Αρχική Blog Σελίδα 16012

Σε πεντάωρη πανελλαδική στάση εργασίας προχωρούν αύριο οι εργαζόμενοι στους ΟΤΑ

ΑΠΕ-ΜΠΕ-

Πανελλαδική στάση εργασίας των εργαζομένων στην τοπική αυτοδιοίκηση πραγματοποιεί η ΠΟΕ-ΟΤΑ, αύριο Τετάρτη, από τις 7.00 το πρωί έως τις 12.00 το μεσημέρι, με αίτημα την ικανοποίηση θεσμικών και οικονομικών ζητημάτων των συμβασιούχων στην καθαριότητα των δήμων.

Παράλληλα, οργανώνει συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 10.00 το πρωί έξω από το υπουργείο Εσωτερικών και ακολούθως πορεία στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Ειδικότερα, η Ομοσπονδία ζητεί να καταβληθούν δεδουλευμένα και να μην απολυθούν όσοι εμπίπτουν στην πρόσφατη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που θέτει το 24μηνο ως ανώτατο χρόνο υπηρεσίας των συμβασιούχων.

Σε ανακοίνωσή της, η ΠΟΕ-ΟΤΑ αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι το τελευταίο διάστημα δήμοι αφήνουν απλήρωτους τους συμβασιούχους-«παρατασιούχους», ενώ ήδη χιλιάδες εργαζόμενοι καταφεύγουν στα δικηγορικά γραφεία προκειμένου να διασφαλίσουν την πληρωμή και τη μη απόλυσή τους.

 

 

 

Συνταγή: Κοτόπουλο με γλυκόξινη σάλτσα Perfetto– TV “E” – Ο Έμβολος χορηγός (βίντεο)

Και για φέτος ο Έμβολος είναι χορηγός στην εκπομπή μαγειρικής που παρουσιάζεται στη τηλεόραση (Ε)  στα πλαίσια της εκπομπής «ΦΤΙΑΞΕ ΚΑΦΕ ΝΑ ΣΤΑ ΠΩ» με την θαυμαστή  Κατερίνα Καινούργιου.

Η φημισμένη διεθνώς δημοσιογράφος του Έμβολος Σίσσυ Νίκα παρουσιάζει την συνταγή: Κοτόπουλο με γλυκόξινη σάλτσα Perfetto:

Δείτε την συνταγή στο βίντεο:

«Μόνο το 1,5% των αγροτών θα επιβαρυνθεί από το νέο φορολογικό», λέει ο Β. Αποστόλου και καλεί τους αγρότες εκ νέου σε διάλογο

ΑΠΕ-ΜΠΕ-

Σε εκ νέου διάλογο κάλεσε τους αγρότες ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου με συνέντευξη που παραχώρησε στον τηλεοπτικό σταθμό Σκάι.

«Έχουμε πολλά θέματα να συζητήσουμε» είπε ο κ. Αποστόλου και ερωτηθείς για το αίτημα των αγροτών να συναντηθούν με τον πρωθυπουργό και τους πολιτικούς αρχηγούς, απάντησε πως αυτό είναι θέμα των τελευταίων και επανέλαβε πως μπορούν να τοποθετηθούν στην επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής , όπου συμμετέχουν όλα τα κόμματα.

Ο κ. Αποστόλου άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να γίνουν έστω και μικρές παρεμβάσεις στο ζήτημα του ακατάσχετου λογαριασμού και επανέλαβε πως από τις αλλαγές στη φορολογία θα επιβαρυνθεί μόνο το 1,5% των αγροτών, οι οποίοι δηλώνουν εισοδήματα άνω των 20.000 ευρώ.

Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης σημείωσε ότι, αν και δεν υπάρχουν πάρα πολλά περιθώρια βελτιώσεων σε ασφαλιστικό και φορολογικό, εντούτοις η κυβέρνηση αξιοποιεί όλα τα εργαλεία και τους πόρους της ΕΕ ώστε να εξασφαλιστούν χρήματα που θα κατευθυνθούν στα λειτουργικά έξοδα του αγροτικού κόσμου.

Ο κ. Αποστόλου επανέλαβε πως υπάρχουν πάρα πολλά ζητήματα που πρέπει να συζητηθούν ώστε να καλυτερεύσουν οι συνθήκες για τον αγροτικό κόσμο και ανέφερε ότι υπάρχουν μεταρρυθμίσεις που λειτουργούν υπέρ των αγροτών, όπως το εργόσημο, υπογράμμισε ο κ. Αποστόλου. «Υπάρχει καλύτερο εργαλείο από το εργόσημο;», αναρωτήθηκε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης σημειώνοντας πως αυτό υπολογίζεται στις δαπάνες του αγρότη με αποτέλεσμα να έχει λιγότερη φορολογική επιβάρυνση.

ΕΣΕΕ: Στα 4 δισ. ευρώ ανέρχονται οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων ως το τέλος του έτους – Τι πρέπει να καταβληθεί

ΑΠΕ-ΜΠΕ-

Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας υπενθυμίζει στους επιτηδευματίες (φυσικά και νομικά πρόσωπα) όλων των επαγγελματικών κλάδων, τις σημαντικότερες φορολογικές, ασφαλιστικές και εργατικές υποχρεώσεις που πρέπει να διευθετηθούν έως τα τέλη του Δεκεμβρίου 2016.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης επισημαίνει ότι τις 4 εργάσιμες ημέρες που απομένουν, μέχρι το τέλος του έτους, ιδιώτες και επιχειρήσεις, πρέπει να ανταποκριθούν σε ένα συνολικό λογαριασμό, που ξεπερνά τα 4 δις ευρώ, «όσο δηλαδή ο μηνιαίος τζίρος της εορταστικής αγοράς του Δεκεμβρίου», όπως υπογραμμίζει, ενώ χαρακτηρίζει τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων έως το τέλος του έτους, υπέρμετρες  και υπέρογκες.

Προκειμένου ο προγραμματισμός των επιχειρήσεων να είναι ο καλύτερος δυνατός και να αποφευχθούν φαινόμενα παρερμηνειών και μη τήρησης των καταληκτικών ημερομηνιών που έχουν τεθεί, επισημαίνονται και εκείνες οι υποχρεώσεις που εξαιτίας των αργιών του τελευταίου μήνα του έτους έχουν μεταφερθεί στις αρχές του προσεχούς Ιανουαρίου. Πιο αναλυτικά:

Για το μήνα Δεκέμβριο 2016:

– Υποβολή δήλωσης και απόδοσης του ειδικού φόρου πολυτελείας.

– Υποβολή Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Ενδοκοινοτικών αποκτήσεων και παραδόσεων αγαθών, καθώς και παροχής και λήψης υπηρεσιών μέσω του ειδικού δικτύου TAXISnet, για συναλλαγές που αφορούν τον προηγούμενο μήνα, ανεξαρτήτως Α.Φ.Μ.

– Υποβολή δήλωσης απόδοσης παρακρατούμενων φόρων από Μερίσματα – Τόκους – Δικαιώματα (για το μήνα Οκτώβριο).

– Υποβολή περιοδικής δήλωσης Φ.Π.Α. – Χρεωστικής – Μηδενικής – Πιστωτικής – για επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία (ΦΠΑ για το μήνα Νοέμβριο Euro 1 δις).

– Υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος Νομικών Προσώπων και Νομικών οντοτήτων με φορολογικό έτος από 01/07/2015 έως 30/06/2016.

– Καταβολή  της 4ης δόσης του ΕΝΦΙΑ, σε περίπτωση κατοχής ακινήτου. ( 700 εκ. ευρώ).

