Αρχική Blog Σελίδα 15835

Πώς να μιλήσουμε στα παιδιά μας για μια απώλεια.

Πόσο θα ήθελα να απαντήσω στο παραπάνω ερώτημα λέγοντας μόνο τα εξής:

«Πολύ απλά, κοιτώντας στα μάτια και εξηγώντας τους την αλήθεια!»

Πόσο θα ήθελα να μείνω μόνο σε αυτές τις λίγες λέξεις….

Γράφει ο Ψυχολόγος Γιάννης Ξηντάρας.

Πραγματικά πιστεύω ότι δεν χρειάζεται τίποτα περισσότερο. Οι αναλύσεις, οι δικαιολογίες, οι υπεκφυγές και πάνω από όλα τα ψέματα και η παραποίηση της αλήθειας, το μόνο που προσφέρουν είναι να δυσκολεύουν τα πράγματα. Και είναι μάλλον η δυσκολία των ενηλίκων να πουν τα πράγματα με το όνομά τους, που περιπλέκει την κατάσταση. Φοβόμαστε πως θα αντιδράσουν τα παιδιά, μην φοβηθούν, μην στενοχωρηθούν, μην κάνουν πίσω… Όμως κάποια πράγματα, ας το πάρουμε απόφαση, δεν μπορούμε να τα αποφύγουμε… Κάθε απώλεια, κάθε τέλος έχει πόνο. Αναπόφευκτα θα πονέσουμε,, θα πονέσουμε και εμείς και τα παιδιά μας. Δεν μπορούμε να τα προστατέψουμε από την αλήθεια. Μπορούμε όμως να τα στηρίξουμε κρατώντας τους το χέρι και κοιτώντας μαζί τα γεγονότα… και τα συναισθήματα που αναβλύζουν..

Τα παιδιά καταλαβαίνουν… όλοι το ξέρουμε αυτό, όλοι το αποδεχόμαστε, όταν όμως οι καταστάσεις ζορίσουν, κάνουμε ότι δεν καταλαβαίνουμε (…ότι καταλαβαίνουν)

Και το χειρότερο… Ακριβώς επειδή τα παιδιά καταλαβαίνουν με το να μην τους εξηγήσουμε πως έχουν τα πράγματα, τα αφήνουμε μόνα τους στις σκέψεις τους, χωρίς την δική μας στήριξη…. και τότε αναλαμβάνει η φαντασία. Και τότε φαντάζονται, μόνα τους, ό,τι θέλουν και συνήθως (σκεφτείτε απο τον εαυτό σας), βάζουν με το νου τους χειρότερα απ’ ότι είναι….

Καλύτερα να τους μιλήσουμε εμείς, οι γονείς τους. Και καλύτερα να τους πούμε την αλήθεια. Και για το καλό τους να αντέξουμε μαζί με τον δικό μας και τον δικό τους πόνο, θλίψη, κλάμα……

________________________________________________________________________

Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος-Οικογενειακός Σύμβουλος, τ.συνεργ. στο Νοσοκομείο Παίδων “Αγία Σοφία”, μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Εφηβικής Ιατρικής και του Ευρωπαικού Συλλόγου Ψυχοθεραπείας. Απόφοιτος Ε.Κ.Π.Α, επιστημονικός υπέυθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”. www.paidi-efivos.gr

Τους 84 έφθασαν οι θάνατοι από γρίπη. Αυξήθηκαν φέτος οι εμβολιασμοί

Πτωτική τάση συνεχίζει να παρουσιάζει η δραστηριότητα της γρίπης στην Ελλάδα, όπως προκύπτει από επισκέψεις ασθενών σε γιατρό, για γριπώδη συνδρομή.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕΕΛΠΝΟ), από την αρχή της φετινής περιόδου γρίπης, μέχρι και 12 Μαρτίου, έχουν καταγραφεί συνολικά 84 θάνατοι από εργαστηριακά επιβεβαιωμένη γρίπη και μόνο το 21,4 % ήταν εμβολιασμένοι.

Οι 70 θάνατοι αφορούσαν σε ασθενείς που νοσηλεύτηκαν σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) και οι 14 θάνατοι σε ασθενείς χωρίς νοσηλεία σε ΜΕΘ.

Σημειώνεται ότι τα 81 (96,4%) από τα 84 προαναφερθέντα κρούσματα ανήκαν σε κλινική ομάδα υψηλού κινδύνου, για την οποία συστήνεται εμβολιασμός για την εποχική γρίπη.

Συνολικά έχουν καταγραφεί 256 σοβαρά κρούσματα εργαστηριακά επιβεβαιωμένης γρίπης, εκ των οποίων τα 241 νοσηλεύτηκαν σε ΜΕΘ και εξ αυτών των κρουσμάτων εμβολιασμένα ήταν τα 54 (22,4%).

Για δεύτερη εβδομάδα καταγράφεται επικράτηση του ιού τύπου Β, ενώ  μέχρι και τέλος Φεβρουαρίου επικρατούσε ο ιός Α (Η3Ν2). Κατά την εβδομάδα (6-12 Μαρτίου) στα Εργαστήρια Αναφοράς Γρίπης ελέγχθηκαν για ιούς γρίπης συνολικά 145 κλινικά δείγματα και συγκεκριμένα όλα από νοσοκομεία.

Τα 48 (33,1%) εξ αυτών ήταν θετικά για ιούς γρίπης και συγκεκριμένα τα 7 (14,6%) ήταν τύπου Α και τα 41 (85,4%) ήταν τύπου Β. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι το αντιγριπικό εμβόλιο προσφέρει κάλυψη έναντι όλων των τύπων της γρίπης.

Στοιχεία εμβολιασμού

Από τα στοιχεία της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης που παρουσίασε σήμερα ο Πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών (ΠΙΣ), Μιχάλης Βλασταράκος, φέτος έγιναν 1,2 εκατ. δόσεις εμβολίου, σε σχέση με 900.000 πέρυσι, ενώ υπολογίζεται ότι άλλα 600.000 εμβόλια αγοράστηκαν από τα ιδιωτικά φαρμακεία. Η ενημέρωση που έχει ο ΠΙΣ από το υπουργείο Υγείας,  είναι ότι φέτος εμβολιάστηκε έναντι της γρίπης τριπλάσιος αριθμός ιατρονοσηλευτικού προσωπικού σε σχέση με πέρυσι. Σε αυτό, σύμφωνα με τον κ. Βλασταράκο, συνετέλεσε και η καμπάνια για την προστασία της δημόσιας υγείας με τον αντιγριπικό εμβολιασμό.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αυστηρά μέτρα για την ρευματοκλοπή, που αντιστοιχεί στο σύνολο της ετήσιας ηλεκτροδότησης των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων

Δραστικά μέτρα για την αντιμετώπιση των ρευματοκλοπών θέτει σε εφαρμογή η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε συνεργασία με τους φορείς της αγοράς ρεύματος καθώς το φαινόμενο, λόγω της κρίσης και παρά την αύξηση των ελέγχων τα τελευταία χρόνια, έχει λάβει πρωτοφανείς διαστάσεις.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Διαχειριστή του Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ), το 2016 εντοπίστηκαν 10.616 κρούσματα ρευματοκλοπών, μέγεθος που είναι το υψηλότερο όλων των εποχών, έναντι 400 το 2006. Δηλαδή σε μια δεκαετία οι ρευματοκλοπές αυξήθηκαν κατά 27 φορές, ενώ θεαματική είναι και η αύξηση του όγκου της κλεμμένης ενέργειας: σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι κλεμμένες κιλοβατώρες από 0,5 % του συνόλου της κατανάλωσης κατά την περίοδο 2000 – 2010 εξαπλασιάστηκαν και εκτοξεύθηκαν στο 3,2 % το 2016. Με συνολική κατανάλωση για το 2016 ύψους 51.245 γιγαβατωρών, η ρευματοκλοπή αντιστοιχεί συνεπώς σε 1.640 γιγαβατώρες. Σχηματικά ο όγκος του ρεύματος που χάνεται λόγω κλοπής κάθε χρόνο αντιστοιχεί στην κατανάλωση του συνόλου των νησιών του Αιγαίου (Κυκλάδες και Δωδεκάνησα), πλην Ρόδου και Κρήτης.

