Φεύγοντας από το σινεμά πιάνουν τη κουβέντα όσον αφορά το έργο.
Λέει ο ένας:
-Εγώ αν ήμουν μέσα αποκλείεται να πνιγόμουν!
-Μα πως; απαντάει ο άλλος.
-Καλά δε θα έβρισκα μια βάρκα να μπω μέσα;
-Με τόσα γυναικόπαιδα εσύ που θα έμπαινες;
-Ε, καλά και να μην έβρισκα θέση σε βάρκα, ένα σωσίβιο θα έβρισκα!
-Μα δεν είδες τι γινόταν; Με τέτοιο πανικό που θα έβρισκες σωσίβιο;
-Και σωσίβιο να μην έβρισκα, τόσα έπεσαν στη θάλασσα, έστω ένα ξύλο, κάτι θα έβρισκα τέλος πάντων να πιαστώ!
-Αποκλείεται μέσα σε τόσους ανθρώπους να βρεις κάτι!
-Μα καλά άρον άρον θες να με πνίξεις;
Η σέξι δασκάλα…
Μια νεαρή δασκάλα αποφασίζει να κάνει ένα πρόχειρο διαγώνισμα στην τάξη της , για να διαπιστώσει την πρόοδο των μαθητών της . Το θέμα είναι δύσκολο κι αρχίζουν να γράφουν αμέσως . Γυρνάει η δασκάλα να γράψει το θέμα στον πίνακα , σηκώνεται η μίνι φούστα της και απ το βάθος της τάξης ακούγεται ένα γέλιο .
– Τι συμβαίνει , Στεφούλη ; ρωτάει η δασκάλα .
– Κυρία , είδα μια απ τις ζαρτιέρες σας !
– Έξω απ την τάξη , λέει η δασκάλα . Δε θέλω τέτοια πράματα στο μάθημά μου . Δε θέλω να σε δω για 3 ημέρες .
Τότε η δασκάλα αποφάσισε να δώσει κάτι συμπληρωματικές οδηγίες , γυρνάει στον πίνακα και , καθώς τεντώνεται να γράψει , ένα ακόμη γέλιο ακούγεται απ την τάξη .
– Τι συμβαίνει , Ιωσήφ ; ρωτάει η δασκάλα , που είχε αρχίσει να εκνευρίζεται .
– Κυρία , είδα τη ζαρτιέρα σας , απαντάει ο Γιαννάκης .
– Έξω απ την τάξη μου , ξαναλέγει η δασκάλα . Κι αυτή τη φορά η τιμωρία θα είναι πιο αυστηρή . Θα επιστρέψεις μετά από 3 βδομάδες . Εκνευρισμένη όπως ήτανε , γυρίζει πάλι στον πίνακα , αλλά της πέφτει ο σπόγγος . Σκύβει να τον πιάσει και ένα δυνατότερο γέλιο ακούγεται απ το βάθος της τάξης . Στρέφει προς τους μαθητές η δασκάλα και βλέπει τον Μπόμπο να κατευθύνεται προς την έξοδο .
– Και για πού το βαλες εσύ , των ρωτάει
– Μ αυτό που είδα εγώ , απαντάει ο Μπόμπος , καταλαβαίνω ότι οι μέρες μου στο σχολείο τελειώσανε πια !
ΓΝΩΜΙΚΟ
Όσοι κάνουν τη φήμη και τη γνώμη των άλλων στόχο της ζωής τους, πάντοτε τρέχουν ξεφυσώντας από πίσω της σαν διψασμένα σκυλιά. Ποτέ δε βρίσκουν ησυχία.
Συνεχίστηκε για δεύτερη ημέρα με σύμμαχο τον καιρό το ετήσιο ποδοσφαιρικό τουρνουά της Ακαδημίας των Τηλεμάχων.
Ρεπορτάζ: Στέλιος Νίκας
Τα κατάλληλα διαμορφωμένα γήπεδα φιλοξένησαν σήμερα σχεδόν όλες τις παιδικές ακαδημίες της Κεντρικής Μακεδονίας ενώ το παρόν έδωσαν και οι παιδικές ακαδημίες του ΠΑΟΚ και του Άρη. Το γεγονός της ημέρας πέρα από τις βραβεύσεις των ομάδων που συμμετείχαν στο τουρνουά ήταν η βράβευση του ΜέρκουΚαραλιόπουλου του δεξιού οπισθοφύλακα του Άρη Θεσσαλονίκης που διακρίθηκε με τα χρώματα των κίτρινων την περίοδο 2000-2004.
Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στον διοργανωτή σύλλογο των Τηλέμαχων Αλεξάνδρειας και στους καταξιωμένους προπονητές του, για την άψογη διοργάνωση που παρουσιάζουν για ακόμη μία χρονιά, συμβάλλοντας στη σωστή γαλούχηση σώματος και χαρακτήρα των νεαρών παιδιών, μέσω της υγιούς οδού του συλλογικού αθλητισμού.
Δείτε στο βίντεο που ακολουθεί στιγμιότυπα από την 2η μέρα του ποδοσφαιρικού τουρνουά των Ακαδημιών που διοργάνωσαν οι Τηλέμαχοι Αλεξάνδρειας.
Το ΔΣ του Άρη Παλαιοχωρίου ανακοινώνει την έναρξη συνεργασίας μας στα τμήματα υποδομής με τον Μιχάλη Παντόπουλο.
