Αρχική Blog Σελίδα 15421

Εξιχνιάστηκε κλοπή μεγάλου χρηματικού ποσού από οικία που έγινε τέλη Ιουλίου σε περιοχή του Κιλκίς

Χειροπέδες - σύλληψη

Σχηματίσθηκε δικογραφία σε βάρος 2 ατόμων, ενώ το κλεμμένο χρηματικό ποσό εντοπίστηκε και αποδόθηκε

Μετά από μεθοδική έρευνα των αστυνομικών της Ομάδας Ασφάλειας Παιονίας του Τμήματος Συνοριακής Φύλαξης Παιονίας, εξιχνιάστηκε κλοπή μεγάλου χρηματικού ποσού από οικία σε περιοχή του Κιλκίς.

Για την υπόθεση σχηματίσθηκε δικογραφία σε βάρος 2 ημεδαπών ηλικίας 21 και 23 ετών, για το αδίκημα της κλοπής.

Ειδικότερα, όπως προέκυψε από την έρευνα, το βράδυ της 28ης Ιουλίου του 2017, ενεργώντας από κοινού διέρρηξαν μονοκατοικία 62χρονου ημεδαπού σε περιοχή του Κιλκίς και αφαίρεσαν το χρηματικό ποσό των 19.000 ευρώ.

Το παραπάνω κλεμμένο χρηματικό ποσό εντοπίστηκε και αποδόθηκε στον 62χρονο παθόντα.

Η δικογραφία που σχηματίσθηκε σε βάρος τους θα υποβληθεί στον κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Κιλκίς.

Συνελήφθησαν 3 άτομα στην Χαλκιδική για διαρρήξεις σε σταθμευμένα αυτοκίνητα λουόμενων

Μέχρι στιγμής εξιχνιάστηκαν 9 περιπτώσεις διαρρήξεων αυτοκινήτων που έγιναν από αρχές Ιουλίου

Με κατσαβίδι παραβίαζαν τα οχήματα και αφαιρούσαν χρήματα, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, κοσμήματα, είδη ρουχισμού και άλλα αντικείμενα

Οι συντονισμένες ενέργειες των αστυνομικών του Γραφείου Ασφάλειας του Αστυνομικού Τμήματος Μουδανιών, οδήγησαν στη σύλληψη 2 αντρών ηλικίας 20 και 25 ετών, καθώς και μίας 25χρονης γυναίκας, όλοι τους ημεδαποί, για πολλές κλοπές σε σταθμευμένα αυτοκίνητα λουόμενων σε παραλιακή περιοχή της Χαλκιδικής.

Σε βάρος τους σχηματίσθηκε κακουργηματικού χαρακτήρα δικογραφία για διακεκριμένες περιπτώσεις κλοπής.

ΤΑ Μουδανίων 1Ειδικότερα, χθες (13-8-2017) το μεσημέρι επιβαίνοντας τα παραπάνω άτομα σε όχημα, προσέγγισαν σταθμευμένο όχημα λουόμενου σε παραλιακή περιοχή της Χαλκιδικής και σπάζοντας το παράθυρο με κατσαβίδι, αφαίρεσαν ένα σακίδιο που περιείχε το χρηματικό ποσό των 355 ευρώ και διάφορα προσωπικά είδη.

Άμεσα κινητοποιήθηκαν οι αστυνομικοί του Γραφείου Ασφάλειας του Αστυνομικού Τμήματος Μουδανιών, σε συνεργασία με αστυνομικούς του Τμήματος Τροχαίας Μουδανιών, με αποτέλεσμα να εντοπιστούν λίγο αργότερα σε κοντινή περιοχή και να συλληφθούν. Στην κατοχή του 20χρονου βρέθηκε το κλεμμένο χρηματικό ποσό, ενώ εντοπίστηκε και το κλεμμένο σακίδιο σε δασική περιοχή, που είχαν απορρίψει νωρίτερα.

Από την αναλυτική έρευνα των αστυνομικών, προέκυψε ότι τα παραπάνω άτομα ενεργώντας από αρχές Ιουλίου του 2017, διέπραξαν ακόμα 8 διαρρήξεις σε σταθμευμένα οχήματα λουόμενων στην ίδια περιοχή, από όπου αφαίρεσαν χρήματα, κοσμήματα, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, είδη ρουχισμού και άλλα αντικείμενα, η αξία των οποίων ξεπερνά τις 5.000 ευρώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις των παθόντων.

ΤΑ Μουδανίων 2Μέρος των κλοπιμαίων εντοπίστηκε και αποδόθηκε στους νόμιμους ιδιοκτήτες.

Το παραπάνω αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσαν κατασχέθηκε, καθώς και ένα κατσαβίδι που βρέθηκε στην κατοχή τους.

Οι έρευνες συνεχίζονται προκειμένου να διαπιστωθεί η τυχόν συμμετοχή τους και σε άλλες παρόμοιες αξιόποινες πράξεις.

Οι συλληφθέντες θα οδηγηθούν στον κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Χαλκιδικής.

Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας κηρύχθηκε η Ζάκυνθος

Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας κηρύχθηκε η Ζάκυνθος, με απόφαση του γενικού γραμματέα Πολιτικής Προστασίας Γιάννη Καπάκη, για την αντιμετώπιση των καταστροφικών δασικών  πυρκαγιών που εκδηλώθηκαν στις 12 και 13-08-2017.

Ζάκυνθος φωτιά 2017
ΖΑΚΥΝΘΟΣ ΑΓΑΛΑΣ ΠΥΡΚΑΓΙΑ – Φλόγες από την πυρκαγιά που μαίνεται κοντά στο χωριό Αγαλά, στη Ζάκυνθο, Κυριακή 13 Αυγούστου 2017. Περισσότερα από δέκα είναι πλέον τα ενεργά μέτωπα φωτιάς στη Ζάκυνθο, που καίγεται για τρίτη ημέρα. ΑΠΕ ΜΠΕ/ΑΠΕ ΜΠΕ/STR

Σχετικό αίτημα απέστειλε χθες το βράδυ ο δήμαρχος Ζακύνθου, Παύλος Κολοκοτσάς, ο οποίος ζήτησε την εφαρμογή του σχεδίου «Ξενοκράτης» και την κήρυξη του Νομού Ζακύνθου σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης για τους επόμενους έξι μήνες, με έγγραφό του προς τον περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων, Θεόδωρο Γαλιατσάτο και τον συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδος και Ιονίων Νήσων, Νίκο Παπαθεοδώρου.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Αλεξάνδρεια: Όχημα έπεσε σε κανάλι με νερό. Σώος ο οδηγός – βίντεο – φωτό

Σήμερα το πρωί στην ΠΕΟ Βέροιας-Θεσσαλονίκης και λίγο πριν το Στρατιωτικό Αεροδρόμιο, όχημα που κατευθυνόταν από Αλεξάνδρεια με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη ξέφυγε από την πορεία του πέφτοντας σε παρακείμενο κανάλι.

