Αρχική Blog Σελίδα 15708

Αλεξάνδρεια – ΟΠΑΚΟΜ: ομιλία στην από τον νεφρολόγο κ. Καράτζιο Δημήτρη με θέμα “Οι επιπτώσεις του Διαβήτη στους Νεφρούς”

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Ο Οργανισμός Προσχολικής Αγωγής και Κοινωνικής Μέριμνας Δήμου Αλεξάνδρειας σας κάνει γνωστό ότι την Τρίτη 23 Μαΐου  2017 και ώρα 5:00 μμ θα γίνει ομιλία στην αίθουσα ψυχαγωγίας του ΚΑΠΗ,  από τον νεφρολόγο κ. Καράτζιο Δημήτρη  με θέμα <<Οι επιπτώσεις του  Διαβήτη στους Νεφρούς».

 ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ σε όλα τα μέλη του ΚΑΠΗ και στους Δημότες μας .

 

    Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ
    ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Γ. ΠΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
 

Απόστολος Βεσυρόπουλος: Δήλωση με αφορμή την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου

Με αφορμή την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, ο Βουλευτής Ημαθίας της Νέας Δημοκρατίας, Απόστολος Βεσυρόπουλος, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Η 19η Μαΐου, αποτελεί για ολόκληρο τον Ελληνισμό, μια ημέρα ιστορικής μνήμης και τιμής. Για όλους εκείνους τους Έλληνες του Πόντου, που υπήρξαν θύματα μιας απάνθρωπης Γενοκτονίας, ότι και αν λένε κάποιοι που επιχειρούν να ξαναγράψουν την ιστορία.

Οφείλουν όλοι να σεβαστούν τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου και τους 353.000 Έλληνες που δολοφονήθηκαν. Οφείλουμε απεριόριστο σεβασμό, για όλους όσους τότε έχασαν τη ζωή τους ή ξεριζώθηκαν από τις εστίες τους, μόνο και μόνο επειδή ήταν Έλληνες Χριστιανοί.  Η δικαίωση για όλο τον Ποντιακό Ελληνισμό είναι η καθολική και παγκόσμια αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ποντίων».

 

Από την 1η Ιουνίου, υποχρεωτικά η καταβολή των αποδοχών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, μέσω τράπεζας

Καθιερώνεται η υποχρεωτική καταβολή, εκ μέρους των εργοδοτών, των αποδοχών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα αποκλειστικά στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων μισθωτών, σύμφωνα με Κοινή Υπουργική Απόφαση της υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Έφης Αχτσιόγλου και του υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου, με ημερομηνία έναρξης ισχύος την 1η Ιουνίου 2017.

Σε εργοδότες που τυχόν παραβούν την υποχρέωση καταβολής των αποδοχών των εργαζομένων αποκλειστικά σε τραπεζικό λογαριασμό τους, θα επιβάλλονται κυρώσεις από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας, η καταβολή των αποδοχών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα αποκλειστικά στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους θα περιορίσει φαινόμενα μη καταβολής αποδοχών, δίνοντας τη δυνατότητα για πιο αποτελεσματικό έλεγχο και καταπολέμηση της παραβατικότητας στην αγορά εργασίας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

« Μαυροθάλασσα την πατρίδαμ΄ έχασα…»- Γράφει ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ημαθίας Γεώργιος Ουρσουζίδης

         Η μνήμη μένει ζωντανή, η απόδοση της οφειλόμενης τιμής και του οφειλόμενου σεβασμού στους νεκρούς αδελφούς μας – στους ακριβούς μας προγόνους – παραμένει άσβεστη.

         Το άδικο ακολουθεί τους θύτες, στοιχειώνει τις ψυχές τους.

         Τα αδικοχαμένα θύματα, όμως ζουν, στο μυαλό και στις ψυχές των ανθρώπων, φόρος τιμής τους πρέπει – και θα τους αποδίδεται αιώνια!

          Η οδύνη της απώλειας, γίνεται δύναμη και ιστορία – ιστορία λαμπρή – μας κάνει περήφανους, γιατί στην μακρόχρονη ιστορία μας, ποτέ δεν διαπράξαμε τέτοιο άδικο.

         Ο πόνος, ο νόστος, ο καημός, γίνεται έμπνευση, γίνεται θρύλος, όπως το υπέροχο ποίημα, του έξοχου γιατρού μας, του αείμνηστου,  Χρήστου Αντωνιάδη!

 

Την πατρίδαμ’ έχασα,
έκλαψα και πόνεσα.
Λύουμαι κι αρόθυμο, όι όι
ν’ ανασπάλω κι επορώ.


Μίαν κι άλλο `σην ζωή μ’
σο πεγάδι μ’ σην αυλή μ’ .
Νέροπον ας έπινα, όι όι
και τ’ ομμάτα μ’ έπλυνα.

Τά ταφία μ’ έχασα
ντ’ έθαψα κι ενέσπαλα.
Τ’ εμετέρτς αναστορώ, όι όι
και `ς σο ψυόπο μ’ κουβαλώ.

Εκκλησίας έρημα,
μοναστήρα ακάντηλα,
πόρτας και παράθυρα, όι όι
επέμναν ακρόνυχτα.

 

Αθήνα 19/5/2017                            Ουρσουζίδης Ν. Γιώργος

                                                                Βουλευτής Ημαθίας του ΣΥΡΙΖΑ

https://www.youtube.com/watch?v=9835AnLaEiM

http://www.stixoi.info/stixoi.php?info=Lyrics&act=details&song_id=17779

Στίχοι:  

Χρήστος Αντωνιάδης

Μουσική:  

Κώστας Σιαμίδης

  1. Γιάννης Κουρτίδης & Αχιλλέας Βασιλειάδης

         

 

Μήνυμα του Δημάρχου Αλεξάνδρειας για την Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου – (Παρασκευή, 19 Μαΐου)

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΓΚΥΡΙΝΗ 

ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ

Η 19η Μαΐου αποτελεί ημέρα τιμής αλλά και μέρα μνήμης  για όλον τον ελληνισμό και για όλη την πολιτισμένη ανθρωπότητα .

Η γενοκτονία του ποντιακού Eλληνισμού συντελέστηκε με τη συν-ευθύνη των μεγάλων δυνάμεων  που επέτρεψαν τον ξεριζωμό  των Ποντίων από τα πάτρια εδάφη τους.

Η μεγάλη σφαγή των πάνω  από 350.000 Ποντίων από τους Νεότουρκους του Κεμάλ και τους συνεχιστές του, αποτελεί μια από τις πιο μαύρες σελίδες στη σύγχρονη  ιστορία, από την  οποία όμως ευτυχώς δεν κατόρθωσε να σβήσει ούτε τη λάμψη του ηρωισμού και της αυτοθυσίας τους ,ούτε να σκιάσει τη θύμησή τους και την αγάπη τους για τις Αλησμόνητες Πατρίδες, οι οποίες ζουν ακόμη μέσα στην Μητέρα Πατρίδα.

