Αρχική Blog Σελίδα 15110

Αυξημένος ο κίνδυνος άνοιας, έπειτα από έμφραγμα (ακόμη και μετά από 35 χρόνια)

Το έμφραγμα αυξάνει τον κίνδυνο αγγειακής άνοιας κατά 35% και ο κίνδυνος παραμένει αυξημένος ακόμη και 35 χρόνια μετά το έμφραγμα από το οποίο επιβίωσε ο ασθενής.

Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας νέας δανικής επιστημονικής έρευνας. Η άνοια αγγειακής αιτιολογίας προκαλείται από εγκεφαλικές βλάβες που οφείλονται είτε σε θρομβώσεις και μικρά εγκεφαλικά, είτε σε αιμορραγικά επεισόδια. Η αγγειακή άνοια είναι διαφορετικής μορφής από τη συνηθέστερη μορφή άνοιας που οφείλεται στη νευροεκφυλιστική νόσο Αλτσχάιμερ.

Οι ερευνητές του Τμήματος Κλινικής Επιδημιολογίας του Πανεπιστημίου του Ώρχους, με επικεφαλής τον Γιενς Σούντμπολ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό “Circulation”, ανέλυσαν στοιχεία για περίπου 200.000 περιστατικά άνοιας.

Διαπιστώθηκε ότι όσοι είχαν επιβιώσει τουλάχιστον επί ένα χρόνο μετά από έμφραγμα, είχαν αυξημένη πιθανότητα 35% κατά μέσο όρο να εμφανίσουν αργότερα στη ζωή τους αγγειακή άνοια, αλλά όχι άνοια λόγω Αλτσχάιμερ. Ο κίνδυνος άνοιας ήταν πολύ μεγαλύτερος (τετραπλάσιος), αν ο ασθενής, μετά το έμφραγμα, είχε υποβληθεί και σε επέμβαση «μπαϊ-πας».

Εκτιμάται ότι έως το 2050 περίπου 131 εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο θα πάσχουν από διάφορες μορφές άνοιας. Η αγγειακή άνοια αποτελεί περίπου το 20% των περιστατικών, ενώ οι άνοιες λόγω Αλτσχάιμερ το 50%. Σε σχέση με τις άλλες μορφές άνοιας, η αγγειακή άνοια θεωρείται αυτή που μπορεί να προληφθεί περισσότερο.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: http://circ.ahajournals.org/content/early/2017/10/11/CIRCULATIONAHA.117.029127

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο γάμος σε κρίση – Γράφει ο Ψυχολόγος-Σύμβουλος Γάμου Γιάννης Ξηντάρας

Ζευγάρια σε αδιέξοδο. Σύντροφοι απεγνωσμένοι. Πολύ θυμός. Πολύ απογοήτευση, ακόμη περισσότερη ματαίωση. Έρωτες που φθάρθηκαν, σχέσεις που ξέφτισαν, λόγια που ξεχάστηκαν. Σύντροφοι τρομαγμένοι : Άλλοι απειλούν, άλλοι απολογούνται, άλλοι παρακαλούν. Βλέμματα σκληρά, χαμόγελα παγωμένα, πίκρα και θυμός. Η εικονοποιία της κρίσης. Ένα κάδρο λυπηρό – το αντίθετο της Άνοιξης : χιόνια λασπωμένα στην άκρη του πεζοδρομίου…

Γιάννης Ξηντάρας
Γράφει ο Ψυχολόγος-Σύμβουλος Γάμου Γιάννης Ξηντάρας (simvouleftikigamou.gr)

Ζευγάρια που έχουν ξεχάσει να αγαπάνε. Έχουνε ξεχάσει πως κάποτε οι δύο σύντροφοι, οι δύο εραστές ενώθηκαν  από αγάπη, από επιθυμία ο ένας για τον άλλο. Κανείς δεν τους υποχρέωσε (συνήθως), μόνοι τους το θέλησαν, μόνοι τους το επιδίωξαν, μόνοι τους τα κατάφεραν.

Και τώρα καταφέρνουν το αντίθετο : Την αποσύνθεση του νοήματος που οι ίδιοι δόμησαν. Από εκεί, από την αποσύνθεση, περνάει και ο δρόμος του γυρισμού (για όσους τον αναζητήσουν). Από την σύνθεση της Αγάπης του ενός για τον άλλον. Από το δόσιμο του ενός στον άλλον. Και από τις αναγκαίες υποχωρήσεις και τους συμβιβασμούς που χρειάζεται να κάνουν και οι δύο, όπως χρειάστηκε να κάνουν και παλιά, στην αρχή. Τότε τα είχαν καταφέρει…(θυμάστε?) Γιατί δεν υπάρχει σχέση χωρίς υποχωρήσεις, χωρίς διαπραγμάτευση, χωρίς αμοιβαία μετακίνηση των δύο συντρόφων από την θέση τους, από τη θέληση τους, από τη βάση τους. Η σχέση είναι ο νέος, κοινός τόπος που διαμορφώνεται από τον συμβιβασμό. Ο νέος τόπος που διαμορφώνεται απ’ τον συγκερασμό των απόψεων, των ιδεών, των «θέλω» και των «πρέπει» των δύο συντρόφων. Η σχέση είναι «ο διθέσιος καναπές, έναντι των δυο ατομικών πολυθρόνων,  που πρέπει να αποχωριστούν οι δύο σύντροφοι, για να κάτσουν μαζί, ενωμένοι.»

