες, αλλά και για όποιον αναζητά ένα μέσο σκέψης, έκφρασης και βαθιάς πολιτισμικής εμπειρίας».
Και η πρόκληση για τις νέες γενιές αποδήμων είναι σαφής: «Εάν προσπαθήσουμε να παροτρύνουμε και να πείσουμε τους λάτρεις γλωσσών να προτιμήσουν τα ελληνικά μεταξύ των γλωσσών που επιθυμούν να μάθουν θα είναι πραγματικά μια μεγάλη επιτυχία. Επιπλέον αν επιτύχουμε η τέταρτη σχεδόν γενιά των αποδήμων Ελλήνων να κατανοήσουν πόσο σημαντικό είναι να διατηρήσουν τη γλώσσα των παππούδων τους και που θα αποτελέσει ένα συν στον επαγγελματικό τους προσανατολισμό, και αυτό θα είναι μια μεγάλη επιτυχία. Έγκειται σε εμάς όλους να επιτύχουμε αυτούς τους στόχους», αναφέρει σε συνομιλία της με το ΑΠΕ/ΜΠΕ και το δημοσιογράφο Αλέκο Λιδωρίκη. Το ΙΝΕΛ είναι το αποκορύφωμα μιας προσωπικής διαδρομής σχεδόν πενήντα χρόνων με την ελληνική γλώσσα ως ξένη. «Το ΙΝΕΛ μάς δίνει τη δυνατότητα να προωθήσουμε και να επεκτείνουμε το μέχρι στιγμής έργο κινούμενοι γύρω από δύο βασικούς άξονες: τη διατήρησή της στον απόδημο ελληνισμό και την προβολή και διάδοσή της διεθνώς». Η ελληνική, τονίζει, έχει αρετές που παραγνωρίζονται στο παγκόσμιο γλωσσικό τοπίο. «Ίσως το πιο παραγνωρισμένο πλεονέκτημα της ελληνικής είναι η ικανότητά της να προσφέρει όρους για την έκφραση αφηρημένων εννοιών με ακρίβεια και φιλοσοφικό βάθος». Παράλληλα, η γλώσσα «διαθέτει μια ιστορική συνέχεια που προσφέρει γέφυρες με το παρελθόν και ταυτόχρονα ανοιχτούς δρόμους προς το μέλλον».
Οι προκλήσεις όμως είναι πολλές ιδιαίτερα στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση του απόδημου ελληνισμού. «Περιλαμβάνουν την έλλειψη μόνιμης και συστηματικής στήριξης, τη γλωσσική αποστασιοποίηση της νεότερης γενιάς μεταναστών, την ανάγκη διάδοσης ενός ευρέως αποδεκτού και επιστημονικά τεκμηριωμένου εκπαιδευτικού υλικού». Το έργο «Ελληνικά για σας», με υποστήριξη σε 11 γλώσσες, δίνει ένα παράδειγμα λειτουργικής πολυγλωσσίας που απαντά στις ανάγκες των μαθητών.
Ο ρόλος της τεχνολογίας-Το συνέδριο του ΙΝΕΛ
Η τεχνολογία μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά αλλά με μέτρο και στόχο. «Το κρίσιμο είναι να συνδυαστούν βασισμένα στην παιδαγωγική διάσταση εκμάθησης γλωσσών και όχι να αντικαταστήσουν τον ζωντανό διάλογο και τη σχέση εκπαιδευτή-μαθητή. Τελικά αυτός που θα κινεί και θα συνδυάζει τα πάντα και με μέτρο, οφείλει να είναι ο ανθρώπινος νους».
Το πρόσφατο διεθνές συνέδριο του ΙΝΕΛ, η εναρκτήρια εκδήλωση έγινε στο Μουσείο της Ακρόπολης, επιβεβαίωσε τη δυναμική αυτής της προσέγγισης. «Η απήχηση ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Εκπροσωπήθηκαν 15 χώρες με 15 πανεπιστήμια εξωτερικού και 5 ελληνικά». Η ελληνική δεν παρουσιάστηκε ως μια νεκρή γλώσσα του παρελθόντος, αλλά ως «μια ζωντανή, σύγχρονη γλώσσα με παιδαγωγική, πολιτισμική και διαπολιτισμική δυναμική».