Πρέπει να είμαστε περήφανοι για τους Πόντιους αδελφούς μας διότι μας έκαναν  κοινωνούς της τεράστιας πολιτιστικής κληρονομιάς που με μεράκι και αίσθημα ευθύνης,  οι Πρόσφυγες του Πόντου ,διαφύλαξαν.

 Συγχρόνως  έχουμε χρέος όλοι οι Έλληνες , με πρωταγωνιστές τις νεώτερες γενιές των Ποντίων, ατομικά και συλλογικά να στείλουμε ένα δυνατό μήνυμα  σαν πολιτεία ,σαν άνθρωποι στη γειτονική Τουρκία με την οποία σαφώς και επιθυμούμε την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων και καλής γειτονίας, αλλά αν θέλει να βρει θέση στην Ευρωπαϊκή οικογένεια ,οφείλει να αναγνωρίσει την Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου.

Είναι ιστορικό χρέος μια συγνώμη και μια  Διεθνής αναγνώριση της Γενοκτονίας για τον πόνο και τον ξεριζωμό που προκάλεσαν  σε έναν υπερήφανο ,εργατικό και προοδευτικό Λαό που για πάνω από τρεις χιλιάδες χρόνια έζησε δημιουργικά και ειρηνικά στον ιστορικό Πόντο, παράγοντας αξιόλογο πολιτισμό.

Η 19η Μαΐου ορίστηκε ως ημέρα μνήμης της γενοκτονίας των 350.000 Ελλήνων του Πόντου, αποτίνοντας έτσι έναν ελάχιστο φόρο τιμής στους συμπατριώτες μας ,τους πολίτες του αρχαίου πολιτισμού, τους στρατιώτες του Χριστιανισμού που πολέμησαν για τα ίδια ιδανικά χιλιάδες χρόνια .

Με ευλάβεια στρέφουμε σήμερα τη σκέψη μας σε  αυτούς που θυσιάστηκαν  και αποτίνουμε φόρο τιμής , με σεβασμό τιμούμε αυτούς που πόνεσαν και ξεριζώθηκαν  και οφείλουμε μια μεγάλη αναγνώριση  σε αυτούς που συνεχίζουν την ιστορία του Πόντου…

O
ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ 
 ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΓΚΥΡΙΝΗΣ 

Αιτία του δυστυχήματος του εκτροχιασμού του τρένου στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης η ταχύτητα- Πήγαινε με 144,3 Km/h

Η ταχύτητα που είχε αναπτύξει ο μηχανοδηγός του συρμού που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη,  πήγαινε με 144,3 km/h, είναι η αιτία του δυστυχήματος στην περιοχή Αδενδρου.

     Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο σχετικό πόρισμα, «η επιτροπή, λαμβάνοντας υπόψιν τα διαθέσιμα στοιχεία και με την επιφύλαξη των επιπλέον στοιχείων που ενδεχομένως να προκύψουν όσον αφορά στην έκταση και στο μέγεθος των ζημιών, εκτιμά ότι το αίτιο εκτροχίασης της αμαξοστοιχίας 58 της 13/5/2017 είναι η ταχύτητα που είχε αναπτύξει. Με βάση την επίσημη ανάλυση των στοιχείων του ταχογράφου (Teloc) που έγινε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατά την ώρα της εκτροχίασης, η ταχύτητά της ήταν 144,3 KM /h, ενώ η επιτρεπόμενη ταχύτητα διέλυσης από την 1η γραμμή (παρακαμπτήριος) του Σ.Σ Άδενδρου ήταν 60 Κm/h. Aπό τα στοιχεία δεν φαίνεται να έχει γίνει εφαρμογή πέδης».

   «Ενδεχόμενα ερωτήματα που σχετίζονται με την αντοχή της σιδηροτροχιάς και έχουν επίσης σχέση με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά της θραύσης θα απαντηθούν μετά το πόρισμα του εργαστηριακού ελέγχου του δείγματος της σιδηροτροχιάς (από Πιστοποιημένο Πανεπιστημιακό Εργαστήριο). Με την προσωρινή (ορθή μεν κανονιστικά, αλλά επιβαρυμένη λειτουργικά) κατάσταση του δικτύου, θα πρέπει να εξεταστούν μέτρα που θα απέτρεπαν ή θα μείωναν δραστικά την υπέρβαση του εκάστοτε ορίου ταχύτητας», προστίθεται στο πόρισμα.

     Η προκαταρκτική Έκθεση Εκτίμησης παραδόθηκε σήμερα το μεσημέρι στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, από τον γγ Υποδομών και Μεταφορών, Θάνο Βούρδα, ο οποίος νωρίτερα πραγματοποίησε ευρεία σύσκεψη με την Επιτροπή των Εμπειρογνωμόνων και το σύνολο των διοικήσεων των σιδηροδρομικών εταιρειών (ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΤΥΥ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ) για το συγκεκριμένο ζήτημα.

     Σημειώνεται, ότι η τριμελής Επιτροπή των Εμπειρογνωμόνων συνεχίζει εντατικά το έργο της και το τελικό πόρισμα θα κατατεθεί στις αρμόδιες Αρχές το επόμενο διάστημα.

     Όσον αφορά τις εργασίες αποκατάστασης του δικτύου στην περιοχή του Άδενδρου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιβεβαιώνει ότι προχωρούν εντατικά όλες οι απαραίτητες εργασίες, σύμφωνα με τη σχετική εντολή που είχε δώσει από την πρώτη στιγμή ο κ. Σπίρτζης. Συγκεκριμένα, αύριο ολοκληρώνεται η απομάκρυνση του συρμού που εκτροχιάστηκε, ενώ έχει κατεδαφιστεί το κτίριο που «χτυπήθηκε», έχει ολοκληρωθεί η αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής και μέσα στο επόμενο δεκαήμερο θα ολοκληρωθεί η ανάταξη της ηλεκτροκίνησης.

 

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ ΑΠΕ ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΙΑΚΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ-Συνέντευξη με τον καθηγητή Κ. Φωτιάδη: «Υπάρχει πάντα αυτή η μοναδική μαγιά του Ελληνισμού»

Ο καθηγητής Κωνσταντίνος Φωτιάδης, που έχει συμβάλει τα μέγιστα στην τεκμηρίωση της ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού, μιλά στον Ανδρέα Μακρίδη για τη σχέση με την αρχαία Ελλάδα, την τεράστια συμβολή στο δημιούργημα της Αναγέννησης στη Δύση, τη διαφορά μεταξύ Γενοκτονίας και Εθνοκάθαρσης, τους “κρυπτοχριστιανούς” και “κρυπτορομηούς”, το ελληνικό χωριό του Ερντογάν, τις διώξεις επί Στάλιν, αλλά και για το “μεσογειακό αίμα”, το πιο δυναμικό.

