Αρχική Blog Σελίδα 15318

ΕΕ-Eurogroup: Για σημαντική βελτίωση της ελληνικής οικονομίας έκανε λόγο ο επίτροπος Οικονομίας, Πιερ Μοσκοβισί, από το Ταλίν

Για μια «σημαντική και αποφασιστική χρονιά» για την Ελλάδα έκανε λόγο, σήμερα, από το άτυπο Eurogroup που διεξάγεται στο Tαλίν της Εσθονίας ο επίτροπος Οικονομίας, Πιερ Μοσκοβισί.

Η τελευταία χρονιά του ελληνικού προγράμματος και ιδιαίτερα η τρίτη αξιολόγηση θα βρεθούν στο επίκεντρο του άτυπου Eurogroup. Όπως είπε ο επίτροπος Οικονομίας, η τρίτη αξιολόγηση έχει να κάνει κυρίως με την εφαρμογή των μέτρων που έχουν ήδη συμφωνηθεί και τώρα προετοιμάζονται τα χρονοδιαγράμματα που θα πρέπει να ακολουθήσει η Ελλάδα ως τη λήξη του προγράμματος.

Ο Π. Μοσκοβισί υπογράμμισε τη σημαντική βελτίωση της ελληνικής οικονομίας, επισημαίνοντας την επιστροφή της χώρας στην ανάπτυξη, τη μείωση της ανεργίας, την έξοδο από τη διαδικασία περί υπερβολικού ελλείμματος και κυρίως το πρώτο “θετικό” βήμα που έκανε η Ελλάδα προς τις αγορές.

«Η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει σε αυτόν τον δρόμο, προκειμένου να καταστεί χώρα ελκυστική και κανονική εντός της ευρωζώνης» είπε ο Γάλλος Επίτροπος. Συνέχισε λέγοντας ότι στόχος είναι η Ελλάδα να βγει από το πρόγραμμα προσαρμογής και σημείωσε ότι υπάρχει ο οδικός χάρτης για να γίνει αυτό.

 Πρόσθεσε, τέλος, ότι όλοι πρέπει να συγκεκριμενοποιήσουν τις δεσμεύσεις τους, υπενθυμίζοντας ότι το ΔΝΤ έχει δώσει την καταρχήν συμφωνία του για το ελληνικό πρόγραμμα και πως τώρα «πρέπει να δουλέψουμε για τα μέτρα για το χρέος».

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τέλος εποχής για το Cassini που αυτοκαταστράφηκε πάνω στον Κρόνο

Με μια αυτοκαταστροφική βουτιά μέσα στην πυκνή ατμόσφαιρα του γιγάντιου πλανήτη Κρόνου, λίγο πριν τις τρεις το μεσημέρι ώρα Ελλάδος, το διαστημικό σκάφος Cassini (Κασίνι) έδωσε ένα τέλος στη «ζωή» του. Ολοκληρώθηκε έτσι με τον δέοντα δραματικό τρόπο μια ιστορική εικοσαετής αποστολή, μια πραγματική οδύσσεια του διαστήματος στο σύστημα του Κρόνου και των δορυφόρων του.

Ο «βετεράνος» του διαστήματος με μέγεθος λεωφορείου είχε πια ξεμείνει από καύσιμα και γι’ αυτό είχε προαποφασισθεί να «αυτοκτονήσει» στον Κρόνο, προκειμένου οι επιστήμονες να είναι βέβαιοι ότι το διαστημικό σκάφος δεν επρόκειτο να πέσει στον Τιτάνα ή στον Εγκέλαδο, μολύνοντάς τους ίσως με γήινα μικρόβια.

Το βάρους δυόμισι τόνων σκάφος πραγματοποίησε την Παρασκευή την τελευταία και «φαρμακερή» από τις «βουτιές» του, σύμφωνα με τον προγραμματισμό των ελεγκτών του από τη Γη, κινούμενο με ταχύτητα περίπου 113.000 χιλιομέτρων την ώρα. Αφού προηγουμένως οι κάμερές του τράβηξαν τις τελευταίες εικόνες του Κρόνου, καθώς επίσης των δορυφόρων Τιτάνα και Εγκέλαδου, και συνεχίζοντας μέχρι τελευταία στιγμή να συλλέγει με τα όργανά του και να στέλνει πολύτιμα επιστημονικά δεδομένα, το σκάφος άρχισε το πρωί της Παρασκευής τη «βουτιά θανάτου». Το σήματά του τα έπιανε (με καθυστέρηση 86 λεπτών λόγω της απόστασης Κρόνου-Γης) και τα αναμετάδιδε ο σταθμός του Δικτύου Βαθέος Διαστήματος, που βρίσκεται στην Αυστραλία.