Η επιτυχημένη του πορεία σαν επαγγελματίας ποδοσφαιριστής, καθώς και η μακρόχρονη εμπειρία του ως προπονητής ακαδημιών αποτελεί εγγύηση για τους μικρούς μας ποδοσφαιριστές και τους γονείς τους.
Τους επτά έφτασαν οι νεκροί από την επίθεση που σημειώθηκε τη νύκτα στο Λονδίνο, ανακοίνωσε η αξιωματούχος της αστυνομίας του Λονδίνου Κρεσίντα Ντικ.
Επίσης είκοσι ένας από τους τραυματίες της χθεσινής επίθεσης στη Γέφυρα του Λονδίνου βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση, μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων Press Association επικαλούμενο την Εθνική Υπηρεσία Υγείας (NHS) της Αγγλίας.
Νωρίτερα είχε ανακοινωθεί πως 48 τραυματίες της επίθεσης έχουν μεταφερθεί σε νοσοκομεία.
Ξεκίνησαν σήμερα 4 Ιουνίου οι πολιτισμικές εκδηλώσεις για τα ΚΓ’ Παύλεια. Στην Αλεξάνδρεια και με την ευκαιρία της αυριανής Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, πραγματοποιήθηκε ποδηλατοπορεία στους δρόμους της πόλης.
Ρεπορτάζ: Βασίλης Σιμόπουλος
Την εκδήλωση οργάνωσε η Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας με συνεργαζόμενους φορείς τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων και τον Σύλλογο “Αθλητισμός-Φύση-Πολιτισμός”.
Αρκετά ικανοποιητική ήταν η συμμετοχή από παιδιά και γονείς, που είχαν την ευκαιρία να διανύσουν τους δρόμους της πόλης με το αγαπημένο τους ποδήλατο και να χαρούν το ηλιόλουστο Κυριακάτικο πρωινό.
Αφετηρία και τερματισμός ήταν ο Ιερός Ναός Κοιμήσεως Θεοτόκου, όπου μετά την επιστροφή των ποδηλάτων πραγματοποιήθηκε κλήρωση με έπαθλο ένα υπέροχο ποδήλατο, ενώ μοιράστηκαν αναμνηστικά διπλώματα σε όλους τους συμμετέχοντες.
Τέλος, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να διασκεδάσουν με ευχάριστα και επιμορφωτικά παιχνίδια του Σώματος Προσκόπων Αλεξάνδρειας.
Από την έρευνα προέκυψε ότι τις προηγούμενες μέρες διέρρηξαν διαμέρισμα στην Αλεξάνδρεια και αφαίρεσαν χρήματα και κοσμήματα
Σε βάρος τους σχηματίσθηκε κακουργηματικού χαρακτήρα δικογραφία για διακεκριμένες περιπτώσεις κλοπής
Η άμεση κινητοποίηση των αστυνομικών του Τμήματος Ασφάλειας Αλεξάνδρειας, σε συνεργασία με αστυνομικούς του Τμήματος Ασφάλειας Άνω Πόλης, είχε ως αποτέλεσμα να συλληφθούν άμεσα στη Θεσσαλονίκη χθες (3-6-2017) τα ξημερώματα 2 άτομα ηλικίας 40 και 41 ετών, για απόπειρα διάρρηξης διαμερίσματος στην Αλεξάνδρεια.
Ειδικότερα, ο 41χρονος με την μέθοδο της αναρρίχησης επιχείρησε να διαρρήξει διαμέρισμα ιδιοκτησίας 46χρονου και στην προσπάθεια του έπεσε και τραυματίστηκε.
Στη συνέχεια επιβιβάστηκε σε αυτοκίνητο που τον ανέμενε ο 40χρονος συνεργός του και διέφυγαν.
Άμεσα εκδόθηκαν αναζητήσεις, με αποτέλεσμα να εντοπιστούν και να συλληφθούν λίγη ώρα αργότερα από αστυνομικούς του Τμήματος Ασφάλειας Άνω Πόλης σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης, όπου μετέβησαν για την παροχή των πρώτων βοηθειών στον 41χρονο.
Από την περαιτέρω έρευνα προέκυψε ότι τα ξημερώματα της 30-5-2017, εφαρμόζοντας την ίδια μεθοδολογία, διέρρηξαν μπαλκονόπορτα διαμερίσματος στην Αλεξάνδρεια ιδιοκτησίας 38χρονου και αφαίρεσαν το χρηματικό ποσό των 2.000 ευρώ και κοσμήματα αξίας 1.500 ευρώ, σύμφωνα με δήλωση του παθόντα.
Το παραπάνω αυτοκίνητο που χρησιμοποίησαν κατασχέθηκε, ενώ κατασχέθηκε και ένας αυτοσχέδιος γάντζος που βρέθηκε στον χώρο της απόπειρας διάρρηξης του διαμερίσματος.
Οι συλληφθέντες με την κακουργηματικού χαρακτήρα δικογραφία για διακεκριμένες περιπτώσεις κλοπής θα οδηγηθούν αρμοδίως.
«Ξέρω πως φοβάστε για το τι θα σας συμβεί αν παιδιά χτυπήσουν κατά τη διάρκεια της εφημερίας» μου είπε ένας γονέας και, παρόλο που το είπε πολύ ευγενικά ένιωσα πολύ άσχημα, γιατί δείχνει άλλη μια φορά την άποψη των γονέων, η οποία δεν είναι άλλη από το ότι θεωρούν πως φοβόμαστε για εμάς και τον εαυτό μας, αν θα συμβεί κάτι στην εφημερία.