«Ο καθηγητής του πανεπιστημίου της Δυτικής Μακεδονίας, Κωνσταντίνος Φωτιάδης, έχει συμβάλει τα μέγιστα στην τεκμηρίωση της ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού και της Γενοκτονίας του, με δεκάδες βιβλία και δημοσιεύσεις, αλλά και πάμπολλες διαλέξεις εντός και εκτός Ελλάδας, σε μέρη όπου ζουν Πόντιοι και νεοπρόσφυγες από την πρώην Σοβιετική Ένωση. Στα 2004, η Βουλή των Ελλήνων εξέδωσε έργο του με τίτλο “Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου”. Η αρχικά προγραμματισθείσα ωστόσο μετάφραση και έκδοσή του στα αγγλικά, δεν έχει πραγματοποιηθεί.

– Ο ποντιακός Ελληνισμός είναι μία εναλλακτική, εξίσου έγκυρη εξέλιξη του αρχαίου Ελληνισμού, ή ένα φαινόμενο που εν πολλοίς διαμορφώθηκε κατά την βυζαντινή περίοδο, την περίοδο της Ρωμιοσύνης και της οθωμανικής κατάκτησης;

Δεν ανήκω στην ομάδα των αναθεωρητών που λένε πως δεν υπάρχει συνέχεια της Ιστορίας του Ελληνισμού. Υπάρχει η συνέχεια από την αρχαιότητα, από τα ομηρικά χρόνια, που αποκαλούσαμε τον ουρανό “ουρανό”, την γη “γη”, τον ήλιο “ήλιο”, ως τις μέρες μας. Αναφέρατε την βυζαντινή περίοδο. Μα τον 6 π.Χ. αιώνα, έχουμε 76 ελληνικούς οικισμούς στον Εύξεινο Πόντο. Η Ελλάδα με τις μεταναστεύσεις μέσω Μιλήτου, και μετά μέσω Σινώπης και Τραπεζούντας, έχει κυριεύσει όλο τον βόρειο Εύξεινο Πόντο – και μέχρι σήμερα, όλοι οι παράλιοι λαοί του Ευξείνου Πόντου, με σεβασμό δέχονται ότι τις πόλεις τους ίδρυσαν οι Έλληνες. Τι να πούμε; Για την Διοσκουριάδα, το σημερινό Σοχούμ; Αν θα πάω πιο πάνω, δίπλα στην Ανάπα υπάρχει η αρχαία ελληνική Γοργιππία, όπου σώζεται το ελληνικό μουσείο και δεν έχει τίποτε άλλο παρά ευρήματα από την αρχαία ελληνική πόλη. Σώθηκε και το οικιστικό οικοδόμημα των αρχόντων της εποχής εκείνης και όποιος κάνει τον περίπλου του Ευξείνου Πόντου, μόνο θαυμασμό για την παρουσία και την δράση των Ελλήνων νοιώθει. Και μιλάμε για 76 πόλεις και οικισμούς στον 6ο αιώνα, όταν στην Ελλάδα δεν είχαμε πάνω από 15 πόλεις. Στο πέρασμα των αιώνων, έχουμε βεβαίως παρακμές, αλλά υπάρχει πάντα η μαγιά για την οποία μιλά ο Μακρυγιάννης. Η μαγιά αυτή φουντώνει, όπως το είδαμε το 1204: Όταν μεγάλο μέρος της διανόησής μας πήρε το δρόμο προς τη Δύση και έστησε ουσιαστικά το οικοδόμημα της Αναγέννησης στη Δύση, ένα άλλο κομμάτι πήρε το δρόμο για τον βόρειο Εύξεινο Πόντο στην περιοχή του Δούναβη. Μετά το 1461, μετά την άλωση της Τραπεζούντας, ο Ελληνισμός, όσες φορές διώκεται, παίρνει αναγκαστικά το δρόμο της αναγκαστικής φυγής και εξόδου προς τις ομόθρησκες περιοχές της Ρωσίας, της Γεωργίας και της Αρμενίας. Στα 1917, όπου έχουμε το μεγάλο συνέδριο στο Ταϊγάνιο της Ρωσίας, ξέρουμε πως πήραν μέρος 750 αντιπρόσωποι, που ο καθένας τους εκπροσωπούσε 1000 Έλληνες. Που σημαίνει πως το 1917, έχουμε στη Ρωσία 750.000 Έλληνες, τη στιγμή που το 1917 ο πληθυσμός της Ελλάδας δεν ξεπερνούσε τα 4 εκ.. Άρα είναι ένας μεγάλος αριθμός, μόνο ο Ελληνισμός της Ρωσίας. Το 1913, ο Ελληνισμός της Ελλάδας είχε 3,8 εκ. Έλληνες, όταν ο Ελληνισμός της Ανατολής (Μικρασία, Ρωσία, Βουλγαρία, Ρουμανία) είχε 4,3 εκ.. Η πλειοψηφία ζούσε σ’ αυτήν την περιοχή – και γι’ αυτό το κομμάτι δεν λέμε τίποτα στα σχολικά μας βιβλία. Και η ευθύνη βαραίνει πολλούς και κυρίως τις ελλαδικές κυβερνήσεις γιατί έχουν πολλά κρίματα γι’ αυτόν τον γεωγραφικό χώρο και τους Έλληνες που τους παράτησαν.

– Θεωρείτε πως για την αποσιώπηση αυτή, έχει παίξει ρόλο το γεγονός ότι ο ποντακός Ελληνισμός εκπροσωπεί πολιτισμικά μια πιο ανατολική θέαση του κόσμου ή νοοτροπία, ενώ οι ελλαδικές κυβερνήσεις προσπαθούσαν να πετύχουν έναν εκδυτικισμό; Υπάρχει δηλαδή κάποια σύγκρουση ταυτοτήτων στο πλαίσιο που περιγράφουμε;