Ο επιβαίνων οδηγός δεν τραυματίστηκε, διακομίστηκε όμως στο Κέντρο Υγείας Αλεξάνδρειας για προληπτικούς λόγους.

Δείτε το βίντεο:

Φωτό:

Αλεξάνδρεια ατύχημα 1Αλεξάνδρεια ατύχημα 2Αλεξάνδρεια ατύχημα 4Αλεξάνδρεια ατύχημα 3

Κάνουμε αποτοξίνωση και διώχνουμε τα περιττά κιλά! – Γράφει η Μαρία Αλιπέρτη – Κατσάνη

Φτιάχνουμε ένα γευστικό ρόφημα που θα μας ξεδιψά όλο το καλοκαίρι, πίνοντας το κάνουμε αποτοξίνωση, αλλά χάνουμε και κιλά χωρίς να κάνουμε έξοδα!

Μαρια αλιμπερτι 2
Γράφει η συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Μαρία Αλιπέρτη – Κατσάνη

Για να αδυνατίσουμε με φυσικό αλλά και οικονομικό τρόπο, φτιάχνουμε το γευστικό ρόφημα από μέλι, κανέλα και λεμόνι, που αποτελείται από 3 ισχυρά αντιοξειδωτικά συστατικά της φύσης.

  • Το μέλι βελτιώνει τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος και βοηθά στη διάλυση και αποβολή του περιττού λίπους από τον οργανισμό.
  • Η κανέλα βοηθά στην καύση περισσότερων θερμίδων και μειώνει το πρήξιμο της κοιλιάς.
  • Το λεμόνι έχει ισχυρή αντιοξειδωτική και λιποδιαλυτική δράση.

 

Κάνουμε αποτοξίνωση και διώχνουμε τα περιττά κιλάΘα χρειαστούμε:

  • 1 κουταλάκι του γλυκού μέλι
  • ένα φλιτζάνι του καφέ χυμό φρέσκου λεμονιού,
  • κανέλα σε σκόνη στη μύτη του κουταλιού
  • 1 ποτήρι βραστό νερό.

Κάνουμε αποτοξίνωση και διώχνουμε τα περιττά κιλά 3 Πως το φτιάχνουμε

  • Διαλύουμε την κανέλα στο ζεστό νερό, περιμένουμε να κρυώσει, προσθέτουμε το μέλι και το λεμόνι και ανακατεύουμε.
  • Γεμίζουμε ένα μπουκάλι και το βάζουμε στο ψυγείο.

Κάνουμε αποτοξίνωση και διώχνουμε τα περιττά κιλά22Το πίνουμε με παγάκια σαν ένα δροσερό ρόφημα κατά την διάρκεια της ημέρας.

Για καλύτερα αποτελέσματα σε ότι έχει να κάνει με το βάρος, πίνουμε ένα ποτήρι το πρωί πριν από το πρωινό μας..

Ο Γιάννης Καφάτος σχολιάζει την επικαιρότητα που μερικές φορές είναι από μόνη της επιθεωρησιακό νούμερο. (και όταν δεν είναι την κάνει!)

Καφάτος--ειδήσεις

Mail από την Αθήνα #87 – 14 Αυγούστου 2017

Ο Γιάννης Καφάτος σχολιάζει την επικαιρότητα που μερικές φορές είναι από μόνη της επιθεωρησιακό νούμερο. (και όταν δεν είναι την κάνει!)

Γιάννης Καφάτος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Γιάννης Καφάτος
  • Πάσχα του καλοκαιριού ο δεκαπενταύγουστος, άρα σήμερα λένε την ευχή «Καλή Παναγιά»
  • Μ’ αρέσει αυτή η ευχή. Δεν έχει σχέση με την νεωτερίστικη μπούρδα «καλό παράδεισο» που γεμίζει το facebook κάθε που αποχωρεί κάποιος!
  • Πέραν του κοντέρ της πίστης του καθενός ο Δεκαπενταύγουστος είναι η γιορτή των νησιών, των απλών ανθρώπων που ασβεστώνουν τα καλντερίμια, τις μάντρες.
  • Είναι νομίζω μια κατ’ εξοχήν ελληνική υπαίθρια γιορτή.
  • Δεν παραγνωρίζω – ξαναλέω – το θέμα της πίστης για όσους πιστεύουν.
  • Εκείνο που θέλω να τονίσω είναι ότι για τους άπιστους, τους άθεους η μέρα του Δεκαπενταύγουστου είναι τελικά εξόχως ξεχωριστή!
  • Εκείνο που δεν μπορείς να ξεχωρίσεις πια είναι ο δύο αρχηγοί: Τραμπ και Ουν
  • Ο Ντόναλντ και ο Κιμ-Γιονγκ
  • Οι πολεμοχαρείς Μπόλεκ και Λόλεκ που απειλούν τον πλανήτη με τον υπέρμετρο ναρκισισμό και τον θανάσιμο εγωκεντρισμό τους
  • Και φυσικά τα καμώματά τους κάνουν τόσο «άκυρο» (έκφραση που έφερε σπίτι ο νεαρός γιος μου) τον συγχωρεμένο καθηγητή Ουμπέρτο Έκο που είχε γράψει το δοκίμιο: Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις
  • Ας γελάσουμε φωναχτά. Και καλύτερα να μη σου θυμήσω ειδήσεις που σκάσανε αυγουστιάτικα και κάνανε σμάρια τους δημοσιογράφους να τρέχουν και τους πολίτες να αγωνιούν!
  • Γιουσέιν Μπόλτ: Ένας θρύλος όσο τραυματισμένος κι αν είναι φεύγει από το στάδιο υποβασταζόμενος – έστω – αλλά ποτέ με αναπηρικό αμαξίδιο.
  • Και ξαφνικά η Άνγκελα Μέρκελ «μαλώνει» τους Γερμανούς που λένε ότι οι Έλληνες δε δουλεύουν και τους κουνάει το δάχτυλο – το ίδιο που κούναγε και σε μας πριν από μερικά χρόνια – και τους λέει να μας αγαπήσουν…
  • Προφανώς στο πλαίσιο της προεκλογικής της εκστρατείας, γιατί αν βάλω τι έχουμε ακούσει προεκλογικά τα τελευταία έτη …
  • …θα μαζευτεί ένας σωρός σαν τις σταφίδες και τις τομάτες που τις αφήνουν να ψηθούν στον ήλιο για να γίνουν λιαστές!
  • Τρομάζουν, λέει, οι ευρωπαίοι γιατί η Ευρώπη γερνάει!
  • Σωστά κάνουν αλλά αφού περάσει η τρομάρα ας ψηφίσουν νόμους, ας φέρουν δουελειές γιατί με 300 ευρώ στα 24 όχι οικογένεια δεν κάνεις, ούτε από το πατρογονικό σπίτι δε φεύγεις!
  • Ας αφήσουν τα ξεφτιλίκια και τις τρομάρες και ας συνεργαστούν όχι για να κερδίζουν οι τράπεζες – πρωτίστως οι γερμανικές – αλλά για να αισθανθούν ασφαλείς και άνθρωποι οι … άνθρωποι!
  • Γιατί τώρα όχι μόνο δεν αισθάνονται ασφαλείς αλλά βιώνουν καθημερινά ότι γίνόνται αποδέκτες συμπεριφοράς «res» που λέγανε κι οι λατίνοι!
  • Πράγμα! Και ως γνωστόν τα «πράγματα» μπορεί να κάνουν διάφορα πράγματα αλλά σίγουρα δεν κάνουν …θαύματα!
  • Εκτός αν τελικά αφεθούμε όλοι σε ένα δεκαπενταυγουστιάτικο θαύμα!
  • Λες!
  • Χρόνια πολλά και καλό Δεκαπενταύγουστο σε όλους!