Παρουσιάστηκαν πρακτικές από το εξωτερικό και από την Ελλάδα οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν με ανταλλαγή τεχνογνωσίας εξίσου από την Ελλάδα προς τα έξω και από το εξωτερικό προς την Ελλάδα. Νέοι τρόποι διδακτικής αναφέρθηκαν από πολλές και πολλούς συναδέλφους και ωφελήθηκαν κατά τη γνώμη μου και οι μεν και οι δε. Το θέμα της τεχνητής νοημοσύνης το οποίο ανέπτυξε ο διευθυντής του ερευνητικού κέντρου Αθηνά και το έργο τους, ένα νέο ελληνικό εργαλείο, το Κρι-Κρι, συνοδοιπόρος του Chat GPT, εντυπωσίασε όλους τους συνέδρους καθώς και η χρήση της πλατφόρμας Voice thread στη διδασκαλία από καθηγητή στην Αυστραλία μπορεί να βοηθήσει διδάσκοντες την ελληνική γλώσσα και στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Επίσης ξεχώρισαν εισηγήσεις που εστίασαν στη διαπολιτισμική διαμεσολάβηση, στη βιωματική μάθηση και στη χρήση άλλων καινοτόμων ψηφιακών εργαλείων για την υποστήριξη της γλωσσικής έκφρασης και της εξατομικευμένης διδασκαλίας από Έλληνες και ξένους διδάσκοντες και διδάσκουσες. Αυτές οι πρακτικές μπορούν να μεταφερθούν και στη δημόσια ελληνική εκπαίδευση, τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας σε κοινοτικά σχολεία αλλά και πανεπιστήμια.
Κρίσιμος παράγοντας για τη συνέχιση του έργου είναι η υποστήριξη από οργανισμούς όπως το Qualco Foundation. «Η υποστήριξη δεν είναι απλώς οικονομική• είναι και ηθική. Μας επιτρέπει να σχεδιάζουμε δράσεις με συνέχεια και όραμα, όχι αποσπασματικά, και να χτίζουμε συνεργασίες με διεθνή εμβέλεια», αναφέρει μεταξύ άλλων.
Το επόμενο βήμα είναι η θεσμοθέτηση του συνεδρίου ως μόνιμου θεσμού. «Στόχος μας είναι να θεσμοθετήσουμε ένα διεθνή και συστηματικό διάλογο. Τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν τη δημιουργία ενός επιστημονικού δικτύου καθώς και την ανάπτυξη συνεργειών με διεθνείς οργανισμούς και ελληνικές δομές εκπαίδευσης του εξωτερικού».
«Το μέλλον της ελληνικής εξαρτάται από το αν θα τη δούμε όχι ως «κληρονομιά» μόνο, αλλά ως εργαλείο έκφρασης, δημιουργίας και επιστημονικής σκέψης. Ρεαλιστικός στόχος είναι να αυξηθεί ο αριθμός των ενεργών ομιλητών όχι απαραίτητα φυσικών χρηστών της γλώσσας αλλά ανθρώπων που τη μαθαίνουν, τη χρησιμοποιούν και την αγαπούν. Επενδύουμε στην εκπαίδευση, στα ψηφιακά μέσα και στη διασύνδεση της γλώσσας με τη σύγχρονη ταυτότητα του ελληνισμού, αναφέρει επίσης.
Και ενώ ο κίνδυνος να αποσυνδεθεί η γλώσσα από τη βιωμένη εμπειρία παραμένει, η Γεωργαντζή διατηρεί μια αισιοδοξία που στηρίζεται σε παραδείγματα: «Η γλώσσα ανανεώνεται όταν συνομιλεί με τον κόσμο και τις ανάγκες του, όχι όταν περιχαρακώνεται». Καταληκτικά, σε ερώτηση για τον σημαντικότερο σύμμαχο, απαντά χωρίς δισταγμό: «ο καθοριστικότερος σύμμαχος είναι η οικογένεια, η συνέργεια οικογένειας, σχολείου και κρατικών θεσμών είναι το κλειδί». Η ελληνική γλώσσα, για την Ευαγγελία Γεωργαντζή, δεν είναι απλώς μια ακόμη γλώσσα. Είναι πολιτισμός, εργαλείο δημιουργίας και ένα εφόδιο που ανήκει στο μέλλον όσο και στο παρελθόν. Το ΙΝΕΛ είναι η έμπρακτη απόδειξη ότι αυτή η γλώσσα μπορεί να ζήσει και να ανθίσει εφόσον της δώσουμε χώρο, φροντίδα και πίστη.

Φωτογραφία: Από την εναρκτήρια εκδήλωση του Συνεδρίου και του ΙΝΕΛ στο Μουσείο της Ακρόπολης (πηγή ΑΠΕ/ΜΠΕ)

ΑΠΕ/ΜΠΕ

Το 7ο Food Experience Graviera Naxos 2025 είναι γεγονός…

Το 7ο Food Experience Graviera Naxos 2025 είναι γεγονός

Για 7η χρονιά, το μεγάλο γαστρονομικό ραντεβού των Κυκλάδων δίνεται στη Νάξο. Στο νησί, που ο διεθνής Τύπος χαρακτηρίζει ως κορυφαίο γαστρονομικό προορισμό, με ναυαρχίδα τη Γραβιέρα Νάξου Π.Ο.Π. της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου, η οποία τα τελευταία χρόνια κατακτά τη δεύτερη θέση στα τυριά διεθνώς.

Έτσι η Νάξος απέδειξε – για ακόμη μία χρονιά – ότι η γεύση είναι πολιτισμός και η πολυβραβευμένη γραβιέρα της είναι πηγή έμπνευσης.

Στο τριήμερο Food Experience Graviera Naxos, διακεκριμένοι chef πειραματίζονται με το εμβληματικό Π.Ο.Π. τυρί της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών της Νάξου, εμπνεόμενοι από τις διεθνείς τάσεις και δημιουργούν fusion πιάτα. Εξερευνούν τη σύγχρονη κουζίνα, υιοθετώντας καινοτόμες τεχνικές και βιώσιμες πρακτικές. Αντλούν έμπνευση από τη φύση, τις παιδικές αναμνήσεις, τις ιστορίες των ανθρώπων και μεταμορφώνουν την παράδοση σε εμπειρία.

Το αποτέλεσμα; Πιάτα που μιλούν ελληνικά με παγκόσμια φωνή. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στους διακεκριμένους προσκεκλημένους σεφ, με κορυφαία παρουσία αυτή του Κυριάκου Μελά, που εντυπωσίασε με τις εμπνευσμένες συνταγές του, βασισμένες στη Γραβιέρα Νάξου. Μαζί του και άλλοι καταξιωμένοι μάγειρες, που ανέδειξαν τις αμέτρητες δυνατότητες του παραδοσιακού προϊόντος σε συνδυασμό με σύγχρονες γαστρονομικές τεχνικές.

Σε επιλεγμένα γαστρονομικά locations απολαύσαμε αυθεντικές, αλλά και εκλεπτυσμένες ή ακόμα και fusion γευστικές δημιουργίες. Κάποια από αυτά  ήταν στην Πλάκα με την ατελείωτη παραλία, στον Άγιο Προκόπη με τα καταγάλανα νερά, στα γραφικά σοκάκια της Χώρας, στο Ενετικό Κάστρο, στα παραδοσιακά χωριά της ορεινής Νάξου, αλλά και στον εξωτικό παράδεισο των Κουφονησίων.

Οι συμμετέχοντες σε αυτό το σαφάρι γεύσεων ήταν πολλοί, δημοσιογράφοι, food bloggers, influencers που κατέγραψαν την εμπειρία, αλλά και αγαπημένοι ηθοποιοί.

Το 7ο Food Experience Graviera Naxos διοργανώνεται από την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου, με μεγάλους χορηγούς την Blue Star Ferries και την Ένωση Ξενοδόχων Νάξου και χορηγό επικοινωνίας τον Aegean Voice 107,5.

Γραβιέρα Νάξου ΠΟΠ 1