Δεν θα το έλεγα. Θα έλεγα μάλιστα πως ήταν ευλογία που ο μικρασιατικός και κυρίως ο ποντιακός πολιτισμός συνόρευε με την Ανατολή. Τον 8ο και 9ο αιώνα μ.Χ. η Τραπεζούντα ήταν το κέντρο της αστρονομίας και των μαθηματικών. Δεν ήταν η Κωνσταντινούπολη το κέντρο των μαθηματικών και της αστρονομίας, αλλά η Τραπεζούντα! Ειδικά ο ποντιακός Ελληνισμός δεν ήταν αποκομμένος από την Δύση: Όλο το διακομιστικό εμπόριο της Ευρώπης γινόταν μέσω του Δούναβη και τα πλοία απ’ τον Δούναβη έφταναν στην Τραπεζούντα και από κει ακολουθούσαν τα καραβάνια για τις χώρες του μεταξιού. Άρα η Τραπεζούντα δεν ήταν μονάχα κέντρο διακομιστικό, αλλά κέντρο πολυπολιτισμικού χώρου, όπου αντιπρόσωποι πολλών χωρών διαβιούσαν για να μπορούν να διακινούν τα εμπορεύματα, και όταν οι λαοί έρχονται σε επαφή, δίνουν και παίρνουν. Μπορούμε να πούμε λοιπόν ότι έπαιζε καθοριστικό ρόλο – έως το 1860-61 που ανοίγει η διώρυγα του Σουέζ και ανατρέπεται πλέον το συναλλακτικό εμπόριο με την Ανατολή, γιατί είναι πολύ πιο οικονομική η κίνηση μέσω του Σουέζ απ’ ό,τι με τα καραβάνια. Εκείνα βεβαίως συνεχίζουν, αλλά έχουν χάσει την εμπορική και πολιτισμική παρουσία τους.

– Η ταυτότητα των Ποντίων τι κουβαλάει από τα όσα έχετε περιγράψει και κατά πόσον ενδεχομένως επισκιάζεται από το γεγονός της Γενοκτονίας;

Κοιτάξτε: Δεν μπορούμε να μιλάμε για ποντιακή ταυτότητα. Πρέπει να μιλάμε για ελληνική ταυτότητα. Γιατί αν αρχίσουμε να μιλάμε για ποντιακή ταυτότητα, θα πρέπει να μιλάμε για μωραΐτικη, κρητική, κυπριακή, θρακιώτικη, σαρακατσάνικη, ηπειρώτικη. Είμαστε ένα από τα πετράδια σε ένα ψηφιδωτό πανέμορφο, πολύχρωμο, που όταν τα συνθέτουμε, τότε κάνουμε το σύνολο που είναι το ψηφιδωτό του οικουμενικού Ελληνισμού. Όχι του Ελλαδισμού! Δυστυχώς, αν σήμερα μιλάνε κάποιοι – και επικίνδυνα – για ποντιακή ταυτότητα, είναι γιατί το τσιράθλιο αυτό ελλαδικό κράτος, ποτέ δεν σεβάστηκε την ιστορία των Ελλήνων της Ανατολής και γι’ αυτό δεν σεβάστηκε το μεγάλο γεγονός που είναι η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. Δεν μπορεί ο Πρόεδρος της Γερμανικής Δημοκρατίας να αναγνωρίζει και να μιλά για την Γενοκτονία του Πόντου, ο συμπρόεδρος των Πρασίνων Τσεμ Εζντεμίρ να μιλά για την Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου και εμείς εδώ, πέρα από την βερμπαλιστική αναγνώριση που έγινε, να κρυβόμαστε στα λαγούμια. Όταν τους λέμε να ‘ναι παρόντες σε εκδηλώσεις, δεν βρίσκονται. Πέρσι, έγινε ειδική συνεδρίαση στο γερμανικό Κοινοβούλιο για τις αναγνωρίσεις των γενοκτονιών στην Ανατολή, και εμφανίζονται οι Αρμένιοι με υπουργούς – και από μας δεν πήγε ούτε ένας κατώτερος υπάλληλος του προξενείου ή της πρεσβείας. Πήγαν μόνο ένα πούλμαν από ποντιακά σωματεία, σε αντίθεση με τους Αρμένιους που γέμισαν την αυλή του Κοινοβουλίου.

Οι δικοί μας έχουν μια τουρκοφοβία. Κι αυτή δεν είναι τωρινή. Υπάρχει απ’ το 1924.

– Πρόσφατα απασχόλησε την κοινή γνώμη η διαμάχη για το αν στον Πόντο συντελέσθηκε “εθνοκάθαρση” ή “γενοκτονία”. Πώς την αντιμετωπίζετε εσείς;

Για μένα δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στην εθνοκάθαρση και στην γενοκτονία. Ο όρος “εθνοκάθαρση” δεν σημαίνει για μένα ότι δεν έχει μεγάλη βαρύτητα, ούτε σηματοδοτεί μια χλιαρή αντίληψη της βάρβαρης συμπεριφοράς της συγκεκριμένης ή οποιασδήποτε άλλης χώρας. Ποια είναι η διαφορά; Με το “εθνοκάθαρση”, η συγκεκριμένη χώρα δεν διώκεται ποινικά για το έγκλημα της γενοκτονίας: Στιγματίζεται ως βάρβαρη χώρα αλλά ως εκεί. Ενώ με τη λέξη “γενοκτονία”, υπάρχει αυτή η διαδικασία της ποινικής απόδοσης ευθυνών και καταδίκης.

Αυτό που έγινε στον Πόντο, ήτανε γενοκτονία. Και θα έλεγα, πως σε αντίθεση με την “προοδευτική” Αριστερά της Ελλάδος, η μεγάλη πλειοψηφία της Αριστεράς της Τουρκίας, είναι υπέρ της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Σας παραπέμπω στο βιβλίο “Η 19η Μαΐου εκείθεν και εντεύθεν του Αιγαίου” που βασίζεται σε 300 τουρκικά βιβλία για το ποντιακό ζήτημα. Εκεί μέσα θα δείτε τις απόψεις της προοδευτικής τουρκικής Αριστεράς που μιλά για γενοκτονία.

Εμείς δεν συντηρούμε την αντιπαλότητα. Αλλά θέλω να σας ενημερώσω, ότι έχουμε δικαίωμα και υποχρέωση απέναντι στην μνήμη. Διότι χωρίς την μνήμη πληρώσαμε πολλές φορές ακριβά αυτά τα γεγονότα. Η Συνθήκη της Λωζάνης υποτίθεται πως έδινε ένα τέλος στις διαφορές των δύο χωρών. Αμέσως μετά ήρθε το Ελληνοτουρκικό Σύμφωνο Φιλίας που ουσιαστικά ήταν η καταστροφή του Ελληνισμού της Κωνσταντινούπολης: Απέμειναν εκεί 2500 Έλληνες. Οι Τούρκοι εκμεταλλεύτηκαν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και έφεραν τον νόμο Βαρλίκ Βεργκισί που ήταν η οικονομική γενοκτονία των Ελλήνων. Τι έγινε το 1955; Το 1964; Το 1974 στην Κύπρο;