– Πληρωμή τελών κυκλοφορίας για το 2017, για κατοχή οχήματος. ( 1,2 δις ευρώ).

– Καταβολή μηνιαίων δόσεων τμηματικής εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο (630 εκ. ευρώ σε Εφορία, Ασφαλιστικά Ταμεία). Αφορά όσους υπόχρεους έχουν ενταχθεί στις ρυθμίσεις των Ν. 4321/2015 (100 δόσεις), Ν. 4152/2013 & 4174/2013 («Πάγια ρύθμιση»).

– Τελευταία Δόση φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και επιχειρήσεων. (300 εκ. ευρώ)

Σημαντικότερες υποχρεώσεις επιχειρήσεων για το μήνα Δεκέμβριο 2016, οι οποίες λόγω αργιών  μεταφέρονται στις αρχές  Ιανουαρίου 2017:

– Υποβολή βεβαίωσης εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους και δικαιώματα για το φορολογικό έτος 2015.

– Καταληκτική ημερομηνία υποβολής Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (ΑΠΔ) μηνός Νοεμβρίου- Εργοδότες Κοινών Επιχειρήσεων – Υποβολή ανεξαρτήτως ΑΦΜ.

– Υποβολή δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας μέσω διαδικτύου (μισθωτήριο σε taxisnet).

– Υποβολή δήλωσης και απόδοση παρακρατούμενου φόρου από επιχειρηματική δραστηριότητα (για το μήνα Οκτώβριο).

– Υποβολή δήλωσης και απόδοση παρακρατούμενου φόρου από μισθωτή εργασία, (ΦΜΥ) συντάξεις, αποζημίωση απόλυσης, ασφάλισμα (για το μήνα Οκτώβριο).

– Υποβολή δήλωσης και απόδοση παρακρατούμενου φόρου από τους φορείς γενικής κυβέρνησης, κατά την προμήθεια κάθε είδους αγαθών ή παροχής υπηρεσιών (‘Αρθρο 64, παρ. 2 του Ν.4172/2013), καθώς και χρόνος και τρόπος απόδοσής του (για το μήνα Οκτώβριο).

 

Το λαδάκι της Ελλάδας! – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Ακούστε ένα παράδοξο: Τη στιγμή που όλα τα «έλαια» (από το φοινικέλαιο μέχρι το ηλιέλαιο και το λάδι από σόγια έως το πετρέλαιο) είναι αγαθά –προϊόντα που εμπορεύονται στα διεθνή χρηματιστήρια, το πιο γνήσιο έλαιο, το κλασικό λαδάκι, είναι εκτός αυτών.

Τι σημαίνει αυτό; Πολλά.

Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Το πετρέλαιο και η διαπραγμάτευσή του στα διεθνή χρηματιστήρια εμπορευμάτων, αναπόφευκτα οδήγησε την παγκόσμια κοινότητα στη δημιουργία τεράστιων εταιρειών. Κι όχι μόνο αυτό. Ενίσχυσε γεωπολιτικά, οικονομικά και πολιτικά τη δύναμη των κρατών  που το παράγουν.

Το φοινικέλαιο και η εκμετάλλευσή του δημιούργησαν τεράστιες εταιρείες – κολοσσούς και προσέφεραν βαθιές οικονομικές και γεωπολιτικές ανάσες σε χώρες όπως η Ινδονησία και η Μαλαισία.

Το λάδι σόγιας, μέσω των διεθνών χρηματιστηρίων, κατάφερε και έδωσε πλούσια βοήθεια στις ΗΠΑ και οδηγεί πλέον στην κατά κύματα παραγωγή του από τους Αμερικανούς αγρότες. Σε σημείο που να εγκαταλείπουν άλλες παραγωγές τροφίμων, με συνέπεια τις ελλείψεις καθημερινών αγροτικών προϊόντων από την αγορά.

Το λαδάκι, το απλό λαδάκι είναι εκτός κάθε είδους χρηματιστηριακής διαδικασίας.

Παρ’ ότι πριν 10-12 χρόνια έγινε προσπάθεια εισαγωγής του από τους Ισπανούς. Προσπάθεια που συνάντησε αρνήσεις και εγκαταλείφτηκε.

Όμως, το τελευταίο διάστημα μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες που ανήκει στο Χρηματιστήριο τροφίμων (Commodities), η Ghencore Rlc, ξεκίνησε νέα προσπάθεια με την ίδρυση στην Ισπανία ενός γραφείου χρηματιστηριακής εμπορίας ελαιολάδου. Μόλις συνέβη αυτό, οι χρηματιστές της συγκεκριμένης αγοράς έδειξαν σημαντικότατο ενδιαφέρον. Ανασύρθηκαν από τα συρτάρια μελέτες που καταδεικνύουν τη ζήτηση που υπάρχει παγκοσμίως. Και δη σε τέτοιο επίπεδο που ξεπερνά την ετήσια παραγωγή παγκοσμίως.

Γεγονός που καταδεικνύει πόσες προοπτικές ανοίγονται για το ελαιόλαδο, τόσο σε επίπεδο εταιρειών –ιδιωτών, όσο και κρατών.

Προοπτικές που ασφαλώς αφορούν και την Ελλάδα, μιας και η χώρα μας είναι η τρίτη δύναμη παραγωγής ελαιολάδου διεθνώς. Με πρώτη την Ιταλία και δεύτερη την Ισπανία.

Για φανταστείτε όμως; Είμαστε η τρίτη δύναμη του κόσμου κι έχουμε το ελαιόλαδο στα αζήτητα. Έρχονται οι Ιταλοί και το αγοράζουν, το φτιασιδώνουν με εμπορικούς τίτλους και άψογες συσκευασίες και το πουλάνε εκείνοι πανάκριβα, ενώ στα ροζιασμένα χέρια των αγροτών μας φτάνουν ψίχουλα…

Εμείς υστερούμε στα πάντα. Τόσο σε μερίδια αγοράς, όσο και στη συγκέντρωση της παραγωγής σε μεγάλα δίκτυα ικανά να το εμπορευθούν και να το διανείμουν.

Πού καιρός τα χρόνια της ευμάρειας να φτιάξουμε δικά μας δίκτυα; Οι επιδοτήσεις να ήταν καλά…

Όπως και νάναι, νομοτελιακά δεν έχουμε περιθώρια. Ή ξυπνάμε και μπαίνουμε στον ανταγωνισμό, οργανωνόμαστε υπό ισχυρές και υγιείς επιχειρηματικές ενώσεις ή γινόμαστε οι φτωχοί συγγενείς. Ή καθόμαστε και συνεργαζόμαστε με Ιταλούς και Ισπανούς για να μπούμε στα μερίδια της αγοράς και στα ισχυρά δίκτυα διανομής ή μας παίρνει ο διάβολος.

Ο ανταγωνισμός παγκοσμίως είναι ισχυρός.

Στην Αμερική «παίζει μπάλα» η Αργεντινή.

Στη Μεσόγειο, οι αναλυτές ισχυρίζονται ότι δεν θ’ αργήσει η μέρα που η Τουρκία θα εξοβελίσει τη χώρα μας από την τρίτη θέση παγκοσμίως.

Ακόμη και στην Ασία, στο Νότιο Βιετνάμ, έχει αρχίσει να παράγεται λάδι και μάλιστα με …τεχνογνωσία Κρήτης!

Κι εμείς, το ξαναλέω, πρέπει να τρέξουμε.

Ειδικά με τόσα πλεονεκτήματα που διαθέτει η χώρα μας. Και τόσες αναξιοποίητες εκτάσεις που είναι ανεκμετάλλευτες σε νησιωτικό και ηπειρωτικό χώρο.

Πρέπει να τρέξουμε!