Δεν χαρίζω την ελευθερία μου στον ΣΥΡΙΖΑ – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Τι είπε ο Βούτσης και σηκώθηκε αχός που παραλίγο να ρίξει την κυβέρνηση;

Σακελλαρόπουλος Γ. Νίκος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Είπε ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να βασίζεται σε ατζέντα τύπου «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών» ή «Πατρίς θρησκεία, οικογένεια». Είπε, ακόμη, ότι η θρησκευτική συνείδηση είναι κάτι ιδιαίτερο για κάθε άνθρωπο.

Ομολογώ ότι για πρώτη φορά συμφωνώ μαζί του.

Και ντράπηκα επειδή κάποια στελέχη της Νέας Δημοκρατίας βρήκαν στα λόγια του πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης. Ντράπηκα επειδή φιλελεύθεροι όντες (υποτίθεται ) παραδίδονται στον βαθύτατο – αν όχι σκοταδιστικό- συντηρητισμό μόνο και μόνο για να ασκήσουν αντιπολίτευση και να θωπεύσουν την εκκλησία που συστηματικά μοιράζει ψηφάκια…

Ντράπηκα επειδή όσοι δεν είμαστε με τον ΣΥΡΙΖΑ ΔΕΝ σημαίνει ότι στηρίζουμε το αναχρονιστικό «ορθόδοξο κράτος», που έχουμε φτάσει στο σημείο να το έχουμε με βούλα στο Σύνταγμά μας.

Ναι, το έχουμε ξαναπεί: Είμαστε το μόνο κράτος της Δύσης που μπλέκουμε τις θρησκευτικές πεποιθήσεις με τη λειτουργία του. Είμαστε το μόνο κράτος της Δύσης στο οποίο οι πολιτικοί – Αριστεροί και Δεξιοί- επιτρέπουν στην εκκλησία να καθορίζει ακόμη και την εκπαιδευτική πολιτική του. Είμαστε το μόνο κράτος της Δύσης στο οποίο η εκκλησία έχει λόγο ακόμη και στη σύνθεση της κυβέρνησης, ενώ κατέχει και υπουργείο!

Όμως, όσο κι αν συμφωνεί κάποιος με τον πρόεδρο της Βουλής στην συγκεκριμένη του άποψη, δεν μπορεί παρά να εξοργίζεται από τη διατύπωσή του, όταν ο ίδιος και το κόμμα του συνεργάστηκαν και συνεργάζονται με ένα εθνοκεντρικό κόμμα για να καταλάβουν και να παραμένουν την εξουσία. Κι όταν ο αρχηγός αυτού του κόμματος ζήτησε να γίνει δεκτή –και έγινε- η απαίτηση της εκκλησίας να αλλάξει υπουργός Παιδείας!

Αν ο πρόεδρος της Βουλής ήθελε να περιορίσει το «ορθόδοξο ελληνικό κράτος» που επικρίνει, δεν είχε παρά αυτός και το κόμμα του να συνεργαστούν με άλλες πολιτικές δυνάμεις (Ποτάμι ή μέρος της Νέας Δημοκρατίας και του ΠαΣοΚ) και να καθαρίσουν την εκπαίδευση και την υπόλοιπη κοινωνία από τα φονταμενταλιστικά της στοιχεία που έρχονται από άλλες εποχές.

Όχι μόνο δεν το ήθελαν αλλά συμπορεύτηκαν  με τον Πάνο Καμμένο, ακόμη και με τη Χρυσή Αυγή σε εθνικιστικές εξάρσεις και τυμπανοκρουσίες.

Κάτι ακόμη: Μπορεί να αγανακτώ με την υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ και των στελεχών του, μα αυτό δεν σημαίνει ότι ενώνω τη φωνή μου με όσους αισθάνονται αυτόκλητοι σωτήρες του «ορθόδοξου έθνους» και προβάλλουν την ευσέβειά τους απέναντι στους …βλάσφημους Συριζαίους. Στην ουσία και πρακτικά, τόσο οι μεν όσο και οι δε τηρούν ίδια στάση απέναντι στη διαχρονική ισχύ της εκκλησίας και τη θέλησή της να ασκεί εκείνη πολιτική.

Σέβομαι την εκκλησία, αλλά ο καθείς εφ ω ετάχθη. Ο καθείς στον ρόλο του.

Γνωρίζω ότι ανήκω στους λίγους που στηρίζουν με «νύχια και με δόντια» την απεξάρτηση του κράτους από την εκκλησία και δεν αποδέχομαι τον άκρατο συντηρητισμό ενός φονταμενταλιστικού ορθόδοξου κράτους ως αυτό που έχουμε, που τύποις φορά ευρωπαϊκή φορεσιά.

Γνωρίζω ότι ανήκω στους λίγους που αποδέχονται την κατάργηση παρελάσεων, πρωινών προσευχών, «υποχρεωτικών» εκκλησιασμών και άλλων παράδοξων για την εκπαιδευτική διαδικασία «τελετουργιών». Και το πράττω με πεποίθηση φιλελεύθερου ανθρώπου και όχι στη βάση των ιδεοληψιών της Αριστεράς ή της ταξικής της εκδικητικότητας…

Ομολογώ, ότι σ’ αυτό το κράτος της βαθιά ανατολίτικης κοινωνίας και της προσήλωσης του μεγάλου μέρους της κοινωνίας στους βυζαντινισμούς, ουδείς ελεύθερος άνθρωπος μπορεί να ελπίζει ότι θα αναζητήσουμε την… ανατολή της … Δύσης και τα υπέροχα φώτα του Διαφωτισμού.