– Ζούμε όμως σε μια εποχή όπου υπάρχει το διαδίκτυο, οι μετακινήσεις ανθρώπων, οι επιστημονικές ανταλλαγές. Κάποιος θα μπορούσε να σας πει πως αυτού του είδους η πολιτική, μπορεί να είναι συναισθηματικά και εθνικά δικαιολογημένη, αλλά δεν αποδίδει. Μήπως η καλλιέργεια ενός καλού κλίματος ανάμεσα στις δύο χώρες θα βοηθούσε ενδεχομένως πολύ περισσότερο να βγει στο φως η αλήθεια;

Χωρίς την αναγνώριση της Γενοκτονίας, οι Έλληνες του Πόντου δεν έχουμε μέλλον γιατί δεν έχουμε Ιστορία. Θα πρέπει να σταθούμε κάποια στιγμή στο ύψος της Αντιγόνης και να μην ακολουθήσουμε τη λογική του Κρέοντα. Δικαίωση της μνήμης. Έχουμε υποχρέωση απέναντι στα 353.000 θύματά μας να αγωνιστούμε για την δικαίωσή τους και για να υπάρξει μια ηθική και ψυχική ανάπαυση αυτών. Αλλιώς γιατί κάνουμε τα μνημόσυνα; Το μνημόσυνο του πατέρα σου και του πατέρα μου και του παππού μου γιατί το κάνουμε; Είναι αυτό που νοιώθεις μέσα σου, την εσωτερική ανάγκη της ανάπαυσης της ψυχής. Και αυτές οι ψυχές των δικών μας, όσο δεν δικαιώνονται, αιωρούνται σύμφωνα με την παράδοση την αρχαιοελληνική. Επιβάλλεται, όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά και για να μην συνεχίσει η Τουρκία την παράδοση της γενοκτονίας. Γιατί μετά από μας, συνεχίζει με τους Κούρδους, που είναι η αρχαιότερη γηγενής εθνότητα που ζούσε στον μικρασιατικό χώρο – οι Καρδούχοι του Ξενοφώντα.

– Υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην Τουρκία οι “κρυπτοχριστιανοί”, οι “κρυπτορωμηοί”;

Στα 1911-13, η Ελλάδα για πρώτη φορά θέλει να μάθει πόσοι είναι οι Έλληνες της Μικράς Ασίας και επειδή δεν μπορεί η ίδια να κάνει απογραφή, αυτή γίνεται μέσω του Πατριαρχείου. Έτσι αποκαλύπτεται πως το 1913-14, στην Μικρά Ασία υπάρχουν 697.000 Έλληνες, 190.000 Έλληνες μουσουλμάνοι ποντιόφωνοι με ελληνική συνείδηση και 43.000 κρυπτοχριστιανοί. Το 1913, η ανταλλαγή έγινε με βάση την θρησκεία. Αυτοί που επίσημα δήλωσαν Έλληνες μουσουλμάνοι, δεν μπόρεσαν ποτέ να ‘ρθουν στην Ελλάδα. “Έναν αίμαν είμεστε μετ’ εσάς” μου λέει μια γιαγιά όταν πήγα εγώ. “Τέρες πώς εμοιάζ τα κατσίαμ’ς – δες πώς μοιάζουν τα πρόσωπά μας!”. Και στο ερώτημα αν θα μου ‘δινε την κόρη της, μου είπε, “σε σεν τη δίγα την”. “Σε σένα την δίνω, στον Τούρκο δεν την δίνω!”.

Το κρυπτοχριστιανικό πρόβλημα υπάρχει και είναι επίκαιρο. Πάνω σ’ αυτό έκανα την διδακτορική μου διατριβή. Σήμερα, η Ζεϊνέπ Τουρκιλμάζ, μία μουσουλμάνα κουρδικής καταγωγής, έκανε στο πανεπιστήμιο Πρίνστον διατριβή για τους κρυπτοχριστιανούς του Πόντου. Και υπάρχει κι ένας δεύτερος καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Κερασούντας, που γράφει ένα τρίτο βιβλίο για τους κρυπτοχριστιανούς μέσα απ’ τα οθωμανικά έγγραφα. Καταλαβαίνετε πως το θέμα αυτό είναι επίσης επίκαιρο, που στις παράλογες απαιτήσεις του Ερντογάν και των γκρίζων λύκων της Μικράς Ασίας, θα έπρεπε οι ελληνικές κυβερνήσεις, αν είχαν λίγο τσαγανό, να βγουν με τέτοια ντοκουμέντα. Όχι για να ξύσουμε παλιές πληγές, αλλά μέσω της Ιστορίας να αποκαταστήσουμε τα πράγματα και να σταματήσουμε τις παράλογες απαιτήσεις. Η νεολαία η τουρκική, αντιμετωπίζει όντως διαφορετικά τα πράγματα, αλλά καθημερινά δεχόμαστε απειλές από το τουρκικό κράτος, λένε πως 18 νησιά είναι τουρκικά και παίζονται επικίνδυνα παιχνίδια στην περιοχή μας.

– Ερχόμαστε τώρα σε ένα άλλο θέμα, που είναι ο ποντιακός Ελληνισμός που έχει φύγει απ’ την Τουρκία και έχει καταφύγει στην Σ. Ένωση και εκεί έχουμε την περίοδο των σταλινικών διώξεων. Κάποιοι θεωρούν πως είναι περίπου κάτι αντίστοιχο με εκείνο που έκανε ο Κεμάλ. Ποια είναι η δική σας άποψη επ’ αυτού;

Είναι σταλινικές διώξεις σκληρού τύπου. Δεν θα έλεγα όμως ότι είναι γενοκτονία. Η γενοκτονία είναι άλλο κεφάλαιο. Αλλά η σταλινική πολιτική απέναντι, όχι μόνο στους Έλληνες, αλλά σε όλες τις μικρές μειονότητες, είναι βαρβαρότητα.

Στόχος εξόντωσης, στόχος “Άουσβιτς εν ροή” όπως είχε χαρακτηρίσει ο Ενεπεκίδης την Γενοκτονία στον Πόντο, δεν υπάρχει. Οι σταλινικές διώξεις όμως, είναι αδικαιολόγητες. Ξεκινούν το 1938, με εκτοπίσεις της πνευματικής ηγεσίας. Το ’42 έχουμε τις διώξεις των Ελλήνων της Κριμαίας, το ’44 όλης της περιοχής του Κρασνοντάρ. Το ’49 που εξορίζονται οι Έλληνες του Βατούμ, του Σοχούμ και της Γεωργίας, είναι μετά την λήξη του πατριωτικού πολέμου, στον οποίον πήραν μέρος χιλιάδες Έλληνες και υπήρχαν Έλληνες με δέκα κιλά παράσημα. Και η απόφαση λέει “όλοι οι Έλληνες”!