Το ελαιόλαδο έχει ή θα έχει σε λίγα χρόνια «τρελά» χρήματα. Τόσο για τους παραγωγούς, όσο και τις εταιρείες εμπορίας, όσο και για την Ελλάδα μέσω εξαγωγών.

Μα δυστυχώς, το ανατολίτικο ραχάτι μας, δεν μας το επιτρέπει.

Να μη μιλήσουμε για την πολιτική. Και τους Πολιτικούς      … Που δεν έχουν πάρει χαμπάρι το παραμικρό.

Όχι μόνο στο υπουργείο Γεωργίας (ή όπως αλλιώς το βαφτίζουμε κάθε δυο και τρεις) αλλά ούτε καν στο υπουργείο Εξωτερικών.

Το μεν υπουργείο Γεωργίας θα μπορούσε κάλλιστα να δώσει κίνητρα σε νέους αγρότες, να συντονίσει τον απεγκλωβισμό εκατομμυρίων στρεμμάτων γης από την εκκλησία και την αχρηστία.

Το δε υπουργείο Εξωτερικών θα μπορούσε να οικοδομήσει ελληνική εξωτερική πολιτική αναφορικά με το ελαιόλαδο.  Να δημιουργήσει διακρατικές σχέσεις για συνεργασίες και συμμαχίες που θα μπορούσαν ν’ αυξήσουν ακόμη και την προστιθέμενη αξία του προϊόντος. Ακόμη και με την ενοικίαση, από ελληνικές εταιρείες, εκτάσεων γης σε τρίτες χώρες, προκειμένου να παράγουν ελαιόλαδο.

Έχουμε μια χώρα χαρά Θεού. Κοντά στη θάλασσα. Γεγονός που καθιστά την ελιά και το ελαιόλαδό μας στα κορυφαία ποιοτικά μας προϊόντα παγκοσμίως.

Έχουμε 10-11 μήνες ήλιο. Γεγονός που θα μπορούσε να μας οδηγήσει να αξιοποιήσουμε την ηλιακή ενέργεια με εγκαταστάσεις αφαλάτωσης, ώστε να αξιοποιηθούν ακόμη και τα πιο άνυδρα μέρη της Ελλάδας, όπως τα νησιά. Όπου θα μπορούσε να καλλιεργηθεί η ελιά.

Να μείνουν εκεί οι νέοι άνθρωποι, να συμπαρασυρθούν ολόκληροι κλάδοι οικονομικών δραστηριοτήτων, να σταματήσει η ριμάδα η εσωστρέφεια και η λογική του μισθουλάκου και της συνταξούλας…

Μα, η εξουσία απαιτεί φαντασία κι εμείς φαντασία διαθέτουμε μόνο για δολοπλοκίες και φανφαρονισμούς…

Κι οι ευκαιρίες περνάνε συνεχώς μπροστά μας. Μα δεν τις αρπάζουμε.

Κι ύστερα μας φταίνε οι δανειστές, ο Σόιμπλε, το ΔΝΤ, ο κακός μας ο καιρός…

Πρωτοσέλιδα εφημερίδων της Τρίτης 27 Δεκεμβρίου 2016

Πρωτοσέλιδα:

(κλικ για μεγέθυνση)

thessaloniki 1espresso 16starpress 19makelio 19eleftheriora 15metrosport 21arenapress 21Πρωτοσέλιδος βασικός τίτλος:

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: “Τα “ΟΧΙ” έγιναν πάλι “ναι”.

Η εφημερίδα γράφει ότι “Ναι” σε όλα τα τελευταία “όχι” αναγκάστηκε να πει ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος για να πείσει τους δανειστές να αποδεχτούν την έκτακτη παροχή της λεγόμενης “13ης σύνταξης”.

ΕΘΝΟΣ: “Εγκύκλιοι-φωτιά για τις συντάξεις”.

Η εφημερίδα σημειώνει  ότι “το νέο τοπίο στο Ασφαλιστικό “κλειδώνει” με τέσσερις εγκυκλίους, που εκδόθηκαν σε εφαρμογή του πρόσφατου νόμου , για την εθνική-ανταποδοτική σύνταξη, τις συντάξεις χηρείας και τον ανακαθορισμό των παλαιών συντάξεων. Ο χάρτης των ανατροπών αναδεικνύει χαμένους και διασωθέντες σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα”.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ: “Οι 31 ανατροπές του ασφαλιστικού για το 2017”.

Η εφημερίδα γράφει ότι “αλλάζουν όλα στην ασφάλιση, στις εισφορές, στις συντάξεις, στα επιδόματα και στα όρια ηλικίας με 31 σαρωτικές αλλαγές που μπαίνουν σε πλήρη εφαρμογή από την 1η/1/2017 για 3,5 εκ. εργαζομένους και 2,7 εκατ. συνταξιούχους”.

ΕΣΤΙΑ: “Θέμα ΝΑΤΟ για την Τουρκία. Η εμπλοκή των ρωσικών μυστικών υπηρεσιών”.

Η εφημερίδα τονίζει ότι “η δολοφονία του Ρώσου πρέσβεως στην Άγκυρα υπήρξε ένα σημαντικό γεγονός με ευρείες επιπτώσεις στις σχέσεις της Τουρκίας με την Ρωσία. Μόσχα και Άγκυρα, από τις πρώτες ώρες μετά την δολοφονία , εμφανίσθηκαν ιδιαιτέρως εναρμονισμένες ως προς την αντίδραση που θα έχουν έναντι του περιστατικού”.

Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ: “Ελπίδα για το χρέος, αγωνία για συντάξεις”.

Σύμφωνα με την εφημερίδα “η επιστολή Τσακαλώτου προς τους θεσμούς, με την οποία δεσμεύεται για περαιτέρω “τσεκούρι” στις συντάξεις αν δεν επιτευχθεί το πλεόνασμα του 0,5% για το 2016, “ξεπάγωσε” τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, ικανοποιώντας την κυβέρνηση. Η αγωνία όμως για το τελικό αποτέλεσμα παραμένει, μολονότι τα οικονομικά στοιχεία-πλεόνασμα 7,5 δισ. δείχνουν ότι η σιγουριά οδήγησε τον υπουργό Οικονομικών να ελιχθεί εκ του ασφαλούς”.

ΤΑ ΝΕΑ: “Συμβιβασμοί και λεονταρισμοί”.

Η εφημερίδα σημειώνει ότι “μπορεί η κυβέρνηση να πανηγυρίζει διότι ύστερα από πολλές υποχωρήσεις και περιπέτειες ξεπαγώνουν τα λεγόμενα βραχυπρόθεσμα μέρα για το χρέος, αλλά στην ουσία ανέλαβε ακόμα πιο σκληρές δεσμεύσεις. Το χειρότερο όμως είναι ότι ενώ υπογράφουν τα πάντα και κάνουν μετάνοιες στους δανειστές, στο εσωτερικό παριστάνουν τους νταήδες με βαρύ τίμημα για τη χώρα”.

Kontranews: “Νέα εποχή για την Ελλάδα. Ξεχάστε τις εκλογές. Η χώρα βγαίνει από τα μνημόνια”.

Σύμφωνα με την εφημερίδα “οριστικό τέλος στα σενάρια για προσφυγή σε εκλογές, τα οποία διακινούσε επίμονα η ΝΔ και το χρεοκοπημένο σύστημα των νταβατζήδων που επεδίωκε ολική επιστροφή των μνηνονιακών δυνάμεων στην εξουσία έβγαλε ο Αλέξης Τσίπρας”.

 

Αλεξάνδρεια: Κουκουλοφόροι επιτέθηκαν, χτύπησαν και λήστεψαν ιδιοκτήτη περιπτέρου.