Τελικά, περίπου στις τρεις το μεσημέρι, χάθηκε οριστικά η επαφή του με τη Γη, καθώς οι τεράστιες ατμοσφαιρικές δυνάμεις του Κρόνου έθεσαν εκτός ελέγχου την κίνηση του Cassini. Λίγο μετά, σε ύψος περίπου 1.500 χλμ. πάνω από τα νέφη του Κρόνου, σύμφωνα με τη NASA, το σκάφος διαλύθηκε στα εξ ων συνετέθη και κάηκε όπως ένας μικρός μετεωρίτης. Εκτιμάται ότι μέσα σε λίγα λεπτά όλα τα απομεινάρια του σκάφους απορροφήθηκαν πλήρως από την ατμόσφαιρα του Κρόνου. Το τέλος του Cassini είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν λεπτό προς λεπτό από το Εργαστήριο JPL της NASA στην Πασαντίνα της Καλιφόρνια σημαντικοί έλληνες επιστήμονες που συμμετείχαν επί χρόνια στο σχεδιασμό και στην ανάλυση των στοιχείων του Cassini, με πρωτεργάτες τον ακαδημαϊκό Σταμάτη Κριμιζή και την πλανητική επιστήμονα Αθηνά Κουστένη.

Η αποστολή Cassini-Huygens υπήρξε κοινό εγχείρημα της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) και της Ιταλικής Υπηρεσίας Διαστήματος. Ήταν η πρώτη που έθεσε ένα σκάφος σε τροχιά στο σύστημα του Κρόνου και η πρώτη που έστειλε μια αυτόνομη διαστημοσυσκευή (Huygens) στον Τιτάνα το 2005. Η αποστολή επέτρεψε μια σειρά από επιστημονικές ανακαλύψεις, που εμπλούτισαν τις γνώσεις μας για τον Κρόνο και τα φεγγάρια του. Ήδη ο όγκος των δεδομένων του έχει επιτρέψει τη δημοσίευση σχεδόν 4.000 επιστημονικών εργασιών, ενώ πολλές ακόμη θα ακολουθήσουν τα επόμενα χρόνια.

Μεταξύ άλλων, το Cassini ανακάλυψε τους θεαματικούς πίδακες που ξεπηδούν από τον δορυφόρο Εγκέλαδο και παραπέμπουν στην ύπαρξη ενός υπόγειου τεράστιου ωκεανού, με ενδείξεις ακόμη και μικροβιακής ζωής. Αποκάλυψε επίσης ότι στον παγωμένο δορυφόρο Τιτάνα βρέχει υγρογονάνθρακες, σχηματίζοντας εντυπωσιακά ποτάμια, λίμνες και θάλασσες υδρογονανθράκων, που πιθανώς μοιάζουν με τις αρχέγονες θάλασσες της Γης και τις οποίες κάποτε μπορεί να εξερευνήσει ένα υποβρύχιο σκάφος. Αρκετά ακόμη μυστήρια του Κρόνου απομένουν να λυθούν. Προς το παρόν πάντως, καμία διαστημική υπηρεσία δεν σχεδιάζει να επισκεφθεί ξανά τον Κρόνο τα επόμενα χρόνια, έτσι η αυτοκαταστροφή του Cassini αποτέλεσε το προσωρινό τέλος μιας εποχής.

 

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Βρετανία: Την ακύρωση περίπου 2.000 πτήσεων έως τα τέλη Οκτωβρίου, ανακοίνωσε η Ryanair

Η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία Ryanair γνωστοποίησε σήμερα ότι θα προχωρήσει στην ακύρωση 40- 50 πτήσεων ημερησίως για ένα διάστημα 6 εβδομάδων, έως τα τέλη Οκτωβρίου, ήτοι 1.680 έως 2.100 πτήσεις, με στόχο να βελτιώσει τη συνέπεια στην εκτέλεση των δρομολογίων της, μια ανακοίνωση που προκάλεσε την οργή των πελατών της.

«Ακυρώνοντας λιγότερο από το 2% των πτήσεων κατά τη διάρκεια των έξι προσεχών εβδομάδων (έως την έναρξη των χειμερινών δρομολογίων στις αρχές Νοεμβρίου), μπορούμε (…) να αποκαταστήσουμε το επίπεδο της ακρίβειά μας στο επίπεδο του ετήσιου στόχου μας, του 90%» εξήγησε ο Ρόμπιν Κιέλι, επικεφαλής επικοινωνίας της Ryanair, σε ένα δελτίο τύπου.

Η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους διευκρίνισε ότι το ποσοστό συνέπειας του προγράμματος των πτήσεών της «μειώθηκε κάτω του 80% τις δύο πρώτες εβδομάδες του Σεπτεμβρίου» εξαιτίας των καθυστερήσεων που οφείλονται στην αύξηση της κυκλοφορίας, των απεργιακών κινητοποιήσεων, των άσχημων καιρικών συνθηκών και της υποχρέωσης της εταιρείας να εκπληρώνει το καθήκον της στο να δίνει άδειες στους κυβερνήτες και τα πληρώματα.

«Ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη στον μικρό αριθμό των πελατών μας που θα επηρεαστούν από τις ακυρώσεις και θα κάνουμε το καλύτερο για να τους βρούμε μια άλλη πτήση και/ή να τους αποζημιώσουμε συνολικά» επέμεινε ο Κιέλι.

Η συγγνώμη ωστόσο της εταιρείας δεν ικανοποίησε τους πελάτες της, πολλοί εκ των οποίων σήμερα εξέφρασαν την οργή τους στο Twitter. Ένας εξ αυτών έκανε λόγο για την «απόλυτη ντροπή», καθώς η εταιρεία ανακοίνωσε τις ακυρώσεις την τελευταία στιγμή.