Όταν προσκυνάς παντόφλες, κάστανα, και φιλάς σκελετούς και κομμένα κόκκαλα για να δείξεις την ευσέβειά σου και μετά καταπατάς όλα τα διδάγματα των ιερών βιβλίων, δεν μπορεί παρά να έχεις πάρει διαζύγιο από κάθε ίχνος λογικής.

Κι έχω βαρεθεί να απαντώ στο ερώτημα φίλων και γνωστών, «Πώς γίνεται ένας Δεξιός να είναι άθεος και εναντίον της εκκλησίας»;

Δεν είμαι Δεξιός, δεν είμαι άθεος, δεν είμαι υπέρ ή κατά της εκκλησίας. Ορθολογιστής είμαι.

Κι  (φιλ)ελεύθερος άνθρωπος, τόσο με την πνευματική όσο και με την πολιτική έννοια του όρου…

 

Άδωνις Γεωργιάδης : «Η κυβέρνηση βρίσκεται σε διαρκή προσπάθεια αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης»

«Το Μέγαρο Μαξίμου βρίσκεται σε μια διαρκή προσπάθεια αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης, με ζητήματα ελάσσονος σημασίας, προκειμένου να αποσιωπηθεί η κυβερνητική αποτυχία στην οικονομία» τονίζει ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Άδωνις Γεωργιάδης σε συνέντευξή του στην «Κυριακάτικη Ελευθερία του Τύπου», αναφερόμενος στις εξελίξεις στο μέτωπο της παιδείας, της οικονομίας αλλά και της δικαιοσύνης.

«Το άνοιγμα της συζήτησης για τις αλλαγές στην Παιδεία, την ώρα που οι πολίτες βιώνουν εξαιρετικά δύσκολες στιγμές, με κατασχέσεις και φουσκωμένα εκκαθαριστικά, προκαλεί εύλογα ερωτήματα» σημειώνει ο κ. Γεωργιάδης, χαρακτηρίζοντας ωστόσο «μεγάλο σκάνδαλο» τις αποφάσεις του υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου.

«Η κλήρωση για τη σημαία είναι το “προοδευτικό” που έχει να επιδείξει η “πρώτη φορά Αριστερά”;» αναρωτιέται ο αντιπρόεδρος της ΝΔ, που τονίζει ότι πλέον, με όλα αυτά, τα παιδιά του Δημοτικού «αυτό που διδάσκονται είναι ότι δεν χρειάζεται να είσαι ο καλύτερος, αλλά ο πιο τυχερός».

Ο κ. Γεωργιάδης αναφέρεται ακόμα στις συνομιλίες του υπουργού Άμυνας Π. Καμμένου και αναμένει, όπως λέει, «το άνοιγμα των τηλεφωνικών αρχείων των εμπλεκομένων προσώπων ώστε να αποδειχθεί εάν ο κ. Καμμένος, εκτός του κ. Γιαννουσάκη, μιλούσε ταυτόχρονα και με τον κ. Χριστοφορίδη και την κ. Τζίβα», κάνει λόγο για «σκοτεινή περίοδο», όπως την χαρακτηρίζει, του Γ. Βαρουφάκη, ενώ μιλάει και για την αντιπαράθεσή του με τον Π. Πολάκη.

Τέλος απαντώντας σε σχετικό ερώτημα σημειώνει πως η ΝΔ «δεν μπορεί να επιβάλει εκλογές», τονίζοντας παράλληλα «όμως, οι εκλογές πρέπει να γίνουν προκειμένου η ελληνική κοινωνία να αναπνεύσει. Η χώρα χρειάζεται μια νέα πολιτική, που θα φέρει ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας».

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΣ: Γιορτή της Παναγίας στη Μακεδονία με προσκύνημα στις πλαγιές του Βερμίου, καβαλάρηδες στη Σιάτιστα και μυσταγωγία στο Άγιον Όρος

Μελωδίες από τον Πόντο και μνήμες από τη μεταφορά της εικόνας της Παναγίας Σουμελά από την Τραπεζούντα στο Βέρμιο αναβιώνουν στην ομώνυμη μονή κοντά στη Βέροια, κάθε Δεκαπενταύγουστο στην γιορτή της Παναγίας.

Πλήθη προσκυνητών αναζητούν τη χάρη Της στα προσκυνήματα της Μακεδονίας, ενώ μια εντυπωσιακή πομπή οδηγούν καβαλάρηδες με καλοστολισμένα άλογα στην Μονή της Παναγίας του Μικροκάστρου κοντά στη Σιάτιστα. Λίγες μέρες αργότερα, στο περιβόλι της Παναγίας, όπως έχει επικρατήσει να ονομάζεται το Άγιον Όρος, κορυφώνονται οι εορτασμοί της Κοίμησης της Θεοτόκου με το παλιό ημερολόγιο. Τις παρακλήσεις, τις αγρυπνίες και τις ψαλμωδίες, που εντυπωσιάζουν με τη μυσταγωγία και την κατάνυξή τους, ακολουθούν γιορταστικά τραπέζια για όλους τους μοναχούς και τους επισκέπτες, με κυρίαρχο έδεσμα το ψάρι, ακολουθώντας το τυπικό της μοναστικής πολιτείας του Άθω.

Η Παναγία Σουμελά

«Η Παναγία Σουμελά είναι το προπύργιο και ο τόπος όπου συναντάται ο ποντιακός ελληνισμός. Από τη στιγμή που οι Πόντιοι ήρθαν στον ελλαδικό χώρο και δεν μπορούσαν τα χρόνια εκείνα να πάνε να τιμήσουν την Παναγία Σουμελά, στο όρος Βέρμιο δημιουργήθηκε η μονή της Παναγίας Σουμελά με τη θαυματουργή εικόνα που έφεραν στον ελλαδικό χώρο και με το σημείο του σταυρού των Κομνηνών» επισημαίνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο καθηγητής του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Μιχαήλ Τρίτος.

Η Εικόνα της Παναγίας Σουμελά εικόνα
Η Εικόνα της Παναγίας Σουμελά.

Όπως τονίζει, στην περιοχή του Βερμίου κάθε χρόνο τελείται η πανηγυρική θεία λειτουργία από τον μητροπολίτη της Βέροιας, με τη συμμετοχή και άλλων ιεραρχών, και στη συνέχεια γίνεται κτητορικό μνημόσυνο και κατάθεση στεφάνων στην προτομή του Αλέξανδρου Υψηλάντη. «Εκεί συγκεντρώνεται όλος ο ποντιακός ελληνισμός. Είναι μια μέρα πανηγυριού, μια μέρα μνήμης, μια μέρα ιστορικής αυτοσυνειδησίας» προσθέτει.