Σήμερα το πρωί στις 5:00πμ τρεις κουκουλοφόροι που επέβαιναν σε ένα ΙΧ HONDA CIVIC  μολυβί χρώματος σταμάτησαν στο περίπτερο που βρίσκεται απέναντι από την παλιά Εθνική Τράπεζα (Μ. Αλεξάνδρου και Βετσοπούλου)  και αφού επιτέθηκαν στον ιδιοκτήτη, τον χτύπησαν και τον λήστεψαν.

Ο παθών διακομίσθηκε στο Νοσοκομείο Βέροιας.

Οι δράστες αφού άρπαξαν την λεία τους επιβιβάστηκαν στο όχημά τους και εξαφανίστηκαν. Η Αστυνομία τους αναζητά, ενώ της υπόθεσης επιλαμβάνεται το Τ.Α. Αλεξάνδρειας

Πώς οι συναλλαγές με κάρτες θα «χτίζουν» το αφορολόγητο

ΑΠΕ-ΜΠΕ-

Aλλάζουν όλα από την 1η Ιανουαρίου 2017 στον τρόπο με τον οποίο οι φορολογούμενοι θα «χτίζουν»  το αφορολόγητο ποσό εισοδήματος. Το αφορολόγητο για τα εισοδήματα του 2017 και των επόμενων ετών θα συνδέεται υποχρεωτικά με δαπάνες που θα πρέπει να κάνουν οι φορολογούμενοι μέσω καρτών ή άλλων ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών. Το ύψος των δαπανών αυτών θα προσδιορίζεται με βάση το ύψος του δηλωθέντος εισοδήματος.

Ετσι, όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα, οι δαπάνες που θα πρέπει να γίνονται με τη χρήση πλαστικού χρήματος για να «χτίζεται» το αφορολόγητο θα ανέρχονται στο 10% του δηλωθέντος εισοδήματος για ύψος εισοδήματος έως 10.000 ευρώ, στο 15% για το κλιμάκιο του εισοδήματος από 10.001 ευρώ ευρώ 30.000 ευρώ και στο 20% για το υπερβάλλον εισόδημα και μέχρι ποσού 30.000 ευρώ συνολικά.

Αυτό σημαίνει ότι ένας μισθωτός με εισόδημα 10.000 ευρώ για να δικαιούνται το αφορολόγητο ποσό  θα πρέπει κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους να πραγματοποιήσει με τη χρήση πλαστικού χρήματος δαπάνες 1.000 ευρώ. Για εισόδημα 15.000 ευρώ οι δαπάνες μέσω καρτών θα πρέπει να ανέρχονται σε 1.750 ευρώ.  Για εισόδημα 20.000 ευρώ το ύφος των απαιτούμενων δαπανών μέσω καρτών ανέρχεται σε 2.500 ευρώ. Για εισόδημα 30.000 ευρώ θα απαιτούνται ανάλογες δαπάνες 4.000 ευρώ, για εισόδημα 50.000 ευρώ δαπάνες 8.000 ευρώ και για εισόδημα 80.000 ευρώ δαπάνες 14.000 ευρώ.

Στη περίπτωση που δεν καλύπτεται το απαιτούμενο όριο δαπανών με πλαστικό χρήμα με το πραγματικό,  στη διαφορά τους θα υπολογίζεται φορολογικός συντελεστής 22%. Ετσι στην περίπτωση που ένας φορολογούμενος με εισόδημα 30.000 ευρώ πραγματοποιήσει δαπάνες με πλαστικό χρήμα 3.000 ευρώ αντί για 4.000 ευρώ που απαιτούνται για να πάρει το αφορολόγητο τότε επι της διαφοράς των 1.000 ευρώ θα υπολογιστεί φόρος 22%. Δηλαδή 220 ευρώ.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν οι δαπάνες που δεν θα μετρούν για το χτίσιμο του αφορολόγητου, οι κατηγορίες των φορολογουμένων που θα εξαιρεθούν  από την υποχρέωση πραγματοποίησης δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, καθώς και τα επιπλέον κίνητρα για φορολογούμενους οι οποίοι υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα ποσοστά ελάχιστης δαπάνης. Σε πρώτη φάση,  το νομοσχέδιο ορίζει ότι εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικών ηλεκτρονικών συναλλαγών μόνο οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, οι στρατιωτικοί εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της Ε.Ε καθώς και όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας, σε ψυχιατρικό κατάστημα ή είναι φυλακισμένοι.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις ιατρικές δαπάνες η προβλεπόμενη μείωση του φόρου θα ισχύει εφόσον έχουν πραγματοποιηθεί με τη χρήση καρτών ή άλλου ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής.

Στην ενίσχυση των πληρωμών μέσω πλαστικού χρήματος, άρα και στην συγκέντρωση του απαιτούμενου ύψους δαπανών μέσω της χρήσης του, αναμένεται να συμβάλει και η υποχρεωτική πληρωμή με κάρτες ή άλλον ηλεκτρονικό τρόπο  δαπανών άνω των 500 ευρώ. Όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο από την 1η Ιανουαρίου, δεν θα επιτρέπεται η εξόφληση με μετρητά για συναλλαγές μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων αξίας μεγαλύτερης των 500 ευρώ. Σήμερα το όριο αυτό είναι 1.500 ευρώ. Κίνητρο για αγορές με πλαστικό χρήμα θα είναι οι κληρώσεις που θα διεξάγει το υπουργείο Οικονομικών με βάση τους αριθμούς των αποδείξεων αυτών.

2016: Ένας χρόνος γεμάτος… κυβερνο-επιθέσεις

ΑΠΕ-ΜΠΕ-

Το 2016 αποτελεί μία από τις χειρότερες χρονιές σε ό,τι αφορά τις κυβερνο-επιθέσεις που έλαβαν χώρα παγκοσμίως, καθώς αυτές πολλαπλασιάστηκαν εφέτος σε σχέση με προηγούμενες χρονιές.

Το τελευταίο έτος, οι επιθέσεις είναι πιο εξελιγμένες και στην πλειονότητα των περιπτώσεων έχουν πραγματοποιηθεί σε μεγάλη κλίμακα. Το γεγονός αυτό αποτελεί μια ανατριχιαστική προειδοποίηση, καθώς οι επιθέσεις DDoS (κατανεμημένη επίθεση άρνησης υπηρεσιών) γίνονται ολοένα και πιο πολλές και σε τέτοια κλίμακα που λίγοι πίστευαν ότι θα ήταν εφικτό.

       Οι επιθέσεις αυτές -όπου τεράστιες ποσότητες δεδομένων διανέμονται σε διαδικτυακά συστήματα, ώστε αυτά να μην μπορούν πλέον να ανταποκρίνονται στα νόμιμα αιτήματα- εξελίχθηκαν σε μεγάλο βαθμό μέσα στο τρέχον έτος, καθώς οι χάκερς «συνειδητοποίησαν» ότι μπορούν να εκμεταλλεύονται ευάλωτες συσκευές, οι οποίες αποτελούν κομμάτι του λεγόμενου Ίντερνετ των Πραγμάτων (IoT – Internet of Things).

      Αναμφισβήτητο είναι το γεγονός ότι το IoT υπόσχεται πολλά. Έχουμε πλέον τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε δίκτυα, όπου μια ολόκληρη νέα γενιά «έξυπνων» συσκευών θα μπορεί να είναι συνδεδεμένες σε αυτά. Από ψυγεία και βραστήρες, μέχρι συστήματα που θερμαίνουν τα σπίτια μας και συσκευές που ταΐζουν τα κατοικίδιά μας κατά την απουσία μας.