Γράφει η εκπαιδευτικός Βασιλική Μηρτσέκη
Θα πρέπει να ξέρετε πως θα φοβόμουν αν δεν έκανα καλά την εφημερία μου, αν δεν ήμουν εκεί, με τα μάτια 100000000004 κάθε φορά ώστε να προλάβω το κακό, όποια μορφή και αν έχει. Θα φοβόμουν, αν δεν έβρισκα 1000 παιδαγωγικούς τρόπους για να σταματήσω μια παραβατική πράξη. Αν στην εφημερία μου απλά καθόμουν σε μια γωνιά και κοιτούσα συνέχεια το ρολόι μου περιμένοντας να χτυπήσει το κουδούνι για μέσα, ναι τότε ίσως να φοβόμουν. Μα δεν φοβάμαι για μένα και δεν κάνω εφημερία για μένα.
Η καθημερινή εφημερία αποτελεί ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία διατήρησης της ασφάλειας των μαθητών στους σχολικούς χώρους.
Στην εφημερία μου κάνω αυτό που πρέπει να γίνει, ώστε να προστατεύω τα παιδιά. Όταν ένα παιχνίδι αλλάζει μορφή και χάνει την ουσία του και μετατρέπεται σε ρινγκ, με μπουνιές κλωτσιές και χτυπήματα τυφλά, τότε δεν φοβάμαι για μένα καθώς πάω να τα χωρίσω. Φοβάμαι για την οργή και το θυμό που θα βγάλουν και που μπορεί να προκαλέσει ατύχημα. Φοβάμαι για ό,τι βγάζουν από μέσα τους εκείνη την ώρα και με κάνει να σκέφτομαι «γιατί αυτό το παιδί αντιδρά βίαια» και κατά την παρέμβασή μου προσπαθώ να καταλάβω τις αιτίες συζητώντας, νιώθοντας όμως ταυτόχρονα την ανάγκη να παρέμβω, να βρω έναν τρόπο να το κάνω να αλλάξει στάση.
Ελέγχω τις σκάλες και φωνάζω να μην τρέχουν, όχι γιατί φοβάμαι πως αν πέσει ένα παιδί θα μου ζητήσουν ευθύνες οι γονείς, αλλά γιατί ένα πέσιμο από τις σκάλες, θα φέρει ένα στραμπούληγμα ή ένα σπάσιμο σε ένα παιδί και πόνο. Κανένα παιδί δεν πρέπει να κινδυνεύει και όταν αυτά δεν προστατεύουν τον εαυτό τους, εγώ είμαι αυτή που θα το πράξω για αυτά.
Ελέγχω και κυκλοφορώ σε μια τεράστια αυλή όχι για να το παίξω μπαμπούλας ώστε να γλιτώσω μια …αναφορά, αλλά γιατί ένα παιχνίδι πχ με ξύλα, μπορεί να γίνει επικίνδυνο για τα ίδια και τους συμμαθητές τους.
Παρεμβαίνω στο πέταγμα μιας πέτρας στο δρόμο και τα μαλώνω, γιατί ένα αθώο παιχνίδι μπορεί να αποβεί μοιραίο για έναν οδηγό εκείνη τη στιγμή ή γιατί π.χ. το πέταγμα μιας πέτρας στη μπασκέτα, χτυπώντας στο στεφάνι θα επιστρέψει πίσω και μπορεί να χτυπήσει ένα παιδί στο κεφάλι ή στο μάτι, ακριβώς γιατί δεν ξέρουν τον κίνδυνο αφού δεν σκέφτονται πως η πέτρα θα επιστρέψει πίσω με δύναμη.
Παρακαλάω κάθε φορά, την ώρα που προχωράω στην αυλή (γιατί είδα κάτι που θα πρέπει να σταματήσω επειδή το κρίνω επικίνδυνο), μη συμβεί κάτι πίσω μου, μη χτυπήσει ένα παιδί πίσω μου, γιατί αν συμβεί, έστω και αν είναι μια γρατζουνιά, περνάω από τη φάση: “γιατί δεν το πρόλαβα;”
Ζητάω από τα παιδιά που παίζουν με τα σκυλιά, τα οποία μπαίνουν από ανοιχτές πόρτες, να απομακρυνθούν και προσπαθώ να τα βγάλω εκτός αυλής όχι για μένα, αλλά γιατί τα παιδιά δεν ξέρουν πως ένα σκυλί όταν το «ζαλίζεις» γίνεται επικίνδυνο και μπορεί να δαγκώσει και θα υποφέρουν τόσο από το δάγκωμα όσο και από το φόβο (τόσο τα ίδια όσο και οι γονείς τους) μετάδοσης διάφορων ασθενειών..
Δεν επιτρέπω σε ανθρώπους να μπαίνουν στο σχολείο χωρίς να έχουν δουλειά όχι για μένα, αλλά για την προστασία και μόνο των παιδιών. ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑ και ναι, ενίσταμαι στις ανοιχτές πόρτες κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Ποτέ δεν ξέρεις τις προθέσεις και τί έχει στο νου του ο καθένας που θα μπει στο σχολείο και για αυτό ρωτάω όποιον έρχεται στην είσοδο. Δεν το κάνω από περιέργεια. Το κάνω γιατί πρέπει να ξέρω το σκοπό της επίσκεψής του.