Οι σταλινικοί διωγμοί ποτέ δεν δικαιολογήθηκαν. Υπάρχει η αιτιολογία ότι οι Έλληνες εστάλησαν εκεί για να καλλιεργήσουν τις άγονες περιοχές ως γνήσιοι καλλιεργητές από αγροτικές περιοχές – και πήγαν και δημιουργήσανε καινούργιες πόλεις. Η Τασκένδη είναι ουσιαστικά δημιούργημα των Ελλήνων, εκείνοι την μεγάλωσαν ως πόλη. Μετά τον θάνατο του Στάλιν, ήδη από το ’55 η ηγεσία του ΚΚΣΕ παραδέχεται πως ήταν λάθος ο εκτοπισμός όλων αυτών των πληθυσμών. Ποτέ όμως δεν είπαν την αλήθεια. Η αλήθεια θα βγει μετά το 20ο συνέδριο όταν καταγγέλθηκε επίσημα η σταλινική πολιτική από τον Χρουστσώφ, και μετά την Περεστρόικα επιτράπηκε στα εγγόνια των ανθρώπων αυτών, να ζητήσουν με αιτήσεις τους να μάθουν, πού φυλακίστηκαν, πού εξορίστηκαν, πού εκτελέστηκαν, που είναι οι τάφοι των παππούδων τους, ώστε να πάνε να ανάψουν ένα κερί. Και μετά το 1991, έχουμε άπειρες απαντήσεις της KGB, στις οποίες παραδέχεται πως άδικα έγιναν οι εκτελέσεις και προσπαθούσαν να τους πουν πως λόγω οικονομικής κρίσης, το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να τους δώσουν μια πολύ μικρή σύνταξη, και κάποιες διευκολύνσεις, όπως δωρεάν εισιτήρια για τα θέατρα και το μετρό. Είναι ένα τραγικό κεφάλαιο.

Το επιχείρημα που πολλές φορές βγαίνει απ’ τα στόματα μερικών ανιστόρητων και βέβηλων, ότι τάχα οι Έλληνες ήταν σύμμαχοι των Γερμανών και γι’ αυτό και τους εξόρισε ο Στάλιν, είναι ό,τι πιο ανήθικο έχει λεχθεί.

– Αυτό βεβαίως το λένε και κάποιοι που ανήκουν στον χώρο της Άκρας Δεξιάς.

Αυτοί το λένε γιατί θέλουν να πουν ότι “εμείς, να βλέπετε; Με τη Γερμανία…”. Υπάρχει ένα βιβλίο του σοβιετικού ιστορικού Ανατόλι Πριστάφκιν, που λέει πως “δεν υπήρχε ούτε ένας Έλληνας στην Κριμαία, όταν ήρθαν οι Γερμανοί, που να συνεργάστηκε μαζί τους και ήταν οι Έλληνες που μας τροφοδοτούσαν με νερό για να πιούμε”. Τώρα, αν σε κάποιο χωριό που είχαν καταλάβει οι Γερμανοί, τρεις, πέντε, δέκα συνεργάστηκαν, είτε επειδή χρηματίζονταν, είτε επειδή πιέστηκαν, αυτό έχει γίνει και στην Ελλάδα την εποχή της γερμανικής Κατοχής.

– Η Ελλάδα βρίσκεται αυτή τη στιγμή σαν το Βυζάντιο με δύο κεφάλια. Από τη μια προσπαθούμε με πάρα πολύ έντονο τρόπο να ακολουθήσουμε τη Δύση στα μοντέλα εκσυγχρονισμού που εκείνη ανοίγει, και απ’ την άλλη προσπαθούμε ακόμα να ενσωματώσουμε τις παλαιότερες γενιές των Ποντίων, και αυτούς που έρχονται σήμερα και αποκαλούμε “Ρωσοπόντιους”. Πώς βλέπετε το μέλλον αυτής της χώρας; Η ελληνική ταυτότητα είναι σε θέση να ενσωματώσει και τα δύο αυτά στοιχεία ταυτοχρόνως;

Ο Μακρυγιάννης είπε πως πολλές φορές φτάσαμε στο χείλος του γκρεμού, αλλά υπάρχει η μαγιά. Και η μαγιά υπάρχει και είναι πλούσια. Και η καινούργια μαγιά έχει και ουσιαστική παιδεία, μόρφωση και δεν φοβάται, γιατί έχει όπλο τη γνώση. Κι ας είμαστε λίγοι. Πάντα ήμασταν λίγοι. Απλώς χρειάζεται διαφορετική εθνική στρατηγική – και δεν υπάρχει. Δεν υπάρχει, γιατί δεν είναι μόνον οι πιέσεις του ΔΝΤ που μας τρομοκρατούν με όλα αυτά τα μέτρα. Είναι κυρίως οι πιέσεις που δεχόμαστε μέσω της Αμερικής, από τη γειτονική χώρα.

Για πρώτη φορά όμως, η Αμερική και οι συμμαχικές χώρες καταλάβανε με ποιον έχουνε να κάνουν. Κι αυτό είναι η μεγάλη νίκη – και η τραγική ειρωνεία: Ο Ερντογάν είναι από ένα ελληνικό χωριό, την Ποταμιά, και θεωρώ πως είναι από κείνους, που οι παππούδες τους αλλαξοπίστησαν. Όπως λέμε οι Πόντιοι, “απ’ υστερνέας πι τουρκίζ, κι άλλ’ αφορισμένος είναι”. Ο εκτουρκισμένος τελευταία είναι και ο χειρότερος, γιατί θα πρέπει να αποδείξει πως είναι αυτός που λέει. Και γνωρίζουμε πολύ καλά πως όταν στο χωριό του τον καλωσόρισαν “στην Ποταμιά” και όχι με το τούρκικο όνομα του χωριού, οι γκρίζοι λύκοι με τους οποίους τώρα συμμάχησε, τον κατηγορούσαν πως έχει “βρώμικο αίμα”.

Θέλω να σας πω ότι δεν φοβάμαι. Για μένα ο Ελληνισμός της πρώην Σοβιετικής Ένωσης ήταν ευλογία. Τον αφήσαμε και καταστράφηκε. Αντί τα πρώτα χρόνια να δώσουμε λίγα χρήματα και να τους ενισχύσουμε να μείνουν εκεί και να έχουμε ένα ουσιαστικό λόμπυ – και τώρα έχουμε αλλά είναι μικρό – φέραμε στην Ελλάδα 400.000 Έλληνες νεοπρόσφυγες. Θα έπρεπε να ενταχθούν σε μοντέλο προστασίας και αποκατάστασης ως πρόσφυγες της συνέχειας της Συνθήκης της Λωζάνης, γιατί και στη Σοβιετική Ένωση εγκλωβίστηκαν στην προσπάθειά τους να έρθουν στην Ελλάδα. Εμείς τους φέραμε εδώ, τους γελοιοποιήσαμε, μερικούς τους στιγματίσαμε κι όλας, γιατί πράγματι, τα πρώτα χρόνια υπήρχε η παραβατικότητα, κι όταν πεθαίνει η οικογένειά σου και δεν έχεις να φας, θα πας να κλέψεις.

