Αρχική Blog Σελίδα 15020

Τεχνολογία και Διάστημα: Το GPS της Ευρώπης σχεδόν ολοκληρώθηκε. Εκτοξεύθηκαν τέσσερις ακόμη δορυφόροι Galileo

Τέσσερις ακόμη ευρωπαϊκοί δορυφόροι Galileo εκτοξεύθηκαν, χθες το βράδυ, ανεβάζοντας έτσι σε 22 πλέον τον συνολικό αριθμό τους στο διάστημα.

Απομένει μία ακόμη εκτόξευση άλλων τεσσάρων δορυφόρων, στα μέσα του 2018, για να ολοκληρωθεί ο «αστερισμός» του Galileo στον ουρανό και το ευρωπαϊκό GPS να αποκτήσει παγκόσμια κάλυψη, διαθέτοντας 24 δορυφόρους εν λειτουργία και δύο εφεδρικούς

Η εκτόξευση από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) και την Arianspace έγινε με πύραυλο «Αριάν 5» από το διαστημοδρόμιο της Ευρώπης στο Κουρού της Γαλλικής Γουιάνας στη Νότια Αμερική.

δορυφόροι Galileo 12
Εκτόξευση Galileo-Προέλευση: ESA

Οι τέσσερις δορυφόροι, βάρους 715 κιλών ο καθένας, τοποθετήθηκαν σε ύψος σχεδόν 23.000 χιλιομέτρων. Τις επόμενες μέρες, το «κουαρτέρο» θα καθοδηγηθεί στις τελικές τροχιές τους. Εκεί θα υποβληθούν σε δοκιμές διάρκειας έξι μηνών από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Παγκόσμιου Συστήματος Δορυφορικής Πλοήγησης (GSA), προκειμένου τελικά να δοθεί το «πράσινο φως» για την κανονική λειτουργία τους μαζί με τους υπόλοιπους.

Η αρχική λειτουργία του συστήματος Galileo ξεκίνησε στις 15 Δεκεμβρίου 2016. «Η Ευρώπη διαθέτει τώρα ένα τρομερό σύστημα παγκόσμιας δορυφορικής πλοήγησης με εντυπωσιακή αποτελεσματικότητα», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της ESA Γιαν Βέρνερ.

Το Galileo – που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αναπτύσσεται από την ESA και αποτελεί την απάντηση της Ευρώπης στο αμερικανικό GPS και στο ρωσικό GLONASS- θα παρέχει στους χρήστες διεθνώς το στίγμα τους στο χώρο και στο χρόνο με ακρίβεια της τάξης του ενός μέτρου και αξιοπιστία μεγαλύτερη από ό,τι το τωρινό GPS.

Το Galileo θα διεκδικήσει ένα σημαντικό μερίδιο από την παγκόσμια αγορά υπηρεσιών δορυφορικής πλοήγησης, η οποία αναμένεται να φθάσει τα 250 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022. Η ΕΕ έχει συνάψει συμφωνία με τις ΗΠΑ που επιτρέπει τη συνδυασμένη χρήση του Galileo και του GPS.

Οι κατασκευαστές επεξεργαστών (STMicroelectronic, Qualcomm, Broadcom κ.α.) έχουν ήδη ανακοινώσει τη δημιουργία «τσιπ» για «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα, αυτοκίνητα και άλλες συσκευές, που θα επιτρέπουν τη χρήση του Galileo παράλληλα με το GPS. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι από του χρόνου, χάρη στο συνδυασμό των δύο συστημάτων δορυφορικής πλοήγησης, ένας χρήστης θα επιτυγχάνει γεωεντοπισμό της θέσης του με ακρίβεια της τάξης του μισού μέτρου έναντι περίπου πέντε μέτρων σήμερα μόνο με το GPS.

* Επισυνάπτεται φωτογραφία: Εκτόξευση Galileo-Προέλευση: ESA

Προστασία της δημόσιας υγείας στην Ευρώπη, μέσω του ελέγχου των προϊόντων καπνού

«Ένα λάθος του 20ο αιώνα διορθώνεται τον 21ο αιώνα» δήλωσε, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Παναγιώτης Μπεχράκης, αναπληρωτής καθηγητής των Πανεπιστημίων Αθηνών και Harvard, με αφορμή την εκδήλωση για την επίσημη έναρξη των εργασιών του Joint Action on Tobacco Control (JATC), που στοχεύει στην προστασία της Δημόσιας Υγείας στην Ευρώπη, μέσω του ελέγχου των προϊόντων καπνού.

Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυνε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, ο οποίος μίλησε για το τεράστιο ενδιαφέρον της Πολιτείας για την πρωτοβουλία JATC, τονίζοντας ότι το πρόγραμμα στοχεύει στην καρδιά του αντικαπνιστικού αγώνα που είναι η ενημέρωση, αρχικά για το κόστος για τον ίδιο τον άνθρωπο, αλλά και για το κοινωνικό σύνολο. Η συνήθεια του καπνίσματος βάζει «φρένο στην ανάπτυξη της προσωπικότητας», είπε ο  κ. Παυλόπουλος και  υπογράμμισε την ανάγκη ενημέρωσης της νέας γενιάς, επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να εξηγηθεί ότι «οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν στο μέλλον είναι μεγαλύτερες από το αν θα αρχίσουν να καπνίζουν ή όχι», ενώ χαρακτήρισε «πραγματική άσκηση» την αντίσταση στο κάπνισμα.

Στην ειδική εκδήλωση, στο Ζάππειο Μέγαρο, που πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος παρευρέθηκαν Ευρωπαίοι αξιωματούχοι, βουλευτές, ακαδημαϊκοί και εκπρόσωποι επιστημονικών φορέων.

Στον εισαγωγικό χαιρετισμό του, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Προγράμματος «Joint Action on TobaccoControl»,  Παναγιώτης Μπεχράκης, αναφέρθηκε στον ηγετικό επιστημονικό ρόλο που έχει κατακτήσει η χώρα μας στη μάχη για τον έλεγχο του καπνού και τον περιορισμό του καπνίσματος σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Με δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εξέφρασε την αισιοδοξία του για την μείωση του καπνίσματος στην Ελλάδα, τονίζοντας ότι για πρώτη φορά έχουμε εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό καπνιστών, συνολικά αγγίζει το 27,3%, που αποδεικνύει την αλλαγή νοοτροπίας των Ελλήνων. Το πλέον αισιόδοξο όμως είναι η σημαντική μείωση, ποσοστό 33%, που παρατηρείται στους νέους ηλικίας 16 με 24 ετών.

«Τα τελευταία χρόνια, οι προσπάθειες για την καταπολέμηση του καπνίσματος αρχίζουν να αποδίδουν καρπούς» δήλωσε, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της Αντικαρκινικής Εταιρίας Ευάγγελος Φιλόπουλος, προσθέτοντας ότι στον αντικαπνιστικό αγώνα πρέπει να συμπεριληφθεί και η αντιμετώπιση της «επιδημίας του ατμίσματος», το οποίο όπως είπε «δεν είναι τόσο αθώο όσο φαίνεται». Ο κ. Φιλόπουλος θεωρεί ως κομβικό σημείο την εφαρμογή της αντικαπνιστικής νομοθεσίας από όλα τα ευρωπαϊκά κράτη για διαφύλαξη χώρων ελεύθερων από καπνό.