Σύμφωνα με τον ιστότοπο του αεροδρομίου του Δουβλίνου, δύο πτήσεις από το Τουρ και το Νιουκάστλ ακυρώθηκαν ήδη σήμερα και άλλες θα ακυρωθούν αύριο Σάββατο, μεταξύ άλλων με προορισμό το Παρίσι, τη Μαδρίτη και το Άμστερνταμ.

 

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γερμανία: Ο ΥΠΕΞ Γκάμπριελ δεν βλέπει θέση για την Τουρκία στην ΕΕ

Ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών Ζίγκμαρ Γκάμπριελ δήλωσε εχθές σε ραδιοφωνική συνέντευξή του ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να σταματήσει τις ενταξιακές συνομιλίες με την Τουρκία εξαιτίας των παραβιάσεων των ανθρώπινων δικαιωμάτων στις οποίες προβαίνει η Άγκυρα.

«Δεν μπορούμε να διεξάγουμε ενταξιακές διαπραγματέυσεις με μια χώρα που παραβιάζει ανθρώπινα δικαιώματα, που παραβιάζει την ελευθερία του Τύπου, που στέλνει πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη φυλακή χωρίς κανέναν σαφή λόγο», δήλωσε ο Γκάμπριελ στον ραδιοσταθμό SWR.

Ο Γκάμπριελ πρόσθεσε πως η ΕΕ θα μπορούσε να αναπτύξει μια «νέα μορφή συνεργασίας» στη διάρκεια των συζητήσεων για την αποχώρηση της Βρετανίας από την ένωση και πως αυτό το μοντέλο θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει ένα σχεδιάγραμμα για άλλες χώρες όπως η Τουρκία.

Η καγκελάριος Άγγελα Μέρκελ και ο κεντροαριστερός διεκδικητής της καγκελαρίας Μάρτιν Σουλτς δήλωσαν αμφότεροι στη διάρκεια της τηλεμαχίας τους μερικές εβδομάδες πριν από τις γερμανικές εκλογές της 24ης Σεπτεμβρίου ότι θα επιδιώξουν τον τερματισμό των ενταξιακών συνομιλιών της Τουρκίας με την ΕΕ.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων τάχθηκε ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυρ. Μητσοτάκης, κατά την επίσκεψή του στην Τεχνόπολη

Υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα και όχι απλώς μη κρατικών μη κερδοσκοπικών, μέσω της αλλαγής του άρθρου 16, τάχθηκε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης, στη διάρκεια της ομιλίας του στην Τεχνόπολη Θεσσαλονίκης, όπου συναντήθηκε με στελέχη επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας.

Τόνισε την ανάγκη να υπάρξει «δημιουργική άμιλλα» ανάμεσα στα δημόσια και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και για τα δημόσια ΑΕΙ είπε ότι πρέπει να αποκτήσουν μεγαλύτερη ευελιξία, μεγαλύτερη αυτονομία και περισσότερη σύνδεση με την αγορά.

«Χρειάζεται ισορροπία μεταξύ δικαιωμάτων και υποχρεώσεων για όλους στα ΑΕΙ και για τους φοιτητές και για τους καθηγητές» επισήμανε ο κ. Μητσοτάκης και συνέχισε: «Το κράτος παρέχει από το υστέρημα του Έλληνα φορολογούμενου, τη δυνατότητα σε κάθε Ελληνόπουλο να σπουδάσει δωρεάν. Αυτό σημαίνει ότι και ο φοιτητής έχει ορισμένες υποχρεώσεις, να τελειώνει π.χ. εντός εύλογου χρονικού διαστήματος τις σπουδές του».

Για τη σημερινή κατάσταση στα ελληνικά πανεπιστήμια είπε: «Έχουμε μια τυραννία της μετριότητας, που βολεύεται πάρα πολύ από το γεγονός ότι δεν υπάρχει καμία αξιολόγηση». Σημείωσε πως η Νέα Δημοκρατία είναι απέναντι σε όλα αυτά και πως ο στόχος της είναι «η απελευθέρωση των δημιουργικών δυνάμεων των πανεπιστημίων»

 

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα τα φάρμακα, τονίζει ο Γ. Κατρούγκαλος στη EURACTIV.com

Η απόφαση της Αθήνας να διεκδικήσει τη μετεγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΜΑ) από το Λονδίνο, στέλνει το μήνυμα ότι το φάρμακο είναι «όχι μόνο εμπόρευμα αλλά κοινωνικό αγαθό», δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας, Γεώργιος Κατρούγκαλος, στη EURACTIV.com. 

«Θεωρούμε πως αυτό δεν είναι μόνο ένα εθνικό θέμα αλλά και μήνυμα για την Ευρώπη για την καλύτερη εξισορρόπηση της κοινωνικής της, με την οικονομική διάσταση. Επίσης, θα στείλει και ένα μήνυμα ότι έχουμε επιστρέψει στην ευρωπαϊκή κανονικότητα τώρα που γυρίζουμε στην ανάπτυξη και επίσης θα δώσει ώθηση στον φαρμακευτικό τομέα που είναι πολύ σημαντικός για την ελληνική οικονομία» τονίζει ο κ. Κατρούγκαλος και προσθέτει:

«Αλλά αυτά αφορούν στον πολιτικό συμβολισμό. Πρακτικά, θεωρούμε ότι είμαστε ανταγωνιστικοί και ως προς το σύνολο των κριτηρίων που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εξασφαλίζουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πρώτο ζητούμενο που είναι η ομαλή μετάβαση. Έχουμε έτοιμο κτίριο, έχουμε συνθήκες ποιότητας ζωής τέτοιες που θα κάνουν το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού του ΕΜΑ να έρθει στην Αθήνα. Υπάρχει αντίδραση από κάποια μέρη του προσωπικού να μετακινηθούν σε άλλες πρωτεύουσες.