Με συντηρητικούς υπολογισμούς και με τιμή κιλοβατώρας (χωρίς ΦΠΑ) τα 9 λεπτά οι απώλειες κυμαίνονται ετησίως στα 150 εκατ. ευρώ ενώ κορυφαία πηγή της ΔΕΗ εκτιμά πως κινούνται συνολικά, στα 200-300 εκατ. ευρώ «μέγεθος που αντιστοιχεί στις απώλειες από το λαθρεμπόριο καυσίμων», όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Η εξέλιξη των μεγεθών της ρευματοκλοπής περιγράφεται από τον ΔΕΔΔΗΕ ως «δραματική αύξηση που οφείλεται εν μέρει στην οικονομική κρίση και απαιτεί περαιτέρω συστηματική δράση».

Στο «οπλοστάσιο» των αρμόδιων αρχών περιλαμβάνεται ο νέος Κώδικας Διαχείρισης του Δικτύου που εξέδωσε η ΡΑΕ και περιγράφει τις διαδικασίες που ακολουθούνται για τους ελέγχους και τον καταλογισμό των ποινών, ενώ είναι σε εκκρεμότητα η έκδοση και ειδικού «Εγχειριδίου για τις Ρευματοκλοπές» που θα ρυθμίζει όλες τις λεπτομέρειες για τις αυτοψίες, τον τρόπο με τον οποίο θα εκτιμάται ο όγκος της ενέργειας που έχει κλαπεί, ο προσδιορισμός της χρονικής στιγμής έναρξης της κλοπής με βάση αντικειμενικά ιστορικά στοιχεία κατανάλωσης, κ.α.

Ο Κώδικας Διαχείρισης προβλέπει ότι ο ΔΕΔΔΗΕ μπορεί να επιβάλει αναδρομικές χρεώσεις σε βάθος έως και 5 ετών για την ενέργεια που καταναλώθηκε χωρίς να πληρωθεί, η οποία θα τιμολογείται με ειδικό προσαυξημένο τιμολόγιο. Σύμφωνα με την πρόταση του Διαχειριστή το πρόστιμο που θα καλείται να πληρώσει όποιος συλλαμβάνεται να κλέβει ενέργεια θα φθάνει μέχρι και στο διπλάσιο του κανονικού τιμολογίου. Επίσης θα υφίσταται διακοπή της ηλεκτροδότησης αν δεν πληρώσει τα οφειλόμενα (η παροχή θα κόβεται και σε κάθε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι η ρευματοκλοπή εγκυμονεί κινδύνους ασφαλείας).

Σύμφωνα με τον Κώδικα Διαχείρισης οι τεχνικές που μετέρχονται οι καταναλωτές που συλλαμβάνονται να κλέβουν ρεύμα, όπως προκύπτει από τους ελέγχους περιλαμβάνουν τα εξής:

-Επέμβαση στον μετρητή ή άλλο στοιχείο της μετρητικής διάταξης, άμεσα ή έμμεσα (π.χ. με ηλεκτρομαγνητικά μέσα), που αποσκοπεί στην αλλοίωση της καταγραφόμενης ενέργειας, δηλαδή σε καταγραφή μικρότερων ποσοτήτων έναντι της πραγματικής κατανάλωσης της εγκατάστασης.

-Απευθείας σύνδεση της εσωτερικής εγκατάστασης με το καλώδιο παροχής ή το Δίκτυο, παρακάμπτοντας την μετρητική διάταξη ή απουσία αυτής, οπότε και το σύνολο της καταναλισκόμενης ενέργειας δεν καταγράφεται.

-Απευθείας σύνδεση με αγκίστρωση στους αγωγούς του εναερίου δικτύου, απουσία μετρητικής διάταξης ή/και παροχής ή/και νομίμως υφιστάμενου κτίσματος.

-Αυθαίρετη επανενεργοποίηση παροχών που έχουν απενεργοποιηθεί αλλά υπάρχει σύμβαση προμήθειας σε ισχύ (π.χ. απενεργοποίηση μετά από αίτημα Προμηθευτή λόγω υπερημερίας, παραβίαση όρων σύμβασης σύνδεσης από πελάτη, μη ανανέωση εργοταξιακής παροχής), με ή χωρίς αλλοίωση της μέτρησης.

-Αυθαίρετη επανασύνδεση παροχών που έχουν διακοπεί κατόπιν αίτησης οικειοθελούς διακοπής από τον τελευταίο χρήστη ή κατόπιν υποβολής δήλωσης παύσης εκπροσώπησης από τον τελευταίο προμηθευτή (χωρίς νέα δήλωση εκπροσώπησης και δυνατότητα υπαγωγής στο καθεστώς προμήθειας καθολικής υπηρεσίας), με ή χωρίς παράκαμψη του μετρητή, οπότε και η καταναλισκόμενη ενέργεια δεν τιμολογείται (παροχές χωρίς χρήστη ή/και προμηθευτή), είτε αυτή καταγράφεται είτε όχι.

(ΑΠΕ-ΜΠΕ)

 

Ο σπάταλος πρόεδρος… – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Πριν μια εβδομάδα ξέσπασε σάλος από την αποκάλυψη ότι ο πρόεδρος της Βουλής χρηματοδότησε από τα ταμεία της με 25 χιλιάδες ευρώ μια περίεργη ΜΚΟ των Εξαρχείων που ερευνά την… ιστορία της Αριστερής Νεολαίας.

Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Και μάλιστα, σε μια περίοδο που το κράτος κόβει τη συνταξούλα του παππού για να συντηρηθεί ή έχει δημιουργήσει τρομερά αδιέξοδα στην καθημερινότητα όλων με την υπερφορολόγηση.

Και νάταν μόνο αυτό;

Είναι κι άλλα από τον ουδόλως φειδωλό (με τα χρήματα των άλλων φυσικά) πρόεδρο της Βουλής.

Η πολιτική φαυλότητα δεν έχει σταματημό.

Μέχρι και τον «Σύλλογο Κυριών και Δεσποινίδων Καρλοβασίου», με 10 χιλιάδες ευρώ, έχει χρηματοδοτήσει ο πρόεδρος της Βουλής!

Ακόμη και τη μη κερδοσκοπική εταιρεία «Ανθός», με 10 χιλιάδες, για κάλυψη εξόδων …θεατρικών παραστάσεων!

Την εταιρεία «Αθλητισμός χωρίς Αναβολικά», με 3 χιλιάρικα…

Τον «Σύλλογο Αρχιτεκτόνων & την Πανελλήνια Ένωση Αριχτεκτόνων», με 15 χιλιάδες ευρώ, προκειμένου να πάνε στη Biennale της Βενετίας.

Το «Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης» με 12 χιλιάρικα.

Να μη σας τα πολυλογώ.

Ο Βούτσης έχει δώσει εδώ κι εκεί (μέχρι το τέλος του 2016) περισσότερα από 360 χιλιάρικα.

Α, και δώρο μια Mercedes E200!

Προσέξτε: Για τις ανάγκες του προσωπικού και την κάλυψη των εκπαιδευομένων, του «Κέντρου Επαγγελματικής Αποκατάστασης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες».