Joint Action on Tobacco Control. Καλύτερος έλεγχος των προϊόντων καπνού – Θωράκιση της Δημόσιας Υγείας

Το Joint Action on Tobacco Control είναι ένα πρόγραμμα τριετούς διάρκειας, το οποίο χρηματοδοτείται από την ΕΕ και αναμένεται να εφαρμοστεί από 48 φορείς, σε 31 χώρες. Στόχος του είναι η υποστήριξη και σωστή εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας για την αδειοδότηση, χρήση και κυκλοφορία των προϊόντων καπνού στα κράτη-μέλη της Ευρώπης. Πιο συγκεκριμένα, η χώρα μας με τον συντονισμό του Joint Action on Tobacco Control αναλαμβάνει να εξασφαλίσει την καλή συνεργασία και τη συμμετοχή όλων των χωρών, αλλά και να επιβλέψει την ορθή τήρηση των κανόνων, στη διαδικασία εισαγωγής, από τους κατασκευαστές προϊόντων καπνού (καπνοβιομηχανίες), όλων των δεδομένων και συστατικών που περιέχονται στα προϊόντα τους (συμπεριλαμβανομένων και των ηλεκτρονικών τσιγάρων), σε μια κοινή βάση δεδομένων, την πανευρωπαϊκή ηλεκτρονική πλατφόρμα EUCEG.

Η επεξεργασία αυτών των δεδομένων θα αποτελέσει τη βάση για την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων, που θα βοηθήσουν την Ε.Ε. να κάνει βελτιωτικές παρεμβάσεις στο ισχύον καθεστώς αδειοδότησης και κυκλοφορίας καπνικών προϊόντων, αλλά και να εκδώσει νέες ρυθμιστικές οδηγίες.  Η σωστότερη και πιο επιστημονική προσέγγιση στην επιτήρηση των προϊόντων καπνού, αναμένεται να οδηγήσει σε μεγαλύτερη και πιο αποτελεσματική προστασία της δημόσιας υγείας των Ευρωπαίων πολιτών.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο κ. Στέφανος Ήμελλος εξελέγη Αντιπρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών για το έτος 2018

     Ο Ακαδημαϊκός κ. Στέφανος Ήμελλος εξελέγη Αντιπρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών για το έτος 2018, κατά την σημερινή Συνεδρία της Ολομέλειας.  Πρόεδρος της Ακαδημίας για το ίδιο έτος θα είναι ο κ. Αντώνιος Κουνάδης.

     Ακολουθεί συνοπτικό βιογραφικό σημείωμα του νέου Αντιπροέδρου.

Ο κ. Στέφανος Ήμελλος γεννήθηκε στο Φιλώτι Νάξου το 1933.  To 1951 τελείωσε το γυμνάσιο Νάξου με «άριστα» και πρώτος κατά σειράν επιτυχίας.  Το ίδιο έτος επέτυχε στις εισιτήριες εξετάσεις της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών πρώτος κατά σειράν επιτυχίας.  Τα έτη 1959-1972 υπηρέτησε ως συντάκτης στο Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών.  Τα έτη 1968-1970 παρηκολούθησε στα πανεπιστήμια Κολωνίας και Βόννης επί τέσσερα εξάμηνα μαθήματα και φροντιστήρια (Oberseminar) αρχαίας θρησκείας, λαογραφίας και εθνολογίας.  Το 1968 αναγορεύθηκε διδάκτωρ στην Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών με βαθμό «άριστα». Το 1972 κατέλαβε κατόπιν εκλογής την θέση του διευθυντή του Κέντρου Λαογραφίας και μετά πάροδο τεσσάρων ετών έγινε γενικός διευθυντής.  Το 1973 εξελέγη υφηγητής Λαογραφίας στην Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών.  Τα έτη 1981-2000 εδίδαξε Ελληνική Λαογραφία ως τακτικός καθηγητής στην ίδια Σχολή.  Κατά τη διάρκειαν της καθηγεσίας του διετέλεσε κατ’ επανάληψη διευθυντής του Τομέα Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας.   Έχει μετάσχει σε πολυάριθμα συνέδρια, ελληνικά και διεθνή, με σχετικές ανακοινώσεις, που έχουν δημοσιευθεί στα Πρακτικά των.  Ο ίδιος έχει οργανώσει επιστημονικά συνέδρια επί ελληνικού εδάφους, των οποίων έχουν εκδοθεί τα Πρακτικά.  Έχει επιβλέψει περιωρισμένον αριθμό διδακτορικών διατριβών.  Έχει διατελέσει επί είκοσι περίπου χρόνια πρόεδρος της Εταιρείας Κυκλαδικών Μελετών, διευθυντής και επιμελητής του επιστημονικού της οργάνου Επετηρίς, που έχει βραβευθεί από την Ακαδημία.  Έχει διατελέσει κατά διαστήματα πρόεδρος διαφόρων Δ.Σ. και επιτροπών.  Είναι τώρα επίτιμος πρόεδρος της Εταιρείας Κυκλαδικών Μελετών, πρόεδρος, από το 2002, της εν Αθήναις Επιστημονικής Εταιρείας, αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Συλλόγου προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, αντιπρόεδρος της Εταιρείας Βυζαντινών Σπουδών, επίτιμος εταίρος της Διεθνούς Εταιρείας των λαϊκών διηγήσεων (International Society for Folknarrative Research), μέλος της Εταιρείας για τα ευρωπαϊκά παραμύθια (Europäische Märchengeselschaft).  Στο ενεργητικό της συγγραφικής του δραστηριότητας συγκαταλέγονται αυτοτελή έργα και περί τις 130 ποικίλου περιεχομένου μελέτες, που έχουν περιληφθεί εν μέρει επεξειργασμένες σε 5 τόμους.  Έχει πραγματοποιήσει πολλές ειδικές αποστολές στην ύπαιθρο, με σκοπόν την επιτόπια εξέταση και μελέτη ειδικών λαογραφικών θεμάτων και συλλογή από το στόμα του ίδιου του λαού λαογραφικής ύλης.

Συμμετοχή του Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, στις 14 και 15 Δεκεμβρίου στις Βρυξέλλες

Ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, την Πέμπτη θα βρεθεί στις Βρυξέλλες προκειμένου να συμμετέχει στη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Ακολουθεί αναλυτικά το πρόγραμμα:

Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου

12.00: Συμμετοχή στην προπαρασκευαστική σύνοδο του PES.

14:30: Συνάντηση με τον Επίτροπο Johannes Hahn, αρμόδιο για την ευρωπαϊκή πολιτική γειτονία και τις διαπραγματεύσεις για τη διεύρυνση της Ένωσης.

15:00: Συμμετοχή στις εργασίες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με θέματα την ευρωπαϊκή ασφάλεια και την Κοινωνική Ευρώπη.

19.00: Δείπνο εργασίας στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με  θέματα: Μετανάστευση, σχέσεις ΕΕ – Τουρκίας,  Ουκρανία και Ιεροσόλυμα.

Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου

9.00: Πρόγευμα εργασίας στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με θέμα τις μεταρρυθμίσεις στη ζώνη του ευρώ.

10:30: Τετραμερής συνάντηση, στο περιθώριο των εργασιών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με τη συμμετοχή του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Jean – Claude Juncker, της Καγκελαρίου της Γερμανίας, Angela Merkel και του Πρωθυπουργού της Βουλγαρίας, Boyko Borissov, με θέματα τις σχέσεις ΕΕ – Τουρκίας και το προσφυγικό.