Και προφανώς, έχουμε το μείζον συγκριτικό πλεονέκτημα να διαθέτουμε ένα πολυ δυναμικό ιατρικό και φαρμακευτικό τομέα σε επίπεδο ερευνητικού και επιστημονικού δυναμικού. Επίσης στον επιχειρηματικό τομέα, έναν τομέα που άντεξε στην κρίση και έχουμε επίσης έναν πολύ αποτελεσματικό ρυθμιστικό όργανο, τον ΕΟΦ».

Είπε επίσης ότι οι υποψήφιοι που δεν θα περάσουν την αξιολόγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με βάση τα «αντικειμενικά κριτήρια», πρέπει να εγκαταλείψουν τον αγώνα ήδη από τον πρώτο γύρο με δική τους πρωτοβουλία.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

 

 

Β. Αποστόλου : Στο τελευταίο στάδιο η επεξεργασία της τροπολογίας για την κατάργηση του ΕΦΚ στο κρασί

Σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή η τροπολογία για την κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο κρασί, δήλωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλης Αποστόλου, στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού- Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM».

«Το περιμένουμε πριν κλείσει η χρονιά, επεξεργαζόμαστε τη σχετική ρύθμιση – τροπολογία γιατί εκ των πραγμάτων οφείλουμε, με βάση τη συμφωνία που έχουμε υπογράψει, να βρούμε κάποιο ισοδύναμο για να αντικαταστήσει (σσ: τα έσοδα από τον φόρο) στο κρασί. Είμαστε στο τελευταίο στάδιο αυτής της διαδικασίας, σύντομα θα υπάρξει η κατάθεση της σχετικής τροπολογίας» διαβεβαίωσε ο υπουργός, ο οποίος πραγματοποιεί από χθες επίσκεψη στη Δυτική Μακεδονία.

Ο κ. Αποστόλου επισκέφθηκε την Πέμπτη το υπό κατασκευή φράγμα του Νεστορίου, «ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο, γιατί θα αρδεύσει πάνω από 70.000 στρέμματα, μιλάμε για 20 εκ. κυβικά νερού». Όπως διευκρίνισε, το συγκεκριμένο έργο είχε μπλοκαριστεί και το υπουργείο το ενέταξε στο νέο πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης, ως ανειλημμένη υποχρέωση. «Πρόκειται για ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 26 εκ. ευρώ και έχει εκτελεστεί το 21% των εργασιών» σημείωσε, εξηγώντας: «Έχουμε στην άκρη τα υπόλοιπα χρήματα που έχουν δεσμευθεί σε μία διαδικασία που πιστεύουμε -σε συνεννόηση και με τον ανάδοχο- να μην ξεπεράσουμε το 2020, για να ολοκληρωθεί το συγκεκριμένο έργο».

Εχθές ο κ. Αποστόλου επισκέφθηκε τη Φλώρινα. «Πάμε να εξειδικεύσουμε μερικά πράγματα που ειπώθηκαν και από τον πρωθυπουργό κατά την πρόσφατη επίσκεψή του εκεί, τα οποία έχουν σχέση με έργα υποδομών, όπως η δέσμευση για το αρδευτικό δίκτυο Πρεσπών […]. Έχουμε τα χρήματα, ξεκινάει η μελέτη και εφόσον ολοκληρωθεί θα είμαστε έτοιμοι στις 30 Νοεμβρίου 2017 ανοίγοντας τη συγκεκριμένη δράση που αφορά τα αρδευτικά έργα, θα υπάρχουν πάρα πολλές πιθανότητες να εντάξουμε ένα έργο προϋπολογισμού 18 εκ. ευρω […]. Το κομμάτι των υποδομών είναι πάρα πολύ σημαντικό, ιδιαίτερα σε περιοχές που χρειάζονται άρδευση εξαιτίας των προϊόντων που παράγουν, για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε και στις απαιτήσεις της αγοράς, αλλά και σε αυτό που έχει ανάγκη ο αγροτικός χώρος» επισήμανε ο κ. Αποστόλου.

Ερωτηθείς, εξάλλου, για τη νομοθετική παρέμβαση, που αφορά τον αγροτικό συνδικαλισμό, ο υπουργός γνωστοποίησε: «Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση και δεν έχουμε πολλές παρατηρήσεις, αλλά επειδή έχουμε άλλο νομοσχέδιο έτοιμο, το οποίο μπαίνει Τρίτη- Τετάρτη προς συζήτηση στη Βουλή, θα προχωρήσουμε αυτή τη διαδικασία -περιλαμβάνει σημαντικές ρυθμίσεις για την υποχρεωτική αναγραφή της προέλευσης της πρώτης ύλης στα προϊόντα ζωικής παραγωγής ή για τις πληρωμές στον αγροτικό χώρο- και όταν ολοκληρωθεί θα φέρουμε το νομοσχέδιο […]. Κάπου τέλος Οκτωβρίου θα είμαστε έτοιμοι στο σύνολο για να καταθέσουμε την επόμενη ρύθμιση».

Σχετικά με τη ρύθμιση για τις πληρωμές εκτίμησε ότι μπαίνοντας στις επιτροπές την ερχόμενη εβδομάδα σημαίνει ότι «τέλος Σεπτεμβρίου, αρχές Οκτωβρίου θα περάσει». «Είναι μία μεγάλη παρέμβαση θα έχει και μεταβατικές διατάξεις, όσον αφορά την εφαρμογή της ρύθμισης του χρόνου για τις πληρωμές. Ξεκινώντας τη νέα χρονιά θα είναι όλα έτοιμα για να έχουμε την έναρξη εφαρμογής του νόμου» είπε.

Σε ό,τι αφορά τους ελέγχους για πιθανή παρουσία της δραστικής ουσίας fipronil σε αβγά και προϊόντα τους ο κ. Αποστόλου είπε: «Δεν υπάρχει κρούσμα στην Ελλάδα. Αυτό που ξέρουμε είναι ότι τον Απρίλιο ήλθε μία παρτίδα εισαγωγών προϊόντων, όπου υπήρχε η συγκεκριμένη ουσία. Δεν την έχουμε εντοπίσει, το είπα και στο συμβούλιο υπουργών που είχαμε πριν λίγες μέρες  πως είναι απαράδεκτο ότι οι μηχανισμοί της ΕΕ δεν είχαν εντοπίσει και ιδιαίτερα στα κράτη μέλη, μας ειδοποίησαν πάρα πολύ αργά…. Παρακολουθούμε τα πράγματα, στις 26-27 Σεπτεμβρίου πάλι θα υπάρχει συνεδρίαση στις Βρυξέλλες για το συγκεκριμένο θέμα. Δεν έχουμε προς το παρόν καμία επίπτωση από ό,τι τουλάχιστον έχουν δείξει οι συνεχείς έλεγχοι που κάνουμε στη χώρα μας».

*Τη συνέντευξη πήραν η Σοφία Παπαδοπούλου και ο Κώστας Παπαδάκης

**Επιμέλεια: Σμαρώ Αβραμίδου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αδειοδοτήθηκαν από το υπ. Περιβάλλοντος οι μεταλλευτικές εγκαταστάσεις της Ολυμπιάδας

Μια ακόμη άδεια για τις μεταλλευτικές εγκαταστάσεις της Ολυμπιάδας εκδόθηκε σήμερα από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Πρόκειται για την έγκριση της τεχνικής μελέτης για το κλείσιμο των παλαιών εκμεταλλεύσεων του Μεταλλείου Ολυμπιάδας, ενώ η εκκρεμότητα που απομένει για την εν λόγω εγκατάσταση (Ολυμπιάδας) και αναμένεται να κλείσει άμεσα (μέσα στην ημέρα, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου) είναι η άδεια εγκατάστασης ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού για τη μονάδα λιθογόμωσης.

Πάντως, από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισημαίνεται ότι τόσο η άδεια που εκδόθηκε όσο και εκείνη που εκκρεμεί είναι ήσσονος σημασίας για τη λειτουργία του συγκροτήματος της Ολυμπιάδας, το οποίο μπορεί να λειτουργεί κανονικά με τις ήδη εκδοθείσες άδειες.

Η απόφαση για την τεχνική μελέτη που αφορά το κλείσιμο των παλαιών εκμεταλλεύσεων του Μεταλλείου Ολυμπιάδας προβλέπει ότι η έγκριση «δύναται να ανακληθεί σε περίπτωση μη τήρησης των ανωτέρω όρων καθώς και για οποιοδήποτε λόγο δημοσίου συμφέροντος και ιδίως για λόγους προστασίας της ασφάλειας των εργαζομένων, των περιοίκων και της προστασίας του περιβάλλοντος».

Είχε προηγηθεί, προχθές, η έκδοση δύο ακόμη αδειών: τροποποίησης της άδειας εγκατάστασης ηλεκτρομηχανολογικού του χώρου απόθεσης στην περιοχή της Ολυμπιάδας και λειτουργίας νέου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού του εργοστασίου εμπλουτισμού στην Ολυμπιάδα. Η βασική εκκρεμότητα αφορά συνεπώς πλέον την άδεια εγκατάστασης του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού στο εργοστάσιο εμπλουτισμού των Σκουριών, θέμα το οποίο παραπέμφθηκε στη διαιτησία.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Νέο ρεκόρ από Έλληνα επιστήμονα του εξωτερικού, ο οποίος πρώτος «έπιασε» την κίνηση-αστραπή των εξωτικών εξιτονίων μέσα στα στερεά υλικά

Η ερευνητική ομάδα του Έλληνα φυσικού Ελευθερίου Γουλιελμάκη στη Γερμανία σημείωσε μια ακόμη διεθνή επιτυχία, καθώς για πρώτη φορά κατάφερε να «συλλάβει» σε πραγματικό χρόνο μέσα στα στερεά υλικά -με μια δικής του κατασκευής κάμερα- την ασύλληπτα γρήγορη κίνηση των εξιτονίων, εξωτικών οιονεί σωματιδίων που αποτελούν ένα συνδυασμό ηλεκτρονίων και οπών.

Χρησιμοποιώντας πολύ γρήγορους παλμούς λέιζερ και ακτίνες-Χ, οι επιστήμονες του Ινστιτούτου Κβαντικής Οπτικής Μαξ Πλανκ στο Γκάρτσινγκ, με επικεφαλής τον Έλληνα ερευνητή, «φωτογράφησαν» κινήσεις εξιτονίων που δεν διήρκεσαν πάνω από 750 αττοδευτερόλεπτα ή δισεκατομμυριοστά του δισεκατομμυριοστού του δευτερολέπτου.

Αυτό το χρονικό διάστημα αποτελεί νέο ρεκόρ, όσον αφορά την ικανότητα των επιστημόνων να βλέπουν ασύλληπτα μικρές και γρήγορες διαδικασίες που συμβαίνουν μέσα στα στερεά. Η ομάδα του δρος Γουλιελμάκη έκανε τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “Science”.

Εδώ και δεκαετίες οι επιστήμονες που μελετούν τα μυστικά του μικρόκοσμου, υποψιάζονταν ότι όταν ακτίνες-Χ πέφτουν πάνω στην ύλη, σχηματίζονται νέα σωματίδια που μοιάζουν με άτομα και που ονομάζονται εξιτόνια εσωτερικών φλοιών (core-excitons). Όταν η ακτινοβολία-Χ πέφτει πάνω σε στερεά υλικά ή σε μεγάλα μόρια, ένα ηλεκτρόνιο απωθείται από την αρχική θέση του κοντά στον πυρήνα του ατόμου, αφήνοντας πίσω του μια τρύπα.

Οι φυσικοί πίστευαν ότι αυτός ο συνδυασμός του «απελευθερωμένου» ηλεκτρονίου και της θετικά φορτισμένης οπής σχηματίζει ένα οιονεί σωματίδιο. Όμως, μέχρι τώρα δεν υπήρχε κάποια απτή απόδειξη για την ύπαρξή των εξιτονίων εσωτερικών φλοιών.

Ορισμένοι επιστήμονες αμφισβητούσαν ότι τέτοια σωματίδια υπάρχουν πραγματικά. Έως τώρα το ζήτημα δεν μπορούσε να απαντηθεί, επειδή αυτού του είδους τα εξιτόνια, αν πραγματικά υπήρχαν, θα “ζούσαν” μόνο για περίπου ένα εκατομμυριοστό του δισεκατομμυριοστού του δευτερολέπτου.

Μέχρι σήμερα είχε καταστεί εφικτό να παρατηρηθούν μέσα σε υλικά μόνο τα απλά εξιτόνια, τα οποία δημιουργούνται από το κανονικό φως και τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν σε διάφορες εφαρμογές όπως η οπτοηλεκτρονική και η μικροηλεκτρονική (ημιαγωγοί). Όμως τα εξιτόνια εσωτερικών φλοιών είναι πολύ πιο βραχύβια και μέχρι σήμερα δεν υπήρχε καμία τεχνική ικανή να καταγράψει την κίνησή τους και να μελετήσει τις ιδιότητές τους.

Αυτό ακριβώς πέτυχαν για πρώτη φορά ο δρ Γουλιελμάκης και οι συνεργάτες του στην Ερευνητική Ομάδα Αττοηλεκτρονικής. Η ομάδα του εδώ και περίπου μια δεκαετία εργάζεται για να αναπτύξει τις πιο γρήγορες κάμερες του κόσμου, με στόχο την παρατήρηση των υπερταχέων διαδικασιών στον μικρόκοσμο.

Το πλέον βραχύβιο φαινόμενο

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν αυτά τα εργαλεία για πρώτη φορά για να αποδείξουν ότι αυτά τα εξωτικά σωματίδια υπάρχουν και μάλιστα ζουν μόνο 750 αττοδευτερόλεπτα. Ο χρόνος ζωής των εξιτονίων εσωτερικών φλοιών αποτελεί το πλέον βραχύβιο φαινόμενο, που έχει ποτέ παρατηρηθεί σε πραγματικό χρόνο από επιστήμονες.

κίνηση αστραπή των εξωτικών εξιτονίωνΧρησιμοποιώντας λάμψεις ακτινοβολίας-Χ με διάρκεια λίγων εκατοντάδων αττοδευτερολέπτων (ένα αττοδευτερόλεπτο είναι 0,000000000000000001 δευτερόλεπτα), που ακολουθήθηκαν από παλμούς λέιζερ παρόμοιας διάρκειας, πέτυχαν να δημιουργήσουν μια κάμερα υπερυψηλής ταχύτητας, η οποία τους επέτρεψε να τραβήξουν για πρώτη φορά εικόνες σε πραγματικό χρόνο της κίνησης των εξιτονίων μέσα σε διοξείδιο του πυριτίου.

Εκτός από τη «σύλληψη» των εξιτονίων επί το έργον, οι ερευνητές μπόρεσαν να αποκτήσουν περισσότερες πληροφορίες για τις ιδιότητες αυτών των οιονεί σωματιδίων, σχετικά με τις διαστάσεις τους και το πόσο εύκολα πολώνονται από το ορατό φως.

«Η τεχνική μας προωθεί την εξιτονική, δηλαδή την μέτρηση, τον έλεγχο και την εφαρμογή των εξιτονίων με τη βοήθεια των ακτίνων-Χ. Αλλά ταυτόχρονα αποτελεί ένα γενικό εργαλείο για τη μελέτη των πολύ γρήγορων διαδικασιών που προκαλούναι από τις ακτίνες-Χ στα στερεά, στις φυσικές κλίμακες του χρόνου. Μια τέτοια δυνατότητα δεν ήταν έως τώρα δυνατή στην επιστήμη των ακτίνων-Χ», δήλωσε ο Γουλιελμάκης.

Το 2016 ο έλληνας φυσικός της διασποράς είχε πετύχει μια διπλή πρωτιά σε παγκόσμιο επίπεδο: δημιούργησε τους πιο βραχείς παλμούς φωτός και με αυτούς μέτρησε σε πόσο χρόνο αντιδρούν στο φως τα ηλεκτρόνια που βρίσκονται μέσα στα άτομα της ύλης. Το «φλας» του έλληνα ερευνητή «αναβοσβήνει» κάθε 380 δισεκατομμυριοστά του δισεκατομμυριοστού του δευτερολέπτου.

Στη συνέχεια, ο Γουλιελμάκης δημιούργησε και μέτρησε το ταχύτερο ηλεκτρικό ρεύμα στο εσωτερικό ενός στερεού υλικού. Χρησιμοποιώντας υπερταχείς παλμούς λέιζερ, επιτάχυνε τα ηλεκτρόνια του ρεύματος, ώστε να κάνουν οκτώ εκατομμύρια δισεκατομμυρίων ταλαντώσεις ανά δευτερόλεπτο, πραγματοποιώντας έτσι ένα νέο ρεκόρ στη συχνότητα του ηλεκτρικού ρεύματος στο εσωτερικό των στερεών υλικών.

Ο Έλληνας ερευνητής γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης το 1975, αποφοίτησε από το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης το 2000 και πήρε το διδακτορικό του από το Πανεπιστήμιο του Μονάχου το 2005. Από το 2010 είναι επικεφαλής της Ομάδας Αττοηλεκτρονικής του Εργαστηρίου Αττοφυσικής του Ινστιτούτου Κβαντικής Οπτικής Μαξ Πλανκ στο Γκάρτσινγκ της Γερμανίας.

Εστιάζει την έρευνά του στη μελέτη της  δυναμικής των ηλεκτρονίων μέσα στην ύλη.  Με την ερευνά του, μεταξύ άλλων, φιλοδοξεί να θέσει τις βάσεις για την ανάπτυξη ηλεκτρονικών κυκλωμάτων που θα λειτουργούν με φως.

«Χρησιμοποιώντας το φως για να ελέγχουν σωματίδια όπως τα εξιτόνια» δήλωσε ο κ.Γουλιελμάκης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «οι επιστήμονες έχουν τώρα νέες δυνατότητες να κατανοήσουν τα υλικά με μεγαλύτερη λεπτομέρεια και να σχεδιάσουν ακόμα πιο μικροσκοπικές και γρήγορες ηλεκτρονικές συσκευές».

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: http://science.sciencemag.org/content/357/6356/1134

Επισυνάπτεται φωτογραφία: Ηλεκτρόνια-αστραπή μέσα σε στερεά – Προέλευση: MPQ Attoelectronics Group

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Για την Ελλάδα είμαστε στρατηγικός επενδυτής και όχι μια πώληση προς αποπληρωμή του χρέους», δηλώνει ο δ/νων Σύμβουλος των Ιταλικών Σιδηροδρόμων Ρενάτο Μαζοντσίνι

Σημαντικό σταθμό στην πορεία της διεθνούς επέκτασης του ομίλου Ιταλικών Κρατικών Σιδηροδρόμων, χαρακτηρίζει μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και στην Αγγελική Λάζου , τη συμφωνία μεταξύ της Ferrovie Della Strato  και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο διευθύνων σύμβουλος και γενικός διευθυντής της FS Italians, Ρενάτο Μαζοντσίνι.

Όπως τονίζει, η συμφωνία μεταξύ των δυο πλευρών αποτελεί  μια ευκαιρία ανάπτυξης των ελληνικών σιδηροδρόμων, οι οποίοι εφεξής θα μπορούν να βασίζονται στην τεχνογνωσία και την εμπειρία των Ιταλικών Κρατικών Σιδηροδρόμων. «Γινόμαστε πλέον ένας δυνατός παίχτης των μεταφορών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τόσο στη μετακίνηση επιβατών, όσο και εμπορευμάτων» σημειώνει στη συνέντευξή του στο Πρακτορείο.

Για ευρύτερη συνεργασία των δυο χωρών Ελλάδας Ιταλίας κάνει επίσης λόγο ο κ. Μαζοντσίνι, σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ για το μήνυμα που στέλνει η συγκεκριμένη επένδυση. «Κερδίσαμε  το διαγωνισμό για λογαριασμό και των δυο εταιρειών και των δυο χωρών. Στην Ελλάδα υπήρξε ήδη μια επένδυση στο σιδηροδρομικό δίκτυο Θεσσαλονίκης -Αθήνας με στόχο τον εκσυγχρονισμό των γραμμών», θυμίζει.

Ειδικά για τον εκσυγχρονισμό ο διευθύνων σύμβουλος και γενικός διευθυντής της FS Italians Ρενάτο Μαζοντσίνι , διευκρίνισε πως αφορά σε μια σειρά ζητημάτων, όπως ο νέος στόλος βαγονιών, η ταχύτητα εκτέλεσης των δρομολογίων, το ηλεκτρονικό εισιτήριο ώστε ο ελληνικός σιδηρόδρομος να είναι αντίστοιχος του ιταλικού.

Στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού των γραμμών η Ferrovie Della Strato, που είναι η δεύτερη σημαντικότερη εταιρεία στην Ευρώπη, θα παρέχει σε σύντομο χρονικό διάστημα την τεχνογνωσία της, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ τόσο στο επίπεδο της εξυπηρέτησης επιβατών όσο και εμπορευμάτων.

«Πρόκειται για μια επένδυση που γίνεται την κατάλληλη στιγμή καθώς τον Ιανουάριο του 2018 η νέα γραμμή (σ.σ. Αθήνας -Θεσσαλονίκης) θα είναι έτοιμη -και θα πρέπει να είμαστε εγκαίρως έτοιμοι». Όπως  τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Μαζοντσίνι όταν θα ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο η επένδυση θα αγγίζει τα 400 με 500 εκατομμύρια ευρώ.

«Η βασική αγορά στην οποία απευθυνόμαστε είναι η Ευρώπη» διευκρινίζει σε ερώτηση εάν η συγκεκριμένη επένδυση είναι ένα έργο που περιορίζεται στην οικονομική συνεργασία Ελλάδας και Ιταλίας και προσθέτει πως απευθύνεται και σε άλλες χώρες που μπορούν να συνδεθούν μέσω σιδηροδρόμων. Για το λόγο αυτό άλλωστε και ο διαγωνισμός διεξήχθη υπό την έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τις αντίστοιχες προδιαγραφές. «Οι όροι λειτουργίας είναι ευρωπαϊκοί και απευθύνεται στην ευρωπαϊκή αγορά» σημείωσε ο κ. Μαζοντσίνι .

Το δίκτυο της Ferrovie Della Strato  πλέον κινείται σε 5 χώρες, με τον Όμιλο να έχει παρουσία με θυγατρικές εταιρείες σε Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία και Ολλανδία. «Είναι σαφές ότι είμαστε ήδη μια ευρωπαϊκή εταιρεία και αυτό είναι σημαντικό και για την Ελλάδα καθώς είναι διαφορετικό να κινείσαι στο πλαίσιο της χώρας σου και είναι διαφορετικό να κινείσαι σε ένα ευρωπαϊκό δίκτυο» σημειώνει.

Ο κ. Μαζοντσίνι τονίζει πως οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις δυο χώρες διήρκησαν περίπου έξι μήνες και σημειώνει πως αυτή η συμφωνία είναι μια σημαντική εξέλιξη και για την Ελλάδα καθώς το δίκτυο παραμένει δημόσιο, «για την Ελλάδα είμαστε στρατηγικός επενδυτής και όχι μια πώληση προς αποπληρωμή του χρέους» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Παράλληλα προσθέτει πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν διαθέτει δίκτυα ή στοιχεία τέτοια που να ανταποκρίνονται στο κόστος των 45 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ και το ποσό αυτό καθαυτό δεν είναι σημαντικό για την αποπληρωμή ενός τόσο υψηλού χρέους, του ελληνικού χρέους. Συνεπώς «είναι απολύτως σαφές ότι πρόκειται για στρατηγική επιλογή της Ελληνικής κυβέρνησης προκειμένου να παρέχει υψηλού επιπέδου παροχές στους επιβάτες, στους Έλληνες πολίτες» σημειώνει ο κ. Μαζοντσίνι .

«Η Ιταλία ήταν  πάντα στο πλευρό της Ελλάδας, όλη την περίοδο της κρίσης και επέμεινε στην παραμονή της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή οικογένεια, η Ιταλία ως μια από τις ιδρύτριες χώρες της Ε.Ε πιστεύει ότι είναι απολύτως αναγκαίο να παραμείνουμε όλοι μαζί ενωμένοι για να λύσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι χώρες μας», σημειώνει ακόμη ο γενικός διευθυντής, ερωτηθείς για τα χρόνια απομόνωσης της Ελλάδας και προσθέτει πως «για αυτούς τους λόγους μεγάλες εταιρείες όπως Ferrovie Della Strato εάν δεν εργαστούν στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής οικονομίας τότε δυσκολεύουν το μέλλον».

Τέλος, ερωτηθείς για το εάν είναι αισιόδοξος για την πορεία της Ευρώπης απαντά «απολύτως, πιστεύω ότι τα δύσκολα έχουν μείνει πίσω, μετά τις Γαλλικές εκλογές και το δημοψήφισμα στην Ολλανδία» ενώ εκτιμά πως οι επικείμενες Γερμανικές εκλογές δεν θα προκαλέσουν πρόβλημα. «Το ερώτημα πλέον δεν είναι εάν θέλουμε την Ευρώπη αλλά ποια Ευρώπη θέλουμε, είμαστε ήδη στο επόμενο βήμα» υπογραμμίζει κλείνοντας ο κ. Μαζοντσίνι.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