Έχουν δει πολλά τα μάτια μας ως εκπαιδευτικοί. Γονείς παιδιών να μπαίνουν στο σχολείο, να παρακάμπτουν τους δασκάλους και να επιπλήττουν ξένα παιδιά για τον α ή β λόγο, γονείς ή ηλικιωμένους να μπαίνουν στο σχολείο και να παίρνουν ένα παιδί με μια πρόφαση και μετά από λίγη ώρα να μαθαίνεις πως οι γονείς είναι διαζευγμένοι και δεν έπρεπε να το δώσουμε σε όποιον το πήρε. Έχουμε δει γονείς να προπηλακίζουν ή να εκφοβίζουν μαθητές. Και με το δίκιο οι γονείς αντιδρούν σε αυτό, αν συμβεί κάτι τέτοιο στο παιδί τους (ακόμα και αν έχει συμμετάσχει σε μια πράξη εναντίον συμμαθητή τους).Τα παιδιά είναι παιδιά και ΕΓΩ είμαι στο σχολείο υπεύθυνη για την ασφάλειά τους και κανείς άλλος. Ακριβώς λοιπόν γιατί είμαι υπεύθυνη θέλω την προστασία τους, έστω και αν αυτό σημαίνει οι πόρτες να είναι κλειδωμένες. Η δική σας πρόθεση ως γονείς, ίσως δεν είναι αυτή που προανέφερα και μπορεί να θίγεστε από αυτό το μέτρο. Μπορείτε όμως να είστε σίγουροι για τις προθέσεις των άλλων; Δεν είναι ενάντια στους γονείς λοιπόν το κλείδωμα της πόρτας ενός σχολείου, ούτε έχουμε να κρύψουμε κάτι. Είναι μόνο υπέρ των παιδιών και της ασφάλειάς τους αυτό και ζητάμε να το καταλάβετε.
Δεν υπάρχουν αντιπάθειες ή συμπάθειες παιδιών στο σχολείο και δη στην εφημερία. Υπάρχουν μόνο παιδιά. Παιδιά που ένα παιχνίδι τους μπορεί να γίνει επικίνδυνο αν δεν παρέμβουμε και που, όσο και να μας κατηγορείτε πολλές φορές που τους επιπλήττουμε επειδή πιστεύετε πως έγινε « χωρίς λόγο», λόγος υπάρχει και εμείς τον ξέρουμε όπως και τα παιδιά και έχει σχέση με την μη τήρηση κανόνων που σκοπό έχουν την ασφάλειά τους.
Κάθε φορά που έχω εφημερία παρακαλάω να μη συμβεί κάτι όχι για μένα. Εγώ θα είμαι εκεί που θα πρέπει να είμαι και θα έχω πολλούς να αποδείξουν τί έκανα και πού βρισκόμουν. Εκείνο που θα με “τρώει”, είναι το γιατί δεν μπόρεσα να προλάβω κάτι ακόμα που συνέβη. Η ευθύνη την ώρα της εφημερίας δεν είναι λοιπόν γιατί φοβάμαι για μένα. ΕΙΝΑΙ Η ΕΥΘΥΝΗ που κουβαλούν οι λέξεις ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ και πιστέψτε με είναι μεγάλη!!!!
Στην τελική ευθεία έχουν μπει οι υποψήφιοι για τις πανελλαδικές εξετάσεις και το άγχος τους κορυφώνεται. Η Νίκη Μπίγγου MSc Ψυχολόγος-Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια , Σύμβουλος Σταδιοδρομίας, www.edujob.gr , αναλύει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τα κατάλληλα βήματα για τη διαχείριση του άγχους των μαθητών.
Δέξου το γεγονός ότι έχεις άγχος. Είναι απολύτως φυσιολογικό. Λίγο άγχος είναι βοηθητικό!
Οργάνωσε το γραφείο και το χώρο μελέτης. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί καλύτερα όταν υπάρχει τάξη.
Ακολούθησε ένα πρόγραμμα μελέτης
Κάνε επαναλήψεις
Σημείωσε με μολύβι ή μαρκαδόρο υπογραμμίσεως τα πιο σημαντικά ή τα πιο δύσκολα στην απομνημόνευση κομμάτια.
Φαντάσου τις εξετάσεις και πώς θα αισθάνεσαι τότε. Με αυτό τον τρόπο εξοικειώνεσαι μαζί τους.
Συζήτησε με άλλους που έχουν περάσει από αυτή τη διαδικασία και ζήτα λεπτομέρειες. Μην πάρεις τη γνώμη μόνο από ένα άτομο. Προσπάθησε να συλλέξεις περισσότερες για να έχεις περισσότερα στοιχεία.
Συμφιλιώσου με την ιδέα ότι θα χρειαστεί να κάνεις κάποιες θυσίες αυτό το διάστημα και να θυσιάσεις την καλοπέραση!
Πριν τις εξετάσεις
Δώσε προτεραιότητα στα σημεία των μαθημάτων που έχεις αδυναμίες. Μην διαβάζεις ξανά και ξανά αυτά που ξέρεις καλά.
Ακόμα και τις μέρες που δεν έχεις πολλή όρεξη για διάβασμα, ξεκίνησε να διαβάζεις και η όρεξη θα έλθει κατά τη διάρκεια της μελέτης.
Αν η προσοχή σου διασπάται, προσπάθησε να μην αφεθείς. Θυμήσου ότι εσύ ορίζεις τις σκέψεις σου.
Κάνε διαλείμματα στη μελέτη σου, αλλά στη διάρκεια τους, απόφυγε τηλεόραση, υπολογιστή, κινητό, ηλεκτρονικά παιχνίδια. Με μέτρο και τα τηλεφωνήματα στους φίλους.
Κάνε λίγη γυμναστική.
Φρόντισε τη διατροφή και τον ύπνο σου.
Τη στιγμή της εξέτασης
Αν αισθανθείς άγχος, πάρε βαθιές ανάσες και παρακολούθησε την αναπνοή σου. Πες στον εαυτό σου: «Δεν θα χάσω την ψυχραιμία μου».
Κάνε μια ανασκόπηση όλων των ερωτήσεων και ξεκίνα να γράφεις εκείνο το θέμα που γνωρίζεις καλύτερα.
Εάν δεν μπορέσεις να απαντήσεις σε μία ερώτηση, προσπάθησε να συγκεντρωθείς περισσότερο στην επόμενη χωρίς να σκέφτεσαι την αποτυχία.
Διάβασε ξανά και ξανά την εκφώνηση.
Μην βιαστείς να παραδώσεις το γραπτό σου.
Να έχεις μαζί σου ένα μπουκαλάκι με νερό. Πίνε μια γουλιά όταν δεν αισθάνεσαι καλά ή όταν αγχώνεσαι.
Η Άγκελα Μέρκελ ίσιωσε τη ζακέτα της, έκανε ασυναίσθητα μια γκριμάτσα και άφησε το σώμα της να πέσει στην αναπαυτική πολυθρόνα του γραφείου της. Έμοιαζε αφηρημένη. Τα μάτια της έπεσαν για μια ακόμη φορά στο έγγραφο που μόλις είχε διαβάσει για δεύτερη φορά μέσα σε μια ώρα. Ασυναίσθητα και με μια φανερή απογοήτευση ήπιε μια γρήγορη γουλιά από τον πρωινό καφέ της που είχε αρχίσει να χάνει τη γεύση του.
Γράφει ο Τάσος Ι. Αβραντίνης
Η μέρα δεν είχε ξεκινήσει καλά και ο λόγος δεν ήταν ο βροχερός καιρός μέσα στο κατακαλόκαιρο. Οι σύμβουλοί της επί των δημοσκοπήσεων δεν της είχαν φέρει καλά νέα. Η τεράστια διαφορά που προηγείτο το Χριστιανοδημοκρατικό κόμμα και οι σύμμαχοί του από τους σοσιαλδημοκράτες του Καγκελαρίου Γκέρχαρντ Σρέντερ στο τέλος Μαΐου είχε μέσα σε δεκαπέντε μέρες μειωθεί σχεδόν στο μισό.
Την περισυλλογή της διέκοψε το χτύπημα του εσωτερικού τηλεφώνου της. Επρόκειτο για το επόμενο ραντεβού μιας δύσκολης ομολογουμένως καλοκαιρινής μέρας. Η Άγκελα σκεφτόταν πως πιο δύσκολος ακόμη θα ήταν ο χειρισμός του ανθρώπου με τον οποίο είχε αμέσως τώρα συνάντηση.
Ο Πωλ Κίρχοφ μπήκε με γρήγορο βηματισμό στο μεγάλο επιβλητικό γραφείο και χαιρέτησε δια χειραψίας την υποψήφια Καγκελάριο. Από την πρώτη στιγμή διαισθάνθηκε την αλλαγή στη στάση της. Μολονότι αντάλλαξαν μερικές τυπικές κουβέντες για τον καιρό η Άγκελα απέφυγε πολλές φορές να τον κοιτάξει στα μάτια.
«Λοιπόν, μου ζητήσατε την αντίκρουση στην κριτική που άσκησε τις προηγούμενες μέρες το SPD. Εδώ έχω, όπως μου ζητήσατε, ένα αναλυτικό υπόμνημα για σας και την ομάδα πολιτικού σχεδιασμού και μια πιο συνοπτική εκδοχή του για την επικοινωνιακή ομάδα και όσους θα βγουν να μιλήσουν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης ή θα κάνουν δημόσιες ομιλίες. Σας διαβεβαιώ ότι δεν μου ήταν καθόλου δύσκολο. Πέρα από τα συνθήματα και τις κραυγές περί κοινωνικής αδικίας ούτε ένα σημείο απ’ όσα υποστηρίζουν δεν τεκμηριώνεται με βάση τα νούμερα. Η πολιτική τους, όπως προκύπτει από τα δημοσιευμένα στοιχεία του δικού τους Υπουργείου Οικονομικών, οδηγεί τόσο σε τοπικό όσο και σε ομοσπονδιακό επίπεδο σε μεγάλη απώλεια εσόδων, χωρίς να κερδίζουμε τίποτε υπέρ των χαμηλών εισοδημάτων στο μέτωπο της κοινωνικής δικαιοσύνης. Για να μην αναφερθώ στη γραφειοκρατία του φορολογικού μας συστήματος και στην τεράστια φοροδιαφυγή που προκαλείται από τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές. Η υψηλή φορολογία του Γερμανικού κράτους με ανώτατο φορολογικό συντελεστή 47,5% είναι η καλύτερη πολιτική για να αυξήσουν τα κρατικά έσοδά τους το Λιχτενστάιν, η Ελβετία και το Λουξεμβούργο, αλλά και οι γειτονικές μας πρώην κομμουνιστικές χώρες. Πρόκειται για αφροσύνη. Στον Πίνακα V έχουμε μελετήσει τις θετικές επιπτώσεις για την οικονομία μας από τον επαναπατρισμό των κεφαλαίων των Γερμανών φορολογουμένων μόλις υιοθετηθεί ο ενιαίος φορολογικός συντελεστής.»
Ένα νευρικό και αμήχανο μειδίαμα σχηματίστηκε στο πρόσωπο της πρώτης γυναίκας υποψήφιας Καγκελαρίου στην ιστορία της Γερμανίας καθώς έβλεπε σχεδόν εκστασιασμένο τον εξηντάρη καθηγητή της Χαϊδελβέργης.
«Καθηγητά, φοβούμαι ότι κάναμε –μάλλον έκανα, γιατί δεν μπορώ να ρίξω σε σας το φταίξιμο‒ ένα μεγάλο λάθος. Δεν υπολόγισα το πόσο χαρισματικός λαϊκιστής είναι ο Σρέντερ, ο Στάινμπρουκ και το επιτελείο τους και πόσο αθεράπευτα επιρρεπής στον λαϊκισμό παραμένει η γερμανική κοινωνία. Μάλλον βιάστηκα να ανακοινώσω ότι σε περίπτωση εκλογικής μας νίκης ο επόμενος υπουργός Οικονομικών θα είστε εσείς. Από εκείνη τη στιγμή όλα τα επικοινωνιακά πυρά του SPD επικεντρώθηκαν στο πρόσωπό σας και στις ρηξικέλευθες το δίχως άλλο προτάσεις σας για την επιβολή αναλογικής φορολογίας και απλοποίησης του φορολογικού μας συστήματος.».
«Η απάντηση στο SPD, την Αριστερά και στους όχι λιγότερο κρατιστές του CDU είναι η εξής: Η πρότασή μας ξεκινά από την αποδεδειγμένη διαπίστωση ότι το Γερμανικό φορολογικό σύστημα είναι πολύπλοκο και γραφειοκρατικό, ίσως όχι τόσο πολύπλοκο όπως άλλων ευρωπαϊκών κρατών (Ελλάδας, Ιταλίας, Γαλλίας κ.λπ.), αλλά οπωσδήποτε μακριά από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Οι φορολογούμενοι καταντούν όμηροι εκατοντάδων δυσνόητων φορολογικών διατάξεων που μόνο ειδικοί μπορούν να ερμηνεύσουν. Αυτό επιφέρει σημαντική απώλεια παραγωγικού χρόνου για τους φορολογούμενους, οι οποίοι δεν μπορούν να κατανοήσουν τη λειτουργία του φορολογικού συστήματος. Σε συνδυασμό με τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές πολλοί αποθαρρύνονται από την ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου ή νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και πρόσθετο εγχώριο προϊόν.
Η πρότασή μας είναι απλή και κατανοητή. Για όλα τα εισοδήματα, ανεξαρτήτως ύψους και πηγής, καθιέρωση ενός ενιαίου συντελεστή 25% στη θέση των πολλών σημερινών συντελεστών. Για όλους τους φορολογουμένους καθορίζεται προσωπικό αφορολόγητο 8.000 ευρώ. Πέραν του ελάχιστου αυτού ποσού τα πρώτα 5.000 ευρώ θα φορολογούνται στο 60% και τα επόμενα 5.000 ευρώ θα φορολογούνται στο 80%, κάθε φορολογούμενος θα γνωρίζει ακριβώς τι φόρο πρέπει να πληρώσει χωρίς να ξέρει ανώτερα μαθηματικά, χωρίς τη συνδρομή ειδικών…».
Πριν προλάβει να τελειώσει τη φράση του η Άγκελα Μέρκελ τον διέκοψε:
«Οι σύμβουλοι επικοινωνίας, καθώς και κάποιοι από το οικονομικό μας επιτελείο ισχυρίζονται ότι η πρόταση κάνει πολύ κακό στο κόμμα και στην εκλογική μας εκστρατεία. Είναι σαν να λέμε ότι χαρίζουμε λεφτά στους πλούσιους με μια πρόταση που κανένα σύγχρονο κράτος δεν έχει υιοθετήσει, και…».
Ο Κίρχοφ πετάχτηκε από την καρέκλα του φανερά εκνευρισμένος και διακόπτοντας τη συνομιλήτριά του παρατήρησε: «Ας ξεκινήσω από το τελευταίο επιχείρημα. Στο υπόμνημα που έχετε στα χέρια σας, αναφέρω τις χώρες όπου εφαρμόζεται αναλογική φορολογία. Διαβάζω: Εσθονία (21%), Ουγγαρία (16%), Λιθουανία (15%), Τσεχία (15% και 22%), Σλοβακία (19% και 25%), Καζακστάν (10%), Ρωσία (13%), Ουκρανία (15%), Λετονία (25%), Βουλγαρία (10%) κ.λπ.. Επίσης αρκετές πολιτείες των ΗΠΑ έχουν υιοθετήσει με επιτυχία αναλογική φορολογία, με αποτέλεσμα λόγω του φορολογικού ανταγωνισμού να προσελκύουν αρκετούς Αμερικανούς φορολογούμενους να εγκατασταθούν σ’ αυτές· μεταξύ άλλων σας αναφέρω το Κολοράντο, το Μίσιγκαν, την Αλμπέρτα, το Ιλινόις κ.ο.κ.
Πάμε στη δεύτερη παρατήρηση, χαρίζουμε λεφτά στους πλούσιους; Αυτοί που ισχυρίζονται κάτι τέτοιο δεν έχουν καμία σχέση με την οικονομική επιστήμη. Οι φόροι επηρεάζουν τα κίνητρα όλων μας, των φτωχών και των πλούσιων, όσων είναι ήδη στην αγορά και όσων σκέφτονται να ξεκινήσουν μια επιχειρηματική δραστηριότητα. Η οικονομική ανάλυση έχει αποδείξει ότι ο φορολογούμενος επενδύει καλύτερα τα χρήματά του σε σχέση με το κράτος. Η υψηλή φορολογία αποθαρρύνει τους ανθρώπους να επενδύσουν, να ρισκάρουν, να καινοτομήσουν. Τα ξένα κεφάλαια δεν επιλέγουν τη χώρα μας. Εξαιτίας των φόρων μειώνεται η αποταμίευση, η παραγωγική οικονομία στερείται τα χρήματα που χρειάζεται, όσοι είναι εργοδότες δεν προσλαμβάνουν περισσότερους εργαζόμενους, ενώ κάποιοι αποφασίζουν ότι δεν θέλουν καν να ανοίξουν μια επιχείρηση. Στο τέλος οι φόροι επιδρούν αρνητικά στην αύξηση των πραγματικών μισθών…».
«Ωστόσο ακόμη και δικά μας στελέχη ισχυρίζονται ότι οι πλούσιοι με την πρότασή σας θα πληρώσουν λιγότερα κι αυτό δεν είναι κοινωνικά δίκαιο…».
«Η Άγκελα έχει εισόδημα 100.000 ευρώ και ο Πωλ 10.000 ευρώ. Με τη σημερινή προοδευτική φορολογία η Άγκελα για 10 φορές μεγαλύτερο εισόδημα θα πληρώσει περίπου 218 φορές μεγαλύτερο φόρο εισοδήματος από τον Πωλ.
Με την πρότασή μας (flat tax) θα πλήρωνε 74 φορές μεγαλύτερο φόρο από τον Πωλ.
Στην πρώτη περίπτωση η έννοια της κοινωνικής δικαιοσύνης είναι απλώς μεταφυσική, καθώς στην πράξη εμποδίζεται η συσσώρευση κεφαλαίου, ενθαρρύνεται η φοροδιαφυγή, εγκαταλείπουν τη Γερμανία οι παραγωγικότεροι πολίτες…»
«Αυτά τα λέτε εσείς, κύριε καθηγητά, αλλά ρίξτε μια ματιά στις τελευταίες δημοσκοπήσεις. Ο κόσμος δεν έχει στο μυαλό του τις πληροφορίες που έχετε εσείς. Δεν μπορεί να αντιληφθεί ότι οι φόροι δεν αναπληρώνονται στις τσέπες των φορολογούμενων, ότι είναι αναντικατάστατα κεφάλαια της πραγματικής οικονομίας. Αισθάνομαι πολύ άσχημα αυτή τη στιγμή. Δεν θέλω στη ζωή μου να είμαι ανακόλουθη και…».
«Μην κουράζεστε, καταλαβαίνω πολύ καλά τη θέση σας. Μπορεί να με κάνει να θυμώνω λίγο, αλλά την κατανοώ. Δεν είμαι βέβαιος άλλωστε ότι θα ήμουν ο κατάλληλος Υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, τουλάχιστον για πολύ καιρό…».
«Δεν έχει να κάνει με την αξία σας, ίσως να θεωρείτε ότι σας αδικώ, ξέρετε όμως πόσο σας εκτιμώ ως επιστήμονα και…».
«Το ξέρω, για μένα ήταν πολύ μεγάλη τιμή να δεσμευθείτε ότι εάν εκλεγείτε θα μου αναθέσετε το χαρτοφυλάκιο του Υπουργού των Οικονομικών. Σας διαβεβαιώ επίσης ότι δεν θεωρώ πως αδικούμαι. Θα μπορούσα για τον ίδιο λόγο κι εγώ να αρνηθώ την προσφορά σας χωρίς να σας αδικώ. Έχω σημαντικές ακαδημαϊκές υποχρεώσεις που με περιμένουν».
Ο παραπάνω διάλογος δεν είναι πραγματικός. Τα γεγονότα όμως το καλοκαίρι του 2005 στη Γερμανία κάπως έτσι εκτυλίχθηκαν. Στις 18 Σεπτεμβρίου η Μέρκελ κέρδισε οριακά τις εκλογές, αφού προηγουμένως είχε απαλλαγεί από τον Πωλ Κίρχοφ και τις ενοχλητικές φιλελεύθερες ιδέες του. Δεν ξέρω ποιος από τους τρεις έχασε, η Μέρκελ, ο Κίρχοφ ή η Γερμανία.
*Ο Τάσος Ι. Αβραντίνης είναι αντιπρόεδρος της Δράσης.
Ανοίγει η αυλαία: Mπροστά μας απλώνεται μια εικόνα μαγική, ένα υπέροχο “σκηνικό”. Ένα ωραίο σπίτι, συνήθως διώροφο, σίγουρα μεγάλο, σχεδόν πολυτελές! Από έξω παρκαρισμένο ένα αμάξι, φρεσκοπλυμένο, καλογυαλισμένο… Πίσω από τα κάγκελα, η αυλή, τα δέντρα, τα παρτέρια, η πόρτα ασφαλείας…
Μέσα στο σπίτι δεν λείπει τίποτα: Τηλεόραση, και ηχοσύστημα, ψυγείο μεγάλο με καταψύκτη, ηλεκτρικός φούρνος τελευταίας τεχνολογίας, καλοί καναπέδες, ακριβή τραπεζαρία, πολυτελής κρεβατοκάμαρα.
Μέσα στις ντουλάπες πολλά, πάρα πολλά ρούχα. Όλων των σχεδίων και των χρωμάτων άλλα μόνο των πιο ακριβών φιρμών. Το ίδιο και τα παπούτσια. Το ίδιο και τα παιχνίδια… Τα σκεύη, τα διακοσμητικά, οι κουρτίνες, το τζάκι… Όλα είναι εκεί, όλα είναι στην θέση τους, όλα τέλεια τακτοποιημένα.
Φροντίζει για αυτά μια καλή κυρία, μεσήλικας, μάλλον αλλοδαπή, μόνη της μέσα στο σπίτι, σιωπηλά. Οι υπόλοιποι ένοικοι απουσιάζουν. Οι γονείς είναι στην δουλειά και τα παιδιά στο σχολείο.
Θα γυρίσουν τα μεν δεύτερα αργά το απόγευμα – θα τους υποδεχτούν η καλή κυρία ή ο παππούς και η γιαγιά, θα είναι έτοιμα, φαγωμένα, διαβασμένα και θα κάτσουν να παίζουν στον υπολογιστή γιατί “όσο και αν τους λέμε φτάνει, αυτά δεν μας ακούν”…Οι δε πρώτοι θα επιστρέψουν νωρίς το βράδυ κατάκοποι, αγχωμένοι, στην καλύτερη περίπτωση έχοντας καταφέρει να αφήσουν τα προβλήματα της δουλειάς έξω από το σπίτι… Θα κάνουν όλοι από ένα μπάνιο και θα φάνε βραδινό – σε διαφορετικές ώρες, πρώτα τα παιδιά, τα οποία σιγά – σιγά ετοιμάζονται για ύπνο, μετά οι μεγάλοι…
Μεταξύ τους θα τα πουν λίγο κάπου αναμεταξύ όλων αυτών των καθημερινών ρουτινών… Οι γονείς για να μην τους χαλάσουν χατίρι (από ενοχές που τα βλέπουν λίγο) θα τους πουν -αν όχι σε όλα- στα περισσότερα, ναι!
Τα παιδιά δεν θα μάθουν τι θα πει όριο και θα ενισχύεται διαρκώς η άποψη τους ότι μπορούν να τα έχουν όλα : Έτσι ξεκινά και επεκτείνεται ένας φαύλος κύκλος που συχνά καταλήγει σε αδιέξοδο… Κάποτε θα κοιμηθούν… Ίσως λίγο μπερδεμένα στα κρεβάτια, η μαμά με το ένα παιδί στην κρεβατοκάμαρα, ο μπαμπάς στο παιδικό με το άλλο παιδί (θα βολευτεί ίσως στο κρεβάτι του πρώτου) ή θα πάει στον καναπέ στο σαλόνι μπροστά στην τηλεόραση που έχει μείνει ανοιχτή σε ένα καλωδιακό κανάλι.
Το πρωί θα ξυπνήσουν: Δουλειά – σχολείο, το βράδυ πάλι πίσω, μπάνιο- φαί- ύπνος( πάλι χωριστά), το πρωί θα ξυπνήσουν, δουλειά- σχολείο, το βράδυ πάλι πίσω, μπάνιο- φαί- ύπνος (πάλι χωριστά), το πρωί θα ξυπνήσουν…
Σκοτάδι.
Πέφτει η αυλαία.
Τέλος…
Υ.Γ. Από το κείμενο λείπει ο διάλογος, γιατί δυστυχώς διάλογος δεν υπάρχει. Υπάρχουν μόνο παράλληλοι μονόλογοι ( συχνά μουρμουρητά ), όπου κανείς δεν ακούει τον άλλον.
Υπάρχουν άτομα-μονάδες που δυστυχώς δεν συναντιούνται σε μια ομάδα. Η ομάδα αυτή θα λεγόταν οικογένεια. Το σκηνικό θα λεγόταν σπίτι. Οι σχέσεις, ευτυχισμένες στιγμές. Τώρα μένει η πολυτέλεια, με μόχθο κερδισμένη, και μια εικόνα επιβεβαίωσης, η έξωθεν καλή μαρτυρία… Μαρτυρία ενός ”σώστου”, ενός “θα’πρεπε”, ενός θεού που και ο ίδιος απορεί με την διδασκαλεία του : Μα τι δεν καταλάβαμε απ’την παραβολή στο ναό του Σολομώντος; !!!
Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπευτής, πτυχιούχος Πανεπιστημίου Αθηνών, μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων και της Εθνικής Εταιρείας Ψυχοθεραπείας Ελλάδος. τ. συνεργ. στο Ευγενίδειο Νοσ., Επιστημονικός Υπεύθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”.
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.