Η χρησιμότητα του να μπορούμε να ελέγχουμε αυτές τις συσκευές από απόσταση είναι προφανής και νέες, τέτοιου είδους, «ευκολίες» θα εμφανίζονται ολοένα και πιο συχνά στο μέλλον, καθώς οι άνθρωποι σκέφτονται νέους τρόπους με τους οποίους μπορεί να χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία.

      Ωστόσο, οι τεχνολογίες αυτές, που επιτρέπουν στις συσκευές να είναι «έξυπνες», τους παρέχουν παράλληλα τη δυνατότητα να γίνονται και επικίνδυνες, αποτελώντας απειλή για την ασφάλεια των προσωπικών μας δεδομένων. Κανένας ειδικός δεν υποστηρίζει ότι οι χάκερς θα θελήσουν να «εισβάλουν» σε κάποιο κλιματιστικό προκειμένου να κλέψουν προσωπικά δεδομένα, ωστόσο ορισμένες IoT συσκευές αποθηκεύουν στοιχεία που έχουν αξία την οποία ίσως ακόμα δεν μπορούμε να κατανοήσουμε.

      Έτσι, οι λευκές μας συσκευές θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από χάκερς σε συντονισμένες επιθέσεις, στις οποίες ο ρόλος των προϊόντων θα είναι να αποστέλλουν τεράστιο όγκο άχρηστων δεδομένων με σκοπό να κατακλύζουν άλλα συστήματα, καθιστώντας τα άχρηστα για μικρά ή μεγάλα χρονικά διαστήματα. Οι επιθέσεις που έλαβαν χώρα μέσα στο 2016 πραγματοποιήθηκαν με τη χρήση «ζόμπι έξυπνων συσκευών» (συσκευές που εκμεταλλεύονται οι χάκερς για τις επιθέσεις τους), οι οποίες σε συνδυασμό δημιουργούν έναν «στρατό IoT συσκευών» ή αλλιώς ένα botnet (ένα δίκτυο υπολογιστών που ελέγχεται εξ αποστάσεως χωρίς τη γνώση ή την έγκριση του νόμιμου χρήστη). Όσες περισσότερες συσκευές «καταταγούν» σε αυτά τα botnets τόσο μεγαλύτερος ο όγκος άχρηστων δεδομένων που μπορεί να διανεμηθεί.

Η μεγαλύτερη επίθεση που έλαβε χώρα το 2016 περιλάμβανε εκατοντάδες χιλιάδες συσκευές να χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα στην επίθεση όπου «πρωταγωνίστησε» το Mirai botnet. Το τρομακτικό γεγονός με τη συγκεκριμένη υπόθεση, ήταν ότι η επίθεση ήταν σχετικά απλή.

Ένα βασικό μάθημα που θα πρέπει να λάβουμε όλοι μας υπόψη από το Mirai, είναι ότι πρέπει ανά τακτά διαστήματα να αλλάζουμε τους κωδικούς πρόσβασης, τόσο στις IoT συσκευές, όσο και στις ιστοσελίδες τις οποίες επισκεπτόμαστε. Οι ειδικοί επιμένουν ότι δεν πρέπει να βασιζόμαστε στον εργοστασιακό κωδικό πρόσβασης μιας συσκευής, όπως παραδείγματος χάριν ένα ρούτερ, αλλά θα πρέπει να αλλάζουμε τα passwords ώστε να διασφαλίζουμε τα προσωπικά μας δεδομένα.

Το μέλλον θα δείξει εάν τελικά οι άνθρωποι θα μπορούν να χρησιμοποιούν με ασφάλεια τις καθημερινές τους συσκευές ή εάν αυτές θα χρησιμοποιούνται ως όπλο στα χέρια χάκερς.

Έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2017 ολοκληρώνεται η αναπροσαρμογή των κύριων συντάξεων. Τι ισχύει για την εθνική και την ανταποδοτική σύνταξη

Τη διαδικασία για την αναπροσαρμογή των ήδη καταβαλλόμενων ή καταβλητέων κατά την 12/05/2016 κύριων συντάξεων των φορέων κύριας ασφάλισης, πλην των συντάξεων του ΟΓΑ, καθορίζει εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας, την οποία υπογράφει ο υφυπουργός Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Τάσος Πετρόπουλος.

Στην εγκύκλιο καθορίζεται το χρονοδιάγραμμα για τον επανυπολογισμό και την αναπροσαρμογή των καταβαλλόμενων κύριων συντάξεων.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι: i) Μέχρι 30/09/2016, έχει ολοκληρωθεί ο επανυπολογισμός του 10% των συντάξεων και η αναπροσαρμογή πρέπει να έχει ολοκληρωθεί, μέχρι 31/12/2016, ii) μέχρι 31/12/2016, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο επανυπολογισμός του 40% των συντάξεων και η αναπροσαρμογή να έχει ολοκληρωθεί, μέχρι 31/03/2017, iii) μέχρι 31/03/2017, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο επανυπολογισμός του 70% των συντάξεων και η αναπροσαρμογή να έχει ολοκληρωθεί, μέχρι 30/06/2017, iv) μέχρι 30/06/2017, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο επανυπολογισμός του 100% των συντάξεων και η αναπροσαρμογή να έχει ολοκληρωθεί, μέχρι 30/09/2017. Συνεπώς, η διαδικασία της αναπροσαρμογής των κύριων συντάξεων θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως 30/09/2017, ενώ η αναπροσαρμοσμένη σύνταξη και η προκύπτουσα προσωπική διαφορά θα πρέπει να έχουν αποτυπωθεί στο οικείο πληροφοριακό σύστημα έως 01/01/2018.

Α. Αναπροσαρμογή συντάξεων-προστασία καταβαλλόμενων συντάξεων

Όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, προβλέπεται η διαδικασία αναπροσαρμογής των ήδη καταβαλλόμενων ή καταβλητέων κατά την 12.05.2016 κύριων συντάξεων των φορέων κύριας ασφάλισης, πλην των συντάξεων του ΟΓΑ, σε εφαρμογή των ενιαίων πλέον κανόνων του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).

Με τη διαδικασία αυτή, σκοπός είναι αφενός μεν να εναρμονιστούν οι συντάξεις, όσων έχουν καταστεί συνταξιούχοι, πριν την εφαρμογή του νέου ασφαλιστικού νόμου (ν. 4387/2016) με τους ενιαίους κανόνες του ΕΦΚΑ (εθνική και ανταποδοτική σύνταξη) αφετέρου δε να υπάρξει προστασία των συντάξεων αυτών, με την πρόβλεψη χορήγησης προσωπικής διαφοράς, στις περιπτώσεις που το καταβαλλόμενο ποσό συντάξεων είναι μεγαλύτερο από αυτό που θα προκύψει κατά το στάδιο της αναπροσαρμογής τους.

Επομένως, έως 31.12.2018, οι κύριες συντάξεις συνεχίζουν να καταβάλλονται στο ύψος που είχαν διαμορφωθεί, σύμφωνα με τις ισχύουσες κατά την 12.05.2016 διατάξεις. Ειδικά, ο υπολογισμός της κράτησης υπέρ υγειονομικής περίθαλψης διενεργείται, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 30 του άρθρου 1 του ν. 4334/2015, όπως ισχύει με τις διατάξεις του άρθρου 44 του ν.4387/2016. Στις περιπτώσεις που το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης είναι μεγαλύτερο του ποσού που θα προκύψει κατά το στάδιο της αναπροσαρμογής, δηλαδή η διαφορά είναι θετική, το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στο δικαιούχο ως προσωπική διαφορά και μετά την 01.01.2019, συμψηφιζόμενο κατ’ έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του, με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων. Στις περιπτώσεις που το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης είναι μικρότερο του ποσού που θα προκύψει κατά το στάδιο της αναπροσαρμογής, δηλαδή η διαφορά είναι αρνητική, τότε το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης προσαυξάνεται κατά το ένα πέμπτο της διαφοράς, σταδιακά και ισόποσα, εντός πέντε ετών από την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής (από 01/01/2019).