– Λέτε δηλαδή πως δεν φοβάστε, ελπίζοντας ότι η ελλαδική κοινωνία θα αποκτήσει ξανά μια συνείδηση καθολική;

Ούτε ευρωλιγούρηδες, ούτε “ανατολή ανατολών”! Είμαστε ένας ενδιάμεσος χώρος. Αυτό το μεσογειακό αίμα είναι το πιο δυναμικό. Διότι ούτε Γάλλοι είμαστε, ούτε Σουηδοί, ούτε Νορβηγοί. Αλλά είμαστε λίγο Ιταλοί, λίγο Γάλλοι, λίγο Ισπανοί, πολύ Μικρασιάτες. Γιατί μεταξύ μας: Αν εγώ κι εσύ ήμασταν μαζί με μια παρέα 2-3 άλλων στην Κωνσταντινούπολη και ρωτάγαμε ποιοί είναι οι Τούρκοι, θα έλεγαν εσένα και μένα.

– Υπάρχει κάτι που θα θέλατε να πείτε στους υπόλοιπους Ελλαδίτες;

Θα ήθελα να τους πω πως όλοι οι Έλληνες πρέπει να είμαστε Πόντιοι. Γιατί όλοι οι Έλληνες είμαστε και Μικρασιάτες και Θρακιώτες και Ηπειρώτες και Κρητικοί, και Πελοποννήσιοι και Βλάχοι και Σαρακατσάνοι και Κύπριοι. Γιατί είμαστε Έλληνες, είμαστε το ψηφιδωτό. Και όπως στον κυπριακό Αγώνα, όλοι μαζί ταχθήκαμε δίπλα στους αδελφούς μας Κυπρίους, όπως στον αλβανικό πόλεμο πήραμε μέρος όλοι, έτσι και στη διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας θα πρέπει να είμαστε όλοι.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

1ο-5ο Δημ. Σχολεία Αλεξάνδρειας: Εκδήλωση μνήμης για την Ποντιακή Γενοκτονία. – βίντεο-φωτο

Εκδήλωση ιστορικής μνήμης της μαύρης επετείου της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού τελέστηκε σήμερα, στο προαύλιο των 1ου και 5ου Δημοτικών Σχολείων Αλεξάνδρειας.

Ρεπορτάζ: Βασίλης Σιμόπουλος

Εκφωνήθηκαν επετειακά ποιήματα από μαθητές και ομιλία από την εκπαιδευτικό του 1ου Δημοτικού Σχολείου και μέλους του Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας, κα Δέσποινα Αμαραντίδου. Οι εκδηλώσεις τιμής,  εμπλουτίστηκαν μουσικοχορευτικά από τον Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας.

Δείτε το βίντεο:

Φωτο:

DSC00756DSC00757DSC00761DSC01012DSC00727DSC00728DSC00730DSC00731DSC00733DSC00735DSC00736DSC00739DSC00740DSC00743DSC00744DSC00745DSC00746DSC00747DSC00749

88 εκατομμύρια τόνοι τροφίμων καταλήγουν στο σκουπιδοτενεκέ της ΕΕ, κάθε χρόνο.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ζητήσει να διευκρινιστούν οι ημερομηνίες λήξης στα προϊόντα διατροφής, ώστε να μειωθεί η ποσότητα των τροφίμων που καταλήγουν στο σκουπιδοτενεκέ της Ευρωπαικής Ένωσης.

Ειρήνη Αιμονιώτη
Γράφει η συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Ειρήνη Αιμονιώτη

Οι ημερομηνίες λήξης στα τρόφιμα δεν πληρούν τις διευκρινίσεις που θα έπρεπε αναφέρει  το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στις 16η του Μάη, 2017. Σε ψήφισμα που εγκρίθηκε στο Στρασβούργο, οι ευρωβουλευτές υπογραμμίζουν ότι οι καταναλωτές πολλές φορές συγχέουν την «τελική ημερομηνία ανάλωσης», πέραν της οποίας τα προϊόντα είναι πραγματικά ακατάλληλα για κατανάλωση, και η τελική ημερομηνία ανάλωσης που υποδεικνύεται από τις λέξεις «Ανάλωση κατά προτίμηση πριν».

Η Ευρωβουλή καλεί  να μελετηθεί η ανάγκη για μια «αναθεώρηση της ορολογίας» γι, για να κάνουν αυτές οι ενδείξεις «κατανοητές» από τους καταναλωτές, υποστηρίζουν οι βουλευτές.

Οι μισοί τόνοι τροφίμων, στα σκουπίδια από το 2030.

Στο ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές καλούν τα κράτη μέλη σε μια «συντονισμένη πολιτική δράση» για τη μείωση των αποβλήτων τροφίμων στην ΕΕ κατά 30% μέχρι το 2025 και 50% μέχρι το 2030, από τα επίπεδα 2014. Μεταξύ άλλων κομματιών, προτείνουν τη μείωση ή την εξάλειψη του ΦΠΑ επί των δωρεών τροφίμων κοντά στην τελική ημερομηνία ανάλωσης τους.

«Είναι κρίμα να πετάγονται τρόφιμα σε έναν κόσμο όπου κάθε μέρα πάνω από 800 εκατομμύρια άνθρωποι πηγαίνουν για ύπνο πεινασμένοι,» δήλωσε κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο Επίτροπος για την επισιτιστική ασφάλεια, Vytenis Povilas Andriukaitis.

«Αυτό το θέμα είναι ένα σκάνδαλο», πρόσθεσε η γαλλίδα οικολόγος Michèle Rivasi. «Από τη μια πλευρά, το 10% του ευρωπαϊκού πληθυσμού δεν έχει πρόσβαση σε ένα ποιοτικό γεύμα, και από την άλλη το ένα  τρίτο των τροφίμων που παράγονται για κατανάλωση χάνεται».

 

Έρχεται το περιουσιολόγιο… – Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας

Όλη την ακίνητη, την κινητή, ακόμη και την άυλη περιουσία τους, όπως είναι μετοχές, αμοιβαία κεφάλαια και ομόλογα, θα πρέπει να δηλώνουν από το 2019, στο ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο, όλοι οι φορολογούμενοι. 

Προς αυτή την κατεύθυνση αναμένεται να υπάρξει πλήρης διασύνδεση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου με αντίστοιχα συστήματα του Χρηματιστηρίου και του Κτηματολογίου, προκειμένου η φορολογική διοίκηση να κάνει «φύλλο και φτερό» την περιουσία των πολιτών.

Δημήτρης Χριστούλιας
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος Δημήτρης Χριστούλιας δημοσιογράφος της REALnews

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για το 2017 τα πληροφοριακά συστήματα, της Αρχής, όπως είναι και το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο, θα μπορούν να συνδεθούν με άλλα συστήματα, του ευρύτερου δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να αντλούν αλλά και να διασταυρώνουν τα στοιχεία που εισάγονται από τους φορολογούμενους. Ειδικότερα, δρομολογείται διασύνδεση των πληροφοριακών συστημάτων της ΑΑΔΕ μέχρι τα τέλη του 2017 με το πληροφοριακό σύστημα του Κτηματολογίου για να καταγράφονται όλα τα ακίνητα αλλά και για την εγγραφή κατασχέσεων και  βαρών καθώς και για την άρση αυτών από τις υπηρεσίες φορολογικής διοίκησης.

Μέχρι τα τέλη Ιουνίου του 2018 αναμένεται να υπάρξει διασύνδεση των πληροφοριακών συστημάτων της ΑΑΔΕ με το αντίστοιχο του Χρηματιστηρίου, κάτι το οποίο θα γίνει μέσω του Μητρώου Τήρησης Τραπεζικών Συναλλαγών.

Επίσης, μέχρι τα τέλη του χρόνου θα υπάρχει διασύνδεση με το πληροφοριακό σύστημα Εργάνη για να εισπράττονται τα πρόστιμα που επιβάλλονται στις επιχειρήσεις σε περιπτώσεις εισφοροδιαφυγής. Ακόμη η ΑΑΔΕ θα υποδέχεται στοιχεία για την δηλωμένη, υποδηλωμένη και αδήλωτη εργασίας. Μάλιστα, δεν αποκλείεται τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ να συνδεθούν με το Κέντρο Είσπραξης Αναγκαστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) προκειμένου να έχει μια συνολική εικόνα των οφειλών που έχει ένας φορολογούμενος προς το Δημόσιο. Στόχος της ΑΑΔΕ είναι το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο να έχει ολοκληρωθεί πλήρως μέχρι τον Μάρτιο του 2019.

Τι θα περιλαμβάνει το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ για το 2017, σκοπός του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου είναι η καταγραφή του συνόλου της ακίνητης, κινητής και άυλης περιουσίας όλων των φυσικών και νομικών προσώπων καθώς και των νομικών οντοτήτων. Σύμφωνα με την ΑΑΔε η καταγραφή αυτή κρίνεται απολύτως αναγκαία ως εργαλείο άσκησης φορολογικής πολιτικής με στόχο τη δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών, την ενίσχυση των οικονομικά ασθενέστερων και τον εντοπισμό της φοροδιαφυγής.

Το σύστημα ηλεκτρονικού περιουσιολογίου θα αποτελείται από τα ακόλουθα υποσυστήματα:

– Υποσύστημα Φορολογούμενων. Οι φορολογούμενοι θα έχουν τη δυνατότητα υποβολής στοιχείων περιουσίας (αρχικής και τροποποιητικής), προβολής και εκτύπωσης της συνολικής τους εικόνας, καθώς και τροποποίησης λανθασμένων πληροφοριών.

– Υποσύστημα Εσωτερικών Χρηστών. Ειδικοί χρήστες της φορολογικής διοίκησης θα έχουν τη δυνατότητα προβολής των στοιχείων της περιουσίας και συσχέτισής τους με άλλες πληροφορίες της φορολογικής διοίκησης για τον εντοπισμό πιθανών περιπτώσεων απόκρυψης εισοδημάτων. Επίσης, θα έχουν τη δυνατότητα καταχώρησης των περιουσιακών στοιχείων, τα οποία προκύπτουν μετά από έλεγχο ο οποίος έχει καταστεί οριστικός.

– Υποσύστημα Διαχείρισης του περιουσιολογίου. Ειδικοί χρήστες της φορολογικής διοίκησης θα μπορούν να εμπλουτίζουν το σύστημα με νέες κατηγορίες δεδομένων και να καθορίζουν τις διαδικασίες συλλογής, ενημέρωσης, καθώς και τους κανόνες εγκυρότητας των δεδομένων αυτών. Επίσης θα έχουν τη δυνατότητα να διαχειρίζονται τους χρήστες του περιουσιολογίου, τις προθεσμίες υποβολής και άλλες παραμέτρους λειτουργίας του. Επίσης, θα έχουν τη δυνατότητα παρακολούθησης της λειτουργίας του συστήματος και εξαγωγής αναφορών και στατιστικών στοιχείων. Το έργο του Ηλεκτρονικού Περιουσιολογίου έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και θα χρηματοδοτηθεί από αυτό.

Οι  μεγάλες αλλαγές για τον φορολογούμενο

Με στόχο την βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης και των διαδικασιών είσπραξης φόρων και οφειλών καθώς επίσης και στην αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, η ΑΑΔΕ αναμένεται να προχωρήσει στην υλοποίηση μιας σειράς μεταρρυθμίσεων και δράσεων για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων της.

Οι βασικοί πυλώνες με τις αλλαγές που πρόκειται να προχωρήσει η ΑΑΔΕ, μεταξύ άλλων, είναι οι εξής:

ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ

Η ΑΑΔΕ αναμένεται να αυτοματοποιήσει τις διαδικασίες είσπραξης οφειλών. Προς αυτή την κατεύθυνση αναμένεται να υλοποιήσει έργα και δράσεις όπως:

*Ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης και είσπραξης οφειλών

*Επέκταση του εύρους των κατασχέσεων και περαιτέρω  αυτοματοποίησή τους

*Προσαρμογή των συστημάτων της ΑΑΔE, όπως του Taxis, ώστε να απεικονίζονται οφειλέτες υπό καθεστώς αφερεγγυότητας, για περαιτέρω αυτοματοποίηση διαδικασιών είσπραξης.

*Βελτίωση διαδικασίας σχετικά με την αυτοματοποιημένη πίστωση οφειλών στην εφορία από τις εισπράξεις όταν γίνονται κατασχέσεις εις χείρας τρίτων

*Με το ολοκληρωμένο σχέδιο στρατηγικής είσπραξης της ΑΑΔΕ ο υπολογισμός κατ’ έτος των ασφαλιστικών εισφορών που θα καταβάλλουν ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι και αγρότες στον ΕΦΚΑ, με βάση το δηλωθέν εισόδήμα τους.

ΣΧΕΔΙΟ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ

Πρόκειται για ένας σχέδιο που μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνει την υλοποίηση μητρώου καταγραφής και παρακολούθησης φορολογουμένων σε περιπτώσεις που δεν συμμορφώνονται.