Και η κινητήριος δύναμη, η συγκολλητική ουσία και το καύσιμο μαζί, δεν μπορεί να είναι τίποτα άλλο από την Αγάπη : Ούτε τα χρήματα, ούτε η γοητεία, ούτε η δόξα, τίποτα από όλα αυτά κι όλα αυτά μαζί, δεν αρκούν για να προχωρήσει μια σχέση. Αντιθέτως, χωρίς χρήματα, χωρίς δόξα, χωρίς γοητεία, χωρίς τίποτα σχεδόν, αλλά με Αγάπη δύο άνθρωποι μπορούν να καταφέρουν πολλά. Πάρα πολλά…


 

Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος – Σύμβουλος Γάμου, απόφοιτος Πανεπιστημίου Αθηνών και Strathclyde University. Mέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων και της Ελληνικής Προσωποκεντρικής και Βιωματικής Εταιρείας , επιστημονικός υπεύθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”.

 

Με την δική μου ματιά – Περί μακροχρόνιας σχέσης – Από την Πηγή Περσιάδου

Θα συνεχίσω να αναφέρομαι στα προαπαιτούμενα μιας μακροχρόνιας σχέσης που εκφράζει τη διάθεση να κρατήσει ζωντανή τη φλόγα της.

Πηγή Περσιάδου
Γράφει η συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Πηγή Περσιάδου

Μετά από όσα είπαμε, ένα άλλο σοβαρό θέμα που προκαλεί κλυδωνισμούς, είναι η συχνή διάθεση κριτικής του ενός προς τον άλλον.

Και μέσα από αυτή τη κριτική, η διάθεση να αλλάξει ο ένας τον άλλον.

Εμείς, θέλουμε να μας αγαπούν γι’ αυτό που είμαστε.

Δεν επιτρέπουμε όμως το ίδιο στο σύντροφό μας.

Τον οποίον μάλιστα κάποτε αγαπήσαμε ακριβώς γι’ αυτό που είναι και μετά θέλουμε, όπως συχνά ακούω να λένε, να τον ”φέρουμε στα νερά μας”.

Θέλουμε τον θαυμασμό και την αποδοχή του άλλου γι’ αυτό που είμαστε, αλλά δεν του χαρίζουμε τον δικό μας θαυμασμό, την επιβράβευση για κάτι – ίσως και απλό -,

αλλά τον ταράζουμε στη κριτική.

Όχι, δεν είναι τίμια και ισότιμη σχέση αυτή.

Άλλωστε, χωρίς θαυμασμό εκατέρωθεν, δεν διατηρείται η φλόγα στη σχέση.

Αν εσύ ο ίδιος δεν πιστεύεις ότι έχεις ένα ξεχωριστό άνθρωπο δίπλα σου, πως θέλεις να διατηρηθεί ο θαυμασμός και ως εκ τούτου η εκτίμηση, που καταλήγει σε σεβασμό και δίπλα σε όλα αυτά η φλόγα του έρωτα να σιγοκαίει?

Άρα για να περνάμε εμείς καλύτερα, ας αποδεχτούμε τον σύντροφό μας έτσι όπως είναι και αν έχουμε κάτι να του πούμε κάποια στιγμή, ας το πούμε με χιούμορ, χωρίς θυμό, με καλή διάθεση και επισφραγίζοντας τα λόγια μας μ’ ένα φιλί στο τέλος, που θα σημαίνει πολλά…

Σχέδιο διάσωσης! – Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας

Η οικονομία σταθεροποιείται, αλλά το γεγονός αυτό δεν αρκεί για να εξέλθουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις από την δεινή οικονομική θέση που έχουν περιέλθει τα τελευταία χρόνια της κρίσης.

Δημήτρης Χριστούλιας
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Δημήτρης Χριστούλιας

Καθημερινά όλοι οι επαγγελματίες δίνουν μάχη για να μπορέσουν πρωτίστως να αντεπεξέλθουν στις πολλές και μεγάλες φορολογικές επιβαρύνσεις και σε συνέχεια να μπορέσουν εξασφαλίσουν ένα μεροκάματο. Για να μπορέσει η εγχώρια αγορά να βγει από το τούνελ της ύφεσης θα πρέπει να υλοποιηθούν οι απαιτούμενες διαρθρωτικές αλλαγές, όπως η πρόσβαση στη χρηματοδότηση,  η μείωση της φορολογίας, η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των επιχειρήσεων, το κράτος να γίνει πιο φιλικό προς τις επιχειρήσεις, κλπ. Προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει:

*Να δημιουργηθούν τα κατάλληλα εργαλεία για την χρηματοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και για αυτό τον λόγο θεωρούμε ότι η λειτουργία της Αναπτυξιακής Τράπεζας κρίνεται επιτακτική.

*Να γίνει πιο αποτελεσματική η εφαρμογή του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, προκειμένου να ενταχθούν σε αυτόν όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις.

*Να  δημιουργηθεί έστω και την ύστατη στιγμή ο ειδικός ακατάσχετος επιχειρηματικός λογαριασμός, για όσες επιχειρήσεις πραγματοποιούν συναλλαγές μέσω POS καθώς με αυτόν τον τρόπο θα ενισχυθούν τα δημόσια έσοδα και θα αυξηθεί η ρευστότητα των τραπεζών.

Χαμένες ζωές και «χαμένοι» άνθρωποι… – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Σε εθνικό πένθος κήρυξε την Ελλάδα ο πρωθυπουργός για την ανείπωτη τραγωδία στην Αττική, με χαμένους 15 ανθρώπους από τη μανία της φύσης.

Σακελλαρόπουλος Γ. Νίκος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Κι ο πρωθυπουργός με την Περιφερειάρχη Αττικής κι άλλους μανδαρίνους συσκέπτονταν. Όταν έγινε γνωστό ότι βρίσκονταν νεκροί ο ένας μετά τον άλλο. Όταν έγινε γνωστό από τα ιδιωτικά κανάλια (που στο διάβολο ήταν η ΕΡΤ;) το μέγεθος της τραγωδίας και της καταστροφής.