Η διαδικασία αναπροσαρμογής αφορά τις κύριες συντάξεις (γήρατος, αναπηρίας, θανάτου), φορέων αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, οι οποίοι εντάσσονται στον ΕΦΚΑ, από 01/01/2017, πλην ΟΓΑ. Από τη διαδικασία αναπροσαρμογής εξαιρούνται και οι συντάξεις που χορηγούνται από το Ταμείο Σύνταξης της Τράπεζας της Ελλάδος. Συγκεκριμένα, αναπροσαρμόζονται οι ήδη καταβαλλόμενες ή καταβλητέες κατά την 12.05.2016 συντάξεις. Συνεπώς, συντάξεις για τις οποίες η συνταξιοδοτική απόφαση εκδόθηκε, μετά την 12/05/2016, όμως η έναρξη συνταξιοδότησης ανατρέχει σε προγενέστερη ημερομηνία και υπολογίζονται με βάση το προγενέστερο νομοθετικό πλαίσιο, εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των κοινοποιούμενων διατάξεων.

Β. Διαδικασία αναπροσαρμογής καταβαλλόμενων και καταβλητέων κατά την 12.05.2016 συντάξεων

Η διαδικασία αναπροσαρμογής των κύριων συντάξεων περιλαμβάνει δύο διακριτά στάδια, προκειμένου να καθοριστεί, στη συνέχεια, η προσωπική διαφορά της σύνταξης για κάθε συνταξιούχο:

  1. Επανυπολογισμός των συντάξεων ως προϋπόθεση για την αναπροσαρμογή (έλεγχος στοιχείων ηλεκτρονικών αρχείων)

Στο στάδιο αυτό πραγματοποιείται από τον ΕΦΚΑ ή τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, πλην της Τράπεζας της Ελλάδος και του ΟΓΑ, κατ’ αρχήν έλεγχος των στοιχείων, βάσει των οποίων χορηγήθηκε η ήδη καταβαλλόμενη σύνταξη, σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις του οικείου φορέα κοινωνικής ασφάλισης και τις λοιπές γενικές και ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η πληρότητα και ορθότητα των απαιτούμενων για την αναπροσαρμογή στοιχείων των ηλεκτρονικών αρχείων.

Επισημαίνεται ότι, κατά το στάδιο αυτό, δεν ελέγχεται η ορθότητα των στοιχείων, βάσει των οποίων εκδόθηκε η σύνταξη, προκειμένου να γίνει αναθεώρηση της συνταξιοδοτικής απόφασης, αλλά σκοπός είναι η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού αρχείου στο οποίο θα περιλαμβάνονται όλα τα στοιχεία που είναι απαραίτητα (χρόνος ασφάλισης, συντάξιμες αποδοχές, ασφαλιστικές κλάσεις ή ασφαλιστικές κατηγορίες, ποσοστό αναπλήρωσης, πιθανή μείωση, λόγω λήψης μειωμένης σύνταξης, κ.λπ.), προκειμένου να εφαρμοστούν οι προβλέψεις των άρθρων 7, 8, 27 και 28 του ν. 4387/2016 στις ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις. Συνεπώς, οι φορείς κύριας ασφάλισης που δεν έχουν ηλεκτρονικά αρχεία που να περιλαμβάνουν τα ανωτέρω στοιχεία θα πρέπει να μεριμνήσουν άμεσα για τη δημιουργία τους, αναζητώντας τον προσφορότερο για το σκοπό αυτό τρόπο (π.χ. χρησιμοποίηση υφιστάμενων ηλεκτρονικών αρχείων που περιλαμβάνουν τις σχετικές πληροφορίες, χρήση στατιστικών στοιχείων από τα οποία θα προκύπτουν με ασφάλεια τα ζητούμενα στοιχεία, αναζήτηση στοιχείων στους συνταξιοδοτικούς φακέλους).

Προκειμένου να διασφαλιστεί η ορθότητα των στοιχείων που θα καταχωρηθούν στο ηλεκτρονικό αρχείο, οι φορείς κύριας ασφάλισης θα πρέπει, στη συνέχεια να προχωρήσουν σε επανυπολογισμό των συντάξεων με χρήση του ηλεκτρονικού αρχείου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το προϊσχύον νομοθετικό πλαίσιο.

Τα μεικτά ποσά σύνταξης (ακαθάριστο ποσό), που θα προκύψουν με τη χρήση του ηλεκτρονικού αρχείου, συγκρίνονται με τα μεικτά ποσά σύνταξης (ακαθάριστο ποσό) που οι φορείς χορηγούν στους συνταξιούχους. Εάν η διαφορά που προκύπτει για κάθε συνταξιούχου μεταξύ των δύο αυτών ποσών συντάξεων είναι μικρότερη, κατ’ απόλυτη τιμή, του 5%, θεωρείται ότι τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο ηλεκτρονικό αρχείο είναι ορθά. Εάν, όμως, η διαφορά είναι κατ’ απόλυτη τιμή μεγαλύτερη του 5%, τότε οι φορείς θα πρέπει να ανατρέξουν στο συνταξιοδοτικό φάκελο ή σε οποιαδήποτε άλλη πηγή κρίνεται πρόσφορη, για παράδειγμα με τη χρήση στατιστικών στοιχείων για όμοια χαρακτηριστικά συντάξεων, προκειμένου να επαληθευτεί η ορθότητα των στοιχείων που έχουν καταχωρηθεί στο ηλεκτρονικό αρχείο και να γίνουν οι αναγκαίες διορθώσεις, ώστε η απόκλιση να μην υπερβαίνει κατ’ απόλυτη τιμή το 5%.

Δεδομένου ότι για τον υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης θα ληφθεί υπόψη το σύνολο του χρόνου ασφάλισης, είναι πιθανόν να προκύψουν διαφορές σε σχέση με το χρόνο ασφάλισης, βάσει του οποίου υπολογίστηκε η ήδη καταβαλλόμενη σύνταξη. Για παράδειγμα, εάν ο συνταξιούχος είχε συνολικό χρόνο ασφάλισης 45 ετών, όμως, η σύνταξή του με βάση το ισχύον κατά τη συνταξιοδότησή του νομοθετικό πλαίσιο υπολογίστηκε για 40 έτη ασφάλισης, στο ηλεκτρονικό αρχείο θα πρέπει να καταχωρηθεί η πρόσθετη πληροφορία ότι ο συνολικός χρόνος ασφάλισης είναι 45 έτη. Αντίστοιχα, εάν ο συνταξιούχος, για παράδειγμα, είχε συνολικό χρόνο ασφάλισης 15 ετών, όμως, η σύνταξή του με βάση το ισχύον κατά τη συνταξιοδότησή του νομοθετικό πλαίσιο υπολογίστηκε για 20 έτη ασφάλισης και στην περίπτωση αυτή στο ηλεκτρονικό αρχείο θα πρέπει να καταχωρηθεί και η πρόσθετη αυτή πληροφορία ότι ο συνολικός χρόνος ασφάλισης είναι 15 έτη.