11.00: Συζήτηση στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με θέμα τις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις για το Brexit.

 

Ριζική διαφωνία Κ. Μητσοτάκη με τις δηλώσεις Ντ. Τουσκ για το προσφυγικό

Τη ριζική διαφωνία του με τις δηλώσεις του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ντόναλντ Τούσκ για το προσφυγικό-μεταναστευτικό, αναμένεται να εκφράσει κατά την τοποθέτησή του στην Σύνοδο Κορυφής του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, καθώς, όπως θα τονίσει, αυτές υπονομεύουν ευθέως τις αρχές της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης.

Σύμφωνα με τη ΝΔ, ο κ. Μητσοτάκης θα υπογραμμίσει επίσης, ότι πρέπει να υπάρχει δίκαιη κατανομή των προσφύγων, ανάλογα με το μέγεθος και τις οικονομικές δυνατότητες κάθε χώρας, όπως και την άμεση ανάγκη υιοθέτησης προγραμμάτων προστασίας των ασυνόδευτων ανηλίκων και αντίστοιχων για την οικογενειακή επανένωση των προσφύγων.

Τέλος θα τονίσει, ότι είναι επιτακτικά αναγκαία η αναθεώρηση του Κανονισμού του Δουβλίνου, ώστε να μην επιστρέφονται στην Ελλάδα όσοι εντοπίζονται σε κάποιο ευρωπαϊκό κράτος, έχοντας προηγουμένως περάσει από την χώρα μας.

Στη Νέα Δημοκρατία υπενθυμίζουν, ότι έχουν επανειλημμένα καλέσει την κυβέρνηση να αναλάβει τις αυτονόητες ευθύνες της στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής. Ασκούν μάλιστα κριτική στον υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννη Μουζάλα, καλώντας τον «να πράξει το καθήκον του και να υιοθετήσει τις προτάσεις της ΝΔ, αντί να παρακολουθεί άβουλος το διαρκώς διογκούμενο πρόβλημα στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου».

Σε ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του κόμματος υπενθυμίζεται, πως η ΝΔ έχει προτείνει την επιτάχυνση των διαδικασιών εξέτασης των αιτημάτων ασύλου, καθώς, όπως λένε, είναι απαράδεκτη η κωλυσιεργία που παρατηρείται την τελευταία διετία, ενώ έχει ζητήσει και τον διαχωρισμό προσφύγων και παράνομων μεταναστών, καθώς, όπως λένε, οι παράνομοι μετανάστες, μέχρι να επιστραφούν στην Τουρκία, θα πρέπει να φιλοξενούνται σε κλειστές δομές φιλοξενίας, όπου θα εξασφαλίζονται αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης.

Παράλληλα, η ΝΔ έχει ζητήσει την επιβολή απόλυτης διαφάνειας στη διαχείριση εθνικού και ευρωπαϊκού χρήματος, με δεδομένο, όπως τονίζουν,  ότι έχουν διατεθεί από την Ευρώπη ποσά που προσεγγίζουν το 1 δισ. ευρώ, και ουδείς γνωρίζει μέχρι σήμερα πού και πώς «αξιοποιήθηκε» αυτή η τεράστια οικονομική ενίσχυση που έλαβε η Ελλάδα.

Τέλος, η ΝΔ τονίζει την ανάγκη ενίσχυσης της φύλαξης και της προστασίας των συνόρων και των θαλασσίων ορίων της χώρας. «Σύνορα υπάρχουν και στη θάλασσα. Και τα σύνορα της Ελλάδας είναι και σύνορα της Ευρώπης. Δεν μπορούμε να έχουμε έναν ασφαλή χώρο εσωτερικής μετακίνησης πολιτών στη Ζώνη Σέγκεν, χωρίς να φυλάσσουμε τα εξωτερικά μας σύνορα» τονίζουν χαρακτηριστικά.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η οικονομική δραστηριότητα έχει εισέλθει σε φάση ανάκαμψης, μετά από σχεδόν μία δεκαετία ύφεσης, σύμφωνα με ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας

Η ανάκαμψη του ΑΕΠ συνεχίζεται το 3ο τρίμηνο του 2017 με την εξωστρεφή επιχειρηματική δραστηριότητα και τον τουρισμό να πρωταγωνιστούν.

Η αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,3% ετησίως στο 3ο τρίμηνο του 2017 (+0,3% σε εποχικά διορθωμένη τριμηνιαία βάση) για τρίτο συνεχές τρίμηνο, επιβεβαιώνει ότι η οικονομική δραστηριότητα έχει εισέλθει σε φάση ανάκαμψης, μετά από σχεδόν μία δεκαετία ύφεσης, που διακόπηκε, προσωρινά μόνο, το 2014, επισημαίνεται σε ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας.

Η αύξηση του ΑΕΠ σε τριμηνιαία βάση για 3ο συνεχές τρίμηνο, σηματοδοτεί την καλύτερη επίδοση από το 2006.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της ΕΤΕ, οι τάσεις του 3ου τριμήνου μπορούν να εξηγηθούν καλύτερα εξετάζοντας το ΑΕΠ από την πλευρά της παραγωγής και της διάρθρωσης του εισοδήματος των τομέων που το απαρτίζουν.

Πράγματι, τα στοιχεία της παραγωγής αποτυπώνουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ο οποίος αντανακλάται στην αύξηση της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας κατά 1,7% ετησίως το 3ο τρίμηνο -η καλύτερη επίδοση της τελευταίας δεκαετίας- με τη βιομηχανία, το εμπόριο, τις μεταφορές και την παροχή υπηρεσιών σχετιζόμενων με τον τουρισμό, να αποτελούν τις κινητήριες δυνάμεις.

Αντιστοίχως, η ετήσια αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας προ φόρων, όπως προσεγγίζεται από το ακαθάριστο λειτουργικό πλεόνασμα και το μικτό επιχειρηματικό εισόδημα που παράγει η οικονομία -κατά 1,3% ετησίως το 9μηνο και κατά 1,4% ετησίως το 3ο τρίμηνο του 2017, σημειώνοντας αύξηση τέτοιας κλίμακας στο 9μηνο για πρώτη φορά από το 2008- πιστοποιεί τη θετική δυναμική που αναπτύσσει το πιο ανταγωνιστικό τμήμα του επιχειρηματικού τομέα μετά από μια πολυετή διαδικασία επώδυνων αναδιαρθρώσεων.

Οι ανωτέρω τάσεις επεξηγούν σε σημαντικό βαθμό και τη φαινομενικά ιδιόμορφη διάρθρωση της αύξησης του ΑΕΠ από το σκέλος της δαπάνης, όπου οι επιχειρήσεις αφήνουν ισχυρό αποτύπωμα, κυρίως, μέσω της συσσώρευσης αποθεμάτων.

Είναι αξιοσημείωτο ότι η καθαρή συσσώρευση αποθεμάτων πρόσθεσε 2,2 ποσοστιαίες μονάδες στον ετήσιο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ το 3ο τρίμηνο του 2017, αντανακλώντας την τάση των επιχειρήσεων να αναπληρώσουν την απομείωση των αποθεμάτων από την ανάκαμψη της ζήτησης στο 1ο εξάμηνο του 2017, που τροφοδοτήθηκε και από την αυξανόμενη δυναμική του τουρισμού (ετήσια αύξηση εισπράξεων 7,4% στο πρώτο 6μηνο του 2017 και 12,6% στο 3ο τρίμηνο του 2017).

Οι επιχειρήσεις δεν αρκέστηκαν σε αυτό, αλλά επαύξησαν το επίπεδο των αποθεμάτων τους, βασιζόμενες στην περαιτέρω αύξηση των παραγγελιών και των προσδοκιών ζήτησης για το 2ο εξάμηνο του 2017, όπως αποτυπώνεται, μεταξύ άλλων, και στις σχετικές έρευνες εμπιστοσύνης, κυρίως, στον μεταποιητικό τομέα (συστατικά δείκτη υπευθύνων προμηθειών στη μεταποίηση, καθώς και κλαδικοί δείκτες ΙΟΒΕ, Ευρ. Επιτροπής).

Ωστόσο, η εγχώρια ζήτηση, αναφέρεται στην μελέτη, απώλεσε δυναμική το 3ο τρίμηνο του 2017, αντανακλώντας τη σταθεροποίηση της ιδιωτικής κατανάλωσης το 3ο τρίμηνο του 2017 (0,0% σε ετήσια βάση), μετά από αύξηση 0,9% ετησίως το εξάμηνο του 2017 -υπό το βάρος της αυξανόμενης δημοσιονομικής επιβάρυνσης, σε ταμειακή βάση- αλλά και την συρρίκνωση των επενδύσεων παγίου κεφαλαίου κατά 8,5% ετησίως την ίδια περίοδο.

Για την τελευταία, καταλυτικό ρόλο διαδραμάτισε η καθυστέρηση στην υλοποίηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων που παρατηρήθηκε στο 3ο τρίμηνο του 2017 (υστέρηση εκταμιεύσεων της τάξης του 1,1% του τριμηνιαίου ΑΕΠ συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2016), που αντιστοιχεί σε μείωση 10% των συνολικών επενδύσεων στο συγκεκριμένο τρίμηνο. Ωστόσο, η επιτάχυνση των δημοσίων επενδύσεων αναμένεται να παράσχει σημαντική ώθηση που θα προσεγγίσει το 3% του τριμηνιαίου ΑΕΠ το 4ο τρίμηνο του 2017.

Επίσης, οι επιχειρηματικές επενδύσεις σε εξοπλισμό ήταν σχετικά σταθερές το 3ο τρίμηνο 2017. Εντούτοις, πρέπει να σημειωθεί πως στο 9μηνο 2017, οι εν λόγω επενδύσεις, που αποτελούν βασικό προσδιοριστικό παράγοντα των επιχειρηματικών τάσεων, αυξήθηκαν κατά 17,4% ετησίως.

Έντονα αρνητική για την επίδοση του 3ου τριμήνου του 2017 ήταν η επίδραση από την αύξηση των εισαγωγών κατά 9,3% σε ετήσια βάση, η οποία συρρίκνωσε την ετήσια αύξηση του ΑΕΠ κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες, αντισταθμίζοντας τη θετική συνεισφορά από την αύξηση των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών, που ανήλθε στις 2,4 ποσοστιαίες μονάδες την ίδια περίοδο.

Ωστόσο, η αύξηση των εισαγωγών οφείλεται, σχεδόν αποκλειστικά, στις εισαγωγές πρώτων υλών και καυσίμων που αντανακλούν ουσιαστικά την προαναφερόμενη αύξηση των αποθεμάτων και αναμένεται να μεταφραστούν σε αύξηση της παραγωγής τα επόμενα τρίμηνα.

Η διαφαινόμενη έγκαιρη ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης – η ταχύτερη που έχει επιτευχθεί κατά την εφαρμογή του τρίτου προγράμματος- αναμένεται να δράσει υποστηρικτικά στην αναπτυξιακή προσπάθεια, όπως καταδεικνύει και η εμπειρία από τα προηγούμενα χρόνια, όπου οι περιπτώσεις έγκαιρης ολοκλήρωσης αξιολογήσεων συνοδεύονταν από βελτίωση της εμπιστοσύνης και συγκράτηση της υφεσιακής δυναμικής.

Η περαιτέρω βελτίωση του οικονομικού κλίματος και η σταδιακή ανάκαμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης αναμένεται, μαζί με την επιτάχυνση της δημόσιας επενδυτικής δραστηριότητας, να δώσουν σημαντική ώθηση στο ρυθμό ανάπτυξης τα επόμενα τρίμηνα. Τα τρέχοντα επίπεδα των εν λόγω δεικτών το δίμηνο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου 2017 προοιωνίζουν ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 2% ή υψηλότερο, το 4ο τρίμηνο του 2017, που θα φέρει τον ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης πλησίον του 1,5%, ετησίως, για το σύνολο του 2017. Η ανωτέρω δυναμική στο 4ο τρίμηνο 2017 εκτιμάται – όπως τονίζεται στην μελέτη- ότι προσδίδει αναπτυξιακή ώθηση τουλάχιστον 0,5%, ετησίως, στο μέσο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ για το 2018 (positive carry) μετά από μία δεκαετία αρνητικών επιδράσεων.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Βουλή-προϋπολογισμός 2018: Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών πανεπιστημιακού επιπέδου στη Λευκάδα

Τρεις ειδήσεις με θετικό πρόσημο, για τη Λευκάδα, επεφύλασσε απόψε σε σύντομη παρέμβασή του, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου.

“Υπήρξε απόφαση επιτροπής, εμείς κάναμε μια πολύ συστηματική συζήτηση με τον δήμαρχο και αποφασίσαμε ότι η Λευκάδα γίνεται το κέντρο των διετών σπουδών του Ιονίου Πανεπιστήμιου. Παράλληλα ιδρύεται ερευνητικό ινστιτούτου “Νίκος Σβορώνος”, στο όνομα του ιστορικού και της βιβλιοθήκης που έχει αφήσει στη Λευκάδα. Σημαντικό επίσης είναι ότι μέχρι τον Μάιο που θα αποφασιστεί η ίδρυση των νέων τμημάτων σε όλη την Ελλάδα, η Λευκάδα καταθέτει πρόταση για Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών, πανεπιστημιακού επιπέδου και μετά τη μελέτη που έχει γίνει από το Πανεπιστήμιο Πειραιά. Αυτά δείχνουν μια απίστευτη αναβάθμιση και όχι αναπαραγωγή σχημάτων που ήταν αδιέξοδα τόσον καιρό”, δήλωσε ο υπουργός Παιδείας με αφορμή παρέμβαση που είχε κάνει νωρίτερα ο βουλευτής της ΝΔ Αθανάσιος Καββαδάς.

Ο βουλευτής της ΝΔ είχε κατηγορήσει την κυβέρνηση ότι εξαιρεί την Λευκάδα από την ενοποίηση του Ιόνιου Πανεπιστημίου με τα ΤΕΙ καταργώντας, τα δύο τμήματα που λειτουργούν στο νησί, και η Λευκάδα θα αγωνιστεί για να μην συμβεί αυτό.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Χαιρετισμός του Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στα εγκαίνια της Τοπικής Μονάδας Υγείας στο Δήμο Ευόσμου Θεσσαλονίκης

Θέλω να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας και θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα και τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Σταυρουπόλεως-Νεάπολης, αλλά και γενικότερα Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Νομίζω ότι όλα όσα είπε, χαρακτηρίζουν την πραγματικότητα σε αυτή την πόλη. Και το γεγονός ότι για πάρα πολλά χρόνια, οι πολίτες των δυτικών συνοικιών της Θεσσαλονίκης, μάλλον ήταν πολίτες δεύτερης κατηγορίας.

Και αυτή την ανισότητα, αυτή την αδικία, που ήταν πολύ πριν τα μνημόνια, πρέπει σήμερα να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, Σεβασμιότατε, για να την αντιμετωπίσουμε, να την αμβλύνουμε.

Και νομίζω ότι κάτι καλό πρέπει να συμβαίνει σε αυτή τη χώρα, σε ό,τι αφορά τη συσπείρωση για τη διεκδίκηση του δίκιου, όταν κανείς ακούει τον Σεβασμιότατο να ομιλεί περί ταξικότητας και πριν από λίγες ημέρες εμένα να ομιλώ για την οικουμενικότητα της Ορθοδοξίας και την Αγιά Σοφιά.

Όχι, δεν μπερδέψαμε τους ρόλους, αλλά ενώνουμε δυνάμεις για να υπερασπιστούμε δίκαια. Σε ό,τι αφορά τη Δυτική Θεσσαλονίκη, υπερασπιζόμαστε το δίκαιο των πολιτών της Δυτικής Θεσσαλονίκης  να έχουν δωρεάν πρόσβαση σε υπηρεσίες Υγείας υψηλής ποιότητας.

Θέλω να πω ότι αυτός ο θεσμός, που ουσιαστικά δίνει περιεχόμενο στην έννοια της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, ο θεσμός των Τοπικών Μονάδων Υγείας, αλλάζει τη φιλοσοφία του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ). Υπό αυτή την έννοια, θα έλεγα εγώ, ότι είναι εξίσου σημαντικός, συγκρίνοντας βεβαίως τις εποχές και τις δυνατότητες που έχει η χώρα, εξίσου σημαντικός, εξίσου εμβληματικής αξίας και σημασίας, με την εγκαθίδρυση του ΕΣΥ. Υπό την έννοια, ότι η Πρωτοβάθμια Φροντίδα μπορεί να ανοίξει την πρόσβαση σε Υπηρεσίες Υγείας σε ευρύτατες μάζες του πληθυσμού, ιδιαίτερα σε περιοχές, εντός εισαγωγικών, υποβαθμισμένες, δηλαδή σε περιοχές όπου δεν είχε προτεραιοποιηθεί η φροντίδα το προηγούμενο διάστημα. Και ταυτόχρονα, να άρει μέρος του μεγάλου βάρους που έχουν σήμερα οι δομές του ΕΣΥ.

Πρέπει, βεβαίως, οι πολίτες να έρθουν σε επαφή και να συνειδητοποιήσουν τι ακριβώς προσφέρεται εδώ. Εδώ, δεν προσφέρεται νοσοκομειακή φροντίδα. Προσφέρεται, όμως, κάτι που είναι εξίσου σημαντικό. Είναι η πρόληψη. Διότι, η σύγχρονη αντίληψη για τις Υπηρεσίες Υγείας ρίχνουν, ίσως και μεγαλύτερο βάρος στην πρόληψη από ό,τι στην αντιμετώπιση της ασθένειας.

Ξεκινάμε, λοιπόν, σήμερα ένα μεγαλόπνοο έργο. Ο συνολικός μας σχεδιασμός είναι να φτιάξουμε 239 Τοπικές Μονάδες Υγείας σε όλη τη χώρα, το επόμενο διάστημα. Οι πρώτες τρεις -και δεν είναι τυχαίο- ξεκινούν από τη Δυτική Θεσσαλονίκη, τις δυτικές συνοικίες. Ξεκινούν εδώ στον Εύοσμο, στους Αμπελόκηπους, στον Δήμο Παύλου Μελά και θα επεκταθούν, βεβαίως. Αυτές είναι οι 3 από τις 33 Τοπικές Μονάδες Υγείας, που το επόμενο διάστημα θα εγκαινιαστούν στην Υγειονομική Περιφέρεια Μακεδονίας.

Μέσα στην εβδομάδα, ξεκινά άλλη μια Τοπική Μονάδα Υγείας στο Ηράκλειο της Κρήτης. Την επόμενη εβδομάδα, τέσσερις στη Θεσσαλία. Έχουμε ένα φιλόδοξο σχεδιασμό να υλοποιήσουμε κατά γράμμα, όλα όσα δεσμευθήκαμε ότι θα κάνουμε και ψηφίσαμε στη Βουλή πριν από λίγους μήνες.

Θέλω, όμως, να πω και κάτι ακόμα. Αυτή η προσπάθεια που τώρα υλοποιείται, έχει ίσως μια μεγαλύτερη αξία, γιατί δεν υλοποιείται σε μια εποχή που ο δημόσιος προϋπολογισμός έχει δυνατότητες. Δεν υλοποιείται σε μια εποχή που το δημόσιο χρήμα ρέει από τα μπατζάκια μας και μάθαμε, βεβαίως, ότι όταν έρεε από τα μπατζάκια μας δεν έγιναν υποδομές κοινωνικής προστασίας. Έφευγαν δεξιά και αριστερά προμήθειες και μίζες. Δυστυχώς.

Έχει μεγαλύτερη αξία τούτη εδώ η προσπάθεια, διότι υλοποιείται σε μια περίοδο δημοσιονομικής στενότητας. Και παρά τη δημοσιονομική στενότητα, παρά τη δημοσιονομική ασφυξία, είμαστε σήμερα σε θέση να πούμε ότι ναι, εκεί όπου άλλοι απέτυχαν, εμείς πετυχαίνουμε και βγαίνουμε από την κρίση και σε λίγους μήνες τα μνημόνια θα είναι παρελθόν. Ναι, πετυχαίνουμε τους δημοσιονομικούς στόχους και με το παραπάνω, όχι μόνο τα πλεονάσματα που προέβλεπαν οι συμφωνίες με τους δανειστές μας, αλλά παραπάνω, γι’ αυτό και έχουμε τη δυνατότητα το περίσσευμα να το μοιράσουμε με δικαιοσύνη, σε αυτούς που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Γι’ αυτό και μεθαύριο, 1.320.000 οικογένειες σε όλη την Ελλάδα θα μοιραστούν το κοινωνικό μέρισμα. Και ακόμα περισσότερες, διότι θα ξανανοίξει η πλατφόρμα την επόμενη εβδομάδα για να αντιμετωπιστούν και ορισμένες δυσκολίες ή αδικίες. Άρα, θα μεγαλώσει ακόμα αυτός ο αριθμός. Πάνω, λοιπόν, από το 1/3 των νοικοκυριών στον τόπο μας, αυτοί που το έχουν ανάγκη, θα πάρουν από αυτό το περίσσευμα, το οποίο βγήκε μέσα από τις δυνατότητες που είχαμε, μέσα από τον εξορθολογισμό, την μείωση της σπατάλης, την πάταξη της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου. Αλλά βεβαίως και την αναπτυξιακή δυναμική που έχει αποκτήσει η οικονομία μας, να φτάσουμε στο σημείο εκείνο να έχουμε αυτό το περίσσευμα για να το μοιράσουμε με δικαιοσύνη σε αυτούς που το έχουν περισσότερο ανάγκη.

Και δεν είναι μόνο αυτό. Τις επόμενες ημέρες ψηφίζουμε τον πρώτο προϋπολογισμό, μετά από επτά χρόνια, χωρίς νέα μέτρα και τον τελευταίο προϋπολογισμό, μετά από επτά χρόνια, που θα είναι προϋπολογισμός σε συνθήκες άρσης κυριαρχίας για τη χώρα μας και την οικονομία μας. Είναι ο τελευταίος μνημονιακός προϋπολογισμός, αλλά και ήδη ο πρώτος χωρίς ούτε ένα ευρώ μέτρα επιβάρυνσης για το 2018.

Και ταυτόχρονα, έχουμε τη δυνατότητα μέσα σε αυτές τις συνθήκες να αυξήσουμε κατά 40% τα κοινωνικά επιδόματα. Από τα 650.000.000 πάμε στα 910.000.000, τα οποία το 2018 θα δοθούν ως οικογενειακή ενίσχυση, όχι μόνο σε αυτούς που έχουν τρία και τέσσερα παιδιά, αλλά και σε όσους έχουν δύο και ένα παιδί.

Ταυτόχρονα, γίνεται θεσμός το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης, που αφορά περίπου 700.000 συμπολίτες μας. Και προβλέπονται 760.000.000 ευρώ γι’ αυτούς τους 700.000 συμπολίτες μας.

Με δύο λόγια, φίλες και φίλοι, μέσα σε αυτές τις πρωτοφανείς συνθήκες κρίσης, όχι μόνο πετυχαίνουμε τους στόχους και βγάζουμε τη χώρα από την κρίση, αλλά ταυτόχρονα κάνουμε και ό,τι περνά από το χέρι μας για να στηρίξουμε πρωτίστως αυτούς που το έχουν ανάγκη.

Γι΄ αυτό και βρίσκομαι εδώ, για άλλη μια φορά, στη δυτική πλευρά της πόλης. Γιατί γνωρίζω πολύ καλά, όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη, σε όλη τη χώρα, την ταξική αντίθεση. Αυτή την ταξική αντίθεση που ήταν και η αιτία που μας οδήγησε στην κρίση. Διότι οι άνθρωποι που ζουν εδώ στη Δυτική Θεσσαλονίκη δεν είχαν την ευκαιρία να φτιάξουν off shore και να βγάλουν τα λεφτά τους έξω αφορολόγητα. Αυτούς, λοιπόν, εμείς θέλουμε να στηρίξουμε και με αυτούς δίπλα-δίπλα θα βγάλουμε τη χώρα από την κρίση και θα οικοδομήσουμε μια πιο δίκαιη κοινωνία για τις ημέρες που έρχονται, που θα είναι ημέρες καλύτερης δημοσιονομικής δυνατότητας, αλλά ταυτόχρονα θα είναι και ημέρες ελπίδας και προοπτικής για τους νέους ανθρώπους, για τη νέα γενιά και γι΄ αυτούς που υπέφεραν περισσότερο.

Θέλω να σταθώ, κλείνοντας, σε αυτό. Πριν από λίγο, συνάντησα έναν γιατρό, που θα στελεχώσει τούτη εδώ τη δομή, μαζί με τους άλλους, βεβαίως, συναδέλφους του. Δώδεκα άτομα προσωπικό σε κάθε δομή, εκ των οποίων, πέντε ιατροί, τέσσερις γενικής ιατρικής, ένας παιδίατρος. Μου είπε, λοιπόν, ότι πριν από ένα χρόνο βρέθηκε μετανάστης, οικονομικός, αλλά όχι σαν τους παλιούς μετανάστες που έφευγαν στο εξωτερικό ως ανειδίκευτοι εργάτες, αλλά ως επιστήμονας διακεκριμένος, με πτυχία και πολλά χρόνια στα θρανία. Ήταν στη Σουηδία γιατρός. Βρήκε την ευκαιρία, μέσα από αυτόν τον θεσμό, να επιστρέψει. Εγώ θέλω, ελπίζω, εύχομαι και θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις γι’ αυτό, να είναι πολλοί περισσότεροι αυτοί που θα βρουν αυτή την ευκαιρία. Να γυρίσουν πίσω οι επιστήμονες. Πάνω τους να στήσουμε την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας.

Αν, λοιπόν, έχουμε τη δυνατότητα, μέσα από αυτό τον θεσμό, να γυρίσουμε πίσω ανθρώπους , που δεν είχαν ευκαιρίες και γι’ αυτό έφυγαν στο εξωτερικό, νέους επιστήμονες, και μπορούμε να το κάνουμε με αυτόν εδώ τον θεσμό, είμαστε διπλά ευχαριστημένοι. Διότι, ταυτόχρονα, ενισχύουμε τους πιο ευάλωτους. Ενισχύουμε εκείνες τις γειτονιές της πόλης μας, στη Θεσσαλονίκη και αλλού, αλλά και στην Περιφέρεια, που το έχουν περισσότερο ανάγκη. Αλλά δίνουμε και μια ευκαιρία σε νέους επιστήμονες να επιστρέψουν, ώστε μαζί τους και δίπλα τους και πάνω στις δικές τους δυνάμεις να στήσουμε την επόμενη ημέρα της αναπτυξιακής προοπτικής της πατρίδας μας. Ανάπτυξη δίκαιη, με κοινωνική στήριξη και κοινωνική δικαιοσύνη.

Σας ευχαριστώ θερμά.

Ομιλία Δημήτρη Κωνσταντόπουλου, Εισηγητή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων

Ομιλία Δημήτρη Κωνσταντόπουλου, Εισηγητή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων επί του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Τροποποίηση του άρθρου 5 του ν.1920/1991 (Α΄11), με τον οποίο κυρώθηκε η ΠΝΠ «Περί Μουσουλμάνων Θρησκευτικών Λειτουργών» (Α΄182)».

 

Κύριε Πρόεδρε

Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι

Η ψήφιση  για τη λειτουργία του  Ισλαμικού Τεμένους στην Αθήνα και η σημερινή συζήτηση για την τροποποίηση του άρθρου 5 του ν.1920/1991 , αποτυπώνει στην πράξη, την μακρά παράδοση σεβασμού που έχει η Ελληνική Πολιτεία στη διαφορετικότητα των θρησκειών.

Και τότε και τώρα οι επιφυλάξεις μας επί της αρχής, δεν αφορούν την πρωτοβουλία της κυβέρνησης που είναι σε θετική κατεύθυνση.

Εστιάζονται στην προσπάθειά μας να συμβάλλουμε ουσιαστικά με τη συζήτηση την Επιτροπή και μέσα από την ακρόαση των φορέων, στον εμπλουτισμό του σχεδίου νόμου για σταθερή και διαρκή θρησκευτική ισονομία.

Το ελληνικό κράτος  μετά την απελευθέρωση υιοθέτησε μια σειρά από τυπικούς και ουσιαστικούς νόμους που αποσκοπούσαν στην ομαλή ένταξη των πληθυσμών αυτών.

Η μετάβαση τους από τη δικαιοταξία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στην ημεδαπή δικαιοταξία, εξασφαλίζονταν με  συγκεκριμένες έννομες σχέσεις.

Σημαντικό σημείο αυτής της συνέχειας αποτέλεσε η διατήρηση κανόνων (καταρχάς θρησκευτικής φύσεως ή προέλευσης) που αφορούσαν στην προσωπική (και αστική) κατάσταση των νέων πληθυσμών.

Μέσα από τους κανόνες αυτούς αντιμετωπίζονταν σε αρκετές περιπτώσεις θέματα που αφορούσαν τις μουσουλμανικές κοινότητες και την οργάνωση της θρησκευτικής ζωής τους.

Ο καταλυτικός ρόλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου οδήγησε σε νέα δεδομένα.

Εν όψει και της υπογραφής της Συνθήκης των Σεβρών (28-07-1920), το Ελληνικό Κράτος υιοθέτησε τον νόμο 2345/1920 «Περί προσωρινού αρχιμουφτή και μουφτήδων των εν τω Κράτει Μουσουλμάνων και περί διαχειρίσεως των περιουσιών των Μουσουλμανικών Κοινοτήτων»

Μετά την Μικρασιατική Καταστροφή, και με τη Συνθήκη της Λωζάνης προβλέπεται ότι:

Άρθρο 42

«Η Τουρκική Κυβέρνησις δέχεται να λάβει απέναντι των μη μουσουλμανικών μειονοτήτων, όσον αφορά την οικογενειακή ή προσωπικήν αυτών κατάστασιν, πάντα τα κατάλληλα μέτρα, όπως τα ζητήματα ταύτα κανονίζωνται συμφώνως προς τα έθιμα των μειονοτήτων αυτών»

Άρθρο 43

«Οι εις τας μη μουσουλμανικάς μειονότητας ανήκοντες τούρκοι υπήκοοι δεν θα ώσιν υποχρεωμένοι να εκτελώσι πράξεις αποτελούσας παράβασιν της πίστεως ή των θρησκευτικών των εθίμων…»

Και στο άρθρο 45 καταλήγει

«Τα αναγνωρισθέντα δια των διατάξεων του παρόντος Τμήματος δικαιώματα εις τας εν Τουρκία μη μουσουλμανικάς μειονότητας, αναγνωρίζονται επίσης υπό της Ελλάδος εις τα εν τω εδάφει αυτής ευρισκόμενας μουσουλμανικάς μειονότητας.».

Ουσιαστικά, από το 1920 και έκτοτε, στην Θράκη ισχύουν διατάξεις ημεδαπού, εσωτερικού δικαίου (του ν. 2345/1920 και πλέον του ν.1920/1991). Νόμοι που  επιτρέπουν την εφαρμογή του Ιερού Μουσουλμανικού Νόμου υπό αυστηρό υποκειμενικό και αντικειμενικό εύρος εφαρμογής.

Αυτές οι διατάξεις είναι συμβατές με τις διεθνείς υποχρεώσεις που ανέλαβε η Ελλάδα με τη Συνθήκη της Λωζάνης.

Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι,

Τι είναι η Σαρία

Σαρία σημαίνει «μονοπάτι» και για τους μουσουλμάνους είναι το μονοπάτι που πρέπει να ακολουθούν σύμφωνα με τη θρησκεία τους. Δεν είναι ένα γραπτό κείμενο , αλλά προκύπτει από το συνδυασμό πολλών κειμένων (Ιερό Κοράνι, Χαντίθ, Σούνα κλπ) και την ερμηνεία τους. Καλύπτει όλες τις πλευρές της ζωής ενός μουσουλμάνου και αποτελεί τη βάση του δικαϊκού συστήματος πολλών μουσουλμανικών χωρών.

Είναι προφανές ότι η Σαρία δεν μπορεί να αποτελέσει τη βάση του δικαϊκού συστήματος ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού κράτους. Προκύπτει, όμως, το ζήτημα ειδικά στην περίπτωση της χώρας μας, αν είναι συμβατή και με ποιον τρόπο η διατήρηση της Σαρία για τα οικογενειακά και κληρονομικά ζητήματα.

Τι ισχύει στην Θράκη

Η Συνθήκη της Λωζάνης δεν αναφέρεται ρητά στη Σαρία και άρα δεν υπάρχει υποχρέωση της χώρας για την επιβολή της ως υποχρεωτικής στα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης.

Σύμφωνα με το ν.1920/1991, για τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, επειδή ακριβώς είναι μουσουλμανική, δηλαδή θρησκευτική μειονότητα, ισχύει ένα μέρος της Σαρία (θέματα οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου).

Η πάγια νομολογία του Αρείου Πάγου έχει καταστήσει την Σαρία υποχρεωτική για τους μουσουλμάνους της Θράκης.

Εξαιτίας της υποχρεωτικότητας, η Ελλάδα βρίσκεται κατηγορούμενη στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Στις 6/12/2017 έγινε η σχετική δίκη (υπόθεση Χατιτζέ Μολλά Σαλή) και είναι προφανές ότι η κυβέρνηση έτρεξε για να προλάβει την συγκεκριμένη προθεσμία. Θα έπρεπε να έχει κινηθεί πολύ νωρίτερα αφού ήξερε εδώ και δύο χρόνια τι πρόκειται να γίνει και για ποιους λόγους.

Μετά τη θέσπιση του πολιτικού γάμου από το ΠΑΣΟΚ, όσοι μειονοτικοί μουσουλμάνοι δεν επιθυμούν να υπαχθούν στη Σαρία κάνουν πολιτικό γάμο.

Έτσι στην πράξη, οι ίδιοι οι μουσουλμάνοι βρήκαν έναν τρόπο για να κάνουν την επιλογή τους μεταξύ Σαρία και Αστικού Κώδικα.

Ο τρόπος που βρήκαν στην περίπτωση των κληρονομιών, όσοι επιθυμούν να ξεπεράσουν τη Σαρία, είναι η σύνταξη συμβολαίων ή διαθήκης με την προϋπόθεση ότι κανείς από τους ενδιαφερόμενους δεν θα προσφύγει εναντίον τους.

Σήμερα το 99% των κληρονομιών της Θράκης διευθετείται με αυτό τον τρόπο.

Για τους λόγους αυτούς, όταν ήταν ο Ανδρέας Λοβέρδος Υπουργός Παιδείας είχε ξεκινήσει μια πολύ σοβαρή συζήτηση και προσπάθεια για να αλλάξει το νομικό πλαίσιο και να συμβαδίσει ο νόμος με την ζωή.

Δυστυχώς δεν προλάβε.

Τι λέει η ρύθμιση

Η πρώτη και βασικότερη επιλογή είναι ότι η ρύθμιση δεν καταργεί τη Σαρία.

Με αυτό τον τρόπο:

α)Οι θρησκευόμενοι μουσουλμάνοι της Θράκης δεν στερούνται ένα δικαίωμα που για τους ίδιους είναι πολύ σημαντικό.

Γνωρίζουν ότι, αν και η Τουρκία το έχει καταργήσει για τους ομοθρήσκους τους , αυτοί το διατηρούν χάρη στην Ελλάδα.

β) Σε μια ευαίσθητη περίοδο στέλνουμε ένα σαφές μήνυμα στις μουσουλμανικές χώρες, και ειδικότερα στις αραβικές, ότι η Ελλάδα σέβεται το Ισλάμ.

γ) Αποφεύγεται κάθε πιθανότητα η Τουρκία να χρησιμοποιήσει τη ρύθμιση για να θέσει ζητήματα σχετικά με τη Συνθήκη της Λωζάνης και

δ) ναυαγούν οι επιδιώξεις ακραίων τουρκικών εθνικιστικών κύκλων να μετατρέψουν τους Μουφτήδες και τις Μουφτείες σε κέντρα αναθεωρητισμού και προπαγάνδας εναντίον της χώρας μας .

Αυτή θα είναι η εξέλιξη αν προχωρήσουμε στην ικανοποίηση του αιτήματος περί εκλογής Μουφτή από τους μουσουλμάνους εκλογείς.

Η δεύτερη επιλογή της κυβέρνησης είναι ότι η ρύθμιση αναγνωρίζει τεκμήριο αρμοδιότητας στα δικαστήρια.

Δηλαδή αν διαφωνούν οι διάδικοι για το πού θα υπαχθεί η περίπτωσή τους, τότε θα υπάγεται στα δικαστήρια.

Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι θα μπορούσε να εξεταστεί η δυνατότητα το τεκμήριο αρμοδιότητας να ανήκει στο Μουφτή. Αυτό άλλωστε ζητούν και οι θρησκευόμενοι μουσουλμάνοι. Και πρέπει να τους ακούσουμε με πολλή προσοχή και σεβασμό.

Όμως, εφόσον η υπαγωγή στη Σαρία είναι δικαίωμα, δηλαδή μια εξαίρεση από τα γενικώς ισχύοντα, δεν μπορεί να αναγνωριστεί τεκμήριο αρμοδιότητας στο Μουφτή, παρά το ότι είναι λογικό να επιδιώκουν κάτι τέτοιο οι θρησκευόμενοι μουσουλμάνοι.

Αυτές οι δύο επιλογές είναι σωστές.

Υπάρχουν, όμως, τα εξής θέματα:

Α) πρέπει να διαγραφεί στην 2η παράγραφο του πρώτου άρθρου η φράση «κοινή συναινέσει».

Τι σημαίνει και πώς αποδεικνύεται η κοινή συναίνεση;

Ή θα οριστεί πολύ συγκεκριμένα τι σημαίνει αυτό και πώς αποδεικνύεται, ή θα διαγραφεί αλλιώς θα προκληθούν μεγάλα προβλήματα στη μειονότητα κατά τη μεταβατική φάση.

Β) είναι ορθή η επιλογή να συνδεθεί η εφαρμογή της προαιρετικότητας με την έκδοση του ΠΔ για τις δικονομικές διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθούν οι Μουφτείες. Πρέπει όμως, να προσεχθεί πολύ καλά η εξουσιοδοτική διάταξη διότι αν το ΣτΕ δεν την θεωρήσει επαρκή, τότε ολόκληρος ο νόμος θα τεθεί σε αμφισβήτηση αφού δεν θα μπορεί να εκδοθεί το ΠΔ.

 Αν, πάλι το ΠΔ δεν είναι λειτουργικό και δεν οργανώνει σωστά την κατάσταση, ο νόμος θα λειτουργήσει εις βάρος των νόμιμων Μουφτειών και αυτό σημαίνει ότι θα ενισχυθούν οι ψευδομουφτείες.

Ποια είναι η διαδικασία και τα εχέγγυα ότι στην σύνταξη του ΠΔ θα ληφθούν υπόψη οι ευαισθησίες των θρησκευομένων μουσουλμάνων;

Δεν πρέπει η Πολιτεία να νομοθετήσει χωρίς να τους έχει ακούσει πολύ προσεκτικά και χωρίς να έχει σεβαστεί τις ευαισθησίες τους.

Αυτό που πάει να κάνει η Κυβέρνηση δεν είναι καθόλου εύκολο και θα ήταν καλό να επιδιώξει τη μέγιστη δυνατή δημοσιότητα, συζήτηση και συναίνεση.

Γ) Στον μουσουλμανικό γάμο υπογράφεται μια συμφωνία, το νικιάχ.

Εκεί προβλέπεται μια αποζημίωση της γυναίκας σε περίπτωση διαζυγίου, το μεχίρ.

Η Κυβέρνηση πρέπει να εξασφαλίσει ότι δεν θα χρησιμοποιηθεί το νέο νομοθετικό πλαίσιο για να αποφεύγει ο σύζυγος που θέλει να χωρίσει, την καταβολή της αποζημίωσης στη σύζυγο γιατί τότε η νέα νομοθετική ρύθμιση θα λειτουργήσει εις βάρος της γυναίκας.

Δ) η ρύθμιση δυσκολεύει πολύ την δυνατότητα ενός μουσουλμάνου να επιλέξει την διάθεση της περιουσίας του σύμφωνα με τη Σαρία μετά το θάνατό του.

Στις πόλεις μπορεί να είναι εύκολο να βρεθεί συμβολαιογράφος αλλά στα χωριά τι θα γίνει;

Ε) θα ήταν χρήσιμο και για λόγους ουσιαστικούς αλλά και για λόγους διεθνούς εικόνας της χώρας μας, στην παράγραφο 3 του άρθρου 5 να προστεθεί μετά τη φράση «αντίκεινται στο Σύνταγμα» και μια φράση που να συμπεριλαμβάνει συνθήκες όπως την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου , ώστε να είναι σαφές ότι οι θα πρέπει να σέβονται τις αποφάσεις των Μουφτήδων.

Κύριε Πρόεδρε

Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι,

Το παρόν σχέδιο Νόμου είναι μια αρχή για την ουσιαστική αλλαγή στο πλαίσιο που διέπει τα μειονοτικά ζητήματα της Θράκης (λειτουργία συλλόγων – βακούφια-σχολεία κλπ).

Εμείς είμαστε έτοιμοι να συμβάλλουμε στην κατεύθυνση αυτή με σταθερή αρχή ότι οι Μουσουλμάνοι της Θράκης είναι αναπόσπαστο κομμάτι του Ελληνικού Κράτους.

Τα ανέκδοτά μας: Τρία ανέκδοτα με πολύ γέλιο

Απλή ερώτηση….

Την πρώτη νύχτα του γάμου ο σύζυγος λέει στη γυναίκα του:

-Αγάπη μου, πες μου ότι είμαι ο πρώτος…

Και η γυναίκα του απαντάει:

-Μα και βέβαια αγάπη μου! Μα γιατί όλοι μου κάνετε την ίδια ερώτηση;…

Το άρμεγμα

Ένας κτηνοτρόφος παίρνει κάποιον για να του αρμέγει τις αγελάδες. Για να μην ταλαιπωρείται στο άρμεγμα, του δίνει και ένα σκαμνί. Το βράδυ ο τύπος γυρίζει πίσω κι ο κτηνοτρόφος τον ρωτάει πώς τα πήγε με το άρμεγμα όλη μέρα.

-Όχι και τόσο καλά, του απαντάει αυτός. Ζορίστηκα πολύ με το σκαμνί. Απ’ τις δέκα αγελάδες, μόνο τη μια κατάφερα να την βάλω να καθίσει πάνω του…

Οι χορεύτριες…

Διάλογος ανάμεσα σε δύο χορεύτριες του καμπαρέ.

-Που λες, βγαίνω από το μπάνιο όταν, ξαφνικά, ανοίγει η πόρτα του καμαρινιού μου και μπαίνει ο Στελάκος.

-Α, τον αναιδή!

-Εγώ αγανακτώ, ο Στελάκος γίνεται κατακόκκινος, μουρμουρίζει μία συγγνώμη και φεύγει!

-Α, τον βλάκα…


ΓΝΩΜΙΚΟ

Η αμφιβολία δηλητηριάζει τα πάντα χωρίς να σκοτώνει τίποτα. 

Friedrich Nietzsche – (Γερμανός Φιλόσοφος ) – 1844-1900