Τα όσα συνέβησαν στην Μάνδρα δεν έγιναν ξαφνικά. Εδώ και μια εβδομάδα προειδοποιούσαν οι μετεωρολόγοι για έκτακτα καιρικά φαινόμενα. Ειδικά σ’ αυτή την περιοχή. Κι η περιφέρεια δήλωνε έτοιμη να τα αντιμετωπίσει.

Δεν θέλω να σκέφτομαι τι θα έλεγαν οι νυν κυβερνώντες αν ήταν σήμερα στην αντιπολίτευση. Τα θα ακούγαμε για τα μνημόνια που φταίνε για όλα. Για τους νενέκους πολιτικούς, για, για, για…

Θυμάμαι την νυν περιφερειάρχη Αττικής, Ρένα Δούρου, να υπόσχεται προεκλογικά ότι χρειάζεται έξι (6) μήνες για να κάνει όσα σχέδια κι έργα δεν είχαν κάνει οι προηγούμενοι. Ήδη είναι στην καρέκλα της τρεισήμισι χρόνια και από χθες θρηνούμε 15 ανθρώπους ενώ εκατοντάδες άλλοι έχασαν το βιός τους…. Επειδή το κράτος κι οι υπηρεσίες που προΐστανται όλοι αυτοί, παραμένει υδροκέφαλο, ανοργάνωτο, ανεπαρκές, ανίκανο να διαχειριστεί οτιδήποτε (πλην της συλλογής φόρων), κομματικό φέουδο αναξιοκρατίας και ραστώνης .

Ακραία καιρικά φαινόμενα πάντα υπήρχαν, πάντα υπάρχουν και θα υπάρχουν.  Αλλά, αν είχαμε έναν κράτος σε διαρκή ετοιμότητα για τα πάντα, δεν θα τα αντιμετωπίζαμε ως… θεομηνίες! Λες κι ο Θεός ρίχνει βροχή ή χιόνι ή βάζει φωτιές.

Έργο δικό μας είναι όλα. Επειδή είχαμε κι έχουμε ένα κράτος σαν την καλύβα του Καραγκιόζη. Διάτρητο από παντού. Ουδείς έλεγξε τη μισή Ελλάδα που είναι κτισμένη με αυθαίρετα. Ουδείς τα γκρέμισε. Γιατί αν το έκανε θα έχανε ψηφάκια. Το δε κράτος, επειδή ήταν κι είναι σε αγαστή συμπόρευση με την πολιτική φαυλότητα, ουδέποτε επενέβη. Έτσι, μπαζώθηκαν ή κτίστηκαν ρέματα, έγινε βίαιη αλλαγή της φύσης. Κι αυτή εκδικείται.

Ακόμη κι έτσι όμως, αν το κράτος έκανε στοιχειωδώς τη δουλειά του, θα είχε αποφευχθεί ο θρήνος για τους χαμένους ανθρώπους. Θα είχαν αποφευχθεί οι καταστροφές. Υπήρχαν σήματα κινδύνου που αγνοήθηκαν. Κυβερνητικά στελέχη, περιφερειακά στελέχη, τοπική αυτοδιοίκηση εκλέγονται  για να προβλέπουν, να σχεδιάζουν, να λύνουν προβλήματα και παθογένειες.

Κι όχι να κλαίνε μετά τις τραγωδίες επάνω στους τάφους και στην καταστροφή. Το βέβαιο είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ που μια ζωή προπαγάνδιζε παραμύθια και καταλόγιζε ευθύνες στις άλλες κυβερνήσεις ότι δεν νοιάζονται για τις φτωχογειτονιές, τώρα αποδεικνύεται ότι είναι ανίκανος να τις προστατεύσει. Κι ανακαλύπτει δια κάποιας Καφαντάρη ότι σήμερα για την τραγωδία φταίει η … κλιματική αλλαγή!

Εν τω μεταξύ, αφού κλάψουμε τους χαμένους ανθρώπους, αφού ξεχαστεί λίγο η ανείπωτη τραγωδία, ας ετοιμαστούμε όλοι μας να πληρώσουμε για τις αποζημιώσεις των πληγέντων. Διότι τα σπίτια που γκρεμίστηκαν ήταν …νόμιμα, τα σπίτια που πλημμύρισαν ήταν …νόμιμα, υπήρχε… νόμιμος  πολεοδομικός σχεδιασμός, τα ρέματα …νόμιμα είχαν γίνει δρόμοι , οι αγωγοί ομβρίων υδάτων είχαν διάμετρο… νόμιμη!

Συνεπώς… νόμιμα μην θυμώνετε….

 

Υστρ. Ευτυχώς που η Πυροσβεστική υπηρεσία και το ΕΚΑΒ λειτούργησαν για την τιμή των «όπλων» τους….

Τα πάνω κάτω φέρνουν σε επιστήμονες και πολιτικές υγείας οι εναλλακτικές λύσεις για τους καπνιστές.

Μεγάλη αλλαγή ή πισωγύρισμα (;) το δίλλημα στο 5ο Ε-Cigarette Summit του Λονδίνου

  Μπροστά σε ένα μεγάλο δίλλημα, που αφορά το ηλεκτρονικό τσιγάρο, αλλά και τα νεότερα προϊόντα θέρμανσης του καπνού, βρίσκεται πλέον μεγάλο μέρος της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας, αλλά και όσων σχεδιάζουν πολιτικές Υγείας. Το δίλλημα είναι κατά βάση επιστημονικό, αλλά σχετίζεται άμεσα με τη δημόσια Υγεία. Οι ερευνητές θα πρέπει να καταλήξουν στο συμπέρασμα, αν τελικά οι νεότεροι εναλλακτικοί τρόποι καπνίσματος – ατμίσματος , περιορίζουν σημαντικά τις βλάβες στον οργανισμό ενός καπνιστή που αντικαθιστά το παραδοσιακό τσιγάρο, με τη νεότερη αυτή τεχνολογία. Προς το παρόν υπάρχουν πολλές αντικρουόμενες έρευνες και διαφορετικές απόψεις που έχουν χωρίσει του ειδικούς σε δύο στρατόπεδα.

Αυτούς που θεωρούν πως το ηλεκτρονικό τσιγάρο και τα προϊόντα θέρμανσης του καπνού, είναι βλαπτικά για τον άνθρωπο και λένε ότι θα πρέπει να αποφεύγεται η χρήση τους ούτως ή άλλως και σ’ αυτούς που βλέπουν σ’ αυτά, έναν διαφορετικό τρόπο καπνίσματος που μπορεί να βοηθήσει τους καπνιστές να μειώσουν σημαντικά τις βλάβες που τους προκαλεί το κλασσικό τσιγάρο.

Αρκετοί από τους επιστήμονες που συμμετείχαν στο 5ο Ε-Cigarette Summit, στη Royal Society του Λονδίνου, υποστήριξαν ότι βρισκόμαστε μπροστά  σε μία μεγάλη αλλαγή όσον αφορά το κάπνισμα και τους  νέους εναλλακτικούς τρόπους καπνίσματος. Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα μιας ανεξάρτητης μελέτης που δημοσίευσε το ινστιτούτο δημόσια υγείας της Αγγλίας το 2015(Public Health England), η οποία υποστηρίζει πως η χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου, είναι έως και 95% λιγότερο βλαπτική από το τσιγάρο, η καθηγήτρια Ann McNeil, από το King’s College του Λονδίνου, είπε ότι «το ηλεκτρονικό τσιγάρο μπορεί να μειώσει τις βλαπτικές συνέπειες του καπνίσματος στον πληθυσμό και αποτελεί εργαλείο διακοπής του καπνίσματος».

Όμως, τι απαντούν, οι «υποστηρικτές» του ηλεκτρονικού τσιγάρου σε όσους τους κατηγορούν ότι υποστηρίζουν μια νέα μορφή καπνίσματος που δεν θα συμβάλει καθόλου στο να μειωθεί το παραδοσιακό κάπνισμα. Η καθηγήτρια δημόσιας Υγείας στη Βρετανία και ειδική στην έρευνα για τον καρκίνο, επισημαίνει: «Οι φόβοι ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο, θα συμβάλει ώστε η συνήθεια του καπνίσματος να θεωρείται ξανά “φυσιολογική”, δεν βασίζονται σε δεδομένα που προκύπτουν από αυτή τη μελέτη. Το αντίθετο συμβαίνει καθώς η χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου φαίνεται ότι βοηθά κάποιους καπνιστές να κόψουν το κάπνισμα». Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν για τη Βρετανία ότι 2.9 εκατ. άνθρωποι, χρησιμοποιούν σήμερα ηλεκτρονικό τσιγάρο και από αυτούς 1.3 εκατ. καπνίζουν παράλληλα παραδοσιακό τσιγάρο και 1.5 εκατ, έχουν σταματήσει πλέον να το καπνίζουν.

Η ελληνική μελέτη που έκανε αίσθηση

Αίσθηση , αλλά και αρκετές συζητήσεις προκάλεσε μια ελληνική μελέτη που παρουσίασε στο 5ο Ε-Cigarette Summit , ο Κ. Φαρσαλινός  καρδιολόγος από το Ωνάσειο. Όπως είπε ο ίδιος, πρόκειται για την  πρώτη ανεξάρτητη μελέτη που συγχρηματοδοτήθηκε από την Μayo clinic και έγινε στην Αθήνα, η οποία συνέκρινε στο εργαστήριο τα παραγόμενα προιόντα από τους τρεις τύπους καπνίσματος, τον καπνό από το κλασσικό τσιγάρο, τον ατμό από το ηλεκτρονικό τσιγάρο και το αερόλυμα από το νεότερης τεχνολογίας θερμαινόμενο αλλά όχι καιόμενο καπνό.

«Είναι η πρώτη μελέτη που γίνεται από ανεξάρτητη πηγή και δεν επιχορηγείται από την βιομηχανία καπνικών προϊόντων. Με τα μέχρι τώρα αποτελέσματα φαίνεται ότι η νέα τεχνολογία θερμαινόμενου και όχι καιόμενου καπνού παράγει αερόλυμα  με 90% λιγότερες τοξικές Αλδεΰδες (όπως φορμαλδείδη και αλκεταλδεϊδη) από αυτές που εντοπίζονται στον καπνό του κλασσικού τσιγάρου και 99% λιγότερες αλδεΰδες – που ενοχοποιούνται για καρκίνο – στον ατμό του ηλεκτρονικού τσιγάρου απ ότι στον καπνό του κλασικού τσιγάρου», είπε Κ. Φαρσαλινός  μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Όπως εξηγεί, «με τα μέχρι τώρα δεδομένα, τόσο το ηλεκτρονικό, όσο και το θερμαινόμενα προϊόντα καπνού (με την επιφύλαξη ότι τα περισσότερα επιστημονικά δεδομένα για το θερμαινόμενο προέρχονται από την καπνοβιομηχανία) φαίνεται ότι πληρούν τα κριτήρια των προϊόντων ελάττωσης της βλάβης στον οργανισμό. Καπνιστές που δεν μπορούν να διακόψουν το κάπνισμα από μόνοι τους ή με τη χρήση φαρμάκων, μπορούν να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρονικό τσιγάρο κι αν δεν τα καταφέρουν και μ’ αυτό, τότε να δοκιμάσουν με τον θερμαινόμενο προϊόν καπνό», καταλήγει.

Ρωτήσαμε τον κο Φαρσαλινό τι θα συμβούλευε έναν καπνιστή και τι έναν μη καπνιστή σε σχέση με τα νέα προιόντα ατμίσματος και θέρμανσης του καπνού. Η απάντηση ήταν ξεκάθαρη: «Ο στόχος μας είναι να μειώσουμε τη βλάβη από το κάπνισμα. Σε έναν καπνιστή θα συνιστούσα να προσπαθήσει να κόψει το κανονικό τσιγάρο με το ηλεκτρονικό ή το θερμαινόμενο, καθώς εκτιμώ πως με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, έχει να κερδίσει πολλά για την υγεία του. Βέβαια, στόχος του παραμένει να κόψει μια μέρα και το ηλεκτρονικό ή το θερμαινόμενο τσιγάρο και σε καμία περίπτωση να μην ξαναρχίσει να καπνίζει το κανονικό τσιγάρο. Σε έναν μη καπνιστή -σε καμία περίπτωση – δεν θα συνιστούσα  να ξεκινήσει τη χρήση οποιουδήποτε τσιγάρου, είτε ηλεκτρονικού είτε θερμαινόμενου, καθώς θεωρώ ότι με τα μέχρι τώρα επιστημονικά δεδομένα δεν είναι απολύτως ασφαλή.»

Τα νέα προϊόντα θέρμανσης του καπνού

Εκτεταμένη ήταν η συζήτηση που έγινε στο5ο Ε-Cigarette Summit για  τις καινοτόμες εναλλακτικές που έχει πλέον στη διάθεση του ένας καπνιστής. Εκτός από το ηλεκτρονικό τσιγάρο, οι ειδικοί παρουσίασαν στοιχεία για μια νεότερη μορφή καπνικού προϊόντος που ήδη χρησιμοποιεί το 14% των καπνιστών στην Ιαπωνία.

Πρόκειται για προϊόν καπνού στο οποίο ο καπνός θερμαίνεται αντί να καίγεται. Αυτό, όπως τόνισαν οι ειδικοί, συμβαίνει ηλεκτρονικά και η θέρμανση του καπνού φθάνει σε πολύ χαμηλότερη – ελεγχόμενη θερμοκρασία σε σχέση με το κλασικό τσιγάρο. «Η αίσθηση που έχει ο χρήστης είναι παρόμοια μ’ αυτήν που έχει όταν καπνίζει παραδοσιακό τσιγάρο, χωρίς τη μυρωδιά και τη στάχτη του καπνού. Ο στόχος και σ’ αυτή την περίπτωση όπως και με το ηλεκτρονικό τσιγάρο, είναι να περιοριστούν οι βλάβες στον οργανισμό των καπνιστών», επισήμαναν οι ομιλητές.

Η βασική αρχή και των δύο κατηγοριών – ηλεκτρονικών τσιγάρων και θερμαινόμενων προϊόντων  καπνού – είναι η απουσία της καύσης κατά την κατανάλωση τους. Η διαφορά τους είναι ότι στην μία κατηγορία θερμαίνεται ο καπνός και στην άλλη κατηγορία ένα υγρό. Τόσο στη μία όσο και στην άλλη περίπτωση, παράγονται αερολύματα, αντί καπνού που παράγεται από την  καύση του παραδοσιακού τσιγάρου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα απαγορεύεται η διαφήμιση σε όλα τα νέα  καπνικά προϊόντα και η χρήση τους -με βάση την αντικαπνιστκή νομοθεσία- σε όλους τους κλειστούς χώρους. Ιδιαίτερα αυστηρές διατάξεις που τα διέπουν, υπάρχουν και σε άλλες χώρες, παρότι η πολίτική που χαράσσει κάθε χώρα διαφέρει. Πιο ανεκτική είναι η πολιτική στη Βρετανία, καθώς όπως είπαν και οι επιστήμονες από τη χώρα αυτή, «τους ενδιαφέρει η λιγότερη δυνατή βλάβη στην υγεία των πολιτών τους», με την επιφύλαξη πάντα ότι στο άμεσο μέλλον θα ανακοινωθούν ερευνητικά στοιχεία που θα αποδεικνύουν την ευεργετική αυτή δράση των νέων εναλλακτικών μεθόδων στο κάπνισμα.

Αλλάζουν όλα και στην καπνοβιομηχανία

 Σε  πέντε χρόνια, οι καινοτόμες εναλλακτικές μέθοδοι θα χρησιμοποιούνται περισσότερο από τα κλασσικά τσιγάρα διεθνώς, εκτίμησε υψηλό στέλεχος της καπνοβιομηχανίας και είπε πως σε 10 χρόνια δεν θα υπάρχουν τσιγάρα- τουλάχιστον στην Αγγλία- με τη μορφή που τα γνωρίζουμε σήμερα.

Το πρώτο βήμα είναι να υπάρξουν επιστημονικά δεδομένα, που να αποδεικνύουν την λιγότερο βλαπτική επίδραση των νέων προϊόντων καπνού ή ηλεκτρονικού τσιγάρου, σε σχέση με το τσιγάρο για να πεισθούν οι κυβερνήσεις ώστε να αλλάξουν τους νόμους που το διέπουν, υποστηρίζουν οι εκπρόσωποι της καπνοβιομηχανίας, που ήδη έχουν ξεκινήσει κλινικές μελέτες (στα πρότυπα των φαρμακευτικών) για να αποδείξουν τα λεγόμενα τους.

«Θα βασισθούμε σε αποδείξεις. Δεν προσπαθούμε να αλλάξουμε την άποψη των επιστημόνων δεν είμαστε εμείς που θα τους πείσουμε. Εμείς προσπαθούμε να αποδείξουμε τη δική μας επιστημονική αλήθεια και ευελπιστούμε οι επιστήμονες να βασίσουν στο μέλλον τις κρίσεις τους στις επιστημονικές αποδείξεις», αναφέρουν στελέχη από τις τρεις εταιρείες διεθνώς που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή καινοτόμων καπνικών προϊόντων. Κλινικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί στην Ιαπωνία με 1000 καπνιστές. Βρίσκονται σε εξέλιξη άλλες 2 στη Γερμανία και την Αμερική και όλες είναι χρηματοδοτούμενες από την καπνοβιομηχανία.

Η βρετανική κυβέρνηση και το υπουργείο Υγείας, συμπεριλαμβάνουν  στις συστάσεις τους για διακοπή του καπνίσματος, εκτός από τα αυτοκόλλητα νικοτίνης , τη φαρμακευτική αγωγή κ.α , και το ηλεκτρονικό τσιγάρο, παρότι η προώθηση του δεν ξεκίνησε ως ένα προϊόν που θα βοηθήσει έναν καπνιστή να διακόψει το κάπνισμα, επισημαίνουν.

 

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Καμία αλλαγή στα τέλη κυκλοφορίας του 2018

   Καμία αλλαγή δεν προβλέπεται στα τέλη κυκλοφορίας του 2018, τα οποία θα πρέπει να καταβληθούν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της ΕΡΤ, οι ιδιοκτήτες ΙΧ και δικύκλων ανάλογα με τον κυβισμό θα πληρώσουν για οχήματα που κυκλοφόρησαν πριν από το 2000 από 22 έως 1.230 ευρώ, από το 2001 έως το 2005 από 22 έως 1.260 ευρώ, από το 2006 έως και το 2010 από 22 έως 1.380 ευρώ και για τα νεότερης τεχνολογίας από 90 λεπτά έως 3,72 ευρώ ανά γραμμάριο διοξειδίου του άνθρακα. Απαλλάσσονται όσα εκπέμπουν λιγότερο από 90 γραμμάρια co2 και τα υβριδικά έως 1549 κυβικά.

   Όπως αναφέρει στο ρεπορτάζ της η δημόσια τηλεόραση, η προθεσμία για την καταβολή των τελών κυκλοφορίας του 2018 λήγει στις 31 Δεκεμβρίου. Σε περίπτωση εκπρόθεσμης πληρωμής οι ιδιοκτήτες υποχρεούνται να πληρώσουν τα τέλη εις διπλούν.

   Τα ειδοποιητήρια θα αναρτηθούν έως τις 24 Νοεμβρίου. Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων θα πρέπει να εκτυπώσουν από το Taxis τα σχετικά έντυπα. Εξόφληση γίνεται μέσω τραπεζών, μέσω e-banking ή στα ΕΛΤΑ.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Λάρισα: «Κάποιοι κρύβουν την ευθύνη τους στη λάσπη» δήλωσε Κυριάκος Μητσοτάκης

Με αναφορές στα πλημμυρικά φαινόμενα στην Αττική ξεκίνησε την ομιλία του ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης στο 5ο Προσυνέδριο της Ν.Δ που πραγματοποιείται στη Λάρισα.

Ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε πως «κάποιοι κρύβουν τις ευθύνες τους στη λάσπη τονίζοντας  πως  ανακύπτουν ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν και να αποδοθούν ευθύνες εκεί και πρέπει. Διερωτήθηκε λοιπόν ο κ. Μητσοτάκης  γιατί  δεν ολοκληρώθηκαν τα σχέδια διαχείρισης πλημμυρών, γιατί «η Περιφέρεια Αττικής δεν προχώρησε σε αντιπλημμυρικά έργα.  Γιατί δεν έγιναν τα απαραίτητα έργα στο βουνό πάνω από τη Μάνδρα; Τι έκανε η πολιτική προστασία; Τι πήγε λάθος και δεν ειδοποιήθηκαν οι κάτοικοι;»

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες της Ν.Δ τονίζοντας  πως “συστήσαμε μια επιτροπή από ειδικούς . ‘Αμεσα μέτρα υποστήριξης των πληγέντων. Κινητοποιήσαμε τους εθελοντές μας ώστε να συνεισφέρουμε και εμείς στους ανθρώπου που έχασαν το βιός τους. «Φανταστείτε  τι θα λέγανε αν αυτή η καταστροφή συνέβαινε σε εμάς. Οι ευθύνες θα διερευνηθούν, γιατί περισσεύουν τα μεγάλα και τα θλιβερά επικοινωνιακά σόου. Αλλά λείπει το θάρρος της ανάληψης της πολιτικής ευθύνης».

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

“Δεν έχουν χώρο στην Δημοκρατία μας τέτοιες λογικές” δήλωσε ο Ν. Τόσκας για τον σοβαρό τραυματισμό με φωτοβολίδα της γυναίκας στα Εξάρχεια

«Γίνονται όλες οι ενέργειες για να οδηγηθούν οι δράστες στην δικαιοσύνη» δήλωσε ο Αναπληρωτής Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Ν. Τόσκας, κατά την επίσκεψη του το μεσημέρι στον Ευαγγελισμό και στην δικηγόρο που παραλίγο να χάσει το πόδι της από φωτοβολίδα που πέταξαν οι ταραξίες χτες το βράδυ στα Εξάρχεια.

Ο κ. Τόσκας χαρακτήρισε τους συμμετέχοντες στα επεισόδια, «μειοψηφία που επιζητά την βία και τόνισε «δεν έχουν χώρο στην Δημοκρατία μας τέτοιες λογικές».

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Προστασίας, μετέβη στο νοσοκομείο, όπου ενημερώθηκε για την πορεία της υγείας της γυναίκας, η οποία υποβλήθηκε σε μια πολύωρη σοβαρή χειρουργική επέμβαση και νοσηλεύεται διασωληνωμένη.

Βγαίνοντας από το νοσοκομείο ο κ. Τόσκας δήλωσε:

«Δυστυχώς για ακόμη μία φορά κάποιες μειοψηφίες ξαναχτύπησαν. Ο τραυματισμός αυτής της γυναίκας είναι τα επίχειρα μίας μειοψηφίας που επιζητά τη βία.

Αυτές οι λογικές δεν έχουν χώρο στη Δημοκρατία μας. Γίνονται όλες οι ενέργειες ώστε οι δράστες να εντοπιστούν και να οδηγηθούν στη Δικαιοσύνη.

Δυστυχώς, αυτά έγιναν έπειτα από τη λήξη της πορείας για την επέτειο του Πολυτεχνείου κατά την οποία δεν σημειώθηκε κανένα επεισόδιο».

 

ΑΠΕ_ΜΠΕ

Τι αποκαλύπτει ο νέος «Άτλας Ποιότητας Αέρα» για τη ρύπανση στις πόλεις της Ευρώπης και ειδικότερα για την Αθήνα

Οι πόλεις με τη μεγαλύτερη ρύπανση της ατμόσφαιρας από επικίνδυνα για την υγεία μικροσκοπικά σωματίδια βρίσκονται στη νότια Πολωνία, στη Βουλγαρία και στην κοιλάδα Πο της Ιταλίας, σύμφωνα με το νέο «’Ατλαντα Ποιότητας Αέρα για την Ευρώπη», που παρουσίασε το Κοινό Κέντρο Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

    Η Αθήνα μαζί με τα προάστιά της ξεχωρίζει κυρίως για δύο λόγους. Από τη μία, είναι -μαζί με το Παρίσι και τη Μαδρίτη- οι ευρωπαϊκές πόλεις όπου περίπου τα δύο τρία των ρύπων (65%) παράγονται από ανθρώπινες δραστηριότητες μέσα στο ίδιο το σύμπλεγμα του ιστορικού κέντρου και των προαστίων, π.χ. λόγω των μετακινήσεων των κατοίκων. Από την άλλη, είναι η πόλη -μαζί με τη Λισαβόνα- που οι ατμοσφαιρικοί ρύποι της επιβαρύνονται λιγότερο (μόνο σε ποσοστό 5% της συνολικής ρύπανσης) από γεωργικές δραστηριότητες πέριξ της πόλης.

Όπως εκτιμά το JRC, παρόλο που η ατμόσφαιρα σήμερα στην Ευρώπη είναι πολύ πιο καθαρή από ό,τι στο παρελθόν, κάθε χρόνο περισσότεροι από 400.000 Ευρωπαίοι εξακολουθούν να πεθαίνουν πρόωρα εξαιτίας της κακής ποιότητας του αέρα που εισπνέουν. Οι θάνατοι αυτοί είναι υπερδεκαπλάσιοι σε σχέση με τα θύματα των τροχαίων στην ΕΕ. Εκατομμύρια περισσότεροι άνθρωποι υποφέρουν από αναπνευστικές, καρδιολογικές και άλλες παθήσεις λόγω της ρύπανσης του αέρα.

      Τα μικροσκοπικά σωματίδια ΡΜ2,5 (με διάμετρο μικρότερη των δύο εκατομμυριοστών του μέτρου), τα διοξείδια του αζώτου και του θείου, ο μόλυβδος και το όζον κοντά στο έδαφος είναι οι κατ’ εξοχήν ρύποι του αέρα. Οι πηγές ρύπανσης είναι τόσο ανθρωπογενείς (μετακινήσεις με οχήματα, καύσεις για θέρμανση και μαγείρεμα, βιομηχανικές και αγροτικές δραστηριότητες, πυρκαγιές κ.α.), όσο και φυσικές (σκόνη ερήμων, αλάτι θάλασσας κ.α.).

Τα εισπνεόμενα μικροσωματίδια περιλαμβάνουν ανθρωπογενή στερεά και υγρά σωματίδια, σκόνη, καπνό, αιθάλη, γύρη και σωματίδια του εδάφους. Ανάλογα με τις μετεωρολογικές συνθήκες, τα σωματίδια αυτά μπορεί να παραμείνουν στην ατμόσφαιρα έως μία εβδομάδα. Έχει εκτιμηθεί ότι τα σωματίδια ΡΜ2,5 μειώνουν το προσδόκιμο ζωής στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά οκτώ έως δέκα μήνες στις περιοχές των οποίων η ατμόσφαιρα έχει επιβαρυνθεί περισσότερο.

Ο νέος ‘Ατλας καταγράφει την κατάσταση της ατμόσφαιρας σε 150 πόλεις με πληθυσμό άνω των 50.000 κατοίκων και με πυκνότητα πληθυσμού άνω των 1.500 κατοίκων ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη.

Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι σχεδόν όλες οι πόλεις του ‘Ατλαντα έχουν μέσα επίπεδα σωματιδίων (ΡΜ2,5) πάνω από τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (δέκα μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα). Μόνο η Στοκχόλμη η Γλασκώβη, το Ταλίν, το Ελσίνκι, το Γκέτεμποργκ, η Γένοβα και το Κλερμόν-Φεράν βρίσκονται κάτω από αυτά όρια.

    Σε ορισμένες πόλεις τα μέσα ετήσια επίπεδα μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα ξεπερνούν κατά πολύ τον ετήσιο ευρωπαϊκό στόχο των 25 μg/m3. Μεταξύ αυτών είναι το Κατοβίτσε, το Πόζναν, το Λοτζ και η Κρακοβία στην Πολωνία, η Σόφια και το Πλόβντιβ (Φιλιππούπολη) στη Βουλγαρία, η Οστράβα στην Τσεχία και η Μπρέσκια στην Ιταλία.

       Οι ανθρώπινες δραστηριότητες στο ιστορικό κέντρο των πόλεων συμβάλλουν περίπου κατά το ένα τέταρτο (26%) στη συνολική ρύπανση του αέρα τους. Το μεγαλύτερο ποσοστό καταγράφεται στο Μιλάνο (57%), στο Παρίσι (56%) και στη Μαδρίτη (52%).

Η Αθήνα και τα προάστιά της

    Αν ληφθούν υπόψη και τα προάστια γύρω από το κέντρο της πόλης, τότε το ποσοστό στη συνολική ρύπανση των ευρωπαϊκών πόλεων αυξάνεται στο 31% κατά μέσο όρο. Τη μεγαλύτερη συμβολή στη συνολική αστική ρύπανση έχει το σύμπλεγμα ιστορικού κέντρου-προαστίων στο Παρίσι (66%), στη Μαδρίτη (65%), στην Αθήνα (65%), στο Τορίνο (63%) και στο Μιλάνο (63%). Αντίθετα, το μικρότερο ποσοστό παρατηρείται στη Λευκωσία (6%), στη Χάγη (7%) και στη Λεμεσό (8%).

       Ειδικότερα η ρύπανση από την κίνηση και τις εξατμίσεις των οχημάτων ευθύνεται κατά μέσο όρο κατά 14% για την επιβάρυνση του αέρα των ευρωπαϊκών πόλεων. Η συμβολή των ρύπων από τις εξατμίσεις  είναι μεγαλύτερη στη Μαδρίτη (39%) και στο Παρίσι (29%). Το μικρότερο πρόβλημα τέτοιου είδους έχουν η Βαλέτα της Μάλτας (2%), η Λεμεσός (2%) και η Λευκωσία (2%).

         Οι πόλεις επηρεάζονται σε ποσοστό 23% κατά μέσο όρο από τις εκπομπές ρύπων από τις αγροτικές δραστηριότητες που ασκούνται γύρω από τις πόλεις. Αυτό ισχύει κατ’ εξοχήν για τη Δρέσδη και τη Λειψία της Γερμανίας (40% και 36% της συνολικής ρύπανσης αντίστοιχα). Στον αντίποδα βρίσκονται η Αθήνα και η Λισαβόνα, στις οποίες η γεωργία πέριξ του αστικού ιστού ευθύνεται μόνο για το 5% των ρύπων των πόλεων.

      Οι βιομηχανικές δραστηριότητες ευθύνονται για το 20% των αστικών ρύπων κατά μέσο όρο και παίζουν ρόλο-κλειδί ιδίως στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Ελλάδα, σύμφωνα με το JRC. Η πόλη με τη μεγαλύτερη ρύπανση εξαιτίας των βιομηχανιών είναι το Μανχάιμ-Λουντβιχσάφεν της Γερμανίας (σχεδόν το 50% των συνολικών ρύπων του αέρα) και ακολουθούν το Μπιλμπάο της Ισπανίας (46%), το Λιντς της Αυστρίας (44%) και η Μασσαλία της Γαλλίας (41%).

    Οι οικιακές δραστηριότητες (π.χ. θέρμανση από τζάκια) που εκλύουν μικροσωματίδια στην ατμόσφαιρα, συμβάλλουν σε ποσοστό 13% κατά μέσο όρο στη ρύπανση των ευρωπαϊκών πόλεων. Αυτή η πηγή ρύπων παίζει μεγαλύτερο ρόλο στις χώρες της ανατολικής Ευρώπης, ιδίως στην Πολωνία, ενώ είναι σχεδόν ανύπαρκτη στις χώρες της βόρειας Ευρώπης και της Σκανδιναβίας.

Οι πόλεις που «πνίγονται» περισσότερο από τα τζάκια και άλλες πηγές θέρμανσης με καύση είναι οι πολωνικές Βαρσοβία (48% των συνολικών ρύπων), Κρακοβία (40%) και Κατοβίτσε (40%). Αντίθετα οι πόλεις με το μικρότερο πρόβλημα από τέτοιους ρύπους είναι η Λεμεσός και η Βαλέτα (μόνο 1% της συνολικής ρύπανσης) και η Λευκωσία (2%).

      Οι ρύποι φυσικής προέλευσης ευθύνονται σχεδόν για το 20% των ρύπων των πόλεων. Τα μεγαλύτερα ποσοστά αυτής της κατηγορίας ρύπανσης παρατηρούνται στη Βαλέτα (46% του συνόλου) και στη Λεμεσό (43%).

Σε ορισμένες πόλεις η ρύπανση είναι κατά βάση διασυνοριακή και «εισαγόμενη» από το εξωτερικό, π.χ. σκόνη από τη Σαχάρα. Τέτοιες είναι κατ’ εξοχήν οι περιπτώσεις της Βαλέτας (88% της συνολικής ρύπανσης), της Λεμεσού (86%) και της Λευκωσίας (84%).

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC108595/kjna28804enn.pdf

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