Ειδική μέριμνα θα πρέπει να υπάρξει για τις περιπτώσεις συνταξιοδότησης, λόγω αναπηρίας ή λόγω θανάτου, συνεπεία εργατικού ατυχήματος ή επαγγελματικής ασθένειας, καθώς στις εν λόγω περιπτώσεις προβλέπεται η χορήγηση κατωτάτου ορίου ίσο με το διπλάσιο ποσό της εθνικής σύνταξης που αντιστοιχεί στα 20 έτη ασφάλισης. Στους φορείς κύριας ασφάλισης που δεν υφίσταται η εν λόγω διάκριση και, ως εκ τούτου, δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί, εάν η αναπηρία ή ο θάνατος οφείλεται σε εργατικό ατύχημα ή επαγγελματική ασθένεια, οι περιπτώσεις αυτές θα αντιμετωπίζονται, όπως η συνταξιοδότηση για κοινή νόσο. Αντίστοιχα, δεδομένου ότι για τις συντάξεις που χορηγούνται, βάσει του ν. 612/1977, προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις ως προς το ύψος της εθνικής και της ανταποδοτικής σύνταξης, οι περιπτώσεις υφιστάμενων συνταξιούχων με το ν.612/1977 θα πρέπει να υπάρξει διάκρισή τους σε σχέση με τους λοιπούς συνταξιούχους.

Όσον αφορά στους διπλοσυνταξιούχους (παράλληλη λήψη δύο ή περισσότερων συντάξεων από ίδιο δικαίωμα), θα πρέπει να υπάρξει διάκρισή τους σε σχέση με τους δικαιούχους μίας σύνταξης, καθώς στην περίπτωσή τους θα πρέπει να εφαρμοστούν τα προβλεπόμενα στο άρθρο 36 του ν. 4387/2016 περί παράλληλης ασφάλισης. Ειδικά, οι υπηρεσίες του ΕΤΑΑ-ΤΣΑΥ, δεδομένου ότι η αναπροσαρμογή των κύριων συντάξεων αφορά και τη λήψη παροχής από τον κλάδο μονοσυνταξιούχων, θα πρέπει να καταχωρήσουν στο ηλεκτρονικό αρχείο το χρόνο ασφάλισης που πραγματικά έχει διανυθεί στην ασφάλιση του κλάδου, καθώς η αναπροσαρμογή της παροχής θα γίνει με βάση το χρόνο παραμονής στον κλάδο και όχι με βάση τα έτη ασφάλισης που λήφθηκαν υπόψη κατά τη συνταξιοδότηση. Επισημαίνεται ότι οι φορείς κύριας ασφάλισης που διαθέτουν ελεγμένα τα απαραίτητα για την αναπροσαρμογή των κύριων συντάξεων στοιχεία σε ηλεκτρονική μορφή, δεν χρειάζεται να προχωρήσουν στις ανωτέρω ενέργειες και μπορούν να προχωρήσουν στο δεύτερο στάδιο της αναπροσαρμογής των κύριων συντάξεων.

  1. Αναπροσαρμογή των κύριων συντάξεων

Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας επανυπολογισμού (επανελέγχου) των καταβαλλόμενων συντάξεων και τη δημιουργία κατάλληλου ηλεκτρονικού αρχείου, εφόσον δεν υφίσταται ήδη σχετικό αρχείο, οι φορείς κύριας ασφάλισης προχωρούν στη διαδικασία αναπροσαρμογής των κύριων συντάξεων.

Με βάση τις προβλέψεις του ν. 4387/2016 (άρθρα 7, 8, 27 και 28), η χορηγηθείσα σύνταξη αποτελεί το άθροισμα της εθνικής και της ανταποδοτικής σύνταξης. Συνεπώς, για κάθε συνταξιούχο (γήρατος, αναπηρίας, θανάτου) θα υπολογιστεί, με βάση το συνολικό χρόνο ασφάλισης, η δικαιούμενη εθνική και ανταποδοτική σύνταξη. Όσον αφορά στην αναπροσαρμογή των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων, λόγω θανάτου, αναπροσαρμόζεται το ποσό της σύνταξης, λόγω θανάτου, σύμφωνα με την παρακάτω διαδικασία, όμως το νέο ποσό της σύνταξης, λόγω θανάτου, που προκύπτει, μετά την αναπροσαρμογή και η προσωπική διαφορά επιμερίζεται μεταξύ των δικαιοδόχων, σύμφωνα με τα ποσοστά που προβλέπονται από το προγενέστερο νομοθετικό πλαίσιο.

Ι. Εθνική σύνταξη

Η εθνική σύνταξη υπολογίζεται με βάση τα έτη ασφάλισης και, συνεπώς, κυμαίνεται από 345,60 ευρώ (για χρόνο ασφάλισης, μέχρι 15 έτη) έως 384,00 ευρώ (για χρόνο ασφάλισης 20 και πλέον έτη). Για τους συνταξιούχους, λόγω γήρατος, η εθνική σύνταξη δεν μειώνεται με βάση τα έτη διαμονής στην Ελλάδα, συνεπώς θεωρείται ότι σε όλες τις περιπτώσεις αποδεικνύεται διαμονή 40 ετών στην Ελλάδα από το 15ο έτος της ηλικίας έως την ηλικία συνταξιοδότησης.

Για τους συνταξιούχους, λόγω γήρατος, με μειωμένη σύνταξη, η εθνική σύνταξη καταβάλλεται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 7 του ν.4387/2016. Για τους συνταξιούχους, λόγω αναπηρίας, που έχουν συνταξιοδοτηθεί από φορείς κύριας ασφάλισης που προβλέπουν την καταβολή μειωμένης σύνταξης ανάλογα με το βαθμό αναπηρίας (για παράδειγμα το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ), η εθνική σύνταξη καταβάλλεται μειωμένη ανάλογα με το βαθμό αναπηρίας. Σε περίπτωση, όμως, που η σύνταξη καταβάλλεται από φορέα κύριας ασφάλισης που δεν προβλέπει την καταβολή μειωμένης σύνταξης ανάλογα με το βαθμό αναπηρίας (για παράδειγμα ΟΑΕΕ και ΕΤΑΑ για τους παλαιούς ασφαλισμένους), η εθνική σύνταξη καταβάλλεται χωρίς μείωση, θεωρώντας ότι ο συνταξιούχος έχει αναπηρία άνω του 80%. Για τους συνταξιούχους, λόγω γήρατος, με τις ειδικές διατάξεις του ν. 612/1977, καταβάλλεται το πλήρες ποσό της εθνικής σύνταξης (384,00 ευρώ), ανεξαρτήτως του χρόνου ασφάλισης, χωρίς καμία μείωση, λόγω διαμονής ή ανάλογα με το βαθμό αναπηρίας, όπως άλλωστε προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 7 και 27 του ν. 4387/2016. Τα ανωτέρω εφαρμόζονται αντίστοιχα και για τον υπολογισμό εθνικής σύνταξης σε συνταξιούχους, λόγω θανάτου, ανάλογα με το εάν ο θανών ήταν συνταξιούχος λόγω γήρατος ή αναπηρίας ή γήρατος, με τις ειδικές διατάξεις του ν. 612/1977. Εάν ο χρόνος ασφάλισης, όπως αποτυπώνεται στο ηλεκτρονικό αρχείο, δεν είναι σε ακέραια έτη, αλλά υπάρχει και πλεονάζον χρόνος, για τον επιπλέον αυτό χρόνο οι συνταξιούχοι λαμβάνουν αναλογία της εθνικής σύνταξης, σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί για τον υπολογισμό της εθνικής σύνταξης.