Σημειώνεται ότι το προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά στο Βέρμιο ξεκίνησε το 1951, χρονιά που εγκαταστάθηκε η ιστορική εικόνα στη νέα της κατοικία. Την εικόνα είχε μεταφέρει από το Μοναστήρι του όρους Μελά του Πόντου ο αείμνηστος Αρχιμανδρίτης Αμβρόσιος Σουμελιώτης, το 1931.

Στο Πανελλήνιο Ιερό Προσκύνημα της «Παναγίας Σουμελά» φυλάσσονται, επίσης, ο βαρύτιμος και ευμεγέθης Σταυρός, που φέρει Τίμιο ξύλο, δωρεά του αυτοκράτορα Εμμανουήλ Γ΄(1390-1417) του Μεγαλοκομνηνού προς την παλαίφατη Πατριαρχική Μονή της Παναγίας Σουμελά του Πόντου και το χειρόγραφο Ευαγγέλιο, του Οσίου Χριστοφόρου, ηγουμένου της Μονής της Παναγίας Σουμελά του Πόντου (644), τα οποία είχε φέρει ο Αμβρόσιος Σουμελιώτης, επίσης το 1931.

Εκεί βρίσκεται και ο ενεπίγραφος χρυσοκέντητος Επιτάφιος της Μονής Σουμελά, που παραχωρήθηκε στη Μονή από το Μουσείο Μπενάκη το 1997. Στο σκευοφυλάκιο της Μόνης φυλάσσονται και άλλα κειμήλια επισκέψιμα από το κοινό.

Το έθιμο των καβαλάρηδων

Τον Δεκαπενταύγουστο, πάνω από διακόσια άλογα, καλοστολισμένα και καλοταϊσμένα ξεκινούν με τους καβαλάρηδές τους μια εντυπωσιακή πομπή προς την Ιερά Μονή της Παναγίας του Μικροκάστρου για να την προσκυνήσουν, στους ήχους του τραγουδιού «λάμπουν τα χιόνια στα βουνά, λάμπουν και τα λαγκάδια». Οι καλύτερες παρέες των καβαλάρηδων βραβεύονται, υπό το βλέμμα του πλήθους των επισκεπτών που καταφθάνουν κάθε χρόνο στη Σιάτιστα για να το δουν από κοντά.

Το έθιμο των καβαλάρηδων 2Το έθιμο, σύμφωνα με τους λαογράφους, καθιερώθηκε την περίοδο της τουρκοκρατίας, καθώς ο πληθυσμός ένιωθε την ανάγκη να διατρανώσει την λεβεντιά του, αλλά και την ελπίδα για την αποτίναξη του τουρκικού ζυγού.

Το έθιμο των καβαλάρηδων«Πάντα η Ορθοδοξία ευλογεί τον λαϊκό πολιτισμό και πάντα με το τελετουργικό της εκκλησίας συνδέονται και λαϊκά δρώμενα, όπως είναι οι καβαλάρηδες της Σιάτιστας» επισημαίνει ο κ. Τρίτος.

Στις 23 Αυγούστου οι εορτασμοί στο Άγιον Όρος

«Το Άγιον Όρος γιορτάζει με ξεχωριστή ευλάβεια και τιμή την Υπεραγία Θεοτόκο γιατί είναι πραγματικά το περιβόλι της Παναγίας. Η μοναστική κοινότητα ακολουθεί το παλαιό ημερολόγιο και στις 23 Αυγούστου γιορτάζει την Κοίμηση της Θεοτόκου, το “Πάσχα του καλοκαιρού”, όπως το περιέγραψε ο συγγραφέας και ζωγράφος Φώτης Κόντογλου» αναφέρει χαρακτηριστικά ο καθηγητής του τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας.

Από τη νύχτα γίνονται αγρυπνίες στις οποίες ψάλλονται ψαλμωδίες για την Παναγία. Ακολουθεί σε όλα τα μοναστήρια πανηγυρική γιορταστική τράπεζα για όλο τον κόσμο, μοναχούς και επισκέπτες.

«Οι αγιορείτες μοναχοί, από τη στιγμή που παίρνουν το σχήμα και μέχρι την ώρα της αποδημήσεώς τους στη βασιλεία των ουρανών, δεν θα ήταν δυνατόν να μην προσκυνούν τη χάρη της Παναγίας και να ζητούν τη βοήθειά Tης για τη σωτηρία της ψυχής τους και τη σωτηρία όλου του κόσμου. Όπως είναι, άλλωστε, γνωστό το περιβόλι της Παναγίας, με τους Έλληνες, τους Ρώσους, τους Σέρβους και τους Βούλγαρους μοναχούς κατά τη διάρκεια της μακραίωνης ιστορίας του, πολλές φορές χρειάστηκε τη βοήθειά Tης. Οι μοναχοί δεν αποκαλούν την Παναγία μόνο Θεοτόκο αλλά και Μπογκορόντισσα, Δοχειάρισσα και Βατοπεδινή, Βηματάρρισσα και Πόπσκαγια. Διακόνισσα και Κουκουζέλισσα, Παπαδική και Γαλακτοτροφούσσα, Πορταϊτισσα και Δεξιοκρατούσσα. Υπάρχει πλήθος ακόμη από προσωνύμια που τις περισσότερες φορές κρύβουν πίσω τους έναν θρύλο ή ένα θαύμα» προσθέτει.

Οι θαυματουργές εικόνες της Παναγίας στο Άγιον Όρος

Στο Άγιον Όρος, εξάλλου, υπάρχουν πάρα πολλές θαυματουργές εικόνες της Παναγίας, μερικές, όμως, από αυτές είναι ιδιαίτερα γνωστές. Ο καθηγητής Μιχαήλ Τρίτος αναφέρει χαρακτηριστικά την εικόνα του Άξιον Εστί στο ναό του Πρωτάτου στις Καρυές.

Η παράδοση αναφέρει ότι στα τέλη του 10ου αιώνα, σε ένα κελί κάτω από τη σκήτη του Αγίου Ανδρέα, ασκήτευαν δύο μοναχοί. Τη στιγμή που ο ένας τελούσε την προσευχή του όρθρου της Κυριακής και ενώ ο άλλος έλειπε για να συμμετέχει σε αγρυπνία στις Καρυές, εμφανίστηκε στον πρώτο μοναχό ένας νέος που ζήτησε φιλοξενία. Οι δύο μαζί συνέχισαν τον όρθρο και την ώρα που έπρεπε να ψάλλουν στην Παναγία τον ύμνο «Μεγαλύνει η ψυχή μου τον Κύριον…» ο φιλοξενούμενος νέος άρχισε να ψέλνει ένα άλλο ύμνο, το «αξιόν εστίν ως αληθώς, μακαρίζειν σε». Ο μοναχός ενθουσιάστηκε και ζήτησε από τον νέο να γράψει τον ύμνο. Αυτό και έκανε και στη συνέχεια εξαφανίστηκε. Σύμφωνα με την παράδοση ο φιλοξενούμενος μοναχός ήταν ο Αρχάγγελος Γαβριήλ και έκτοτε η Ιερά Κοινότητα αποφάσισε τη μεταφορά της εικόνας, την οποία και μετονόμασε σε «Άξιον Εστί» στο Πρωτάτο, όπου και συνεχίζει να θαυματουργεί.

Για την Παναγία Κουκουζέλισσα στο Μοναστήρι της Μεγίστης Λαύρας λέγεται ότι η Θεοτόκος παρουσιάστηκε στον μοναχό Ιωάννη Κουκουζέλη και του έβαλε στο χέρι ένα χρυσό νόμισμα. Τότε οι γέροντες κρέμασαν το νόμισμα στην εικόνα της Παναγίας που έκανε πλήθος θαύματα. Πολύ γνωστές είναι η Παναγιά η Κτητόρισσα στην Ιερά Μονή Βατοπεδίου, η Παναγιά η Πορταΐτισσα στο μοναστήρι των Ιβήρων που προκαλεί δέος στους προσκυνητές με την αυστηρότητά της και η Παναγία η Τριχερρούσα στη σέρβικη Ιερά Μονή Χιλανδαρίου. Η εικόνα αυτή μεταφέρθηκε στις αρχές του Αυγούστου στο Σταυρό του Δήμου Βόλβης όπου εκτέθηκε σε λαϊκό προσκύνημα.

Άγιο ΌροςΟνομάζεται «Τριχερούσα» καθώς σε αυτήν φαίνεται και ένα τρίτο –ασημένιο- χέρι. Σύμφωνα με την παράδοση, η εικόνα αποτελούσε οικογενειακό κειμήλιο του Αγίου Ιωάννη του Δαμασκηνού, ο οποίος το έτος 705-715, πολέμιος των Εικονομάχων, συκοφαντήθηκε στον χαλίφη της Συρίας Ουάλιδ, που διέταξε να του κοπεί το δεξί χέρι. Ο Άγιος ικέτευσε την Παναγία να τον θεραπεύσει και όταν το πρωί ξύπνησε και είδε ότι το χέρι του είχε αποκατασταθεί, έβαλε αργυρό ομοίωμα του χεριού του κάτω από το αριστερό μέρος της Εικόνας της Παναγίας.

Αργότερα ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός έγινε μοναχός στη Λαύρα του Αγίου Σάββα του Ηγιασμένου στην Παλαιστίνη, μεταφέροντας την εικόνα μαζί του. Το έτος 1217 ο Άγιος Σάββας ο Χιλανδαρηνός, υιός του Σέρβου βασιλέα Στεφάνου Νεμάνια, μετέφερε την εικόνα στην Ιερά Μονή Χιλανδαρίου του Αγίου Όρους. Το έτος 1347, ο Σέρβος Κράλης Δρούσαν, τη μετακίνησε ως ευλογία στη Σερβία και την τοποθέτησε στην Ιερά Μονή Στουντενίτσης. Η παράδοση αναφέρει ότι στις αρχές του 15ου αιώνα, λίγο πριν οι Τούρκοι καταλάβουν τη Σερβία, οι μοναχοί έδεσαν την εικόνα στη ράχη ενός γαϊδάρου και άφησαν το ζώο ελεύθερο, ώστε η Παναγία να το οδηγήσει. Με θαυματουργικό τρόπο, το ζώο κατέληξε στην Ιερά Μονή Χιλανδαρίου, οδηγώντας εκεί την Παναγία Τριχερούσα, που θεωρείται σήμερα η Ηγουμένη-Πολιούχος της Ιεράς Μονής Χιλανδαρίου και Προστάτης του Σέρβικου Ορθόδοξου λαού.

Τα προσκυνήματα στη Μακεδονία

Εκτός, όμως, από το πιο γνωστό προσκύνημα, εκείνο της Παναγίας Σουμελά, υπάρχουν και πολλά άλλα στην ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας. Στο Παγγαίο όρος βρίσκεται η Ιερά Μονή Εικοσιφοίνισσας που αποτελεί πόλο έλξης πιστών οι οποίοι καταφθάνουν εκεί για να προσκυνήσουν την αχειροποίητο εικόνα της Θεοτόκου. Βρίσκεται στο δρόμο Καβάλας – Σερρών, στα όρια των δύο νομών, αμέσως μετά την Κορμίστα σε μια κατάφυτη τοποθεσία και σε υψόμετρο 743 μέτρων.

Η Μονή Παναγίας Γουμένισσας στο νομό Κιλκίς υπήρξε η αφορμή για να δημιουργηθεί εκεί η μικρή ομώνυμη πόλη. Το σημαντικότερο αντικείμενο της μονής είναι η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Γουμένισσας έργο του 13ου αιώνα μ.Χ. η οποία τιμάται τέσσερις φορές το χρόνο.

Η Μονή Παναγίας Δοβρά στην Καλή Παναγιά Ημαθίας ιδρύθηκε το 12ο αιώνα. Φιλοξενεί τη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Δοβρά ενώ το μοναστήρι πανηγυρίζει και κατά την εορτή της Ζωοδόχου Πηγής εξαιτίας του αγιάσματος που υπάρχει στο χώρο.

Στο Λευκώνα Σερρών λειτουργεί η Μονή της Παναγίας Βύσσιανης όπου βρίσκεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας. Η παράδοση λέει ότι την είχε εντοπίσει ένας γεωργός και στο σημείο εκείνο χτίστηκε μια εκκλησία.

Ο καθηγητής Μιχαήλ Τρίτος δεν παραλείπει να αναφέρει και την Μονή Μολυβδοσκέπαστου στη μητρόπολη Κόνιτσας αλλά και την Παναγία Χρυσοβίτσα στο Μέτσοβο, έργο του Ευαγγελιστή Λουκά.

 

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Δυσοίωνες δημογραφικές εκτιμήσεις για την Ελλάδα από γερμανικό ινστιτούτο, που προβλέπει πληθυσμό 9,9 εκατομμυρίων το 2030 και 8,9 εκατ. το 2050 (από 10,8 εκατ. το 2016)

Συνεχώς φθίνουσα πορεία θα ακολουθήσει ο πληθυσμός της Ελλάδας έως τα μέσα του αιώνα μας, εξαιτίας των αρνητικών δημογραφικών εξελίξεων στη χώρα μας. Αυτό προβλέπει μια νέα μελέτη του Ινστιτούτου του Βερολίνου για τον Πληθυσμό και την Ανάπτυξη, η οποία αναλύει γενικότερα το δημογραφικό μέλλον της Ευρώπης και αναδεικνύει ανάμικτες τάσεις, τόσο θετικές όσο και αρνητικές (για τη χώρα μας κυρίως αρνητικές).

Η μελέτη επισημαίνει ότι μεταξύ 2011-2016 η Ελλάδα έχασε σχεδόν το 3% του πληθυσμού της, μεταξύ άλλων λόγω της γέννησης λιγότερων παιδιών εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Προβλέπει ότι από περίπου 10,8 εκατομμύρια το 2016, ο πληθυσμός της χώρας μας θα μειωθεί στα 9,9 εκατομμύρια έως το 2030 και στα 8,9 εκατομμύρια έως το 2050, με συνέπεια να υποστεί μια πρόσθετη μείωση κατά περίπου 18%. Με δείκτη ολικής γονιμότητας 1,33 (ο προβλεπόμενος μέσος αριθμών παιδιών ανά γυναίκα), η Ελλάδα έχει σήμερα σχεδόν τη χαμηλότερη επίδοση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η μελέτη επισημαίνει ότι εξαιτίας, κυρίως, του μικρού αριθμού παιδιών που γεννιούνται στη χώρα μας (περίπου 90.000 ετησίως), η Ελλάδα έχει πλέον έναν από τους πιο γερασμένους πληθυσμούς στην Ευρώπη, καθώς πάνω από το ένα πέμπτο των κατοίκων της (το 21%) είναι άνω των 65 ετών. Μόνον η Ιταλία στην Ευρώπη έχει υψηλότερο ποσοστό ηλικιωμένων.

Οι γερμανοί ερευνητές προβλέπουν ότι, με βάση τις έως τώρα δημογραφικές τάσεις, η Ελλάδα είναι πιθανό πως θα έχει τη χειρότερη σε όλη την Ευρώπη αναλογία εργαζομένων προς συνταξιούχους έως το 2050.

Κι εδώ το χάσμα Βορρά-Νότου

Σύμφωνα με την έκθεση, η Ευρώπη είναι δημογραφικά διαιρεμένη. Στο βορρά, στη δύση και στο κέντρο της ηπείρου υπάρχουν σχετικά υψηλοί δείκτες γονιμότητας και μετανάστευσης που διασφαλίζουν την ανάπτυξη των πληθυσμού στο προβλεπτό μέλλον. Αντίθετα, η νότια και η ανατολική Ευρώπη καταγράφουν επιταχυνόμενη γήρανση και απώλειες πληθυσμού.

Η Ευρώπη είναι στην κυριολεξία μια «γηραιά» ήπειρος, έχοντας πληθυσμό κατά μέσο όρο πιο γερασμένο από τις άλλες ηπείρους. Σήμερα στην Ευρώπη υπάρχουν περίπου 32 συνταξιούχοι για κάθε 100 εργαζόμενους 20 έως 64 ετών, δηλαδή περίπου τρεις εργαζόμενοι αντιστοιχούν σε ένα συνταξιούχο. Αυτή η αναλογία προβλέπεται να πέσει όμως σε δύο εργαζόμενους ανά συνταξιούχο έως τα μέσα του 21ού αιώνα.

Η μελέτη εκτιμά ότι έως το 2050 η υψηλότερη μέση ηλικία του πληθυσμού, μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, θα υπάρχει στην Ελλάδα και στην Πορτογαλία, δύο χώρες που επίσης θα γνωρίσουν και συρρίκνωση του πληθυσμού τους, εκτός από τη γήρανση. Όπως επισημαίνεται, η μόνιμη εγκατάσταση και η επιτυχής ενσωμάτωση περισσότερων μεταναστών μπορεί να αποτελέσει αντίβαρο σε αυτές τις δύο αρνητικές τάσεις. Οι ερευνητές προτείνουν ακόμη μέτρα στήριξης των γεννήσεων και των εργαζομένων μητέρων, καθώς επίσης κρατικές πολιτικές γενικότερα που να διευκολύνουν τους γονείς να συνδυάζουν τη δουλειά με την οικογένεια.

Τονίζεται ότι ουσιαστικά σήμερα σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες οι γυναίκες αποκτούν λιγότερα παιδιά από όσα απαιτούνται για να μείνει σταθερός ο πληθυσμός τους χωρίς τη βοήθεια των μεταναστών. Για να συμβεί μια τέτοια σταθεροποίηση, χρειάζεται ένας δείκτης γονιμότητας περίπου 2,3 παιδιών ανά γυναίκα, αλλά σήμερα ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 28 κρατών μελών είναι μόνο 1,58 παιδιά ανά γυναίκα.

Αν οι Ευρωπαίες συνεχίσουν να γεννούν κατά μέσο όρο περίπου 1,5 παιδιά σε βάθος χρόνου, τότε ο πληθυσμός της Ευρώπης θα μειωνόταν στο μισό μέσα στα επόμενα 65 χρόνια, εφόσον όμως υπήρχε μηδενική μετανάστευση και αμετάβλητο προσδόκιμο ζωής. Επειδή όμως καμία από αυτές τις δύο τελευταίες υποθέσεις δεν είναι ρεαλιστική, οι γερμανοί δημογράφοι θεωρούν ότι, για να σταθεροποιηθεί ο ευρωπαϊκός πληθυσμός, αρκεί ένας μέσος δείκτης γονιμότητας 1,6 έως 1,8 παιδιών ανά γυναίκα, κάτι που δεν απέχει πολύ από τον τωρινό δείκτη (1,58).

Στην κορυφή της ευρωπαϊκής γονιμότητας σήμερα βρίσκεται η Γαλλία με δείκτη γέννησης σχεδόν δύο παιδιών (1,96) ανά γυναίκα. Η Ιρλανδία, η Βρετανία, η Σουηδία και η Δανία έχουν επίσης σχετικά υψηλό δείκτη γονιμότητας. Αντίθετα, η εικόνα είναι τελείως διαφορετική στο Νότο, καθώς Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Κύπρος έχουν το χαμηλότερο δείκτη γονιμότητας, γύρω στα 1,3 παιδιά ανά γυναίκα. Η διαίρεση αυτή της Ευρώπης δεν έχει αλλάξει εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες.

Και λιγότεροι και πιο γέροι

Η μελέτη επισημαίνει ότι ειδικά ο ευρωπαϊκός Νότος συνδυάζει την πληθυσμιακή συρρίκνωση και την πληθυσμιακή γήρανση. Σε χώρες όπως η Ελλάδα και η Ιταλία, ολοένα περισσότεροι εγκαταλείπουν την αγορά εργασίας για να βγουν στη σύνταξη, από ό,τι νέοι άνθρωποι εισέρχονται στην αγορά εργασίας ως εργαζόμενοι.

Στις χώρες με χαμηλό δείκτη γονιμότητας όπως η Ελλάδα, αυτή η διαδικασία και το άνοιγμα της «ψαλίδας» εργαζομένων-συνταξιούχων συμβαίνει πιο γρήγορα από ό,τι σε βορειότερες χώρες. Γι’ αυτό, κατά την μελέτη, οι νότιες χώρες στο μέλλον θα έχουν μεγαλύτερες δυσκολίες να χρηματοδοτήσουν τα συνταξιοδοτικά συστήματα και να διατηρήσουν το τωρινό επίπεδο των κοινωνικών παροχών τους. Η μελέτη εκτιμά ότι -με εξαίρεση το Λουξεμβούργο- σε όλες τις άλλες χώρες οι συντάξεις θα υποστούν μείωση στο μέλλον σε σχέση με τους μισθούς. Αυτό θα έχει συνέπεια να αυξηθεί ο κίνδυνος φτώχειας για τους ηλικιωμένους.

Οι γερμανοί ερευνητές επισημαίνουν ότι οι βόρειες σκανδιναβικές χώρες όπως η Σουηδία και η Φινλανδία ήσαν οι πρώτες όπου πριν μερικές δεκαετίες ο δείκτης γονιμότητας στην Ευρώπη έπεσε κάτω από τα δύο παιδιά ανά γυναίκα. Σήμερα όμως είναι οι ίδιες χώρες που έχουν αναστρέψει την τάση γεννήσεων λιγότερων παιδιών και έχουν πλέον ικανοποιητικά επίπεδα γονιμότητας – πρόκειται για μία «επιστροφή στα παλιά» που δεν έχουν (ακόμη τουλάχιστον) καταφέρει οι χώρες του ευρωπαϊκού Νότου.

Μια σειρά κοινωνικών, οικονομικών και ψυχολογικών παραγόντων συνδυάζονται και ωθούν τα ζευγάρια ιδίως του Νότου να μην κάνουν τόσα παιδιά όσο στο παρελθόν: μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα, επιθυμία προσωπικής ελευθερίας, επιδίωξη επαγγελματικής καριέρας, υψηλά ποσοστά διαζυγίων, σχετική απομυθοποίηση του γάμου και της οικογένειας κ.α.

Η Ιταλία είναι η χώρα στην Ευρώπη όπου οι γυναίκες έχουν την μεγαλύτερη μέση ηλικία, όταν κάνουν το πρώτο παιδί τους: σχεδόν στα 31 τους. Σε χώρες όπως η Ισπανία ελάχιστα νεαρά ζευγάρια έχουν την οικονομική δυνατότητα να στήσουν το δικό τους νοικοκυριό και να κάνουν παιδί πριν την ηλικία των 30 ετών. Και όσο καθυστερεί η δημιουργία οικογένειας, τόσο μειώνεται ο αριθμός των παιδιών που θα γεννήσει μια γυναίκα και κατά συνέπεια ο πληθυσμός μιας χώρας.

Η συνεισφορά των μεταναστών

Η μελέτη αναφέρει ότι μέχρι στιγμής σε χώρες όπως η Ελλάδα και η Ιταλία οι μετανάστες δεν έχουν αυξήσει σημαντικά τον πληθυσμό, έχοντας συμβάλει το πολύ κατά 0,1% στους εθνικούς δείκτες γονιμότητας. Όμως, αν ο αριθμός τους αυξηθεί στο μέλλον και με δεδομένο ότι γεννάνε συνήθως περισσότερα παιδιά, η συμβολή τους αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια τόσο στην αύξηση του πληθυσμού όσο και στη συγκράτηση της γήρανσης.

Με βάση τις αναλύσεις της Eurostat, εκτιμάται ότι τουλάχιστον τα δύο τρίτα των χωρών της Ευρώπης θα χρειασθούν τη συνεισφορά των μεταναστών από μη ευρωπαϊκές χώρες για να υπάρξει δημογραφική σταθερότητα στην Ευρώπη έως το 2050.

Μια άλλη διαίρεση υπάρχει μεταξύ Δύσης-Ανατολής, όσον αφορά το προσδόκιμο ζωής. Περισσότερο από όλους στην Ευρώπη ζουν οι άνθρωποι στη βόρεια Ιταλία, στη βόρεια Ισπανία, στις παράκτιες περιοχές της Γαλλίας, καθώς και σε τμήματα της Ελβετίας και της Νορβηγίας. Τις πιο σύντομες ζωές έχουν οι άνθρωποι στην ανατολική και πρώην σοσιαλιστική Ευρώπη, με χειρότερες τη Λιθουανία και τη Βουλγαρία. Στην Ελλάδα το μέσο προσδόκιμο ζωής ανεξαρτήτως φυλου είναι τα 81,1 έτη, ενώ στην Κύπρο τα 81,8 έτη.

Η Κύπρος

Όσον αφορά ειδικότερα την Κύπρο, η μελέτη εκτιμά ότι ο πληθυσμός της, από περίπου 0,85 εκατομμύρια το 2016 (αυξημένος κατά 14% έναντι του 2006), εκτιμάται ότι θα αυξηθεί περαιτέρω στα 0,9 εκατομμύρια το 2030 και σχεδόν στο ένα εκατομμύριο το 2050, κυρίως χάρη στη μετανάστευση, καθώς και στο ότι κάθε χρόνο περισσότεροι άνθρωποι γεννιούνται από ό,τι πεθαίνουν (ενώ στην Ελλάδα συμβαίνει πια το αντίθετο).

Από την άλλη, ο δείκτης γονιμότητας στην Κύπρο (1,32 παιδιά ανά γυναίκα το 2015) είναι εξίσου χαμηλός με αυτόν της Ελλάδας, με συνέπεια, σύμφωνα με τη μελέτη, έως τα μέσα της δεκαετίας του 2030 και στην Κύπρο ο αριθμός των θανάτων πιθανώς να ξεπερνά πλέον τον αριθμό των γεννήσεων.

Το Ινστιτούτο του Βερολίνου για τον Πληθυσμό και την Ανάπτυξη είναι μία ανεξάρτητη μη κερδοσκοπική δεξαμενή σκέψης που δημιουργήθηκε το 2000.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

http://www.berlin-institut.org/fileadmin/user_upload/Europas_demografische_Zukunft_2017/Europa_engl_online.pdf

 

 

Παύλος Δρακόπουλος