Λες και δεν μπορούσαν να εκπαιδευθούν με μικρότερο αυτοκίνητο…

Ιδού λοιπόν, μεταξύ πολλών άλλων πού πάνε οι φόροι σας.

Ιδού, μεταξύ άλλων, η σπατάλη.

Κι επειδή εσχάτως ακούμε συνεχώς την περιβόητη φράση «κι οι άλλοι τα ίδια έκαναν», να πούμε ότι τα στοιχεία δείχνουν ότι ΔΕΝ έκαναν τα ίδια.

Ολόκληρη την περίοδο της προεδρίας Μεϊμαράκη, το συνολικό ύψος χρηματοδοτήσεων από τη Βουλή, ήταν μόλις 7 χιλιάδες ευρώ.

Α. Στο Διεθνές Κέντρο Δικαιωμάτων του ανθρώπου, 3 χιλιάδες ευρώ.

Β. Στη ΜΚΟ «Ίμερος για τον Πολιτισμό», 3 χιλιάδες ευρώ.

Γ. Στη Μέριμνα Αναπήρων «Η Γαλήνη», χίλια ευρώ.

Έντεκα τρόποι εντοπισμού προϊόντων απομίμησης («μαϊμού») στο Διαδίκτυο

Τα προϊόντα “μαϊμούδες” δεν αφορούν μόνο αγαθά πολυτελείας, αλλά εμφανίζονται σε όλους τους τομείς καταναλωτικών προϊόντων, όπως για παράδειγμα φαρμακευτικά, καλλυντικά, παιδικά παιχνίδια, ανταλλακτικά αυτοκινήτων και πωλούνται ευκολότερα, πλέον, χάρη στο ηλεκτρονικό εμπόριο, θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια των καταναλωτών.

Με αφορμή τον χθεσινό εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή, το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να ενημερώσει το καταναλωτικό κοινό σχετικά με το θέμα των προϊόντων απομίμησης και να υπενθυμίσει ότι προβλέπονται βαριές ποινικές κυρώσεις, σε όλες της χώρες-μέλη της ΕΕ.

Όπως επισημαίνει η διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Αθηνά Κοντογιάννη: «Οι πολύ μεγάλες ευκαιρίες μπορεί να κρύβουν παγίδες. Δεν είναι όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα αξιόπιστα ούτε όλες οι διαφημιστικές καταχωρήσεις αληθινές. Το Δίκτυο των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή, προκειμένου να βοηθήσει τους καταναλωτές να αποφύγουν τις παγίδες και να μην παραπλανηθούν, δίνει 11 απλές συμβουλές και τους καλεί να τις μελετήσουν, πριν αγοράσουν μέσω διαδικτύου».

Σημειώνεται ότι και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας έχει δεχθεί καταγγελίες από καταναλωτές, οι οποίοι, συνειδητά ή μη, αγόρασαν ηλεκτρονικά τέτοια προϊόντα, τα οποία, πολλές φορές, δεν τα παρέλαβαν καν, επειδή κατασχέθηκαν από τις τελωνειακές αρχές.

Έντεκα τρόποι να εντοπίσετε προϊόντα απομίμησης στο Διαδίκτυο

– Δίνουμε προσοχή στις περιγραφές που αναγράφονται κάτω από την ηλεκτρονική διεύθυνση της εταιρείας στα αποτελέσματα της εκάστοτε μηχανής αναζήτησης: Όταν περιλαμβάνονται φράσεις, όπως “πάμφθηνο” ή “απόκτησε δωρεάν”, πρόκειται, κάποιες φορές, για ιστοσελίδες με αυξημένο κίνδυνο απάτης.

– Επαληθεύουμε την ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας του πωλητή που βρίσκονται συνήθως κάτω από τους “όρους χρήσης” της ιστοσελίδας  και τα συγκρίνουμε με τα στοιχεία της ιστοσελίδας της επιχείρησης στον επίσημο καταχωρητή εκχώρησης ονομάτων χώρου (Domain Names) με κατάληξη .gr, ο οποίος έχει αδειοδοτηθεί από την ΕΕΤΤ, και ειδικότερα με το πεδίο ‘Ποιος είναι ο ιδιοκτήτης’.  Είναι επίσης σημαντικό, να υπάρχουν πλήρη στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία (επωνυμία, διεύθυνση, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τηλέφωνο), αριθμός καταχώρησης στο ΓΕΜΗ, ΑΦΜ ή άλλα αντίστοιχα αν πρόκειται για ηλεκτρονικό κατάστημα που εδρεύει σε άλλο κράτος μέλος.

– Διαβάζουμε  τυχόν κριτικές και σχόλια των καταναλωτών για τον συγκεκριμένο προμηθευτή, με τις οποίες μεταφέρουν την εμπειρία τους από τη μεταξύ τους συναλλαγή, πολύ περισσότερο αν πρόκειται για άγνωστο κατάστημα.

– Επαληθεύουμε την αυθεντικότητα του σήματος αξιοπιστίας της ιστοσελίδας, αν υπάρχει τέτοιο.

– Ελέγχουμε αν η συγκεκριμένη επώνυμη μάρκα διαθέτει λίστα επίσημων συνεργατών για την πώληση των προϊόντων της ή αν έχει καταγγείλει ιστοσελίδες που πωλούν προϊόντα απομίμησης.

– Συγκρίνουμε τις τιμές με αυτές του επίσημου καταστήματος. Δεν εμπιστευόμαστε ιστοσελίδες που προσφέρουν ύποπτα ελκυστικές προσφορές στο διαδίκτυο ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

– Αντιπαραβάλλουμε το επίσημο λογότυπο της μάρκας με αυτό που εμφανίζεται στην αμφισβητούμενη ιστοσελίδα ή πάνω στο προς πώληση προϊόν.

– Συμβουλευόμαστε τους γενικούς όρους και προϋποθέσεις χρήσης της ιστοσελίδας και αγοράς από αυτή και βεβαιωνόμαστε ότι τηρεί τους κανονισμούς για τα δικαιώματα του καταναλωτή.

– Είμαστε επιφυλακτικοί με τις κακοσχεδιασμένες ιστοσελίδες, με όσες δεν χρησιμοποιούν σωστά την ελληνική γλώσσα ή διαθέτουν εικόνες ύποπτα κακής ποιότητας.

– Διασφαλίζουμε την πληρωμή μας. Προτιμάμε πάντοτε μεθόδους πληρωμής που μπορούν να ανακληθούν, μέσω αμφισβήτησης συναλλαγής με την τράπεζά μας (ιδίως χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, κατά προτίμηση προπληρωμένη για ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια). Αποφεύγουμε τις μεταφορές χρημάτων με εντολή πληρωμής, με μεταφορά μετρητών ή, ακόμη, και με τραπεζικό έμβασμα, πολύ περισσότερο όταν δεν υπάρχουν στην ιστοσελίδα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία.

– Διασταυρώνουμε αν το ηλεκτρονικό κατάστημα αποδέχεται την εξωδικαστική  επίλυση οικονομικών διαφορών που ενδέχεται να προκύψουν με τη διαμεσολάβηση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας, αν είναι διασυνοριακές εντός ΕΕ (συμπεριλαμβανομένων της Νορβηγίας και της Ισλανδίας), ή από τον Συνήγορο του Καταναλωτή ή άλλο φορέα που είναι καταχωρημένος στο οικείο Μητρώο της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.  Σε κάθε περίπτωση αναζητούμε αν υπάρχει στην ιστοσελίδα του η παραπομπή στην πλατφόρμα της ηλεκτρονικής επίλυσης των διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως οφείλει σύμφωνα με την ενωσιακή νομοθεσία.

Αν έχετε ήδη στην κατοχή σας προϊόντα απομίμησης:

– Απευθυνθείτε στην τράπεζά σας και στον εκδότη της κάρτας σας για πληροφορίες σχετικά με τυχόν διαδικασίες μέσω των οποίων μπορείτε να απαιτήσετε  επιστροφή χρημάτων ή πίστωση ποσού μέσω αμφισβήτησης συναλλαγής.

– Αν έχετε αντιληφθεί περίπτωση απάτης, καταγγείλετε το περιστατικό στις αρμόδιες αρχές παρέχοντας τις απαραίτητες πληροφορίες (υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, τελωνεία, εισαγγελικές αρχές).

– Επικοινωνήστε με την επίσημη επιχείρηση στην οποία ανήκει η συγκεκριμένη αυθεντική μάρκα προϊόντος ή τον αντιπρόσωπο αυτής και ενημερώστε τους. Δεδομένου ότι διαθέτουν κατοχυρωμένα εμπορικά σήματα, μπορούν να στραφούν εναντίον αυτών των ιστοσελίδων.

Υπενθυμίζεται ότι η αποστολή του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας συνίσταται στο να ενημερώνει και να βοηθά τους καταναλωτές στην επίλυση διασυνοριακών καταναλωτικών διαφορών με φιλικό τρόπο. Το ΕΚΚΕ δεν έχει δικαστικές ή κυρωτικές αρμοδιότητες και ως εκ τούτου, δεν μπορεί να παρέμβει ή να επιβάλει κυρώσεις σε υποθέσεις που αφορούν παραποιημένα προϊόντα.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας http://www.eccgreece.gr

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η απώλεια του κινητού φέρνει το ίδιο στρες με μια τρομοκρατική απειλή (και οι γυναίκες αγχώνονται γενικά περισσότερο από τους άνδρες)

Το κινητό τηλέφωνο έχει γίνει τόσο αναπόσπαστο στοιχείο της ζωής ενός ανθρώπου, που η απώλειά του προκαλεί σε έναν άνθρωπο το ίδιο σχεδόν στρες με μια τρομοκρατική απειλή. Αυτό προκύπτει από μια νέα βρετανική έρευνα, η οποία ζήτησε από 2.000 άτομα να αξιολογήσουν τα γεγονότα-κλειδιά στη ζωή τους που τους αγχώνουν περισσότερο.

Η μελέτη της Εταιρείας Φυσιολογίας της Βρετανίας δείχνει ότι -σε μία κλίμακα από το μηδέν έως το δέκα- το πιο στρεσογόνο συμβάν είναι ο θάνατος ενός συζύγου/συγγενούς/φίλου (9,43).

Ακολουθούν η φυλάκιση (9,15), μια καταστροφή του σπιτιού από πυρκαγιά ή πλημμύρα (8,89), μια σοβαρή ασθένεια (8,52), η απόλυση (8,47), το διαζύγιο ή ο χωρισμός (8,47), η κλοπή της ταυτότητας (8,16), τα αναπάντεχα οικονομικά προβλήματα (7,39), το ξεκίνημα μιας νέας δουλειάς (6,54), οι ετοιμασίες για το γάμο (6,51), η γέννηση του πρώτου παιδιού (6,06), οι καθυστερήσεις των μέσων μεταφοράς (5,94), οι τρομοκρατικές απειλές (5,84), η απώλεια του κινητού τηλεφώνου (5,79), η μετακόμιση σε μεγαλύτερο σπίτι (5,77), το Brexit (4,23), οι διακοπές (3,99) και η προαγωγή στη δουλειά (3,78).

Για κάθε ένα από τα παραπάνω γεγονότα, το στρες των ανδρών είναι μικρότερο από ό,τι των γυναικών, αλλά δεν μπορεί κανείς να είναι βέβαιος κατά πόσο αυτό οφείλεται στο ότι όντως οι γυναίκες νιώθουν περισσότερο στρες ή απλώς το παραδέχονται ανοιχτά πιο πολύ από ό,τι οι άνδρες.

Η μεγαλύτερη «ψαλίδα» ανάμεσα στα δύο φύλα αφορά το στρες για την τρομοκρατία (οι γυναίκες αγχώνονται πολύ περισσότερο από ό,τι οι άνδρες), ενώ η μικρότερη αφορά τη γέννηση του πρώτου παιδιού (όπου το στρες είναι σχεδόν ίδιο).

Επίσης, τα επίπεδα στρες φαίνεται να αυξάνουν με την ηλικία. Οι γηραιότεροι ανησυχούν περισσότερο για πράγματα όπως ασθένειες και η φυλακή, σε σχέση με τους νεότερους. Αλλά οι τελευταίοι (25 έως 34 ετών) στρεσάρονται πιο πολύ από ό,τι οι μεγαλύτεροι για την απώλεια του κινητού τους και -φυσικά- για τη γέννηση του πρώτου παιδιού τους.

Σε μία ανάλογη έρευνα που είχε γίνει πριν από 50 χρόνια στη Βρετανία, πρώτο στον κατάλογο ήταν πάντα το στρες για την απώλεια ενός αγαπημένου (τίποτε δεν αγχώνει όσο ο θάνατος), αλλά στη δεύτερη θέση ήταν το διαζύγιο, το οποίο σήμερα έχει πια υποχωρήσει στην έκτη θέση (με τόσα διαζύγια πλέον…).

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι το μακρόχρονο στρες μπορεί να επιφέρει διάφορα χρόνια προβλήματα σε έναν άνθρωπο, στο καρδιαγγειακό σύστημά του, στο ανοσοποιητικό, στο πεπτικό, στο νευρικό κ.α. Αν είναι, λοιπόν, να πάθετε έμφραγμα ή έλκος, μην τρελαθείτε που χάσατε το κινητό σας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΕΕ: Μέτρα για την ασφάλεια των τροφίμων

 Αυστηροποίησε την εποπτεία του κλάδου των τροφίμων στην Ευρώπη η ΕΕ, με την έγκριση, από την Ευρωβουλή, της νομοθεσίας για την αποφυγή μιας επανάληψης του σκανδάλου με το αλογίσιο κρέας, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η ιστοσελίδα Euractiv.

Εκατομμύρια Ευρωπαίοι, το 2013, σοκαρίστηκαν όταν έμαθα ότι ένας μακρύς κατάλογος ειδών σουπερμάρκετ, τα οποία υποτίθεται ότι ήταν  μοσχαρίσιο ή χοιρινό κρέας, στην πραγματικότητα ήταν κρέας αλόγου. Κεφτέδες, λουκάνικα και κατεψυγμένα μπιφτέκια αποσύρθηκαν από τα ράφια των καταστημάτων σε όλη την ΕΕ μετά την αποκάλυψη αυτή. «Τα τρόφιμα στην Ευρώπη πρέπει να είναι ακίνδυνα και ασφαλή» δήλωσε ο Karin Kadenback, σοσιαλιστής ευρωβουλευτής από την Αυστρία, ο οποίος εισήγαγε τον νόμο κατά τη διάρκεια μιας συνόδου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο.

Οι καταναλωτές πρέπει να απαλλάσσονται από «απάτες», όπως το σκάνδαλο του κρέατος αλόγου, ακόμη και αν δεν βλάπτουν απαραίτητα τη δημόσια υγεία, πρόσθεσε ο Kadenback. Ο νέος νόμος, ο οποίος έχει ήδη εγκριθεί από 28 κράτη-μέλη της ΕΕ, έχει ως στόχο να βελτιώσει την ανιχνευσιμότητα των τροφίμων, την καταπολέμηση της απάτης και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στην τροφική αλυσίδα. Τα μέτρα, τα οποία προτάθηκαν πρώτη φορά τον Μάιο του 2013, περιλαμβάνουν αυστηρότερους ελέγχους και πρόστιμα για τις εταιρείες που βρέθηκαν να έχουν εσκεμμένα εξαπατήσει τους καταναλωτές.

Επιπλέον, οι εθνικές Αρχές θα κληθούν να παρακολουθούν τη βιομηχανία τροφίμων πιο στενά, συμπεριλαμβανομένων αιφνιδιαστικών ελέγχων σχετικά με το περιεχόμενο και τα πρότυπα. Οι πληροφοριοδότες θα πρέπει επίσης να προστατεύονται καλύτερα. Η νομοθεσία καλύπτει το σύνολο της τροφικής αλυσίδας, συμπεριλαμβανομένων των τροφίμων, των ζωοτροφών, της βιολογικής παραγωγής, των φυτοφάρμακων, της καλής διαβίωσης των ζώων και της υγεία, και των προστατευόμενων γεωγραφικών ενδείξεων. Τα νέα μέτρα θα πρέπει να εφαρμοστούν πριν από το τέλος του 2019.

Το σκάνδαλο με το αλογίσιο κρέας ξέσπασε όταν η σουηδική εταιρεία κατεψυγμένων τροφίμων Findus απέσυρε όλα τα έτοιμα γεύματα με βόειο κρέας από τα σούπερμάρκετ, μετά τις δοκιμές, οι οποίες αποκάλυψαν ότι περιείχαν έως και 100% κρέας αλόγου. Το σκάνδαλο οδήγησε έναν αριθμό μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να ζητήσει ισχυρότερη και πιο διαφανή νομοθεσία για την ασφάλεια των τροφίμων. Η βιομηχανία γεωργικών ειδών διατροφής είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος οικονομικός τομέας στην ΕΕ, ο οποίος απασχολεί πάνω από 48 εκατομμύρια ανθρώπους και είναι αξίας περίπου 750 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Η αξία των καλλιεργειών στην ΕΕ είναι 205 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Θεραπεία μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο για νέο έμφραγμα και εγκεφαλικό, σε καρδιοπαθείς, ελατώνοντας δραστικά τις τιμές της κακής χοληστερίνης

Νέα αισιόδοξα δεδομένα στην πρόληψη ενός δεύτερου, σοβαρού, ίσως και θανατηφόρου επεισοδίου σε ασθενείς που έχουν ήδη υποστεί έμφραγμα ή εγκεφαλικό, φέρνουν οι ανακοινώσεις που έγιναν στο 66ο Ετήσιο Συνέδριο του Αμερικανικού Κολεγίου Καρδιολογίας στην Ουάσιγκτον.

Συγκεκριμένα, ένα από τα νεότερα σκευάσματα που μειώνουν δραστικά την “κακή” χοληστερόλη, μείωσε αντίστοιχα κατά 15% έως και 25% (μετά τον πρώτο χρόνο) και τον κίνδυνο για ένα νέο, σοβαρό καρδιακό και εγκεφαλικό επεισόδιο, σε όσους συμμετείχαν στη μελέτη. Όμως οι επιστήμονες σπεύδουν να διευκρινίσουν ότι τα καινοτόμα αυτά φάρμακα δεν απευθύνονται σε όλους όσους έχουν υψηλές τιμές χοληστερίνης, αλλά σε συγκεκριμένες κατηγορίες ασθενών. Παράλληλα σημειώνεται ότι το κόστος τους είναι υψηλό για τα συστήματα υγείας.

Ο επικεφαλής της μελέτης, Marc Sabatine, από το νοσοκομείου Brigham and Women της Βοστόνης, τόνισε ότι “γνωρίζαμε ότι η καινούργια αυτή δραστική ουσία, η Εβολοκουμάμπη, ρίχνει πολύ χαμηλά τις τιμές τις LDL, της κακής χοληστερόλης, αυτό που δεν γνωρίζαμε -και το είδαμε από αυτή τη μελέτη- είναι πως η μεγάλη αυτή μείωση της χοληστερόλης σε ασθενείς που είχαν ήδη υποστεί κάποιο καρδιαγγειακό επεισόδιο, μείωσε σημαντικά τον κίνδυνο για ένα νέο επεισόδιο ή θάνατο”. Στη μελέτη συμμετείχαν 27.564 ασθενείς με προϋπάρχουσα καρδιαγγειακή νόσο, από 49 χώρες και μέσο όρο ηλικίας τα 63 έτη.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης FOURIER, το οποία  ανακοινώθηκαν στον Τύπο κατά την πρώτη ημέρα του συνεδρίου, το νέο αυτό φαρμακευτικό σκεύασμα “κατάφερε, όταν χορηγήθηκε με στατίνες – τα γνωστά εδώ και χρόνια φάρμακα κατά της κακής χοληστερόλης – να ρίξει κάτω από 40 mg\dl την LDL χοληστερόλη, ακόμη και στα 20mg\dl ή 25mg\dl για κάποιους ασθενείς, οι οποίοι μελετήθηκαν για πάνω από 2 χρόνια” συνέχισε ο Sabatine, που εξήγησε οτι “ο κίνδυνος για καρδιακή προσβολή, εγκεφαλικό επεισόδιο, νοσηλεία για στηθάγχη, επαναγγείωση για φραγμένες αρτηρίες, ή τον καρδιαγγειακό θάνατο, μειώθηκε κατά 15% στο  διάμεσο των 26 μηνών”. Οι ερευνητές κατέγραψαν μεγαλύτερη μείωση της τάξεως του 25% για καρδιαγγειακό θάνατο, έμφραγμα ή εγκεφαλικό επεισόδιο, μετά το πρώτο έτος.

Τα καινοτόμα αυτά φαρμακευτικά μόρια είναι ανθρώπινα μονοκλωνικά αντισώματα που αναστέλλουν την πρωτείνη  PCSK9 η οποία μειώνει την ικανότητα του ήπατος να αφαιρεί την LDL- “κακή” χοληστερόλη από το αίμα. Η πρωτεΐνη αυτή μπήκε στο μικροσκόπιο των επιστημόνων, όταν ανακάλυψαν ότι τα άτομα με γενετικά χαμηλότερα επίπεδα της PCSK9, είχαν χαμηλότερα ποσοστά καρδιακών προσβολών. Οι νέες θεραπείες, σύμφωνα με τους επιστήμονες, έχουν ως στόχο να βοηθήσουν στο πλαίσιο της δευτερογενούς πρόληψης, δηλαδή ασθενείς που έχουν ήδη υποστεί κάποιο καρδιαγγειακό επεισόδιο και δεν μπορούν με τις υπάρχουσες θεραπείες να πετύχουν το στόχο της χαμηλής τιμής της ” κακής” χοληστερόλης. “Με αυτή τη μελέτη, έχουμε τώρα οριστικά στοιχεία που δείχνουν ότι μπορούμε πλέον με ασφάλεια να βελτιώσουμε σημαντικά την καρδιαγγειακή έκβαση των ασθενών. Αυτά τα αποτελέσματα είναι πολύ καλά νέα για τους ασθενείς με αθηροσκληρωτική νόσο, οι οποίοι παραμένουν σε υψηλό κίνδυνο,” κατέληξε ο Sabatine.

Από τα καινοτόμα σκευάσματα μπορούν επίσης να ωφεληθούν ασθενείς με οικογενή υπερχοληστεριναιμία, με τιμές κακής χοληστερίνης που ουσιαστικά έχουν κληρονομηθεί για να είναι εξαιρετικά υψηλές, ακόμη και πάνω από 400mg\dl, ιδίως αν οι ασθενείς αυτοί έχουν παραμείνει αρρύθμιστοι για χρόνια. Άλλη μία κατηγορία που έχει ένδειξη για τις νεότερες θεραπείες , είναι όσοι  δεν μπορούν να παίρνουν στατίνες, λόγω ανεπιθύμητων αντιδράσεων σ αυτούς.

Οι επιστήμονες έκαναν ξεκάθαρο ότι οι καινοτόμες θεραπείες για την δραστική μείωση της χοληστερόλης δεν αφορούν την πρωτογενή πρόληψη, καθώς προηγούνται άλλα μέσα μείωσης των τιμών της κακής χοληστερόλης για έναν υγιή άνθρωπο που δεν έχει άλλους παράγοντες κινδύνου. Η αλλαγή του τρόπου ζωής, η διατροφή, ή άσκηση, το σωματικό βάρος αλλά και  φάρμακα, όπως οι στατίνες ή ο συνδυασμός τους με άλλες υπολιπιδαιμικές θεραπείες. “Υπάρχουν ακόμα πολλά που πρέπει να απαντηθούν και αφορούν τις τιμές της κακής χοληστερόλης στον γενικό πληθυσμό. Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι είναι ανάλογες με τους παράγοντες κινδύνου. Αν υπάρχουν τουλάχιστον δύο παράγοντες  καρδιαγγειακού κινδύνου, κληρονομικό ιστορικό καρδιοπάθειας και υψηλές τιμές που δεν βελτιώνονται, τότε αναμφίβολα καλό θα ήταν να δράσουμε” σχολίασε ο Valentin Fuster από το νοσοκομείο Mount Sinai της Νέας Υόρκης.

Ένα άλλο ζήτημα που προκάλεσε πολλές ερωτήσεις δημοσιογράφων είχε να κάνει με το κόστος αυτών των καινοτόμων φαρμάκων που κατά γενική ομολογία είναι υψηλό. “Δεν ξέρω αν ακόμα και η Αμερική  μπορεί να πληρώνει τέτοιες θεραπείες” το ετήσιο κόστος των οποίων μπορεί να φτάνει και τα 15000 δολάρια το χρόνο, διερωτήθηκε η Roxana Mehran, καθηγήτρια καρδιολογίας από τη Νέα Υόρκη, τονίζοντας ότι θα πρέπει να επιλέγονται προσεχτικά όσοι θα τα χρησιμοποιήσουν και θα ωφεληθούν πραγματικά από αυτά.

Στην Ελλάδα κυκλοφόρησαν πρόσφατα δύο καινοτόμα φάρμακα που φαίνεται να επιτυγχάνουν δραστικές μειώσεις στις τιμές της “κακής” χοληστερόλης. Πρόκειται για τις δραστικές ουσίες Εβολοκουμάμπη και Αλιροκουμάμπη, το κόστος των οποίων κυμαίνεται από 3.000 έως 5.000 ευρώ το χρόνο και καλύπτεται για τους ασθενείς που τα χρειάζονται από τον ΕΟΠΥΥ, καθώς έχουν χαρακτηριστεί ως φάρμακα υψηλού κόστους. Χορηγούνται  με υποδόρια ένεση που γίνεται μία ή δύο φορές το μήνα.

(ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Ένα υποψήφιο ρόβερ της NASA για την Αφροδίτη εμπνέεται από τον μηχανισμό των Αντικυθήρων (και δεν διαθέτει τίποτε ηλεκτρονικό)

Ταξίδι στο διάστημα με τεχνολογία του παρελθόντος! Μηχανικοί της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) έχουν σχεδιάσει ένα ρόβερ που προορίζεται για τον πλανήτη Αφροδίτη και το οποίο αντλεί εμπνεύσεις από τον μηχανισμό των Αντικυθήρων και από τις μηχανές του Λεονάρντο ντα Βίντσι.

        Είναι γνωστό ότι η καυτή Αφροδίτη είναι ένας πολύ δύσκολος πλανήτης, ένα από τα πιο εχθρικά περιβάλλοντα στο ηλιακό μας σύστημα, με πολύ πιο ακραίες συνθήκες από ό,τι ο ‘Αρης, μία «κόλαση» για οποιοδήποτε μηχάνημα στέλνει ο άνθρωπος εκεί.

Καμία σοβιετική (Venera και Vega) ή αμερικανική διαστημοσυσκευή (Pioneer) δεν έχει επιζήσει στην επιφάνειά της για πάνω από 127 λεπτά, καθώς η θερμοκρασία των 460 βαθμών Κελσίου που λιώνει μέταλλα, η πίεση των 92 μπαρ και τα νέφη θειϊκού οξέος μπορούν να «ψήσουν» γρήγορα τα ηλεκτρονικά κυκλώματα.

      Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, ο μηχανικός Τζόναθαν Σόντερ και η ομάδα του στο Εργαστήριο Αεριοπροώθησης (JPL) της NASA σχεδίασαν ένα -φουτουριστικό και ταυτόχρονα ρετρό- ρόβερ, με την ονομασία “Automaton Rover for Extreme Environments” (AREE) ή «Αυτόματο Ρόβερ για Ακραία Περιβάλλοντα». Το ρόβερ δεν χρειάζεται καθόλου τα ευάλωτα ηλεκτρονικά, αλλά χρησιμοποιεί μόνο ενισχυμένα μηχανικά συστήματα από ανθεκτικά μεταλλικά κράματα.

NASA ROVER      Το ρόβερ διαθέτει ένα όχι ηλεκτρονικό αλλά πλήρως μηχανικό υπολογιστή-ρολόι, που θυμίζει εκείνον των Αντικυθήρων που προέβλεπε αστρονομικά συμβάντα προ 2.300 ετών. Περιλαμβάνει επίσης ένα είδος φωνογράφου, που θα καταγράφει στοιχεία.

Τα στοιχεία αυτά θα υψώνονται στην ατμόσφαιρα ανά τακτά χρονικά διαστήματα μέσω ενός μπαλονιού γεμάτου με αέριο και θα καταλήγουν σε ένα drone-αναμεταδότη που θα βρίσκεται δεκάδες χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια και θα κινείται με ηλιακή ενέργεια. Το drone, με τη σειρά του, θα μεταδίδει τα στοιχεία σε δορυφόρο που θα κινείται σε τροχιά γύρω από την Αφροδίτη και από εκεί θα στέλνονται τελικά στη Γη.

        Το ρόβερ, το οποίο θα συλλέγει κλιματικά, σεισμικά και γεωλογικά δεδομένα, θα κινείται με ένα σύστημα ποδιών που θα τροφοδοτούνται μόνο με αιολική ενέργεια από τους ανέμους, η οποία θα συλλέγεται από μια τουρμπίνα στην κορυφή του. Στόχος είναι η διαστημοσυσκευή να επιβιώσει πάνω στην Αφροδίτη για εβδομάδες ή και μήνες.

Το ρόβερ είχε αρχικά προταθεί πέρυσι και πρόσφατα έλαβε επιχορήγηση στο πλαίσιο του προγράμματος της NASA για τη στήριξη καινοτόμων διαστημικών ιδεών (Innovative Advanced Concepts Program). Αν και δεν είναι ακόμη βέβαιο ότι η NASA θα χρησιμοποιήσει ένα τέτοιο ρόβερ χαμηλής τεχνολογίας, εφόσον όντως το κάνει, τότε θα είναι η πρώτη εφαρμογή της αρχαίας τεχνολογίας για την εξερεύνηση του διαστήματος.

(ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Περίπου οι 2 στους 3 Έλληνες (68%) χρησιμοποιούν σήμερα «πλαστικό χρήμα», όπως προκύπτει από έρευνα της ΕΣΕΕ

Η χρήση του πλαστικού χρήματος έχει αυξηθεί και αντικαθιστά την πληρωμή με μετρητά. Περίπου οι 2 στους 3 Έλληνες (68%) χρησιμοποιούν σήμερα «πλαστικό χρήμα», δηλαδή κάποια χρεωστική, πιστωτική ή προπληρωμένη κάρτα, ή συνδυασμό αυτών, στις συναλλαγές τους. Πιο συγκεκριμένα, το 61% (οι 6 στους 10) χρησιμοποιεί χρεωστική κάρτα, το 21% (οι 2 στους 10) πιστωτική και το 6% προπληρωμένη κάρτα.

Αυτό προκύπτει από έρευνα της Public Issue που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και αναφέρεται στη χρήση του πλαστικού χρήματος στην Ελλάδα.

 Γενικά, υψηλότερα ποσοστά χρήσης καρτών (>70%) εμφανίζουν:

– Οι άνδρες (70%), έναντι 65% των γυναικών

– Οι ηλικιακές ομάδες: 35-44 ετών (70%), 45-54 (77%) και 55-64 ετών (72%)

– Οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (83%)

– Οι απασχολούμενοι (οικονομικά ενεργός πληθυσμός) (74%)

– Οι μισθωτοί δημοσίου (89%) και ιδιωτικού (73%) τομέα

 – Οι κάτοικοι των αστικών κέντρων (72%), έναντι των κατοίκων στις ημιαστικές (61%) και αγροτικές (60%) περιοχές.

Επίσης, η χρήση καρτών συσχετίζεται θετικά με το ύψος του μηνιαίου οικογενειακού εισοδήματος.

Από την άλλη πλευρά, ένα σημαντικό ποσοστό του ενήλικου πληθυσμού της χώρας, της τάξεως του 32% (δηλαδή, 1 στους 3), δεν χρησιμοποιεί καθόλου κάρτες στις συναλλαγές του. Πρόκειται κυρίως για: γυναίκες (35%), για άτομα άνω των 65 ετών (40%), για απόφοιτους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (57%), για νοικοκυρές (47%) και ανέργους (40%), για κατοίκους αγροτικών (40%) και ημιαστικών (39%) περιοχών, καθώς και για όσους έχουν χαμηλό μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα (κάτω από 1.000 ευρώ).

Συχνότητα πληρωμών με κάρτες

Όσον αφορά τη συχνότητα πληρωμών με κάρτες, από τις απαντήσεις των ερωτώμενων (που χρησιμοποιούν πλαστικό χρήμα) προκύπτει ότι:

– Η χρεωστική κάρτα χρησιμοποιείται από το 25% (περίπου από 1 στους 4) σε καθημερινή βάση και από το 65% (περίπου από 2 στους 3) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.

– Η πιστωτική κάρτα χρησιμοποιείται από το 14% σε καθημερινή βάση και από το 42% (περίπου από 4 στους 10) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, ενώ

– Η προπληρωμένη κάρτα χρησιμοποιείται από το 5% σε καθημερινή βάση και από το 23% (σχεδόν από 1 στους 4) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.

Στο 87% των ερωτώμενων που πραγματοποίησαν αγορές την τελευταία εβδομάδα, το 45% (περίπου 4 στους 10) πλήρωσαν «με μετρητά και κάρτα», το 35% «μόνο με κάρτα» και μόλις το 20% «μόνο με μετρητά».

Μη-έκδοση απόδειξης

Ιδιαίτερα για τις αγορές με μετρητά, στο 78% των περιπτώσεων (περίπου 8 στις 10) δόθηκε κανονικά απόδειξη, ενώ στο 19% (σχεδόν 1 στους 5) δεν δόθηκε. Στο σημείο αυτό, αξίζει να επισημανθεί ότι οι περιπτώσεις μη-έκδοσης απόδειξης δεν συσχετίζονται με κάποια συγκεκριμένη γεωγραφική περιφέρεια της χώρας.

Διαθεσιμότητα POS

Όσον αφορά τη διαθεσιμότητα POS στα καταστήματα και τις υπηρεσίες, ένα ποσοστό της τάξεως του 22% (περίπου 1 στους 5) δήλωσε ότι, την τελευταία εβδομάδα, συνέβη να θέλει να πληρώσει με κάρτα, αλλά δεν υπήρχε στο κατάστημα τερματικό αποδοχής καρτών. Αντίθετα, το 77% (περίπου 3 στους 4) δεν αντιμετώπισε τέτοιο πρόβλημα.

Οι περιπτώσεις εκείνες που δεν διέθεταν POS ήταν κυρίως: καταστήματα πώλησης τροφίμων και ποτών (όπως σούπερ μάρκετ, περίπτερα, ζαχαροπλαστεία, λαϊκές αγορές κ.α. – 27%), καταστήματα εστίασης και καφέ (25%), υπηρεσίες ιατρών, κλινικών και κέντρων υγείας (9%), καταστήματα ρουχισμού, ένδυσης και υπόδησης (8%), κομμωτήρια και κέντρα αισθητικής (6%) κ.α.

Καταναλωτική συμπεριφορά στις εκπτώσεις

Η πλειοψηφία των ερωτώμενων (59%, οι 6 στους 10) αναφέρουν ότι δεν περιμένουν την περίοδο των εκπτώσεων για να κάνουν αγορές, αλλά ψωνίζουν όποτε έχουν ανάγκη.

Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο στους άνδρες (62%) από τις γυναίκες (56%). Από την άλλη πλευρά, το 23% των ερωτώμενων (1 στους 4) προτιμά να ψωνίζει στις εκπτώσεις, κυρίως δε οι γυναίκες (27%) και οι άνεργοι (30%). Επίσης, ένα σημαντικό ποσοστό, της τάξεως του 16%, δεν εκφράζει κάποια ιδιαίτερη προτίμηση ως προς τη στιγμή που θα πραγματοποιήσει τις αγορές.

Η περίοδος εκπτώσεων που συγκεντρώνει το υψηλότερο ποσοστό προτιμήσεων μεταξύ του καταναλωτικού κοινού είναι η περίοδος Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου (27%) και ακολουθεί η περίοδος του Αυγούστου (11%). Παράλληλα όμως, εξίσου υψηλά ποσοστά ερωτώμενων απαντούν ότι «δεν έχουν προτίμηση» (24%), «εξαρτάται» (15%) ή ότι «δεν ψωνίζουν» (12%).

Σχετικά με την εμπιστοσύνη στις τιμές κατά την περίοδο των εκπτώσεων, η κοινή γνώμη φαίνεται διχασμένη, με το 52% να δηλώνει ότι τις εμπιστεύεται και το 45% ότι δεν τις εμπιστεύεται. Σε αυτό το θέμα υπάρχει διαφοροποίηση ως προς το φύλο, με την πλειοψηφία των γυναικών (55%) να εμπιστεύεται τις τιμές των εκπτώσεων, έναντι (49%) των ανδρών.

Συχνότητα αγορών από μεγάλα εμπορικά κέντρα

Στο ερώτημα «πόσο συχνά κάνετε αγορές από μεγάλα εμπορικά κέντρα, τύπου Mall», μόνο το 12% (του συνολικού πληθυσμού, πανελλαδικά) απαντά «συχνά». Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις κυρίως στις ηλικιακές κατηγορίες 25-34 (24%) και 35-44 ετών (23%), στους απόφοιτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (18%), στους κατοίκους του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Πρωτευούσης (14%) και των ημιαστικών κέντρων (16%), στους απασχολούμενους (17%) και στους κατόχους μηνιαίου οικογενειακού εισοδήματος άνω των 1.500 ευρώ.

Αναγνωσιμότητα υποχρεωτικής εγκατάστασης POS

Η αναγνωρισιμότητα της υποχρεωτικής εγκατάστασης POS είναι υψηλή. Οι 7 στους 10 ερωτώμενους (70%) έχει τύχει να δουν ή να ακούσουν κάτι σχετικά με την υποχρεωτική εγκατάσταση τερματικών αποδοχής καρτών (POS) στα καταστήματα και τις επιχειρήσεις εστίασης και ψυχαγωγίας. Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν κάρτες (75%), έναντι εκείνων που δεν χρησιμοποιούν (58%).

Επιπλέον, η στάση της κοινής γνώμης απέναντι σε αυτό το μέτρο είναι εμφανώς «υπέρ» με ποσοστό 61% (6 στους 10), έναντι ποσοστού 18% που είναι εναντίον και 16% που υιοθετεί ουδέτερη στάση. Ιδιαίτερα δε μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν κάρτες, το ποσοστό αποδοχής του μέτρου («υπέρ») είναι πολύ υψηλότερο (72%), έναντι εκείνων που δεν χρησιμοποιούν (37%).

Επίσης, και η αναγνωρισιμότητα του σήματος είναι αυξημένη. Στο ερώτημα, εάν έτυχε να δουν σε κάποιο κατάστημα ή επιχείρηση που δέχεται πληρωμές με κάρτα, το σήμα που δείχνει ότι διαθέτει εγκεκριμένο τερματικό αποδοχής καρτών (POS), η πλειοψηφία των ερωτώμενων απαντά καταφατικά (58%, «Ναι»). Ωστόσο, ένα σημαντικό ποσοστό -που συνολικά ανέρχεται στο 41% (4 στους 10)- απαντά είτε αρνητικά (36%, «Όχι») ή αναφέρει ότι δεν θυμάται (5%), παρά το γεγονός ότι η εγκατάσταση των POS, σε καταστήματα και επιχειρήσεις εστίασης και ψυχαγωγίας, είναι υποχρεωτική από την αρχή του τρέχοντος έτους. Σημειώνεται ότι η ορατότητα του σήματος διαθεσιμότητας POS που καταγράφηκε ήταν υψηλότερη μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν κάρτες (62%), έναντι εκείνων που δεν χρησιμοποιούν (48%).

Σχετικά με την αξιολόγηση της σημασίας που αποδίδεται στην τοποθέτηση τερματικού αποδοχής καρτών (POS) στα καταστήματα, το 57% των ερωτώμενων απαντά ότι «είναι σημαντικό». Αυτό ισχύει σε μεγαλύτερο βαθμό για εκείνους που χρησιμοποιούν κάρτες, στους οποίους το ποσοστό αγγίζει το 68%. Αντίθετα, το 41% της κοινής γνώμης δεν θεωρεί σημαντική τη διαθεσιμότητα POS στα καταστήματα (κυρίως δε, εκείνοι που δεν χρησιμοποιούν κάρτες, 62%). Σε αυτό το σημείο, επισημαίνεται ότι οι ερωτώμενοι που εκφράζονται έντονα υπέρ της μιας ή της άλλης άποψης είναι μοιρασμένοι (28% «πολύ σημαντικό», έναντι 26% «καθόλου σημαντικό»).

Πλαστικό χρήμα

Για την πληρέστερη διερεύνηση των στάσεων του κοινού κατασκευάστηκε μια κλίμακα στάσεων αποτελούμενη από 6 θέματα (“issues”) σε συστοιχία ερωτήσεων σχετικές με τη χρήση καρτών και μετρητών. Από τις απαντήσεις προέκυψε ότι η κοινή γνώμη έχει, γενικά, μια επιφυλακτική στάση απέναντι στη χρήση του πλαστικού χρήματος, αναγνωρίζοντας εξίσου πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Συγκεκριμένα, ως προς τα πλεονεκτήματα, η πλειοψηφία των ερωτώμενων συμφωνεί ότι «οι πληρωμές με κάρτα βοηθούν στην πάταξη της φοροδιαφυγής» (77%) και ότι «με την κάρτα, έχεις πάντα χρήματα επάνω σου» (70%). Παράλληλα, όμως, διατηρεί επιφυλάξεις ως προς κάποια μειονεκτήματα, όπως ότι «με τις κάρτες κινδυνεύουν τα προσωπικά δεδομένα» (61%) και ότι «με την κάρτα, δεν ξέρει κανείς τι ξοδεύει» (53%). Όσον αφορά τη χρήση μετρητών, αναγνωρίζεται το πλεονέκτημα ότι «ξέρεις τι ξοδεύεις» (79%), αλλά και το μειονέκτημα ότι «όταν έχεις πάνω σου μετρητά, φοβάσαι μήπως σε κλέψουν» (63%). Συνοπτικά και σύμφωνα με τον δείκτη στάσεων απέναντι στη χρήση πλαστικού χρήματος, περίπου 4 στους 10 ερωτώμενους (39%) έχουν «θετική» στάση, 3 στους 10 (32%) «ουδέτερη» και 3 στους 10 (29%) «αρνητική».

Οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν κατά πλειοψηφία να πληρώνουν με μετρητά

 Σε προσωπικό επίπεδο, οι 5 στους 10 ερωτώμενους (52%) προτιμούν να πληρώνουν περισσότερο ή μόνο με μετρητά, έναντι 4 στους 10 (39%) που προτιμούν να πληρώνουν περισσότερο ή μόνο με κάρτα. Το υπόλοιπο 8% (σχεδόν 1 στους 10), δεν εκφράζει ιδιαίτερη προτίμηση, επιλέγοντας τη μεσαία θέση («το ίδιο με μετρητά και με κάρτα»).

Η προτίμηση των μετρητών, έναντι της κάρτας, είναι υψηλότερη κυρίως στα άτομα ηλικίας 35-44 ετών (61%), στα άτομα που έχουν συμπληρώσει κατώτερο επίπεδο εκπαίδευσης (69%), στις νοικοκυρές (64%) και στους ανέργους (59%), καθώς επίσης και στους εργοδότες/αυτοαπασχολούμενους (69%), στους κατοίκους αγροτικών περιοχών (58%) και στους κατόχους μηνιαίου οικογενειακού εισοδήματος κάτω από 1.000 ευρώ.

Συχνότητα ηλεκτρονικών αγορών (e-shopping) και ασφάλεια συναλλαγών

Οι ηλεκτρονικές αγορές (e-shopping) δεν είναι διαδεδομένες στην ελληνική κοινωνία. Μάλιστα, ο 1 στους 2 ερωτώμενους (52%) «δεν ψωνίζει ποτέ από το διαδίκτυο» και ο 1 στους 3 (32%) μόλις «μία-δύο φορές το εξάμηνο ή πιο σπάνια». Μόνο το 16% του πληθυσμού κάνει, μέσα στον μήνα, αγορές μέσω internet. Οι κυριότερες κατηγορίες του πληθυσμού, που αγοράζουν συχνότερα μέσω internet, είναι: τα άτομα ηλικίας 25-34 ετών (33%) και 35-44 (37%), οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (25%), οι απασχολούμενοι (26%) και οι κάτοχοι μηνιαίου οικογενειακού εισοδήματος άνω των 1.500 ευρώ.

Από όσους πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές, οι 8 στους 10 (81%) δεν αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα ασφαλείας με τη χρήση κάρτας (π.χ. υπερχρέωση ή κλοπή προσωπικών δεδομένων), το 17% έκανε ηλεκτρονικές αγορές, αλλά δεν χρησιμοποίησε κάρτα (πλήρωσε με αντικαταβολή ή με τραπεζική κατάθεση), και μόνο το 1% των ερωτώμενων ανέφερε κάποιο πρόβλημα ασφαλείας.

Ανοικτά κέντρα εμπορίου

Ο θεσμός των «Ανοικτών Κέντρων Εμπορίου» που προωθεί η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) στον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και την Αλεξανδρούπολη, έχει πανελλαδικά μικρή αναγνωρισιμότητα (8%).

(ΑΠΕ-ΜΠΕ)