ΙΙ. Ανταποδοτική σύνταξη

Για τον υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης εφαρμόζονται τα ποσοστά αναπλήρωσης που προβλέπονται στο άρθρο 8 του ν. 4387/2016, με το τελικό ποσοστό αναπλήρωσης να προκύπτει κλιμακωτά ανάλογα με τα έτη ασφάλισης που είχε ο συνταξιούχος κατά τη συνταξιοδότησή του (και τα οποία μπορεί να διαφοροποιούνται, όπως προαναφέρθηκε, από τα έτη ασφάλισης, βάσει των οποίων υπολογίστηκε η σύνταξη με βάση το προγενέστερο ανά φορέα κύριας ασφάλισης νομοθετικό πλαίσιο). Και στην περίπτωση αυτή, εάν ο χρόνος ασφάλισης, όπως αποτυπώνεται στο ηλεκτρονικό αρχείο, δεν είναι σε ακέραια έτη, αλλά υπάρχει και πλεονάζον χρόνος, για τον επιπλέον αυτό χρόνο υπολογίζεται αναλογία του ποσοστού αναπλήρωσης, σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί για τον υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης).

Σε περίπτωση θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος με συνυπολογισμό πλασματικού χρόνου ασφάλισης χωρίς εξαγορά (χρόνος επιδοτούμενης ανεργίας, λήψης σύνταξης αναπηρίας κ.λπ.), ο χρόνος αυτός λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό μόνο της εθνικής σύνταξης, σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί για τον υπολογισμό της εθνικής σύνταξης. Για τους συνταξιούχους, λόγω γήρατος, με τις ειδικές διατάξεις του ν. 612/1977, η ανταποδοτική σύνταξη υπολογίζεται για 35 έτη ασφάλισης και όχι με βάση τον πραγματικό χρόνο ασφάλισης, εκτός και εάν ο πραγματικός χρόνος είναι μεγαλύτερος των 35 ετών.

Στην περίπτωση της αναπροσαρμογής των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων, δεν αναζητούνται οι συντάξιμες αποδοχές, αλλά ως βάση για την αναπροσαρμογή της κύριας σύνταξης λαμβάνεται ο συντάξιμος μισθός επί του οποίου υπολογίστηκε η ήδη χορηγηθείσα σύνταξη. Για τις περιπτώσεις συνταξιοδότησης με βάση τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης, βάση αποτελεί ο συντάξιμος μισθός που προέκυψε στον απονέμοντα φορέα.

Σε περίπτωση που ο συντάξιμος μισθός συνδέεται με ασφαλιστικές κατηγορίες ή ασφαλιστικές κλάσεις ή τεκμαρτά ποσά, ο συντάξιμος μισθός υπολογίζεται, αφού ληφθεί υπόψη η τρέχουσα τιμή τους κατά την 13/05/2016. Σε κάθε άλλη περίπτωση, ως συντάξιμος μισθός υπολογίζεται σε τρέχουσες τιμές με τη χρήση των ποσοστών αναπροσαρμογής των συντάξεων που έχουν μεσολαβήσει από την ημερομηνία συνταξιοδότησης έως την 13/05/2016. Συνεπώς, στην περίπτωση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, όπου οι συνταξιούχοι κατά τον υπολογισμό της σύνταξής τους είχαν καταταγεί με βάση τις αποδοχές τους σε ασφαλιστικές κλάσεις, ως συντάξιμος μισθός για την αναπροσαρμογή της σύνταξης λαμβάνεται το 25πλάσιο του τεκμαρτού ημερομισθίου της ασφαλιστικής κλάσης, όπως έχει διαμορφωθεί από 01/10/2008. Για παράδειγμα, εάν ο συνταξιούχος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχει καταταχθεί στην 26η ασφαλιστική κλάση, έχοντας συμπληρώσει 35 έτη ασφάλισης, ως συντάξιμος μισθός για την αναπροσαρμογή της σύνταξης θεωρείται το ποσό των 2.198,25 ευρώ (25 x 87,93 ευρώ). Συνεπώς, η ανταποδοτική σύνταξη για 35 έτη ασφάλισης ανέρχεται σε 2.198,25 ευρώ x 33,81% = 743,23 ευρώ.

  1. Προσωπική διαφορά

Μετά την αναπροσαρμογή της κύριας σύνταξης, συγκρίνεται το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης με βάση το προγενέστερο νομοθετικό πλαίσιο με το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης.

Η διαφορά που προκύπτει αποτελεί την προσωπική διαφορά του συνταξιούχου. Εάν η προσωπική διαφορά είναι θετική, εξακολουθεί να καταβάλλεται στο συνταξιούχο και μετά την 01/01/2019, μέχρι την οριστική εξάλειψή της και το συμψηφισμό της με μελλοντικές αυξήσεις των συντάξεων. Εάν είναι αρνητική, δηλαδή το ποσό της σύνταξης με το νέο καθεστώς είναι υψηλότερο σε σχέση με εκείνο που έχει υπολογιστεί, βάσει του προγενέστερου νομοθετικού πλαισίου, τότε, προσαυξάνεται το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης σταδιακά.

Για τον καθορισμό της προσωπικής διαφοράς, συγκρίνεται το καθαρό προ φόρου ποσό σύνταξης με βάση το προγενέστερο νομοθετικό πλαίσιο, (δηλαδή το ακαθάριστο ποσό σύνταξης, αφαιρουμένων των κρατήσεων για την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων, της εισφοράς του άρθρου 44 παρ. 11 του ν. 3986/2011, της εισφοράς του ν. 4024/2011 (άρθρο 2 παρ. 1 και 2), του ν. 4051/2012 (άρθρο 6 παρ. 1), της ΥΑ 476/2012 (ΦΕΚ 499, Β’) και του ν. 4093/2012 (άρθρο πρώτο παρ. ΙΑ υποπαρ. ΙΑ5 περ. 1 και παρ. Β υποπαρ. Β3 περ. α) και της εισφοράς για υγειονομική περίθαλψη, όπως αυτή υπολογίζεται με τις ρυθμίσεις του ν. 4387/2016), με το καθαρό προ φόρου ποσό με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο, (δηλαδή το ακαθάριστο ποσό της σύνταξης, αφαιρουμένων της εισφοράς αλληλεγγύης συνταξιούχων, της εισφοράς του άρθρου 44 παρ. 11 του ν. 3986/2011 και της εισφοράς για υγειονομική περίθαλψη, όπως αυτή υπολογίζεται με τις ρυθμίσεις του ν. 4387/2016).

Επιπλέον, θα πρέπει οι φορείς να προχωρήσουν στον καθορισμό προσωπικής διαφοράς ανά συνταξιούχο που αφορά στην εισφορά υπέρ ΑΚΑΓΕ και στην εισφορά ασθενείας. Στις περιπτώσεις που στο συνταξιούχο καταβάλλεται οικογενειακό επίδομα ή έχει λάβει μειωμένη σύνταξη, μετά την ισχύ του ν. 4336/2015 και υπόκειται στην προβλεπόμενη από το νόμο αυτό πρόσθετη μείωση, ύψους 10%, μέχρι τη συμπλήρωση του πλήρους ορίου συνταξιοδότησης ή λαμβάνει το οργανικό ποσό της σύνταξης (και όχι το προβλεπόμενο ανά φορέα κύριας ασφάλισης κατώτατο όριο) μέχρι τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας, οι φορείς κύριας ασφάλισης θα υπολογίζουν την προσωπική διαφορά, λαμβάνοντας υπόψη την καταβολή του οικογενειακού επιδόματος ή την αντίστοιχη μείωση του ποσού της σύνταξης. Σε περίπτωση, όμως, που μελλοντικά υπάρξει διαφοροποίηση των στοιχείων αυτών, (διακοπή καταβολής οικογενειακού επιδόματος, συμπλήρωση του ορίου ηλικίας για πλήρη σύνταξη, συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας), οι φορείς θα προχωρούν σε νέο υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς